שיתוף - לביקורת התגלית בעתיקה

שלמה שקד

יוצר תוכן
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
D I G I T A L
בס"ד


מוישי הגיע עם משפחתו לנפוש בצפת. עיר המקובלים, שבה חיו ופעלו מאורי הדורות ששמם מוזכר עד היום בסילודין. הוא חש ברוח המרוממת בעת שהתהלך באותן סמטאות בהם התהלכו גורי האר"י הקדושים, כשהם מרחשין אותיות וצירופים. הוא התרגש לפסוע על מפתנם של אותם בתי כנסיות, שבהם תלמידי הבית יוסף התפלפלו בפסקי דינים וחידושים.

הוא הסתובב בין הבתים, עם הקירות העבים, כאלו שבסמוך לקרקעית מציץ חלון קמור – צהר – למרתף בעל היסטוריה של מאות שנים. מצד אחד הכל היה מושלם, הוא נמצא בעיר העתיקה של צפת, מקום הנופש האידיאלי לגוף ולנשמה. מגיע לו, הוא הרי עמל במשך כל זמן הקיץ על תלמודו בישיבה. מצד שני הוא מרגיש שחסרה לו האווירה של תיבת נח המגינה ומצילה. השטייגען, הגמרא בצבע בורדו אדמדם, קובץ המפרשים עם הכריכה הבלויה וגם החברותא, כל אלו נשארו מיותמים והם חסרים לו.

זה לא נובע מהרהור חלילה אחר הצורך של וקווי ה' יחליפו כוח, אדרבה גם הוא מרגיש כמה בחור ישיבה זקוק לכך. אבל ההתנתקות הפתאומית מהשקיעות בלימוד התורה ועבודת ה', מבלבלת אותו. הוא צריך לפתע להתמודד בשמירת עיניים, מול קבוצות האנשים הנוספות שמסתובבים בסמטאות וחלקם רחוק מחיי שמירת תורה ומצוות. התפילות גם הן, מציפות בפניו אתגרים. הוא רגיל לתפילות בהיכל הישיבה בצוותא עם חמש מאות תלמידים, ראשי הישיבה והמשגיחים. כעת הוא מתפלל במנין של כמה עשרות נופשים, שחלקם כבר נמצאים ראשם ורובם בתכנון טיולים.

הוא נוכח לדעת שיש עולם, שבו צריך להשקיע בתפילה, גם בלי עזרה של אווירה שסוחפת אותך מאליה. שהחיוב לשמור על העיניים, לא נמצא רק בספרי המוסר ובדרשות שהמשגיח נושא בוועדים, אלא גם ובמיוחד כשמבלים בפארקים וחותרים בקיאקים. מה שבעיקר לא הסתדר לו, זה סדר הלימוד שהוא קבע לעצמו להקפיד עליו בחופשה. מבחינתו, לימוד התורה זה סדר רציני כמו סדר א' או ב' בישיבה, לא סדר פרווה כמו שיש לו עכשיו בחופשה. בימים האחרונים הוא היה פותח את הגמרא, מתחיל את השורה הראשונה ולא ממש מצליח להתקדם הלאה.
>>​
 

שלמה שקד

יוצר תוכן
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
D I G I T A L
<< בקצה הקלויז הצאנזאי, בפינה הצפון מערבית, ליד החלון הפתוח שהר מירון נשקף ממנו במלוא הדרו, יושב יהודי אמריקאי. חסיד, לפי מראהו ניתן לקבוע שגילו נע אי שם בין שנות החמישים המתקדמות לשישים האמצעיות. מוישי יודע שהוא הגיע לארץ למספר שבועות, זאת לאחר שהוא שמע אותו אומר לבן שיחו בטלפון "אתה יכול להתארח אצלי בשבת הקרובה, גם בבאה וגם בזאת שבאה אחריה".

הוא טיפוס מאוד מתערבב וחברותי, מהסוג שמתנדב למכור עליות כשהגבאי מתעכב בשני וחמישי. לפי כמות ה 'בוקר טוב' שהוא מפזר סביבו, נראה שכל צפתי שני הוא ידידו האישי. מוישי התיישב שולחן אחד ליד מקום מושבו, עם גמרא בידו, היום הוא ינסה בפעם האחרונה לצלוח בכל זאת את סדר לימודו היומי. "אם היום אני לא מצליח" הוא אמר לעצמו, "אני אומר ביי ביי לגמרא, ניפגש שוב בזמן אלול במסכת החדשה".

לא עבר זמן רב עד שהאמריקאי פנה אליו, "היי בחור'ל לי קוראים חיים, איך קוראים לך?". "מוישי", הוא ענה לו בהטעמה בתקווה שהוא יפתח איתו שיחה, משהו יותר נחמד מלשבת מתוסכל מול הגמרא. חיים לא אכזב, "מוישי איז א שיינע יידישע נאמען" הגיב לשמע שמו. "תגיד לי מה אתה לומד עכשיו?", פניו של מוישי התכרכמו במקצת, זה לא הכיוון שהוא חשב שאליו השיחה תנותב. "אני חוזר כרגע על סוגיות בשנים אוחזין".

חיים התרומם מספסלו ועבר למושב ליד מוישי, משתהה לרגע לפני שהוא מתיישב כמו מבקש את רשותו של מוישי, רק אחרי הנהון קצר התיישב לידו. "אין לך מדי הרבה סבלנות ללמוד, הא?", מוישי התגונן מיד "מה פתאום אני מאוד מחובר ללימוד, זה רק עכשיו משהו זמני בימי בין הזמנים". "זה מה שאמרתי" חיים חייך לבחור המתפתל טיפה מולו, "לך עצמך אין סבלנות ללמוד, רק כשאתה בישיבה אתה מצטרף למַצֶב ששורר שם, 'נסחף עם הזרם' קוראים לזה אצלינו באמריקה".

מוישי רצה להביע התנגדות לפרשנות המחמירה שחיים הציע, הוא עצמו ממש לא ראה את הדברים בצורה ביקורתית שכזו. אבל הוא החליט שכדאי לו לזרום עם הגביר האמריקאי, לא להתעקש על איך שהוא מפרשן את החיבור שלו לתורה. "תקשיב בחור" פניו של חיים הרצינו קמעא, "אני לא משגיח וגם לא מתמיד גדול בעצמי, אבל אני רוצה לספר לך סיפור ששמעתי מאבי זכר צדיק לברכה". מוישי הרכין אוזניים, לא שהוא משתוקק כעת לשמוע דברי חיזוק, אבל כל מילה שחיים מפיק בעברית רצוצה היא פנינה.
>>​
 

שלמה שקד

יוצר תוכן
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
D I G I T A L
<< אבי גדל בהונגריה כבן למשפחה מאוד נכבדה. אביו – סבי, היה בעל יקב וסוחר יינות מאוד גדול, שכיהן כסגן ראש הקהל בעיירה והיה חסיד מובהק של רבו בגאליציה. לקראת הבר מצווה של אבא שלי, לקח אותו אביו להנחת תפילין אצל הרבי. כהכנה לקראת המעמד הגדול, החל אבי לשנן במרץ את כל פרקי המשניות של מסכתות סדר מועד. במהלך הנסיעה הארוכה, הוא חזר שוב ושוב על כל משנה פרק ומסכתא, עד שידע את כל הסדר על בוריה.

אבי זכה, שהרבי הקדוש הניח לו את התפילין בפעם הראשונה. לאחר מכן שאלו הרבי איזה הכנה הוא עשה לקראת הבר מצווה, אבי השיב שהוא שינן וברוך ה' יודע להיבחן על כל סדר מועד שבמשנה. עיניו של הרבי אורו משמחה, הוא בחן בחדווה את נער הבר מצווה מהונגריה.

כעבור חודשים ספורים, פלשו הנאצים ימח שמם לפולין. חצרו של הרבי התפזרה והוא עצמו נאלץ לברוח בחופזה. אל בית סבי החלו להגיע פליטים, שהביאו איתם שמועות מחרישות על מה שקורה ליהודים בפולין. אבי היה בישיבה, יושב והוגה בתורה.

לא ארכו הימים, בשנת תש"ב נשלח אייכמן ימח שמו על ידי הגרמנים לטפל גם ביהודים ההונגרים. מאות אלפי אנשים נשלחו ברכבות מזרחה, אל עבר מחנות העבודה וההשמדה. רוב בני גילו של אבי, לא שרדו את המלחמה. הם כשלו מחמת הרעב, הקושי והעינויים במחנות העבודה, או צוו ללכת שמאלה על ידי מנגלה ושאר המרצחים בסלקציה של מחנות ההשמדה. אבי, הודות לממדי גופו ניצל בנס מהסלקציה והגיע למחנה עבודה.

התנאים שם היו קשים מנשוא, אנשים מתו על ימין ועל שמאל. אבי שהיה סך הכל ילד בן חמש עשרה, הרגיש שהוא לא יוכל לעבור את הגיהנום לבדו. הוא פנה ליהודי שישן בדרגש לידו, שלמרות היותו מגולח מזקנו עדיין ניכרו עליו שרידי הדרתו, בבקשה שייאות ללמוד איתו חברותא בסתר הלילה. "אתה צדיק" השיב לו היהודי המופתע, "אבל איך נלמד ללא כל ספר או דף גמרא?" הוא הקשה באנחה מרה. "אני יודע בעל פה את משניות סדר מועד עליהם נבחנתי בבר מצווה וגם סדר נזיקין ששיננתי מאז", השיב לו אבי.

וכך היה, בכל לילה ולילה, כשהשומרים הנאצים והקאפו עושה דברם לא שמו לב לנעשה, אבי למד עם החברותא עוד משנה ועוד משנה. זה החזיק אותו לאורך כל שנות המלחמה, החברותא נרצח כשתפסו אותו מנסה להדליק נרות חנוכה, אבי התגלגל לעוד שלושה מחנות, אבל הוא המשיך ללמוד כל יום כמה משניות מסדרי מועד ונזיקין.

הוא זכה להינצל מהשואה האיומה, היגר לאמריקה ובחסדי שמיים נישא והקים משפחה. בכל יום, היה אבי לומד משניות אחרי התפילה במשך שעה ארוכה. הוא היה מסיים את שישה סדרי המשנה כמה פעמים בכל שנה. פעם במחנה הקיץ, התבטלתי ולא פתחתי ספר במשך כל היממה. הוא לקח אותי אז הצידה וסיפר את כל הסיפור שהתחיל לקראת הבר מצווה, המשיך בשנות השואה ועדיין מתרחש כל יום כשהוא לומד משנה.



חיים בחן את מוישי היושב מהופנט ממולו, "תראה" הוא אמר לו כעבור כמה דקות, "אני לא חושב שבחור ישיבה צריך לבחור באופן קבוע בלימוד משניות על פני לימודי הגמרא". אבל לימוד כזה, לא קורה ממַצֶב בישיבה או מאווירה, אלא אך ורק מחיבור עמוק ופנימי לתורה הקדושה".

"אני רוצה להציע לך חברותא, כל זמן שאנחנו פה ביחד בעיר העתיקה של צפת המעטירה. לא נלמד כל סדר מועד ונזיקין, נסתפק בשתי משניות ביום עם פירוש ברטנורא.
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
סיפור מתוק ומלא אור יהודי.

הערות קטנות:
מצד אחד -
אבל כל מילה שחיים מפיק בעברית רצוצה
ומצד שני -
צפת המעטירה.
ובאופן כללי דיבורו של חיים ברור לחלוטין ותקין ביחס לישראלי ממוצע.

"אני רוצה להציע לך חברותא, כל זמן שאנחנו פה ביחד בעיר העתיקה של צפת המעטירה. לא נלמד כל סדר מועד ונזיקין, נסתפק בשתי משניות ביום עם פירוש ברטנורא.
צ"ל גרשיים בסוף השורה.
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיג

א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ עַבְדֵי יי הַלְלוּ אֶת שֵׁם יי:ב יְהִי שֵׁם יי מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:ג מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם יי:ד רָם עַל כָּל גּוֹיִם יי עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ:ה מִי כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת:ו הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ:ז מְקִימִי מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן:ח לְהוֹשִׁיבִי עִם נְדִיבִים עִם נְדִיבֵי עַמּוֹ:ט מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה הַלְלוּיָהּ:
נקרא  6  פעמים

לוח מודעות

למעלה