האם יש את המושג 'אירוח' בלשון הקודש?

קברניט

משתמש צעיר
לצורך קמפיין מסוים [פסח, אלא מה], אני רוצה להשתמש בסלוגן במילה 'מארחים'.

רק שבנסיבות העניינים, אני חייב שהוא יישמע בצליל תורני. לא פירסומי.

אני כבר מתחבט עם זה יום ורבע.

וזאת שאלתי. האם ידוע לכם על הימצאותו של המילה 'מארח' בלשה"'ק, בהטיה כלשהי [מארח, לארח, אירוח וכדו'], או שבלשון הקודש יש רק אורחים, ומכניסי אורחים?
 

חשמל

אמנות העימוד
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
עריכה תורנית
תעשה חיפוש בתורת אמת.
מקופיא, זה מה שמצאתי:
דמאי (פ"ב מ"ג) המקבל עליו להיות חבר וכו' ואינו מתארח אצל עם הארץ ולא מארחו אצלו בכסותו.
ברכות (י ע"ב) אר"י בר"ח משום ראב"י כל המארח תלמיד חכם בתוך ביתו וכו'.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
"ומה יתרו שלא קרב את משה אלא לכבוד עצמו כך המארח תלמיד חכם בתוך ביתו ומאכילו ומשקהו ומהנהו מנכסיו על אחת כמה וכמה:" (ברכות סג: )
 

חיטובים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
מי יתנני במדבר מלון אורחים (ירמיהו ט א)

מקור המילה מ'אורַח'-דרך, וההולכים בדרך נקראים אורחים. מלון אורחים - מקום לינת ההולכים בדרך.
ומזה בלשון משנה אורֵח במובנו כיום.

(חכמת בירור מקורי מילים וגלגוליהן נקראת בלעז אטימולוגיה, והיא חביבה עלי ביותר. רק צריך לזכור שכמעט תמיד היא בגדר השערה - גם אם מסתברת).
 

קברניט

משתמש צעיר
לא יאומן. משום מה עשה לי רושם שהפורום דנן הינו פורום שקט עם תנועה דלה, ויקח כמה ימים עד שתצוץ תשובה, ואפילו לא טרחתי לחזור עד עבור כמה ימים. מה הופתעתי לראות שתיכף ומיד נעניתי כהוגן.

תודה לכם, וטוב לדעת שיש כאן חיים.
 

לענ"ד

משתמש צעיר
נכתב ע"י אפכא מסתברא;740348:
"ומה יתרו שלא קרב את משה אלא לכבוד עצמו כך המארח תלמיד חכם בתוך ביתו ומאכילו ומשקהו ומהנהו מנכסיו על אחת כמה וכמה:" (ברכות סג: )

האוצר מתחת לתנור

איך שכחנו.. מה שאנחנו נוהגים לומר כל בוקר
אלו דברים .. והכנסת אורחים
ברייתא שהובאה בקידושין לט:
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
גוטמן, לא שכחנו. הוא בפרוש חיפש לשון 'מארח', ולא 'מכניס אורחים'.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיב

א הַלְלוּיָהּ אַשְׁרֵי אִישׁ יָרֵא אֶת יי בְּמִצְוֹתָיו חָפֵץ מְאֹד:ב גִּבּוֹר בָּאָרֶץ יִהְיֶה זַרְעוֹ דּוֹר יְשָׁרִים יְבֹרָךְ:ג הוֹן וָעֹשֶׁר בְּבֵיתוֹ וְצִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד:ד זָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹר לַיְשָׁרִים חַנּוּן וְרַחוּם וְצַדִּיק:ה טוֹב אִישׁ חוֹנֵן וּמַלְוֶה יְכַלְכֵּל דְּבָרָיו בְּמִשְׁפָּט:ו כִּי לְעוֹלָם לֹא יִמּוֹט לְזֵכֶר עוֹלָם יִהְיֶה צַדִּיק:ז מִשְּׁמוּעָה רָעָה לֹא יִירָא נָכוֹן לִבּוֹ בָּטֻחַ בַּיהוָה:ח סָמוּךְ לִבּוֹ לֹא יִירָא עַד אֲשֶׁר יִרְאֶה בְצָרָיו:ט פִּזַּר נָתַן לָאֶבְיוֹנִים צִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד קַרְנוֹ תָּרוּם בְּכָבוֹד:י רָשָׁע יִרְאֶה וְכָעָס שִׁנָּיו יַחֲרֹק וְנָמָס תַּאֲוַת רְשָׁעִים תֹּאבֵד:
נקרא  13  פעמים

אתגר AI

דף חדש • אתגר 121

לוח מודעות

למעלה