היו"ד של נפ"י.

אלחנן אריאל

משתמש צעיר
עימוד ספרים
השלום והברכה!

הסתפקתי, כגון בתיבת תישן, או תינק. האם החירק שבכאן דינו מלא, אם לאו.
שהרי היו"ד שורשית, אלא שנחה.
 

שמואל גרינשטיין

יותר מעצב מגרפיקאי
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי DIP
צילום מקצועי
D I G I T A L
נחה כלומר שהפכה לאם קריאה וממילא החיריק מלא.
התופעה שחלה פה נקראת כווץ דיפתונג. כיווץ דיפתונג משמעו הפיכת הדיפתונג לתנועה רגילה (אפשר לקרא עוד פה).
(סתם מעניין, למה זה משנה?)

חני
 

אלחנן אריאל

משתמש צעיר
עימוד ספרים
נכתב ע"י שמואל גרינשטיין;1024323:
נחה כלומר שהפכה לאם קריאה וממילא החיריק מלא.
התופעה שחלה פה נקראת כווץ דיפתונג. כיווץ דיפתונג משמעו הפיכת הדיפתונג לתנועה רגילה (אפשר לקרא עוד פה).
(סתם מעניין, למה זה משנה?)

חני

עדיין אין דעתי שוקטה.
דהרי ודאי שלא בכל מקום שתהיה אם הקריאה לאחר חריק, יחשב החריק מלא (ת"ג).
וכגון במלה ראשון. אלא ודאי כוונת הדברים, שכשתהיה יו"ד דווקא שהיא אם הקריאה אחר חריק, יחשב החריק למלא.
והדבר צריך לי תלמוד, שהרי היו"ד כאן היא מקרית, ואינה באה למלאות את החירק. ונראה לענ"ד, כי הדבר נותן השקפה אחרת מאשר לימדני המלמד בחיידר, שצורת ניקוד של חירק מלא הוא ביו"ד לאחריו.

אודה מאוד לכל מי שיחכימנו בענין זה עוד.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
לא נהירה לי ההתלבטות שלך - מהו חיריק מלא? חיריק שיש אחריו י' נחה. וכאשר י' שרשית הופכת לי' נחה לפני חיריק - הרי יש לנו חיריק ואחריו י' נחה...
 

אלחנן אריאל

משתמש צעיר
עימוד ספרים
אנסה לבאר את תהייתי.

המלמד שלי בחיידר אמר לי, כי לניקוד הברה בחריק, ישנן שתי אפשרויות, או ליתן נקודה תחת האות, וזהו חריק חסר. או ליתן נקודה תחת האות ולאחריה יו"ד, וזהו חירק מלא.

אך בנחי פ"י אנו נפגשים בדבר שבעיני הוא מוזר. למשל: תישן, הנה לא ניקדנו את התי"ו כדרך שמנקדים חירק מלא, רצוני בנקודה תחת האות ויו"ד לאחריה, אלא נתננו יו"ד תחת האות, והיו"ד באה לה ממקום אחר. ואעפי"כ דין חירק מלא יש כאן.

ואמנם, מה שהסתפקתי מתחילה, אם באמת חירק מלא יש כאן, ודין תנועה גדולה לו, כבר פשטה לי חני, והרי תודתי נתונה לה בשנית. וכבר נוכחתי לדעת כי ודאי הצדק איתה.

אך טעמו של דבר עדיין לא נתברר לי, מה טעם אנו מחשיבים כזה דבר לחירק מלא.


בברכה מרובה, ובתודה כפולה!
 

א-ירושלמית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
קיבל את ה'מלא' מן ההפקר...
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיב

א הַלְלוּיָהּ אַשְׁרֵי אִישׁ יָרֵא אֶת יי בְּמִצְוֹתָיו חָפֵץ מְאֹד:ב גִּבּוֹר בָּאָרֶץ יִהְיֶה זַרְעוֹ דּוֹר יְשָׁרִים יְבֹרָךְ:ג הוֹן וָעֹשֶׁר בְּבֵיתוֹ וְצִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד:ד זָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹר לַיְשָׁרִים חַנּוּן וְרַחוּם וְצַדִּיק:ה טוֹב אִישׁ חוֹנֵן וּמַלְוֶה יְכַלְכֵּל דְּבָרָיו בְּמִשְׁפָּט:ו כִּי לְעוֹלָם לֹא יִמּוֹט לְזֵכֶר עוֹלָם יִהְיֶה צַדִּיק:ז מִשְּׁמוּעָה רָעָה לֹא יִירָא נָכוֹן לִבּוֹ בָּטֻחַ בַּיהוָה:ח סָמוּךְ לִבּוֹ לֹא יִירָא עַד אֲשֶׁר יִרְאֶה בְצָרָיו:ט פִּזַּר נָתַן לָאֶבְיוֹנִים צִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד קַרְנוֹ תָּרוּם בְּכָבוֹד:י רָשָׁע יִרְאֶה וְכָעָס שִׁנָּיו יַחֲרֹק וְנָמָס תַּאֲוַת רְשָׁעִים תֹּאבֵד:
נקרא  16  פעמים

אתגר AI

דף חדש • אתגר 121

לוח מודעות

למעלה