הפרסומאים מתקוממים נגד שיטת התגמול שלהם

פוס

משתמש מקצוען
D I G I T A L
בתחרות קקטוס הזהב שנערכה בסוף מאי זרק מודי כידון, יו"ר איגוד משרדי הפרסום והבעלים של גיתם BBDO, סוג של סיסמת בחירות: "ישראל מוכנה לעבור לשיטת התגמול על רעיון". מאחורי המשפט הקצר הזה עומד רעיון מגובש שאותו הזכיר כידון כבר לפני כשנתיים כשנכנס לתפקידו כיו"ר, והפך לדבריו ליעד חיוני לענף הפרסום לאור התפתחות עולם הדיגיטל. "השינוי צריך להיות טנגו בין המפרסמים לפרסומאים, והוא אמור לבוא משני הצדדים", הוא מסביר. בינתיים, רוב לקוחות משרדי הפרסום - כלל לא חפצים בשינוי.

"ב־1994, כש־BBDO הנשלטת על ידי אומניקום העולמית הגיעה לכאן לאחר שרכשה אותנו, אנשיה הסתכלו על מבנה עמלות הפרסום ואמרו שהעולם משתנה וכי בשלב מסוים נעבור למודלים אחרים", אומר כידון. "למרות זאת נשארנו המדינה היחידה במערב שבה עדיין עובדים במודל תגמול לפי מדיה. זה לא היה מעוות לולא הצמיחה הדיגיטלית. כיום אתה מקבל עמלה מחברת המדיה שהיא באזור 15%, וזה השכר שאיתו אתה צריך לפרנס את כל מחלקות המשרד".

לדברי כידון, הבעיה הופכת ברורה יותר כאשר מדובר בקמפיין שעולה לרשת האינטרנט והופך לוויראלי. "עלות לא רגילה של סרטון שעולה ליוטיוב היא 300–400 אלף שקל, בעוד שבמדיה הקונבנציונלית זה יכול היה לעלות גם 10 מיליון שקל", הוא מסביר. "ביוטיוב אנחנו מקבלים 20 אלף שקל עמלה, ואין בזה שום היגיון. כמה שננסה להיות צדיקים, אנחנו עדיין צריכים להתפרנס. משרד פרסום צריך להיות מתוגמל באופן מנוטרל מהמדיה".

דוגמה לקמפיין גדול שהצליח מבלי לעלות בטלוויזיה היה סרטון גן רבקה של סלקום, שעליו היה אחראי משרד גיתם, ועלה רק ביוטיוב. במקום לשלם כ־8 מיליון שקל לטלוויזיה, שולם סכום נמוך יותר — אך האפקט היה גדול מאוד. גם טמבור, באמצעות שלמור אבנון עמיחי, עשו שימוש במדיה אחרת כאשר צבעו את המדרכות באילת ולא זכו לתגמול מלא. קמפיין נוסף שגרף הצלחה גדולה והיה חוצה מדיה היה קמפיין הבפלות של עלית, שעליו היו אחראים אנשי באומן בר ריבנאי, שאף עוטרו בקקטוס הזהב בזכותו.

עיוות שמוליד תמריץ

"המודל הנוכחי לא הגיוני", קובע מנכ"ל באומן בר ריבנאי יוסי לובטון. "המצב הופך לבלתי אפשרי בשל ריבוי המדיה, וגם כיוון שמהלך פרסומי כיום דורש פעילות רבה של מגע עם הלקוח, שאינו בהכרח ממוקד במדיה. בחלק מהמקרים, כמו ברשתות חברתיות, אין תגמולים שהיו נהוגים במדיומים המסורתיים. העיוות הזה מוליד תמריץ כלכלי לייצר עבודה רק במקומות שבהם יש תגמולים".

"המצב הנוכחי פוגע באינטרס המובנה של משרדי הפרסום להפנות משאבים למדיה החדשה, גם כיוון שלא תמיד המשרד יודע איך להתפרנס היטב וגם כיוון שזה הרבה פעמים מצריך יותר עבודה", מוסיף יגאל שמיר, סמנכ"ל קריאייטיב ושותף בגליקמן נטלר סמסונוב. "במדיה הישנה אתה יודע מיד איך הכל עובד". נשמע כאילו אתם מתבכיינים.
כידון: "אנחנו לא מתבכיינים, אנחנו מקדשים את הקריאייטיב. כדי שזה ימשיך - צריכים שינוי. מהלך של שינוי כזה חייב הבנה בין המפרסם לפרסומאי, זה לא חד־צדדי".

וכשהפרסומאים מדברים על פתרונות ועל שינויי נוסחה אפשריים, הם בעצמם עוד לא בטוחים מה תהיה הבחירה הנכונה. אמיר גיא, מנכ"ל משותף באדלר חומסקי, עבד בעבר בארצות הברית בסוכנות Y&R, ומעיד כי שיטת התגמול שם אינה לפי הכנסות מהמדיה אלא לפי היקף הפעילות של הלקוח, לפי כמה אנשים הוא מצריך ומספר הקמפיינים שמכינים ללקוח. "השיטה הנפוצה בעולם היא ריטיינר, תשלום קבוע מראש של סכום חודשי, המבוסס על פי היקפי עבודה מוסכמים ושימוש במשאבים", הוא אומר. "היתרונות של השיטה הזו הם שנוצרת ודאות לגבי הכנסה לשנה והוצאות הלקוח ודאיות. הבעיה היא שהתכנונים לא תמיד מדויקים וזה גם עלול ליצור ירידה ברמת המחויבות, כי יש הכנסה קבועה מראש".

שיטה נוספת שאותה מציע גיא היא תמחור לפי שעות עבודה ומספר עובדים. "זו שיטה קלה לחישוב וליישום וגם לא קשורה דווקא למדיה מסוימת. זה משקף את צורכי הלקוח והיקפי העבודה של המשרד", מסביר גיא. "הבעיה היא שהלקוח לא יכול לתכנן במדויק את העלויות, וזה גם עלול לעודד את המשרד לעבוד בשעות נוספות".

יגאל שמיר מצביע על שיטה אחרת שהפכה לנפוצה בארצות הברית ובאירופה ושאותה אולי אפשר יהיה לראות מיושמת בארץ - ביסוס התשלום על מידת ההצלחה של מושא הפרסום. "מודדים את האפקטיביות של הקמפיין", הוא מסביר, אך מסייג: "יש עם זה בעיה אחת, והיא שקשה מאוד לשייך את ההצלחה רק לקמפיין הפרסומי". גיא מחדד ואומר כי "השיטה הזו גם עלולה ליצור ירידה במוטיבציה אם לא מגיעים למלוא התגמול לאורך זמן".

די בתיקון קטן

"אנחנו נמצאים כעת בנקודת ביניים", מסכם יוסי לובטון. "אנחנו יודעים שאם לא נביא את הפתרון הנכון נפגע במעמד של עצמנו, ולכן רוב המשרדים הגדולים עושים פעילויות יפות שמשלבות מדיומים שונים. הם עושים את זה מתוך הבנה שזו תקופת מעבר, אבל שבסוף ייווצר מודל כלכלי שמתגמל עבור זה. אני מקווה שזה יקרה מהר".

גיא לעומת זאת אינו בטוח שיש צורך במהפכה גדולה בשיטת התגמול. "שיטת המדיה גורמת לפרסומאי להיות על קוצים, לחשוב איך אני מביא את הלקוח למדיה, ואז הלקוח נהנה שאני כל הזמן חושב איך לעזור לעסק שלו", הוא אומר. "מה שהכי מתאים זה השיטה הנוכחית, וצריך במקביל למצוא שיטות לתגמל פרויקטים שאין להם נגזרת מדיה, כמו רשתות חברתיות ובלוגים".

(כלכליסט)
 

אריה123

משתמש מקצוען
D I G I T A L
מאמר נפלא, ביחס לרווחי חברות הפרסום.

כדאי להעלות מאמר דומה, ביחס לתשלומי המפרסמים. - לדוגמא; מסלול ריטיינר שהועלה כאן, הוא מצוין, כל עוד הלוקח מפרסם. מה יקרה כאשר חברה כמו אמישראגז רוצה לצאת בקמפיין פרסומי, והיא חותמת הסכם מול חברת פרסום, "ריטיינר", כל חודש 2000 ש"ח. בעבור עיצוב שתים שלש מודעות ועוד כמה דברים קטנים.
חודשיים פרסמו, אח"כ היתה תקופת חגים והם לא פרסמו, יש הצדקה שהם ישלמו ריטיינר ? אולי לחברת הפרסום זה שווה לקבל משכורת בלי לעבוד, אבל למי שמפרסם זה ממש לא שווה. (כי כשחודש אחר הוא ירצה שלשה או ארבעה פרסומות יקחו לו על זה תוספת מחיר)

תמחור לפי שעות עבודה - זה לא הגיוני, כי ללקוח אין דרך לוודא את נכונות השעות, ואין דרך לוודא שהשעות מנוצלות. ולסמוך על חברות הפרסום ? זה נראה לי מוגזם.....

אחוזים מחברות המדיה ? אין שום הגיון ! יכולה להיות מודעה שעיצבו אותה במשך שעתיים ופרסמו אותה במדיה בשווי של 2-3 מליון ש"ח וחברת הפרסום תיקח קופון של 400 אלף ש"ח. ? ! וגם, המפרסמים צריכים לסמוך על חברות הפרסום שהמחיר שעולה להם הפרסום בכל סוגי המדיות זה מחיר סביר וזול, ואם יש להם אחוזים לפי פרסום אז הם ידאגו שמחירי הפרסום יעלו יותר. (לסמוך עליהם שהם ידאגו למחיר זול גם כשזה פוגע להם בכיס ? על חברות הפרסום ? באמת...)

אז איך כן אפשר לתמחר כדי שהמפרסמים יהיו מרוצים ?

שאלה קשה במיוחד שלא נראה לי שיש עליה תשובה מניחה את הדעת.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק לא

א לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד:ב בְּךָ יְהוָה חָסִיתִי אַל אֵבוֹשָׁה לְעוֹלָם בְּצִדְקָתְךָ פַלְּטֵנִי:ג הַטֵּה אֵלַי אָזְנְךָ מְהֵרָה הַצִּילֵנִי הֱיֵה לִי לְצוּר מָעוֹז לְבֵית מְצוּדוֹת לְהוֹשִׁיעֵנִי:ד כִּי סַלְעִי וּמְצוּדָתִי אָתָּה וּלְמַעַן שִׁמְךָ תַּנְחֵנִי וּתְנַהֲלֵנִי:ה תּוֹצִיאֵנִי מֵרֶשֶׁת זוּ טָמְנוּ לִי כִּי אַתָּה מָעוּזִּי:ו בְּיָדְךָ אַפְקִיד רוּחִי פָּדִיתָה אוֹתִי יְהוָה אֵל אֱמֶת:ז שָׂנֵאתִי הַשֹּׁמְרִים הַבְלֵי שָׁוְא וַאֲנִי אֶל יְהוָה בָּטָחְתִּי:ח אָגִילָה וְאֶשְׂמְחָה בְּחַסְדֶּךָ אֲשֶׁר רָאִיתָ אֶת עָנְיִי יָדַעְתָּ בְּצָרוֹת נַפְשִׁי:ט וְלֹא הִסְגַּרְתַּנִי בְּיַד אוֹיֵב הֶעֱמַדְתָּ בַמֶּרְחָב רַגְלָי:י חָנֵּנִי יְהוָה כִּי צַר לִי עָשְׁשָׁה בְכַעַס עֵינִי נַפְשִׁי וּבִטְנִי:יא כִּי כָלוּ בְיָגוֹן חַיַּי וּשְׁנוֹתַי בַּאֲנָחָה כָּשַׁל בַּעֲוֹנִי כֹחִי וַעֲצָמַי עָשֵׁשׁוּ:יב מִכָּל צֹרְרַי הָיִיתִי חֶרְפָּה וְלִשֲׁכֵנַי מְאֹד וּפַחַד לִמְיֻדָּעָי רֹאַי בַּחוּץ נָדְדוּ מִמֶּנִּי:יג נִשְׁכַּחְתִּי כְּמֵת מִלֵּב הָיִיתִי כִּכְלִי אֹבֵד:יד כִּי שָׁמַעְתִּי דִּבַּת רַבִּים מָגוֹר מִסָּבִיב בְּהִוָּסְדָם יַחַד עָלַי לָקַחַת נַפְשִׁי זָמָמוּ:טו וַאֲנִי עָלֶיךָ בָטַחְתִּי יְהוָה אָמַרְתִּי אֱלֹהַי אָתָּה:טז בְּיָדְךָ עִתֹּתָי הַצִּילֵנִי מִיַּד אוֹיְבַי וּמֵרֹדְפָי:יז הָאִירָה פָנֶיךָ עַל עַבְדֶּךָ הוֹשִׁיעֵנִי בְחַסְדֶּךָ:יח יְהוָה אַל אֵבוֹשָׁה כִּי קְרָאתִיךָ יֵבֹשׁוּ רְשָׁעִים יִדְּמוּ לִשְׁאוֹל:יט תֵּאָלַמְנָה שִׂפְתֵי שָׁקֶר הַדֹּבְרוֹת עַל צַדִּיק עָתָק בְּגַאֲוָה וָבוּז:כ מָה רַב טוּבְךָ אֲשֶׁר צָפַנְתָּ לִּירֵאֶיךָ פָּעַלְתָּ לַחֹסִים בָּךְ נֶגֶד בְּנֵי אָדָם:כא תַּסְתִּירֵם בְּסֵתֶר פָּנֶיךָ מֵרֻכְסֵי אִישׁ תִּצְפְּנֵם בְּסֻכָּה מֵרִיב לְשֹׁנוֹת:כב בָּרוּךְ יְהוָה כִּי הִפְלִיא חַסְדּוֹ לִי בְּעִיר מָצוֹר:כג וַאֲנִי אָמַרְתִּי בְחָפְזִי נִגְרַזְתִּי מִנֶּגֶד עֵינֶיךָ אָכֵן שָׁמַעְתָּ קוֹל תַּחֲנוּנַי בְּשַׁוְּעִי אֵלֶיךָ:כד אֶהֱבוּ אֶת יְהוָה כָּל חֲסִידָיו אֱמוּנִים נֹצֵר יְהוָה וּמְשַׁלֵּם עַל יֶתֶר עֹשֵׂה גַאֲוָה:כה חִזְקוּ וְיַאֲמֵץ לְבַבְכֶם כָּל הַמְיַחֲלִים לַיהוָה:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

הבעות פנים • אתגר 57

לוח מודעות

למעלה