כללי השראה או העתקה

קלאסה

משתמש רשום
המשתמש נחסם
לפני כ-7 שנים רכשתי ממנחם רגב פונט טרייסינג (ועוד כמה פונטים)
לפני כשנה וחצי רכשתי מעודד עזר את הפונט רץ (ועוד כמה פונטים)
לפני כ15 שנה רכשתי ממסטרפונט את חבילת נרקיסים (ועוד המון פונטים).

והנה לא מזמן נזדמן לי לבקר באתר של חברה צעירה של פונטים בשם 'אאא'
ופשוט נדהמתי לראות את הדמיון בין חלק מגופניהם לגופנים של מעצבים וותיקים.

אז שאלתי, העתקה או השראה?
 

קבצים מצורפים

  • AAA.jpg
    KB 625.4 · צפיות: 15

naamah

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
קשה להמציא את הגלגל בתחום.
אין לי ספק ש'אאא' מכירים ומוקירים את הטיפוגרפים הותיקים וסביר מאוד להניח שהם גם יוצרים בהשראתם. קשה עם זאת להוכיח או לטעון להעתקה בתחום שנמדד בדקויות קטנטנות של סריף לכאן או לשם, שיכול להשפיע על נראוּת של טקסט שלם.
(לא ניסיתי לעצב טיפוגרפיה עם "אלמוני" למשל, אבל אין לי ספק שהLOOK&FEEL הכולל יהיה שונה מאוד מנרקיס בלוק)
 
א

אליהו פריד

אורח
נכתב ע"י naamah;856603:
קשה להמציא את הגלגל בתחום.
אין לי ספק ש'אאא' מכירים ומוקירים את הטיפוגרפים הותיקים וסביר מאוד להניח שהם גם יוצרים בהשראתם. קשה עם זאת להוכיח או לטעון להעתקה בתחום שנמדד בדקויות קטנטנות של סריף לכאן או לשם, שיכול להשפיע על נראוּת של טקסט שלם.
(לא ניסיתי לעצב טיפוגרפיה עם "אלמוני" למשל, אבל אין לי ספק שהLOOK&FEEL הכולל יהיה שונה מאוד מנרקיס בלוק)

אין ספק שמדובר בהעתקה, הרצף דומה מידי מכדי להיות מקרי.
אוי ואבוי אם כל הפונטים בארץ היו ככה, הבדלים רק בLOOK&FEEL

קשה להמציא את הגלגל? אז לא ממציאים נקודה.
חלק מהאתגר מלהיות מעצב אותיות הוא לחדש עיצוב עם בשורה.
 

naamah

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י אליהו פריד;856619:
אין ספק שמדובר בהעתקה, הרצף דומה מידי מכדי להיות מקרי.
אוי ואבוי אם כל הפונטים בארץ היו ככה, הבדלים רק בLOOK&FEEL

קשה להמציא את הגלגל? אז לא ממציאים נקודה.
חלק מהאתגר מלהיות מעצב אותיות הוא לחדש עיצוב עם בשורה.


דווקא כעמית שלהם, לא מתאים בעיני להאשים בהעתקה מבלי לבדוק ולברר עם הנוגעים בדבר.
מניסיון, אאא זמינים מאוד במייל, והבחור המוכשר להפליא שעומד מאחוריהם (אברהם קורנפלד) הוא אחלה בנאדם, ואני בטוחה שישמח להתייחס.

אגב, דווקא ממך אליהו, למדתי שהבשורה העיצובית היא לא העיקר בעיצוב פונט אלא העבודה הקשה על הפרטים הקטנים, ריווחים ועוד. גם לך בארסנל יש פונטים שמזכירים מאוד פונטים של חברות אחרות, ועם זאת איש לא האשים אותך בהעתקה (בצדק) וברור שעבדת קשה מאוד על הפונטים האלה, לאו דווקא כדי להביא "בשורה" אלא כדי להוריד לעולם גופן איכותי ומוקפד.
 
א

אליהו פריד

אורח
תראי נעמה, אותיות שבנויות מצורות לקוניות פשוטות קשה יותר להוכיח העתקה.
אותיות עם קונספט עיצובי דומה, ניתן לומר שמדובר בהשראה.
ברם, כאשר מדובר בלטרסט (סדרת אותיות) מעוצב ובניה מיוחדת של האותיות, כמו במקרה של טרייסינג או רץ לא ניתן לומר שזו רק השראה.
במקרה של רץ ושל טרייסינג, ברור שלקחו את האות, שינו אותה טיפה וניכסו אותה.
זו בכולופן דעתי.
 

יפה_פה

משתמש פעיל
סינוספיס ממש לא דומה לרץ של עודד חוץ מהשפיץ למעלה.
שאר הפונטים אכן נראים כבסיס מועתק אבל הדקויות שהם שינו עושים את הפונט הרבה יותר מקצועי, זורם ויפה.
 

naamah

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י אליהו פריד;856636:
תראי נעמה, אותיות שבנויות מצורות לקוניות פשוטות קשה יותר להוכיח העתקה.
אותיות עם קונספט עיצובי דומה, ניתן לומר שמדובר בהשראה.
ברם, כאשר מדובר בלטרסט (סדרת אותיות) מעוצב ובניה מיוחדת של האותיות, כמו במקרה של טרייסינג או רץ לא ניתן לומר שזו רק השראה.
במקרה של רץ ושל טרייסינג, ברור שלקחו את האות, שינו אותה טיפה וניכסו אותה.
זו בכולופן דעתי.

איך זה ייתכן כרונולוגית? שני הפונטים יצאו ממש במקביל. ניתן להניח שהיוצרים עבדו עליהם איש איש על מחשבו באותו זמן.

אגב, היוצר (אני מניחה שזה אברהם) מעיד שהעבודה על הפונט סינופסיס נמשכה שלוש שנים. גם את זה אני מניחה, קל מאוד לבדוק ולהוכיח באמצעות בדיקה פשוטה של תאריכים על קבצי המחשב, אם למישהו יהיה אי פעם אינטרס להוכיח את זה משפטית.
שוב, לא הייתי רצה להאשמות לפני בדיקה אישית עם היוצר, זה לא ראוי בעיניי.
 
ק

קופירייט

אורח
נעמה, זה כבר יותר מדי
עם כל ההערכה לקורנפלד שהוא אמן גם מעבר לטיפוגרפיה
בשלושת הפונטים הקונספט מדי דומה.
 

naamah

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י קופירייט;856661:
נעמה, זה כבר יותר מדי
עם כל ההערכה לקורנפלד שהוא אמן גם מעבר לטיפוגרפיה
בשלושת הפונטים הקונספט מדי דומה.

אני לא עורכת הדין שלו.
ההשתלחות בו היתה נראית לי לא ראויה, לאור העובדה שאין ספק שאכן מדובר באמן ויוצר מקורי וחדשן.
ביקשתי ממנו במייל את תגובתו לעניין, ואני ממתינה לה.
 
ק

קופירייט

אורח
תודה
אשמח מאד שתביאי לכאן את תגובתו.
 

eden7115

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עיצוב ואדריכלות פנים
אני מסכימה עם נעמה.
הפונטים אכן מזכירים קצת אחד את השני, אבל אני יכולה להצביע על המון פונטים דומים מאוד בין חברות הפונטים. מה שמבדל בין הפונטים זה הגימור והפרטים שלהם - ובזה, לדעתי אין דימיון.
 

שניאור770

משתמש צעיר
ראיתי הרבה פונטים בחיים שלי, אמנם יש הרבה פונטים דומים פחות או דומים יותר, אבל בכולם נטיתי להאמין שזה אכן בא מתוך השראה וכדו', דהיינו שהמעצב ראה פונט ובתת מודע עשה משהו בדומה, במקרה הזה אם תתבוננו טוב ברור שמדובר על העתקה, אין לי ספק שכשהמעצב עיצב את הפונט, הפונט המקורי היה מונח מולו! והוא ניסה לשנות פה ולשנות שם, תסתכלו על נרקיס, יש ה ר ב ה אותיות שהם ממש קופי ולא יתכן שזה בא כ"כ מדויק מתוך הזכרון, אותו הדבר בפונט 'מקומי' אגב אני מכיר את אליהו פריד לא מהיום -אדם ישר והגון מאוד- ולמיטב זכרוני הוא תמיד נזהר מאוד מלהשמיע ביקורת בסגנון כזה ובפרט בתחום שקשור אליו ישירות, נראה לי שהפעם.. זה שונה.
 

חיטובים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
לגבי רץ וסינופסיס, אין ספק שמדובר בהשפעה חזקה, וכבר כתבתי על כך כשהוא יצא. אפשר לראות באתר של אאא את הפונט בגלגוליו, ורואים הבדל משמעותי מאוד בגירסאות הסופיות. קורנפלד עצמו כותב שהוא החליט לעבות את הקווים האנכיים בשלב הסופי, וזו המצאה של עודד עזר. אף אחד לא חשב על זה לפניו.
למרות כל הנ"ל לא נראה לי שיש כאן העתקה, מפני שבסופו של דבר אלה אותיות שונות במובהק.

את הפונט של מנחם רגב לא הכרתי, וכאן די ברור שמדובר בהעתקה של ממש. גם אלמוני יותר מדי דומה לנרקיס בלוק.
 

naamah

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
רמת הדמיון בין 'אלמוני' ל'נרקיס בלוק' לא עולה בעיניי על רמת הדמיון בין 'נפש' ל'רפורמה'.
 

קבצים מצורפים

  • נפש-רפורמה.jpg
    KB 55.3 · צפיות: 0

גולד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
נכתב ע"י naamah;856757:
רמת הדמיון בין 'אלמוני' ל'נרקיס בלוק' לא עולה בעיניי על רמת הדמיון בין 'נפש' ל'רפורמה'.
הוי..הוי..
נו ב'אמת
זאת הדוגמא הממש לא נכונה,

בחיים שלי עוד לא הצלחתי להשוות בין נפש לרפורמה, לא לטוב ולא למוטב!!
 

eden7115

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עיצוב ואדריכלות פנים
נכתב ע"י naamah;856757:
רמת הדמיון בין 'אלמוני' ל'נרקיס בלוק' לא עולה בעיניי על רמת הדמיון בין 'נפש' ל'רפורמה'.
ואם תסתכלו טוב אז יש אותיות ברפורמה שהן ממש קופי כמו האותיות של נרקיס בלוק.
אז מה, נדב עזרא גם העתיק?
 

גולד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
נכתב ע"י eden7115;856852:
ואם תסתכלו טוב אז יש אותיות ברפורמה שהן ממש קופי כמו האותיות של נרקיס בלוק.
אז מה, נדב עזרא גם העתיק?
רגע, רגע
כן, יכול להיות, מה הבעיה ?
 

chavi9

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
D I G I T A L
נכתב ע"י naamah;856757:
רמת הדמיון בין 'אלמוני' ל'נרקיס בלוק' לא עולה בעיניי על רמת הדמיון בין 'נפש' ל'רפורמה'.

אולי באחד על אחד האותיות דומות מאוד.
אבל הדקויות הן אלו שיוצרות את ההבדל... והאוירה והמסר של הפונטים האלה כ"כ שונה זה מזה...
נפש הוא מעודן ונשי ובסך הכל יותר זורם, רפורמה הוא 'קונקרטי', ריבועי ויבש.
 

ונתנו10

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
D I G I T A L
ברור שמעצבים 'לוקחים' השראות אחד מהשני, ובדרך 'סוחבים' רעיונות.

מה שכן, אם ההעתקה היתה עולה על המקור, מילא...
בינתיים, כל הפונטים שנעשו ע"י מעצבים רציניים, ואחרים ניסו לחקות אותם,
יצאו ברמה פחותה בהרבה מאשר המקור.
 

ונתנו10

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
D I G I T A L
נכתב ע"י גולד;856848:
הוי..הוי..
נו ב'אמת
זאת הדוגמא הממש לא נכונה,
בחיים שלי עוד לא הצלחתי להשוות בין נפש לרפורמה, לא לטוב ולא למוטב!!
אז הבעיה אצלך...
כי זה בהחלט דומה.
לא כל אות חייבת להיות דומה.
יש אבטיפוס וכל אחד יכול לשנות קצת לבנות משהו יפה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קז

א הֹדוּ לַיי כִּי טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ב יֹאמְרוּ גְּאוּלֵי יי אֲשֶׁר גְּאָלָם מִיַּד צָר:ג וּמֵאֲרָצוֹת קִבְּצָם מִמִּזְרָח וּמִמַּעֲרָב מִצָּפוֹן וּמִיָּם:ד תָּעוּ בַמִּדְבָּר בִּישִׁימוֹן דָּרֶךְ עִיר מוֹשָׁב לֹא מָצָאוּ:ה רְעֵבִים גַּם צְמֵאִים נַפְשָׁם בָּהֶם תִּתְעַטָּף:ו וַיִּצְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם מִמְּצוּקוֹתֵיהֶם יַצִּילֵם:ז וַיַּדְרִיכֵם בְּדֶרֶךְ יְשָׁרָה לָלֶכֶת אֶל עִיר מוֹשָׁב:ח יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:ט כִּי הִשְׂבִּיעַ נֶפֶשׁ שֹׁקֵקָה וְנֶפֶשׁ רְעֵבָה מִלֵּא טוֹב:י יֹשְׁבֵי חֹשֶׁךְ וְצַלְמָוֶת אֲסִירֵי עֳנִי וּבַרְזֶל:יא כִּי הִמְרוּ אִמְרֵי אֵל וַעֲצַת עֶלְיוֹן נָאָצוּ:יב וַיַּכְנַע בֶּעָמָל לִבָּם כָּשְׁלוּ וְאֵין עֹזֵר:יג וַיִּזְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם מִמְּצֻקוֹתֵיהֶם יוֹשִׁיעֵם:יד יוֹצִיאֵם מֵחֹשֶׁךְ וְצַלְמָוֶת וּמוֹסְרוֹתֵיהֶם יְנַתֵּק:טו יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:טז כִּי שִׁבַּר דַּלְתוֹת נְחֹשֶׁת וּבְרִיחֵי בַרְזֶל גִּדֵּעַ:יז אֱוִלִים מִדֶּרֶךְ פִּשְׁעָם וּמֵעֲוֹנֹתֵיהֶם יִתְעַנּוּ:יח כָּל אֹכֶל תְּתַעֵב נַפְשָׁם וַיַּגִּיעוּ עַד שַׁעֲרֵי מָוֶת:יט וַיִּזְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם מִמְּצֻקוֹתֵיהֶם יוֹשִׁיעֵם:כ יִשְׁלַח דְּבָרוֹ וְיִרְפָּאֵם וִימַלֵּט מִשְּׁחִיתוֹתָם:כא יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:כב וְיִזְבְּחוּ זִבְחֵי תוֹדָה וִיסַפְּרוּ מַעֲשָׂיו בְּרִנָּה:כג יוֹרְדֵי הַיָּם בָּאֳנִיּוֹת עֹשֵׂי מְלָאכָה בְּמַיִם רַבִּים:כד הֵמָּה רָאוּ מַעֲשֵׂי יי וְנִפְלְאוֹתָיו בִּמְצוּלָה:כה וַיֹּאמֶר וַיַּעֲמֵד רוּחַ סְעָרָה וַתְּרוֹמֵם גַּלָּיו:כו יַעֲלוּ שָׁמַיִם יֵרְדוּ תְהוֹמוֹת נַפְשָׁם בְּרָעָה תִתְמוֹגָג:כז יָחוֹגּוּ וְיָנוּעוּ כַּשִּׁכּוֹר וְכָל חָכְמָתָם תִּתְבַּלָּע:כח וַיִּצְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם וּמִמְּצוּקֹתֵיהֶם יוֹצִיאֵם:כט יָקֵם סְעָרָה לִדְמָמָה וַיֶּחֱשׁוּ גַּלֵּיהֶם:ל וַיִּשְׂמְחוּ כִי יִשְׁתֹּקוּ וַיַּנְחֵם אֶל מְחוֹז חֶפְצָם:לא יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:לב וִירֹמְמוּהוּ בִּקְהַל עָם וּבְמוֹשַׁב זְקֵנִים יְהַלְלוּהוּ:לג יָשֵׂם נְהָרוֹת לְמִדְבָּר וּמֹצָאֵי מַיִם לְצִמָּאוֹן:לד אֶרֶץ פְּרִי לִמְלֵחָה מֵרָעַת יֹשְׁבֵי בָהּ:לה יָשֵׂם מִדְבָּר לַאֲגַם מַיִם וְאֶרֶץ צִיָּה לְמֹצָאֵי מָיִם:לו וַיּוֹשֶׁב שָׁם רְעֵבִים וַיְכוֹנְנוּ עִיר מוֹשָׁב:לז וַיִּזְרְעוּ שָׂדוֹת וַיִּטְּעוּ כְרָמִים וַיַּעֲשׂוּ פְּרִי תְבוּאָה:לח וַיְבָרֲכֵם וַיִּרְבּוּ מְאֹד וּבְהֶמְתָּם לֹא יַמְעִיט:לט וַיִּמְעֲטוּ וַיָּשֹׁחוּ מֵעֹצֶר רָעָה וְיָגוֹן:מ שֹׁפֵךְ בּוּז עַל נְדִיבִים וַיַּתְעֵם בְּתֹהוּ לֹא דָרֶךְ:מא וַיְשַׂגֵּב אֶבְיוֹן מֵעוֹנִי וַיָּשֶׂם כַּצֹּאן מִשְׁפָּחוֹת:מב יִרְאוּ יְשָׁרִים וְיִשְׂמָחוּ וְכָל עַוְלָה קָפְצָה פִּיהָ:מג מִי חָכָם וְיִשְׁמָר אֵלֶּה וְיִתְבּוֹנְנוּ חַסְדֵי יי:
נקרא  12  פעמים

אתגר AI

מלכות ה' • אתגר 119

לוח מודעות

למעלה