.
הכוונה רמב"ן על הגמ'?ע"ז מד ע"א מובא ברמב"ן שם
צודק... [ור"ל רש"י לב כ]רש"י שמות לב ב
אולי הכוונה לזוה"ק פרשת משפטים קיג:תודה לכולכם, אבל אם תשימו לב לכותרת, חיפשתי מקור שהוא בדק אותם עם מי הפרה.
ומה שהבאתם - בדק אותם עם המים שבהם עירב את אבק העגל שטחן.
יתכן שזו אכן טעות של המחבר, שהלא הפרה היתה הרבה אחרי. השאלה אם יש כזה כיוון, כי המחבר בד"כ לא טועה, ובד"כ בסוף מצאתי מקור או לפחות סימוכין למה שאומר.
היה כאן קודם איזה קישור לקטע מהזוה"ק ונמחק. אולי בעליו יוכל להשיבו?
וכן בספר בים דרך לגרי"מ זילבר שמות מאמר מח האריך לבאר כיצד הפרה מטהרת על חטא העגל, אך לא הזכיר שהשקה באפר פרה, אלא רק שעשה כעין השקיה באפר פרה.היכן ראית שמשה רבינו השקה את בני ישראל במי פרה?
עברתי על רוב ככל המקורות, ובכולם מוזכר רק שטחן את העגל והטיל עפרו לתוך המים.
ע"פ הידוע לי לוקחים עפר מקרקע המשכן, ולאחר מכן נותן לתוך המים דבר מר - כגון לענה וכיוצא בה.אגב, סליחה על הבורות, האומנם משקים סוטה באפר פרה?! או שלא הבנתי משהו...
הוא אשר שאלתיע"פ הידוע לי לוקחים עפר מקרקע המשכן, ולאחר מכן נותן לתוך המים דבר מר - כגון לענה וכיוצא בה.
יישר כוח. נפלא מאוד! (הכל מסתמא מבוסס על הגמ' שהובאה לעיל)באבן עזרא (שמות לב כ) כתב, שהעגל שנשרף והוטל עפרו לתוך המים שהשקה משה רבינו את בני ישראל, היה דומיא דהטלת עפר המשכן לתוך מי סוטה.
וראה ברבינו בחיי (שמות לב יט): וכיון שראה משה סימן נזדרז בדבר, (שמות לב, כ) "ויקח את העגל אשר עשו וישרוף אותו באש ויזר על פני המים וישק" וגו', המים שזרה בהם השקה אותם דרך בזיון כדי שיוציאוהו דרך הנקבים, וכענין שכתוב בענין ע"ג: (ישעיה ל, כב) "תזרם כמו דוה צא תאמר לו", ועוד כוון משה לבדוק אותם כסוטות כדי שיוריקו פניהם ויתפרסם ביניהם מי ששמח בלבו על העון ההוא, כי אותם שחטאו ועשו בו מעשה, והם: המשתחוים והזובחים והמקטרים ביניהם, היה דן אותם על פי עדים ומחייבם מיתה, אבל מי ששמח בלבו לא היו יודעים והיו צריכים לבדוק ע"י המים, והוא שדרשו רז"ל: (יומא סו ב) זבח וקטר בסייף, גפף ונשק במיתה, שמח בלבו בהדרוקן.
גם אני לא הבנתי כוונתו, רק ציינתי למקומות שבהם מבואר הקשר בין השקאת מי סוטה להשקאת בני ישראל אחר חטא העגל.יישר כוח. נפלא מאוד! (הכל מסתמא מבוסס על הגמ' שהובאה לעיל)
אך עדיין לא יישב לנו מר את כוונת הרב השואל ואת דברי הגאון המחבר.
מי המחבר?בעיני אין לזה שחר, אך לא רציתי לבטל דברי גאון וקדוש מבלי לבדוק כראוי.
לכאורה הטעות היא של הכותב ששמע מפיו על עניין שהפרה כפרה לעגל, וגם על מה שמש"ר בדק אותם כסוטה, וקיים מצות עירוב תבשילין.
תודה לכם.
נלענ"ד שלא ראוי לכתוב.מי המחבר?
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
2.04
כ"ג אדר ב'
השקה חגיגית
חדש בפרוג
קורס חדשנות AI ובינה מלאכותית
14 שיעורים מפוצצים תוכן על כלי הAI השונים ליצירת תמונות וויז'ואל, עריכת וידאו ומושן, כתיבה ורעיונות, אפיון ועיצוב אתרים ועוד המון!
ההרשמה נפתחה!
20.03
י' אדר ב'
פתיחת מסלול
עיצוב ואדריכלות פנים
מלגות גבוהות!
26.03
טז' אדר ב'
פתיחת מסלול
מאסטר בשיווק דיגיטלי
מלגות גבוהות!
8.05
ל' ניסן
פתיחת מסלול
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
מלגות גבוהות!
9.05
א' אייר
ירושלמי?
יש לנו מלגה מטורפת עבורך! קורס במימון כמעט מלא!!
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
ההרשמה בעיצומה
28.05
כ' אייר
פתיחת מסלול מורחב:
פיתוח ובניית אתרים
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קיט ב'
ט בַּמֶּה יְזַכֶּה נַּעַר אֶת אָרְחוֹ לִשְׁמֹר כִּדְבָרֶךָ:י בְּכָל לִבִּי דְרַשְׁתִּיךָ אַל תַּשְׁגֵּנִי מִמִּצְוֹתֶיךָ:יא בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ לְמַעַן לֹא אֶחֱטָא לָךְ:יב בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:יג בִּשְׂפָתַי סִפַּרְתִּי כֹּל מִשְׁפְּטֵי פִיךָ:יד בְּדֶרֶךְ עֵדְוֹתֶיךָ שַׂשְׂתִּי כְּעַל כָּל הוֹן:טו בְּפִקֻּדֶיךָ אָשִׂיחָה וְאַבִּיטָה אֹרְחֹתֶיךָ:טז בְּחֻקֹּתֶיךָ אֶשְׁתַּעֲשָׁע לֹא אֶשְׁכַּח דְּבָרֶךָ: