מסכימה לחלוטין, גם הוא אדם ומגיע לו כל הטוב שבעולם(לא להגיד לשדכנית מה חושבים עליה, וגם לזכור שבחור צולע ונמוך ועובד וממשפחה מפורקת, גם הוא אדם שראוי ליחס מכבד ולא רק "הצעה מעליבה") אבל זה בס"ה ניסיון שיכול להיגמר ברגע אחד.
איך זה באמת קשור?ואיך כל זה קשור לצורך לגור דוקא במרכז?
אז זהו, שמה שקורה היום הוא שלוקחים 600 מההורים ועוד 500 במשכנתא, וקונים איכשהו במרכזאיך זה באמת קשור?
חשבתי שמדברים פה על הרצון/ הקושי/ הכפיה החברתית ברכישת דירות במגזר הליטאי. עד עכשיו לא ראיתי אף מילה על המרכז.
ניסית פעם לקחת משכנתא של 500 בלי הון עצמי?אז זהו, שמה שקורה היום הוא שלוקחים 600 מההורים ועוד 500 במשכנתא, וקונים איכשהו במרכז
ואם היו קונים בפריפריה היו יכולים באותה מידה להסתפק ב500 במשכנתא בלי לקחת כלום מההורים
(סתם, לא התכוונתי שבאמת לא יקחו כלום, חלילה).
מצות עשה להדבק בחכמים ותלמידיהם כדי ללמוד ממעשיהם כענין שנאמר ובו תדבק. וכי אפשר לאדם להדבק בשכינה. אלא כך אמרו חכמים בפירוש מצוה זו הדבק בחכמים ותלמידיהם. לפיכך צריך אדם להשתדל שישא בת תלמיד חכם וישיא בתו לתלמיד חכם ולאכול ולשתות עם תלמידי חכמים ולעשות פרקמטיא לתלמיד חכם ולהתחבר להן בכל מיני חבור שנאמר ולדבקה בו. וכן צוו חכמים ואמרו והוי מתאבק בעפר רגליהם ושותה בצמא את דבריהם:תעיינו ברמב"ם
זו כל הבעיה?ניסית פעם לקחת משכנתא של 500 בלי הון עצמי?
בהחלט יש הרבה זוגות שזו כל הבעיה שלהם, יעידו כל אותם שאכן הלכו לגור בפריפריה, קיבלו סכום מינימלי מההורים ואת השאר משלמים במשכנתא.זו כל הבעיה?
אז הם כן קיבלו משכנתא או לא?בהחלט יש הרבה זוגות שזו כל הבעיה שלהם, יעידו כל אותם שאכן הלכו לגור בפריפריה, קיבלו סכום מינימלי מההורים ואת השאר משלמים במשכנתא.
קיבלו סכום מינימלי מההורים ואת השאר משלמים במשכנתא.אז הם כן קיבלו משכנתא או לא?
לכן הפתרון הוא להבין שאין כאן ענין עסקי,מעבר לכך שאני מדמיינת תנועה בכיוון זה. (תשלום על בת ת"ח)
גם אז מי שרוצה לקבל בלי לתת תמורה יגיד שמקבלים כלום. ויכעס.
ובאמת המודל החסידי של חצי חצי הוא בעיני הכי יפה,לכן הפתרון הוא להבין שאין כאן ענין עסקי,
אלא עזרה לזוג להקים בית של תורה
וכל אחד מתאמץ לעזור לפי כוחו
ולכן כה הרבה מהזוגות החסידיים ממשיכים ללמוד אחרי החתונה.ובאמת המודל החסידי של חצי חצי הוא בעיני הכי יפה,
כי אז אף אחד לא מגזים בדרישותיו
לא?ולכן כה הרבה מהזוגות החסידיים ממשיכים ללמוד אחרי החתונה.
לא. לא לאורך זמן.
היא רלוונטית מאד כדי להסביר איך פעם יכלו לחיות כאברכים לאורך ימים ושנים וגם לחתן ילדים וגם לתת להם דירות. ולמה היום זה הולך ונעשה כמעט בלתי אפשרי.
דיברתי ביחס לזה:ההיסטוריה הזו רלוונטית מאד לנושא האשכול. כי יש כאן אנשים שפשוט תקועים בעבר.
הם בטוחים שאם הסבא שלהם קיבל דירה לפני 50 שנה, גם הם חייבים לקבל דירה היום.
כלומר שהיו פחות אברכים,אורח החיים בליטא היה די דומה לאורח החיים בעולם כולו. רוב הגברים פירנסו את משפחותיהם, והנשים גידלו את ילדיהן.
דבר ראשון, לבחור יש מצוה להתחתן ואחרי שהוא מתחתן התפקיד שלו זה לפרנס את אשתו וילדיו, כל רגע שאשתו מורידה ממנו את העול היא מקבלת שכר, היא לא מקבלת עונש על ביטול תורה- על זה מקבל רק הבעל.
שנית, כל המורות מתריעות על זה שהאשה היא לא המשגיח של בעלה, אז מה זה 'לסייע לו ולעזור לו להתקדם'.
ובכלל, כמעט ואין בחורות שחושבות שהם יפריעו לבעל ללמוד, כי עד שלא מתנסים בנסיון של לחכות לבעל אחרי הכולל כדי לשאול שאלות דחופות או לבשר בשורות משמחות, לא מבינים עד כמה זה קשה.
לא הבנתי מה הבעיה לכתוב שפעם זה לא היה אורח חיים לרבים ושקללת הפרנסה שייכת לגברים ורק בדורנו נשים לקחו אותה.כלומר שהיו פחות אברכים,
ולא ביחס למה שכתבתן.
ואם זה תלוי אחד בשני, אז באמת זה לא רלוונטי שפעם היו פחות.
חלילה.לא הבנתי מה הבעיה לכתוב שפעם זה לא היה אורח חיים לרבים ושקללת הפרנסה שייכת לגברים ורק בדורנו נשים לקחו אותה.
זה סותר משהו?
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
26.09
כ"ג אלול
פתיחת מסלול
מאסטר בשיווק דיגיטלי
מלגות גבוהות!
19.11
י"ח חשוון
פתיחת מסלול
חדשנות AI ובינה מלאכותית
קורס מקוצר
25.11
כ"ד
פתיחת מסלול
פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת מסלול
פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת מסלול
עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קו
א הַלְלוּיָהּ הוֹדוּ לַיי כִּי טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ב מִי יְמַלֵּל גְּבוּרוֹת יי יַשְׁמִיעַ כָּל תְּהִלָּתוֹ:ג אַשְׁרֵי שֹׁמְרֵי מִשְׁפָּט עֹשֵׂה צְדָקָה בְכָל עֵת:ד זָכְרֵנִי יי בִּרְצוֹן עַמֶּךָ פָּקְדֵנִי בִּישׁוּעָתֶךָ:ה לִרְאוֹת בְּטוֹבַת בְּחִירֶיךָ לִשְׂמֹחַ בְּשִׂמְחַת גּוֹיֶךָ לְהִתְהַלֵּל עִם נַחֲלָתֶךָ:ו חָטָאנוּ עִם אֲבוֹתֵינוּ הֶעֱוִינוּ הִרְשָׁעְנוּ:ז אֲבוֹתֵינוּ בְמִצְרַיִם לֹא הִשְׂכִּילוּ נִפְלְאוֹתֶיךָ לֹא זָכְרוּ אֶת רֹב חֲסָדֶיךָ וַיַּמְרוּ עַל יָם בְּיַם סוּף:ח וַיּוֹשִׁיעֵם לְמַעַן שְׁמוֹ לְהוֹדִיעַ אֶת גְּבוּרָתוֹ:ט וַיִּגְעַר בְּיַם סוּף וַיֶּחֱרָב וַיּוֹלִיכֵם בַּתְּהֹמוֹת כַּמִּדְבָּר:י וַיּוֹשִׁיעֵם מִיַּד שׂוֹנֵא וַיִּגְאָלֵם מִיַּד אוֹיֵב:יא וַיְכַסּוּ מַיִם צָרֵיהֶם אֶחָד מֵהֶם לֹא נוֹתָר:יב וַיַּאֲמִינוּ בִדְבָרָיו יָשִׁירוּ תְּהִלָּתוֹ:יג מִהֲרוּ שָׁכְחוּ מַעֲשָׂיו לֹא חִכּוּ לַעֲצָתוֹ:יד וַיִּתְאַוּוּ תַאֲוָה בַּמִּדְבָּר וַיְנַסּוּ אֵל בִּישִׁימוֹן:טו וַיִּתֵּן לָהֶם שֶׁאֱלָתָם וַיְשַׁלַּח רָזוֹן בְּנַפְשָׁם:טז וַיְקַנְאוּ לְמֹשֶׁה בַּמַּחֲנֶה לְאַהֲרֹן קְדוֹשׁ יי:יז תִּפְתַּח אֶרֶץ וַתִּבְלַע דָּתָן וַתְּכַס עַל עֲדַת אֲבִירָם:יח וַתִּבְעַר אֵשׁ בַּעֲדָתָם לֶהָבָה תְּלַהֵט רְשָׁעִים:יט יַעֲשׂוּ עֵגֶל בְּחֹרֵב וַיִּשְׁתַּחֲווּ לְמַסֵּכָה:כ וַיָּמִירוּ אֶת כְּבוֹדָם בְּתַבְנִית שׁוֹר אֹכֵל עֵשֶׂב:כא שָׁכְחוּ אֵל מוֹשִׁיעָם עֹשֶׂה גְדֹלוֹת בְּמִצְרָיִם:כב נִפְלָאוֹת בְּאֶרֶץ חָם נוֹרָאוֹת עַל יַם סוּף:כג וַיֹּאמֶר לְהַשְׁמִידָם לוּלֵי מֹשֶׁה בְחִירוֹ עָמַד בַּפֶּרֶץ לְפָנָיו לְהָשִׁיב חֲמָתוֹ מֵהַשְׁחִית:כד וַיִּמְאֲסוּ בְּאֶרֶץ חֶמְדָּה לֹא הֶאֱמִינוּ לִדְבָרוֹ:כה וַיֵּרָגְנוּ בְאָהֳלֵיהֶם לֹא שָׁמְעוּ בְּקוֹל יי:כו וַיִּשָּׂא יָדוֹ לָהֶם לְהַפִּיל אוֹתָם בַּמִּדְבָּר:כז וּלְהַפִּיל זַרְעָם בַּגּוֹיִם וּלְזָרוֹתָם בָּאֲרָצוֹת:כח וַיִּצָּמְדוּ לְבַעַל פְּעוֹר וַיֹּאכְלוּ זִבְחֵי מֵתִים:כט וַיַּכְעִיסוּ בְּמַעַלְלֵיהֶם וַתִּפְרָץ בָּם מַגֵּפָה:ל וַיַּעֲמֹד פִּינְחָס וַיְפַלֵּל וַתֵּעָצַר הַמַּגֵּפָה:לא וַתֵּחָשֶׁב לוֹ לִצְדָקָה לְדֹר וָדֹר עַד עוֹלָם:לב וַיַּקְצִיפוּ עַל מֵי מְרִיבָה וַיֵּרַע לְמֹשֶׁה בַּעֲבוּרָם:לג כִּי הִמְרוּ אֶת רוּחוֹ וַיְבַטֵּא בִּשְׂפָתָיו:לד לֹא הִשְׁמִידוּ אֶת הָעַמִּים אֲשֶׁר אָמַר יי לָהֶם:לה וַיִּתְעָרְבוּ בַגּוֹיִם וַיִּלְמְדוּ מַעֲשֵׂיהֶם:לו וַיַּעַבְדוּ אֶת עֲצַבֵּיהֶם וַיִּהְיוּ לָהֶם לְמוֹקֵשׁ:לז וַיִּזְבְּחוּ אֶת בְּנֵיהֶם וְאֶת בְּנוֹתֵיהֶם לַשֵּׁדִים:לח וַיִּשְׁפְּכוּ דָם נָקִי דַּם בְּנֵיהֶם וּבְנוֹתֵיהֶם אֲשֶׁר זִבְּחוּ לַעֲצַבֵּי כְנָעַן וַתֶּחֱנַף הָאָרֶץ בַּדָּמִים:לט וַיִּטְמְאוּ בְמַעֲשֵׂיהֶם וַיִּזְנוּ בְּמַעַלְלֵיהֶם:מ וַיִּחַר אַף יי בְּעַמּוֹ וַיְתָעֵב אֶת נַחֲלָתוֹ:מא וַיִּתְּנֵם בְּיַד גּוֹיִם וַיִּמְשְׁלוּ בָהֶם שֹׂנְאֵיהֶם:מב וַיִּלְחָצוּם אוֹיְבֵיהֶם וַיִּכָּנְעוּ תַּחַת יָדָם:מג פְּעָמִים רַבּוֹת יַצִּילֵם וְהֵמָּה יַמְרוּ בַעֲצָתָם וַיָּמֹכּוּ בַּעֲוֹנָם:מד וַיַּרְא בַּצַּר לָהֶם בְּשָׁמְעוֹ אֶת רִנָּתָם:מה וַיִּזְכֹּר לָהֶם בְּרִיתוֹ וַיִּנָּחֵם כְּרֹב (חסדו) חֲסָדָיו:מו וַיִּתֵּן אוֹתָם לְרַחֲמִים לִפְנֵי כָּל שׁוֹבֵיהֶם:מז הוֹשִׁיעֵנוּ יי אֱלֹהֵינוּ וְקַבְּצֵנוּ מִן הַגּוֹיִם לְהֹדוֹת לְשֵׁם קָדְשֶׁךָ לְהִשְׁתַּבֵּחַ בִּתְהִלָּתֶךָ:מח בָּרוּךְ יי אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל מִן הָעוֹלָם וְעַד הָעוֹלָם וְאָמַר כָּל הָעָם אָמֵן הַלְלוּיָהּ: