דרוש מקור - משה בדק את בני ישראל אחר חטא העגל באפר פרה כסוטה?

#ליבא

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
ע"ז מד ע"א מובא ברמב"ן שם
 

#ליבא

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
על התורה שמות לב כ בסוף הדיבור:
ועד"ר עוד נתכוון לבדקם כסוטות, וצבתה בטנם ונפלה ירכם, והוא האמת.
 

#ליבא

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית

למאי נפקא מינה

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
תודה לכולכם, אבל אם תשימו לב לכותרת, חיפשתי מקור שהוא בדק אותם עם מי הפרה.
ומה שהבאתם - בדק אותם עם המים שבהם עירב את אבק העגל שטחן.
יתכן שזו אכן טעות של המחבר, שהלא הפרה היתה הרבה אחרי. השאלה אם יש כזה כיוון, כי המחבר בד"כ לא טועה, ובד"כ בסוף מצאתי מקור או לפחות סימוכין למה שאומר.
היה כאן קודם איזה קישור לקטע מהזוה"ק ונמחק. אולי בעליו יוכל להשיבו?
 

אליז

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
היכן ראית שמשה רבינו השקה את בני ישראל במי פרה?
עברתי על רוב ככל המקורות, ובכולם מוזכר רק שטחן את העגל והטיל עפרו לתוך המים.
 

אליז

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
תודה לכולכם, אבל אם תשימו לב לכותרת, חיפשתי מקור שהוא בדק אותם עם מי הפרה.
ומה שהבאתם - בדק אותם עם המים שבהם עירב את אבק העגל שטחן.
יתכן שזו אכן טעות של המחבר, שהלא הפרה היתה הרבה אחרי. השאלה אם יש כזה כיוון, כי המחבר בד"כ לא טועה, ובד"כ בסוף מצאתי מקור או לפחות סימוכין למה שאומר.
היה כאן קודם איזה קישור לקטע מהזוה"ק ונמחק. אולי בעליו יוכל להשיבו?
אולי הכוונה לזוה"ק פרשת משפטים קיג:
בההיא שעתא דתבר משה הלוחות דכתיב (שמות לב) וישבר אותם תחת ההר, צף אוקיינוס מאתריה וסליק לשטפא עלמא, חמא משה דאוקיינוס סליק לגבייהו והוה בעי לשטפא עלמא מיד ויקח את העגל אשר עשו וישרוף אותו באש וגו' ויזר על פני המים קם משה על מי אוקיינוס ואמר מיא מיא מה אתון בעאן, אמרו וכי אתקיים עלמא אלא באורייתא דלוחות ועל אורייתא דשקרו בה ישראל (ד"א ועבדו עגלא דדהבא אנן בעאן לשטפא עלמא), מיד אמר לון הא כל מה דעבדו בחובא דעגלא הא מסיר לכון ולא די כל אינון אלפין דנפלו מנייהו מיד ויזר על פני המים, לא הוו משתככי מיא עד דנטיל מיא מנייהו ואשקי לון מיד אשתקע אוקיינוס באתריה
 

#ליבא

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
היכן ראית שמשה רבינו השקה את בני ישראל במי פרה?
עברתי על רוב ככל המקורות, ובכולם מוזכר רק שטחן את העגל והטיל עפרו לתוך המים.
וכן בספר בים דרך לגרי"מ זילבר שמות מאמר מח האריך לבאר כיצד הפרה מטהרת על חטא העגל, אך לא הזכיר שהשקה באפר פרה, אלא רק שעשה כעין השקיה באפר פרה.

אגב, סליחה על הבורות, האומנם משקים סוטה באפר פרה?! או שלא הבנתי משהו...
 

#ליבא

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית

אליז

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
באבן עזרא (שמות לב כ) כתב, שהעגל שנשרף והוטל עפרו לתוך המים שהשקה משה רבינו את בני ישראל, היה דומיא דהטלת עפר המשכן לתוך מי סוטה.

וראה ברבינו בחיי (שמות לב יט): וכיון שראה משה סימן נזדרז בדבר, (שמות לב, כ) "ויקח את העגל אשר עשו וישרוף אותו באש ויזר על פני המים וישק" וגו', המים שזרה בהם השקה אותם דרך בזיון כדי שיוציאוהו דרך הנקבים, וכענין שכתוב בענין ע"ג: (ישעיה ל, כב) "תזרם כמו דוה צא תאמר לו", ועוד כוון משה לבדוק אותם כסוטות כדי שיוריקו פניהם ויתפרסם ביניהם מי ששמח בלבו על העון ההוא, כי אותם שחטאו ועשו בו מעשה, והם: המשתחוים והזובחים והמקטרים ביניהם, היה דן אותם על פי עדים ומחייבם מיתה, אבל מי ששמח בלבו לא היו יודעים והיו צריכים לבדוק ע"י המים, והוא שדרשו רז"ל: (יומא סו ב) זבח וקטר בסייף, גפף ונשק במיתה, שמח בלבו בהדרוקן.
 

#ליבא

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
באבן עזרא (שמות לב כ) כתב, שהעגל שנשרף והוטל עפרו לתוך המים שהשקה משה רבינו את בני ישראל, היה דומיא דהטלת עפר המשכן לתוך מי סוטה.

וראה ברבינו בחיי (שמות לב יט): וכיון שראה משה סימן נזדרז בדבר, (שמות לב, כ) "ויקח את העגל אשר עשו וישרוף אותו באש ויזר על פני המים וישק" וגו', המים שזרה בהם השקה אותם דרך בזיון כדי שיוציאוהו דרך הנקבים, וכענין שכתוב בענין ע"ג: (ישעיה ל, כב) "תזרם כמו דוה צא תאמר לו", ועוד כוון משה לבדוק אותם כסוטות כדי שיוריקו פניהם ויתפרסם ביניהם מי ששמח בלבו על העון ההוא, כי אותם שחטאו ועשו בו מעשה, והם: המשתחוים והזובחים והמקטרים ביניהם, היה דן אותם על פי עדים ומחייבם מיתה, אבל מי ששמח בלבו לא היו יודעים והיו צריכים לבדוק ע"י המים, והוא שדרשו רז"ל: (יומא סו ב) זבח וקטר בסייף, גפף ונשק במיתה, שמח בלבו בהדרוקן.
יישר כוח. נפלא מאוד! (הכל מסתמא מבוסס על הגמ' שהובאה לעיל)
אך עדיין לא יישב לנו מר את כוונת הרב השואל ואת דברי הגאון המחבר.
 

אליז

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
יישר כוח. נפלא מאוד! (הכל מסתמא מבוסס על הגמ' שהובאה לעיל)
אך עדיין לא יישב לנו מר את כוונת הרב השואל ואת דברי הגאון המחבר.
גם אני לא הבנתי כוונתו, רק ציינתי למקומות שבהם מבואר הקשר בין השקאת מי סוטה להשקאת בני ישראל אחר חטא העגל.
 

למאי נפקא מינה

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אני מאד מודה לכם.
כפי שכתבתי, בעיני זה תמוה מאד [ואכן עקב כך העליתי את זה פה], שהרי הפרה הראשונה נעשתה הרבה אחר העגל - אחר המשכן בשנה השניה.
אז אם זה נכון - הפירוש שכל כך הרבה זמן אחרי העגל נעשתה שוב בדיקה.
בעיני אין לזה שחר, אך לא רציתי לבטל דברי גאון וקדוש מבלי לבדוק כראוי.
לכאורה הטעות היא של הכותב ששמע מפיו על עניין שהפרה כפרה לעגל, וגם על מה שמש"ר בדק אותם כסוטה, וקיים מצות עירוב תבשילין.
תודה לכם.
 

גליל555

משתמש פעיל
עריכה תורנית
בעיני אין לזה שחר, אך לא רציתי לבטל דברי גאון וקדוש מבלי לבדוק כראוי.
לכאורה הטעות היא של הכותב ששמע מפיו על עניין שהפרה כפרה לעגל, וגם על מה שמש"ר בדק אותם כסוטה, וקיים מצות עירוב תבשילין.
תודה לכם.
מי המחבר?
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ב'

ט בַּמֶּה יְזַכֶּה נַּעַר אֶת אָרְחוֹ לִשְׁמֹר כִּדְבָרֶךָ:י בְּכָל לִבִּי דְרַשְׁתִּיךָ אַל תַּשְׁגֵּנִי מִמִּצְוֹתֶיךָ:יא בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ לְמַעַן לֹא אֶחֱטָא לָךְ:יב בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:יג בִּשְׂפָתַי סִפַּרְתִּי כֹּל מִשְׁפְּטֵי פִיךָ:יד בְּדֶרֶךְ עֵדְוֹתֶיךָ שַׂשְׂתִּי כְּעַל כָּל הוֹן:טו בְּפִקֻּדֶיךָ אָשִׂיחָה וְאַבִּיטָה אֹרְחֹתֶיךָ:טז בְּחֻקֹּתֶיךָ אֶשְׁתַּעֲשָׁע לֹא אֶשְׁכַּח דְּבָרֶךָ:
נקרא  15  פעמים

לוח מודעות

למעלה