דיוור אלקטרוני מול פייסבוק ככלי ליצירת מערכת יחסים

פוס

משתמש מקצוען
D I G I T A L
רוני הורוביץ מחדד את ההבדלים בין המדיות, אבל לאכזבתי לא מגיע למסקנא ספציפית כלשהיא:

ראשית וידוי: באופן אישי אני לא פעיל בפייסבוק. לא אוהב את זה. לא זקוק לזה. לא רוצה לראות את הפרצוף של אף אחד. . ..(סתם, אני לא כזה שונא אנוש אבל יש דברים מעניינים יותר מאשר לראות מי מחברי עשה מה). לאחרונה אפילו הבן שלי בן 16 הודיע באופן חגיגי שהוא עוזב את פייסבוק וסגר את החשבון שלו (האם יש כאן מקרה נדיר שבו אב השפיע במשהו על בנו המתבגר? אני לא הייתי הולך כל כך רחוק).

לכן אני בהחלט גם לא מומחה בפייסבוק. כדי להיות מומחה באמת בנושא מסוים צריך ממש לחיות אותו, להתנסות בו - לא מספיק לקרוא עליו או להבין את הכללים שעל פיהם הוא פועל. עומרי רווח הוא מומחה בפייסבוק ואם יש לכם שאלות ספציפיות אני מציע להתייעץ איתו ולרכוש את המוצרים שלו.

אבל לא ניתן וממש לא רצוי להתעלם מפייסבוק כאמצעי שיווקי. עסקים צריכים להיות היכן שנמצאים הלקוחות שלהם ורבים מהם אכן נמצאים בפייסבוק.

שיווק באינטרנט מורכב משלושה חלקים: תנועה, המרה ומערכת יחסים. בפשטות - לקוח מגיע לאתר שלנו, מומר באמצעותו לקונה או פונה (ליד בלשון המקצועית) ומרגע זה נוצרת איתו מערכת יחסים שתפקידה לעודד אותו לרכוש בפעם הראשונה או לבצע רכישות חוזרות.

פייסבוק ודיוור אלקטרוני עשויים להשתלב בכל שלושת החלקים של השיווק באינטרנט אולם התפקיד המשמעותי ביותר של שני הכלים האלה הוא ביצירת מערכת יחסים. מאמר זה דן בהבדלים בין דיוור אלקטרוני לפייסבוק, מתי נכון להשתמש בכל כלי ומתי בשניהם בהקשר של בניית מערכת יחסים.

לפני שאתחיל אציג באופן מהיר את הכלים השיווקיים בפייסבוק:

פרופיל אישי: פרופיל אישי הוא החשבון האישי שלכם בפייסבוק. הוא מאפשר לקבל הצעות חברות ולהציע הצעות חברות אחרות. על פי תנאי השימוש של פייסבוק פרופיל אישי יכול להיות קשור רק לאדם פרטי ולא לארגון ולכן הוא מוגבל ככלי שיווקי. כמון כן פייסבוק אוסר על פתיחת פרופיל עבור זהות דמיונית וכמובן אוסר על התחזות לאדם קיים אחר. (אגב, אני מכיר אשת שיווק מסוימת שמתחזקת, בניגוד לתנאי השימוש, 10 זהויות שונות בפייסבוק ומשתמשת בהן לקידום כל ארגון שהיא עובדת עבורו).

קבוצה: קבוצה בשונה מפרופיל אישי אינה מחייבת זהות פרטית ולכן יכולה להיות אמצעי עסקי. בעל הקבוצה יכול לשלוח הודעה לכל חברי הקבוצה (עד 5000) ולכן רבים חושבים (בטעות כפי שנראה מיד) שקבוצה עשויה להחליף רשימת תפוצה בדוא"ל. יש שלושה סוגי קבוצות: קבוצה פתוחה שכל משתמש פייסבוק יכול להצטרף אליה, קבוצה בהזמנה בלבד וקבוצה סודית שעצם קיומה נסתר מכל מי שאינו שייך אליה.

דף אוהדים או דף מעריצים (תלוי איך מתרגמים את המושג fan): זה הכלי שפייסבוק פיתח בעיקר כדי לאפשר למותגים לפעול ברשת. הדף דומה לקבוצה. ההבדלים העיקריים הם שרשימת התפוצה שלו אינה מוגבלת ל 5000 חברים, לא ניתן למנוע הצטרפות והתכנים שלו פתוחים לסריקה של מנועי החיפוש.

רק כדי להשלים את התמונה של כלי השיווק בפייסבוק אזכיר גם את האפשרות לפרסם מודעות מסוג PPC (כלומר תשלום עבור קליק) שמוצגות למשתמשי פייסבוק. מודעות אלה שייכות לתחום של תנועה יותר מאשר לתחום ממערכת יחסים ולכן לא אעסוק בהן במאמר זה. אקדיש את אחד הגליונות הקרובים לדיון בנושא מעניין זה.

עתה משכלי השיווק בפייסבוק מוכרים בואו נבחן מתי כדאי להשתמש בהם ומתי כדאי להשתמש בדיוור אלקטורני.ומתי כדאי להשתמש בשניהם (רמז. . ..כמעט תמיד).

פופולאריות

נדמה שכל העולם ואשתו (במיוחד אשתו - מחקרים גילו שנשים פעילות יותר בפייסבוק) נמצאים בפייסבוק. ואולם כיישום, לדואר האלקטרוני חדירה של 100% בעוד פייסבוק נמוך מכך באופן משמעותי (אני לא יודע מה המספרים הנוכחיים של פייסבוק אבל הם עדיין רחוקים מ 100%). לא רק זה אלא שתדירות השימוש במייל עדיין גבוהה הרבה יותר מזו של פייסבוק (רוב האנשים בודקים מייל מספר פעמים ביום לא כולם נוהגים כך כלפי פייסבוק - אם כי רבים מחזיקים חלון פייסבוק פתוח באופן מתמיד).

הודעות פרטיות

כשמשווים בין שיווק באימייל מול רשתות חברתיות רבים חושבים על מערכת שבה גוף שיווקי מעביר מסר בו-זמני לקבוצה של נמענים. חלק מההודעות הן אכן כאלה אבל חלק גדול הן עדיין הודעות שנשלחות לנמען מסוים: אישור הרשמה, אישור רכישה, חשבונית וכו'. הודעות מסוג זה קשה לשלוח באמצעות פייסבוק ולאימייל יש עדיין מונופול לסוג כזה של הודעות. האימייל הוא עדיין מדיום שבו קל יותר לקדם מכירות באופן ישיר בעוד שבפייסבוק המסרים הם הרבה יותר כלליים ומטרתם בעיקר בניית קהילה סביב המוצר או השירות.

אוטומציה

מערכות הדיוור האלקטרוני כדוגמת רב מסר מכילות מרכיבי אוטומציה רבים. למשל "סדרת מסרים" - משלוח של סדרת מסרים באופן אוטומטי לחלוטין לכל נמען חדש בהתאם למועד ההרשמה שלו. בפייסבוק בשלב זה אין אפשרויות כאלה.


דיון פומבי

קשה לערוך דיון פומבי באמצעות דואר אלקטרוני. אני לא יודע אם אתם זוכרים אבל בעבר היו קבוצות דיון במייל שמאפשרות לקבוצת אנשים, אפילו גדולה לתקשר באמצעות המייל. עם השנים התברר שדיון כזה הוא מאוד מסורבל וכיום הרשתות החברתיות כבשו את הנישה הזו. כמובן שגם הכלי הישן והטוב של הפורום אפשר דיון פומבי אבל אין ספק שהרשתות החברתיות מאפשרות לכל אחד לפתוח בקלות רבה קבוצה והממשק הסטדנרטי מסייע בהשתתפות בדיון. בעניין שיחה ודיון אין ספק שפייסבוק מנצחת את הדואר האלקטרוני.

עיצוב

אחד המרכיבים החשובים לעסקים הוא המיתוג. בעוד שאפשר לעצב את הניוזלטר או כל פריט דיוור אחר כך שיתאים לעיצוב המותג הדבר אפשרי פחות בפייסבוק שמספקים ממשק אחיד פחות או יותר לכל העסקים.

קצב עדכון

אחד המאפיינים של מדיה חברתית הוא הצורך בקצב עדכון גבוה מאוד. אם למשל מדובר בעדכון סטאטוסים בפרופיל אישי או בקיר של דף אוהדים העדכון צריך להיות על בסיס יומי ואולי אף על בסיס של מספר עדכונים ביום. קצב עדכון נמוך יותר פשוט יישטף עם הזרם והלקוחות עלולים כלל לא להבחין בו. הדואר האלקטרוני לעומת זאת מאפשר קצב עדכון נמוך הרבה יותר - למשל לניוזלטר הנשלח פעם בחודש (כמו למשל הניוזלטר הזה) אין מקום במסגרת מדיה חברתית אבל הוא עשוי להיות יעיל מאוד כאשר הוא נשלח באמצעות הדואר האלקטרוני.

שליטה בתזמון

אחד החוזקות של הדואר האלקטרוני הוא השליטה בתזמון. מכיוון שהנמענים בודקים את המייל שלהם מספר פעמים ביום אתם יכולים לדעת פחות או יתר במדויק מתי רובם יקבלו את ההודעה. בפייסבוק השליטה שלכם היא פחותה. גם אם אתם משתמשים באופציית הדיוור של פייסבוק הנמענים יקבלו לתיבת הדואר האלקטורני שלהם רק מסק קצר שמחכה להם הודעה ולא את הנוסח המלא של ההודעה.

פילוח הרשימה

משתמשים מתוחכמים ברב מסר מחזיקים עשרות רשימות שכל אחת מכילה נמענים מסוג מסוים. הם שולחים כל מסר רק לאוכלוסיה שהמסר הזה עשוי באמת לעניין אותו. כמובן שאפשר לפתוח עשרות קבוצות גם בפייסבוק אך קשה יהיה לגרום לאנשים להירשם למספר רב של קבוצות, בעוד שבדוא"ל אפשר לארגן את הנמענים בקבוצות באופן עצמאי.

כושר אנליטי

כאשר שולחים מסרי דואר אלקטרוני אפשר לקבל נתונים על הפותחים ועל המקליקים על קישורים. אפשר גם להשתמש בנתונים האלה כדי לשלוח דוורים נוספים שמבוססים על התנהגות הנמענים - למשל לשלוח מסר ממוקד לכל המקליקים על קישור מסוים. בשלב זה אין כלי מקביל בפייסבוק או ברשתות חברתיות אחרות.

ויראליות

לדיוור אלקטרוני ולפייסבוק יש כמובן אפקט ויראלי. בדיוור האפקט מושג באמצעות כך שנמען רשום מעביר את המסר לנמען אחר שאינו רשום. ברשתות חברתיות האפקט אמור להיות חזק יותר. אם חבר שלי מציץ בפרופיל שלי הוא רואה לאיזה דפי אוהדים אני רשום ועשוי להירשם גם הוא. לעיתים הוא אף עשוי לראות עדכוני סטאטוס של דף האוהדים בקיר של החברים. אני לא יודע עד כמה האפקט הזה הוא משמעותי לא נתקלתי במאמר שחקר את הנקודה הזו.

הוכחה חברתית

בפיסבוק כולם רואים את כולם. כך אפשר לראות מי אוהד את המותג ובמיוחד כמה אוהדים. זה עשוי להיות יתרון כי זה מספק הוכחה לפופלאריות של המותג. אבל לעיתים התוצאה היא הפוכה - מותגים שנחשבים גדולים הם בעלי דפי אוהדים עם מספר קטן של אוהדים.

שלוב דיוור ופייסבוק

דיוור ופייסבוק יכולים לתמוך זה בזה: כמעט כל הגורואים של פייסבוק משתמשים גם בדיוור ולרובם טופס הרשמה לרשימת התפוצה שלהם בדף האוהדים שלהם. אפשר גם להוסיף כפתורים של הצטרפות לדף האוהדים בדיוור.

שיווק B2B (עסקים לעסקים)

בשיווק של עסקים לעסקים (בניגוד לעסקים לצרכנים) עדיין כמעט אין שימוש לכלים של שיווק חברתי ופייסבוק כמובן בתוכם. אני עובד עם לא מעט חברות בתחום וכל הניסיונות למנף רשתות חברתיות עלו עד כה בתוהו. באחת החברות השתמשנו ברשימה גדולה מאוד כדי לגרום לנמענים לעקוב אחרינו ב טוויטר. התוצאה: 80 עוקבים - מספר שלא כדאי להשקיע עבורו אפילו twit אחד.

קראתי בסקר שהתפרסם לאחרונה ש 70 אחוז מהעסקים רואים בשיווק באימייל אמצעי שיווקי שבו החזר ההשקעה מדיד יותר, ממומש בקלות רבה יותר ובסך הכל גבוה יותר מזה של שיווק באמצעות רשתות חברתיות.


כאן נסיים להפעם!
 

דוד לסר

משתמש רשום
ריפרפתי על המאמר בלי להתעמק אבל למען הגילוי הנאות:
רוני הורביץ, לא רק שאינו מכיר את הפייסבוק לאשורו, הוא גם מנכ"ל חברת "רב-מסר" אשר עוסקת בשיווק באמצעות דואר אלקטרוני.
חוץ מזה, שגיל המשתמשים בפייסבוק עולה בקצב מסחרר ובהחלט נראה לי שבעבודה חכמה גם שיווק B2B אפשר לעשות שם.
בנוסף, זה שהשיווק לא מדיד בפרמטרים מדעיים לא בהכרח אומר שזה לא טוב. לפעמים דווקא זה שאתה שם, שומעים עליך, מכירים אותך היכרות אישית. עושה את זה לאנשים.

חבל שרוני הורביץ נלחם מלחמה לדעתי אבודה- פשוט מומלץ לו להמציא תוכנה שתתן אוטומציה גם בפייסבוק....
 

smargaliot

משתמש פעיל
D I G I T A L
קודם כל גילוי נאות - אני לקוח של רב מסר ומשתמש בשירות הנפלא שלהם

ועכשיו לענינינו
ראשית כל אי אפשר להסיק מסקנות בתחום הזה - תחום האינטרנט הוא דינמי ומשתנה מזמן לזמן ובין תחום אחד לתחום אחר - ככה שאין בזה כללי אצבע
חשוב לזכור ששימוש בפייסוק ובדיוור אלקטרוני לשמירת קשר עם לקוחות אינם סותרים אלא הם שניהם כלים שחשוב להשתמש בהם והם משלימים אחד את השני
כמעט כל עסק חייב היום להיות בפייסבוק מהסיבה הפשוטה - אם כיום גוגל הוא שער הכניסה של למעלה משמונים אחוז מהאנשים לאינטרנט, יתכן מאד שבזמן הקרוב זה ישתנה לטובת פייסבוק, ואין אחד בעולם שיודע לצפות איך ייראה עולם האינטרנט בקרוב
חבל לעסקים שכבר נמצאים באינטרנט לא להיות קיימים בפלטפורמות שיכולים להביא להם הרבה תנועה - ותנועה איכותית, רק בגלל חשיבה שאולי יש להם כלי אחר שיכול לעבוד יותר 
 

מקארתור

משתמש מקצוען
D I G I T A L
בנתיים ציון עובדות ותו לא, עצם ההשוואה לא מותרת ומציאותית כרגע, גוגל בשלה, פייסבוק שאין לי מונח אחר להגדיר אותה חוץ מהבייביסטר הגדול בעולם, ושאר המגפות החברתיות, הינם יוזמות נדל"ן בסדר גוגל הכי גדול ששיך, אך ללא מתכון להמרה למזומנים,
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק לא

א לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד:ב בְּךָ יְהוָה חָסִיתִי אַל אֵבוֹשָׁה לְעוֹלָם בְּצִדְקָתְךָ פַלְּטֵנִי:ג הַטֵּה אֵלַי אָזְנְךָ מְהֵרָה הַצִּילֵנִי הֱיֵה לִי לְצוּר מָעוֹז לְבֵית מְצוּדוֹת לְהוֹשִׁיעֵנִי:ד כִּי סַלְעִי וּמְצוּדָתִי אָתָּה וּלְמַעַן שִׁמְךָ תַּנְחֵנִי וּתְנַהֲלֵנִי:ה תּוֹצִיאֵנִי מֵרֶשֶׁת זוּ טָמְנוּ לִי כִּי אַתָּה מָעוּזִּי:ו בְּיָדְךָ אַפְקִיד רוּחִי פָּדִיתָה אוֹתִי יְהוָה אֵל אֱמֶת:ז שָׂנֵאתִי הַשֹּׁמְרִים הַבְלֵי שָׁוְא וַאֲנִי אֶל יְהוָה בָּטָחְתִּי:ח אָגִילָה וְאֶשְׂמְחָה בְּחַסְדֶּךָ אֲשֶׁר רָאִיתָ אֶת עָנְיִי יָדַעְתָּ בְּצָרוֹת נַפְשִׁי:ט וְלֹא הִסְגַּרְתַּנִי בְּיַד אוֹיֵב הֶעֱמַדְתָּ בַמֶּרְחָב רַגְלָי:י חָנֵּנִי יְהוָה כִּי צַר לִי עָשְׁשָׁה בְכַעַס עֵינִי נַפְשִׁי וּבִטְנִי:יא כִּי כָלוּ בְיָגוֹן חַיַּי וּשְׁנוֹתַי בַּאֲנָחָה כָּשַׁל בַּעֲוֹנִי כֹחִי וַעֲצָמַי עָשֵׁשׁוּ:יב מִכָּל צֹרְרַי הָיִיתִי חֶרְפָּה וְלִשֲׁכֵנַי מְאֹד וּפַחַד לִמְיֻדָּעָי רֹאַי בַּחוּץ נָדְדוּ מִמֶּנִּי:יג נִשְׁכַּחְתִּי כְּמֵת מִלֵּב הָיִיתִי כִּכְלִי אֹבֵד:יד כִּי שָׁמַעְתִּי דִּבַּת רַבִּים מָגוֹר מִסָּבִיב בְּהִוָּסְדָם יַחַד עָלַי לָקַחַת נַפְשִׁי זָמָמוּ:טו וַאֲנִי עָלֶיךָ בָטַחְתִּי יְהוָה אָמַרְתִּי אֱלֹהַי אָתָּה:טז בְּיָדְךָ עִתֹּתָי הַצִּילֵנִי מִיַּד אוֹיְבַי וּמֵרֹדְפָי:יז הָאִירָה פָנֶיךָ עַל עַבְדֶּךָ הוֹשִׁיעֵנִי בְחַסְדֶּךָ:יח יְהוָה אַל אֵבוֹשָׁה כִּי קְרָאתִיךָ יֵבֹשׁוּ רְשָׁעִים יִדְּמוּ לִשְׁאוֹל:יט תֵּאָלַמְנָה שִׂפְתֵי שָׁקֶר הַדֹּבְרוֹת עַל צַדִּיק עָתָק בְּגַאֲוָה וָבוּז:כ מָה רַב טוּבְךָ אֲשֶׁר צָפַנְתָּ לִּירֵאֶיךָ פָּעַלְתָּ לַחֹסִים בָּךְ נֶגֶד בְּנֵי אָדָם:כא תַּסְתִּירֵם בְּסֵתֶר פָּנֶיךָ מֵרֻכְסֵי אִישׁ תִּצְפְּנֵם בְּסֻכָּה מֵרִיב לְשֹׁנוֹת:כב בָּרוּךְ יְהוָה כִּי הִפְלִיא חַסְדּוֹ לִי בְּעִיר מָצוֹר:כג וַאֲנִי אָמַרְתִּי בְחָפְזִי נִגְרַזְתִּי מִנֶּגֶד עֵינֶיךָ אָכֵן שָׁמַעְתָּ קוֹל תַּחֲנוּנַי בְּשַׁוְּעִי אֵלֶיךָ:כד אֶהֱבוּ אֶת יְהוָה כָּל חֲסִידָיו אֱמוּנִים נֹצֵר יְהוָה וּמְשַׁלֵּם עַל יֶתֶר עֹשֵׂה גַאֲוָה:כה חִזְקוּ וְיַאֲמֵץ לְבַבְכֶם כָּל הַמְיַחֲלִים לַיהוָה:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

הבעות פנים • אתגר 57

לוח מודעות

למעלה