הטרמפ, מעשה נסים מהבוקר

משויטט

משתמש מקצוען
כמה דקות אחרי תשע אני יוצא מהבית, מבליע שיהוק קטן בטעם קפה וממלמל ברכה אחרונה.

אני מציץ בשעון תוך כדי דילוג במדרגות, ובהלה דקה נמסכת בי. המחשבה הקבועה שצריך לצאת שתי דקות קודם ניצבת שם, מאשימה כהרגלה. כשאני פורץ מהבניין אל הרחוב שטוף האור, רגליי כבר נכנסו להילוך מוגבר, על גבול ריצה של ממש. הכל כרגיל.

את מאתיים המטרים עד לתחנה אני גומא בעוד אותה בהלה דקה מתעבה עוד ועוד. בכביש לצדי חולפים טנדרים מגושמים של מוסדות לימוד, הם יורקים עשן בזעם ומסריחים את הרחוב בספיחי בנזין. על המדרכה עוברים ושבים אימהות עם עגלותיהן, אברכים עם תפיליהן, סייעות עם שיכפוליהן, ואני מתפתל ביניהם במרוצה, כמדי יום.

מכמה חצרות בוקעים רחשי פזמונים מזויפים ומריבות זאטוטים בחסות גננותיהם. אני חולף ביעף סמוך לפרגולה צרובת השמש של הגנון הפיראטי בו מופקדת בת השנתיים, ולרגע מטושטש אחד נדמה לי שהבחנתי בה רוכנת בחצר על צעצוע צבעוני במיוחד. אין זמן לברר. האוטובוס נושף בעורפי.

וכשאני מדדה בריצה עילגת מטרים ספורים מהתחנה, רואה את הארץ המובטחת וכבר יכול לדמיין את הנסיעה הצפופה, המטלטלת וחסרת הבלמים למחוז חפצי הקבוע, בא לי אשר יגורתי ממנו ימים רבים: האוטובוס הגיח מאחור ואפילו לא האט לכבוד התחנה השוממה.

לשווא ניסיתי לסמן בתנועות נואשות ופרצוף אומלל.

המשכתי לרוץ את המטרים הספורים מכוח האינרציה, אבל כל שנותר לי היה להתבונן באחוריים של האוטובוס המתרחק ברעש גדול, ולארגן מחדש את נשימותיי המטורפות שעיוותו את פניי עד לשורשי הריאות. מולי התרחקה פרסומת מפויחת של "שבילי השן - מרפאת שיניים שמחייכת בשבילך", שבמרוצת התקופה הספיקה להתקלף בצדדים.

וכעת עמדו לרשותי עשרים דקות ריקות עד לאוטובוס הבא, במהלכן אני פנוי לקלל את מזלי, לבַכות את הריצה המייזעת המיותרת שתהרוס לי את כל היום, גם לגלות שעל דופנה האחורי של התחנה יש גרפיטי עקום של נ-נח-נחמן מאומן, ושספסל הפח שבה שמוט אל תוך מערבולת שיחי בר שמתפרצים מן המשתלבות עד שנראה כלשון כחולה חרוצה מבין שפתיים חרבות, כלפי העולם.

אבל אז גלש קליין עם הטרנזיט שלו למפרץ, ועל רקע יהודה גרין שפרט על מיתריו וקרא לנשמהל'ה 'קום אהיים', הוא פינה את הניירות והסלקלים מהמושב לידו וצרח בחיוכו המקסים "בוא נוסעים לכוילל".
 
נערך לאחרונה ב:

סופריא - הוצאה לאור

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום גולד
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
מתוק מדבש!
 

קייקס

עוגות ויטרינה לכל אירוע
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
הפקות ואירועים
באמת מעשה ניסים
לאו כל יומא מתרחיש. (טרמפ. לא האיחור...)
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים

ידידיה חבר

מהמשתמשים המובילים!
ניסים כמו טרמפ וכזה מתרחשים כל בוקר (לי בכל אופן...), אבל ניסים לראות אותך משויטט כאן - זה באמת נס שלאו בכל יומא מתרחיש...

@משויטט נדאג לך להמווון אוטובוסים בורחים וטרמפים חבוטים - העיקר תשויטט כאן, והרבה!
 

אבימי

מנהל קהילת איור
מנהל
מנוי פרימיום
מנוי פרימיום
מרצה בבית פרוג
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
זה גדלות. לרוץ לכולל וגם להבחין בספסל חורץ לשון זה יכולת נפלאה להסתכל על העולם מבחוץ.

הערה -
פזמונים מזויפים
בהלה דקה
עשרים דקות ריקות
הנסיעה הצפופה
התחנה השוממה
גרפיטי עקום
שפתיים חרבות

הרבה יותר מדי תארי פועל ותארים. היה עובד נפלא ומזוקק גם בלי רובם.

" וצרח בחיוכו המקסים" - לא נסחפת קצת? אם היה אומר את זה, ככה פשוט, זה היה מלהיב באותה מידה. הצרחה לא מתיישבת לי.
 

קדיתא

משתמש פעיל
פזמונים מזויפים
בהלה דקה
עשרים דקות ריקות
הנסיעה הצפופה
התחנה השוממה
גרפיטי עקום
שפתיים חרבות

הכל נכון חוץ מגרפיטי עקום.
גרפיטי עקום. תחשוב על זה.
אין ישר מגרפיטי עקום.
 

אבימי

מנהל קהילת איור
מנהל
מנוי פרימיום
מנוי פרימיום
מרצה בבית פרוג
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
תרגיל נחמד - קח את הקטע, תשמיט את כ----ל התארים ותארי הפועל, ותראה מה קורה. אם חסר משהו - תחפש דרך אחרת לומר אותו - בלי תואר.

הכל נכון חוץ מגרפיטי עקום.
גרפיטי עקום. תחשוב על זה.
אין ישר מגרפיטי עקום.
המ. יש בזה משהו. אבל - אם כבר אתה מוכרח לשים תואר, שיהיה משהו מעניין. עם אמירה יותר מורכבת. גרפיטי חושש. גרפיטי חפוז. גרפיטי תמהוני. גרפיטי תשוש ימים.
 

יואב ברק

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
צילום מקצועי
זה גדלות. לרוץ לכולל וגם להבחין בספסל חורץ לשון זה יכולת נפלאה להסתכל על העולם מבחוץ.

הערה -
פזמונים מזויפים
בהלה דקה
עשרים דקות ריקות
הנסיעה הצפופה
התחנה השוממה
גרפיטי עקום
שפתיים חרבות

הרבה יותר מדי תארי פועל ותארים. היה עובד נפלא ומזוקק גם בלי רובם.

" וצרח בחיוכו המקסים" - לא נסחפת קצת? אם היה אומר את זה, ככה פשוט, זה היה מלהיב באותה מידה. הצרחה לא מתיישבת לי.
ניכר שגיזבריות במיטבה בוקעת מקולמוסך
 

אבימי

מנהל קהילת איור
מנהל
מנוי פרימיום
מנוי פרימיום
מרצה בבית פרוג
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי

יואב ברק

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
צילום מקצועי
אתה כל כך צודק.
אשמח אם תציג עמדת נגד.
זה פשוט נכון ואדיר ומדויק להכאיב.
אני לא אציג עמדת נגד, כי בסך הכל אני בעד. אלא שהדבר שמגביל לי את היד בדרך כלל זה כללים. וכאן הבעיה!

לא שלך, אלא שלי, כמובן.

אני בעד לנסות כמה סגנונות כל פעם באופן אחר או מכיון אחר כדי לשייף את היכולת. כאן באמת בחלק הזה של 'תארי הפועל' הצדק חובר אליך (איך לא!) כי זה יותר בחלק הדקדוקי. אבל יש לו עדיין איזה זיקה מיוחדת עקב השתייכותו לצורת כתיבה ואוירה מסויימת.

ואני אסביר.

אם הייתי גזבר הייתי כותב איזה טור על אחד בשם יובל שהולך ברחוב בלי שקל וחושב מחשבות על מדחני חנייה ובלוני הליום. ואז המצלמה תראה לנו את הלב שלו שנראה כמו זירת פיגוע, והמצפון שמסתובב בין חדרי הלב כמו פיל במפעל הייטק. ואז יובל רואה את אופיר מהעבודה, והאמת ששמו האמיתי אינו אופיר אלא עופר, והוא מכונה ככה בגלל שהוא נראה כמו אופיר צוריאל ממפלגת הגימלאים, ואז אופיר זורק ליובל משפט כמו 'איך הולך?' ויובל שותק ואז מחזיר 'אצלי הכל פסדר' ויובל חושב מחשבות על בסדר ולא בסדר, ואופיר חושב על הולך ועל מה שלא הולך, והסיגרייה של שניהם נגמרת וכל אחד מסתובב לחדרו.

עד כאן (נשימה..)

אבל אם הייתי נניח חיים ולדר, הייתי מספר לך על אחד שמן מאוד אבל רגיש, השני נמוך מאוד אבל ג'ינג'י. שניהם ביחד עומדים על אם הדרך ו'מלסטמים' עוברי אורח אקראים. ואז היינו ממשיכים להתקל בלב הרגיש של הפחות רזה, ובחריפות של הפחות כהה. והכל היה נהפך לעלילת 'תארי פועל' מסחררת.

כך דעתי (מה אתה עף לך?)

מה ההבדל?

ההבדל הוא שיש טור שמתיימר להטריל אותך עם סיטואציה ברזולוציה גבוהה מאוד, שהדברים מתרחשים דרך עדשת המיקרוסקופ. לכן 'תארי הפועל' לא כל כך מתאימים שם. אבל אם אנחנו עוסקים בטור שהמוסר השכל שלו לא מונח בין המחשבות של אופיר לאלה של יובל, אלא הפאנץ נמצא ב'פיניש' של הסיפור, שם אין זמן לפיקסלים, צריך איזה תיאור אחד שיגחיך את השמן וכדומה ואפשר להתקדם.

ולא! אל תגיד לי שזה רמה נחותה יותר. זה פשוט סגנון אחר ותכלית אחרת לא יותר.
 

אבימי

מנהל קהילת איור
מנהל
מנוי פרימיום
מנוי פרימיום
מרצה בבית פרוג
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
אני לא אציג עמדת נגד, כי בסך הכל אני בעד. אלא שהדבר שמגביל לי את היד בדרך כלל זה כללים. וכאן הבעיה!

לא שלך, אלא שלי, כמובן.

אני בעד לנסות כמה סגנונות כל פעם באופן אחר או מכיון אחר כדי לשייף את היכולת. כאן באמת בחלק הזה של 'תארי הפועל' הצדק חובר אליך (איך לא!) כי זה יותר בחלק הדקדוקי. אבל יש לו עדיין איזה זיקה מיוחדת עקב השתייכותו לצורת כתיבה ואוירה מסויימת.

ואני אסביר.

אם הייתי גזבר הייתי כותב איזה טור על אחד בשם יובל שהולך ברחוב בלי שקל וחושב מחשבות על מדחני חנייה ובלוני הליום. ואז המצלמה תראה לנו את הלב שלו שנראה כמו זירת פיגוע, והמצפון שמסתובב בין חדרי הלב כמו פיל במפעל הייטק. ואז יובל רואה את אופיר מהעבודה, והאמת ששמו האמיתי אינו אופיר אלא עופר, והוא מכונה ככה בגלל שהוא נראה כמו אופיר צוריאל ממפלגת הגימלאים, ואז אופיר זורק ליובל משפט כמו 'איך הולך?' ויובל שותק ואז מחזיר 'אצלי הכל פסדר' ויובל חושב מחשבות על בסדר ולא בסדר, ואופיר חושב על הולך ועל מה שלא הולך, והסיגרייה של שניהם נגמרת וכל אחד מסתובב לחדרו.

עד כאן (נשימה..)

אבל אם הייתי נניח חיים ולדר, הייתי מספר לך על אחד שמן מאוד אבל רגיש, השני נמוך מאוד אבל ג'ינג'י. שניהם ביחד עומדים על אם הדרך ו'מלסטמים' עוברי אורח אקראים. ואז היינו ממשיכים להתקל בלב הרגיש של הפחות רזה, ובחריפות של הפחות כהה. והכל היה נהפך לעלילת 'תארי פועל' מסחררת.

כך דעתי (מה אתה עף לך?)

מה ההבדל?

ההבדל הוא שיש טור שמתיימר להטריל אותך עם סיטואציה ברזולוציה גבוהה מאוד, שהדברים מתרחשים דרך עדשת המיקרוסקופ. לכן 'תארי הפועל' לא כל כך מתאימים שם. אבל אם אנחנו עוסקים בטור שהמוסר השכל שלו לא מונח בין המחשבות של אופיר לאלה של יובל, אלא הפאנץ נמצא ב'פיניש' של הסיפור, שם אין זמן לפיקסלים, צריך איזה תיאור אחד שיגחיך את השמן וכדומה ואפשר להתקדם.

ולא! אל תגיד לי שזה רמה נחותה יותר. זה פשוט סגנון אחר ותכלית אחרת לא יותר.

איזה נשמה.
אחלה תגובה. אין עליך.
הסברת מדהים.

אתה מודע לזה שהסגנון של חיים ולדר הוא לא סגנון שלו - אלא של כתב אמריקאי בשם דיימון ראניון, שר' חיים היקר העתיק ממנו את הסגנון במודע ובמוצהר (הוא כותב על זה באחת ההקדמות שלו בספר יש דברים נסתרים).
כולל ההקדמות הקטנות, כולל הצ'אלמר (שאצל ראניון הוא טיפוס בוסטוני קרתני אופייני לאזור ניויורק של זמנם).
כולל קווי עלילה שלמים. כולל סיפורים שהוא שינה רק את השמות, כמעט.

זה רע מה שהוא עשה? הממממ. לוידע. אני חושב שהתשובה היא - האם מה שהוא כתב טוב בפני עצמו או לא. אם כן - אז מה כפת לי.

אבל, הנקודה היא- שהסגנון הזה הוא מיושן, ולא מתאים לצורת החיים. זה נשמע נפוח וקצת... אני חושב, ילדותי. כמו ילד חיידר שמנסה בכח לתאר סיטואציה שתהיה מצחיקה. (לא הרב משויטט! אנשים אחרים, שבניגוד אליו, לא כותבים טוב).

אני חושב שהגזבריות עושה רק טוב לכנות ולתחושת החיבור לסיפור.
זהו. אתה נשמה. תפתח נושאים כאלה ותרחיב עליהם, אתה אחלה.
 

יואב ברק

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
צילום מקצועי
איזה נשמה.
אחלה תגובה. אין עליך.
הסברת מדהים.

אתה מודע לזה שהסגנון של חיים ולדר הוא לא סגנון שלו - אלא של כתב אמריקאי בשם דיימון ראניון, שר' חיים היקר העתיק ממנו את הסגנון במודע ובמוצהר (הוא כותב על זה באחת ההקדמות שלו בספר יש דברים נסתרים).
כולל ההקדמות הקטנות, כולל הצ'אלמר (שאצל ראניון הוא טיפוס בוסטוני קרתני אופייני לאזור ניויורק של זמנם).
כולל קווי עלילה שלמים. כולל סיפורים שהוא שינה רק את השמות, כמעט.

זה רע מה שהוא עשה? הממממ. לוידע. אני חושב שהתשובה היא - האם מה שהוא כתב טוב בפני עצמו או לא. אם כן - אז מה כפת לי.

אבל, הנקודה היא- שהסגנון הזה הוא מיושן, ולא מתאים לצורת החיים. זה נשמע נפוח וקצת... אני חושב, ילדותי. כמו ילד חיידר שמנסה בכח לתאר סיטואציה שתהיה מצחיקה. (לא הרב משויטט! אנשים אחרים, שבניגוד אליו, לא כותבים טוב).

אני חושב שהגזבריות עושה רק טוב לכנות ולתחושת החיבור לסיפור.
זהו. אתה נשמה. תפתח נושאים כאלה ותרחיב עליהם, אתה אחלה.
איזה זהירות הא? אשריך!
ממש מנהל אמיתי.
ההשואה בין גזבר לחיים הייתה קצת מפורעת לא הייתה לי ברירה. כי חיים הוא משלנו ונותנים לו במה מוצהרת בחרדיות הכתובה אז שיהיה. לגבי מה ששאלת ואיך שנזהרת להשיב אני ממש מסכים איתך אבל מעדיף כמוך לחלוק את זה אם עצמי ובמרחב הציבורי לפזר כמה סימני שאלה לא מחייבים.
אבל אתה חייב להודות (ואם לא אז אחייב אותך!) שגזבר הוא 'תיק' יש לו סגנון, ויש לו שיטה מלאה כללים (לדעתי הם גם מתחלפים מידי פעם, או מקבלים תפנית) והוא בהחלט נמצא במסגרת של 'מכל מלמדי השכלתי' אבל אתה שואל אם זה הסגנון המנצח? לא!
 

משויטט

משתמש מקצוען
זה גדלות. לרוץ לכולל וגם להבחין בספסל חורץ לשון זה יכולת נפלאה להסתכל על העולם מבחוץ.

הערה -
פזמונים מזויפים
בהלה דקה
עשרים דקות ריקות
הנסיעה הצפופה
התחנה השוממה
גרפיטי עקום
שפתיים חרבות

הרבה יותר מדי תארי פועל ותארים. היה עובד נפלא ומזוקק גם בלי רובם.

" וצרח בחיוכו המקסים" - לא נסחפת קצת? אם היה אומר את זה, ככה פשוט, זה היה מלהיב באותה מידה. הצרחה לא מתיישבת לי.
תודה רבה!
מסכים, גם בגלל שעוד מישהו חכם העיר לי על עודף תארי הפועל שמציפים את כתביי, שגורמים לטקסט להיראות 'מלוכלך' בעיניים מסוימות (מקצועיות).
זאת בעיה שאני מנסה להתמודד איתה, לא בהצלחה מרשימה.
אנסה להשתפר להבא.
ו @יואב ברק, אתה ענק. שפתיים ישק, בהתפעלות שרק, ובטעות מחץ חרק, והמשיך לבחוש במרק.
 

ידידיה חבר

מהמשתמשים המובילים!
תודה רבה!
מסכים, גם בגלל שעוד מישהו חכם העיר לי על עודף תארי הפועל שמציפים את כתביי, שגורמים לטקסט להיראות 'מלוכלך' בעיניים מסוימות (מקצועיות).
זאת בעיה שאני מנסה להתמודד איתה, לא בהצלחה מרשימה.
אנסה להשתפר להבא.
ו @יואב ברק, אתה ענק. שפתיים ישק, בהתפעלות שרק, ובטעות מחץ חרק, והמשיך לבחוש במרק.
אל תרגיש לי רע.

למה?! קודם סתם כי אתה חמוד, חבל עליך. חוצמזה, שאני חושב שדווקא הבעיה שלך היא מה שהופכת אותך לאחד הכותבים הנערצים דכאן.

ובכלל, הגם שמקוצר זמן לא הספקתי לקרוא את הפנינים שנשפכו לעיל, בכל זאת אציין שעלינו לזכור שלקוראים דווקא אין עיניים מקצועיות בדר"כ, כך שמבחן התוצאה הוא הקובע בעיני.

ובכלל בכלל חוצמזה חוצמזה, יתפלספו המתפלספים אבל קח את מוישה גוטמן, הוא סופר די מבוקש למרות שהוא כבר מזמן חצה את רף ה99% תיאורים מתוך 99.9999% סיפור. לא אכחד שאני לא מסוגל כבר לקרוא אותו, אבל ישנם מספיק אנשים ששותים בשקיקה כל תיאור שנושר ממקלדתו.

א'קיצער, אוהבים אותך איך שאתה, אל תתמודד בשביל להרוס את המתנה שהתברכת בה משמים, קח את מה שאתה - והושעת את ישראל.
 

אפשוטער איד

משתמש מקצוען
תודה רבה!
מסכים, גם בגלל שעוד מישהו חכם העיר לי על עודף תארי הפועל שמציפים את כתביי, שגורמים לטקסט להיראות 'מלוכלך' בעיניים מסוימות (מקצועיות).

לא יודע למה אבל לי כל התארי פועל נותנים צבע ולא לכלוך.
מבחינתי שאני קורא על בהלה קלה, זה בסדר. אבל כשאני קורה על בהלה דקה זה הרבה יותר בסדר כי זה נותן איזשהוא צבע למילה האפרורית. אותו הדבר בשפתיים חרבות, וכן הלאה
נכון, גם אני חושב שצריכים להיזהר לא להפריז יותר מדי שלא נגיע לאינפלציה 'גוטמנית' טיפוסית

זו דעתי הלא מקצועית.
 

נריה מגן

משתמש מקצוען
לא יודע למה אבל לי כל התארי פועל נותנים צבע ולא לכלוך.
מבחינתי שאני קורא על בהלה קלה, זה בסדר. אבל כשאני קורה על בהלה דקה זה הרבה יותר בסדר כי זה נותן איזשהוא צבע למילה האפרורית. אותו הדבר בשפתיים חרבות, וכן הלאה
נכון, גם אני חושב שצריכים להיזהר לא להפריז יותר מדי שלא נגיע לאינפלציה 'גוטמנית' טיפוסית

זו דעתי הלא מקצועית.
הבאת דוגמה מצויינת לתארי פועל שאינם מכבידים ונותנים משמעות נוספת לכתוב מול תארי םועל מיותרים ומכבידים שפשר להסביר אותם באמצעות הבנת הסיטואציה לעומק.
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יי אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יי חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  8  פעמים

אתגר AI

רישום קווי - חורף • אתגר 22

לוח מודעות

למעלה