אברהם
מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
המקור: http://www.prog.co.il/showthread.php?p=1040093#post1040093
נכתב ע"י נקי_כפים;1040086:דווקא המונח "אונאה" מתאים כאן הרבה יותר.
אונאת ממון בלשון הגמרא היא כשאדם מוכר לחבירו חפץ במחיר הגבוה יותר משישית ממחירו בשוק. הלשון נלקחה מהפסוק "אל תונו איש את אחיו".
כמו כן יש איסור אונאת דברים- לא לצער את הזולת בדברים.
וזה מהפסוק "אל תונו איש את עמיתו"
בפועל המילה משמשת בהשאלה לכל לשון צער- בבחינת "אל תצערו איש את אחיו".
וזה להבדיל מ"הונאה" שהיא לשון רמיה.
הונאה=רמיה
אונאה=צער
נכתב ע"י אברהם;1040088:אין שום הבדל בין הונאה לאונאה. צורת הכתיב "אונאה" היא צורה חז"לית שפחות בשימוש היום.
יש הונאת ממון, שאפשר לקרוא לה גם אונאת ממון
ויש הונאת דברים, שאפשר לקרוא לה גם הונאת דברים
נכתב ע"י נקי_כפים;1040093:חוששני מאד שטעות בידך:
לשון הונאה משמשת אך ורק לשון רמאות והטעיה.
לשון אונאה משמשת לעיתים כלשון הטעיה כמו באונאה ממון, ולפעמים בלשון ציעור כמו באונאת דברים שאין בה כל הטעיה ורמאות.
קשה להניח שניתן להשתמש בלשון "הונאה" בפרטי איסור אונאת דברים.
אונאת דברים היא צער שאדם גורם לחברו על ידי דיבור. אסור לומר לחברו דברים שיכעיסוהו ויבהילוהו, יגרמו לו לבושה או לצער.
למשל:
אל יאמר אדם לגר: "זכור מעשה אבותיך".
אם היו ייסורין באין עליו, לא יאמר לו כדרך שאמרו לו חבריו לאיוב "הלא יראתך כסלתך וגו' זכר נא מי הוא נקי אבד" (ב"מ נ"ח.
אם ראה אנשים מחפשים תבואה, לא יאמר להם: "לכו אצל פלוני, שהוא מוכר תבואה", אם הוא יודע שאותו פלוני אינו מוכר תבואה, ומתכוון להתל באותם אנשים או במוכר.
לא יאמר לסוחר: "בכמה חפץ זה?", כשאין בכוונתו לקנותו.