אברהם
מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
אתמול, לאחר ההתאוששות מהסדר ומכל השבוע האחרון, פתחתי מסכת סנהדרין להשלים כמה דפים בדף יומי. הגעתי לדף סנהדרין דף מג. בו הושמט ברוב המהדורות הקודמות סיפור הוצאתו להורג של אותו האיש בערב פסח, לאחר שנפסק דינו למיתה ע"י הסנהדרין, וכן הריגת תלמידיו.
אמנם בשנים האחרונות התפוגג הפחד וישנם מספר מהדורות בהם הסיפור הוחזר לדף הגמרא, כגון בהוצאת טלמן, הוצאת ברוכמן והוצאת הלכה ברורה.
אמנם שלושת המהדורות הנ"ל הינם צילומים ישנים, לפני שיטות העימוד המודרני הממוחשב ולכן הקטע שם משולב בצורה מאולצת (בהלכה ברורה כל הדף נראה ממהדורה אחרת, בטלמן רק הקטע הזה נראה בפונט שונה משאר הדף ובברוכמן הקטע נוסף בתחתית הדף לא כחלק מהגמרא).
עניין אותי לבדוק איך נראה הדף במהדורות החדשות בהן כל הש"ס עומד מחדש בצורה ממוחשבת. בדקתי במהדורה של "מאורות הדף היומי" אולם למרבה פליאתי הדף שם מופיע בגירסתו המצונזרת, וכן ב"עוז והדר".
"הגדילו לעשות" במהדורת שוטנשטיין, בעמוד הפירוש, שם לאחר השאלה "לפניו אין מעיקרא לא?" מופיע המשפט הלקוני הבא:
"המשך הדין בענין אינו מופיע לפנינו בגמרא" ושם בהערה 38 מופיע המשפט הבא "בגירסת הש"ס של הדפוסים שלפנינו חסר בגמרא החלק הבא אחר שאלה זו. לנוסח השלם ראה דקדוקי סופרים". וכן בעמוד שלאחר מכן בהסבר הפסוק "זובח תודה יכבדדני" מופיעה ההערה "פסוק זה הוזכר למעלה בדברי הגמרא בתוך קטע שלם שהושמט מן הנוסח שלפנינו".
בלי לכתוב כלום על הקטע ולמה הוא הושמט. ממה הם מפחדים? האפיפיור יכריז על פוגרומים אם נדפיס בגמרא את מה שכל ילד נוצרי יודע משחר ילדותו "היהודים הרגו את יש"ו"? הם לא שמעו שיש היום "חופש ביטוי"? הם לא שמעו שאפילו בהוליווד מפיקים סרטים ששמים ללעג ולקלס את אותו האיש ואת האפיפיור?
אי לכך ובהתאם לזאת, ומכיון ש"דבר בעיתו מה טוב" (עוד לא עברו יומיים מערב פסח - יום תלייתו) החלטתי לזכות את הרבים בקטע החסר:
וְהַתַּנְיָא בְּעֶרֶב הַפֶּסַח תְּלָאוּהוּ לְיֵשׁ"וּ וְהַכָּרוֹז יוֹצֵא לְפָנָיו מ' יוֹם קֹדֶם שֶׁהוּא יוֹצֵא לְיִסָקֵל עַל שֶׁכִּשֵּׁף וְהֵסִית וְהִדִּיחַ אֶת יִשְׂרָאֵל. כָּל מִי שֶׁיּוֹדֵעַ לוֹ זְכוּת יָבוֹא וִילַמֵּד עָלָיו וְלֹא מָצְאוּ לוֹ זְכוּת וּתְלָאוּהוּ בְּעֶרֶב הַפֶּסַח. אָמַר עוּלָא וְתִסְבְּרָא בַּר הִפּוּכֵי זְכוּת הוּא? מֵסִית הוּא וְרַחֲמָנָא אָמַר לֹא תַחְמֹל וְלֹא תְכַסֶּה עָלָיו אֶלָּא שָׁאנֵי יֵשׁ"וּ דְּקָרוֹב לַמַּלְכוּת הֲוָה: ת"ר חֲמִשָּׁה תַּלְמִידִים הָיוּ לוֹ לְיֵשׁ"וּ מַתָּאי נַקָּאי נֵצֶר וּבוּנִי וְתוֹדָה אַתְיוּהוּ לְמָתַי אָמַר לְהוּ מָתַי יֵהָרֵג וְהַכְּתִיב מָתַי אָבוֹא וְאֵרָאֶה פְּנֵי אֱלֹהִים אָמְרוּ לוֹ אִין מָתַי יֵהָרֵג דִּכְתִיב מָתַי יָמוּת וְאָבַד שְׁמוֹ אַתְיוּהוּ לְנַקָּאי אָמַר לְהוּ נַקָּאי יֵהָרֵג וְהַכְּתִיב וְנָקִי וְצַדִּיק אַל תַּהֲרֹג אָמְרוּ לוֹ אִין נַקָּאי יֵהָרֵג דִּכְתִיב בַּמִּסְתָּרִים יַהֲרֹג נָקִי אַתְיוּהוּ לְנֵצֶר אָמַר לְהוּ נֵצֶר יֵהָרֵג וְהַכְּתִיב וְנֵצֶר מִשָּׁרָשָׁיו יִפְרֶה אָמְרוּ לֵיהּ אִין נֵצֶר יֵהָרֵג דִּכְתִיב וְאַתָּה הָשְׁלַכְתָּ מִקִּבְרְךָ כְּנֵצֶר נִתְעָב אַתְיוּהוּ לְבוּנִי אָמַר לְהוּ בּוּנִּי יֵהָרֵג וְהַכְּתִיב בְּנִי בְּכוֹרִי יִשְׂרָאֵל אָמְרוּ לֵי' אִין בּוּנִּי יֵהָרֵג דִּכְתִיב הִנֵּה אָנֹכִי הוֹרֵג אֶת בִּנְךָ בְכוֹרָךְ אַתְיוּהוּ לְתוֹדָה אָמַר לְהוּ תּוֹדָה יֵהָרֵג וְהַכְּתִיב מִזְמוֹר לְתוֹדָה אָמְרוּ לֵיהּ אִין תּוֹדָה יֵהָרֵג דִּכְתִיב זוֹבֵחַ תּוֹדָה יְכַבְּדָנְנִי:
אמנם בשנים האחרונות התפוגג הפחד וישנם מספר מהדורות בהם הסיפור הוחזר לדף הגמרא, כגון בהוצאת טלמן, הוצאת ברוכמן והוצאת הלכה ברורה.
אמנם שלושת המהדורות הנ"ל הינם צילומים ישנים, לפני שיטות העימוד המודרני הממוחשב ולכן הקטע שם משולב בצורה מאולצת (בהלכה ברורה כל הדף נראה ממהדורה אחרת, בטלמן רק הקטע הזה נראה בפונט שונה משאר הדף ובברוכמן הקטע נוסף בתחתית הדף לא כחלק מהגמרא).
עניין אותי לבדוק איך נראה הדף במהדורות החדשות בהן כל הש"ס עומד מחדש בצורה ממוחשבת. בדקתי במהדורה של "מאורות הדף היומי" אולם למרבה פליאתי הדף שם מופיע בגירסתו המצונזרת, וכן ב"עוז והדר".
"הגדילו לעשות" במהדורת שוטנשטיין, בעמוד הפירוש, שם לאחר השאלה "לפניו אין מעיקרא לא?" מופיע המשפט הלקוני הבא:
"המשך הדין בענין אינו מופיע לפנינו בגמרא" ושם בהערה 38 מופיע המשפט הבא "בגירסת הש"ס של הדפוסים שלפנינו חסר בגמרא החלק הבא אחר שאלה זו. לנוסח השלם ראה דקדוקי סופרים". וכן בעמוד שלאחר מכן בהסבר הפסוק "זובח תודה יכבדדני" מופיעה ההערה "פסוק זה הוזכר למעלה בדברי הגמרא בתוך קטע שלם שהושמט מן הנוסח שלפנינו".
בלי לכתוב כלום על הקטע ולמה הוא הושמט. ממה הם מפחדים? האפיפיור יכריז על פוגרומים אם נדפיס בגמרא את מה שכל ילד נוצרי יודע משחר ילדותו "היהודים הרגו את יש"ו"? הם לא שמעו שיש היום "חופש ביטוי"? הם לא שמעו שאפילו בהוליווד מפיקים סרטים ששמים ללעג ולקלס את אותו האיש ואת האפיפיור?
אי לכך ובהתאם לזאת, ומכיון ש"דבר בעיתו מה טוב" (עוד לא עברו יומיים מערב פסח - יום תלייתו) החלטתי לזכות את הרבים בקטע החסר:
וְהַתַּנְיָא בְּעֶרֶב הַפֶּסַח תְּלָאוּהוּ לְיֵשׁ"וּ וְהַכָּרוֹז יוֹצֵא לְפָנָיו מ' יוֹם קֹדֶם שֶׁהוּא יוֹצֵא לְיִסָקֵל עַל שֶׁכִּשֵּׁף וְהֵסִית וְהִדִּיחַ אֶת יִשְׂרָאֵל. כָּל מִי שֶׁיּוֹדֵעַ לוֹ זְכוּת יָבוֹא וִילַמֵּד עָלָיו וְלֹא מָצְאוּ לוֹ זְכוּת וּתְלָאוּהוּ בְּעֶרֶב הַפֶּסַח. אָמַר עוּלָא וְתִסְבְּרָא בַּר הִפּוּכֵי זְכוּת הוּא? מֵסִית הוּא וְרַחֲמָנָא אָמַר לֹא תַחְמֹל וְלֹא תְכַסֶּה עָלָיו אֶלָּא שָׁאנֵי יֵשׁ"וּ דְּקָרוֹב לַמַּלְכוּת הֲוָה: ת"ר חֲמִשָּׁה תַּלְמִידִים הָיוּ לוֹ לְיֵשׁ"וּ מַתָּאי נַקָּאי נֵצֶר וּבוּנִי וְתוֹדָה אַתְיוּהוּ לְמָתַי אָמַר לְהוּ מָתַי יֵהָרֵג וְהַכְּתִיב מָתַי אָבוֹא וְאֵרָאֶה פְּנֵי אֱלֹהִים אָמְרוּ לוֹ אִין מָתַי יֵהָרֵג דִּכְתִיב מָתַי יָמוּת וְאָבַד שְׁמוֹ אַתְיוּהוּ לְנַקָּאי אָמַר לְהוּ נַקָּאי יֵהָרֵג וְהַכְּתִיב וְנָקִי וְצַדִּיק אַל תַּהֲרֹג אָמְרוּ לוֹ אִין נַקָּאי יֵהָרֵג דִּכְתִיב בַּמִּסְתָּרִים יַהֲרֹג נָקִי אַתְיוּהוּ לְנֵצֶר אָמַר לְהוּ נֵצֶר יֵהָרֵג וְהַכְּתִיב וְנֵצֶר מִשָּׁרָשָׁיו יִפְרֶה אָמְרוּ לֵיהּ אִין נֵצֶר יֵהָרֵג דִּכְתִיב וְאַתָּה הָשְׁלַכְתָּ מִקִּבְרְךָ כְּנֵצֶר נִתְעָב אַתְיוּהוּ לְבוּנִי אָמַר לְהוּ בּוּנִּי יֵהָרֵג וְהַכְּתִיב בְּנִי בְּכוֹרִי יִשְׂרָאֵל אָמְרוּ לֵי' אִין בּוּנִּי יֵהָרֵג דִּכְתִיב הִנֵּה אָנֹכִי הוֹרֵג אֶת בִּנְךָ בְכוֹרָךְ אַתְיוּהוּ לְתוֹדָה אָמַר לְהוּ תּוֹדָה יֵהָרֵג וְהַכְּתִיב מִזְמוֹר לְתוֹדָה אָמְרוּ לֵיהּ אִין תּוֹדָה יֵהָרֵג דִּכְתִיב זוֹבֵחַ תּוֹדָה יְכַבְּדָנְנִי: