תח"צ האם הקנסות לבעלי חופשי ברב קו הם חוקיים?

נבחר

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
דרמת ענק השבוע בועדה לפניות הציבור, כאשר יו"ר הועדה חבר הכנסת יצחק פינדרוס הביך את משרד התחבורה, וחשף נוהל ישן שנשלח ב 2018 לחברות התחבורה, ובו כתוב מפורש שאין לקנוס בכלל בעלי חופשי שרק לא תיקפו:
"אין לדרוש תעריף מוגדל מנוסע שלא תיקף כרטיס מנוי תקופתי (יומי/שבועי/חודשי/סטודנט סמסטריאלי/שנתי). במקרה כזה יש להסביר שחובה לתקף כרטיס בכל מקרה".
"כל מקרה של קבלת ערעור על דרישת תשלום תעריף מוגדל שתוגש למשרד, והחלטה בערעור יועבר עדכון למפעיל. יש לעצור הליכי גבייה, ריבית והצמדה עד להחלטה בעניין".

לדברי פינדרוס, היות ומ 2018 לא יצא נוהל שביטל את זה, על פניו זה עומד בתוקף
המשמעות של זה היא עצומה, מביטול כל הקנסות בשנים האחרונות ועד תביעות ייצוגיות למיניהם כנד הממשלה וחברות התחבורה

משרד התחבורה בתגובה מביכה ביותר טענו כי "מסמך זה אינו "נוהל", אלא הנחיה פנימית של המפקח על התעבורה למפעילי קווי השירות. ההנחיה כללה הוראות בדבר מתכונת פריסת הבקרה ואת ההוראה הפנימית האמורה. יודגש, כי ריענון זה אינו תקף."
כך או כך גם אם זה הנחיה פנימית למפעילי הקווים, אז אפשר לתבוע אותם

כרגע הדברים עדין לא ברורים וכנראה זה יתגלגל לפרשנות משטית בהמשך
 

קבצים מצורפים

  • IMG_20240717_110631.png
    IMG_20240717_110631.png
    KB 584.7 · צפיות: 28
נערך לאחרונה ב:

נבחר

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
משרד התחבורה נלחץ מהפירסום והוציא הבהרה שחייבים לשלם והנוהל הזה לא נכון
אבל אם הנוהל הזה נשלח לחברות התחבורה, על פניו יש כאן עילה לתביעה של מיליונים
מי מרים את הכפפה?
 

מנחם ט

משתמש פעיל
משרד התחבורה נלחץ מהפירסום והוציא הבהרה שחייבים לשלם והנוהל הזה לא נכון
אבל אם הנוהל הזה נשלח לחברות התחבורה, על פניו יש כאן עילה לתביעה של מיליונים
מי מרים את הכפפה?
יש כבר תביעה לבג"ץ (קראתי ביתד נאמן)
 

מנחם ט

משתמש פעיל
רק במידה ואכן יתברר שעד היום הנוהל הוא שאסור לתת דו"ח למי שיש לו חופשי חודשי, אז דבר ראשון צריך לבטל את כל הדו"חות למפרע, ודבר שני אין סיבה שבנוהל החדש יתנו דו"ח של 50 ש"ח, גם אם זה 50%, זה עדיין יקר מידי,
אפילו מקלב אמר ליתד נאמן שהוא חושב שזה מוגזם, אז למה הוא לא מוריד את זה?
 

נבחר

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
כתבה של עידן יוסף על השערורייה
מי שירים את הכפפה יכול לעשות מיליונים!


מלכודת הקנסות: משרד התחבורה מנסה להבהיר - ומסתבך
הנחיה פנימית של המשרד קבעה כי אסור לקנוס נוסעים בעלי מנוי שלא תיקפו את הרב-קו, אך המשרד טוען כעת כי ההנחיה הוחלפה בנוהל חדש. הדבר לא מנע מהמשרד להעביר לכנסת את הנוהל שנטען כי אינו בתוקף. התפתלות המשרד כעת פותחת פתח לתובענות יצוגיות כנגד המפעילים

ב-31 באוקטובר 2018 שלח מנהל אגף פיקוח ובקרה ברשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, דוד יוסף, הנחיה למפעילי התחבורה הציבורית שממנה עולה לכאורה כי קנסות שהושתו על רבים מנוסעי התחבורה הציבורית ניתנו בחוסר סמכות ובניגוד לחוק.
בהנחיה, שכותרתה "רענון פריסת פקחים בקווי עליה מכל הדלתות", נכתב: "אין לדרוש תעריף מוגדל מנוסע שלא תיקף כרטיס מנוי תקופתי (יומי/שבועי/חודשי/סטודנט סמסטריאלי/שנתי). במקרה כזה יש להסביר שחובה לתקף כרטיס בכל מקרה". במילים אחרות: אסור לתת קנס לנוסע שקנה ערך חוזי, אך לא תיקף אותו בעלייה לאוטובוס.
בישיבת הוועדה המיוחדת לפניות הציבור שהתקיימה בשבוע שעבר, הוזכרה הנחיה זו ונטען כי היא עדיין בתוקף. יממה לאחר הישיבה, פרסם משרד התחבורה הודעת הבהרה מיוחדת, שבה נטען כי מדובר במידע מוטעה. לדברי המשרד, מסמך זה אינו "נוהל", אלא הנחיה פנימית של המפקח על התעבורה למפעילי קווי השירות וכי "ההנחיה כללה הוראות בדבר מתכונת פריסת הבקרה ואת ההוראה הפנימית האמורה", אך ריענון זה אינו תקף.
אולם הבהרת משרד התחבורה למעשה מסבכת את העניינים, מאחר שהיא אינה עולה בקנה אחד עם המציאות ועם השתלשלות העניינים מבחינה כרונולוגית, כפי שיפורט בהמשך.
משרד התחבורה טוען כי כל ההוראות במסמך ההנחיה בטלות בעקבות נוהל מאוחר שפורסם לציבור. כמה מאוחר? משרד התחבורה לא מציין. במשך כמעט שנתיים לפחות הייתה ההנחיה בתוקף. בנוהל מעודכן שפורסם ב-2 בספטמבר 2020, לא כלל הנוהל דרישה למדבקה באוטובוס שמצריכה חובת תיקוף לבעלי ערך חוזי (מנוי).
אולם כשבועיים בלבד אחר כך, ב-15 בספטמבר 2020, פרסם המשרד נוהל שבו נכתב: "נסיעה באוטובוס ללא הסדר נסיעה מתאים מהווה עבירה פלילית. הנוסע ללא הסדר נסיעה ו/או מי שלא יציג את כרטיסו בפני המבקר, צפוי לשלם תעריף מוגדל ע"פ הקבוע בפקודת התעבורה. חובה על נוסע ששילם את דמי הנסיעה באמצעות כרטיס 'רב-קו' להעביר את הכרטיס במכשיר המיועד לכך, ללא יוצא מן הכלל, לרבות לבעלי הסדר נסיעה מסוג מנוי. כרטיס רב-קו (אישי) לא ניתן להעברה לנוסע אחר". במשרד הדגישו כי ההנחיה התקפה מופיעה בנוהל "הנחיות המפקח על התעבורה - פיקוח על תשלום דמי נסיעה בקו שירות". בהתאם לסעיף 5.4.1 לנוהל על המפעילים להדביק בכל אוטובוס מדבקה בנוסח שמהווה חלק בלתי נפרד מההנחיה.
למרות שכאמור משרד התחבורה טוען שמדובר במסמך חסר תוקף, שלח דוד יוסף את המסמך יותר משנה אחרי פרסום הנוהל המעודכן, למרכז המחקר והמידע של הכנסת לקראת מסמך שפרסם הממ"מ ב-3 באוקטובר 2021. האם מדובר בניסיון להטעות את הכנסת, בטעות אנוש או בניסיון לשכתוב המציאות והמסמך למעשה עדיין בתוקף?

להלן תשובות דובר משרד התחבורה לשאלות News1:
כיצד אותה "הנחיה פנימית" ששלח דוד יוסף למפעילים, שבה נכתב לא לגבות תשלום ממי שאינו מתקף ערך חוזי, התיישרה עם צו הפיקוח והנהלים?
כל ההוראות במסמך בטלות בעקבות נוהל מאוחר שפורסם לציבור.
מתי הסתיים תוקפה של "ההנחיה הפנימית" והאם נשלחה על כך הודעה בכתב למפעילים?
באותה עת צו הפיקוח לא כלל את ההבהרה הנוגעת לתיקוף.
בניגוד להבהרתכם, כאילו "ההנחיה הפנימית" נוגעת לשינוי פריסת הפקחים, הסעיף אליו התייחסתם נמצא בחלקה השני של ההנחיה, העוסק בחידוד נהלי הפיקוח הקיימים. מדוע?
ההנחיה בוטלה בנוהל מאוחר יותר.
חלקה השני של ההנחיה עוסק במגוון נושאים, כגון שימוש ברב-קו אישי בידי אחר, החרמת כרטיס, העדר קבלת נייר, העלאת נוסעים מדלת אחורית כאשר המכשיר תקול, רישום אירועי אלימות, אופן רישום דרישות תשלום, התקנת שילוט בדבר חובת הנוסע ועצירת הליכים במהלך הליך ערעור - האם כל הנהלים הללו בטלים, כמו אותו סעיף שטענתם כי אינו תקף?
המסמך הפנימי נוגע למתכונת ביצוע הבקרה.

כפי שניתן להיווכח, לחלק מהשאלות המענה חלקי ולאחרות ניתנה תשובה מתחמקת. במשרד התחבורה נתלים גם בצו הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (מחיר הנסיעה בקווי השירות באוטובוסים וברכבת המקומית), שפורסם בשנת 2022, שבו מובהר כי "תיקוף הינו תיאום בין אמצעי תשלום מתקדם או רב-קו או כל אמצעי טכנולוגי אחר להתקן שמותקן או שקשור באמצעי התחבורה הציבורית השונים לשם אישור הנסיעה, והתשלום בעדה, ובכלל זה סריקה של ההתקן, ולעניין יישומון סלולרי - תיאום כאמור וכן סימון יעד הנסיעה ביישומון, שעל הנוסע לבצע לצורך הנסיעה, לרבות נוסע שפטור מתשלום או נוסע שבידו הסדר נסיעה תקופתי".

למרות התפתלויות משרד התחבורה, מתשובותיו עולה כי כל הקנסות על אי-תיקוף שחולקו לנוסעים בעלי מנוי שלא תיקפו את כרטיסיהם בתקופה שקדמה 15 בספטמבר 2020, אינם חוקיים וניתנו בחוסר סמכות, מה שעשות להגיע לערכאות בשורת בקשות לתובענות ייצוגיות כנגד המפעילים.
 

נבחר

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
דיון המשך של פינדרוס בועדה לפניות הציבור:

נציגי משרד התחבורה התייצבו היום (שלישי) לדיון נוסף בוועדה לפניות הציבור שעסק בסמכות למתן קנסות בגין אי תיקוף.
בדיון הקודם שהתקיים בנושא בוועדה לפניות הציבור נחשף מסמך של משרד התחבורה מ-2018 המורה לחברות התחבורה הציבורית שלא לקנוס נוסעים ששילמו על הנסיעה, אך לא תיקפו (בעלי חוזה חופשי יומי, חופשי חודשי וכדו').
במהלך הדיון היום התקשו נציגי משרד התחבורה להסביר איפה בחוק הקיים יש סמכות לחברות התחבורה הציבורית להטיל קנסות בגין אי תיקוף.
ח"כ יצחק פינדרוס, יו"ר הוועדה, אמר: "כאשר לאדם יש חופשי חודשי יש לו הוכחת תשלום שמאפשרת לו להימנע מקנס במקרה של אי תיקוף. אנחנו רואים פה התעלמות מוחלטת של חברות התחבורה הציבורית לגבי ההוראות של אי מתן קנסות לכל מי שיש בידו כרטיס תקופתי לנסיעה באוטובוס.
"לגבי הרכבת הוסדר מפורש בחקיקה קנסות על אי תיקוף, גם משרד התחבורה ב-2018 הביא לשולחן הכנסת הצעה שמסמיכה מתן קנסות על אי תיקוף, אך ההצעה לא אושרה. אני ממליץ לחברות התחבורה להיזהר מלתן קנסות בגין אי תיקוף ומזכיר שהן נמצאות תחת הליך של תביעה ייצוגית לגבי מתן קנסות שלא כדין.
עוד הוסיף: "כמובן שחובה לתקף את הכרטיס בכל נסיעה, אבל על פניו אין סמכות בחוק הקיים לתת קנסות במקרה של אי תיקוף של מנוי תקופתי.

"מדינת ישראל מפסידה מאות מיליוני שקלים על אי תשלום של גנבים בתחבורה הציבורית, ובמקביל הפקחים הולכים ובודקים קהלים שנוח להם לעשות עליהם בדיקה ולאו דווקא את מי שגונבים נסיעות במכוון. צריך להגן על האזרחים שנוסעים בתחבורה הציבורית, זה התפקיד שלי כנבחר ציבור".
יועמ"ש הוועדה, עו"ד ורד קירו זילברמן, צידדה בעמדת יו"ר הוועדה והטילה סימן שאלה גדול לגבי הפרשנות המשפטית שניתנה בייעוץ המשפטי של משרד התחבורה.
יו"ר הוועדה ח"כ פינדרוס סיכם את הדיון: "הוועדה לפניות הציבור תפנה לוועדה לביקורת המדינה כדי שהיא תדון גם בנושא של פקחים בתחבורה הציבורית והפיקוח של מבקר המדינה על מפעילי התחבורה הציבורית שבג"ץ מנע. אני לא מתכוון להרפות מנושא הפקחים. מבקש ממשרד התחבורה להכין הצעה רצינית שתועבר למשרד האוצר לגבי העברת הפקחים להיות עובדים תחת משרד התחבורה בהעסקה ישירה. כרגע הפקחים בתחבורה הציבורית עובדים ללא פיקוח עליהם והמצב הזה הוא לא תקין".
 

מנחם ט

משתמש פעיל
דיון המשך של פינדרוס בועדה לפניות הציבור:

נציגי משרד התחבורה התייצבו היום (שלישי) לדיון נוסף בוועדה לפניות הציבור שעסק בסמכות למתן קנסות בגין אי תיקוף.
בדיון הקודם שהתקיים בנושא בוועדה לפניות הציבור נחשף מסמך של משרד התחבורה מ-2018 המורה לחברות התחבורה הציבורית שלא לקנוס נוסעים ששילמו על הנסיעה, אך לא תיקפו (בעלי חוזה חופשי יומי, חופשי חודשי וכדו').
במהלך הדיון היום התקשו נציגי משרד התחבורה להסביר איפה בחוק הקיים יש סמכות לחברות התחבורה הציבורית להטיל קנסות בגין אי תיקוף.
ח"כ יצחק פינדרוס, יו"ר הוועדה, אמר: "כאשר לאדם יש חופשי חודשי יש לו הוכחת תשלום שמאפשרת לו להימנע מקנס במקרה של אי תיקוף. אנחנו רואים פה התעלמות מוחלטת של חברות התחבורה הציבורית לגבי ההוראות של אי מתן קנסות לכל מי שיש בידו כרטיס תקופתי לנסיעה באוטובוס.
"לגבי הרכבת הוסדר מפורש בחקיקה קנסות על אי תיקוף, גם משרד התחבורה ב-2018 הביא לשולחן הכנסת הצעה שמסמיכה מתן קנסות על אי תיקוף, אך ההצעה לא אושרה. אני ממליץ לחברות התחבורה להיזהר מלתן קנסות בגין אי תיקוף ומזכיר שהן נמצאות תחת הליך של תביעה ייצוגית לגבי מתן קנסות שלא כדין.
עוד הוסיף: "כמובן שחובה לתקף את הכרטיס בכל נסיעה, אבל על פניו אין סמכות בחוק הקיים לתת קנסות במקרה של אי תיקוף של מנוי תקופתי.

"מדינת ישראל מפסידה מאות מיליוני שקלים על אי תשלום של גנבים בתחבורה הציבורית, ובמקביל הפקחים הולכים ובודקים קהלים שנוח להם לעשות עליהם בדיקה ולאו דווקא את מי שגונבים נסיעות במכוון. צריך להגן על האזרחים שנוסעים בתחבורה הציבורית, זה התפקיד שלי כנבחר ציבור".
יועמ"ש הוועדה, עו"ד ורד קירו זילברמן, צידדה בעמדת יו"ר הוועדה והטילה סימן שאלה גדול לגבי הפרשנות המשפטית שניתנה בייעוץ המשפטי של משרד התחבורה.
יו"ר הוועדה ח"כ פינדרוס סיכם את הדיון: "הוועדה לפניות הציבור תפנה לוועדה לביקורת המדינה כדי שהיא תדון גם בנושא של פקחים בתחבורה הציבורית והפיקוח של מבקר המדינה על מפעילי התחבורה הציבורית שבג"ץ מנע. אני לא מתכוון להרפות מנושא הפקחים. מבקש ממשרד התחבורה להכין הצעה רצינית שתועבר למשרד האוצר לגבי העברת הפקחים להיות עובדים תחת משרד התחבורה בהעסקה ישירה. כרגע הפקחים בתחבורה הציבורית עובדים ללא פיקוח עליהם והמצב הזה הוא לא תקין".
אני לא רוצה להרוס למישהו את ההתלהבות, אבל רמ"ט של מקלב מצדד לצד של משרד התחבורה שזה נוהל לא חתום ושלא נכנס לתוקף, וכל מה שנעשה בוועדה זה טוב לכותרות, ולא מעבר
 

נבחר

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  54  פעמים

אתגר AI

הצבע הירוק • אתגר 23

לוח מודעות

למעלה