מידע שימושי בעניין השידוכים

  • פותח הנושא mat
  • פורסם בתאריך
בְּמוֹצָאֵי מְנוּחָה ... תַּרְאֵם נִסֶּיךָ עוֹשֶׂה גְדוֹלוֹת ... לִשְׁמֹעַ אֶל הָרִנָּה וְאֶל הַתְּפִלָּה

מִזְמוֹר לְתוֹדָה הָרִיעוּ לַיי כָּל הָאָרֶץ: עִבְדוּ אֶת יי בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה: דְּעוּ כִּי יי הוּא אֱלֹהִים הוּא עָשָׂנוּ (ולא) וְלוֹ אֲנַחְנוּ עַמּוֹ וְצֹאן מַרְעִיתוֹ: בֹּאוּ שְׁעָרָיו בְּתוֹדָה חֲצֵרֹתָיו בִּתְהִלָּה הוֹדוּ לוֹ בָּרְכוּ שְׁמוֹ: כִּי טוֹב יְהוָֹה לְעוֹלָם חַסְדּוֹ וְעַד דֹּר וָדֹר אֱמוּנָתוֹ:

חינמי

משתמש צעיר
זה נידון לאשכול נפרד.
בדרך הטבע לקיים בית שהבעל לומד והאשה מפרנסת הולך ונהיה קשה מאוד משנה לשנה.
גם בחורה שמשתכרת סכום גבוה מאוד במשרה מלאה קשה מאוד לסמוך על זה כי המציאות מוכיחה שאחרי הריון/לידה אחת או שנים סיכוי גבוה שזה לא יחזיק, בטח לא שיתן לבעל ללמוד 2 סדרים מלאים.
בטח תגידו שאתם מכירים אלפים לא כאלה אבל אלו אחוזים מספיק גבוהים בשביל לא לבנות על זה.
ולכן הסתמכות על סכום מסויים שיפחית עד יבטל לחלוטין את ההוצאה הגדולה ביותר - הוצאות דיור, זה בהחלט צורך ישיר כדי לבטח ולו במעט את האפשרות של ''לשבת וללמוד בשקט כמה שנים''.

אני גם חושב שההורים לא אמורים לתת מה שאין להם, אבל מראש תתכנן ותחנך (גם את הבנים, וגם את הבנות) לאפשרות אחרת לגיטימית, שהבעל נושא בעול הפרנסה, ותתן מקומות הכשרה וליגיטימציה לזה - לפחות כמו אצל החסידים, אבל כל עוד אתה בתור אבא/ראש ישיבה שולל כל אפשרות כזו בעשור הקרוב, אז אין מנוס מלהבטיח הקלה בתחום הדיור - אחרת זה מתכון לצרות צרורות.
לכן המערכת מסובכת הרבה יותר ממה שאתם מדמיינים, ואל תביאו ראיה מכמה אלפי זוגות שהבעלים יושבים ולומדים למרות שלא קיבלו שקל, יש אלפים שהאשה מפרנסת ועוד נשאר להם עודף, אבל כאמור זה לא משהו שהיה ניתן לסמוך על זה - כנגד יש יש אלפי סיפורים שזה לא החזיק מעמד מכל מיני סיבות, ונכון שגם רבי עקיבא למד תורה בעוני מחפיר, זה לא משהו שביכולת רוב מוחלט של הדור הזה.
למה נהיה קשה?, כי השכר הממוצע עלה יותר מהאינפלציה?
ב 20 שנים האחרונות המשכורת הממוצעת של אשת אברך רק עלתה, אבל בכל זאת נהיה קשה יותר.
וזה בגלל עליה בסעיף ההוצאות, ולא ירידה בסעיף ההכנסות.
הציבור החרדי הרבה יותר נהנתן משהיה בעבר, ורבים מנסים לחיות ברמת חיים שגבוה מההכנסות שלהם ("יש לו מנה רוצה מאתיים"), ולא להיפך ("איזהו עשיר השמח בחלקו").
וכשחיים כך, תמיד אין מספיק כסף בבנק, כי תמיד רמת החיים יכולה לעלות, וברור שעל חסכונות אין על מה לדבר.
כך באמת קשה להיות אברך.
אבל הקושי לא יפתר ע"י הגדלת הכנסה, ו/או הקלה בהוצאות הדיור.
המציאות היא, שזוג שקיבלו 800,000 ש"ח לא ירוצו לקנות דירה בפריפריה או בשכונה מתחרדת בלי משכנתא, אלא יקנו דירה בסכום כפול ע"י משכנתא, כך שזה ממש לא מה שיותיר את הבעל בכולל.
 

נדוניה כהלכה

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
מצות עשה להדבק בחכמים ותלמידיהם כדי ללמוד ממעשיהם כענין שנאמר ובו תדבק. וכי אפשר לאדם להדבק בשכינה. אלא כך אמרו חכמים בפירוש מצוה זו הדבק בחכמים ותלמידיהם. לפיכך צריך אדם להשתדל שישא בת תלמיד חכם וישיא בתו לתלמיד חכם ולאכול ולשתות עם תלמידי חכמים ולעשות פרקמטיא לתלמיד חכם ולהתחבר להן בכל מיני חבור שנאמר ולדבקה בו. וכן צוו חכמים ואמרו והוי מתאבק בעפר רגליהם ושותה בצמא את דבריהם:

ציטוט ממכתב שהתפרסם בעלון עמוד החסד שיו"ל ע"י הגמ"ח המרכזי

השבוע אנו מפרסמים מכתב מרטיט, אשר המילים מדברות בו בעד עצמן, וכל מילה נוספת – מיותרת.

הנני הקטן פונה אליכם בלב קרוע ומורתח על הגזירה הנוראה על בנות ישראל המסולאות בפז, בנות ת"ח היושבים והוגים בתורה במסירות נפש, אשר אין באפשרותן ובאפשרות הוריהם להקים בית נאמן בישראל, וזאת מחמת הגזירה הנוראה אשר כל הצעה של בחור בן עליה רק מתחיל מסכום דמיוני של שש מאות אלף שקלים, וזה רק הרף התחתון, כאשר משתמשים באמרה ש"על תורה צריך לשלם".

והנה ודאי שאצל בני תורה אין הדברים נקבעים לפי סיסמאות, וצריך לחפש מה אמרו חז"ל על זה. ומה שכתוב בחז"ל היא הגמרא בפסחים דף מ"ט. ת"ר לעולם ימכור אדם כל מה שיש לו ויישא בת ת"ח וכו'. ועוד שם: ת"ר לעולם ימכור אדם כל מה שיש לו וישא בת ת"ח וישיא בתו לת"ח משל לענבי הגפן. וכו". ע"כ.

והנה תפשו הבחורים רק את החלק השני של מאמר חז'"ל שישיא בתו לת"ח, ומתעלמים מהחלק הראשון שימכור כל מה שיש לו ויישא בת ת"ח. עכ"פ לפי חז"ל, שני הצדדים שווים, שכל אחד היינו גם החתן שהוא ת"ח וגם אבי הכלה שהוא ת"ח, חייבים באותה מידה, וא"כ צריך להיות העול שווה בשווה על שניהם. [ולענ"ד שאדרבא, צד החתן צריך להתחייב על שני שליש וצד הכלה על שליש. כי החתן, אף שהוא יגע בתורה, אבל עדיין לא עמד בניסיונות החיים ומי יימר שיישאר בלימודו (כמו שרואים מקרים לעשרות), מה שאין כן אבי הכלה שכבר יושב עשרות שנים בכולל והוגה בתורה על אף כל הניסיונות, ודאי שהוא ת"ח, ובתו היא בת ת"ח].

והניסיון האמיתי אצל בן תורה, שיקיים מאמר חז"ל כפשוטו שימכור כל מה שיש לו, והיינו באופן שיש לו שתי הצעות: אחת בת ת"ח שאין שם ממון, ואחת ממשפחה שאינם בני תורה ומבטיחים הרבה ממון. שיעדיף את הבת ת"ח, ובזה יקיים את מאמר חז"ל שימכור כל מה שיש לו, היינו ההצעה עם ממון הרבה, ויישא בת ת"ח.

אמנם, כל זה בצד ההשקפה. אבל הניסיון מה שקורה היום מראה שהגזירה הזו היא גזירה נוראה ממש, ומאות בנות ציון היקרות בנות ת"ח יושבות בביתן ודמעתן על לחיין שאינן יכולות להקים בית נאמן בישראל כשאיפתן עם בחורים ת"ח. כאשר מאמר חז"ל שימכור אדם כל מה שיש לו כבר לא שייך כאן, כי מדובר בסכומים שהם מעל ומעבר למה שיש לו. והתבונן נא בחור יקר, למי יש היום שש מאות אלף (וזה הרף התחתון) לתת לבתו, ובפרט שבדרך כלל יש לו כמה בנות.

וגם אם לבת הראשונה ישעבד את ביתו וייקח הלוואה מהבנק, ‏ מה יעשה עם בתו השנייה והשלישית.

וגם הדרך האכזרית שיסגור האב את הגמרא וילך ויתבזה על פתחי נדיבים וייסע לחו"ל וירוץ מגמ"ח לגמ"ח, גם אז יגיע מקסימום למאה אלף שקל, ועוד מי יכול להיות אכזרי כל כך על חמיו שיהפכו חייו לחיי גיהינום, רק כי הבחור רוצה שש מאות אלף?

והיכן ראינו אצל גדולי ישראל כאלה הנהגות, אדרבא התבונן נא על מורנו שר התורה רבי חיים שליט"א, שהיה גר בבית אחד עם עוד ארבעה גדולי עולם, כאשר לכל משפחה יש חדר אחד והמטבח משותף לכולם, וגם הבית לא היה שלהם, וכך צמחו לגדולי ישראל.

ואם הנך רוצה דווקא שש מאות אלף, התפלל נא לבורא עולם שהוא כל יכול שייתן לך. אבל לומר "מגיע לי" ולהפיל כל זה על השווער, זה רק גאווה ואכזריות.

כה דברי הכותב בלב מורתח

ישעיהו פישר, ביתר עילית
 

Ayalas

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
הדמיות בתלת מימד
למה נהיה קשה?, כי השכר הממוצע עלה יותר מהאינפלציה?
ב 20 שנים האחרונות המשכורת הממוצעת של אשת אברך רק עלתה, אבל בכל זאת נהיה קשה יותר.
וזה בגלל עליה בסעיף ההוצאות, ולא ירידה בסעיף ההכנסות.
הציבור החרדי הרבה יותר נהנתן משהיה בעבר, ורבים מנסים לחיות ברמת חיים שגבוה מההכנסות שלהם ("יש לו מנה רוצה מאתיים"), ולא להיפך ("איזהו עשיר השמח בחלקו").
וכשחיים כך, תמיד אין מספיק כסף בבנק, כי תמיד רמת החיים יכולה לעלות, וברור שעל חסכונות אין על מה לדבר.
כך באמת קשה להיות אברך.
אבל הקושי לא יפתר ע"י הגדלת הכנסה, ו/או הקלה בהוצאות הדיור.
המציאות היא, שזוג שקיבלו 800,000 ש"ח לא ירוצו לקנות דירה בפריפריה או בשכונה מתחרדת בלי משכנתא, אלא יקנו דירה בסכום כפול ע"י משכנתא, כך שזה ממש לא מה שיותיר את הבעל בכולל.
נכון ולא נכון
נהיה יותר קשה
אם בדור של ההורים שלי עשו חצי חצי והתחייבות של הזוג
והדירה עלתה 300 אלף שקל
כיום אותו גודל דירה בפריפריה וכו' עולה 700000
ההכנסה גדלה, אבל בהתאמה יוקר המחיה עלה
ולא רק בגלל שרמת החיים עלה
 

חינמי

משתמש צעיר
ההכנסה גדלה, אבל בהתאמה יוקר המחיה עלה
1619088060526.png


זה מוכיח אחרת.
 

סימן שאלה

משתמש פעיל
יש שם פשוט יותר אפשרויות.
בעוד שהמגזר הליטאי אכן מכוון לדרך אחת
אם כך אין טעם לבדוק את ההבדל בין ליטאים לחסידים, כי זה ענין השקפתי,
אלא צריך לבדוק בתוך הליטאים,
האם יש הבדל ברמת הלימוד אחרי החתונה
בין אלו שקיבלו הרבה וקנו במרכז לבין אלו שקיבלו מעט והלכו לפריפריה
 

Ayalas

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
הדמיות בתלת מימד
לא הבנתי זה גרף על עובדות חרדיות????
אם זה על כל המשק זה לא אומר כלום
חוץ מזה, זה ביחס ליוקר המחיה בכלל?
מה זה מוכיח??
זה נכון שרמת החיים עלתה אבל זה לא קשור לנושא הדירות וכו'
חוץ מזה שתמיד יש אנשים שיש להם..
 

nori

משתמש מקצוען
עיצוב ואדריכלות פנים
אם כך אין טעם לבדוק את ההבדל בין ליטאים לחסידים, כי זה ענין השקפתי,
אלא צריך לבדוק בתוך הליטאים,
האם יש הבדל ברמת הלימוד אחרי החתונה
בין אלו שקיבלו הרבה וקנו במרכז לבין אלו שקיבלו מעט והלכו לפריפריה
נכון, אין טעם לבדוק בין החסידים זה ודאי.
חינוך אחר, אוירה חברתית אחרת ותמיכה אחרת.

בתוך הליטאים יאלה, תעשי מחקר.
בעיני זה תלוי בכל כך הרבה משתנים שהתוצאות לא יהיו חד משמעיות.
 

מירי עוס

משתמש מקצוען
גם על חתן ת"ח לא נכתב 'לעולם ימכור', אלא על בת ת"ח.
והמציאות היום היא בדיוק הפוכה, שבת הת"ח צריכה לשלם...
פסחים מט א
ת"ר לעולם ימכור אדם כל מה שיש לו וישא בת ת"ח וישיא בתו לת"ח משל לענבי הגפן בענבי הגפן דבר נאה ומתקבל
 

רחליתמשוש

משתמש פעיל
צילום מקצועי
אבל הרצון לדאג שבנך או בתך יתחילו את החיים בצורה מסודרת ויוכלו להתמסר לחיי אברכות הוא אדיר (ללא מצוקה כלכלית). הורים מוכנים לשלם על זה הון. וזה לא משנה כל כך אם הורי הבנים או הבנות. לרב האנשים יש גם וגם.

אין בעיה לומדים , כל הכבוד והכל
למה זה קשור להורי הבנות?????
למה לא חצי חצי?
לאבא של הבחור אין חשיבות שהבן שלו ישב וילמד?
 

nori

משתמש מקצוען
עיצוב ואדריכלות פנים
אין בעיה לומדים , כל הכבוד והכל
למה זה קשור להורי הבנות?????
למה לא חצי חצי?
לאבא של הבחור אין חשיבות שהבן שלו ישב וילמד?
זה באמת נורמה חברתית לא בריאה. אני יודעת למה זה קרה אבל נכון להיום זה לא הגיוני ונכון בעיני.
אם כי כמוני את בטח קוראת את הציטוטים שזה מעוגן במקורות.
 

yitzhak123

משתמש סופר מקצוען
הנדסת תוכנה
והיכן ראינו אצל גדולי ישראל כאלה הנהגות, אדרבא התבונן נא על מורנו שר התורה רבי חיים שליט"א, שהיה גר בבית אחד עם עוד ארבעה גדולי עולם, כאשר לכל משפחה יש חדר אחד והמטבח משותף לכולם, וגם הבית לא היה שלהם, וכך צמחו לגדולי ישראל.
מורנו שר התורה רבי חיים שליט"א בחר בחיי תורה כמאמר הרמב"ם בסוף זרעים:
כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להיבדל לעמוד לפני ה' לשרתו ולעובדו לדעה את ה', והלך ישר כמו שעשהו האלוהים, ופרק מעל צווארו עול החשבונות הרבים וכו' ויזכה לו בעולם הזה דבר המספיק לו, כמו שזיכה לכוהנים וללויים וכו'

היום זו הנורמה שכולם אברכים, אז כולם אברכים, אל תפילו עליהם שאר הנהגות פרישות (כל עוד הפרישות הזאת לא הפכה גם כן לנורמה חברתית...).
 
נערך לאחרונה ב:

Ayalas

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
הדמיות בתלת מימד
את מי את שואלת, את הורי הבנים או הורי הבנות?
את הורה הבחור שבד"כ הוא הורה גם של בחורה או להיפך
הבעיה היא כשיש להם בת מקטרים
וכשמגיע הבן שוכחים הכל
או הוא שווה יותר!
או עד שיש לנו הזדמנות לקבל למה שלא ניקח?
ושוכחים שזה מה שאמרו שנה קודם רק להיפך
 

שירה:)

משתמש מקצוען
לא היה לי כח לקרוא את כל האשכול, אבל ממה שכן קראתי עולות לי שתי שאלות.
1. למה בציבור הליטאי, כשיש אמא ספרדיה ואבא אשכנזי זה חיסרון? הרי הבית מתנהל כבית אשכנזי לכל דבר, מסכימה שאולי המנטליות שונה ממשפחות ליטאיות מסוימות - כאלה שמאד דחוף להם ייחוס והם אשכנזים כבדים, אבל ממשפחות ליטאיות קלאסיות צורת החיים ממש לא שונה(חוץ מיזה שבטוח יש אוכל טעים בבית ;) )?
2.אתם כותבים כאן הרבה שה"בעיה" זאת בעית הכסף, בקשר לזה שתי דברים:
א. גם בציבור הספרדי יש המוני בחורות רווקות, ושם הדרישות הכספיות זהות בין שתי הצדדים והכסף לא מהווה משקל רב.
ב. מכירה הרבה מאוד בחורות ליטאיות שאין להם את בעית הכסף, הוריהם מוכנים לשלם, ובכל זאת הן עדיין לא מצאו את השידוך שלהן.
כך שהעדר הכסף הוא לא הבעיה הראשית כאן.
 

נדוניה כהלכה

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
מורנו שר התורה רבי חיים שליט"א בחר בחיי תורה כמאמר הרמב"ם בסוף זרעים:
כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להיבדל לעמוד לפני ה' לשרתו ולעובדו לדעה את ה', והלך ישר כמו שעשהו האלוהים, ופרק מעל צווארו עול החשבונות הרבים וכו' ויזכה לו בעולם הזה דבר המספיק לו, כמו שזיכה לכוהנים וללויים וכו'
היום זו הנורמה שכולם אברכים, אז כולם אברכים, אל תפילו עליהם שאר הנהגות פרישות (כל עוד הפרישות הזאת לא הפכה גם כן לנורמה חברתית...).
אני באמת לא חושב שצריך להביא את ר' חיים בתור דוגמא
(למרות שיש שדכנים שדורשים עבור הבחור כי הוא "ר' חיים של הדור הבא... )
 

nori

משתמש מקצוען
עיצוב ואדריכלות פנים
לא חכמה להביא חלקי ציטוטים.
במקורות מעוגן גם ההפך, וכבר הביאו גם ציטוטים הפוכים.
את צודקת.
אבל אי אפשר להתעלם מכך שיש שורשים למנהג. ואת יודעת מה. יותר מזה גדולי ישראל כונו לכך, בעבר ובהווה.
נח לחשוב שזה סתם, ענין חברתי מטופש שצריך להעיף. ועוד כמה שרשורים בפרוג המנהג הזה בטל ומבוטל
אבל המציאות אחרת.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


קהילת פרוג מודה לקב"ה יחד עם כלל ישראל על חיסולו של רב המרצחים מלבנון

בְּמוֹצָאֵי מְנוּחָה ... תַּרְאֵם נִסֶּיךָ עוֹשֶׂה גְדוֹלוֹת ... לִשְׁמֹעַ אֶל הָרִנָּה וְאֶל הַתְּפִלָּה

א מִזְמוֹר לְתוֹדָה הָרִיעוּ לַיי כָּל הָאָרֶץ:ב עִבְדוּ אֶת יי בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה:ג דְּעוּ כִּי יי הוּא אֱלֹהִים הוּא עָשָׂנוּ (ולא) וְלוֹ אֲנַחְנוּ עַמּוֹ וְצֹאן מַרְעִיתוֹ:ד בֹּאוּ שְׁעָרָיו בְּתוֹדָה חֲצֵרֹתָיו בִּתְהִלָּה הוֹדוּ לוֹ בָּרְכוּ שְׁמוֹ:ה כִּי טוֹב יְהוָֹה לְעוֹלָם חַסְדּוֹ וְעַד דֹּר וָדֹר אֱמוּנָתוֹ:
נקרא  31  פעמים

אתגר AI

תחל שנה וברכותיה • אתגר 117

לוח מודעות

למעלה