הדרכה לעורכים תורניים

  • פותח הנושא 2u2
  • פורסם בתאריך

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
יש הרבה אנקדוטות על ניקוד. אבל בד"כ ניקוד ספרי קודש ניתן לאנשים שמבינים בזה, לכן המצב די טוב. לפעמים בהוצאות פרטיות נתקלים בספר שהורץ עליו ניקוד אוטומטי, ואתה רוצה לבכות. כמה יגיעות יגע בעלי הספר, כמה דמים הוציא, ועכשיו הרס במו ידיו את יצירתו. אבל כמו שאמרתי זה נדיר.
לקשקש על כל מיני סוגיות בניקוד או דקדוק תמיד אפשר, ומן הסתם רוב הסוגיות שאני יכול לדבר עליהן כבר נמצאות פה בפורום דקדוק או באתר שלי.
 

ב.ל.

משתמש רשום
עריכה תורנית
מתענין בקורס כזה Y4119676אין לכתוב כתובת מייל


אני ממתין קודם לסיום המחזור הראשון.
אי"ה אחר כך נהיה ויתר חכמים, להסיק מסקנות ולראות את נכונות הלמידה - ע"י ההצלחה בס"ד.

אגב - כל לומדי הקורס כבר משובצים לע"ע בעבודות, שמתאימות לרף שנלמד כבר.
 

שיקול דעת

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
עימוד ספרים
א. לא לסמוך על אף אחד.
'וכשיהיו בעלי דינין עומדין לפניך יהיו בעיניך כרשעים'.

ראית מישהו שמביא שיטה מסוימת?
אל תאמין לו.
תפתח בפנים.
קודם תראה אם כתוב שם בכלל משהו בנושא.
מצאת שאכן יש שם משהו בנידון?
תקרא את דבריו מתחילה ועד סוף בתשומת לב.
רק אם וידאת באופן מוחלט שאכן כתוב שם את הדברים שנאמרו בשמו - 'יהיו בעיניך כזכאין'.
ב. למחוק, למחוק ולמחוק.

רוב הסיכויים שאם כתבת משפט, יכולת לנסח אותו יותר טוב.
מסתבר שאם תקרא אותו לאחר כמה ימים, תצליח למחוק בו כמה מילים, ותחסוך מהקורא את הסרבול המילולי המיותר.
יתכן שגם תגלה שקטע שלם שכתבת היה מיותר לחלוטין, והיית יכול להסתדר בלעדיו.
ג. לערוך, לשנות ולהעביר קטעים.
לפעמים אנחנו נורא מרובעים. כתבנו בצורה מסוימת? מצאנו את הספר הזה לפני הספר השני? ככה זה יקבע בדפוס.
וככה יש חזרתיות, שוב פעם אותה קושיא, ושוב פעם להעלות את אותו תירוץ שהבאת לפני עשרים עמודים [ושכחת מזה לחלוטין].
אחרי שערכת נושא שלם - תעבור עליו מהתחלה, תראה אם כדאי לפתוח את כל הסוגיא ממקום אחר לחלוטין, מזוית שונה, שיכולה לשפוך אור חדש על כל העניין.
ד. תפסיקו עם הציטוטים!
לפעמים אני פותח ספר בענייני חינוך, ומצפה לראות בו הדרכה חינוכיות.
אני סוגר אותו מאד מהר.
למה?
כי במקום להסביר לי יפה כיצד לחנך, המחבר החליט שזה המקום להראות את רוב כשרונו בהבאת דברי חז"ל, מציאת תמיהות, סתירות ותירוצים בדבריהם, עד שרק אחרי חמישים עמודים ניתן למצוא איזשהו רעיון שמובן לכל ילד בן 8.
במחילה - אם אני ארצה לקנות את ספר ה'חבורות' שלך - אני אעשה את זה בנפרד. הרי כל אחד מבין שאפשר 'להפיל' על דברי חז"ל כל רעיון שרק תרצה.
עכשיו אני רוצה לקרוא הדרכות חינוכיות.
אז תמחק את כל הציטוטים הנחמדים, ותשב ותסביר לי בדיוק, בצורה ברורה ומנומקת, מה צריך לעשות, למה ואיך.
כל מילה נכונה, והטבת לבטא את זה בניסוח ברור וקולח.

ואוסיף רק כיהודה ועוד לקרא על נקודה השניה שהעלית:
צריך לדעת שחוש ה'ביקורות' הוא חוש נפרד מחוש הניסוח, ולכן בעת ניסוח וכתיבה, א"א להבחין בשום אופן בשגיאות כתיב\ניסוח, כי האדם מרוכז עכשיו ומשתמש בחוש הניסוח והכתיבה. רק אחר שסיימנו את חלק הניסוח והכתיבה, צריך להתפנות באופן מוחלט ל'ביקורות' ו'הגהה', ועדיף שזה יהיה אחרי זמן מה, ולא ממש בין קטע לקטע, ואז כאשר החלפנו כובעים, אפשר לזהות את השגיאות של השורות ושל בין השורות.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ב'

ט בַּמֶּה יְזַכֶּה נַּעַר אֶת אָרְחוֹ לִשְׁמֹר כִּדְבָרֶךָ:י בְּכָל לִבִּי דְרַשְׁתִּיךָ אַל תַּשְׁגֵּנִי מִמִּצְוֹתֶיךָ:יא בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ לְמַעַן לֹא אֶחֱטָא לָךְ:יב בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:יג בִּשְׂפָתַי סִפַּרְתִּי כֹּל מִשְׁפְּטֵי פִיךָ:יד בְּדֶרֶךְ עֵדְוֹתֶיךָ שַׂשְׂתִּי כְּעַל כָּל הוֹן:טו בְּפִקֻּדֶיךָ אָשִׂיחָה וְאַבִּיטָה אֹרְחֹתֶיךָ:טז בְּחֻקֹּתֶיךָ אֶשְׁתַּעֲשָׁע לֹא אֶשְׁכַּח דְּבָרֶךָ:
נקרא  5  פעמים

לוח מודעות

למעלה