דיון| נתונים ועובדות בעולמם של היוצרים והכותבים

חיים V

משתמש מקצוען
בס"ד.

שלום לכם יוצרים, עורכים ומחברי לשון על סוגיהם השונים, הי"ו.

הגיע הזמן מזמן לשטוח בפני קהל הקוראים, הגולשים וכל המתעניינים בתחום, את הנתונים והעובדות שיהיו יכולים לסייע לכולנו ולכל מי שמתעניין ביצירת תכנים יפים לציבור ולכל אחד אחר.

באשכול הנוכחי אינני בא לדון על השפה הנכונה ועל התחביר התקין. מי שרוצה להתמקצע בזה יצטרך לפנות לאקדמיה ללשון, לחומרים היוצאים משם השכם וערב שעדיין לא החליטו סופית, על איך ומה. בינתיים עד שיגמרו לדון שם אני רוצה לשתף אתכם במישורים האחרים של הכתיבה, בנתונים ובעובדות שאספתי ובחנתי עם השנים, במשוב ובתגובות שקבלתי וצברתי. בהערות ובהצעות של קהל הכותבים.
אתם גם מוזמנים להיות חלק מהם, להביע את דעתכם ולשתף מניסיונכם.

כאן זו הבמה שלנו!


אני רוצה לכתוב, אבל לא יודע האם זה מתאים לי?
אם יש לך רעיונות להוציא החוצה הדבר יכול להתאים גם לך.
הרבה מהסופרים כיום ובעבר לא ידעו איך למשוך בעט, בכלל, מה שדחף אותם ליצירה היה הרעיון. החלום. אם גם לך יש חלום שווה לך לנסות. יש לכך סיכויים טובים שיצא משהו.

ציטט:
"המיתוס הנצחי, שיכולת כתיבה היא כשרון מולד שאם לא זכו בו - אין סיכוי לעולם להצליח בכתיבה, מנע כפי הנראה את האפשרות שספר כזה ייכתב". (ח. לבינסון).


לכתוב כל יום, מבלי להתבונן בנכתב איך לשפר ולהשתפר עוזר? מפתח את הכתיבה?
לא. הסופרים הטובים הם כאלו השמים לב השכם וערב ליצירה היוצאת תחת ידם, במה להשתפר ואיך להשתפר.
כיוצר ועמל על מילים שנים.. יצא לי לפגוש ולהכיר הרבה כותבים שלמרות שהוציאו לאור כמה וכמה ספרים עדיין אינם מתקרבים ביצירותיהם לאלו שעמלו על המילים הניסוח והמבנה - השכם וערב.

ציטוט:
"איני מופתע כלל על שאינך מבין את מצוקותיי הספרותיות! גם אני עצמי מבין אותן. ואף על פי כן הן קיימות, והן קשות. איני יודע עוד איך צריך לגשת לכתיבה ואיני מצליח לבטא, אלא שמינית שבשמינית מרעיונותי, אחרי גישושים אינסופיים. ידידך אינו מן הזריזים, לא ולא! הנה, למשל, כבר יומים תמימים אני הופך והופך בפיסקה אחת ואיני מתגבר עליה. לרגעים אני רוצה לבכות! ודאי אני מעורר בך רחמים! גם בי, בהחלט!" (ציטוט מגדולי היוצרים בספר עמלים על מילים).


מה נחשב ליצירה משובחת?:

יצירה שאוהבים ומתחברים אליה (דלוקים עליה, בלע"ז) היא הראויה לשכון כבוד במדף הספרים.
על אף שיש הרבה דברים ופרטים ההופכים את היצירה למשובחת בכל זאת ניתן להצביע בגדול על שני דברים שאם היצירה שלכם תכיל אותם קרוב לוודאי שהיא תהיה יצירה טובה.
1. חידוש/חדשנות.
2. נגיעה בנקודות הטובות והיפות שבחיים.
כל מוצר שיגיש את התוכן שלו בדרך חדשה אך שזה יגע גם כן, בשילוב, בנקודות הטובות והיפות שבחיים הרי שהוא יהיה מוצר טוב ואהוד!

עם זאת חשוב שנציין, לעולם, כל יצירה נמדדת בקהל היעד שלה. ספרות לצעירים אינה יכולה לקבל ציון ושבח מקהל מבוגרים כדוגמא, - הספר אינו פונה לראש שלהם, לחוויות והריגושים שלהם.
כשהיצירה פנתה לקהל היעד שלה, (- לגדולים, לקטנים, לחכמים לתמימים וכו'). אז ורק אז ניתן למדוד אותה, ביחס לתגובות ולתוצאות הניראות בשטח.


מיהם כותבים טובים?

כותב טוב הוא אחד שמסוגל וגם יודע, למחוק, גם את מה שכתב בעמל. שכן אז הוא משתבח יותר, ומתלמד להבא, איך להגיש תוצר מוגמר ויפה יותר.
כמובן, כותב שמוחק מבלי להבין ולדעת למה הוא מוחק, אינו יכול להיחשב לסופר טוב. גם למחיקה צריכה להיות סיבה, מחיקה מבלי סיבה אינה נחשבת מחיקה.

ציטוט:
"אני איני מאמין שיש סופרים שכותבים ואינם מוחקים. איני מאמין. אולי אלה שכותבים בשביל השוק או בשביל העיתון - זאת איני יודע. אבל בדרך כלל, כל כתבי היד שראיתי, וראיתי הרבה כתב יד, הוכיחו לי עד כמה סופרים גדולים שלכאורה כתבו בקלות... כמה עמל שיקעו בכל שורה ושורה, וכמה מחיקות יש שם. גם אני מוחק הרבה מאוד. ואפילו לאחר שכבר פרסמתי. אני מוחק ופעמים גם כותב את ספריי מחדש... זאת אומרת, שאילו מחר הייתי מוציא אותם מחדש, הייתי שוב מתקן אותם. זה לא משמע שהם אינם שלמים, אבל משמע שאני איני שלם" (ציטוט מגדולי היוצרים בספר עמלים על מילים).


הדרך לכתוב וליצור על רגל אחת, מהו?
בגדול, "מבטך צריך להיות ממוקד תמיד בקורא.
זוהי, בפני עצמה, כל טכניקת הכתיבה."
איך היית רוצה לשמוע את הדבר... באופן היפה ביותר שיש ובגישה הכי מרתקת שאפשר...
- מדמיינים אותו, חזק, היטב, ומתחילים לכתוב... מבלי לעצור

אחר כך, מתקנים ומוסיפים. ועם הזמן גם, משתבחים.
 
נערך לאחרונה ב:

נריה מגן

משתמש מקצוען
תודה רבה! קטע מעולה בהגשה נפלאה.
רק לגבי זה:
אם יש לך רעיונות להוציא החוצה הדבר יכול להתאים גם לך.
הוממממ....
צריך גישה מסויימת לפחות לעולם הכתיבה. צר לי על אותם אלו ששיכנעו את עצמם שאנשי סופר הם והטרילו את הציבור בשגיאותיהם ובסירבול לשונם. בעצם, ממש לא צר לי עליהם. אני שונא אותם. צר לי על הציבור האומלל.
 

חיים V

משתמש מקצוען
@נריה מגן בשביל זה יש משוב, ומבחני ביקורות. מי שלא עובר אותם לפעמים יכול ליפול בפח.
בנוסף, כל אחד צריך לבדוק את התחום שהוא טוב וחזק בו. יש הרבה כותבים מצוינים, אך לא כולם מתאים להם לכתוב יצירה ספרותית עלילתית למשל.
 
נערך לאחרונה ב:

חיים V

משתמש מקצוען
ברשותכם אני עוזב לרגע את הדיון שהתפתח וחוזר לכתוב מהצד שלנו, היוצרים. (כמובן כולם מוזמנים ליטול חלק).

"אני לא יודע מהיכן להתחיל לכתוב" "ומה עושים כשאין לי רעיון" "מה אצלכם הסופרים הכל עובר חלק? אין לכם שגיאות".

כיוצרים ומושכים בעט השכם וערב אנו מעוניינים לשתף אתכם במה שעובר עלינו טרם יצירותינו רואות אור:

לפני שמושכים בעט בכלל...
את העט אנו לא תופסים ואל הדף כלל לא נגשים, הולכים לחופש... של כמה ימים כדי לקלוט את רוח הציבור, קהל היעד שלנו, חושבים על מה שהם אוהבים, רוצים, יעניין אותם, מסמלים לעצמינו ממה הם נבהלים אינם מרוצים, על מה הם כועסים ולא מביטים ומסתכלים.

וממשיכים עדיין לטייל לנו בגן סקר או במרום נווה בפרק יהושע או אפילו בפרק הדרום (ולפעמים בפינת החי אם אנו רוצים לכתוב על קופים בחיק הטבע :) או לשהות על שפת הכינרת כדי לדוג דגים) חושבים על המבנה בגדול, על הפרטים הראשים שיכילו הגיליונות, חושבים עליהם!! לא מדמיינים אותם איך הם יראו!! חושבים ספציפי, ולכן גם שואלים את עצמינו שאלות מה אנו רוצים שיהיה ואיך יהיה. (על פי מה שהרחנו ורחרחנו מהציבור שלנו לפני),
את הכל אנו עושים לפני כן... רק אחר כך העט מגיע!

בדרך הזו גילנו שמחסום הכתיבה ממעט לבוא. הרעיונות יותר זורמים והמחשבות נעשות קלות יותר ובהרבה.

אל תיגשו למקלדת ישר! אתם לא מכונה. תנו לרגשות שלכם להתעורר ולנפש שלכם להתחבר!! כשהנפש שלכם תפעל כתיבתכם תיראה אחרת. בדוק!


סופרים לעולם לא טועים!!
ממש בדיחה. כל סופר ממוצע טועה, ולפעמים בגדול. אנו מודעים לעובדה הפשוטה ביותר שלכל סופר ממתינים ומחכים טעויות ופשלות מאחרי הדלת, בפינה, ולכן,
במהלך הכתיבה אנו לא נרתעים ולא נבהלים משגיאות קריא וכתיב ולא מתחביר לקוי; מה שכן, לכל סופר מוצלח כמעט יש אחריו עורך ומגיה לשון.
הרבה מאתנו מעדיפים לכתוב ישר אל תוך פנקס רשימות כדי לא לקבל מדי פעם תזכורות מהוורד. ושלא יבלבל אותנו הפונט המעוצב. פשוט אנו כותבים איך שיוצא כהתחלה, לאחר מכן מעתיקים הכל לוורד ועושים עריכה שניה. כאן מתחילים להופיע כל התיקונים שצריך לעשות, אנו לא עושים הכל, העורך והמגיה הלשוני נוטלים חלק בעבודתנו, חוסך לנו זמן ועוזר לנו להתקדם לפרויקט הבא.
אין לכם מגיה ועורך לשון צמוד? מומלץ שתתחילו לבקש אותו באשכול סמוך...


יוצרים כותבים בכל מצב?
לא. קשה לסופר לכתוב במקום סואן וגועש, או סתם ככה ישר. הזרימה >> ההנאה לא תשיג את מטרתה כפי הנרצה, הסופר יתקשה להביע את המהלך במקצועיות.
כל יוצר זקוק לשקט כמינימום להתחלה אחר כך פחות, הכתיבה זורמת יותר מאליה. בד"כ הצורך בשקט הוא לקבל כתיבה רצה ומחשבה חלקה... לקבל דמיון ברור.
אך יחד עם זאת כשמתאמנים "לחשוב" על הדברים, ומנסים להציג לעצמנו מספר אפשרויות 'איך לבנות' - מראש לפני - כמובן. קל לנו לכתוב גם במצב שלא כל כך של שקט. כמובן אנו מנצלים ומעדיפים יותר את השקט. כי אין על השקט. אחרי הכל.


מה כדאי ומוכרח לסופר מתחיל ללמוד?
הא'-ב' של כל רוצה להעביר קולמוס הוא להכיר מילים נרדפות, לפני כל, להבין את המשמעות של כל מילה ולהבין גם את ההבדל בינה לחברתה. המילה הנרדפת משחקת תפקיד חשוב.

כמו כן, כשלב יותר מתקדם, לדעת מתי יש להשתמש במילה והיכן יש למקמה. (ישנם מילים על אף שיכולים לשמש בכל חריזה בכל זאת יש מחרוזות שלא היה כדאי שיופיעו שם. הקונוטציה שתיווצר תחליש את הרוח הנושבת מהמבנה).

יהיה מומלץ מאוד לכל סופר להתאמן בכתיבה חופשית כדי ללמוד לבטאות רגשות במדויק.

על האמור כדאי להוסיף שנעשו כמה מחקרים בקליטה של השפה, הכללים שלה, התחביר והמבנה ועוד ולהפתעת החוקרים התגלה דבר מדהים, שלכל אדם כמעט יש חוש דק שכלי לקלוט איך צריך להראות התחביר ואיך ראוי גם שהמבנה יהיה וכו' ועוד. רק שאנשים זקוקים לפתח את החוש יותר, לכתוב! ואט אט לגלות/לזהות את הצורה והאופן הנכון, בגדול.
 

הגשש

משתמש מקצוען
אוסיף קצת מתבונותיי שליקטתי בשדות סופרים (חלקם זרים..)

אני רוצה לכתוב, אבל לא יודע האם זה מתאים לי?
אתה רוצה לכתוב? כתוב! אף סופר לא נולד סופר, כמו שאף משורר או גיטריסט לא נולד כזה. כולם התאמנו על מה שהם הרגישו שעושה להם טוב בנשמה.
אם כתיבה עושה לך טוב בנשמה. תכתוב.
אם אתה רוצה לכתוב בשביל להתפרנס. הנח למקלדת ולך לעבוד.

לכתוב כל יום, מבלי להתבונן בנכתב איך לשפר ולהשתפר עוזר? מפתח את הכתיבה?
נכון ולא נכון.
נכון, כי בשביל לכתוב צריך לכתוב. נקודה.
לא נכון, כי אדם שיתאמן כל חייו עם אטמי אוזניים לא יהפך לגיטריסט.
כתיבה צריכה התבוננות. כתיבה צריכה ביקורת. הייתי קובע כאן כלל שביקורת נכונה ובונה, היא הדבר הטוב ביותר שיש לסופר.

מה נחשב ליצירה משובחת?
יצירה שהקורא יניח אותה בסמוך לכר, גם בסיום הקריאה השלישית.

מיהם כותבים טובים?
א. התשובה תואמת לשאלה מיהו מוזיקאי טוב.
אין חובב מוזיקת רוק שיהלל זמר אופרה.
רק מי שחובב את הז'אנר של הסופר יכול לחוות דעה על הכתיבה שלו.

ב. נכתב לעיל על מחיקה. הנה שתי אמירות בנושא.
״כתיבה זה דבר פשוט. כל מה שאתה צריך לעשות זה למחוק את המילים הלא נכונות.״ מארק טווין.
עריכה היא הכל. חתוך עד שאי אפשר לחתוך עוד. מה שנשאר, בדרך כלל, מלבלב לחיים. אסתר פרוייד.

הדרך לכתוב וליצור על רגל אחת, מהו?
מאוד תלוי. ברוב המקרים זה כמו שנכתב לעיל. לכתוב לכתוב ולכתוב. לערוך שוב ושוב. לתת לאחרים לקרוא. לקבל הערות בשתי ידיים. למחוק.
בכתיבה כמו של משה גוטמן למשל, הקוד הוא התבוננות. הקשבה.
תכתבו איך המתדלק האחרון שפגשתם דיבר, אח"כ תקראו איך משה גוטמן מתאר את זה.
בתדלוק הבא, תקשיבו לכל הגה, תעקבו אחרי כל הבעה או תנועה.
אחרי שתכתבו את התיאור שוב, תשוו בין הניסיון הראשון לאחרון. התוצאה היא, התבוננות.

לפני שמושכים בעט בכלל...
עוצרים לשאול, למה אני עומד לעשות את הפעולה הבאה ששמה כתיבה?
מה יש לי לכתוב שאחרים עדיין לא כתבו? מה יש לי לחדש שאחרים עדיין לא חידשו?
תהפכו את הקרביים של עצמכם עד שתקבלו תשובה.
ככל שהתשובה תהיה עמוקה יותר. אמיתית יותר. טהורה יותר. הכתיבה שלכם תהיה טובה יותר.
זכרו, בראש ובראשונה כותבים בשביל הנשמה. רק אח"כ לפרנסה.
ו... לגבי השראה. עיינו בחתימה שלי.
ויש גם תובנות נוספות.
"אל תחכה להשראה – משמעת היא המפתח". אסתר פרוייד.
״חובבנים יושבים ומחכים להשראה, השאר פשוט קמים והולכים לעבודה.״ סטפן קינג.
והנה אחת שלי.
"משמעת עצמית היא פטיש הכתיבה הטוב ביותר".

סופרים לעולם לא טועים!!
לא מכיר משפט כזה. מי שלא עושה לא טועה.

יוצרים כותבים בכל מצב?
ממש לא. יוצרים, יוצרים לעצמם את התנאים הטובים ביותר כדי ליצור.
מאידך, אם נמתין לתנאים המקסימליים מתי נכתוב?

מה כדאי ומוכרח לסופר מתחיל ללמוד?
טוב שהשאלה הזאת באה בסוף.
לעתים אני נכנס לפורום ורואה כאלה שנמצאים כאן הרבה.
אז נכון, צריך להתמקצע. צריך לקרוא דברים חכמים שאחרים כותבים אבל קבלו את הציטוט הבא מאחד שכתב קרוב ל-20 ספרים, אותי הוא תפס חזק מאוד.
״לא סביר שמי שיש לו קישור לאינטרנט בסביבת העבודה יכתוב סיפורת טובה.״ ג׳ונתן פרנזן.

בהצלחה לכולנו.
 

משויטט

משתמש מקצוען
מסכים עם דבריך הנכונים מאוד, במיוחד עם זה:
לעתים אני נכנס לפורום ורואה כאלה שנמצאים כאן הרבה.
אז נכון, צריך להתמקצע. צריך לקרוא דברים חכמים שאחרים כותבים אבל קבלו את הציטוט הבא מאחד שכתב קרוב ל-20 ספרים, אותי הוא תפס חזק מאוד.
״לא סביר שמי שיש לו קישור לאינטרנט בסביבת העבודה יכתוב סיפורת טובה.״ ג׳ונתן פרנזן.

בהצלחה לכולנו.
אכן, קשה מאוד לכתוב כשיש קישור לאינטרנט. מניסיון.
 

חיים V

משתמש מקצוען
@הגשש
תודה על השיתוף!

זוויות חזקות ומדהימות!

חובבי ההשראה
זכרו: ספר, סיפור או מאמר טוב מכילים 10% השראה ו-90% עבודה!
אהבתי!
נכון נכון. תוצרים טובים יוצאים ויצאו עם עבודה טובה; מעטים- בהשראה.
 
נערך לאחרונה ב:

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
@חיים V ברוך הבא לפורום.
להבא נא להקפיד על כותרת מתאימה ע"פ הכללים.
(בפעם הזו ערכתי)
בברכת הצלחה מרובה,
פנס.
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יי אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יי חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  6  פעמים

אתגר AI

השתקפות מרהיבה • אתגר 137

לוח מודעות

למעלה