ביקורת שיתופית|טרור הרחפנים

נריה מגן

משתמש מקצוען
עפיפון ססגוני, עליז, משייט לו בינות לענני נוצה לבנים רכים, עליהם נפרסים שמים כחולים וזכים. מנגינה שקטה, תוססת מעט, מתנגנת ברקע.

התמונה מתחלפת.

ילד קטן, בלונדיני ומנומש, לבוש בבגד ים ספורטיבי ובכובע מצחייה מדוגם רץ על שפת הים, אוחז בחוט ארוך. גרגרי חול מתנוצצים על גבו אל מול קרני השמש. גלי הים מלחכים את כפות רגליו וצחוק מתגלגל נשפך מפיו, באופן מתואם להפליא למנגינת הרקע המתמזגת עם רחש הגלים. זום-אאוט קצר, והחוט מתגלה כקשור לעפיפון.

העדשה מתרחקת. הילד ממשיך לרוץ, והעפיפון דואה אל על, מעלה והלאה.

התמונה מתחלפת.

העפיפון אותו עפיפון, מכנסוני הים אותם המכנסיים, אפילו כובע המצחייה הוא אותו הכובע. הילד הפעם שחום עור. מתחת למצחייה מבצבץ שער פרוע משהו, שחור כפחם. גרוטאה מחלידה מתנודדת בינות לגלים, עליה מתנוסס דגל ירוק בעל כיתוב ערבי.

גם הילד הזה צוחק.

המנגינה מתחילה להתגבר.

עשן שחור מתחיל להיתמר, והלמות תופים נשמעת ברקע. העשן ממלא את המסך.

קאט.

המנגינה משתנה. הופכת קצבית ומטרידה. הלמות מגפיים נשמעת ברקע ועל המסך מופיעים חיילים, חלקם בג'יפים, חלקם צועדים רגלית. אחד החיילים צוחק צחוק מרושע ומרים את נשקו, מסתכל מבעד לכוונת הרובה. אפודיהם של הלוחמים עמוסים בחימוש מסוגים שונים.

המצלמה חוזרת אל העפיפון. הוא בקושי נראה מבעד לעשן הכבד. קולות נפץ עזים מרעידים את המצלמה.

עפיפונים נוספים מצטרפים לזה שכבר דואה בשמים.

זום-אין אל הילד. גופו מיוזע מעט מהריצה, רסיסי גלים מרטיבים את גבו וכתפיו. הוא מסב מבט אל המצלמה. חיוך מרוח על המסך.

חיילים מיידים רימוני הלם למקום שאינו נראה בעדשת המצלמה.

זום אאוט לעפיפוני הענק. העשן ממלא כל מילימטר מהמרקע.

טרטור מאיים נשמע ברקע, ומבעד לענני העשן מופיע עב"ם מאיים. בקלוז-אפ ניתן לזהות כי מדובר ברחפן משוכלל שארבעת הרוטורים המסתובבים סביבו במהירות מעניקים לו מראה חוצני.

צעקות נשמעות ברקע.

פרצופו של הילד מופיע שוב, הפעם הוא נראה מבוהל. רק עין חדה תבחין כי כשהילד ישנו הרי שהעשן אינו.

הרחפן משוטט באוויר, חותר לכיוון לא ברור. כינורות בטראבל מודגש מתערבלים ברקע, מוסיפים נופך מוזיקאלי-סוריאליסטי למחזה.

העדשה מתקרבת לעבר החיילים. אחד מהם, ענק ושרירי בעל חזות מאיימת במיוחד, אוחז בנשקו ומתקרב לאוחז במצלמה בצעדים מהירים ובארשת פנים רצחנית. המצלמה נסוגה לאחור.

העפיפונים והעשן חוזרים למלא את המסך.

הרחפן בעל החזות המפחידה ממשיך בטרטורו ומתקרב אל אחד העפיפונים, מבתק את החוט הארוך המחבר אותו אל מפעילו.

העשן איננו. הילד שוב נראה אל המסך. מנסה למשוך את החוט שבידו, נופל ארצה בפתאומיות.

העשן חוזר. צחוק מרושע נשמע ברקע, וחייל אוחז בידו רובה נראה יורה כדורי גומי בזה אחר זה.

טרטור הרחפן הופך לעוצמתי, והרעש הופך לבלתי נסבל. העפיפון הססגוני מבותק גם הוא מחוטו על ידי הרחפן, שמקבל בזווית מסויימת מראה אנושי-מפלצתי כאחד.

המצלמה עוקבת אחרי העפיפון החג סביב עצמו ברוח, כמו מנסה להיאחז במשהו, העפיפון מתקרב במהירות מסחררת אל עבר החולות הצהובים שסביב. הים לא נראה ברקע, אך מאות מתפרעים נראים לחלקיק שניה בזווית המסך. את התרסקות העפיפון לא מספיקים לראות.

המצלמה חוזרת אל הילד, שנראה בוכה, מבע מיוסר על פניו, וידו המושטת נשלחת כמו כדי לאחוז בחלום ילדות שהתנפץ.

חייל מגודל צוחק בקול אכזרי.

דמעה זולגת על לחיו של הילד.

קריין ה-BBC מופיע על המסך, קולו העמוק מתמזג עם מנגינת הרקע הדרמטית:

'וכך נראה עוד יום נוסף בעימותים חסרי התוחלת בין העזתים הכבושים לבין מדינת ישראל... האם יום יבוא וילדים פלסטינים יוכלו גם הם להעיף את עפיפוניהם בלא חשש שחיילי מדינת ישראל יקצרו את משחקיהם אל הרוח באמצעות תעשיות נשק משוכללות? האם יגיע יום בו יבינו הישראלים כי ככוח כובש עליהם להבין לרחשי ליבן של הנכבשים? עד שיום שכזה יבוא, נמשיך לראות עפיפונים עזתיים נופלים, שדות ישובים בוערים, ועימותים קשים בין חיילים וילדים'.

חייל מחייך ואוחז בנשקו, הלמות מגפיו נשמעת היטב. ילד עזתי בוכה בכי תמרורים. עשן שחור מיתמר. דמעה אחרונה זולגת על לחי הילד.

קאט.
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
וביקום מקביל

ילד תכול עיניים משוטט לו על החוף, מתרוצץ מצד לצד, תלתליו גולשים, ובידו עפיפון, סבא קנה לו, בדרך.
היו שם ילדים יחפים, מתרוצצים על האספלט, עיניים חומות משוטטים, מוכרים אבטיח וסברס בדלי ליד הכביש, סבא שלהם גר פעם בשייח מוניס, היום הם גרים בבלאטה, ליד שכם, אמא שולחת אותם לקטוף סברס, ולמכור ליד הכביש.
היא תמיד מספרת להם שסבא הבטיח שיום אחד הם יעיפו עפיפונים על יד הים, איפה שאבא שלו היה גר, אז, כך הוא סיפר לה, הם היו משחקים בעפיפון, והוא היה בורח רחוק רחוק, לים הגדול, ואבא שלו היה צוחק, ואומר, לכם תהיה ילדות יפה, שייח מוניס מקום טוב, ליד יפו, יש גם קצת יהוד באים, עושים כאן חוף יפה, אולי ימכרו עפיפונים לא נצטרך לנסוע רחוק.
היום בן דוד שלו גר בעזה, כמו סבא מעיף עפיפון, ורק הוא עוד עומד על הכביש ומוכר, סברס, אבטיח על הסכין, סכין חד פעמית כמובן, ועפיפון.
בן דוד שלו מעיף עפיפון גבוה, עם חומר בפנים, כדי שהוא יוכל לחזור לשייח מוניס, ולהעיף עפיפון יפה, לשמים כמו סבא.
אולי כשהוא יבוא הוא יתן גם לקטן עם עיני התכלת שמתרוצץ שם, לשחק, אם העפיפון לא יברח לו, כמו שברח לסבא.
 

נריה מגן

משתמש מקצוען
וביקום מקביל
זה לא יקום מקביל לטור, זה אותו היקום. היקומים הללו מקבילים רק למציאות ותו לא...
ואגב, תיזכר באחד מכללי הברזל של מנהלינו הנערץ @נתן גלנט ...

בעניין אחר, מישהו שם לב לפואנטה של 'טרור הרחפנים' בהשוואה ל'טרור העפיפונים'? זה טור שאמור להתפרסם באנשהו, וחשוב לי להבין אם לשנות את הכותרת למשהו ברור יותר.
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
@אשר שרבר
אין לי מושג על מה הוא מדבר, נריה - תחכים אותנו?

קראתי את הטור כמה פעמים שוב, הוא מיוחד.
ההגשה שלו ממש מיוחדת. הוא צריך להתפרסם בעוד במות, הוא מעולה.
 

נריה מגן

משתמש מקצוען
נערך לאחרונה ב:

נריה מגן

משתמש מקצוען

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
ובלי קשר לנושא הנידון התגובות, האם אין כאן מקום או דעה לעצם הנידון אין לאף אחד מה להעיר על הצד הנגדי שהצגתי לדבריו של כותב המאמר?
או שאין חלילה לערב כאן מדברים אלו כלל וכלל?
 

יואב ברק

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
צילום מקצועי
קטע מרענן. כיף לגלגל אותו בפה מצד לצד ולחוש אותו מכל הצדדים.
בכל מקרה סמנכ"ל חטיבת החדשות של ה-BBC למזרח התיכון יצור איתך קשר בימים הקרובים לצעוק עליך למה הילד נשאר בחיים?
 

גדי ישראלי

משתמש מקצוען
אין להגיב, להאיר, להעיר, לבקר, לתמלל, להציע, לחרז, לשורר, לרנן, לרכל, לזמרר, לטרטר, ל... בלי ללייק;)...
איזה חוקי אתה, נשמה.
בטח גם כשאתה רואה תמרור 'עצור' - אתה עוצר. כשאני רואה כף יד פתוחה, אני מחליק לה כיף ומרביץ רייס...
בכל אופן, אשר, נריה, הקטע מוצלח וברמה גבוהה.
 

אפשוטער איד

משתמש מקצוען
בעניין אחר, מישהו שם לב לפואנטה של 'טרור הרחפנים' בהשוואה ל'טרור העפיפונים'? זה טור שאמור להתפרסם באנשהו, וחשוב לי להבין אם לשנות את הכותרת למשהו ברור יותר.
אני מיד שמתי לב להשוואה, אבל דווקא מהסיבה שהשמות מידי דומים, מי שלא מונח ממש בפוליטיקה על שמותיה לא יבחין בהבדל בין טרור רחפנים לטרור עפיפונים תכל'ס שניהם עפים בשמים...
אלא אם כן זה טור בעיתון לאנשים חושבים, אז אני לא מתיימר לפרשן ולנסות להשיג את רום שכלם ובקיאותם בהבנת הנקרא הפוליטית
 

נריה מגן

משתמש מקצוען
ובלי קשר לנושא הנידון התגובות, האם אין כאן מקום או דעה לעצם הנידון אין לאף אחד מה להעיר על הצד הנגדי שהצגתי לדבריו של כותב המאמר?
או שאין חלילה לערב כאן מדברים אלו כלל וכלל?
אני מוכן להיכנס בך בכל הכוח, רק שנראה לי שזה ממש לא כדאי במסגרת הפורום.
אפילו אישה אל רעותה(...) כבר קיבל צורה בלי כל הויכוחים האידיוטיים שהיו שם תמיד.

על כל פנים, אם תשים לב הרי שלא נכנסתי לעצם הויכוח בשאלת 'מי צודק', שהרי שאלה זו ימיה ותשובותיה נמצאים בצד השאלה 'מה קדם למה בתרנגול לביצה או הביצה לתרנגול'. הטור נגע בעניין ספציפי ומסויים מאוד שעליו יש קונצנזוס כמעט כללי - הסיקור המוטה של חלק ניכר מרשתות התקשורת בעולם, ובראשם הגוף הטלוויזיוני הנ"ל.
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
אני מוכן להיכנס בך בכל הכוח, רק שנראה לי שזה ממש לא כדאי במסגרת הפורום.
אפילו אישה אל רעותה(...) כבר קיבל צורה בלי כל הויכוחים האידיוטיים שהיו שם תמיד.

על כל פנים, אם תשים לב הרי שלא נכנסתי לעצם הויכוח בשאלת 'מי צודק', שהרי שאלה זו ימיה ותשובותיה נמצאים בצד השאלה 'מה קדם למה בתרנגול לביצה או הביצה לתרנגול'. הטור נגע בעניין ספציפי ומסויים מאוד שעליו יש קונצנזוס כמעט כללי - הסיקור המוטה של חלק ניכר מרשתות התקשורת בעולם, ובראשם הגוף הטלוויזיוני הנ"ל.
טוף אוותר לע"ע, פשוט מתחשמק לי לבדוק האם הציבור החרדי ימני כעדר או במחשבה
 

ידידיה חבר

מהמשתמשים המובילים!
טוף אוותר לע"ע, פשוט מתחשמק לי לבדוק האם הציבור החרדי ימני כעדר או במחשבה

ההנחה הראשונית שלך שגויה.
לא כל הציבור החרדי מתאים למה שקוראים ימני. ולא, אני לא מתכוין לאלו שמגדירים את עצמם פלסטינאים. די במה ששמעתי במו אזני מח"כ... בשם מרן... בשביל לשלול לפחות חצי מההנחה הזאת.
אבל כמו שכבר כתבו פה, בא נניח את הנושא, לפני שהמרא דאתרא / המשגיח ינחית עלינו איזה גראד.
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יי אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יי חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  8  פעמים

אתגר AI

רישום קווי - חורף • אתגר 22

לוח מודעות

למעלה