וֶחיה.

אלחנן אריאל

משתמש צעיר
עימוד ספרים
שלום וברכה!

בפרשת וירא, ויתפלל בעדך וֶחיה, מה טעם נקודה וא"ו זו בסגול?

נ.ב. לא מצאתי מישהו שהתעורר בזה.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עד שאתה שואל מה טעם נקודה הוא"ו בסגול שאל הכיצד החי"ת נקודה בשווא בשעה שעל פי כללי הדקדוק היא היתה אמורה להינקד בחטף פתח? שהרי כאשר אמור לבוא שווא נע תחת אות גרונית שאינה אל"ף הוא הופך בד"כ לחטף פתח, כגון חֲבוֹש (יחזקאל כד, יז), חֲגר (מלכים-ב ד, כט), חֲגור (תהלים מה ד), חֲדַל (שמות יד, יב ועוד), וַחֲדָל (איוב י, כ)(התעצלתי לחפש עוד). העובדה היא שהשורש 'חיה' בצווי של בנין קל מופיע תמיד בשווא והוא"ו שלפניו אינה מנוקדת בשורוק (כפי הרגיל בד"כ בוא"ו החיבור לפני שווא) אלא פעמיים במקרא בסגול ובכל יתר הפעמים בחיריק. כנראה זה כלל כל כך ברור בעיני המפרשים, עד שלא ראו לנכון להתייחס לזה...
 

אלחנן אריאל

משתמש צעיר
עימוד ספרים
א. ראשית, תודה רבה!

ב.
נכתב ע"י אפכא מסתברא;885545:
אלא פעמיים במקרא בסגול ובכל יתר הפעמים בחיריק.

אשמח אם תציין דוגמאות מהמקרא לזה.
כעת נזכרתי בדוגמא אחת דומה, וֶהְיֵה נכון לבקר.

ג. ידעתי כי פעמים רבות, יחליף החטף את השוא נע בגרוניות, אך אין זה כלל תמידי. שכן פעמים רבות נשאר השוא נע. הטעיתי?
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
בסגול בוא"ו מופיע רק בצווי נוכח - נוסף על מה שציינת - משלי (בעצם פעמיים נוספות, סה"כ 3) ד, ד וכן ז, ב.
בחיריק - וחיו (צווי נוכחים): בראשית מב, יח; מלכים-ב יח, לב; ירמיהו כז, יב וכן יז; יחזקאל יב, יח; עמוס ה, ד וכן ו; משלי ט, ו.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אשמח אם תראה לי דוגמא כזו, ששווא נע בגרוניות נשאר, ואם יש - הרי זה יוצא מן הכלל נדיר ביותר. לעומת זאת (ואולי לזה התכוונת), שווא נח גם בהברה שאינה מוטעמת נשאר פעמים רבות בגרוניות ואפילו באל"ף ("ושונאי צדיק יאשמו", "ולא יאשמו כל החוסים בו", "לאסר מלכיהם בזקים")
 

אלחנן אריאל

משתמש צעיר
עימוד ספרים
עוד דוגמאות בשווא נח.
כי תכלה לעשר, את כל מעשר (פר' ראה).
רעְמסס (פר' שמות).
כי ידעתיו (פר' וירא).
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
בשווא נח תמצא דוגמאות לעשרות (אם לא למאות). מה שהבאתי אלה דוגמאות לאל"ף בשווא נח, שהן נדירות.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיב

א הַלְלוּיָהּ אַשְׁרֵי אִישׁ יָרֵא אֶת יי בְּמִצְוֹתָיו חָפֵץ מְאֹד:ב גִּבּוֹר בָּאָרֶץ יִהְיֶה זַרְעוֹ דּוֹר יְשָׁרִים יְבֹרָךְ:ג הוֹן וָעֹשֶׁר בְּבֵיתוֹ וְצִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד:ד זָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹר לַיְשָׁרִים חַנּוּן וְרַחוּם וְצַדִּיק:ה טוֹב אִישׁ חוֹנֵן וּמַלְוֶה יְכַלְכֵּל דְּבָרָיו בְּמִשְׁפָּט:ו כִּי לְעוֹלָם לֹא יִמּוֹט לְזֵכֶר עוֹלָם יִהְיֶה צַדִּיק:ז מִשְּׁמוּעָה רָעָה לֹא יִירָא נָכוֹן לִבּוֹ בָּטֻחַ בַּיהוָה:ח סָמוּךְ לִבּוֹ לֹא יִירָא עַד אֲשֶׁר יִרְאֶה בְצָרָיו:ט פִּזַּר נָתַן לָאֶבְיוֹנִים צִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד קַרְנוֹ תָּרוּם בְּכָבוֹד:י רָשָׁע יִרְאֶה וְכָעָס שִׁנָּיו יַחֲרֹק וְנָמָס תַּאֲוַת רְשָׁעִים תֹּאבֵד:
נקרא  16  פעמים

אתגר AI

דף חדש • אתגר 121

לוח מודעות

למעלה