אה ברור. לא נראלי שאי מי התכוון לכך.חלילה.
רק כתבתי שזה לא רלוונטי למיזם המדובר שאיננו בא לשנות דבר זה.
אה ברור. לא נראלי שאי מי התכוון לכך.חלילה.
רק כתבתי שזה לא רלוונטי למיזם המדובר שאיננו בא לשנות דבר זה.
למה נהיה קשה?, כי השכר הממוצע עלה יותר מהאינפלציה?זה נידון לאשכול נפרד.
בדרך הטבע לקיים בית שהבעל לומד והאשה מפרנסת הולך ונהיה קשה מאוד משנה לשנה.
גם בחורה שמשתכרת סכום גבוה מאוד במשרה מלאה קשה מאוד לסמוך על זה כי המציאות מוכיחה שאחרי הריון/לידה אחת או שנים סיכוי גבוה שזה לא יחזיק, בטח לא שיתן לבעל ללמוד 2 סדרים מלאים.
בטח תגידו שאתם מכירים אלפים לא כאלה אבל אלו אחוזים מספיק גבוהים בשביל לא לבנות על זה.
ולכן הסתמכות על סכום מסויים שיפחית עד יבטל לחלוטין את ההוצאה הגדולה ביותר - הוצאות דיור, זה בהחלט צורך ישיר כדי לבטח ולו במעט את האפשרות של ''לשבת וללמוד בשקט כמה שנים''.
אני גם חושב שההורים לא אמורים לתת מה שאין להם, אבל מראש תתכנן ותחנך (גם את הבנים, וגם את הבנות) לאפשרות אחרת לגיטימית, שהבעל נושא בעול הפרנסה, ותתן מקומות הכשרה וליגיטימציה לזה - לפחות כמו אצל החסידים, אבל כל עוד אתה בתור אבא/ראש ישיבה שולל כל אפשרות כזו בעשור הקרוב, אז אין מנוס מלהבטיח הקלה בתחום הדיור - אחרת זה מתכון לצרות צרורות.
לכן המערכת מסובכת הרבה יותר ממה שאתם מדמיינים, ואל תביאו ראיה מכמה אלפי זוגות שהבעלים יושבים ולומדים למרות שלא קיבלו שקל, יש אלפים שהאשה מפרנסת ועוד נשאר להם עודף, אבל כאמור זה לא משהו שהיה ניתן לסמוך על זה - כנגד יש יש אלפי סיפורים שזה לא החזיק מעמד מכל מיני סיבות, ונכון שגם רבי עקיבא למד תורה בעוני מחפיר, זה לא משהו שביכולת רוב מוחלט של הדור הזה.
מצות עשה להדבק בחכמים ותלמידיהם כדי ללמוד ממעשיהם כענין שנאמר ובו תדבק. וכי אפשר לאדם להדבק בשכינה. אלא כך אמרו חכמים בפירוש מצוה זו הדבק בחכמים ותלמידיהם. לפיכך צריך אדם להשתדל שישא בת תלמיד חכם וישיא בתו לתלמיד חכם ולאכול ולשתות עם תלמידי חכמים ולעשות פרקמטיא לתלמיד חכם ולהתחבר להן בכל מיני חבור שנאמר ולדבקה בו. וכן צוו חכמים ואמרו והוי מתאבק בעפר רגליהם ושותה בצמא את דבריהם:
נכון ולא נכוןלמה נהיה קשה?, כי השכר הממוצע עלה יותר מהאינפלציה?
ב 20 שנים האחרונות המשכורת הממוצעת של אשת אברך רק עלתה, אבל בכל זאת נהיה קשה יותר.
וזה בגלל עליה בסעיף ההוצאות, ולא ירידה בסעיף ההכנסות.
הציבור החרדי הרבה יותר נהנתן משהיה בעבר, ורבים מנסים לחיות ברמת חיים שגבוה מההכנסות שלהם ("יש לו מנה רוצה מאתיים"), ולא להיפך ("איזהו עשיר השמח בחלקו").
וכשחיים כך, תמיד אין מספיק כסף בבנק, כי תמיד רמת החיים יכולה לעלות, וברור שעל חסכונות אין על מה לדבר.
כך באמת קשה להיות אברך.
אבל הקושי לא יפתר ע"י הגדלת הכנסה, ו/או הקלה בהוצאות הדיור.
המציאות היא, שזוג שקיבלו 800,000 ש"ח לא ירוצו לקנות דירה בפריפריה או בשכונה מתחרדת בלי משכנתא, אלא יקנו דירה בסכום כפול ע"י משכנתא, כך שזה ממש לא מה שיותיר את הבעל בכולל.
אם כך אין טעם לבדוק את ההבדל בין ליטאים לחסידים, כי זה ענין השקפתי,יש שם פשוט יותר אפשרויות.
בעוד שהמגזר הליטאי אכן מכוון לדרך אחת
לא הבנתי זה גרף על עובדות חרדיות????
נכון, אין טעם לבדוק בין החסידים זה ודאי.אם כך אין טעם לבדוק את ההבדל בין ליטאים לחסידים, כי זה ענין השקפתי,
אלא צריך לבדוק בתוך הליטאים,
האם יש הבדל ברמת הלימוד אחרי החתונה
בין אלו שקיבלו הרבה וקנו במרכז לבין אלו שקיבלו מעט והלכו לפריפריה
פסחים מט אגם על חתן ת"ח לא נכתב 'לעולם ימכור', אלא על בת ת"ח.
והמציאות היום היא בדיוק הפוכה, שבת הת"ח צריכה לשלם...
אבל הרצון לדאג שבנך או בתך יתחילו את החיים בצורה מסודרת ויוכלו להתמסר לחיי אברכות הוא אדיר (ללא מצוקה כלכלית). הורים מוכנים לשלם על זה הון. וזה לא משנה כל כך אם הורי הבנים או הבנות. לרב האנשים יש גם וגם.
זה באמת נורמה חברתית לא בריאה. אני יודעת למה זה קרה אבל נכון להיום זה לא הגיוני ונכון בעיני.אין בעיה לומדים , כל הכבוד והכל
למה זה קשור להורי הבנות?????
למה לא חצי חצי?
לאבא של הבחור אין חשיבות שהבן שלו ישב וילמד?
מורנו שר התורה רבי חיים שליט"א בחר בחיי תורה כמאמר הרמב"ם בסוף זרעים:והיכן ראינו אצל גדולי ישראל כאלה הנהגות, אדרבא התבונן נא על מורנו שר התורה רבי חיים שליט"א, שהיה גר בבית אחד עם עוד ארבעה גדולי עולם, כאשר לכל משפחה יש חדר אחד והמטבח משותף לכולם, וגם הבית לא היה שלהם, וכך צמחו לגדולי ישראל.
לא חכמה להביא חלקי ציטוטים.אם כי כמוני את בטח קוראת את הציטוטים שזה מעוגן במקורות.
את מי את שואלת, את הורי הבנים או הורי הבנות?האם למכור כל מה שיש לו כולל גם מה שאין לו?????
600.000 אלף ש"ח לכל בת זה סכום שאין אותו היום לרוב ההורים
את הורה הבחור שבד"כ הוא הורה גם של בחורה או להיפךאת מי את שואלת, את הורי הבנים או הורי הבנות?
אני באמת לא חושב שצריך להביא את ר' חיים בתור דוגמאמורנו שר התורה רבי חיים שליט"א בחר בחיי תורה כמאמר הרמב"ם בסוף זרעים:
כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להיבדל לעמוד לפני ה' לשרתו ולעובדו לדעה את ה', והלך ישר כמו שעשהו האלוהים, ופרק מעל צווארו עול החשבונות הרבים וכו' ויזכה לו בעולם הזה דבר המספיק לו, כמו שזיכה לכוהנים וללויים וכו'
היום זו הנורמה שכולם אברכים, אז כולם אברכים, אל תפילו עליהם שאר הנהגות פרישות (כל עוד הפרישות הזאת לא הפכה גם כן לנורמה חברתית...).
את צודקת.לא חכמה להביא חלקי ציטוטים.
במקורות מעוגן גם ההפך, וכבר הביאו גם ציטוטים הפוכים.
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
26.09
כ"ג אלול
פתיחת מסלול
מאסטר בשיווק דיגיטלי
מלגות גבוהות!
19.11
י"ח חשוון
פתיחת מסלול
חדשנות AI ובינה מלאכותית
קורס מקוצר
25.11
כ"ד
פתיחת מסלול
פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת מסלול
פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת מסלול
עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
קהילת פרוג מודה לקב"ה יחד עם כלל ישראל על חיסולו של רב המרצחים מלבנון
בְּמוֹצָאֵי מְנוּחָה ... תַּרְאֵם נִסֶּיךָ עוֹשֶׂה גְדוֹלוֹת ... לִשְׁמֹעַ אֶל הָרִנָּה וְאֶל הַתְּפִלָּה
א מִזְמוֹר לְתוֹדָה הָרִיעוּ לַיי כָּל הָאָרֶץ:ב עִבְדוּ אֶת יי בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה:ג דְּעוּ כִּי יי הוּא אֱלֹהִים הוּא עָשָׂנוּ (ולא) וְלוֹ אֲנַחְנוּ עַמּוֹ וְצֹאן מַרְעִיתוֹ:ד בֹּאוּ שְׁעָרָיו בְּתוֹדָה חֲצֵרֹתָיו בִּתְהִלָּה הוֹדוּ לוֹ בָּרְכוּ שְׁמוֹ:ה כִּי טוֹב יְהוָֹה לְעוֹלָם חַסְדּוֹ וְעַד דֹּר וָדֹר אֱמוּנָתוֹ: