שיתוף - לביקורת הורות וספרות - נקודת מבט על ההוצאה לאור

מכון באר שלמה

עריכה, עימוד, עיצוב, הדפסה ושיווק והפצה לספרי קודש
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
עימוד ספרים
אני מעלה מאמר שבס"ד כתבתי בעבר לכולל לגבי ספרי קודש, ואני חושב שהוא נכון גם לגבי חלק מהספרי חול:

לא אחת פועמת בנו יצירה ספרותית, רעיון מיוחד, השקפה מסוימת, או כל ז'אנר ספרותי, שאנו רוצים להביאו לאור הדפוס - לעיני העולם,
בנקודה זו מתחילים חששות רבים, האם היצירה אכן תצליח? האם הדפסת הספר תהיה כלכלית? האם התפוצה תהיה מספיק רחבה?
שאלות אלו ועוד, מנעו מהעולם עד כה יצירות אומנות רבים! חלקם יכלו לכבוש את השיח והלך הרוח במגזר, וחלקם דיים שיכלו לתת נקודת מחשבה פתיחת אופקים או סיוע למספר מצומצם של אנשים, המשותף לכולם שהסופר והעולם הפסידו יצירה!

אבקש להעלות נקודת מבט שונה לגבי הוצאה לאור, נקודה אותה חשתי בחיבור אותו זכיתי להוציא לאור, נקודה שבס"ד יכולה לשנות מבט:

האהבה העזה ביותר הינה אהבת אב ואם לבנם, אהבה הנוצרת עוד קודם הלידה בהיותו בעיבור במעי אמו, אהבה המושקת בכל עת בנתינה המולידה ואהבה! שורש האהבה נוצרת מכך שהבן הנו חלק מעצמות הוריו, בשר מבשרם, וכל יצירתו היא על ידם! האהבה זו מתפתחת בכל עת ע"י הנתינה ההשקעה והמסירות שההורים נותנים לבנם, אם המקריבה ט' חודשי עיבור בשביל בנה, נוטעת בליבה בכל קושי וקושי אהבה וחיבור לבנה.

כל אב ואם, מצפים ומשתוקקים לבן שימלא את ליבם בנחת, שיכניס בהם סיפוק ושמחה, כל אב ואם רוצים לספר הבן שלי הוא ראש ישיבה/ מרביץ תורה/ עשיר גדול/ ידוען / רופא / מהנדס/ במאי קולנוע / אישיית תקשורת / שדרן טלוויזיה / פוליטיקאי, איש איש כפי ערכיו והשקפת עולמו.

אך האם הנחת הוא עיקר האהבה? אם נגיד לאמא, הבן שלך יהיה איש פשוט, כמו עוד מיליוני אנשים, לא משהו מיוחד, האם היא לא תביא אותו לעולם? האם היא לא תשקיע עבורו? האם היא תחליט שאם כך היא מוותרת על ט' חודשי עיבור, לא שווה לה?

ברור שלא!!! כל בר דעת מבין כי נחת וכו' הוא אמנם דיבידנד נחמד, ללא ספק, אך אינו עיקר החיבור ואהבה לילד, החיבור לילד הוא כי הבן שלי - עצם מעצמי ובשר מבשרי - חיבור המושקה באין סוף אהבה ונתינה! האהבה אינה תלויה במידת ההצלחה של הילד!!!

ובכן, הגענו לגולת המאמר:
אצלי חיבור תורני (ולעיתים להבדיל אא"ה אף יצירה ספרותית) לא באים מנקודת מבט כלכלית, אינם באים מנקודת מבט של כבוד ופרסום, ואפילו לא של הנחלת הדעות שבחיבור וביצירה לעולם, ספר הינו ילד לכל דבר ועניין!

אברך ת"ח משקיע את כל כוחותיו ומנדד שינה מעיניו ע"מ לסכם ולהבהיר סוגיות עמומות, סוגיות אלו הופכות לבבת עינו, בשר מבשרו וחלק בלתי נפרד ממהותו, ההשקעה עד כלות הכוחות כולם, הופכת את החיבור לחלק מעצמותו, בן רוחני!

האם הוא ישמח אם ילמדו בספרו? בוודאי!!! אין שמחה גדולה מלשמוע ולראות את חידושיך מתבדרים בבי מדרשא!!! האם הוא ישמח אם יהיה לו אף רווח כלכלי מהספר? מסתמא כן, כולנו צריכים כסף!

אך האם מה שעומד מאחורי ההוצאה לאור הוא פרסום וכסף? האם אם יתוודע לבעל המחבר שחידושיו לא יתפרסמו כ"כ בעולם, ויישארו נחלת מעטים בלבד הוא לא יוציא את הספר? לא! כי נקודת ההוצאה לאור הוא לגלות את העצמות שבו, את הבן שלו - החיבור התורני שלו!!! בוודאי שאם חידושיו יתבדרו בבי מדרשא לא יהיה גבול לשמחתו!!! אך גם אם בודדים בלבד ילמדו את תורתו, החיבור הוא הרבה יותר מתפוצתו, הוא בנו!!! השמחה בהוצאת החיבור אינה פחותה, וכבעל מחבר ומי שליווה מאות בעלי מחברים היא אף מרובה מהשמחה בלידת ילד!!!

עד כן לעניין ספרי קודש, ועתה להבדיל אא"ה לעניין ספרי קריאה, ואפילו כתיבה כאן בפורום כתיבה מקצועית בפרוג:

בלב רבים מאיתנו פועם מעת לעת; יצירה ספרותית, רעיון מיוחד, השקפה מסוימת, או כל ז'אנר ספרותי, שאנו רוצים להביאו לאור הדפוס - לעיני העולם, או אפילו רק להעלותו כאן על גבי האתר! והתלבטות והחששות מתחילים, האם ההשקעה משתלמת, האם יקראו בכלל את המאמר שלי? האם מישהו יקבל מכך תובנות לחיים? האם בכלל זה יביא לייקים ;)? האם התפוצה תהיה מספיק רחבה? או לחילופין האם הדפסת הספר תהיה כלכלית?

ובכן, המטרה בכתיבת מאמר / הדפסת ספר אינה רק הנחלת דעה או רווחים כלכליים! היא ביטוי של חלק מעצמותו של הכותב! תובנה או מאמר בהם הושקע מחשבה מרובה, מהווים חלק באישיותו של אדם, ככל והמאמר / הספר מושקע יותר, הוא אהוב יותר, הוא חלק יתר! זה לא כלכלי, זה ביטוי של הנפש!

בדומה להורה האוהב את יצירתו ללא כל תנאי, וללא כל קשר להצלחתו! סופר מחובר ליצירתו בכל נימי נפשו ומשקיע בה את כל כולו! סופר היוצר עולמות ודמיות, מטפח ומשקה אותם במסירות והשקעה, ומלווה אותם לאורך דרכם והתמודדויותיהם המורכבות, חש כי יצירתו היא חלק בלתי נפרד מאישיותו ומחייו! מה שיוצר קשר של אהבה בין הסופר ליצירתו!!!

נכון, כיף לקבל לייקים, זה מאוד נחמד! כיף להרוויח כסף וליהנות ממנו! וכיף כאשר הדעה אותה אתה מנחיל הופכת לשיחת היום, וגוררת תגובות ומחשבות, אך זה המהות של הדפסת הספר/ כתיבת המאמר! המהות היא הביטוי של חלק האישיות!
 

רבקי פרידמן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
צילום מקצועי
זו נקודת הסתכלות יפה מאוד ואמיתית.
מצד שני אם עולה להוציא ספר כשלושים אלף שח (לפחות) רוב האנשים ירצו ולדעת שזה לכל הפחות יחזיר את עצמו.
אלא אם כן יש כסף מיותר ואז למה לא
הבשורה הטובה היא שהיום יותר ויותר סופרים עוברים לשיווק ישיר מול הלקוח בלי בלי התיווך של ההוצאה לאור, וכך מגדילים את הרווח שלהם מהספר.
זה עבודה, צריך להשקיע בשיווק וכו אבל זו מגמה שתופסת תאוצה בעולם וגם כאן בארץ
 

א. פרי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
זו נקודת הסתכלות יפה מאוד ואמיתית.
מצד שני אם עולה להוציא ספר כשלושים אלף שח (לפחות) רוב האנשים ירצו ולדעת שזה לכל הפחות יחזיר את עצמו.
אלא אם כן יש כסף מיותר ואז למה לא
הבשורה הטובה היא שהיום יותר ויותר סופרים עוברים לשיווק ישיר מול הלקוח בלי בלי התיווך של ההוצאה לאור, וכך מגדילים את הרווח שלהם מהספר.
זה עבודה, צריך להשקיע בשיווק וכו אבל זו מגמה שתופסת תאוצה בעולם וגם כאן בארץ
נכון, צריך להשקיע בשיווק...

ואגב, הוצאת ספר לאור לא תמיד עולה 30,000 ש"ח.
אפשר להוזיל עלויות, למשל אני הפקתי את הספר סדר הפוך בפחות מ 10,000 ש"ח, כולל עימוד, הגהה והדפסה.
הדפסתי רק 100 עותקים בינתיים, אבל אני שמחה שלא הדפסתי יותר עותקים ממספר סיבות.
כנראה שמי שמפיק עצמאית ואין לו קהל מובטח - תמיד טוב להפיק כמות קטנה, למרות העלויות הגבוהות בהדפסת ספר, שעולות ככל שמדפיסים כמות קטנה יותר.

אני חושבת שבתהליך היציאה לאור קיים צורך להפריד בין היצירה - לבין האני. לזהות את המטרה לשמה חשוב שהספר יגיע לקהל הקוראים ולהבין מה התרומה של הספר לקוראים.
מבחינתי, חשוב שהספר סדר הפוך יגיע לקהל נרחב כי יש בו בשורה חדשה, כתבתי אותו תוך כדי תהליך שעברתי,
ואני חושבת שיש בו משהו שיכול להביא חשיבה מעניינת, המטרה של הכתיבה היא לקדם את העולם.

זה נשמע פטרוני, כי אף אחד לא צריך שמישהו אחר יקדם אותו, מצד שני גם אני קוראת תוכן שמקדם אותי, לכל אדם יש משהו חדש להביא לעולם, איזה כישרון או אמירה שיכולה לקדם משהו בעולם, וחשוב להשקיע ולצאת לאור, ולא לחוש שאנחנו משתלטים כשאנחנו מביאים משהו חדש. למרות שאני די מרגישה משתלטת בכתיבה שלי, אני חושבת שהציבור מספיק חכם ויכול לקבל מגוון יצירות, ויודע לסנן ולקחת את הטוב.
הציבור אלוף ויודע להתנער ממה שלא נראה לו מתאים. יש לנו ביקורתיות בריאה, וזה מעודד אותי לא לפחד להביא אמירות מהפכניות לדעתי, בגבול, כמובן, כי הדעות שלי מאוד שמרניות.
כיום החשיבה שלי מהפכנית, אני חושבת שהמצב לא מי יודע מה חיובי, וצריך לבוא עם חשיבה אחרת לגמרי. אין ברירה אחרת... אני חושבת שכל אדם יכול לשנות משהו בעולם, וזו המשימה של כולנו, לזהות את זווית הראיה שלנו, ולפעול, לקדם, ולהאבק קודם כל בקולות שמחלישים אותנו מבפנים.
 

מכון באר שלמה

עריכה, עימוד, עיצוב, הדפסה ושיווק והפצה לספרי קודש
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
עימוד ספרים
מצד שני אם עולה להוציא ספר כשלושים אלף שח (לפחות) רוב האנשים ירצו ולדעת שזה לכל הפחות יחזיר את עצמו.
לפי הנתונים שבידי:
ספר קודש (ללא תרומות) ב 75% מהמקרים לא מחזיר את עצמו, וב 90% לא מביא לרווח משמעותי!
ספר קריאה ב 35% מהמקרים (בעיקר אצל מתחילים) לא מחזיר את עצמו, וב 60% מהמקרים לא מביא לרווח משמעותי!

א"כ בדר"כ כל לקטור/ מכון הוצאה לאור, יכול לתת השערה די מדויקת האם הספר יחזיר את עצמו, והאם הוא יביא לרווח משמעותי! כך שממומלץ בהחלט להתייעץ עם לקטור/ מכון הוצאה לאור מקצועי! (המספר טל' שלנו בחתימה ;)) ההתייעצות חשובה גם למניעת אכזבה מהדפסה ושיווק עוצמתיים ומכירות מצומצמות!

כאשר הצפי הוא למכירת מספר עותקים מצומצם, ניתן בהחלט לחסוך בהוצאות וכמו שכתבה @א. פרי, אך זה לא סיבה לא להוציא את הספר! יש למקם את הספר במקום בנישה של השקעה כלכלית, בנישה של השקעה בפיתוח האישיות!

הבשורה הטובה היא שהיום יותר ויותר סופרים עוברים לשיווק ישיר מול הלקוח בלי התיווך של ההוצאה לאור, וכך מגדילים את הרווח שלהם מהספר.
גילוי נאות, אני מנהל מכון הוצאה לאור, כך שאני לא אובייקטיבי בנושא.
המשל המתאים ביותר על הסופרים הנ"ל הוא הסיפור הידוע עם אותו יהודי שקנה מאיכר רוסי שקי קמח, כאשר ההסכם היה שעל כל שק שעובר לרשותו של היהודי הוא ישלם רובל כסף, וע"מ לסמן כמה שקים היהודי לקח, כל פעם שהיהודי לוקח שק עליו להניח פרוטת נחושת בקערה.
היהודי לקח כמות גדולה של שקים כאשר על כל שק הוא הניח פרוטת נחושת, האיכר הגוי ראה שהפרוטות מונחות ללא שמירה והתחיל לגנוב מהפרוטות, לאחר מכן האיכר לא הבין למה השנה יצא לו כל כך הרבה תבואה, והוא קיבל עליה כל כך קצת רובלים.

אני אישית חובב ספרות, אני נכנס לכה"פ פעם בשבוע לחנות ספרים ליד הבית וקונה מספר ספרים (קודש), חלקם ספרים אותם תכננתי מראש לקנות, וחלקם ספרים שראיתי בחנות פעם ראשונה והתלהבתי מהם. לעומת זאת בכל השנה האחרונה הלכתי רק פעם אחת לבית (בנו של) מחבר ספר וקניתי את החיבור.

כ 35% מהספרים נרכשים על ידי היתקלות קודמת בספר/ המלצה מחברים ובני משפחה.
כ 65% מהספרים נרכשים על ידי חיפוש ספרים / חשיפה אקראית בחנות ספרים.

במכירה עצמאית של הסופר / בעל המחבר בביתו / בבתים פרטיים:
א. הוא מפסיד את כל ה 65% מהמכירות שנובעים מחיפוש או חשיפה אקראית בחנות ספרים.
ב. גם מה 35% שמחפשים את הספר שלו בדווקא, רבים מהם מסכימים לשלם 50-80 ש"ח על ספר איכותי עם חווית קנייה כמו שרשתות השיווק יודעים לתת, ולא מסכימים לטרוח וללכת חצי שעה על מנת להגיע לבית של הסופר/ אחיו/ בנו וכו' על מנת לרכוש את הספר!

במכירה עצמאית של הסופר/ בעל המחבר באתר אינטרנט ייחודי שהוקם לשם כך (אתר מכירות קיים הוא כמו חנות):
א. הוא מפסיד את כל ה 65% מהמכירות שנובעים מחיפוש או חשיפה אקראית בחנות ספרים, כנ"ל.
ב. גם מה 35% שמחפשים את הספר שלו בדווקא, רבים מהם מסכימים לשלם 50-80 ש"ח על ספר איכותי עם חווית קנייה כמו שרשתות השיווק יודעים לתת, ואספקה מיידית, ולא מסכימים לחכות שבוע למשלוח שמי יודע מתי ואם יגיע.
ב. איני מבין את העניין, הרי הלקוח צריך להוסיף דמי משלוח של 30 ש"ח לפחות, שיעלה את המחיר ב 30 ש"ח וימכור בחניות.
ג. עלות החזקת אתר אינטרנט אינה זולה, בניית אתר, סליקת אשראי, טיפול במשלוחים, שטח אחסון בענן, דומיין, ועוד.
ד. אחוז גבוה מבני המגזר החרדי ב"ה לא משתמש באינטרנט כלל/ מייל בלבד/ לא עושה קניות באינטרנט. מלבדם גם אלו שלצערנו משתמשים באינטרנט לקניות, משתמשים בסינוני אינטרנט וצריך לטפל בפתיחת האתר בכל הסינונים.

עם זאת עדיין ישנם ספרים שבתנאים מסוימים שווה להחזיק אתר ייחודי ולא לשווק בחניות, אך לא בספרים קלאסיים.
 

מכון באר שלמה

עריכה, עימוד, עיצוב, הדפסה ושיווק והפצה לספרי קודש
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
עימוד ספרים
אני חושבת שבתהליך היציאה לאור קיים צורך להפריד בין היצירה - לבין האני. לזהות את המטרה לשמה חשוב שהספר יגיע לקהל הקוראים ולהבין מה התרומה של הספר לקוראים.
לא מסכים עם הנכתב,
היצירה הספרותית - החיבור / הספר אינם גוף מנותק לכשעצמו, אלא ביטוי חלק מעצמות האדם, ועל כן, התרומה של הספר לקוראים, היא התרומה של נפש ועצמות הסופר לסביבתו. ההפרדה בין הסופר לספר שאתם כותבים שוב ושוב אינה מדויקת. (אמנם עצמות הסופר אינה הספר, הספר הוא סה"כ דרך הנהגתו. אך עצמות הספר נגזרת מעצמות הסופר)
 

רבקי פרידמן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
צילום מקצועי
גילוי נאות, אני מנהל מכון הוצאה לאור, כך שאני לא אובייקטיבי בנושא.
אופס :sne: סליחה, אם הייתי שמה לב לחתימה לא הייתי כותבת את דעתי כתגובה
(גילוי נאות, אני מוציאה את הספרים שלי לבד ומתפרנסת מהם ברוך ה׳. והרבה פעמים אני מרגישה סוג של שליחות להגיד לאנשים שזו אופציה, לפחות שיהיו מודעים אליה.. מן הסתם ספרות תורנית זה שונה)
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כז

א לְדָוִד יְהוָה אוֹרִי וְיִשְׁעִי מִמִּי אִירָא יְהוָה מָעוֹז חַיַּי מִמִּי אֶפְחָד:ב בִּקְרֹב עָלַי מְרֵעִים לֶאֱכֹל אֶת בְּשָׂרִי צָרַי וְאֹיְבַי לִי הֵמָּה כָשְׁלוּ וְנָפָלוּ:ג אִם תַּחֲנֶה עָלַי מַחֲנֶה לֹא יִירָא לִבִּי אִם תָּקוּם עָלַי מִלְחָמָה בְּזֹאת אֲנִי בוֹטֵחַ:ד אַחַת שָׁאַלְתִּי מֵאֵת יְהוָה אוֹתָהּ אֲבַקֵּשׁ שִׁבְתִּי בְּבֵית יְהוָה כָּל יְמֵי חַיַּי לַחֲזוֹת בְּנֹעַם יְהוָה וּלְבַקֵּר בְּהֵיכָלוֹ:ה כִּי יִצְפְּנֵנִי בְּסֻכֹּה בְּיוֹם רָעָה יַסְתִּרֵנִי בְּסֵתֶר אָהֳלוֹ בְּצוּר יְרוֹמְמֵנִי:ו וְעַתָּה יָרוּם רֹאשִׁי עַל אֹיְבַי סְבִיבוֹתַי וְאֶזְבְּחָה בְאָהֳלוֹ זִבְחֵי תְרוּעָה אָשִׁירָה וַאֲזַמְּרָה לַיהוָה:ז שְׁמַע יְהוָה קוֹלִי אֶקְרָא וְחָנֵּנִי וַעֲנֵנִי:ח לְךָ אָמַר לִבִּי בַּקְּשׁוּ פָנָי אֶת פָּנֶיךָ יְהוָה אֲבַקֵּשׁ:ט אַל תַּסְתֵּר פָּנֶיךָ מִמֶּנִּי אַל תַּט בְּאַף עַבְדֶּךָ עֶזְרָתִי הָיִיתָ אַל תִּטְּשֵׁנִי וְאַל תַּעַזְבֵנִי אֱלֹהֵי יִשְׁעִי:י כִּי אָבִי וְאִמִּי עֲזָבוּנִי וַיהוָה יַאַסְפֵנִי:יא הוֹרֵנִי יְהוָה דַּרְכֶּךָ וּנְחֵנִי בְּאֹרַח מִישׁוֹר לְמַעַן שׁוֹרְרָי:יב אַל תִּתְּנֵנִי בְּנֶפֶשׁ צָרָי כִּי קָמוּ בִי עֵדֵי שֶׁקֶר וִיפֵחַ חָמָס:יג לוּלֵא הֶאֱמַנְתִּי לִרְאוֹת בְּטוּב יְהוָה בְּאֶרֶץ חַיִּים:יד קַוֵּה אֶל יְהוָה חֲזַק וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ וְקַוֵּה אֶל יְהוָה:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

מנדלה במטבח • אתגר 53

לוח מודעות

למעלה