ה"א הידיעה בשמות הנהרות וההרים

למען דעת

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בעקבות הנאמר כאן:

מהי אכן הסיבה שבשמות נהרות והרים ניתן להוסיף ה"א הידיעה (הירדן הכרמל) בעוד שבכל השמות האחרים (אנשים ומקומות) לא מוסיפים?
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
איני בא להשיב אלא להוסיף שאלה אחרת בהקשר זה.
זכור לי שאחד המדקדקים או כמה מהם סוברים שהיאור אינו שם כולל למין נחל, אלא הוא שם פרטי ליאור של מצרים, ומה שהוא נקרא "היאור" עם ה"א הדעת, זה כמו הירדן, התבור וכדו'.
אולם קשה לי כי הלוא כתוב גם: לי יאורי ואני עשיתני?
אני שואל אם ידוע דברי מדקדקים אלה למאן-דהו, היכן המקור ומה המקור שלהם?
 

למען דעת

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
והכתיב "על יאורֵי מצרים"?

האם במקרא יש ה"א הידיעה על הרות נוספים מלבד הירדן והיאור? האם ניתן לומר "האמנה והפרפר"?
ועל הרים נוספים מלבד הכרמל? אולי "הר הסיני"??
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
החדקל והגיחון אמנם לא נמצאים בתנ"ך בצורה זו, אף על פי כן כך הם קרויים עד היום. במקרא מצינו את הלבנון, הגליל, הגושן, הערבה.
 

למען דעת

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
נכתב ע"י געוואלדיג;443923:
החדקל והגיחון אמנם לא נמצאים בתנ"ך בצורה זו, אף על פי כן כך הם קרויים עד היום. במקרא מצינו את הלבנון, הגליל, הגושן, הערבה.

א. שאלתי על הרים, מתוך הרשימה דלעיל רק הלבנון הוא הר.
ב. 'הגושן' לא נמצא.
ג. הגליל והערבה הם בודאי לאו דווקא שמות פרטיים אלא כלליים: "בערבה בהר בשפלה וכו'"
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
ב. וְאֵת כָּל אֶרֶץ הַגֹּשֶׁן - יהושע יא טז
ג. בהרחבה על דבריך
ערבה - הוא שם כללי לשטח לא מיושב, מישורי בד"כ, למשל "ישושום מדבר וציה ותגל ערבה", "ערבות מואב", "ערבות רוסיה". ולכן לא שייך לשאלה דלעיל
בארץ ישראל נקרא כך שטח מסויים בהשאלה.

גליל - משמעותו אזור, חבל ארץ, "דרך הים עבר הירדן גליל הגויים" (ישעיה), "אבד"ק רוסיה והגלילות" ולכן לא שייך לשאלה דלעיל
בארץ ישראל נקרא כך שטח מסויים בהשאלה כנ"ל
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
לא ברור לי מה ההבדל לענינינו בין הר, נחל או ארץ, כאשר הענין הוא למצוא שם פרטי עם ה"א בראשו.
הגשן - עי' יהושע יא, טז.
הר נוסף: המצפה.
עוד ערים וארצות עם ה"א "הגלעד" "הבשן", יהושע כח, כו: "והמצפה והכפירה והמצה".
ושם טו "הקדרה" "הקין" "הנבשן".
בנוגע להערבה ייתכן שצדקת. אולם הגליל מפורש אצל המפרשים (לא זכור לי כרגע איה) שמלבד שימושו כשם כולל לגלילות, הנה הוא גם שם פרטי לארץ הגליל אשר בצפון, ונראה לי הטעם כי הלוא אם השם הכללי שלו הוא "ארץ", שוב אין "גליל" יכול לשמש כשם כללי.
 

למען דעת

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
נכתב ע"י געוואלדיג;443942:
לא ברור לי מה ההבדל לענינינו בין הר, נחל או ארץ, כאשר הענין הוא למצוא שם פרטי עם ה"א בראשו.
הגשן - עי' יהושע יא, טז.
הר נוסף: המצפה.
עוד ערים וארצות עם ה"א "הגלעד" "הבשן", יהושע כח, כו: "והמצפה והכפירה והמצה".
ושם טו "הקדרה" "הקין" "הנבשן".
בנוגע להערבה ייתכן שצדקת. אולם הגליל מפורש אצל המפרשים (לא זכור לי כרגע איה) שמלבד שימושו כשם כולל לגלילות, הנה הוא גם שם פרטי לארץ הגליל אשר בצפון, ונראה לי הטעם כי הלוא אם השם הכללי שלו הוא "ארץ", שוב אין "גליל" יכול לשמש כשם כללי.

אחרי רשימה כה ארוכה, האם ניתן לכלול ולומר שניתן ליידע שמות מקומות?
האם כל אלו יוצאים מן הכלל?
 

למען דעת

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
אולי כל אלו שמות שנקראו בהם יותר ממקום אחד?
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
בשם מצפה כנראה השתמשו יותר מהר אחד. כך משמע מתוך המקראות במלכים.
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יי אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יי חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  10  פעמים

אתגר AI

רישום קווי - חורף • אתגר 22

לוח מודעות

למעלה