קורונה הכותרות - אשכול דיווחים מרוכז

מצב
הנושא נעול.

הכותרות

משתמש רשום
כותרות המהדורה

  • מספר מאובחני הקורונה בישראל זינק ל-1,238 (בריאות)
  • הבוקר ידונו בממשלה באפשרות להחמיר את ההגבלות על תנועת האזרחים; שר המשטרה: "צריך ללכת להסגר מלא של שבועיים, עם אכיפה הרבה יותר נרחבת" (בריאות)
  • בממשלה שוקלים להאריך את שעון החורף על מנת לגרום לכך שפחות אנשים ייצאו לרחובות; בשל לוח הזמנים הקצר לעדכון השינוי מזהירים ברשות התקשוב מהשבתת מערכות שלמות (בריאות)
  • ה-FDA האמריקאי אישר ערכה שבודקת קורונה בתוך 45 דקות (בריאות)
  • דיווח: ניאו נאצים תכננו לרסס חומר המכיל את נגיף הקורונה בבתי כנסת יהודיים בארה"ב (בריאות)
  • קנצלרית גרמניה נכנסה לבידוד; טראמפ הורה על הקמת בתי חולים ייעודיים לחולי קורונה; אבחון קורונה רשמי ראשון בסוריה (בריאות)


בריאות

מספר מאובחני הקורונה בישראל זינק ל-1,238

משרד הבריאות עדכן הבוקר (שני) את מספר החולים המאובחנים בנגיף הקורונה בישראל ל-1,238 בני אדם. ב-1,142 מן המקרים, החולים נמצאים במצב קל. 34 חולים במצב בינוני ו-24 מהם במצב קשה. * עד כה החלימו מהנגיף 37 בני אדם. ביממה האחרונה נלקחו 5,268 בדיקות קורונה, אולם לא כולן אובחנו במעבדות. * עוד נמסר ממשרד הבריאות כי 74,498 ישראלים אמורים להימצא היום בבידוד ביתי.
- אתמול אובחן פג בן חודשיים בבית החולים שערי צדק בירושלים כנשא קורונה. הוא נולד במצב קשה ובמשקל נמוך מאוד, וסבל מסיבוכים קשים עקב לידה מוקדמת. הוא אובחן כנשא לאחר שהתברר כי סטודנטית לסיעוד במרכז הרפואי נדבקה בנגיף.
- מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, פרופסור גבי ברבש, הציג אמש (ראשון) בחדשות12, נתונים מפתיעים ממחקר שערך משרד הבריאות בנוגע לשלבי ההידבקות בנגיף ולקבוצות הסיכון. על פי התחזיות בגרף שהציג, 86% מהנדבקים יעברו את המחלה ללא תסמינים בכלל או יחוו מחלה קלה במיוחד. אך חשוב להדגיש: כל החולים מכל הקבוצות יהיו מדבקים במשך 14 הימים הראשונים אפילו כשאין תסמינים של מחלת הקורונה בכלל.
- 30% מכול מי שידבק בנגיף הקורונה לא ירגיש כלל את המחלה ובמשך כשבועיים הוא ימשיך להדביק את הסובבים אותו. 56% מאוכלוסיית הנדבקים לא ירגישו כלל תסמינים במשך ארבעה עד חמישה ימים ולאחר מכן הם יפתחו מחלה קלה, במשך שבועיים הם עשויים להיות מדבקים.
- הקבוצה של החולים שיגיעו למצב בינוני תרכיב על פי התחזיות 10% מכלל הנדבקים. חולים אלו צפויים לא להרגיש כלל תסמינים בחמישה הימים הראשונים ואז מפתחים חלק מהתסמינים ולבסוף חלקם צפויים להגיע למחלקת אשפוז נשימתי.
- הקבוצה האחרונה, שמדאיגה במיוחד את המערכת, מונה 4%. בזמן התפתחות המחלה אצל חולים אלו הם צפויים להיות ללא תסמינים בארבעה הימים הראשונים. ביום השישי בערך, מתחילים להתפתח תסמינים ראשונים של הקורונה ואז המחלה תכה בהם באופן קשה. * הם יפתחו כנראה דלקת ריאות חריפה שמחייבת אשפוז בטיפול נמרץ נשימתי והמתים הצפויים בישראל מהנגיף, ככל הנראה יהיו מתוך קבוצת ה-4%.

הבוקר ידונו בממשלה באפשרות להחמיר את ההגבלות על תנועת האזרחים; שר המשטרה: "צריך ללכת להסגר מלא של שבועיים, עם אכיפה הרבה יותר נרחבת"
על רקע התפשטות הנגיף: ראש הממשלה, נתניהו, יכנס הבוקר (בשעה 10:00) דיון שיעסוק באפשרות להחמיר את ההגבלות על תנועת האזרחים, בו ייקחו חלק שר הבריאות ליצמן, שר הביטחון בנט, שר האוצר כחלון, שר גלעד ארדן, שר האנרגיה שטייניץ והיועץ המשפטי לממשלה, מנדלבליט. במשרד הבריאות צפויים להמליץ לנתניהו להורות על החמרת ההגבלות.
- אחת ההצעות שנשקלות היא להוריד עוד יותר את מספר האנשים שמותר להם לצאת לעבודה מתוך הבנה שכרגע - אחרי פרסום המגבלות על תנועת אזרחים במרחב הציבורי - זאת ההתקהלות הכי בולטת שיש. על כן, הממשלה בוחנת פתרונות יצירתיים, שיביאו מצד אחד להורדה נוספת במקומות שבהם יש התקהלות, אך מצד שני ינסו למנוע פגיעה נוספת במשק. הפתרונות הללו שנשקלים הם עוד לא סגר מוחלט, אבל הכי קרוב לזה.
- שר המשטרה אמר הבוקר בראיון לתאגיד השידור הציבורי כי בעקבות התפשטות הנגיף: "נערוך היום דיון עם ראש הממשלה נתניהו על החמרת ההגבלות". שר המשטרה הוסיף: "החרדה שלי היא ממה שיקרה עוד שבוע ועוד שבועיים. אני כבר לפני שבוע יצאתי עם עמדתי שצריך ללכת להסגר מלא של שבועיים, עם אכיפה הרבה יותר נרחבת". לדבריו, "כמות האפשרויות שתינתן ליציאה מהבית תהיה יותר מצומצמת. נתקדם בהדרגה להטלת הסגר. מאות אלפי אנשים נוספים יידרשו לא ללכת לעבודה; ישראל תחולק לרובעים והמשטרה - יחד עם גדודי - צבא יבדקו אנשים שנמצאים בחוץ".
- בתוך כך, מפכ"ל המשטרה, אישר אתמול (ראשון) את הפקודה המשטרתית המתווה את דרכי הפעולה והשיטה בה תפעל המשטרה במידה ויוחלט על הטלת סגר לצורך בלימת התפשטות נגיף הקורונה בישראל. * במסגרת תוכנית הפעולה, תחנות המשטרה ברחבי הארץ בסיוע כוחות תגבור ייעודיים וכוחות צבא, יתפרסו בכוחות קטנים, בחלוקה לרובעים ובמרחקי בטחון אחד מהשני. בכל רובע יהיה קצין שייפקח, והכוחות יחולקו ל-4 יחידות - שגרה, פיקוח ומניעה, סדר ציבורי ומחסומים בכניסה וביציאה מערים וישובים.

בממשלה שוקלים להאריך את שעון החורף על מנת לגרום לכך שפחות אנשים ייצאו לרחובות; בשל לוח הזמנים הקצר לעדכון השינוי מזהירים ברשות התקשוב מהשבתת מערכות שלמות
בממשלה מעוניינים להאריך את שעון החורף בחודש לפחות כחלק מהמאבק בקורונה, וזאת על מנת לעודד את האוכלוסייה להישאר בבית במשך זמן רב יותר. הכוונה היא לקצר את היום, ולהאריך את הלילה, מה שיגרום לציבור לא לצאת החוצה. במשרד הבריאות סבורים כי המהלך יהיה אפקטיבי על מנת למנוע את התפשטות הקורונה. * היועץ המשפטי לממשלה, נתן ליוזמה אישור עקרוני.
- יוזם המהלך הוא שר הפנים דרעי, לדבריו: "יזמתי לפני מספר ימים את דחיית שעון הקיץ כדי למנוע מילדים ומבוגרים להסתובב בשעות אור נוספות מחוץ לבית, ובכך לצמצם את השימוש במרחב הציבורי בימים אלה. התייעצתי על כך עם ראש הממשלה נתניהו וקיבלתי את הסכמתו העקרונית".
- יצויין, כי שעון החורף אמור להסתיים ב-2:00 בלילה בין חמישי לשישי. ובשל לוח הזמנים הצפוף ביצוע היוזמה מוטלת בספק. זאת בשל העובדה שבמערכות הפעלה רבות של שרתים וציוד תקשורת הוגדר כבר המעבר לשעון קיץ השבוע - ולא ניתן להספיק לדחות את המעבר אצל כולם.
- ברשות התקשוב הממשלתית ו"ישראל דיגיטלית" ציינו כי תאריך המעבר משעון החורף לשעון הקיץ מוגדרת באופן מובנה במערכות ההפעלה של שרתים, מחשבים, ציוד תקשורת ואף טלפונים סלולרים. לפי הרשות, כדי לשנות את תאריך החלפת השעונים, יצרני מערכות ההפעלה צריכים לייצר גרסת תיקון, להפיץ אותה ולאחר מכן להתקין את העדכון בכל שרת, מחשב וטלפונים במחשבי הממשלה ושל גורמים רבים במשק. ההערכות הן שעדכון השרת כרוך בימי עבודה רבים ולא ניתן לבצע זאת עד יום חמישי בלילה - התאריך המקורי שבו אמור להתחלף השעון. הרשויות ציינו כי אם חלק מהמחשבים יעבדו באזורי זמן שונים עלולות להיווצר תקלות וכן ייתכן שיושבתו מערכות מחשוב שלמות.

ה-FDA האמריקאי אישר ערכה שבודקת קורונה בתוך 45 דקות
מנהל התרופות והמזון האמריקאי (FDA) אישר לחברת Cepheid האמריקאית לשווק ערכת בדיקה לקורונה שיכולה לאבחן את הנגיף בתוך 45 דקות. ערכת הבדיקה מיועדת בעיקר לבתי חולים וחדרי מיון. הבדיקה זכתה לעבור הליך אישור מזורז, עקב הצורך הבהול ברחבי העולם להגביר את קצב הבדיקות לזיהוי הנגיף. והיא נתנה 8 ימים לאחר שאישור דומה ניתן לחברת Roche, שפיתחה בדיקה שמזהה את הנגיף בתוך 3 שעות.
- היתרון הגדול של ערכת הבדיקה של חברת Cepheid הוא שאין צורך בטכנאי מעבדה כדי לבצע אותה וגם אין צורך לשלוח את הדגימה למעבדה ולהמתין לתוצאה, שלא פעם יכולה להתעכב כמה שעות וימים. כמו כן, ערכת הבדיקה, לאחר הצבתה ברחבי ארה"ב, תאפשר להגדיל את מספר הבדיקות לקורונה ביום אחד.
- חברת Cepheid מסרה שהיא תתחיל לשווק את ערכת הבדיקות ביום שישי הקרוב. הבדיקה החדשה והמהירה תופץ קודם כל לבתי החולים, אולם האישור שניתן לה על ידי ה-FDA למעשה מכשיר אותה לשימוש בכל מתקן רפואי, כולל מרפאות בקהילה.
- כיום, הבדיקה הרגילה והמוכרת היא בדיקה ה-PCR, שנעשית במעבדות של משרד הבריאות ובמעבדות נוספות ברחבי העולם. הבדיקה למעשה מעצימה את החומר הגנטי ומביאה אותו למצב בו אפשר לזהות אותו ולדעת האם הנבדק אכן נושא את הווירוס. * החיסרון של הבדיקה הוא שהיא נמשכת 6 שעות. במידה ומגיע חולה לחדר המיון ורוצים לדעת אם יש לו קורונה, מכיוון שהאבחנה משליכה על הטיפול ועל זהירות הצוות, 6 שעות זה זמן רב מדי.

נגיד בנק ישראל: "הממשלה חייבת להזרים 15 מיליארד שקל להצלת העסקים"
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון אמר בשיחה עם 'מעריב' כי "הממשלה חייבת לבצע הזרמת חירום של 0.5%־1% - שהם כ-15 מיליארד שקל - כדי להציל את העסקים מקריסה, גם במחיר של גידול זמני בגירעון", לדעתו, יש להביא לאישור "בוקסה תקציבית" שתאפשר את ההזרמה הכספית המיידית לסקטור העסקי, וכך תתאפשר הצלת עסקים שמסוגלים לשרוד עד ליום שאחרי. הוא מקווה שלמרות האילוצים הפוליטיים, הכנסת תמצא את הדרך החוקית לאישור המהלך.

בישראל חוששים מהתפשטות הקורונה בעזה: פלסטינים עשויים לנסות לעבור לשטח ישראל בניסיון להינצל
במערכת הביטחון מוטרדים מגילוי מקרים ראשונים של קורונה בעזה. החשש הוא שצפיפות האוכלוסיה ברצועה, ביחד עם רמת התברואה והרפואה הירודות, עלולות להוביל לקטסטרופה הומניטרית. במערכת הביטחון מוטרדים מהאפשרות שמשבר בעזה יגלוש במהירות לשטח ישראל, גם מבחינת התחלואה וגם בניסיונות אפשריים של פלשתינים לעבור לשטח ישראל בניסיון להינצל.
- בעקבות החשש, מתבצעים מאמצים נרחבים לתיאום מול רשויות הבריאות בעזה. כאשר המאמץ הוא להכניס לרצועה כמה שיותר ציוד רפואי וחומרי חיטוי, בניסיון למנוע או לכל הפחות לעכב את התפרצות המגיפה ברצועה. * הפעילות מתבצעת באמצעות שליח האו"ם ודרך המצרים.
- ישראל אף מבצעת תיאם מול גורמי הכוח ברצועה, שמעבירים לתושבים ברצועה הנחיות זהות לאלה שניתנות לציבור בישראל, לרבות הישענות על חומרי הסברה ישראליים. כך נעשה גם ביהודה ושומרון, שם התיאום בין ישראל לפלשתינים הדוק עוד יותר, לרבות הדרכה פיזית שמעבירים גורמים ישראלים לצוותי רפואה וחירום פלשתיניים.
- ישראל מספקת כבר עתה ערכות בדיקה לממשלת החמאס ברצועה ונערכת לאפשרות של צורך לתת מענה רפואי, ואפילו מתקני אשפוז, לאלפי חולים אם המצב יידרדר כפי שקרה במקומות אחרים בעולם.
- ארגון הבריאות העולמי הכניס אתמול לרצועת עזה משלחת על מנת לבחון את התוכניות שמבצעים העזתים ברצועה כדי להכין את עצמם למקרה של התפרצות קורונה ברצועה. בשבועות האחרונים הוכנסו לשטח הרצועה מאות ערכות בדיקה לגילוי הנגיף. הבדיקות נבחנות במעבדה שנמצאת ברצועת עזה.
- חמאס מצדו מקים במהירות מתחמי בידוד חדשים בצפון ובדרום הרצועה שיכילו אלף חדרי בידוד. המתחמים צפויים להיות מושלמים בימים הקרובים.
- במקביל, החל מאמש בשעה 22:00 שורר סגר ברשות הפלסטינית שצפוי להימשך 14 ימים. ראש הממשלה הפלסטיני, הודיע כי ייאסר על אזרחים לעזוב את בתיהם, למעט עובדים חיוניים. כמו כן, הוטל איסור גורף על מעבר בין המחוזות השונים בגדה המערבית, ובין כפרים לערים.

דיווח: ניאו נאצים תכננו לרסס חומר המכיל את נגיף הקורונה בבתי כנסת יהודיים בארה"ב
קבוצות ניאו-נאצים קיצוניות, עודדו את חבריהן להפיץ את נגיף ה-COVID-19 (קורונה) בקרב שוטרים ויהודים, כך דווח ברשת ABC האמריקאית, שהתבססה על חקירת ארגון ה-FBI שהגיעה למערכת החדשות.
- בהתרעה שפרסם משרד חקירות החוץ של ה-FBI בניו יורק בסוף השבוע שעבר נכתב כי "חברי הקבוצות הקיצוניות מעודדים זה את זה להפיץ את הנגיף, באמצעות נוזלים גופניים ואינטראקציות אישיות".
- מהודעות פנימיות שייורטו מקרב הארגונים, עולה כי החברים התבקשו להשתמש בבקבוקי ריסוס מלא בנוזלי גוף כדי לתקוף שוטרים. אחרים הופנו להתפשט ליהודים על ידי פנייה ל"כל מקום בו יתכנסו, כולל שווקים, משרדים פוליטיים, עסקים ומקומות פולחן".

קנצלרית גרמניה נכנסה לבידוד; טראמפ הורה על הקמת בתי חולים ייעודיים לחולי קורונה; אבחון קורונה רשמי ראשון בסוריה
איטליה:
לאחר הזינוק החד במספר המתים בשבוע האחרון, כעת נרשמת ירידה קלה: הרשויות במדינה הודיעו אמש (ראשון) כי מספר המתים במדינה ביממה האחרונה עומד על 561. כך, סך כל מספר המתים במדינה עלה ל-5,476. במחוז לומברדיה, הנגוע ביותר, מתו אתמול 360 בני אדם.
- ראש ממשלת איטליה הכריז במהלך הלילה על שורת צעדים חדשה שנועדה להתמודד עם מגפת הקורונה הקטלנית שזורעת הרס במדינה. והבהיר כי "מדובר בצעדים קשים, אך אין לנו כל אלטרנטיבה כעת. הממשלה תתערב ותשתמש באמצעים אדירים שיאפשרו לכולנו להרים את הראש בעתיד", משמעותם של הצעדים החדשים הם עוד מיליוני מובטלים ברחבי המדינה, שכבר כך נמצאת בסגר וחנק כלכלי.
ארה"ב: נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אישר הלילה את בקשותיהן של מדינות וושינגטון וניו יורק להכריז על מצב של אסון משמעותי, בעקבות התפשטות הווירוס בשטחן. טראמפ טען שהסיוע לניו יורק ולקליפורניה יגיע כבר ב-48 השעות הקרובות * חיילי המשמר הלאומי בשלושת מוקדי ההתפרצות המרכזיים בארה"ב: ניו יורק, וושינגטון וקליפורניה. יו"ר הסוכנות הפדרלית לניהול מצבי חירום (FEMA), הדגיש בתדרוך שהפעלת המשמר הלאומי לא מהווה הכרזה על משטר צבאי. * לפי פקידים בממשל טראמפ, הסוכנות הפדרלית לניהול מצבי חירום (FEMA) תקים בניו יורק ארבעה מרכזים רפואיים ניידים עם אלף מיטות בכל אחד, בקליפורניה שמונה תחנות רפואיות עם 2,000 מיטות ובוושינגטון שלוש תחנות עם 750 מיטות ושתי תחנות קטנות יותר עם 250 מיטות בכל אחת. * בנוסף לסיוע הזה, נזכיר, הממשל כבר אישר לשלוח שתי ספינות של הצי האמריקני, המתפקדות כבתי חולים ניידים, כדי לסייע בטיפול בחולי הקורונה. לפי CNN, ספינה אחת תישלח ללוס אנג'לס וספינה שנייה לחוף המזרחי של ארה"ב, ככל הנראה לניו יורק.
- הכרזתו של טראמפ על סיוע למוקדי ההתפרצות בארה"ב מגיעה שעות ספורות לאחר שראש העיר ניו יורק, ביל דה בלאזיו, הזהיר אמש כי בתוך ימים ספורים ייגמר הציוד החיוני להפעלת בתי החולים בעיר. בשיחה עם CNN הוא אמר כי ניו יורק "רחוקה כ-10 ימים ממחסורים רחבים של מכשירי הנשמה, מסיכות מיגון, דברים ההכרחיים כדי לשמור על בתי החולים פועלים".
- בתוך כך, הלילה נפל בסנאט האמריקני ניסיון להעביר חבילת סיוע ענקית לכלכלה האמריקנית. שהיתה אמורה להעניק סיוע כספי למשפחות לעסקים קטנים וגם לתאגידים גדולים. היא כוללת שליחת צ'קים ישר לידי משלמי המסים (שיק על סך 1,200 דולר למיליוני אמריקאים), כדי לסייע להם בימים של מצוקה כלכלית קשה. מדובר בהצעה שאם תאושר תעניק סיוע בהיקף של עד 2 טריליון דולר, והיא מגיעה אחרי שכבר אושרו חבילות סיוע בהיקפים קטנים הרבה יותר, של 8.3 מיליארד דולר ו-100 מיליארד דולר. * הצעת החוק הועלתה על-ידי הרפובליקנים להצבעה בהליך מנהלי ראשוני, למרות שהמשא ומתן עם הדמוקרטים עדיין לא הסתיים. היא נפלה בתיקו של 47 תומכים ו-47 מתנגדים. * למרות שכמה רפובליקנים נכנסו לבידוד אחרי שהתברר שהסנאטור ראנד פול נדבק בקורונה, זו לא הייתה הסיבה שההצעה נפלה הלילה, כיוון שבסנאט ממילא נדרש רוב מיוחד של 60 כדי לאשר הצעות חוק כאלו.
- על רקע החשש שהתנאים בבתי הכלא האמריקניים יסייעו לנגיף להתפשט, הנשיא ציין בתדרוך בבית הלבן כי הוא שוקל לשחרר אסירים מבוגרים שנכנסו לכלא בגין עבירות לא-אלימות. דבריו אלו מגיעים לאחר שאתמול התברר כי בניו יורק, במתחם הידוע-לשמצה באי רייקרז איילנד, אובחנו כבר 38 נשאים של הנגיף – יותר ממחצית מהם אסירים.
- בתוך כך, אמש דווח על החבר הראשון בסנאט האמריקני שנדבק בנגיף הקורונה. מלשכתו של רנד פול הרפובליקני מקנטקי נמסר כי הסנאטור נדבק בנגיף. עוד נמסר כי הוא לא פיתח תסמיני מחלה. לפי הדיווחים בארה"ב, לפחות חמישה סנאטורים נכנסו בעקבות הודעתו של פול לבידוד. שני מחוקקים בבית הנבחרים - מריו דיאז-בלארט הרפובליקני מפלורידה ובן מקאדמס הדמוקרט מיוטה - כבר הודיעו שנדבקו בנגיף ונמצאים בבידוד.
בלגיה: בבלגיה האריכו את הסגר במדינה ב-8 שבועות נוספים במטרה להכיל את ההתפרצות. לפי הנחיות משרד הבריאות, תושבי בלגיה מורשים לצאת לקניית מזון, תרופות וכן לסידורים הכרחיים בלבד. שוטרים מקומיים מפטרלים ברחובות ואוכפים את ההוראות על האזרחים.
בריטניה: בריטניה הודיעה אתמול, שתסייע בתשלום משכורתו של כל אדם בממלכה המאוחדת, שעלול לאבד את משרתו בגלל הנגיף. בדברים שמר שר האוצר במדינה: "אני יכול להכריז שלראשונה בתולדותינו, עובדים בכל רחבי הממלכה המאוחדת יכולים לשמור על מקומות העבודה. גם אם המעסיק שלהם לא מסוגל לשלם להם – ישתכרו בסכום שהוא לפחות 80% ממשכורתם".
גרמניה: דובר ממשלת גרמניה הודיע אמש (ראשון) כי הקנצלרית אנגלה מרקל בת ה-65 נכנסה לבידוד ביתי לאחר שנודע לה כי ביום שישי באה במגע עם רופא שאובחן כחולה בנגיף הקורונה. הרופא, חיסן את מרקל מפני דלקת ריאות, לאחר מכן התברר, שהוא עצמו נדבק בנגיף הקטלני.
- ממשלת גרמניה הודיעה אמש על החמרת ההנחיות ואסרה על התקהלות ציבורית של יותר משני בני אדם. כמו כן, אנשים ברחוב צריכים לשמור על מרחק של לפחות מטר וחצי זה מזה. בני משפחה או אנשים שגרים באותו בית הוחרגו מההגבלות החדשות.
- השלטונות בברלין הודיעו גם על סגירת מסעדות ברחבי המדינה ייסגרו, אולם שירותי משלוחים ימשיכו לפעול כרגיל. חברות ומוסדות שעדיין פועלים, בייחוד אלה שמנהלים אינטראקציה עם קהל, צריכים למלא אחר תקנות ההיגיינה ולוודא שאנשי הצוות שלהן זוכים להגנה מתאימה.
ניו זילנד: ראשת ממשלת ניו זילנד, הכריזה הלילה כי ביום רביעי תיכנס המדינה כולה לסגר מלא למשך ארבעה שבועות - על מנת לבלום את התפשטות נגיף הקורונה. לדבריה, כל פעילות העסקים הלא חיוניים תופסק, ואנשים יידרשו להימנע מלצאת את בתיהם למעט לצרכים הכרחיים. הרשויות במדינה דיווחו הלילה על 36 חולים נוספים בניו זילנד - המעלים את המספר הכולל ל-102 בני אדם, מרביתם אנשים ששבו ממדינות אחרות.
סוריה: המשטר הסורי הודיע על מקרה ראשון של חולה קורונה של אזרח שחזר מחו"ל. שר הבריאות הסורי ציין כי "ננקטו הליכים כדי להתמודד עם המקרה". ראש הממשלה הסורי הודיע על הפסקת התחבורה הציבורית בכל המחוזות במדינה, זאת כחלק מהמאבק בנגיף. כמו כן, המשטר הטיל פיקוח על השווקים, והחל במבצע לחיטוי כל המקומות הציבוריים.
סין: הודיעה המועצה הלאומית לבריאות בסין הלילה על 39 חולים נוספים במדינה - כולם מקרים "מיובאים" שנדבקו מחוץ לגבולותיה. החל מהיום טיסות המגיעות לבירה בייג'ין יופנו לאחד מ-12 נמלי התעופה בערים סמוכות לה. נוסעי הטיסות יעברו בדיקה רפואית עם נחיתתם ויידרשו לשהות בבידוד למשך 14 יום מרגע הגעתם.
- העיר ווהאן בסין - שם התפרץ לראשונה נגיף הקורונה - החלה בהקלות בעוצר המחמיר שהוטל בתחומה לפני כחודשיים. הרשויות בעיר הודיעו כי מי שהוגדרו בריאים במאגר הנתונים הרשמי יורשו לצאת מתחומי שכונות מגוריהם לצורך הליכה לעבודה. בנוסף לכך, התחבורה הציבורית בווהאן תחודש בהדרגה ומחסומים שהוקמו להגבלת תנועת התושבים יפורקו. מי שיצטרכו לצאת את העיר לאזורים אחרים במחוז חוביי יוכלו לעשות זאת בתנאי שיספקו מסמכים רפואיים המעידים כי אינם נושאים עוד את הנגיף.
סעודיה: סלמאן מלך סעודיה הודיע על עוצר כדי להיאבק בהתפשטות הקורונה בממלכה. החל מהיום, על תושבי סעודיה אסור יהיה לצאת מביתם מ-19:00 עד 06:00 למחרת למשך 21 ימים.
ספרד: ספרד תגביל בחודש הקרוב כניסת זרים אליה דרך האוויר והים, זאת כדי לבלום את התפשטות נגיף הקורונה במדינה – כך הודיע משרד הפנים המקומי. * איסור הכניסה נכנס לתוקף בחצות והוא מגיע כמה ימים לאחר שהשלטונות הטילו מגבלות על מעבר דרך הגבולות היבשתיים עם צרפת ופורטוגל. משרד הפנים הספרדי מסר כי אזרחי המדינה, אזרחים זרים שמתגוררים בספרד, עובדי צוות אוויר ומטען ודיפלומטים יוחרגו ויוכלו להיכנס למדינה כרגיל.
קוריאה הדרומית: דרום קוריאה הודיעה כי התחילה לבדוק נוסעים המגיעים מאירופה, כדי לזהות אם הם חולים בנגיף הקורונה. 1,440 נוסעים נבדקו אתמול, מהם 152 שהפגינו קשיי נשימה או דיווחו על חום - ונלקחו למתקנים מבודדים בקרבת שדות תעופה להמשך בדיקות. * נוסעים המגיעים ממדינות אירופה יידרשו מעתה לשהות בבידוד למשך 14 יום מרגע הגעתם לדרום קוריאה. בנוסף לכך, הרשויות בסיאול שוקלות להרחיב צעדים אלו גם למי שמגיעים מארה"ב וקנדה.

טראמפ "הצעתי לסייע לאיראן וקוריאה הצפונית במאבק בקורונה"; אירן דחתה את ההצעה, קוריאה הצפונית שיבחה את ההצעה
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, כינס הלילה (בין ראשון לשני) מסיבת עיתונאים בה התייחס למשבר העולמי בעקבות התפשטות נגיף הקורונה ברחבי העולם, והכריז כי "אנחנו נמצאים בעיצומו של משבר לאומי ענק". בנוסף אמר הנשיא כי הוא שוחח עם נציגי ממשל מאיראן וקוריאה הצפונית והציע להם סיוע במאבק במגיפה.
- איראן כאמור, היא אחת המדינות עם שיעור הקורבנות הגבוה ביותר בעולם מאז תחילת ההתפשטות. הרשויות ברפובליקה האסלאמית הודיעו בסוף השבוע כי מספר המתים מנגיף הקורונה עלה ל-1556, עם יותר מ-150 מקרים חדשים ביממה. עוד נמסר, כי מספר החולים בנגיף חצה את ה-21600.
- המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי התייחס אתמול להתפשטות הנגיף במדינתו, ואמר כי הוא מסרב לקבל סיוע מארצות הברית על מנת להילחם בקורונה. לטענתו, אפשר שהנגיף הוא מעשה ידיה של ארצות הברית. בנאום לרגל השנה הפרסית החדשה, אמר חמינאי: "אולי התרופות שאתם מציעים הן דרך להגביר את התפשטות המגפה".
- בהודעה מיוחדת של סוכנות הידיעות הממלכתית של צפון קוריאה KCNA נאמר כי "טראמפ הביע את כוונתו להתחיל שיתוף פעולה במלחמה במגפה והביע את התפעלותו מיכולתו של היו"ר קים להגן על עמו מהאיום החירום של המגפה", כלי התקשורת בקוריאה הצפונית טענו כי מדובר בעדות "לקשרים האישיים היציבים והחזקים" בין המנהיגים.
 

הכותרות

משתמש רשום
מספר מאובחני הקורונה בישראל עלה ל-1656, מתוכם 31 במצב קשה; בכירים במשרד הבריאות: יש בישראל כ-10,000 חולי קורונה לא מאובחנים; נתניהו: "עלולים להגיע למיליון נדבקים תוך חודש, בתרחיש קשה עלולים גם להגיע ליותר מעשרת אלפים מתים בישראל"
מספר מאובחני הקורונה בישראל עלה ל-1,656 בני אדם. מתוכם אחד מת, 31 במצב קשה, 47 במצב בינוני, 1,528 במצב קל. 49 חולים החלימו. * בתוך כך, ישנו חשד לפיו אדם שנפטר בבית החולים איכילוב היה חולה בקורונה.
- בכיר במשרד הבריאות העריך אתמול כי בישראל יש ככל הנראה כ-10,000 חולים לא מאובחנים. בעקבות כך טענו בכירים במשרד הבריאות כי הסגר החלקי אינו מספיק לטענתם למניעת הדבקות. - "אי אפשר לנצח את הנגיף עם חצי הסגר. אם לא יוטל הסגר מלא נאבד שליטה על הנגיף".
- במהלך ישיבת ממשלה טלפונית שהתקיים הלילה הזהיר ראש הממשלה נתניהו מפני קטסטרופה בריאותית במהלך השבועות הקרובים. נתניהו אמר: "אנחנו עלולים להגיע למיליון נדבקים תוך חודש. במצב קשה יכולים להיות גם עשרת אלפים מתים בישראל כמו שחוזים במודלים המחמירים של משרד הבריאות".
- רופא ילדים שעבד בבית החולים הדסה הר הצופים בירושלים אובחן אתמול כחולה בקורונה. מבית החולים נמסר כי המחלקה שבה עבד הרופא ממשיכה לתפקד באופן מלא, עם צוות מצומצם. * "מתחקיר מיידי שבוצע העלה כי הרופא עובד גם גם בקופת חולים מאוחדת, כשהמרפאה בה פועל נסגרה בגלל מגע עם חולה קורונה. הרופא, אנשי צוות ושני ילדים שהיו עימו במגע נשלחו לבידוד וחשים בטוב. שני ילדים שהיו במגע עם הרופא הושמו בבידוד

לקראת סגר מלא: התחבורה הציבורית תצומצם; יוטל קנס כספי על יחידים שיפרו את ההנחיות
החמרה משמעותית בהגבלות על אזרחים למניעת התפשטות קורונה: הממשלה צפויה לאשר היום (שלישי) החמרה של ממש בהגבלות התנועה של האזרחים ובאכיפת ההגבלות, כדי למנוע את המשך התפשטות מגפת קורונה. * צוותים של משרדי הממשלה עסקו הלילה בניסוח סופי של ההחלטות והממשלה תתכנס לאשר את התקנות שייכנסו לתוקף תוך 24 שעות. ההחלטה תהיה בתוקף לשבוע מרגע אישורה. * ראש הממשלה נתניהו צפוי למסור הצהרה לציבור במהלך היום.
- בתום דיון בנושא הגברת ההגבלות על הציבור, שנמשך כשבע שעות, הוחלט כי ההנחיות בעניין הגעה לעבודה לא השתנו בשלב זה, ובמקרה ויהיה עדכון להנחיות - ינתן זמן להתארגנות.
- הדרישה המקורית של משרד הבריאות הייתה לסגר מלא לשבוע. השרים שהשתתפו בדיון התנגדו בתוקף ועמדו על כך שהמשק ימשיך לפעול. בסופו של דבר הוחלט על סגר עם הקלות.
- לפי ההנחיות החדשות, יהיה מותר לצאת רגלית רק בסמוך לבית והיציאה עצמה תוגבל למרחק ולזמן. עבור מי שירצה לבצע פעילות ספורטיבית בחוץ - יוגבלו ריצה בחוץ לאזור הבית ברדיוס של 50-30 מטרים. התחבורה הציבורית תצומצם באופן ניכר עד כדי השבתה כללית. מוניות יפעלו רק עם נוסע אחד. * בנקים ועסקים שמספקים מוצרים חיוניים יורשו לפעול. ניתן יהיה להמשיך להזמין אוכל ממסעדות במשלוחים. חנויות ביגוד ומחשבים ייסגרו. * יוטל קנס כספי גם על יחידים שיפרו את ההנחיות.
- לפי מקור בדיונים, היועמ"ש הנחה כי אין לאסור הפגנות, גישה לערכאות משפטיות או גישה למשכן הכנסת. מהדיונים עולה כי גם המקוואות יישארו פתוחים.
- בתוך כך, המדינה הגישה אמש (שני) לבג"ץ בקשה לביטול צו הביניים, שהוצא בשבוע שעבר ומנע ממשטרת ישראל לעשות שימוש באמצעי איכון טכנולוגיים לטובת פיקוח ואכיפה של הפרות חובת הבידוד. על פי בקשת המשטרה, במסגרת המאבק בהתפשטות הנגיף - על ביהמ"ש לאשר פעולות אלה לטובת טיפול המדינה במגפה, ובמיוחד בצל קיומן של הפרות צו הבידוד. * לבקשה צורף נוסח עדכני של תקנות שאושרו בידי שר המשפטים, אך טרם הובאו לאישור הממשלה. בתקנות אלה נערכו שינויים משמעותיים המסבירים את הצורך של המשטרה באישור החריג, ואף צורפה חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה, מנדלבליט, המאשרת את נוסח התקנות המעודכן.
- מנוהל המשטרה שצורף לבקשת ביטול צו הביניים, עולה כי המשטרה תבצע בדיקה רק באופן מדגמי ולקבוצה מסוימת בלבד. לפחות פעם אחת ביום יועברו פרטי המבודד הכוללים שם, תעודת זהות, כתובת בידוד, ומספר טלפון שבשימושו של החייב בבידוד כפי שהתקבלו ממשרד הבריאות. שוטרי הצוות הייעודי שיטפל באכיפת הבידוד יבדקו בשלב ראשון האם קיימת התאמה בין הכתובת בה אמור לשהות המבודד, לבין נתוני המיקום האחרון של הטלפון הנייד שלו, כפי שיתקבלו מחברת הסלולר.
- בנוהל צוין כי "במקרים בהם לא תימצא התאמה, יתקשר השוטר לחייב בבידוד, ידרוש בשלומו, ויערוך עמו בדיקה אודות מקום הימצאו". השוטר יידרש להבהיר לחייב בבידוד כי עליו לציית להוראות הבידוד באופן מיידי, וכי אם לא יעשה כן הוא עלול להיקנס בסכום של 5,000 שקלים להפרה ראשונה - וסכום כפול על הפרה חוזרת. * אם השוטר לא יצליח להשיג את החייב בבידוד באופן טלפוני, או אם יצליח לשוחח עימו אך יתברר כי הסברו של החייב בבידוד לא מניח את הדעת וקיים חשד להפרת צו הבידוד - "ייעשה ניסיון לאתרו גם באמצעות שליחת ניידת לביתו"


בעקבות התפשטות הקורונה: מחר – ערב ראש חודש ניסן – בשעה 17:30 יום תפילה עולמי; קבלת עול מלכות שמים עולמית בשעה 18:00
בבד"ץ העדה החרדית ובמועצות גדולי התורה קוראים לקיים מחר - יום רביעי ער"ח ניסן תש"פ - יום המסוגל לתשובה, יום תפלה עולמי כל אחד במקומו וביתו אנשים נשים וטף. להתאחד בתפלה ותחנונים לפני בוכ"ע שישמע אנקתינו ותפילתינו. * הרבנים קבעו גם שעת תפילה אחידה עבור כל יהודי העולם. בארץ ישראל בשעה 17:30 אחה"צ (בארה"ב וקאנאדא 11:30 בצהריים, לאנדאן בשעה 3:30, וויען אנטווערפן בשעה 4:30 אחה"צ וכדו' בכל מקום לפי שעתו בהתאם להנ"ל)
- בשעה המיועדת, יעתירו בסדר התפילה כדלהלן: פרקי תהילים, כ', מ"א, קכ"א, ק"ל, קמ"ב. קפי' צ"ב - ויהי נועם וגו', סדר פיטום הקטורת בכוונה, ואח"כ תפלת רבון העולמים הנדפס בסדר המעמדות לאמרם אחרי אמירת סדר הקטורת. ותפלת אבינו מלכינו בהשתפכות הנפש.
- סדר התפילה יסתיים בשעה 18:00 (12:00 ארה"ב וקאנאדא, 4:00 לאנדאן, 5:00 אנטווערפן וויען ציריך, וכדו' בכל מקום לפי התאמה עם השעות הנ"ל) קבלת עול מלכות שמים בצוותא חדא כל בית ישראל לתפוצותיהם ומקומותיהם, לייחד שמו ית' ולחזק את אמונתו בלבנו כי הוא בורא ומנהיג ומידו הכל וכי מאתו לא תצא הרעות.
- בבד"ץ העדה החרדית ביקשו כי אלו האומרים יוכ"ק ישתדלו לסיים לפני השעה הנ"ל כדי להתאחד עם כלל ישראל בתפלתם.
- עוד ביקשו הרבנים, כי גם בשאר הימים ימשיכו לומר בכל יום (גם אחר ראש חדש ניסן שא"א תחנון) סדר אבינו מלכינו אחרי תפלת שחרית, וג' פרקי תהילים אחר תפלת מנחה פיטום הקטורת בכוונה (ואח"כ יאמרו פסוק אתה סתר לי ג"פ כמ"ש היעב"ץ בסידורו לימים כאלו) ולהשתדל באמירת מאה ברכות בכוונה.
- בתוך כך, גם מועצת הרבנות הראשית, הכריזה על מחר (רביעי) כיום תפילה עולמי עם תענית עד חצות היום להסיר את מחלת הקורונה מקרבנו. אלו שמקבלים תענית (היום בתפילת המנחה) יש עליהם להתענות מעלות השחר עד חצות היום, חולים ומי שקשה להם התענית יקבלו על עצמם תענית דיבור. * בקריאתם נכתב כי "על כל רבני הערים ורבני השכונות והקהילות בארץ ובעולם לקיים תפילות בבתי הכנסת ובמקומות התפילה במניינים של עשרה, עם הפרדה של שני מטר בין אדם לאדם. ניתן להוסיף מניינים גם בעזרת הנשים ובחדרים הסמוכים לבית הכנסת".
- עוד נאמר במכתב הרבנות הראשית, כי בישראל יש להתחיל את התפילה בשעה 16:30 אחה"צ (בדיוק). (בכדי להספיק לתפילת התהלים בשעה 17:30). סדר התפילה: בני עדות המזרח – סליחות עם תקיעת שופר, עדות אשכנז – סדר יום כיפור קטן. ואח"כ תפילת מנחה, דברי חיזוק באמונה וביטחון, תפילת ערבית.

בעקבות קשיים במערכות הממשלתיות: המעבר משעון חורף לשעון קיץ לא ידחה, והוא יוחלף בליל שישי הקרוב
השרה לשוויון חברתי, שאמונה על הפרויקט "ישראל דיגיטלית", הודיע כי היוזמה לדחות את המעבר לשעון קיץ לא יקרה. בעקבות כך, המעבר לשעון הקיץ יתבצע כמתוכנן בלילה שבין יום חמישי לשישי השבוע (מעבירים שעה קדימה).
- היוזמה לדחיית מעבר השעון, באה במטרה לצמצם את שהיית התושבים בחוץ בגלל התפשטות נגיף קורונה והסיכון בהידבקות. אך הבעיה המרכזית בדחיית שעון הקיץ היא עדכוני מערכות של שרתים, מחשבים, ציוד תקשורת וטלפונים סלולריים. רשות התקשוב הממשלתית ומטה "ישראל דיגיטלית" במשרד לשוויון חברתי הודיעו מוקדם יותר כי כדי לשנות את תאריך החלפת השעונים, על יצרני מערכות ההפעלה לייצר גרסת תיקון, להפיץ אותו, ולאחר מכן להתקין את העדכון בכל שרת, מחשב וטלפונים במחשבי הממשלה ושל גורמים רבים במשק. עדכון השרת כרוך בימי עבודה רבים ולא ניתן לבצע זאת עד יום חמישי בלילה.

משרד העבודה והרווחה: מעונות היום והמשפחתונים המפוקחים יידרשו להחזיר את הכסף עבור התקופה שבהם לא פעלו בעקבות המשבר
משרד העבודה והרווחה הודיע שלשום (ראשון) כי הורים לא ייאלצו לשלם למעונות היום ולמשפחתונים שבפיקוח, המושבתים בעקבות משבר הקורונה. על פי הודעת המשרד, לא יידרש מההורים תשלום עבור התקופה שבה לא התקיימה פעילות ולא יהיה בכך כדי לפגוע בזכויותיהם בעת החזרה לשגרה. כמו כן, נקבע כי הזיכוי לא יתבצע על חשבון המשרד - אלא המעונות הם שידרשו להחזיר את הכסף להורים.

למעלה מ-46 אלף מאובחני קורונה בארה"ב, למעלה מ-600 מתו, כשליש מאזרחי ארה"ב - נתונים בסגר; עוצר מלא בבריטניה; הסגר על חוביי בסין יוסר
יותר מ-381 אלף בני אדם ברחבי העולם נדבקו בנגיף הקורונה, מתוכם יותר מ-16,575 מתו ויותר ממאה אלף החלימו. * רשויות הבריאות באיטליה אישרו כי מספר הקורבנות מהנגיף עלה ביממה שחלפה ב-602 והוא עומד כעת על 6,078 מקרי מוות. * באיראן דווחו הרשויות כי מספר המתים זינק ל-1,812 לאחר ש-127 בני אדם נוספים מתו ביממה האחרונה לאחר שנדבקו בנגיף. מספר החולים ברפובליקה האסלאמית עומד על 23,049 בני אדם.
- מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, קרא אמש לחדול מיד מהמלחמות ברחבי העולם כדי להפנות מאמצים להתמודדות של האנושות עם משבר הקורונה. בשיחה עם כתבים במטה האו"ם הצהיר: "זה הזמן להשתיק את הרובים, להשבית את הארטילריה, לשים סוף להפצצות וליצור מסדרונות לסיוע מציל חיים. הפסיקו את החולי של המלחמה והילחמו במחלה שמשתוללת בעולם שלנו".
ארה"ב: נגיף הקורונה מכה בארצות הברית: והבוקר מנין המתים במגיפה ברחבי ארצות הברית זינק ליותר מ-600. מספר הנדבקים בקורונה בארצות הברית עלה ליותר מ-46 אלף מאובחנים. מה שמציב אותה במקום השלישי בעולם במספר הנדבקים אחרי איטליה וסין. * נדבקים במחלת ה-covid-19 אותרו בכל 50 מדינות ארצות הברית ומוקד ההדבקה הגדול ביותר נמצא במדינת ניו יורק שבה אובחנו כמעט מחצית מהמקרים בארה"ב כולה. * גורמים במערכת הבריאות האמריקנית הבהירו לרשת החדשות "פוקס" כי העלייה הדרמטית במספרי הנדבקים קשורה באופן ישיר לעליית כמות בדיקות הקורונה שמבוצעות בארצות הברית וליכולתן המוגדלת של המעבדות במדינה לפענח את תוצאות הבדיקה בתוך זמן קצר.
- כמעט אחד מכל שלושה אזרחים בארצות הברית, קיבל הנחייה להישאר בבית ביום ראשון (סוף השבוע) כדי למנוע את התפשטות הנגיף, מדובר בסגר הגדול ביותר בהיסטוריה האמריקנית והוא מקיף יותר מ-100 מיליון בני אדם.
- בתוך כך, מושל מדינת ניו יורק, הפציר בפקדים בכירים במערכת הבריאות הפדרלית להלאים את תעשיית התרופות והצידו הרפואי במדינה, זאת במטרה לעמוד בביקוש הגובר במוקדי המגפה במדינה. * מוקדם יותר אישר נשיא ארה"ב, טראמפ, אישר לממשל הפדרלי במדינה להפעיל את המשמר הלאומי בשלוש המדינות שבהן הכה נגיף הקורונה באורח הקשה ביותר - בניו יורק, בקליפורניה ובמדינת וושינגטון.
- טראמפ אמר שהוא שוקל להקל את ההנחיות בתום 15 ימי הבידוד החברתי שיסתיימו בסוף השבוע. השיקול הוא הנזק שנגרם לכלכלה. לדבריו, "אמריקה תפתח שוב לעסקים בקרוב, הרבה יותר מהר משלושה ארבעה חודשים כמו שמישהו רמז. אנחנו לא יכולים שהתרופה תהיה קשה יותר מהבעיה. בתום התקופה נחליט באיזו דרך נרצה ללכת".
- נשיא העליון במדינת ניו ג'רזי, הורה לשחרר כאלף אסירים במדינה על מנת לצמצם את אוכלוסיות הכלא במטרה "להקטין את הסיכון של הידבקות בקורונה". בימים האחרונים נמצאו מספר אסירים וסוהרים בניו יורק, בקליפורניה, באריזונה ומדינות נוספות כחולים בקורונה. דבר שמאיץ במדינות לקבל החלטות מהירות, כיצד לעצור מגפה פנימית בתנאים הייחודיים של מתקני המעצר ובבתי הסוהר. * הצו בא בעקבות לחץ מצד עובדי בריאות ברחבי ארה"ב עקב החשש מפני מצב חירום המוני אפשרי במערכות הכלא בהם האסירים כלואים בתנאים שלא מאפשרים בידוד חברתי וקיימת סכנה להידבקות בנגיף. * צו השחרור משפיע על אסירים שנעצרו עקב הרשעות בבתי משפט עירוניים, עבירות פשע מדרגה רביעית או פשעים שמוגדרים "קטנים". הצו ייכנס לתוקפו היום. יחד עם זאת, אסירים שעברו בדיקת קורונה ונמצאו חיוביים, לא ישוחררו, יבודדו ויישארו במעצר.
- מחקר שפורסם השבוע באימפריאל קולג' בלונדון, אחד ממוסדות המחקר החשובים בעולם מזהיר מפני עליה תלולה במספר המתים בארה"ב, אם המדינה לא תבצע צעדים קיצוניים לעצירת התפשטות המגפה. * על פי המחקר, הנגיף יכול להוביל למותם של כ-2.2 מיליון אזרחים אמריקנים בחודשים הקרובים.
בריטניה: ראש ממשלת בריטניה ג'ונסון הודיע אמש על עוצר שיחל מיידית בכל הממלכה המאוחדת. תיאסר יציאה מהבית למעט יציאה למטרת קניית מצרכים, צורך רפואי, פעילויות ספורט מאושרות, ואנשים אשר עובדים במקומות תעסוקה חיוניים שלא ניתן לבצע מהבית. כמו כן, נאסרה התקהלות של יותר משני אנשים. ג'ונסון הודיע: "זה זמן חירום לאומי". * ההנחיות החדשות יאכפו של ידי שוטרים, שיסתובבו ברחובות הערים והכפרים, במטרה לתפוס אנשים שמפרים את ההנחיות, ויחלקו להם קנסות בהתאם. ההנחיות נכנסו לתוקף כבר אמש, ויימשכו לפחות לשלושת השבועות הקרובים. * בבריטניה נספרו עד כה 6,650 מקרים של קורונה, כמעט 1,000 מהם אובחנו ביממה האחרונה, ו-335 בני אדם מתו מהמחלה ברחבי הממלכה המאוחדת.
סין: מספר החולים החדשים בקורונה בסין הכפיל את עצמו בשל שובם של אזרחים ששהו במדינות אחרות בשבועות האחרונים. אתמול זוהו 78 מקרי חולי חדשים, כולם אזרחים ששבו ממדינות אחרות.
- מספר החולים החדשים בקורונה בסין הכפיל את עצמו בשל שובם של אזרחים ששהו במדינות אחרות בשבועות האחרונים. אתמול זוהו 78 מקרי חולי חדשים, כולם אזרחים ששבו ממדינות אחרות.
רוסיה: ראש ממשלת רוסיה, דרש אתמול (שני) מהרשויות לפתח בתוך חמישה ימים מערכת שתעקוב אחרי אזרחים שהיו במגע עם חולה קורונה. בקרמלין אמרו שמדובר בצעד חוקי ושמדובר בחלק מהצעדים שנוקטת המדינה נגד התפשטות הווירוס. * המערכת תשתמש בנתונים מהטלפונים הסלולריים של האזרחים, ותבדוק מי בא במגע עם אדם שנדבק בקורונה. המידע יועבר לאזרחים – וגם ליחידות אזוריות מיוחדות שהוקמו להילחם בקורונה.
גרמניה: אמש הודיעה ממשלת גרמניה כי בדיקת הקורונה שנערכה לקנצלרית אנגלה מרקל חזרה שלילית, עם זאת, דובר הממשלה מסר כי ייערכו לה בדיקות נוספות. כזכור, מרקל נכנסה שלשום לבידוד אחרי שהתברר כי ביום שישי קיבלה חיסון מרופא שאחר כך התברר כי נדבקה בנגיף הקורונה.
ירדן: ירדן הכריזה אתמול כי החליטה להאריך את העוצר שהוטל בממלכה לתקופה בלתי מוגבלת. גם המרכולים בירדן נסגרו, והמדינה שולחת כעת מזון לבתים ברחביה. כ-10 מיליון בני אדם חיים כעת בירדן, ובתוך שבוע חלה עלייה במספר המקרים המאומתים של נדבקים שם משישה ל-112. עד כה לא נרשמו בממלכה מקרי מוות. הממשלה הודיעה כי תיאמה עם הרשויות המקומיות שליחת לחם, מים, בלוני גז ותרופות בסיסיות לרחבי המדינה. * העוצר הירדני הוטל בשבת מתוקף חוקי חירום גורפים-למדי הנותנים לשלטונות סמכויות מרחיקות לכת. ממשלת ירדן שלחה אלפי חיילים לנקודות ביקורת בערים המרכזיות כדי להגביל את תנועת התושבים, אחרי שלדבריה תושבים רבים לא שמעו להפצרותיה קודם לכן.
 

הכותרות

משתמש רשום
מספר הנספים בישראל במגיפה עלה ל-5; מספר מאובחני הקורונה חצה את האלפיים, מתוכם 37 במצב קשה
מספר מאובחני הקורונה בישראל עלה ל-2,030 בני אדם, מתוכם 37 במצב קשה, 54 במצב בינוני ו-1,876 במצב קל. מספר המתים מהנגיף עלה לחמשה בני אדם. מספר המאובחנים שהבריאו מהמחלה עלה ל-58. * היום בבוקר נפטרו, בן 76 נפטר בבית החולים שיבא בתל השומר, בן 87 נפטר בבית החולים מעייני הישועה בבני ברק. ואתמול נפטרו בת 67 נפטרה בבית החולים וולפסון בחולון, ובן 87 נפטר בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. בסוף השבוע האחרון מת בן 88 בבית החולים שערי צדק בירושלים.
- בין המאובחנים החדשים אם ובתה בת הארבעה שבועות שאושפזו לאחר שנבדקו ונמצא כי נדבקו במחלת הקורונה. השתיים נמצאות בחדר לחץ שלילי במיון ילדים בבית החולים רמב"ם. מבית החולים נמסר כי מצבה של התינוקת מוגדר קל וחום גופה עלה, וכי האם לא מראה כל סימפטומים של המחלה. * השניים נבדקו לאחר שהתינוקת הגיעה עם חום גבוה ובבית החולים הוחלט שלא לקחת סיכון, זאת למרות שלא שהו בקרבת חולה או חזרו לאחרונה מחו"ל.
היום ב20:00 בערב: בתי הכנסיות ייסגרו – ניתן יהיה לקיים מניינים תחת כיפת השמים בקבוצות של עשרה תוך שמירת מרחק; המקוואות ייסגרו. טבילה דאורייתא תתאפשר בתיאום מראש; התחבורה הציבורית תצומצם ל-25%, הגבלות גם על יציאה מהבית להתאווררות. נסיעה עד 2 אנשים ברכה; תותר יציאה להצטיידות במזון ותרופות וכן להפגנות
בתום דיון לילי שארך יותר משש שעות: הממשלה אישרה היום (רביעי) לפנות בוקר את התקנות לשעת חירום בעקבות התפשטות נגיף הקורונה, הקוולות הגבלות מחמירות על הציבור בנסיון לבלום את התפשטות הקורונה. * התקנות החדשות, ייכנסו לתוקף משעה 20:00. מפירי ההנחיות עלולים להיענש בקנס כספי או אף בחצי שנת מאסר. לפקחים עירוניים תינתן הסמכות לאכוף סגירה של בתי עסק שיפרו את ההנחיות.
- כחלק מהתקנות החדשות הוחלט כי היציאה מהבית מותרת רק במקרים הבאים: יציאה לעבודה במקומות שמותרים להמשיך לפעול, יציאה לקניית מזון, תרופות, קבלת טיפול רפואי דחוף, הליך משפטי, והפגנות. בנוסף, יציאה ממקום המגורים שלא לשם הדברים שצוינו, מותרת לזמן קצר בלבד ולמרחק של עד 100 מטרים מהבית.
- בהנחיות החדשות שאושרו הלילה נקבע כי בתי הכנסת ייסגרו וכי התפילה תותר בחוץ בלבד, וכך גם מקוואות ייסגרו. לפי התקנות יתאפשר לקיים חתונה, ברית, תפילה או לוויה אך רק במקום פתוח ועד עשרה אנשים, כאשר כל אחד במרחק של 2 מטרים אחד מהשני. המקוואות ייסגרו, אולם מקווה מדאורייתא יתאפשר בתיאום מראש אצל המקווה, כאשר במתחם יוכלו לשהות קבוצות של עד חמש (ולא עשר כפי שהיה עד עתה).
- מותר לנסוע ברכב פרטי רק לצורך ההחרגות הנ"ל, וגם אז לא יהיו ברכב יותר מ2 נוסעים, גם לא מבני משפחה גרעינית אחת. למעט עזרה לצורך רפואי וכדו'.
- בכניסה למקומות עבודה יחייב המעסיק להציב עמדה לבדיקת חום. עובד שימצא עם חום של 38 מעלות ומעלה לא יורשה להיכנס לעבודה, יידרש להיכנס לבידוד ולהודיע על כך למשרד הבריאות.
- בנוסף, פעילות התחבורה הציבורית באוטובוסים וברכבות תצומצם לרמה של 25%, אך לפי ההחלטה מוניות יורשו להמשיך לעבוד כרגיל. הנהגים יורשו להסיע נוסע אחד בלבד במושב האחורי, כאשר החלונות פתוחים, ויופעלו הסעות מיוחדות שיסיעו את העובדים במקומות העבודה החיוניים למשק.
- בעקבות השבתת התחבורה הציבורית, אזרחים רבים שתלויים בתחבורה צפויים למצוא את עצמם ללא נגישות למוקדים חיוניים: הצטיידות במזון, בתרופות והגעה למרכזים רפואיים.
- השר אמסלם הציע לאסור קיום הפגנות, אבל ראש הממשלה נתניהו והיועץ המשפטי לממשלה התנגדו, והוחלט להמשיך ולהתיר זאת, על פי כללי "הריחוק החברתי".
- בתקנות לשעת חירום שאישרה הממשלה נקבע כי החנויות ייסגרו, כולל חנויות שמותר היה להפעיל עד עתה, כחנויות ביגוד ומחשבים.
- עוד נקבע כי פעילות משלוחים אסורה, למעט עיתונים, מוצרי תחזוקה חיוניים, מוצרי חשמל, ומוצרים הקשורים לרפואה. וכן למעט מוצרים שאינם מגיעים לבית הלקוח, וכגון חומרי גלם לעבודה וכדו'. כל המשלוחים המורשים יונחו מחוץ לדלת הבית. אסור להפעיל שום עסק, לרבות בבית מגורים, למעט: חנויות אוכל למיניהן, בתי מרקחת, אופטיקה, או מוצרי היגיינה, מוצרי חשמל, תקשורת, ואביזרים רפואיים. וגם אלו בכפוף לסימון מקומות המתנה עד להגעת התור. ולאיסור של שהיית מעל ארבעה לקוחות בו זמנית ליד כל קופה פעילה.
- במהלך ישיבת הממשלה הלילית שהתקיימה באמצעות הטלפון, וארכה יותר משש שעות, ביקש שר הבריאות ליצמן ממשרד המשפטים להחריג את התפילה בבתי הכנסת מהתקנות המחמירות החדשות, ולהמשיך בהנחיות הקודמות שאפשרו תפילה של עד עשרה מתפללים. אולם ראש הממשלה נתניהו התנגד לכך נחרצת ודרש שבתי הכנסת ייסגרו ותותר רק תפילה בשטח פתוח, עד לעשרה אנשים, במרחק של שני מטרים מאדם לאדם. * שר הבריאות ליצמן טען כי ברגע שאנחנו שומרים על שני מטר אין סיבה לשנות את ההנחיה עד כה שאפשרה תפילה בבתי כנסיות, אך ראש הממשלה התעקש על עמדתו. בעמדתו של נתניהו צידדו גם השרים לוין ופרץ.
- בתוך כך, בג"ץ ביטל את הצווים שהגבילו את המשטרה ושב"כ בשימוש במעקב איכונים סלולריים למאבק בקורונה. אך קבע כי אם עד היום בצהריים לא תוקם ועדת הכנסת הרלוונטית שאמורה לפקח על הפעלת השירות, ייאסר על השב"כ להמשיך לאתר אזרחים ששהו לידם של מאובחני קורונה וליידע אותם כי הם נדרשים להיכנס לבידוד.
192 מכונות הנשמה פוזרו בבתי חולים ברחבי הארץ, במחסני החירום נותרו 50 מכונות הנשמה בלבד. ישראל תרכוש 10 אלף מכונות הנשמה
מחדל: במחסנים לשעת חירום של משרד הבריאות נותרו 50 מכונות הנשמה בלבד - שמשמשות לטיפול בחולים במצב קשה. כך עולה ממכתב שנשלח ממשרד הבריאות לראש המערך הלוגיסטי לשעת חרום ונחשף בחדשות13. במכתב צויין כי עד כה חולקו 192 מכונות הנשמה לבתי חולים ברחבי הארץ וכי כעת נותרו במחסנים כאמור - 50 בלבד. * כיום יש בישראל כמה עשרות בלבד של חולים במצב קשה אך התחזיות צופות שהמספר הזה יעלה משמעותית עוד לפני פסח ומכונות ההנשמה הן קריטיות לטיפול בהם.
- בעקבות המחסור בציוד רפואי, הוקם צוות בראשות ראש המוסד וראש המל"ל לביצוע רכישת הציוד מחו"ל. לפי הדיווח אמש בכאן 11 כעת מדובר על הזמנה של 10 אלף מכונות הנשמה שישראל רוצה לרכוש, בין היתר מארצות הברית ומדינות המפרץ.

כלתו של המנהיג העליון של אירן נספתה במגיפה; בארה"ב מגבשים הצעת חוק שתגנה את הסינים שהסתירו את הקורונה מה שהוביל להתפרצותו ההמונית
מספר מאובחני הקורונה בעולם עומד על מעל 420 אלף, מתוכם מתו מעל 18,900 והחלימו מעל 106 אלף.
איטליה:
הרשויות באיטליה דיווחו אמש (שלישי) כי מספר הנדבקים במדינה טיפס ל-69,176 בני אדם, שזו עלייה של כ-5,000 חולים בתוך יממה. כמו כן, נרשמו עוד 743 מקרי מוות ביממה האחרונה, וסך כל המתים מהנגיף בארץ המגף עומד כעת על 6,820 בני אדם.
- בד בבד, הממשלה האיטלקית מחמירה את הענישה ואת האכיפה נגד התושבים שיוצאים מההסגר ונגד חשודים שמפרים בידוד. ראש ממשלת איטליה פנה לאומה האילטקית בנאום תקשורתי שבו הבהיר כי הוא מקווה שבקרוב יוכלו להסיר חלק מהמגבלות שהוטלו על הציבור. אך הדגיש כי בשלב זה כל אדם שייתפס יוצא מביתו מבלי שיש לו סיבה טובה לכך יתמודד כעת עם קנס של בין 400 ל-3,000 אירו, וזאת לעומת קנס קודם ומתן הרבה יותר שעמד עד כה על 206 אירו.
אירן:
נגיף הקורונה ממשיך להכות באירנים, וברחבי המדינה נדבקו עד כה קרוב ל-25 אלף, ומספר המתים בה קרוב לאלפיים. בין הקורבנות האחרונים לנגיף – כלתו של חמינאי, המנהיג העליון, שתועד כשהוא מתייפח בהלוויתה.
- בשבועות האחרונים ישנן שמועות על כך שכמה מבכירי הממשל האירני נדבקו בנגיף, ביניהם גם ראש הממשלה, אך אלו לא אושרו עד כה על ידי גורמים רשמיים. * בתוך כך, באירן הורו למחצית מעובדי הממשל שלא להגיע לעבודה ולהישאר בבית כחלק מהמאמץ לעצור את ההתפרצות הקשה במדינה. צעד נוסף שבוצע באירן הוא שחרור של אסירים מהכלא, שהוצאו לשהות בביתם עד לחודש הבא בשלב הזה.
ארה"ב:
נשיא ארצות הברית טראמפ אמר אמש (שלישי) כי הוא מעוניין לפתוח מחדש את הכלכלה האמריקנית בתוך כמה שבועות, על אף שמושלי המדינות השונות מתנגדים, וארגון הבריאות העולמי מזהיר שארצות הברית עלולה להיות המוקד העולמי הבא של מגיפת הקורונה. לטענת טראמפ, הצמצום הדרסטי בפעילות הכלכלית בארצות הברית, כשעשרות מיליונים הורו להישאר בבתיהם, עלול להוביל בעצמו לקורבנות רבים.
- מושל מדינת ניו יורק, התריע כי הקלה מואצת במגבלות התנועה, ההתקהלות והעבודה יעלו בחיי אדם. הוא הזהיר כי השיא יכול להיות קשה יותר, ולהגיע מהר יותר מהצפוי. - "אם תשאל את העם האמריקני במה לבחור, בין בריאות הציבור לבין הכלכלה, אין תחרות. שום אמריקני לא יגיד להאיץ את הכלכלה במחיר חיי אדם"
- גם מושל מרילנד, רפובליקני בעצמו, הטיל ספק באפשרות שניתן יהיה להקל על המגבלות בעתיד הקרוב. "אנחנו לא חושבים שנוכל להיות מוכנים בשום דרך לצאת מזה בחמישה או שישה ימים, או בכל זמן שהוא ב-15 הימים מאז הזמן שבו הם החלו את השעון הדמיוני הזה"
- בתוך כך, רשת החדשות האמריקנית "פוקס ניוז" דיווחה כי חברי קונגרס אמריקנים, רפובליקניים ודמוקרטיים, צפויים להציג היום הצעת חוק בתמיכה דו-מפלגתית שמטרתה לגנות את הממשלה הסינית על אופן ניהול התפרצות נגיף הקורונה. הצעת הגינוי שמקודמת בבית הנבחרים האמריקני מציגה תמונת מצב ברורה וקוהרנטית, לפיה השקרים של הממשלה בסין, ואופן הניהול הכושל של סין בעת ההתפרצות הקורונה, תרמו לכך שהמגפה כבר הדביקה יותר מ-395 אלף בני אדם ויותר מ-17 אלף בני אדם מתו.
- בהצעת החוק נטען כי הממשלה הסינית ובראשה נשיא סין, שי ג'ינפינג, "ביצעו סדרה של טעויות חמורות בשלבים המוקדמים של התפרצות נגיף הקוביד-19, שהגבירו את חומרתה ואת קצת התפשטותה של מגפת הקורונה המתמשכת, (הטעויות) כוללות את המידע השגוי והשקרי שהפיצה הממשלה בסין בנוגע לסכנות של הווירוס, סירוב לשיתוף פעולה עם ארגוני בריאות בינלאומיים, צנזורה פנימית של רופאים ושל עיתונאים והזנחה בריאותית פושעת של מיעוטים אתניים", ההאשמה הקצת יותר ישירה שמשתמעת מהצעת החוק טוענת שסין הייתה מודעת לכך שהנגיף "החדש", ואותה "דלקת ריאות מיסטורית" עליהן דווח לפני כשלשה וחצי חודשים, היו הלכה למעשה זן חדש של נגיף הקורונה, וזאת לאחר שמספר רופאים השמיעו קול זעקה בפני רשויות הבריאות בסין. בנוסף, צוין בהצעה כי הרשויות הסיניות לחצו על רופאים ואף אילצו את אחד מהם "לחתום על מכתב בו הוא מודה כי אמר 'הערות שיקריות' ש"הפריעו מאוד לסדר החברתי".
הודו:
יותר ממיליארד ורבע תושבי הודו נתונים בהסגר. לאחר שאתמול הודיע ראש הממשלה כי ההסגר יימשך 21 יום, והזהיר כי אם לא ימומש המדינה עלולה לשוב 21 שנים לאחור. הוא קרא לתושבים שלא להיכנס לפאניקה משום שיש די מזון ותרופות.
ירדן:
יותר מ-1,650 בני אדם נעצרו בירדן בתוך שלושה ימים, והוכנסו למרכזי בידוד שאותם מנהל הצבא, זאת בחשד שהפרו את העוצר שהוטל בממלכה במטרה למנוע את התפשטות נגיף הקורונה. כך אמר אתמול (שלישי) גורם בטחוני במדינה לסוכנות הידיעות AFP. * הממשלה הירדנית הזהירה שאזרחים שייתפסו מפרים את הכללים יוכנסו לבידוד למשך 14 ימים, ועלולים גם לעמוד לדין ולהיכנס לכלא למשך שנה שלמה. - "לא נהיה רחמנים עם אף איש שיפר את החוק".
לוב:
לוב אישרה הלילה (רביעי) כי התגלה מקרה ראשון של הדבקה במדינה. המרכז הלאומי לבקרת מחלות, הפועל באזורים שנשלטים על ידי שני הצדדים העיקריים בסכסוך הלובי, לא מסר פרטים נוספים בהצהרתו על מקרה ההידבקות. עם זאת, הרופאים אמרו כי החולה שהה בבית חולים בטריפולי.
פנמה:
נשיא פנמה, הכריז על סגר ארצי למשך כל שעות היממה החל מהיום. לדבריו, "כממשלה, האחריות שלנו כעת היא לשמור על בריאותם ועל שלמותם של האזרחים בכל מחיר". קורטיזו לא ציין עד מתי יימשך הסגר, אך הוסיף כי הורה לבנות בית חולים מודולרי בתוך חודש שיכיל 100 מיטות.
 

הכותרות

משתמש רשום
מספר מאובחני הקורונה בישראל ממשיך לעלות: 2,369 נדבקו, 39 במצב קשה
משרד הבריאות עדכן הערב (רביעי) את מספר הנדבקים בנגיף הקורונה בארץ, שעומד כעת על 2,369 חולים. 5 נפטרו מהמחלה, 39 במצב קשה, 64 במצב בינוני, ו-2,197 במצב קל. 64 החלימו מהנגיף.
- בתוך כך, בית החולים וולפסון דיווח מוקדם יותר כי חלה הידרדרות במצבו של חולה קורונה בן 45 המאושפז במצב קשה במחלקה לטיפול נמרץ. בשל ההידרדרות במצבו, המטופל חובר למכונת "אקמו", המחליפה את תפקוד הלב והריאה באופן זמני, במטרה לייצבו. מבית החולים נמסר כי מדובר במטופל שאינו סובל ממחלות רקע ואינו מעשן.
- פרופסור גבי ברבש, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות ומנכ"ל איכילוב, אמר בחדשות 12 כי "עכשיו ההערכה היא שיש בין 45,000 ל-90,000 חולים בישראל שאינם מודעים לכך, ובערב פסח יהיו 80,000 חולים מאומתים".

ההגבלות החדשות החלו בשעה 17:00, ויהיו בתוקפן למשך שבוע: מחסומים יפרסו בכניסה לערים, שוטרים יסתובבו ברחובות; בשלב זה ניתן להזמין בייביסיטר וטכנאים; התחבורה הציבורית תפעל ברמה בסיסית
משרד ראש הממשלה ומשרד הבריאות פרסמו היום (רביעי) את תקנות שעת חירום להגבלת התנועה לצמצום התפשטות הקורונה, והבהירו כי הם נכנסו לתוקפן בשעה 17:00 ולמשך שבוע. אך האכיפה שלהם תחל רק בשעה 20:00. העונש למי שיפר את התקנות - 500 שקל או מאסר על תנאי. * השינויים בתחבורה הציבורית, שטרם פורטו במלואם אך יכללו קיצוץ משמעותי כך שיישאר כ-25 אחוז מהשירות, ייכנסו לתוקף רק החל ממחר.
יציאה מהבית:
לפי ההנחיות החדשות, היציאה מהבית תותר למטרת הצטיידות. ניתן יהיה לצאת מהבית גם לקבלת טיפול רפואי או תרומת דם, ובאם ישנו צורך לסייע לאדם אחר עם קושי או מצוקה. כמו"כ, מותרת העברה של קטין שההורה האחראי עליו נדרש לצאת לצורך חיוני, ואין במקום המגורים אחראי שניתן להשאיר את הקטין בהשגחתו. בנוסף יציאה מהבית לצורכי התאווררות תוגבל לאדם יחיד או אנשים המתגוררים באותו הבית, לכל היותר למרחק של 100 מטר מבית. זכות ההפגנה תישמר, אך יש לשמור על מרחק של 2 מטרים בין מפגין למפגין.
- בדיונים הפנימיים נשקלה גם האפשרות לחייב את האוכלוסייה המבוגרת מעל גיל 60 להישאר בבית. לבסוף הוחלט להותיר זאת כהמלצה.
דת:
בתי הכנסת ייסגרו, אך תותר תפילה במקום פתוח. כמוכן, יציאה מהבית תותר לחתונה, הלוויה או ברית, ככל שהפעילות מתקיימת במקום פתוח, ומספר המשתתפים בו אינו עולה על 10. על האנשים בפעילויות אלה לשמור על מרחק של 2 מטרים בין אדם לאדם.
עסקי מזון ותרופות:
חנויות מזון ותרופות יישארו פתוחות, כמו"כ יורשו לפעול שירותי משלוחים למזון, עיתונים וכן שירותים חיוניים לתחזוקת הבית, מוצרי חשמל, מוצרי ושירותי תקשורת ואביזרים רפואיים. מכירה מקוונת עם משלוח מותרת לכל סוגי המוצרים, אך השליח ישאיר את ההזמנה מחוץ לפתח בית המגורים ולא לבוא במגע עם המזמין.
- הנחיות החירום החדשות דורשות מרשתות השיווק - גם אלו המתפרסות על שטחים של אלפי מטרים, כולל מזון ופארם, לפעול "בכפוף לשמירה על מרחק של שני מטרים בין אנשים ומניעת צפיפות, כך שבכל עת לא ישהו בתוך החנות לקוחות ביחס של יותר מארבעה אנשים לכל קופה רושמת פעילה".
- במהלך הדיונים הציע ראש הממשלה שגם הסופרמרקטים יפעלו רק באמצעות משלוחים, אולם לאחר שהובהר כי כרגע הם לא ערוכים לזה הוחלט לאפשר את היציעה לסופרים. במהלך הדיון, הציע שר הפנים הצעה לפיה תותר הצטיידות במזון רק פעם אחת ביום, ועל ידי בן משפחה אחד, לטענתו, הישראלים הולכים 10 פעמים ליום לסופר, וזה יוצר עומס כבד. בנושא התעורר ויכוח בין השרים.
מקומות עבודה:
מקומות העבודה יישארו פתוחים תחת מגבלות, אבל מקומות העבודה ייאלצו לחייב את הבאים בשעריהם למדוד חום טרם כניסתם ולוודא שחום הגוף איננו עולה על 38 מעלות צלזיוס. במקומות עבודה שמוגדרים חיוניים, העבודה תימשך כרגיל.
- ההנחיות לגבי הליכה לעבודה נותרו בעינן. זולת מקומות עבודה שמוגדרים חיוניים, רק 30% מהעובדים רשאים להגיע למקום העבודה. במשרד הבריאות ממליצים לאפשר עבודה מהבית ככל האפשר. על המעסיק לצייד את עובדיו באישור העסקה הכולל את שם המעסיק, מספר הח.פ, מען המעסיק, מען מקום העבודה, שם העובד ומספר זהותו, שעות העבודה ומקום ביצוען.
תחבורה ציבורית:
התחבורה הציבורית תצומצם מאוד, לכדי 25% מפעילותה הנוכחית, כך שתאפשר רק לעובדים חיוניים להגיע לעבודתם. הממשלה קוראת לציבור שלא להשתמש בה אלא אם אין שום ברירה אחרת, ורק למטרות שלשמן קיים היתר יציאה מהבית בהתאם לתקנות החדשות.
- מרבית הקווים הבינעירוניים הישירים, שיש להם מקבילה של קווים מאספים, יבוטלו ופעילות המאספים תימשך בתדירות מוגבלת. השירות העירוני ימשיך לפעול בתדירות נמוכה וברשת קווים בסיסית.
- קווים שיש בהם עומסים ייבחנו לעומק וחלקם יבוטלו אם יתברר שהציבור לא נשמע להנחיות. במקביל, נערכים במשרד התחבורה לתגבר את תדירות הפעילות בקווים ספציפיים כדי לא ליצור צפיפות.
- הרכבת תושבת לחלוטין. הרכבת הקלה בירושלים ממשיכה כרגיל.
- מוניות ימשיכו לפעול, אך הנסיעה בהן תוגבל לנוסע אחד בלבד, אלא במקרים שבהם נדרש ליווי לטיפול רפואי. בכל מקרה הנוסעים יחויבו לשבת במושב האחורי ולפתוח חלונות. גם הסעות לעובדים במקומות עבודה שמוגדרים חיוניים יורשו לפעול.
בייביסיטר ובעלי מקצוע:
היועץ המשפטי של משרד הבריאות התייחס היום לאפשרות להזמין בעלי מקצוע למקום המגורים. לדבריו ניתן יהיה להזמין טכנאים ואנשי מקצוע "זאת בהנחה שאנשים לא יכולים להסתדר כמה ימים עם מקרר תקול או שירותים סתומים". לדבריו, נכון לעכשיו ניתן להזמין הביתה גם בייביסיטר, מנקה או מורים פרטיים, אך ייתכן שהדבר ישתנה בקרוב.
ענישה:
התקנות קובעות שתי עבירות פליליות, שהעונש על הפרתן יהיה חמש מאות שקלים. העבירה הראשונה היא יציאה מהבית בניגוד להנחיות, השנייה היא שהייה במרחבים ציבוריים - בהם פארקים, חוף הים ומקומות עבודה שאמורים להיות סגורים - בניגוד להנחיות.
- לשוטרים ניתנו סמכויות שונות, בהן להורות כל לאדם לפעול בהתאם לתקנות, להורות על הפסקת פעילות המנוגדת לתקנות וכן למנוע כניסה של אדם למקום למטרה שאינה מותרת. בעבירות שהקנס עליהן עומד על 500 שקלים, תינתן בפעם הראשונה אזהרה - ולא קנס, ואין כוונה לפתוח בחקירה.
- הפרת חובת בידוד - 5,000 שקלים; הפרת חובת דיווח - 3,000 שקלים; סירוב להוראת שוטר להתפזר - 5,000 שקלים; הפעלת מקום או עסק - 5,000 שקלים; יציאה למרחב הציבורי (למטרה שאינה מותרת) - 500 שקלים; שהייה במקום אסור - 500 שקלים; איסור תפילה מחוץ למקום מגורים (אלא אם כן התפילה במקום פתוח) - 500 שקלים; הפעלת תחבורה ציבורית - 5,000 שקלים
אכיפה:
עם כניסת התקנות לתוקפן המשטרה נערכת להצבת מחסומים בכניסות לערים ובתוכן על מנת לוודא שאזרחים לא נמצאים במרחב הציבורי בניגוד לתקנות. כוחות רגליים יסתובבו בשכונות ויכניסו חזרה לבתיהם את התושבים שיפרו את ההוראות. במשטרה מבהירים כי "היות שמדובר בשינוי מהותי בהגבלות, בימים הקרובים תהיה אכיפה סובלנית ומסבירה".
- היום פנתה המשטרה לצבא, בבקשה לקבל כבר החל ממחר סיוע מכוחות הצבא שיצטרפו למערך האכיפה ויצוותו אל כוחות המשטרה שפועלים בשטח. * בשלב הראשון יצורפו 650 חיילים לפעולות האכיפה של המשטרה, ובהמשך מקווים במשרד המשטרה לשלב במאמצים גם את אנשי הכיבוי, מפקחי משרדי הממשלה ופקחי רשות הטבע והגנים. * בנוסף, פקחים עירוניים יוכלו גם כן לאכוף סגירה של בתי עסק שיפרו את הנחיות משרד הבריאות.
- בימים הראשונים המיקוד יהיה על הסברת התקנות לציבור. ובמשטרה מבהירים "לא נסתובב עם מטר ונרדוף אחרי אנשים. השוטר יצטרך לקרוא את המצב בשטח ולראות. אם אנשים יסתובבו ברחובות אז ייתכן שיעכבו אותם וישאלו איפה גרים, יבקשו תעודת זהות ויכולים גם לאכוף".

נתניהו: "בעוד שבועיים אנחנו עלולים למצוא את עצמנו עם אלפי חולים, שרבים מהם יהיו בסכנת מוות - אם לא נראה שיפור משמעותי במגמת התחלואה לא יהיה מנוס מלהטיל סגר מלא – זה עניין של יממות ספורות"
אחרי התקנות החדשות שהוטלו היום על הציבור, כחלק מהמלחמה בהתפשטות נגיף הקורונה: ראש הממשלה נתניהו מסר הערב (רביעי) הצהרה לתקשורת והזהיר כי "מספר החולים מכפיל את עצמו כל שלושה ימים. בעוד שבועיים אנחנו עלולים למצוא את עצמנו עם אלפי חולים, שרבים מהם יהיו בסכנת מוות". הוא ציין את המקרים של איטליה וספרד, והבהיר כי "אם לא נראה שיפור משמעותי במגמת התחלואה לא יהיה מנוס מלהטיל סגר מלא". הוא אף אמר כי "זה עניין של יממות ספורות, ואנחנו עושים את כל ההכנות לכך - הלוגיסטיות והמשפטיות".
- בנוסף לכך, נתניהו המשיך בדבריו ואמר כי "מה שנדרש מכל אחד ואחד מכם, מעבר לציות להנחיות הרשמיות, הוא משמעת עצמית קפדנית. אם לא תתגייסו לשמור על עצמכם ועל משפחותיהם, יהיה כאן אסון". הוא הוסיף כי "חייבים להישאר בבית, נשארים בבתים - נשארים בחיים, הסכנה אורבת לכל אחד".

כשליש מאוכלוסיית העולם נדרשים להישאר בבתים; ירידה חדה במספר המתים החדשים באיטליה; מספר המתים בספרד גבוה יותר מזה של סין; יורש העצר הבריטי אובחן כחולה קורונה; בארה"ב יחלקו 1,200 דולר לכל אזרח, ו-500 נוספים עבור כל ילד ובמוסקבה כל אזרח מבוגר שייכנס לבידוד יקבל תשלום של 4,000 רובל
נגיף הקורונה הגיע ל-181 מדינות וטריטוריות. למעלה מ-462 נדבקו בנגיף, יותר מ-20,600 מתו, וכ111.5 אלף החלימו. בסוכנות הידיעות הצרפתית AFP ציינו כי כעת כשליש מאוכלוסיית העולם - 2.6 מיליארד איש - נדרשים להישאר בבתים.
איטליה:
683 בני אדם מתו ביממה האחרונה מנגיף הקורונה באיטליה, ו-5,210 נדבקו בנגיף - ירידה קלה בהשוואה למספרים אתמול. הירידה הקלה עשויה לעודד במעט את האיטלקים, שהטילו לפני כשבועיים סגר כולל כדי לעצור את הנגיף. בלומברדיה, המחוז בצפון איטליה שסובל מהקורונה בצורה הקשה ביותר, דיווח היום על ירידה חדה במספר המתים: 296 היום לעומת 402 אתמול.
- בתוך כך, איטליה תקשיח את הקנסות על כל מי שיצא מביתו חרף הסגר הנרחב עד ל-3,000 אירו. מספר הנדבקים במדינה עומד על כ-70,000, אבל מפני שאיטליה בודקת רק מי שמפגין תסמינים קשים של נגיף הקוביד-19, ראש שירותי ההגנה האזרחית אמר כי המספר האמתי הוא ככל הנראה גבוה פי עשרה, כך שלמעשה כ-700 אלף איש נדבקו.
ארה"ב:
ממשל טראמפ והקונגרס בארצות הברית הגיעו לפנות בוקר להסכמות על חבילת סיוע חדשה לכלכלה בסך שני טריליון דולרים. לפי פרטי התוכנית, כל אזרח אמריקני יקבל סכום של 1,200 דולר באופן ישיר לחשבון הבנק שלו, כמו גם 500 דולר נוספים עבור כל ילד. זאת על מנת לסייע לאזרחי ארה"ב שנפגעו כלכלית ממשבר הקורונה.
- מלבד המענקים לציבור, אושרה הענקת סיוע בגובה 150 מיליארד דולר לבתי החולים בארה"ב, וכן העברת 367 מיליארד דולר להלוואות לעסקים קטנים. כמו כן, 500 מיליארד דולרים יתווספו לתקציב המדינה לצורך מאבק במשבר. עם זאת, טרם הוחלט בארה"ב האם ובאיזה סכום לסייע לחברות התעופה.
אירן:
מספר המתים הרשמי ממחלת הקורונה ברפובליקה האסלאמית עלה היום (רביעי) ל-2,206 ומספר הנדבקים במדינה עומד על 27,017 בני אדם. במדינה פרסמו תיעודים המראים שיירות גדולות של משאיות של משמרות המהפכה, שהוסבו למטרת חיטוי, כשהן נכנסות לערים הגדולות במדינה על מנת לנסות ולבלום את התפשטות הנגיף.
- המגזין האמריקני foreign policy חשף היום כיצד אפשרו בכירים איראניים לחברות תעופה מסין להמשיך ולהוביל אנשי עסקים נוספים ממוקדי ההתפרצות במדינה, על אף החלטה רשמית של הממשלה להפסיק את הטיסות מסין במהלך ינואר, ולמרות מחאה של פקידים ומחוקקים מקומיים. הסיבה להחלטה התמוהה היא ככל הנראה העובדה שסין היא בין המדינות הבודדות שמפרות את הסנקציות האמריקניות על איראן, ומקיימת מסחר בהיקפים גדולים עם הרפובליקה האסלאמית.
- המגזין האמריקני מציג אף עדויות לכך שראשי השלטון באיראן היו מודעים להתפרצות הנגיף בעיר קום, הרבה לפני שכלי התקשורת במדינה החלו לדווח על כך לפני כחודש. בין העדויות נמצאת טענה כי אנשיו של המנהיג העליון חמינאי אסרו על אנשי דת בכירים להימצא בקרבתו או לנשק את ידו למעלה משבוע לפני שהוכרז על ההתפרצות.
בריטניה:
יורש העצר הבריטי והראשון בסדר הירושה לכתר, הנסיך צ'ארלס בן ה-71 נדבק בנגיף הקורונה. על פי הפרסומים בבריטניה, הוא סובל מסימפטומים קלים ומצבו טוב. * רעייתו נבדקה גם היא - אך היא לא נדבקה בנגיף. * מבית המלוכה נמסר שמצבו של יורש העצר, שנמצא מפאת גילו באוכלוסיית סיכון, הוא "טוב" וכי הוא ורעייתו נמצאים בבידוד ביתי בסקוטלנד.
- בהודעת הממלכה הוסבר כי צ'ארלס נבדק משום שעמד בקריטריונים של משרד הבריאות הבריטי להיבדק, וציינו כי לא ניתן לדעת ממי יורש העצר נדבק מפאת תפקידו שמצריך פגישות עם אנשים רבים.
- הפעם האחרונה שבה פגשה המלכה אליזבת בת ה-93 את הנסיך צ'רלס הייתה ב-12 במרץ, ובבריטניה מדווחים כי פירוש הדבר שהיא נפגשה איתו לפני המועד המוקדם ביותר שבו הוא היה מידבק, 13 במרץ. * מהארמון בקינגהאם נמסר כי "הוד מלכותה המלכה נשארה במצב בריאותי טוב" וכי היא עוקבת אחרי כל העצות הקשורות למצבה.
- לפני כשבועיים תועד הנסיך צ'ארלס מפר פעמיים את הנחיות משרד הבריאות הבריטי לאחר ששכח מהאיסורים השונים, ובראשם האיסור ללחוץ ידיים ולשמור על מרחק. לאחר מכן הוא הודה: "זה פשוט כל כך קשה לזכור להימנע מהן".
- בימים האחרונים ביטלו בני משפחת המלוכה הבריטית, בהם המלכה אליזבת והנסיך צ'רלס, את השתתפותם בשורה ארוכה של אירועים, כדי להימנע מהידבקות בנגיף. בבריטניה יש דאגה הולכת וגוברת מקצב ההדבקה וממספר המתים ההולך וגדל, ושלשום, אחרי ימים ארוכים שבהם השתהה בעניין, הודיע ראש הממשלה בוריס ג'ונסון על סגר דומה לזה שהטילו מדינות כמו צרפת, ספרד ואיטליה, בניסיון להרחיק אנשים זה מזה ולהאט את התפשטות הקורונה.
סין:
ראש ממשלת סין, לי קצ'יאנג, הזהיר את הממשלות המקומיות במדינה שלא לטייח מקרי הדבקה חדשים בנגיף הקורונה, זאת לאחר שמספר ההדבקות היומי הנמוך הוביל להקלה במגבלות התנועה במחוז חוביי שבו התפרץ הנגיף לראשונה.
- במהלך מפגש עם הצוות שמוביל את התגובה הסינית לקורונה, קרא לי לפקידי הממשל לדווח בכנות על מספר מקרי ההידבקות ו"לא לטייח דיווחים כדי לשמור על אפס מקרים חדשים". * ראש הממשלה הסיני הוסיף כי בחינת ההתפשטות של הקורונה בעולם נראה שהנגיף לא ייעלם כמו הסארס בזמנו. הוא הזהיר כי אף שבמחוז חוביי ובעיר ווהאן נעצרה המגפה, קיימת עדיין סכנה להתפרצויות ספורדיות.
- במשך כמה ימים דיווחה סין על מקרים ספורים או אפס מקרי הידבקות בתוך במדינה, כשרק חודש קודם לכן נרשמו אלפי מקרי הדבקה ביום. עם זאת, במדינה עדיין נרשמים מקרי הדבקה נוספים מדי יום מצד אנשים ששבו למדינה מחו"ל.
ספרד:
בספרד נרשמו ביממה האחרונה 738 מקרי מוות מנגיף הקורונה, המספר הגבוה ביותר ליום שדווח עד כה. מספר המתים במדינה עלה מ-2,696 ל-3,434 וכעת הוא גבוה יותר מזה של סין, שעומד על 3,281. איטליה עדיין מחזיקה במספר המתים הגבוה בעולם עם 6,820.
- בשבועיים האחרונים כבר הסתמנה ספרד כמוקד ההתפרצות השני בחומרתו באירופה, אבל בימים האחרונים חלה שם החמרה דרמטית במצב, ומספר המתים היומי התקרב בצעדי ענק למספרים הבלתי נתפסים שמגיעים מאיטליה מדי יום.
- המצוקה של מערכת הבריאות בספרד גדולה: כבר עכשיו קרוב ל-4,000 אנשי צוות רפואי שם נדבקו בנגיף – ונכון לתחילת השבוע הם היו יותר מ-10% מכלל מקרי ההידבקות המאומתים במדינה. כמה ממוקדי ההתפרצות החמורים ביותר בספרד הם בתי אבות ומוסדות סיעודיים, עובדה מדאיגה ביותר בהתחשב בכך שאנשים מבוגרים נמצאים בסיכון גבוה במיוחד לסבול מסיבוכי הנגיף ולמות ממנו.
- לאור ההחמרה במצב, צבא ספרד ביקש מבעלות בריתו בנאט"ו ערכות בדיקה, מכונות הנשמה וציוד מגן, כחלק מהסדרי הסיוע הבינלאומיים של הברית. הרמטכ"ל מיגל וירויה אמר כי ספרד העלתה את הבקשה לנאט"ו, שתעביר זאת לצבאות החברות בברית. הסיוע יועבר לאזרחים.
רוסיה:
ראש עיריית מוסקבה - בעל ברית קרוב של פוטין - אמר אתמול (שלישי) לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין כי מספר החולים מנגיף הקורונה בעיר הבירה גבוה בהרבה מהנתונים הרשמיים. לדבריו, "מספרי הבדיקות היו די נמוכים והתמונה האמיתית לא ידועה", הוא אף הוסיף כי מושלי מחוזות חייבים לקבל הוראות לפעול מהר יותר בהכנת מיטות בתי החולים לחולים קשים. * דבריו מהווים אינדיקציה בולטת של הרשויות על כך שאין להן מושג של ממש עד כמה הנגיף התפשט במרחביה העצומים של רוסיה.
- ראש העיר מוסקבה ביקש שלשום מכל התושבים מעל גיל 65 להיכנס לבידוד ביתי החל מיום חמישי, ואמר שכל אזרח מבוגר שייכנס לבידוד יקבל תשלום של 4,000 רובל (כ-50 דולר). הוא אף הביע תקווה שצעד זה וצעדים אחרים שנוקטות הרשויות בעיר הבירה יסייעו "לשטח את העקומה" ולמנוע ממערכת הבריאות לקרוס. הקרמלין הודיע לאחר מכן שההוראה החדשה לא חלה על הנשיא פוטין בן ה-67.
- רוסיה דיווחה עד כה על 495 מקרי הידבקות בקורונה ועל שום מקרה מוות. שבוע שעבר דווח כי אשה בת 79 מתה מהנגיף, אולם הרשויות טענו שהיא מתה מדלקת ריאות. מבקרי השלטון ברוסיה טוענים זה כמה שבועות שמספרי הנדבקים בקורונה נמוכים מאוד עבור מדינה שבה גרים 146 מיליון בני אדם ושחולקת גבול עם סין, מקום התפרצות הנגיף, שמשתרע על פני 4,200 ק"מ.
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ר'

קנג רְאֵה עָנְיִי וְחַלְּצֵנִי כִּי תוֹרָתְךָ לֹא שָׁכָחְתִּי:קנד רִיבָה רִיבִי וּגְאָלֵנִי לְאִמְרָתְךָ חַיֵּנִי:קנה רָחוֹק מֵרְשָׁעִים יְשׁוּעָה כִּי חֻקֶּיךָ לֹא דָרָשׁוּ:קנו רַחֲמֶיךָ רַבִּים יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶיךָ חַיֵּנִי:קנז רַבִּים רֹדְפַי וְצָרָי מֵעֵדְוֹתֶיךָ לֹא נָטִיתִי:קנח רָאִיתִי בֹגְדִים וָאֶתְקוֹטָטָה אֲשֶׁר אִמְרָתְךָ לֹא שָׁמָרוּ:קנט רְאֵה כִּי פִקּוּדֶיךָ אָהָבְתִּי יְהוָה כְּחַסְדְּךָ חַיֵּנִי:קס רֹאשׁ דְּבָרְךָ אֱמֶת וּלְעוֹלָם כָּל מִשְׁפַּט צִדְקֶךָ:
נקרא  2  פעמים

לוח מודעות

למעלה