ממש כשמה של הכותרת
כתבה שנותנת צבע, אווירה
נותנת לקורא גוונים תחושה והבנה רחבה בנושא הנכתב
כאילו היית מעבירה את הנושא בציור, צבע ודרמה
כתבה אינפורמטיבית למשל
אפשר לכתוב אותה מעניינת לקריאה, שלא תשעמם, תהיה זורמת
אבל עדיין היא רק תיתן אינפורמציה טכנית, כאילו יבשה
לדעתי כתבת צבע נותנת את המידע והרקע ואת כל החומר- כמו ש@palm כתבה, עם הרבה חיות וצבע, שזה אומר סיפורים חיים מהשטח, ראיונות נוטפי עסיס, וכל מיני פרטים קטנים שהופכים את המידע לשלם, לחי, למעניין, כאילו הקורא נמצא שם ורואה את התמונה הצבעונית מול עיניו.
כתבה כזו דורשת הרבה יותר השקעה ועבודה כמובן, ובעיקר - חיבור אישי של הכותב לדברים הנכתבים על ידו
אם הוא חי את הנושא, אוהב אותו ומתמצא בו כהוגן - הוא יצליח בעז"ה לדלות את הפרטים ה"צבעוניים" ולהחיות גם את הכתבה
אז כתבת צבע היא----
כתבה שמביאה אווירה. לא רק נותנת מידע.
אם ניקח דוגמה של רעידת אדמה בנפאל - אפשר לכתוב כתבה טכנית, על הגורמים לרעידת אדמה, על התוצאות, ההרוגים, התמודדות השלטונות והתוכניות לעתיד.
היא יכולה להיות מעניינת ומקיפה, אבל היא לא תהיה כתבת צבע.
כתבת צבע היא כשהכתב נסע לקטמנדו, ומביא לנו את האשה שעומדת בשביל ההררי, עם שני ילדים קטנים, בוכה, כי הכפר שלה איננו ובעלה איננו ואפילו שמיכות לא הצליחה להוציא מבין ההריסות,
ואוהלים צהובים שצוותי הסיוע הקימו, ובתוכם זבובים, זבובים עפים ליד הפצועים, וחם ואין אוויר. ואלפי אנשים עם בלי כלום שיושבים במחנות האוהלים.
וילדה אחת שואלת אם אולי הצליחו כבר להעיר את אמא שלה שישנה אתמול המון זמן מתחת לקורה שנפלה עליה.
וצוות ממשלתי שלא עושה הרבה חוץ מלרשום רשימות של נפגעים.
ועיניים ריקות.
וחולצה קטנה, אדומה, מבצבצת מתוך שברים של בית הרוס.
ושיירה אבלה, מקרקשת בכלי נגינה מסורתיים, לוקחת אלונקה לקבורה.
כתבת צבע היא די קרובה לסיפור, מבחינת הכישורים והיכולות שנדרשים לכתיבתה.
מצטטת כאן מכתבת צבע מדהימה של אהרן גרנות, שהייתה לי הזכות להיות שותפה בעריכה שלה:
"ואם ירדו לעולם עשרה קבין של עליבות, תשעה מתוכם נטלו סמטאותיה האפלות והעצובות של קטמנדו. הכל מזוהם, מלא בתושבים לבושי סחבות ובילדים יחפים. הילדים מקפצים במי אפסיים שזורמים בתעלות הפתוחות. מלאך המוות, כך מתברר, לא מסתפק באלפי החללים שלקח עד עכשו: הוא בא לגבות קורבנות נוספים פה ושם. מדי פעם נשמע קול רעש חזק בקטמנדו. בית נוסף לא החזיק מעמד, והתמוטט. המשטרה חשה למקום, ולפעמים מוצאת שם גופות נוספות לפנות אותן. המקומיים מסתכלים על המחזה וסופקים כפיים ביאוש, בתפילה אילמת, בכאב שאי אפשר להביט בו. אני משפיל את עיניי".
אם יש תקציב, אולי נארגן נסיעה לכתבת צבע...כתבה שמביאה אווירה. לא רק נותנת מידע.
אם ניקח דוגמה של רעידת אדמה בנפאל - אפשר לכתוב כתבה טכנית, על הגורמים לרעידת אדמה, על התוצאות, ההרוגים, התמודדות השלטונות והתוכניות לעתיד.
היא יכולה להיות מעניינת ומקיפה, אבל היא לא תהיה כתבת צבע.
כתבת צבע היא כשהכתב נסע לקטמנדו, ומביא לנו את האשה שעומדת בשביל ההררי, עם שני ילדים קטנים, בוכה, כי הכפר שלה איננו ובעלה איננו ואפילו שמיכות לא הצליחה להוציא מבין ההריסות,
ואוהלים צהובים שצוותי הסיוע הקימו, ובתוכם זבובים, זבובים עפים ליד הפצועים, וחם ואין אוויר. ואלפי אנשים עם בלי כלום שיושבים במחנות האוהלים.
וילדה אחת שואלת אם אולי הצליחו כבר להעיר את אמא שלה שישנה אתמול המון זמן מתחת לקורה שנפלה עליה.
וצוות ממשלתי שלא עושה הרבה חוץ מלרשום רשימות של נפגעים.
ועיניים ריקות.
וחולצה קטנה, אדומה, מבצבצת מתוך שברים של בית הרוס.
ושיירה אבלה, מקרקשת בכלי נגינה מסורתיים, לוקחת אלונקה לקבורה.
כתבת צבע היא די קרובה לסיפור, מבחינת הכישורים והיכולות שנדרשים לכתיבתה.
מצטטת כאן מכתבת צבע מדהימה של אהרן גרנות, שהייתה לי הזכות להיות שותפה בעריכה שלה:
"ואם ירדו לעולם עשרה קבין של עליבות, תשעה מתוכם נטלו סמטאותיה האפלות והעצובות של קטמנדו. הכל מזוהם, מלא בתושבים לבושי סחבות ובילדים יחפים. הילדים מקפצים במי אפסיים שזורמים בתעלות הפתוחות. מלאך המוות, כך מתברר, לא מסתפק באלפי החללים שלקח עד עכשו: הוא בא לגבות קורבנות נוספים פה ושם. מדי פעם נשמע קול רעש חזק בקטמנדו. בית נוסף לא החזיק מעמד, והתמוטט. המשטרה חשה למקום, ולפעמים מוצאת שם גופות נוספות לפנות אותן. המקומיים מסתכלים על המחזה וסופקים כפיים ביאוש, בתפילה אילמת, בכאב שאי אפשר להביט בו. אני משפיל את עיניי".
אוי…וילדה אחת שואלת אם אולי הצליחו כבר להעיר את אמא שלה שישנה אתמול המון זמן מתחת לקורה שנפלה עליה.
אוי…
צבע שחורבאמת רחמנות.
בטח מחוץ למחנה על החרדים יש הרבה כתבות צבע.
גם אם מותר לא הייתי מעתיקה כי זה מרגיש עלוב
אבל ללכת בשביל להוסיף עוד מידע וללמוד את הנושא על ענפיו -ממליצה מאד
אח"כ תעשי הקשרים עם מה שאת יודעת כבר ותפתחי אותו לפי הטעם שלך+דוגמאות שלך
תלוי, אם יביאו שם רעיונות\מחקרים אישיים-אז זה כמו רכוש פרטי של המרצה ושייך כאן העניין של 'בשם אומרם', כי אינך יכולה למצוא את הרעיון בספרים לימודייםאם אשמע שם משהו אפשר לעבוד איתו
או צריך לכתוב ממי שמעתי?
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
26.09
כ"ג אלול
פתיחת
קורס מאסטר בשיווק דיגיטלי
מלגות גבוהות!
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קטו
א לֹא לָנוּ יי לֹא לָנוּ כִּי לְשִׁמְךָ תֵּן כָּבוֹד עַל חַסְדְּךָ עַל אֲמִתֶּךָ:ב לָמָּה יֹאמְרוּ הַגּוֹיִם אַיֵּה נָא אֱלֹהֵיהֶם:ג וֵאלֹהֵינוּ בַשָּׁמָיִם כֹּל אֲשֶׁר חָפֵץ עָשָׂה:ד עֲצַבֵּיהֶם כֶּסֶף וְזָהָב מַעֲשֵׂה יְדֵי אָדָם:ה פֶּה לָהֶם וְלֹא יְדַבֵּרוּ עֵינַיִם לָהֶם וְלֹא יִרְאוּ:ו אָזְנַיִם לָהֶם וְלֹא יִשְׁמָעוּ אַף לָהֶם וְלֹא יְרִיחוּן:ז יְדֵיהֶם וְלֹא יְמִישׁוּן רַגְלֵיהֶם וְלֹא יְהַלֵּכוּ לֹא יֶהְגּוּ בִּגְרוֹנָם:ח כְּמוֹהֶם יִהְיוּ עֹשֵׂיהֶם כֹּל אֲשֶׁר בֹּטֵחַ בָּהֶם:ט יִשְׂרָאֵל בְּטַח בַּיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:י בֵּית אַהֲרֹן בִּטְחוּ בַיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:יא יִרְאֵי יי בִּטְחוּ בַיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:יב יי זְכָרָנוּ יְבָרֵךְ יְבָרֵךְ אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל יְבָרֵךְ אֶת בֵּית אַהֲרֹן:יג יְבָרֵךְ יִרְאֵי יי הַקְּטַנִּים עִם הַגְּדֹלִים:יד יֹסֵף יי עֲלֵיכֶם עֲלֵיכֶם וְעַל בְּנֵיכֶם:טו בְּרוּכִים אַתֶּם לַיי עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:טז הַשָּׁמַיִם שָׁמַיִם לַיי וְהָאָרֶץ נָתַן לִבְנֵי אָדָם:יז לֹא הַמֵּתִים יְהַלְלוּ יָהּ וְלֹא כָּל יֹרְדֵי דוּמָה:יח וַאֲנַחְנוּ נְבָרֵךְ יָהּ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם הַלְלוּיָהּ: