ויום אחד נגמרו החלומות.

מרציפן

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
בינות לעצי האורן והמחט התחבאו להם הסודות, ושימון ניסה להעיף עליהם אצטרובלים. אולי יצליח לפצח מה. קשה לו עם הסודות. זו לא בושה. שנים שאופפות הם את ישותו מכל עבר כחוט המקשר מלידה עד קבר. שנים מחכה הוא ליום בו יצליח לשבור ולפצח את הסודות. ולא. הוא כבר לא מפחד ממה שיגלה בעקבותם. אין לו מה להפסיד.

השנים חולפות להן. להן ולא לו. עוברות הן לידו והוא עומד בצדיהם כהלך תועה בצד שביל. אם שנות ילדותו הראשונות הארוכות והמשמימות בהן שהה במנזר לצד נזירים עוטי כסות שחורה משחור ושקר – בעת המלחמה, אם בשנים שלאחר מכן מעת שנחלץ בעור שיניו, שנים של שיקום הנהרסות מסביב. מסביב אמרנו.

סובב לו שימון בינות לעצי היער כמו תר אחר אצטרובל חזק שיוכל לפצח סודות. ביער טוב לו. יודע הוא כי ידידיו הטובים – העצים, לו רק יכלו דַבֵּר, מיד היו מגלים את סודו שמן הסתם כבר גילתה להם הרוח יום מן הימים. כך סובב הוא יום יום, כשבסופו מתיישב באפיסת כוחות על גדם כלשהו, נרדם וחולם. לחלום הוא אוהב. מן הסתם חושב כי בחלום ימצא את האצטרובל שכל כך מחפש. אבל החלומות היו תמיד חדגוניים, חלומות של עצים ורוח, עצי סרק בלי פרי בלי תפוח.

ויום אחד נגמרו החלומות. ליבו של שימון אומר לו משהו. הוא מנסה לשמוע, ולא מצליח. פתע רואה בחלומו אצטרובל זנוח בצד השביל, עזוב בירכתיים, זוֹהַר לו כשמש בצהריים – אצטרובל של זהב. שימון מתקרב, מנסה להתבונן בו, מסתנוור ממראהו הזוהר. האצטרובל גדל והולך, מתרומם ומכה חזק חזק בכל הסודות. קול עז כרעם נשמע, ואחריו קול של פצפוץ ושבר; ומעל לעצי המחט ומעבר, נשמע קול רך וענוג: "מיין טייערע קינד". כל עצי היער הרכינו צמרות וראש. שימון מתקרב, ויותר מכך מתקרב אליו הקול, מרוממו לגבהים גבוה מעל גבוה, ונשמע באזניו כצלילי פעמון ענוג. שימון מרגיש וכבר יודע, זהו קולה של אמא! של אמא שלו. והקול מתגבר ומתחזק אט אט ואומר: "בני שמעון. שמעון בני. אתה יהודי" ושוב: "אתה יהודי" ומוסיף: "לכה דודי", נאלם ונעלם.

מתעורר לו שימון בפתע, וכמו באחת מכה בו הזיכרון מהימים האחרונים בביתו לצד אמו, טרם הגיעו המרצחים. אמא מחבקת אותו חזק חזק, משננת לו חזור ושנון: "אתה יהודי" ומוסיפה: "לכה דודי". אהה! חשב, זה הסוד הגדול!! "שמי שמעון, ואני יהודי"! זה הסוד שהיה עטוף שנים כה רבות בקליפות עזות, שחורות משחור גלימות הכמרים והשקר. אכן נשברו הסודות!! אך מה הן מילות הצופן שהוסיפה אמא "לכה דודי"?? תהה לעצמו.

יוצא לו שמעון מהיער, הולך הוא לקראת השנים שעוד נותרו לו. הפעם ייכנס אליהם, לא ילך לצדם, חושב לעצמו תוך כדי שמשנן שוב ושוב: "לכה דודי". פתע, בהבזק של רגע המשיך לו המשפט: "לכה דודי לקראת כלה", ושוב: "לכה דודי לקראת כלה פני שבת נקבלה". נעצר אז שמעון מלכת, מתיישב על מדרכת ועוצם את עיניו. תמונות מן העבר עולות בזיכרונו.

ליל שבת. בית הכנסת בעיר הולדתו מלא מפה לפה. הוא מביט על מקהלת הילדים ששרה בעוז: "לכה דודי לקראת כלה, פני שבת נקבלה", ואמא מעזרת הנשים מביטה וגאה בו - בבנה היחיד שהותיר לה אבא אחר ששבק חיים לכל חי.

אמא! זועק אז שמעון, ונזכר איך היתה מלווה אותו לבית הכנסת, מחבקת ומנשקת ומרעיפה עליו גלים של אהבה טרם יכנס לבין הגברים והיא תעלה לעזרת הנשים להתפלל ולהציץ בבנה אהוב נפשה. "אמא, אמא!!" זועק שוב ושוב בדממה, "כמה אהבת אותי – את שמעון הקטן שלך. נכון, המרצחים הצליחו לפגוע בך, להפריד אותי ממך, אבל לא הצליחו לנצח את האהבה שאהבת אותי. חזקה היא האהבה. מים רבים לא יכלו לכבותה, נהרות של דם ואש ותימרות עשן לא יכלו, גם לא יוכלו לה".

חיוך רחב מתפשט אז על פניו של שמעון. חיוך שחיכה שנים כה רבות לדמותה של אמא, וניזון כל העת מאהבתה הנסתרת.
 

לבן

משתמש סופר מקצוען
ואם ירצה כבודו להעלות קטעים נשגבים אלו עלי גיליון, הרי שיתאימו באמת למדור השקפתי בהמודיע. {ועיין ערך אשכול כתיבה חסידית עמוסה בשרפי קודש}.

עכשיו ברצינות: כתיבה גבוהה, תחביר ומשלב עתיקים. "שנים שאופפים הם את ישותו מכל עבר כחוט המקשר מלידה עד קבר". (אפרופו, אופפות הן, אבל מה זה משנה לכתבי מוסף שבת קודש. זה עובר שם בקלות.)

כתיבה המושפעת ללא ספק ממקורות תורניים- רוחניים כאלו ואחרים. משפטים מעניינים אבל החלומות היו תמיד חדגוניים, חלומות של עצים ורוח, עצי סרק בלי פרי בלי תפוח.
 

מרציפן

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
לבן - תודה על התגובה.
ה'אופפים' - פדיחה. :rolleyes:[ממש לא בתכנית להיות כתב מוסף שב"ק..]
תיקנתי מיד.
 

שיילה

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
שמא רוחו של ר' דוד זריצקי התעברה בקולמוסך...
 

y&m

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
הקטע יפה ומלא אווירה.
אבל אכן, כפי שצוין ע"י לבן, ניכרת בו רוח הסופרים המאריכים בדברים שאינם תמיד נותנים ערך מוסף, וכן יש חזרה רבה מידי לטעמי.

דוד זריצקי נהג להעביר תחושות ורגשות ע"י תיאורי הסביבה והמצב, אבל, אלו לא היו סתם תיאורים.

נזכרתי עכשיו בסיפור שלו על הביצה שמנגנת בלילה. (אח ואחות ממשפחה מעוטת יכולת בה האח התגייס למען אחותו הנכה, לא משהו שיתפרסם היום בעיתונותנו הצדיקה והמסולתת) דו המשמעות שלו לאורך התיאור שווה ציון בפני עצמו.
 

פדואלה

משתמש סופר מקצוען
נכתב ע"י y&m;2462295:
הקטע יפה ומלא אווירה.
אבל אכן, כפי שצוין ע"י לבן, ניכרת בהם רוח הסופרים המאריכים בדברים שאינם תמיד נותנים ערך מוסף, וכן יש חזרה רבה מידי לטעמי.

דוד זריצקי נהג להעביר תחושות ורגשות ע"י תיאורי הסביבה והמצב, אבל, אלו לא היו סתם תיאורים.

נזכרתי עכשיו בסיפור שלו על הביצה שמנגנת בלילה. (אח ואחות ממשפחה מעוטת יכולת בה האח התגייס למען אחותו הנכה, לא משהו שיתפרסם היום בעיתונותנו הצדיקה והמסולתת) דו המשמעות שלו לאורך התיאור שווה ציון בפני עצמו.
\

ואוו, הזכרתם לי נשכחות!!
באיזה ספר של זריצקי נמצא הסיפור הזה(על שפרהלה ואחיה, אם אני לא טועה)?
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיד

א בְּצֵאת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם בֵּית יַעֲקֹב מֵעַם לֹעֵז:ב הָיְתָה יְהוּדָה לְקָדְשׁוֹ יִשְׂרָאֵל מַמְשְׁלוֹתָיו:ג הַיָּם רָאָה וַיָּנֹס הַיַּרְדֵּן יִסֹּב לְאָחוֹר:ד הֶהָרִים רָקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ה מַה לְּךָ הַיָּם כִּי תָנוּס הַיַּרְדֵּן תִּסֹּב לְאָחוֹר:ו הֶהָרִים תִּרְקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ז מִלִּפְנֵי אָדוֹן חוּלִי אָרֶץ מִלִּפְנֵי אֱלוֹהַּ יַעֲקֹב:ח הַהֹפְכִי הַצּוּר אֲגַם מָיִם חַלָּמִישׁ לְמַעְיְנוֹ מָיִם:
נקרא  8  פעמים

אתגר AI

חלון ראווה • אתגר 123

לוח מודעות

למעלה