המילה רמ"א

  • פותח הנושא milk
  • פורסם בתאריך

milk

משתמש צעיר
עיצוב גרפי
המילה רמ"א,כשמנקדים אותה, האם המ"ם מודגשת?
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
חס וחלילה! וכי רצונך שיהגו זאת ע"ד "חַטָּא" ח"ו? ולטעמי, עדיף שוא ברי"ש (כפי הגיית האשכנזים) או קמץ, ע"ד "ובני ישראל יוצאים ביד רמה".
 

אלחנן אריאל

משתמש צעיר
עימוד ספרים
נכתב ע"י אפכא מסתברא;1581815:
חס וחלילה! וכי רצונך שיהגו זאת ע"ד "חַטָּא" ח"ו? ולטעמי, עדיף שוא ברי"ש (כפי הגיית האשכנזים) או קמץ, ע"ד "ובני ישראל יוצאים ביד רמה".

לא הבנתי. אשמח לביאור.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אם אתה מנקד רַמָּא הרי זה על משקל בעלי מלאכה או בעלי תכונה (חיט, נגר אבל גם שַׁקָּר - כת שַׁקָּרים - וגם חַטָּא - יתמו חַטאים). השואל חשב (כך הבנתי) שמא על פי חוקי הלשון - אם יש ברי"ש פתח, כפי המקובל בר"ת, והרי"ש אינה מוטעמת, כי אז - אם אין שווא באות שלאחריה, צריך דגש חזק כדי לסגור את ההברה. אבל בר"ת אין נוהגים כן, ובמקרה זה יש גם טעם לפגם בהוספת דגש.
 

אביחי בס

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
לא בכל מקום מקובל לנקד ר"ת במיוחד בשמות.
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י אביחי בס;1584604:
לא בכל מקום מקובל לנקד ר"ת במיוחד בשמות.

מקובל לנקד ראשי תבות שנקראים כמילה
ולכן במקרה הזה כן מקובל לנקד רמ"א, אדמו"ר וכו'
לעומת זאת ע"פ, ג"כ וכו' אין לנקד
 

ערך רב

משתמש פעיל
עריכה תורנית
הניקוד הראוי בראשי תיבות הוא כפי שמקובל לקראם כצורתם (ובהברה אשכנזית), ולא כפי הראוי לכשתפתח את הר"ת.
על כן תנקד את הרי"ש בשו"א ואת המ"ם בקמץ, "רְמָ"א", ולא רי"ש בפתח, מ"ם בחולם (ואל"ף בחירק).
 

עדיאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איני חושב שיש טעם בניקוד מילות נוטריקון.
עכ"פ, במידה וכן חייבים לנקד, כבספרי ילדים וכדומה, הרי שהניקוד נועד לשם הקלה על ההגיה, ולכן כמובן שיש לנקד בצורת קריאתן.
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בעזהי"ת

במילה רמ"א ביקש ממני בעל ספר אחד לנקד רַמָ"א, כי כך הוא טען שהוגים אותה ב"ישיבות". עדיף לשים שם דגש במקרה כזה כי זה פשוט צורם בעין לראות פתח שמסיים תנועה פתוחה.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכתב ע"י חגי פאהן;1716031:
בעזהי"ת

במילה רמ"א ביקש ממני בעל ספר אחד לנקד רַמָ"א, כי כך הוא טען שהוגים אותה ב"ישיבות". עדיף לשים שם דגש במקרה כזה כי זה פשוט צורם בעין לראות פתח שמסיים תנועה פתוחה.

נכתב ע"י אפכא מסתברא;1581815:
חס וחלילה! וכי רצונך שיהגו זאת ע"ד "חַטָּא" ח"ו? .
אם אתה מדגיש את המ"ם כי אז אבוי למה שאתה עושה מן הרמ"א...
 

קו מחשבה

משתמש פעיל
לא הבנתי מה הקשר. וכי המשקל יוצר משמעות שלילית? אפשר לנקד כך הרבה מילים חיוביות ולמשקל עצמו אין שום השפעה על החיוביות או השליליות של המילה!
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י קו מחשבה;1716775:
לא הבנתי מה הקשר. וכי המשקל יוצר משמעות שלילית? אפשר לנקד כך הרבה מילים חיוביות ולמשקל עצמו אין שום השפעה על החיוביות או השליליות של המילה!

אסביר לך מה הקשר
המילה רְמָ"א אין לה שום משמעות בעברית (כנ"ל המילה רָמָ"א, אם כי לה יש משמעות בארמית)
המילה רַמָּ"א אמנם לא קיימת ולא שימושית, אך אם מישהו יחליט להשתמש בה, המשמעות תהיה אדם שהעיסוק המרכזי שלו הוא רמאות, כמו שגַּנָּב זה מי שעוסק בגנבה, וחַטָּא - זה אדם שהמהות שלו היא חטאים
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בעזהי"ת

נכתב ע"י אברהם;1717121:
אסביר לך מה הקשר
המילה רְמָ"א אין לה שום משמעות בעברית (כנ"ל המילה רָמָ"א, אם כי לה יש משמעות בארמית)
המילה רַמָּ"א אמנם לא קיימת ולא שימושית, אך אם מישהו יחליט להשתמש בה, המשמעות תהיה אדם שהעיסוק המרכזי שלו הוא רמאות, כמו שגַּנָּב זה מי שעוסק בגנבה, וחַטָּא - זה אדם שהמהות שלו היא חטאים

לא ולא.
חַטָּא שרשו ח.ט.א. וגנב שרשו ג.נ.ב. אך רמאי שרשו ר.מ.ה (מגזרת נחי ל"ה). ולכן אומרים רמאי ואין דבר כזה רַמָּא, והכל בא על מקומו בשלום, והדברים נכוחים.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכתב ע"י חגי פאהן;1717620:
בעזהי"ת



לא ולא.
חַטָּא שרשו ח.ט.א. וגנב שרשו ג.נ.ב. אך רמאי שרשו ר.מ.ה (מגזרת נחי ל"ה). ולכן אומרים רמאי ואין דבר כזה רַמָּא, והכל בא על מקומו בשלום, והדברים נכוחים.

צודק!
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י חגי פאהן;1717620:
בעזהי"ת



לא ולא.
חַטָּא שרשו ח.ט.א. וגנב שרשו ג.נ.ב. אך רמאי שרשו ר.מ.ה (מגזרת נחי ל"ה). ולכן אומרים רמאי ואין דבר כזה רַמָּא, והכל בא על מקומו בשלום, והדברים נכוחים.

נכון מאד
אבל ככה זה נשמע (לפי מה שכתבה איפכא מסתברא. אני אישית לא הייתי שם לב לזה, אם כי לדעתי הדגש מיותר וההגיה צריכה להיות רְמָ"א או רָמָ"א)
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיג

א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ עַבְדֵי יי הַלְלוּ אֶת שֵׁם יי:ב יְהִי שֵׁם יי מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:ג מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם יי:ד רָם עַל כָּל גּוֹיִם יי עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ:ה מִי כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת:ו הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ:ז מְקִימִי מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן:ח לְהוֹשִׁיבִי עִם נְדִיבִים עִם נְדִיבֵי עַמּוֹ:ט מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה הַלְלוּיָהּ:
נקרא  9  פעמים

לוח מודעות

למעלה