הכאב של יוסי

אורח חיים

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
יוסי סיים לברך ברכת המזון, מסייע לאמו בסידור השלחן וניקוי הפירורים. אביו מביט בשעונו השעה 7.20 ופונה ליוסי: "יש לך עכשיו עוד שלוש שעות, כאן בבית יהיו הפרעות ולא תוכל ללמוד, גש ל"דרך החיים" שם תוכל ללמוד בשקידה. "ללמוד בשקידה" חוזר אחריו יוסי בעוד הוא מטיב את עניבתו, אין לי שם חברים ואני לא מסוגל ללמוד לבד. עצב ניכר על פניו של אבא והוא לא מגיב, יוסי מנסה למשוך את הזמן ואט אט מבין שאין לו הרבה ברירות מה לעשות הוא חובש את הכובע והחליפה ועניבה ממתן הבית הוא מברך בפיו: "אבא, אמא שבת שלום, הדלת נטרקת והוא יוצא לרחוב.

בבית נשארים האב והאם מסתכלים אחד על השני עם כאב, "אני מכירה את יוסי" אומרת האם, "בישיבה שיש סדרים וחברותות הוא ממש פורח, הוא כל כך מתקדם ונהנה בלימוד. אבל בשבת שהוא בלי אווירה מתאימה, זה בשבילו קושי עצום".

יוסי הולך עם ידיים בכיסים מחפש תעסוקה ברחוב. קוצץ צפורניים בלחץ, מפהק. ואז הוא נזכר בחבילת גרעינים שהצטייד בה מבעוד יום, מתיישב על ספסל בגינה ומפצח גרעינים, זורק לאויר ערימת קליפות של גרעינים שפיצח תוך כדי, וכמה יונים בורחות בבהלה.

הוא נכנס לבית הכנסת מטייל במסדרון, ניגש להכין לעצמו כוס תה, מציץ לתוך ההיכל, רק אדם אחד מבוגר מעיין באותיות הקטנות של ה'מקראות גדולות', מפעם לפעם מתקדם וממלמל 'שנים מקרא', כל הספסלים ריקים. יוסי פותח ספר מתיישב כמה דקות ובוהה באוויר. מניח את הספר וחוזר לטייל הלוך וחזור במסדרונות בית הכנסת.
***
תודה שקראתם את הסיפור, קטע זה אמור לרגש נדיב חרדי בחו"ל, כשישתתף בכאב שיש לבחור בארץ. וירצה לתמוך במסגרת של סדר לימוד בליל שבת בביהכנ"ס השכונתי.
השאלה שלי היא איך לחזק את הדרמטיות של הסיפור, שירגש ויגע ללב.
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
הרעיון של הקמת מסגרת לימוד בשבת מעניין (היא אמורה להיות פעילה רק בחורף? או שבקיץ הפעילות תהיה ביום?)
אהבתי גם את הכיוון של הסיפור.

כמה נקודות שעלו בדעתי:
קודם כל כדאי להדגיש את המועד שבו הסיפור מתרחש, ז"א ליל שבת לאחר הסעודה. לקח לי קצת זמן להבין מתי ה - 7.20 הזה. אולי אפילו להזכיר גם את המרק המהביל..

דבר שני, הייתי כותבת בעיקר מהזווית של יוסי, שהיה מאוד רוצה ללמוד אך אין לו מסגרת מתאימה ולא שהאב אומר לו מה לעשות…

עוד משהו, חושבת שמי שאוהב ללמוד, לא כל כך מפריח קליפות פיצוחים לאוויר... אני מבינה שהיה עניין להראות שהוא משועמם, אך זה כבר גובל בסיפורי נערי ברזלים… (שכבוד נשמתם וצלמם האלוקי במקומו מונח, אך אני מעריכה שלא אליהם הפעילות מכוונת.
מה גם שלא יזיק לפתוח גם להם איזה מקום).

ניתן אולי לכתוב שיוסי נרדם לאחר הסעודה וכיצד התעורר לאחר כשעה וחצי והרגיש הרגשה רעה שבזבז את הזמן...וכיצד היה קשה לו אח"כ להירדם משום שישן…
סתם זורקת כיוונים..

עוד סעיף, כשמגיעים לסוף הסיפור, יש הרגשה שהוא נקטע. צריך לחדד את המסר בצורה שיבינו שזה הסוף, שאין סוף, ולכן יש צורך לתרום (מבלי לכתוב בצורה ישירה דווקא).


יש צורך בכמה תיקוני לשון ופיסוק, אתן לניק נוסף את הבמה.
 

מרחבית

משתמש מקצוען
דבר שני, הייתי כותבת בעיקר מהזווית של יוסי, שהיה מאוד רוצה ללמוד אך אין לו מסגרת מתאימה ולא שהאב אומר לו מה לעשות…

מזדהה מאוד עם הנקודה הזו. לפני שקראתי את הסיום - מטרת הסיפור, חשבתי שהוא מדבר על הורה שמתעלם מהמציאות ושולח את הבן למקום שאיננו מתאים לו; שהוא לא יכול ללמוד שם; ובעצם שולח אותו לרחוב על כל מה שזה אומר. חשבתי שזו הנקודה הכואבת שבאים להדגיש.
דברי האמא רק הוסיפו שמן למדורה. הבן פורח בישיבה, כשיש לו תנאים מתאימים. אז למה, למען השם, לקלקל את הכל: את החשק ללימוד, את תחושת ההצלחה, את התחושה שמרוצים ממנו ומעריכים אותו - על ידי שליחתו בעל כורחו למקום שלא מתאים לו לחלוטין. ולמה לשלוח בן שלא נמשך לרחוב - לרחוב??
עדיף שישאר בבית עם הפרעות. אפילו שלא ילמד בזמן הזה. ולמה האב הנכבד לא מציע את עצמו לחברותא? ולמה הוא כן נשאר בבית עם ההפרעות?
חשבתי שזה המסר...

הסיום הפתיע אותי. אה... לא מדובר על בעיה חינוכית. מדובר על לעורר רצון להקמת מסגרת מתאימה... האמת, היה לי קשה לעשות את הסוויצ'ש הזה. לא ממש עורר בי חשק לתרום משהו... שהאבא בבקשה יתעשת. מה הקשר תרומה...

אם יהיה תיאור מרגש, כפי שכתבו, על הבחור עצמו, שרוצה כל-כך ללמוד, ולא מצליח, ומצטער, ונהיה מתוסכל, ומייחל לאיזו מסגרת מתאימה... זה מתקבל אחרת לגמרי...

קודם כל כדאי להדגיש את המועד שבו הסיפור מתרחש, ז"א ליל שבת לאחר הסעודה. לקח לי קצת זמן להבין מתי ה - 7.20 הזה.
גם אני לא הבנתי בתחילה מתי זה...
 
נערך לאחרונה ב:

ביזנסטורי - אילה

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
עריכה והפקת סרטים
אם אתה רוצה לרגש את התורם, (הרצון לתרום נובע מהרגש, כמובן.)
אתה מוכרח להכניס רגש בסיפור.
בפרט אם קראת לסיפור "הכאב של יוסי"...
איך אפשר לעשות את זה?
במקום לתאר רק את חילופי הדברים שלו עם הוריו (בתחילת הסיפור),
אתה יכול להוסיף תיאורים שיסייעו לנו להרגיש אותו יותר.
לדוגמא:
במקום זה-
יוסי סיים לברך ברכת המזון, מסייע לאמו בסידור השלחן וניקוי הפירורים.
יוסי מושך לאט את המילים האחרונות של ברכת המזון, מנסה לדחות את הויכוח הקבוע של ליל שבת כמה שיותר, אבל גם ברכת המזון הנאמרת בכוונה הגדולה ביותר מסתיימת לבסוף. הוא אוסף את פירורי החלה באיטיות, נמנע מלפגוש במבטו של אביו.
וכן הלאה.

הרבה הצלחה!
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יי אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יי חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  10  פעמים

אתגר AI

רישום קווי - חורף • אתגר 22

לוח מודעות

למעלה