ביקורת ספרות הנופים שראיתי ב"ילדה נוף", מאת רותי קפלר

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
את הספר "ילדה נוף" הבאתי מהספרייה בכלל בשביל הנערה שלי. אבל אמרתי - רותי קפלר? אני אקרא בעצמי גם כן.
ולא התחרטתי.
בשנים האחרונות לא יוצא לי לבלוע ספרים בקצב כמו בנערותי (וכמו הנערה שלי היום), ובדרך-כלל אני גוררת אותם משבת לשבת עד שכבר מגיע מועד ההחזרה לספרייה - ואז אין ברירה אלא ללגום את הסוף בשתי לגימות לא ממצות.
אבל את הספר "ילדה נוף", באופן מפתיע, הצלחתי להכניס בתוך שבת אחת בלבד, ועוד בשבת שמוגבלת בזמן קריאה להנאה - כי תשעה באב הגיע מיד בסופה.
וכך צעדתי בין נופי החרסינה השבירים של אמא של ליבי, וכך הבטתי מתוך עיניה על התהפוכות שילדתה עוברת. דמעתי כמה וכמה פעמים. אמנם אין לי ילדת נוף כמו ליבי, אבל לכל אחד מילדיי יש את הקריצה שלו לנוף הפראי הזה, שלא בדיוק הולך בתלם, וכך מצאתי את עצמי מזדהה. וגם אם לא מזדהה -עדיין מתרגשת ו"ננגעת" עמוק בלב מהקושי, מהנפילות, מהתעצומות, מההתחבטויות ומהעליות.
השפה של רותי קסומה, את זה אני כבר יודעת. היא מטיילת בין המילים ובין הרגשות גם יחד, ההקדמות הקטנות שיש לפני חלק מהפרקים עושות עבודת קסם בפני עצמה, יש בה גם ציניות וגם ישירות אמיתית ורגישה. יש מעברים בין הזמנים, ואפילו מעברים בין הדמות המספרת ובין הדמות המספרת על עצמה.
דמותה של ליבי מתוארת בכנות מהממת ואמינה מאוד, גם דמותה של אמה, שאמנם אינה אשת חינוך - אבל עדיין מעלה כמה תובנות חינוכיות עמוקות. הילדים האחרים לפעמים קצת מושלמים מדי, ולפעמים אנושיים כמו שצריך. אבי המשפחה מקבל מקום קצת יותר דחוק, אבל עדיין הוא נוכח.
אהבתי מאוד את מספרי הפרקים בסוף, שאומרים בעצמם כמה זמן עבר מאז הפרק הקודם (והאם הפרקים שבין לבין תיארו גם הם את ההתמודדות עם ליבי לבדה, או שהיו עוד תהפוכות בחיים של בתיה, האם הגיבורה?), ואהבתי לפגוש את הדמויות המוכרות מהספר כולו כשהם מבוגרות יותר.

ואיך אפשר בלי לדבר על הכריכה?
כמה עבודה הושקעה בה, כמה היו שותפות בה. מהרעיון של הסופרת, דרך אומנית הזכוכית והצלמת, ועד לגרפיקאית.
הכריכה דורשת העמקה בפני עצמה, ואפילו ילדיי הקטנים, בלי לקרוא את הסיפור, ניסו "לנתח" אותה: למה יש כאן פיל? למה האות פ"א סופית מוטה ככה הצידה? מה זה הדבר האדום הזה שיש ליד הפיל?
(הפיל כמובן הוא ממשל הפיל בחנות חרסינה, שמוזכר בסיפור. הוא בועט בחוסר זהירות בפ"א הסופית - אולי כי פיל מתחיל בפ"א? - וכמעט מפיל ושובר אותה. היצור האדום ההוא? אולי הוא יצור שגם נבעט בחוסר זהירותו של הפיל? מה שבטוח - הבחירה בכריכת זכוכית ממחישה היטב את השבירות של הרעיון העיקרי בספר, את העדינות שיש לנהוג דווקא בילדים האלה, שלכאורה אינם עדינים.)

הייתי רוצה לצטט ולהביא כמה משפטי מחץ מתוך הספר, אבל אני מעדיפה להשאיר לכם למצוא את משפטי המחץ שירגשו אתכם - אחרי שתקראו את הספר...
 

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
תודה על ביקורת מקצועית ומרגשת.

לגבי הכריכה -

למה יש כאן פיל?
כי הוא פשוט פה. מה נעשה. שמע שיש כריכה ובא לראות מה קורה.

למה האות פ"א סופית מוטה ככה הצידה?
הפיל ניסה 'לסדר' אותה יותר טוב, ואלו התוצאות...

מה זה הדבר האדום הזה שיש ליד הפיל?
קליפת תפוז שנשרה לו מהילקוט כשהוא חיפש את האישור של 'ידוע לי שבני לא הכין שיעורים'

הוא בועט בחוסר זהירות בפ"א הסופית - אולי כי פיל מתחיל בפ"א? - וכמעט מפיל ושובר אותה

'לא בעטתי בה! רק רציתי לסדר אותה!'

והיא עדיין לא נשברת. הכריכה מנציחה את הרגע שבו הוא מנסה לאזן את הף' הסוררת על החדק, אולי היא לא תגלוש משם. אולי תישאר במקומה, שלמה.
 

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
תודה על ביקורת מקצועית ומרגשת.

לגבי הכריכה -


כי הוא פשוט פה. מה נעשה. שמע שיש כריכה ובא לראות מה קורה.


הפיל ניסה 'לסדר' אותה יותר טוב, ואלו התוצאות...


קליפת תפוז שנשרה לו מהילקוט כשהוא חיפש את האישור של 'ידוע לי שבני לא הכין שיעורים'



'לא בעטתי בה! רק רציתי לסדר אותה!'

והיא עדיין לא נשברת. הכריכה מנציחה את הרגע שבו הוא מנסה לאזן את הף' הסוררת על החדק, אולי היא לא תגלוש משם. אולי תישאר במקומה, שלמה.
איך גם בתגובה שלך את שומרת על הרוח של הכתיבה שלך בכלל ועל הרוח של הספר בפרט...
 

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
לא קראתי את הספר, נשמע מעניין
ביקורת יפה

על בסיס "מעשה בפא סופית"?

יש סיפור כזה? לא הכרתי.

על בסיס שהוא מדי הרבה פעמים מנסה 'רק' לסדר, ו'רק' לתקן, ו'רק' רוצה, ו'רק' חושב, ולא מבין למה בסוף הכל מתפצלח והנ' נופלת לו על הראש והף' מחליקה וכולם כועסים עליו.
 

יהלום-יצירות מלוטשות

כתיבה מלטשת יצירות
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
הפיל ניסה 'לסדר' אותה יותר טוב, ואלו התוצאות...
הזדמנות להודות על הספר המדהים.
לא מכיר רבים כמותו.
משל הפיל והחרסינה ומשפט המחץ שבסופו: ועל לב הפיל מה יהיה (לא זוכר את הלשון המדויקת) - מלווה אותי כבר זמן רב. בחיים.
קראתי והתרגשתי, הפנמתי ובכיתי.
מאחל שתמשיכו לעשות רק טוב בעולם. בגדול.
 

אנטיפטרוסה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
מוזיקה ונגינה
ספר יפהיפה ועמוס מסרים, ביקורת מתוקה שהייתי מצפה למצוא בה עוד כמה דברים- (אם להודות על האמת - היתה לי סקיצה ממוחשבת מלאת שרבוטים של בקורת שהיתה אמורה לצאת - יום אחרי שקניתי את הספר, שבוע אחרי שהוא יצא, ואחרי שקראתי ברצף אחד את כל התכולה שבין שתי הכריכות, אבל מיתר פרפקציוניזם (או הפרעה מסוימת?) הכל זנוח עד היום באיזה דיסקאונקי שאבד לו בתלאות הזמן)
א. הסגנון, הסגנון. כשאומרים לי רותי קפלר, אומרים לי נורמלי אחרון ושות'. כשאני פותחת את ילדה נוף אני פוגשת משו אחר. ממש אחר. הייתי מצפה לדיבור על זה, ועל המקום שבו זה פוגש את הקורא - מאוכזב, מרוצה?
ב. ההקצנה, ההקצנה. איפה מוצאים ילד כזה שחווה את כל - כל - כל התסמינים של קצב וריקוד, פלוס פלוס, וכל אחד מהם ברמה מליון עד פפיליון? כל יום - כל היום?
ג. אמרנו עמוס מסרים - אולי קצת מדי עמוס. אמנם קפלר באופן כללי די נטשה את החינוך הבוטה והגלוי, ועברה לסאבטקסט. אבל פה קבלנו את החינוך ה(קצת פחות) אהוב - ובגדול. באותיות של קידוש לבנה, עם שלט לפני: כאן ביקורת. האם זה היה נורא? ומה בכל זאת טוב בזה...
ד. עוד כמה פרטים שצורמים בתוך העולם האמיתי והמסודר - קשרי"ם מתאזנים בדרך כלל במשך החיים, בפרט אם הם נעזרים תרופתית... ואיך משפחה שלמה יוצאת בסדר ורק ילד אחד מופרע? הדברים הללו בהחלט גנטיים. ולמרות שהוא (=היא) חווה את כל התסמינים, לוקח שנים ארוכות וטובות(?) עד שמגיעה האבחנה... מפתיע ומוזר עד מאוד. בפרט שהאבחון נשלף לי מהשרוול אחרי פרק אחד ושלושה תסמינים... אבל אסור להתפס לקטנות אז על הסעיף הזה אולי היה צריך לוותר...
ובסיום המיני - ביקורת (הלא מושלמת:() שלי, חייבת תודה גדולה ליוצרת, על היצירה הנדירה הזאת, שמביאה אמירה לגמרי אחרת בעולם של ספרים מחנכים ומנותקים על ילדים כאלה, כשאף אחד מהם לא באמת מצליח לגרום לך להריח בין הדפים את הקסם, השכל, השובבות, והחן האינסופי שהם שוזרים מסביבם, עם המון תום, טבעיות וכנות שעולם שלם לא מצליח להחריב. את עשית את זה! שאפו ענק!
 

יהלום-יצירות מלוטשות

כתיבה מלטשת יצירות
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
א. הסגנון, הסגנון. כשאומרים לי רותי קפלר, אומרים לי נורמלי אחרון ושות'. כשאני פותחת את ילדה נוף אני פוגשת משו אחר. ממש אחר. הייתי מצפה לדיבור על זה, ועל המקום שבו זה פוגש את הקורא - מאוכזב, מרוצה?
הקורא - הקורא, מרוצה עד לב השמים. שמח שיש סגנון טוב שמשתנה ומתאים עצמו בכל פעם למזג האויר ומצב הרוח.
ב. ההקצנה, ההקצנה. איפה מוצאים ילד כזה שחווה את כל - כל - כל התסמינים של קצב וריקוד, פלוס פלוס, וכל אחד מהם ברמה מליון עד פפיליון? כל יום - כל היום?
במציאות.
ג. אמרנו עמוס מסרים - אולי קצת מדי עמוס. אמנם קפלר באופן כללי די נטשה את החינוך הבוטה והגלוי, ועברה לסאבטקסט. אבל פה קבלנו את החינוך ה(קצת פחות) אהוב - ובגדול. באותיות של קידוש לבנה, עם שלט לפני: כאן ביקורת. האם זה היה נורא? ומה בכל זאת טוב בזה...
רק אני לא ראיתי כאן ביקורת? רק שיקוף מקצועי ומדויק של המציאות הדוקרת? אולי אני הוא הבעייתי.

עוד משהו?;)
 

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
@אנטיפטרוס - קדימה, מחכה לביקורת המלאה שלך!

(באופן אישי קראתי לביקורת שלי "הנופים שראיתי בילדה נוף" - כלומר, כתבתי רק את החוויה האישית שלי מהספר, ולא ביקורת ספרות מקצועית. אני באמת לא ברמה מספקת בשביל לכתוב ביקורת ספרות מקצועית באמת...)
 

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
ב. ההקצנה, ההקצנה. איפה מוצאים ילד כזה שחווה את כל - כל - כל התסמינים של קצב וריקוד, פלוס פלוס, וכל אחד מהם ברמה מליון עד פפיליון? כל יום - כל היום?

ההערה הזו הפתיעה אותי.
כי הספר עידן את המציאות.
מאוד מאוד.

במציאות הילדים האלה, שדיברתי עם אמהות רבות שלהם, מטריפים את הדעת פי מאה.

ליבי שבספר היא ילדה עדינה ממש, בלי היפראקטיביות, בלי אלימות כמעט, בלי הרטבות, בלי שגעונות מיוחדים (חוץ מהויסות החושי).

ד. עוד כמה פרטים שצורמים בתוך העולם האמיתי והמסודר - קשרי"ם מתאזנים בדרך כלל במשך החיים, בפרט אם הם נעזרים תרופתית... ואיך משפחה שלמה יוצאת בסדר ורק ילד אחד מופרע? הדברים הללו בהחלט גנטיים. ולמרות שהוא (=היא) חווה את כל התסמינים, לוקח שנים ארוכות וטובות(?) עד שמגיעה האבחנה... מפתיע ומוזר עד מאוד. בפרט שהאבחון נשלף לי מהשרוול אחרי פרק אחד ושלושה תסמינים... אבל אסור להתפס לקטנות אז על הסעיף הזה אולי היה צריך לוותר...

גם ליבי התאזנה 'במשך החיים', בשביל זה באו הפרקים האחרונים. אבל חשוב לציין בהקשר הזה, שלא כולם מתאזנים. ילדים עם קש"ר ובעיות ויסות חושי, נמצאים בסיכון גבוה יותר לנשירה, למשל. ולפעמים הבלגן הולך איתם גם אחרי הנישואין (ב'לבית' של המבשר מתפרסם עכשיו סיפור בהמשכים על הנושא הזה בדיוק, השלכות הקש"ר על אשה מבוגרת.)

ולגבי המשפחה - בוודאי שזה קיים. משפחות בהן רק ילד אחד, שלישי או רביעי או חמישי, נהיה הכבשה השחורה. הגנטיקה פה היא לא מוחלטת, אלא צצה פה ושם, באופן אקראי.
(אגב, לאח נוסף - נתי - יש תסמיני ויסות חושי, והתינוק גם הוא חשוד כקש"ר. אבל ברגע שההורים כבר מכירים את המצב, הם מטפלים בילדים הבאים מהרגע הראשון, וההתנהלות מגיעה ממקום מודע יותר).
 

אנטיפטרוסה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
מוזיקה ונגינה
רק אני לא ראיתי כאן ביקורת? רק שיקוף מקצועי ומדויק של המציאות הדוקרת? אולי אני הוא הבעייתי.
לא דיברתי על הספר בכללותו, אלא על קטעים רבים שמדברים במפורש על דברים. הנה ציטוט: "ילדים שעושים בושות. בואו נדבר עליהם רגע. ... הרי כשהיא תגדל עם הילד הזה, היא תגדל כל כך. הרי יום אחד היא תבין, לא תהיה לה ברירה אלא להבין, שילדים הם לא תמונה ממסוגרת...". זה, מבחינתי, קטע שקוף שמדבר חינוך. אפשר לאהוב את זה, אפשר גם לא - מה שבטוח, יש כאן משהו חדש שלא היה קודם.
משפחות בהן רק ילד אחד, שלישי או רביעי או חמישי, נהיה הכבשה השחורה. הגנטיקה פה היא לא מוחלטת, אלא צצה פה ושם, באופן אקראי.
ודאי שזה קיים, אבל חוששתני שגם שאר הילדים במשפחות של קשרי"ם פעלתניים שכאלה (לא מדברת על הזן החולמני של קש"ר!) לא שייכים על פי רוב לז'אנר המאורגן והמרובע מעט של המשפחה של ליבי...
אבל זה בהחלט משהו שיש מקום לדון עליו.

ההערה הזו הפתיעה אותי.
כי הספר עידן את המציאות.
מאוד מאוד.

במציאות הילדים האלה, שדיברתי עם אמהות רבות שלהם, מטריפים את הדעת פי מאה.

ליבי שבספר היא ילדה עדינה ממש, בלי היפראקטיביות, בלי אלימות כמעט, בלי הרטבות, בלי שגעונות מיוחדים (חוץ מהויסות החושי).
ניתן לומר שאכן התכוונתי בעיקר לעניין הויסות החושי, ואין זה הוגן שהשלכתי את הבעיה על כל תחומי הספר... היתה כאן הקצנה קצת פראית, שהוסיפה הרבה צבע לספר אבל היתה לא אמינה מציאותית, ובתור ספר שמתאר את ההפרעה בצורה ממש מציאותית והוגנת שלא כל כך פגשתי עד היום - קשה לי יותר לפגוש את ההקצנה, כי מי שלא באמת מכיר מקרוב כאלה, משליך את התיאור הספציפי הזה, על כולם...
ובהערת אגב - לגבי הטרפת הדעת וההגעה לקצה - ודאי שכל מילה נכונה * מליון... אילו מצבים שקשה לתאר את התסכול ואוזלת היד מולם, ומול המציאות שאין אף אחד מספיק אשם שאפשר לכעוס עליו בצדק... והספר בהחלט יודע להכנס לנישה הזאת בהצלחה :)
 
נערך לאחרונה ב:

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
כי מי שלא באמת מכיר מקרוב כאלה, משליך את התיאור הספציפי הזה, על כולם...

מעניינת אותי האבחנה פה - הכוונה מי שלא מכיר כאלה, יחשוב שכל הקש"רים הם כאלה?
כי לליבי יש שתי בעיות שונות ונפרדות (עם מתאם ביניהן, אבל הן שונות!) 1. קשב וריכוז. 2. ויסות חושי.
אכן לא כל הקש"רים סובלים כך מקושי בויסות תחושתי.
אבל מי שסובל מהקושי התחושתי - האם עדיין לדעתכם התיאור מוקצן לגביו?

(כי הסיפור על הילדה שפירקה את התסרוקת בתחילת החתונה, שאוב למשל מהמציאות. כך גם תיאורי מסעי הקניות, וההיסטריה מול בגד מגרד).
 

אנטיפטרוסה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
מוזיקה ונגינה
מעניינת אותי האבחנה פה - הכוונה מי שלא מכיר כאלה, יחשוב שכל הקש"רים הם כאלה?
כי לליבי יש שתי בעיות שונות ונפרדות (עם מתאם ביניהן, אבל הן שונות!) 1. קשב וריכוז. 2. ויסות חושי.
אכן לא כל הקש"רים סובלים כך מקושי בויסות תחושתי.
אבל מי שסובל מהקושי התחושתי - האם עדיין לדעתכם התיאור מוקצן לגביו?

(כי הסיפור על הילדה שפירקה את התסרוקת בתחילת החתונה, שאוב למשל מהמציאות. כך גם תיאורי מסעי הקניות, וההיסטריה מול בגד מגרד).
ישנה הקצנה ציבורית כללית בנוגע לקשרי"ם, כך ממה שאני הצלחתי לשמוע מסביבי. מי שלא מכיר אחד כזה מקרוב, חושב שהם פראי אדם חסרי שליטה עצמית ואיזון, שאין להם ריכוז לעולם ועד ואין עוד הרבה דברים... זה כל כך לא נכון כל המחשבות האלה, הרי ילדי קש"ר הם מחוננים במיוחד, עד כדי שיעמום כשמלמדים אותם בקצב הרגיל. הם מתוקים וחיננים וחמודים. ויש להם המון ריכוז כשמשהו מעניין אותם...
אז עד שישנו סוף כל סוף ספר אחד ראוי לשמו שמביא את הצד היפה והאמיתי של התמונה, שמי שקורא אותו בלי להכיר יכול לקבל תמונה הגיונית, אז מכניסים גם את בעיית הויסות? בתור בעיה נלווית לקשב וריכוז היא היתה צריכה להיות הרבה פחות דרמטית.
הספר הזה מספר את סיפורם של קשרי"ם. בתור אחד שכזה, הרגיש לי לא הוגן שלקחו בעיה נוספת והדביקו אותן יחד.
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יי שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יי עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

רישום קווי - חורף • אתגר 22

לוח מודעות

למעלה