דבורה אשת לפידות - מקור בגמרא?

  • פותח הנושא מי
  • פורסם בתאריך

מי

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
ידועה הגמרא שמספרת על דבורה אשת לפידות, שהכינה פתילות לבית המדרש ושלחה את בעלה להביאן.
האם ידוע למישהו מה המקור?
ואולי יש את זה למישהו מנוסח בסגנון עברית מדוברת, כדי להביא את זה למישהי שאיננה רגילה לסגנון תלמודי?

בתודה מראש.
 

Yisrael

משתמש פעיל
למיטב זכרוני בבבלי לא מובא סיפור המעשה, אלא אך את העובדה שהיתה עושה פתילות למקדש (אגב, ולא לבית המדרש) - במגילה דף יד עמוד א.

אבל יעוי' בילקוט שמעוני שופטים רמז מב מובא (ומקורו באליהו רבה) בזה"ל: תנא דבי אליהו אמרו בעלה של דבורה עם הארץ היה א"ל בוא ואעשה לך פתילות ולך לבית המקדש שבשילה אז יהיה חלקך בין הכשרים שבהם ותבא לחיי העולם הבא, והיא עושה פתילות והוא מוליך לבית המקדש, וג' שמות יש לו ברק ומיכאל ולפידות, ברק על שם שפניו דומות לברק, מיכאל ע"ש שהוא ממיך את עצמו, ד"א ע"ש מלאך, לפידות ע"ש שאשתו עושה פתילות והיא מתבוננת ועושה פתילות עבות כדי שיהא אורן מרובה והקב"ה בוחן לבות וכליות אמר לה דבורה את נתכוונת להרבות אורי אף אני ארבה אורך ביהודה ובירושלים כנגד י"ב שבטים, מי זכה לו ללפידות שיהא חלקו עם הכשרים ויבא לחיי העולם הבא? הוי אומר דבורה אשתו, עליה נאמר חכמות נשים בנתה ביתה, ועל איזבל בת אתבעל נאמר ואולת בידיה תהרסנו:
 

מי

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
שאלה:
אם ככה, נשמע מדברי הילקוט שמעוני כי דבורה דאגה שבעלה יהיה יהודי טוב, ו"יהא חלקו עם הכשרים".
אז מאיפה לקחו כל המורות בסמינרים את הקטע שהיא גרמה לו ללמוד תורה? אני לא רואה שזה כתוב במדרש?
 

נוי

משתמש סופר מקצוען
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
תשאלי את המורות
אצלנו תמיד הדגישו על גדולתה של דבורה וחכמתה לנווט את בעלה שלא היה בקטע הזה של לימוד לכל להסתובב בין בתי המדרש עם פתילות ומכאן כינויה:"אשת לפידות".
(איך אמרה המורה? היא לא התגרשה כי הוא לא ברמה שלה)
 

תקוה

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
קהילת הספרנים
נכתב ע"י נוי;744697:
תשאלי את המורות
אצלנו תמיד הדגישו על גדולתה של דבורה וחכמתה לנווט את בעלה שלא היה בקטע הזה של לימוד לכל להסתובב בין בתי המדרש עם פתילות ומכאן כינויה:"אשת לפידות".
(איך אמרה המורה? היא לא התגרשה כי הוא לא ברמה שלה)

כמורה לימדתי:
שבתחילה היתה אישה נביאה ומרוב זכותו של לפידות - הוא ברק לקחה לו לאישה.או
שבהיותה אישה נביאה וראתה שתשועת ישראל עתידה לבוא מברק-נישאה לו. כפי שמרים ניבאה שעתיד לצאת משה והחזירה את עמרם ליוכבד.
ברק שימש את הזקנים כל ימי יהושוע וגם לאחר מיתתו. לפיכך הביאוהו ונתנוהו אצל דבורה.
שני צדיקים שהביאו ישועה גדולה.
 

מי

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י תקוה;744730:
כמורה לימדתי:
שבתחילה היתה אישה נביאה ומרוב זכותו של לפידות - הוא ברק לקחה לו לאישה.או
שבהיותה אישה נביאה וראתה שתשועת ישראל עתידה לבוא מברק-נישאה לו. כפי שמרים ניבאה שעתיד לצאת משה והחזירה את עמרם ליוכבד.
ברק שימש את הזקנים כל ימי יהושוע וגם לאחר מיתתו. לפיכך הביאוהו ונתנוהו אצל דבורה.
שני צדיקים שהביאו ישועה גדולה.

קצת הסתבכתי...
אני רואה שיש שני מדרשים סותרים לסיבה שבגללה היא נישאה לו? הבנתי אותך נכון?
אם ברק שימש את הזקנים ובגלל זה שידכו אותו לדבורה, אז איך זה מסתדר עם הילקוט שמעוני שהביאו פה בהתחלה?

:eek:

תקוה, אם תוכלי להביא מקורות - אודה לך מאד מאד.
 

תקוה

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
קהילת הספרנים
במדרשים יש הרבה סתירות.:)

והמקור למה שכתבתי הוא ילקוט מעם לועז שמוריד זאת מ'יפק רצון' ו'תנא דבי אליהו'
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיב

א הַלְלוּיָהּ אַשְׁרֵי אִישׁ יָרֵא אֶת יי בְּמִצְוֹתָיו חָפֵץ מְאֹד:ב גִּבּוֹר בָּאָרֶץ יִהְיֶה זַרְעוֹ דּוֹר יְשָׁרִים יְבֹרָךְ:ג הוֹן וָעֹשֶׁר בְּבֵיתוֹ וְצִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד:ד זָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹר לַיְשָׁרִים חַנּוּן וְרַחוּם וְצַדִּיק:ה טוֹב אִישׁ חוֹנֵן וּמַלְוֶה יְכַלְכֵּל דְּבָרָיו בְּמִשְׁפָּט:ו כִּי לְעוֹלָם לֹא יִמּוֹט לְזֵכֶר עוֹלָם יִהְיֶה צַדִּיק:ז מִשְּׁמוּעָה רָעָה לֹא יִירָא נָכוֹן לִבּוֹ בָּטֻחַ בַּיהוָה:ח סָמוּךְ לִבּוֹ לֹא יִירָא עַד אֲשֶׁר יִרְאֶה בְצָרָיו:ט פִּזַּר נָתַן לָאֶבְיוֹנִים צִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד קַרְנוֹ תָּרוּם בְּכָבוֹד:י רָשָׁע יִרְאֶה וְכָעָס שִׁנָּיו יַחֲרֹק וְנָמָס תַּאֲוַת רְשָׁעִים תֹּאבֵד:
נקרא  13  פעמים

אתגר AI

דף חדש • אתגר 121

לוח מודעות

למעלה