בס"ד.
שלום לכם יוצרים, עורכים ומחברי לשון על סוגיהם השונים, הי"ו.
הגיע הזמן מזמן לשטוח בפני קהל הקוראים, הגולשים וכל המתעניינים בתחום, את הנתונים והעובדות שיהיו יכולים לסייע לכולנו ולכל מי שמתעניין ביצירת תכנים יפים לציבור ולכל אחד אחר.
באשכול הנוכחי אינני בא לדון על השפה הנכונה ועל התחביר התקין. מי שרוצה להתמקצע בזה יצטרך לפנות לאקדמיה ללשון, לחומרים היוצאים משם השכם וערב שעדיין לא החליטו סופית, על איך ומה. בינתיים עד שיגמרו לדון שם אני רוצה לשתף אתכם במישורים האחרים של הכתיבה, בנתונים ובעובדות שאספתי ובחנתי עם השנים, במשוב ובתגובות שקבלתי וצברתי. בהערות ובהצעות של קהל הכותבים.
אתם גם מוזמנים להיות חלק מהם, להביע את דעתכם ולשתף מניסיונכם.
כאן זו הבמה שלנו!
אני רוצה לכתוב, אבל לא יודע האם זה מתאים לי?
אם יש לך רעיונות להוציא החוצה הדבר יכול להתאים גם לך.
הרבה מהסופרים כיום ובעבר לא ידעו איך למשוך בעט, בכלל, מה שדחף אותם ליצירה היה הרעיון. החלום. אם גם לך יש חלום שווה לך לנסות. יש לכך סיכויים טובים שיצא משהו.
ציטט:
"המיתוס הנצחי, שיכולת כתיבה היא כשרון מולד שאם לא זכו בו - אין סיכוי לעולם להצליח בכתיבה, מנע כפי הנראה את האפשרות שספר כזה ייכתב". (ח. לבינסון).
לכתוב כל יום, מבלי להתבונן בנכתב איך לשפר ולהשתפר עוזר? מפתח את הכתיבה?
לא. הסופרים הטובים הם כאלו השמים לב השכם וערב ליצירה היוצאת תחת ידם, במה להשתפר ואיך להשתפר.
כיוצר ועמל על מילים שנים.. יצא לי לפגוש ולהכיר הרבה כותבים שלמרות שהוציאו לאור כמה וכמה ספרים עדיין אינם מתקרבים ביצירותיהם לאלו שעמלו על המילים הניסוח והמבנה - השכם וערב.
ציטוט:
"איני מופתע כלל על שאינך מבין את מצוקותיי הספרותיות! גם אני עצמי מבין אותן. ואף על פי כן הן קיימות, והן קשות. איני יודע עוד איך צריך לגשת לכתיבה ואיני מצליח לבטא, אלא שמינית שבשמינית מרעיונותי, אחרי גישושים אינסופיים. ידידך אינו מן הזריזים, לא ולא! הנה, למשל, כבר יומים תמימים אני הופך והופך בפיסקה אחת ואיני מתגבר עליה. לרגעים אני רוצה לבכות! ודאי אני מעורר בך רחמים! גם בי, בהחלט!" (ציטוט מגדולי היוצרים בספר עמלים על מילים).
מה נחשב ליצירה משובחת?:
יצירה שאוהבים ומתחברים אליה (דלוקים עליה, בלע"ז) היא הראויה לשכון כבוד במדף הספרים.
על אף שיש הרבה דברים ופרטים ההופכים את היצירה למשובחת בכל זאת ניתן להצביע בגדול על שני דברים שאם היצירה שלכם תכיל אותם קרוב לוודאי שהיא תהיה יצירה טובה.
1. חידוש/חדשנות.
2. נגיעה בנקודות הטובות והיפות שבחיים.
כל מוצר שיגיש את התוכן שלו בדרך חדשה אך שזה יגע גם כן, בשילוב, בנקודות הטובות והיפות שבחיים הרי שהוא יהיה מוצר טוב ואהוד!
עם זאת חשוב שנציין, לעולם, כל יצירה נמדדת בקהל היעד שלה. ספרות לצעירים אינה יכולה לקבל ציון ושבח מקהל מבוגרים כדוגמא, - הספר אינו פונה לראש שלהם, לחוויות והריגושים שלהם.
כשהיצירה פנתה לקהל היעד שלה, (- לגדולים, לקטנים, לחכמים לתמימים וכו'). אז ורק אז ניתן למדוד אותה, ביחס לתגובות ולתוצאות הניראות בשטח.
מיהם כותבים טובים?
כותב טוב הוא אחד שמסוגל וגם יודע, למחוק, גם את מה שכתב בעמל. שכן אז הוא משתבח יותר, ומתלמד להבא, איך להגיש תוצר מוגמר ויפה יותר.
כמובן, כותב שמוחק מבלי להבין ולדעת למה הוא מוחק, אינו יכול להיחשב לסופר טוב. גם למחיקה צריכה להיות סיבה, מחיקה מבלי סיבה אינה נחשבת מחיקה.
ציטוט:
"אני איני מאמין שיש סופרים שכותבים ואינם מוחקים. איני מאמין. אולי אלה שכותבים בשביל השוק או בשביל העיתון - זאת איני יודע. אבל בדרך כלל, כל כתבי היד שראיתי, וראיתי הרבה כתב יד, הוכיחו לי עד כמה סופרים גדולים שלכאורה כתבו בקלות... כמה עמל שיקעו בכל שורה ושורה, וכמה מחיקות יש שם. גם אני מוחק הרבה מאוד. ואפילו לאחר שכבר פרסמתי. אני מוחק ופעמים גם כותב את ספריי מחדש... זאת אומרת, שאילו מחר הייתי מוציא אותם מחדש, הייתי שוב מתקן אותם. זה לא משמע שהם אינם שלמים, אבל משמע שאני איני שלם" (ציטוט מגדולי היוצרים בספר עמלים על מילים).
הדרך לכתוב וליצור על רגל אחת, מהו?
בגדול, "מבטך צריך להיות ממוקד תמיד בקורא.
זוהי, בפני עצמה, כל טכניקת הכתיבה."
איך היית רוצה לשמוע את הדבר... באופן היפה ביותר שיש ובגישה הכי מרתקת שאפשר...
- מדמיינים אותו, חזק, היטב, ומתחילים לכתוב... מבלי לעצור
אחר כך, מתקנים ומוסיפים. ועם הזמן גם, משתבחים.
שלום לכם יוצרים, עורכים ומחברי לשון על סוגיהם השונים, הי"ו.
הגיע הזמן מזמן לשטוח בפני קהל הקוראים, הגולשים וכל המתעניינים בתחום, את הנתונים והעובדות שיהיו יכולים לסייע לכולנו ולכל מי שמתעניין ביצירת תכנים יפים לציבור ולכל אחד אחר.
באשכול הנוכחי אינני בא לדון על השפה הנכונה ועל התחביר התקין. מי שרוצה להתמקצע בזה יצטרך לפנות לאקדמיה ללשון, לחומרים היוצאים משם השכם וערב שעדיין לא החליטו סופית, על איך ומה. בינתיים עד שיגמרו לדון שם אני רוצה לשתף אתכם במישורים האחרים של הכתיבה, בנתונים ובעובדות שאספתי ובחנתי עם השנים, במשוב ובתגובות שקבלתי וצברתי. בהערות ובהצעות של קהל הכותבים.
אתם גם מוזמנים להיות חלק מהם, להביע את דעתכם ולשתף מניסיונכם.
כאן זו הבמה שלנו!
אני רוצה לכתוב, אבל לא יודע האם זה מתאים לי?
אם יש לך רעיונות להוציא החוצה הדבר יכול להתאים גם לך.
הרבה מהסופרים כיום ובעבר לא ידעו איך למשוך בעט, בכלל, מה שדחף אותם ליצירה היה הרעיון. החלום. אם גם לך יש חלום שווה לך לנסות. יש לכך סיכויים טובים שיצא משהו.
ציטט:
"המיתוס הנצחי, שיכולת כתיבה היא כשרון מולד שאם לא זכו בו - אין סיכוי לעולם להצליח בכתיבה, מנע כפי הנראה את האפשרות שספר כזה ייכתב". (ח. לבינסון).
לכתוב כל יום, מבלי להתבונן בנכתב איך לשפר ולהשתפר עוזר? מפתח את הכתיבה?
לא. הסופרים הטובים הם כאלו השמים לב השכם וערב ליצירה היוצאת תחת ידם, במה להשתפר ואיך להשתפר.
כיוצר ועמל על מילים שנים.. יצא לי לפגוש ולהכיר הרבה כותבים שלמרות שהוציאו לאור כמה וכמה ספרים עדיין אינם מתקרבים ביצירותיהם לאלו שעמלו על המילים הניסוח והמבנה - השכם וערב.
ציטוט:
"איני מופתע כלל על שאינך מבין את מצוקותיי הספרותיות! גם אני עצמי מבין אותן. ואף על פי כן הן קיימות, והן קשות. איני יודע עוד איך צריך לגשת לכתיבה ואיני מצליח לבטא, אלא שמינית שבשמינית מרעיונותי, אחרי גישושים אינסופיים. ידידך אינו מן הזריזים, לא ולא! הנה, למשל, כבר יומים תמימים אני הופך והופך בפיסקה אחת ואיני מתגבר עליה. לרגעים אני רוצה לבכות! ודאי אני מעורר בך רחמים! גם בי, בהחלט!" (ציטוט מגדולי היוצרים בספר עמלים על מילים).
מה נחשב ליצירה משובחת?:
יצירה שאוהבים ומתחברים אליה (דלוקים עליה, בלע"ז) היא הראויה לשכון כבוד במדף הספרים.
על אף שיש הרבה דברים ופרטים ההופכים את היצירה למשובחת בכל זאת ניתן להצביע בגדול על שני דברים שאם היצירה שלכם תכיל אותם קרוב לוודאי שהיא תהיה יצירה טובה.
1. חידוש/חדשנות.
2. נגיעה בנקודות הטובות והיפות שבחיים.
כל מוצר שיגיש את התוכן שלו בדרך חדשה אך שזה יגע גם כן, בשילוב, בנקודות הטובות והיפות שבחיים הרי שהוא יהיה מוצר טוב ואהוד!
עם זאת חשוב שנציין, לעולם, כל יצירה נמדדת בקהל היעד שלה. ספרות לצעירים אינה יכולה לקבל ציון ושבח מקהל מבוגרים כדוגמא, - הספר אינו פונה לראש שלהם, לחוויות והריגושים שלהם.
כשהיצירה פנתה לקהל היעד שלה, (- לגדולים, לקטנים, לחכמים לתמימים וכו'). אז ורק אז ניתן למדוד אותה, ביחס לתגובות ולתוצאות הניראות בשטח.
מיהם כותבים טובים?
כותב טוב הוא אחד שמסוגל וגם יודע, למחוק, גם את מה שכתב בעמל. שכן אז הוא משתבח יותר, ומתלמד להבא, איך להגיש תוצר מוגמר ויפה יותר.
כמובן, כותב שמוחק מבלי להבין ולדעת למה הוא מוחק, אינו יכול להיחשב לסופר טוב. גם למחיקה צריכה להיות סיבה, מחיקה מבלי סיבה אינה נחשבת מחיקה.
ציטוט:
"אני איני מאמין שיש סופרים שכותבים ואינם מוחקים. איני מאמין. אולי אלה שכותבים בשביל השוק או בשביל העיתון - זאת איני יודע. אבל בדרך כלל, כל כתבי היד שראיתי, וראיתי הרבה כתב יד, הוכיחו לי עד כמה סופרים גדולים שלכאורה כתבו בקלות... כמה עמל שיקעו בכל שורה ושורה, וכמה מחיקות יש שם. גם אני מוחק הרבה מאוד. ואפילו לאחר שכבר פרסמתי. אני מוחק ופעמים גם כותב את ספריי מחדש... זאת אומרת, שאילו מחר הייתי מוציא אותם מחדש, הייתי שוב מתקן אותם. זה לא משמע שהם אינם שלמים, אבל משמע שאני איני שלם" (ציטוט מגדולי היוצרים בספר עמלים על מילים).
הדרך לכתוב וליצור על רגל אחת, מהו?
בגדול, "מבטך צריך להיות ממוקד תמיד בקורא.
זוהי, בפני עצמה, כל טכניקת הכתיבה."
איך היית רוצה לשמוע את הדבר... באופן היפה ביותר שיש ובגישה הכי מרתקת שאפשר...
- מדמיינים אותו, חזק, היטב, ומתחילים לכתוב... מבלי לעצור
אחר כך, מתקנים ומוסיפים. ועם הזמן גם, משתבחים.
נערך לאחרונה ב: