הומור ממוצא חסידי | כ"ק האדמו"ר מקורצוויל שליט"א | כל חומרא וחמירא

גדי ישראלי

משתמש מקצוען
שלשת ראשי הקהל, שמערל בערל והרשל, פרצו את שער העץ לחצר הרבי והניסו את התרנגולות שניקרו בשלווה לכל העברים. המשב"ק, רב געציל, הדף במרפקו את העז השחורה ואיפשר לג' חשובי העיירה להיכנס אל תוך הקודש פנימה.

העיירה כולה הייתה כמרקחה. לא נעלם מעיני אף חסיד קריאתו הבהולה של הרבי לשלשת החשובים. גם סיבת הקריאה נודעה ברבים.

האויר בחדרו של הרב היה סמיך. שרשרת הסיגרים שעישן ברצף עשתה את שלה. שמערל, בערל והרשל עמדו בשורה עם ראשים מושפלים כנזופים. האדמו"ר היה מכונס בתוך זקנו הלבן והעבות, והמשמש רב געציל טייל מהכא להתם כאחוז קורדייקוס. מהחלונות ניבטו פרצופי החסידים שותים בצמא כל ניע [וכיח].

הרבי הישיש הרים את עיניו הטהורות אל ותיקי חסידיו ואמר, "ובכן".

הס בקהל. ציפור לא צייצה.

הרבי המשיך, "אנו עומדים ג' שעות וכ"ד מינוטין קודם שריפת החמץ ואין חומרא חדשה לפסח התשע"ח כמסורת שושלת קורצוויל לדורותיהם".

הדבר יצא מפי קודשו של האדמו"ר ופני החשובים חפו.

"ולכן".

הס בקהל. פרה לא געתה.

"אני חפץ לשמוע ממכם על ענייני השימור ממשהו חמץ, אפשר ואפעס פספסנו משהו. מאימתי לא נכנס לפיכם חמץ?"

גיחוך בלתי רצוני נמלט מפיו של שמערל. "כל השנה כולה אנו אוכלים רק מצה שמורה משעת זריעה".

"והאשה?"

תורו של בערל הגיע. "בדיאטה מט"ו בשבט. היא אוכלת טופו שפסול מעיקרא למאכל כלב או פלסטלינה, ושותה רק מים שלנו שבעה ימים ושבעה לילות".

"והילדים?"

"מפורים אוכלים אצל השכנים", ענה הרשל לאלתר והוסיף, "מחסידות דורטאטש".

"משומדים, ישמעאלים", פלט רב געציל בתיעוב למשמע שמה של החסידות היריבה.

"ואיך ניקיתם את הבית?"

"כל הבלטות הוטבלו, הוגעלו, לובנו, נשרפו ונמכרו לגוי ששומר שבע מצוות בני נח". ענו שלשתם בבת אחת. "הקירות פורקו ונבנו בידי ערלים שלא אכלו ג' ימים וג' לילות".

אנחה נפלטה מפיו של האדמו"ר. הוא ניגש אל החלון המזרחי כשחסידיו המבוהלים מתפזרים לכל עבר, פרש את כפיו ואמר:

"גלוי וידוע לפניכם, זקניי ורבותיי, שעשיתי כל מה שלאל ידי לעשות. ואם היה אפשר לבנות את כל עיירת קורצוויל מחדש לכבוד חג הפסח, כן הייתי עושה וכן ראוי לעשות. ומה נעשה שהדור חלש ושאור שבעיסה מעכב... איי, איי... שאור שבעיסה... ואם לא תמציאוני חומרא חדשה להתגדר בפסח הבא עלינו לטובה, הריני מסלק עצמי מן הנשיאות ודר בקיטון שבשדות".

הדבר יצא מפי קודשו של האדמו"ר וכל העם געו בבכיה.

והנה רוח חזקה נשבה מאת הרחוב הצר אל החלון. והרוח ההיא הקימה עלי שלכת מרבצם והיו מתעופפים כנגד הרבי אך לתוך הבית לא נגעו. והיה הדבר למופת ופלא לעיני כל חסידיו.

ואז, נהרה נשפכה על פניו הטהורים של הרבי. הוא התיישב בסערה אל כסאו המעוטר ודפק בעוצמה על שולחנו המפואר. המכה טלטלה את כל הבית, והנידה את נברשת הנרות שמעל לשולחן. טיפת חלב רותחת נשרה על אפו הבולבוסי של הרשל, וזה האחרון עיקם שני אצבעות מכף ידו השמאלית תחת אשר יפצח בצעקה על-אנושית שהייתה בוקעת חלונות ולאו דווקא רקיעים.

"האוויר!", הרעים הרבי מקורצוויל.

מתחילה כעובדי עבודה זרה נידמו ג' החשובים באשר לא ירדו לסוף דעתו של רבם וסימני שאלה עלו על פניהם. ואז, נהרה נשפכה אף על פניהם התמהות. והיו הציפורין מצייצות, והפרות גועות, ורב געציל שוחק ובוכה מאושר, ושלשת החשובים מטפחין בידיהם, ופרחי קורצוויל מזמרין והחסידים כולם מרקדים.

הקלה בעיניכם? זוהתה חומרא חדשה לכבוד חג הפסח הבא עלינו לטובה.

וכך, בשעה שרוב בתי בני ישראל מנצלים את הדקות האחרונות קודם חג הפסח, היו חסידי קורצוויל נכנסין ויוצאין מבית רבם כשביד כל אחד משא ג' חביות מלאות באויר מבית הרבי לכבוד חג הפסח.


אחחח... מי יתן ונזכה לשמוח בפסח כשמחת הקורצווילערס במעמד ההוא...
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
גדי - הרשה לי להניח בצניעות כי זהו הטור הטוב שלך מאז ומעולם.
כל מילה, פנינה קדושה.
כל משפט, שרשרת קודש.
מצחיק בצורה נדירה.
תורו של בערל הגיע. "בדיאטה מט"ו בשבט. היא אוכלת טופו שפסול מעיקרא למאכל כלב או פלסטלינה, ושותה רק מים שלנו שבעה ימים ושבעה לילות".
----
הערה: ההומור ברור, ועם זאת, הרשה לי להעיר בנימה חברית וקורצווילית:
הגחכת באופן חצי אפיקורסי את מנהגי החסידים, ואת החומרות השונות.
אומנם, משתתפי הפורום מכירים היטב את ה׳רבי׳ המתואר ויודעים כי הוא דמות הומוריסטית, ועם זאת, בעיני ניק עובר אורח, האווירה הכללית מזלזלת ופוגענית - ומי,הו עוד עלול חס וחלילה לחשוב כי תיארת את דמותו של רבו שלו.
הייתי מציע - בהכנעה קורצווילית - אולי תדגיש מעט בטור עצמו כי הרבי הוא דמות קרקיטוריסטית ומופרכת לחלוטין, ותו לא.
 

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
הערה: ההומור ברור, ועם זאת, הרשה לי להעיר בנימה חברית וקורצווילית:
הגחכת באופן חצי אפיקורסי את מנהגי החסידים, ואת החומרות השונות.
החצי האפיקורסי השני מגחיך את הליטאים, וזה בסדר גמור, כך הוא שומר על איזון של ניטרליות.
 

עדיאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
ראשית, הטור מדהים, נוטף נופת, מציף צוף, נוטף טוב.

ולגביך, @נתן גלנט והערתך החשובה.
זו לא הערה, פתחת נקודה חשובה שיש לדון בה לעומק.

בנוהג שבעולם המדיה הכללית האפיקורסית, שבשם ההומור והבידור הכל מותר ואפשרי ואף צריך. החל מתוכניות שלמות שמהותן הצבת פוליטיקאים ומדינאים באור מגוחך ונלעג, חירור-האוניה העצמית באמצעות טורים נוקבי ביקורת על מהלכים מדינאיים עצמאיים, תהיה וקריאת-תיגר על החלטות ממשלתיות שהביקורת עליהן היא בגדר גיס חמישי. ועוד ועוד.
הכל בשם חופש הביטוי וזכות הציבור, זכות הציבור לדעת, זכות הציבור להשמיד את עצמו, זכות הציבור להרוג את המרקם החברתי. הכל, הכל בזכות.
כלב השמירה של הדמוקרטיה. הלכה השמירה, נשאר הכלב.

לעומתם, ולהבדיל א"ס הבדלות, יש את העיתונות החרדית הממסדית. שם, לעולם, אבל לעולם, לא תישמע מילת ביקורת חלילה וחס, על שלוחא דרבנן ושלוחא דידן, העושים עבודת קודש ומצילים את שארית ישראל מרדת שחת, אין להם מחשבות פוליטיות, לעולם אין להם מהלכים מחושבים ואינטרסים צרים. הם חפים מכל צל צילו של טעות ומכל נדנוד קל של מחשבת פסול.

מהי האמת?
מותר או אסור? האם יש קו אמצע? האם באמת בשם העיתונות מותר להציג איש אחר, אפילו ציבורי, באור שלילי כלשהו? האם זה מוסרי? אנושי? מענטשליכי?

הוא הדבר לגבי מנהגיהם הטובים של נהרות-נהרות-ופשטיהן.
האם כל מנהג הוא קדוש? האם אין פרות קדושות שמותר לשחוט?
האם כל מה שאי מי רק ימציא ויחדש, כולנו אמורים לזעוק "קדוש קדוש" או שמא מותר למתוח ביקורת.
אם מישהו ימציא שיש לתקוע בשופר ב'מים שלנו', או שבקידוש לבנה בעת 'כשם שאני רוקד' יש להתפך בגלגול ראש ז' פעמים. יש מקום לנגיעות של הומור, או ששוב עלינו להאחז בפלס הרצינות התהומית ולומר 'מנהג ישראל תורה היא'.
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
ראשית, הטור מדהים, נוטף נופת, מציף צוף, נוטף טוב.

ולגביך, @נתן גלנט והערתך החשובה.
זו לא הערה, פתחת נקודה חשובה שיש לדון בה לעומק.

בנוהג שבעולם המדיה הכללית האפיקורסית, שבשם ההומור והבידור הכל מותר ואפשרי ואף צריך. החל מתוכניות שלמות שמהותן הצבת פוליטיקאים ומדינאים באור מגוחך ונלעג, חירור-האוניה העצמית באמצעות טורים נוקבי ביקורת על מהלכים מדינאיים עצמאיים, תהיה וקריאת-תיגר על החלטות ממשלתיות שהביקורת עליהן היא בגדר גיס חמישי. ועוד ועוד.
הכל בשם חופש הביטוי וזכות הציבור, זכות הציבור לדעת, זכות הציבור להשמיד את עצמו, זכות הציבור להרוג את המרקם החברתי. הכל, הכל בזכות.
כלב השמירה של הדמוקרטיה. הלכה השמירה, נשאר הכלב.

לעומתם, ולהבדיל א"ס הבדלות, יש את העיתונות החרדית הממסדית. שם, לעולם, אבל לעולם, לא תישמע מילת ביקורת חלילה וחס, על שלוחא דרבנן ושלוחא דידן, העושים עבודת קודש ומצילים את שארית ישראל מרדת שחת, אין להם מחשבות פוליטיות, לעולם אין להם מהלכים מחושבים ואינטרסים צרים. הם חפים מכל צל צילו של טעות ומכל נדנוד קל של מחשבת פסול.

מהי האמת?
מותר או אסור? האם יש קו אמצע? האם באמת בשם העיתונות מותר להציג איש אחר, אפילו ציבורי, באור שלילי כלשהו? האם זה מוסרי? אנושי? מענטשליכי?

הוא הדבר לגבי מנהגיהם הטובים של נהרות-נהרות-ופשטיהן.
האם כל מנהג הוא קדוש? האם אין פרות קדושות שמותר לשחוט?
האם כל מה שאי מי רק ימציא ויחדש, כולנו אמורים לזעוק "קדוש קדוש" או שמא מותר למתוח ביקורת.
אם מישהו ימציא שיש לתקוע בשופר ב'מים שלנו', או שבקידוש לבנה בעת 'כשם שאני רוקד' יש להתפך בגלגול ראש ז' פעמים. יש מקום לנגיעות של הומור, או ששוב עלינו להאחז בפלס הרצינות התהומית ולומר 'מנהג ישראל תורה היא'.
עדיאל, ניתוח מעולה ועשיר, תודה גדולה בשם כולנו.
אני חושב שהקוראים המיומנים של היומונים מצליחים למצוא את הביקורת על האישים, גם בלי השם המפורש.

בכל מקרה, בשביל חיסול חשבונות יש את הפאשקווילים האהובים (או דאבל ניק בפרוג..).

שאלת, ציטוט:
מהי האמת?
מותר או אסור? האם יש קו אמצע? האם באמת בשם העיתונות מותר להציג איש אחר, אפילו ציבורי, באור שלילי כלשהו? האם זה מוסרי? אנושי? מענטשליכי?


ואני - רשע שכמוני - מעלה שאלה נוספת:
האם מותר לעיתונות ממסדית לנפח באור יקרות אדם שלא ראוי לכך, והגיע לכך בבצע כסף?
האם מותר לעיתונות הממסדית להשלות את הקוראים במיזמי בניה נכלוליים, תוך הסתמכות על כך שלקוראים אין ממילא במה פתוחה להתדיין בה?

מצד שלישי, עינינו הרואות ולא זר, שכאשר ישנם דיונים ללא הגבלה, (נוסח אשכולות השיתוף באא"ר) תוך זמן קצר מאוד הן נהפכים לתגרת רחוב ענקית כולל עגבניות רקובות ונאצות בשם ההשקפה הטהורה.

איך היה אומר הרבי מקורצוויל זצ"ל מייסד השושלת?
"נו, שויין, אלעס איז נערישקייט, דער עיקר איז די הייליגע תיירה"
ובוקי מזורי היה שואל בשקט את שוקי לרר:
"בואנ'א, גבר, מה הרב אמר עכשיו באידיש?"
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
מצד שלישי, עינינו הרואות ולא זר, שכאשר ישנם דיונים ללא הגבלה, (נוסח אשכולות השיתוף באא"ר) תוך זמן קצר מאוד הן נהפכים לתגרת רחוב ענקית כולל עגבניות רקובות ונאצות בשם ההשקפה הטהורה.
וחבל, כל כך חבל שהצד השלישי מכריע תמיד
במקום לדון מתוך כבוד.
אדרבה אולי כאן נזכה לדיוני עומק שכאלו, אהמממ זה נראה לי נוגד את התקנון הקודם...
 

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
על הטור המלונקק, אגיב שם. אך לכאן אין קשר.
הוא הדבר לגבי מנהגיהם הטובים של נהרות-נהרות-ופשטיהן.
האם כל מנהג הוא קדוש? האם אין פרות קדושות שמותר לשחוט?
האם כל מה שאי מי רק ימציא ויחדש, כולנו אמורים לזעוק "קדוש קדוש" או שמא מותר למתוח ביקורת.
אם מישהו ימציא שיש לתקוע בשופר ב'מים שלנו', או שבקידוש לבנה בעת 'כשם שאני רוקד' יש להתפך בגלגול ראש ז' פעמים. יש מקום לנגיעות של הומור, או ששוב עלינו להאחז בפלס הרצינות התהומית ולומר 'מנהג ישראל תורה היא'.
ולגבי שאלה חשובה זו, אז קודם כל בדיוק בשביל שאלות כאלו קיבלנו שכל, מי שקיבל. ושנית, קיבלנו גם תורה ודרך של מסורת גדולי ישראל, שהם אלו שקובעים לנו את הקו העדין בין מנהג ראוי לבין מנהג שטות.
אם נמצא למנהג כל מקור כתוב שהוא, לבריאות. אך אם נשמע מקשישה ירושלמית כי אסור להעביר ילד על שולחן או כל מיני הפחדות מגיות שונות, כל עוד שאין מקור כתוב, זכותי לפרש שזו המצאה של סבתא חכמה מהדור שעוד לא היו טיטולים, שפשוט פחדה שהילד יפספס מעל קערת החמין. זו רק דוגמה ומכך נלמד לכל מנהג.
ואל תגידו, 'אם לא נרוויח, לא נפסיד', כי ניתן בקלות להיכשל בדרכי האמורי. ואעצור כאן.
 

גדי ישראלי

משתמש מקצוען
מעניין לראות שהאשכול שלי נגוע באותו חיידק חסר חוט שדרה שתוקף את האשכולות של נתן. הבחור פותח אשכול בבקר על קטיפת עגבניות בנחל בצת, חוזר בצהריים והנה בוקה ומבולקה על פיאות, עדות, נטורי קרתא, נשות שאלים ומה שביניהם. בנחל בצת. אבל היי, אולי זו הדרך למשרת ניהול נחשקת. התעודדנתוני. עד כאן הקפה א'.

לעניינו של גוף, דווקא הרבה סיפורי חסידים מאופיינים בקיצוניות הומוריסטית ידועה, כך שמי שנפגע מסיפורת כזו אינו נטול חוש הומור בלבד, אלא נטול חוש בכלל.

לעניינו של רוח, אין שום צל ספק וצל צלילו של ספק, שאין היתר לכתוב דברים אסורים במעטה ההומור. בין אם זה לשוה"ר או הונאה. שמלת ההומור אינה כיסוי. רק ש- השאלה היא אל מה ההומור מכוון. אם לביזוי, הרי הוא שנאוי ומשוקץ. ואם למבט שונה, הרי הוא אהוב ורצוי. כי עניינו של הומור הוא שינוי המבט ע"י נתינת דגש לנקודות מסויימות באמצעות דימוי מוקצן. הומור נכון אמור לעורר לך מחשבה על נקודה אמיתית ולהעמיד אותה בפרופורציה הנכונה בתוך התמונה הרבגונית.

עד כאן קפיש?
או שאמשיך לחפור?
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
מעניין לראות שהאשכול שלי נגוע באותו חיידק חסר חוט שדרה שתוקף את האשכולות של נתן. הבחור פותח אשכול בבקר על קטיפת עגבניות בנחל בצת, חוזר בצהריים והנה בוקה ומבולקה על פיאות, עדות, נטורי קרתא, נשות שאלים ומה שביניהם. בנחל בצת. אבל היי, אולי זו הדרך למשרת ניהול נחשקת. התעודדנתוני. עד כאן הקפה
מישהו עוד זוכר את האשכול ההיסטרי ההוא?
אם יהיה ביקוש, אעלה את ההודעה ההיא שוב, אוי, געוגעוים.

לעניינו של רוח, אין שום צל ספק וצל צלילו של ספק, שאין היתר לכתוב דברים אסורים במעטה ההומור. בין אם זה לשוה"ר או הונאה. שמלת ההומור אינה כיסוי. רק ש- השאלה היא אל מה ההומור מכוון. אם לביזוי, הרי הוא שנאוי ומשוקץ. ואם למבט שונה, הרי הוא אהוב ורצוי. כי עניינו של הומור הוא שינוי המבט ע"י נתינת דגש לנקודות מסויימות באמצעות דימוי מוקצן. הומור נכון אמור לעורר לך מחשבה על נקודה אמיתית ולהעמיד אותה בפרופורציה הנכונה בתוך התמונה הרבגונית.
כל מילה, כל מילה.
בהחלט.
העניין הוא שהומור נבחן לפי הצורה בה הוא מתקבל, ולא לפי טענת הכותב.
לא מעט פעמים שמענו בישראל אמירות פוגעניות מאוד כנגד החרדים (לדוג') והאומרים טענו, בצדק מבחינתם:
רק צחקנו, מה יש.
 

כתב ומכתב

משתמש מקצוען
קראתי. צחקתי. נעצבתי.

מעשייה זו שנשתמרה בקפידה בארכיון היסטוריוני קורצוויל ונמסרה בדקדוקיה על ידי איש מפי איש מפי יהודי נאמן, גוי מסל"ת, שכ"מ שמצוה לקיים דבריו, יש בה מן הניחוח העליז של 'בוחן צדיק' ושאר הספרים במדף ההוא...

גם אותם, קראתי. צחקתי. נעצבתי.
קראתי, משום הסקרנות.
צחקתי, משום הליצנות.
ונעצבתי.

נעצבתי, על קהות הרגש שלי ועל חוסר האכפתיות ל"כבוד בית רבי".
נעצבתי, על שחיקת המושג 'רבי' והענקתו לכל חובש שטריימלים ובעקיטשות מסוסגנות.
נעצבתי, על העולם בו יגדלו ילדיי, בו הכל "מותר", הכל "פתוח לדיון", הכל "ראוי לביקורת".

"בכה רבי ואמר... לא דיין לבעלי תשובה שמקבלין אותן, אלא שקורין אותן רבי" (ע"ז יז.).

תם עידן התמימות.
 

גרפולוג

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
נעצבתי, על קהות הרגש שלי ועל חוסר האכפתיות ל"כבוד בית רבי".
נעצבתי, על שחיקת המושג 'רבי' והענקתו לכל חובש שטריימלים ובעקיטשות מסוסגנות.
נעצבתי, על העולם בו יגדלו ילדיי, בו הכל "מותר", הכל "פתוח לדיון", הכל "ראוי לביקורת".

"בכה רבי ואמר... לא דיין לבעלי תשובה שמקבלין אותן, אלא שקורין אותן רבי" (ע"ז יז.).

תם עידן התמימות.
נראה שגם גדי המוכשר כואב את הכאב הלזה כקריאת השכמה להתעוררות ואבחנה, בין בתי הקודש, לבתיהם של המתחזים למיניהם...

בבחינת 'ראו מה בין בני לבן חמי'...

אתן דוגמא מהענף הפורח 'ענף המקובלים', אין חולק כי יש קדושי עליון שידעו לגשת נכונה לחדרי תורתינו הקדושה ולשלות מהם פנינות יקרות להמון העם. אך אין חולק כי גם מנגד קמה תעשייה שלימה של חובבי גלימות ומרשרשים.

עכשיו ברור שכל הלועג ל'באבא כמה'... אין בזה מכדי להוזיל ולו במשהו כלפי קדושים אמיתיים. (וזהו לעג נתון, שהספרות החרדית משתמשת בו בכל עת בה נדרש ה'באבא' המתחזה, להשתחל אל מלתעות העלילה המסופרת...)

כך שדומני שאין בעצם הצגת אדמור מקורזל ותמהוני, להשפיע על דמויות ההוד של בתי האדמורי"ם שהאמת והקודש נר לרגלם.

כך נראה לכאורה.

ושמא לא?...

דבר אחד אני מסכים
אכן, אבדה התמימות מן הארץ...
 

גדי ישראלי

משתמש מקצוען
נראה שגם גדי המוכשר כואב את הכאב הלזה כקריאת השכמה להתעוררות ואבחנה, בין בתי הקודש, לבתיהם של המתחזים למיניהם...

בבחינת 'ראו מה בין בני לבן חמי'...

אתן דוגמא מהענף הפורח 'ענף המקובלים', אין חולק כי יש קדושי עליון שידעו לגשת נכונה לחדרי תורתינו הקדושה ולשלות מהם פנינות יקרות להמון העם. אך אין חולק כי גם מנגד קמה תעשייה שלימה של חובבי גלימות ומרשרשים.

עכשיו ברור שכל הלועג ל'באבא כמה'... אין בזה מכדי להוזיל ולו במשהו כלפי קדושים אמיתיים. (וזהו לעג נתון, שהספרות החרדית משתמשת בו בכל עת בה נדרש ה'באבא' המתחזה, להשתחל אל מלתעות העלילה המסופרת...)

כך שדומני שאין בעצם הצגת אדמור מקורזל ותמהוני, להשפיע על דמויות ההוד של בתי האדמורי"ם שהאמת והקודש נר לרגלם.

כך נראה לכאורה.

ושמא לא?...

דבר אחד אני מסכים
אכן, אבדה התמימות מן הארץ...

הדבר היה למראה עיני האדמו"ר מקורצוויל ואמר בזה"ל: כל מילה - צוקער !
 

סופריא - הוצאה לאור

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום גולד
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יי אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יי חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  8  פעמים

אתגר AI

רישום קווי - חורף • אתגר 22

לוח מודעות

למעלה