בין מלה משורש ב.ח.ר. לדבר הנבחר צריכה לבוא אות השימוש ב' ?

עיגול רבוע

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
השאלה כבר די מפורשת,
עוד הבהרה לא מתבקשת,
אבל כך התוכנה דורשת,
גם כאן להוסיף ארשת.
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בעזהי"ת

"ויבחר לו לוט את כל ככר הירדן" - אין ב'
"ויבחר משה אנשי חיל" - אין ב'
"ואת אשר יבחר בו יקריב אליו" - יש ב'
"האיש אשר יבחר ה' הוא הקדוש" (פסוק א' אח"כ) - אין ב'

איזו תוכנה?
 

עיגול רבוע

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
לענ"ד יש להשיב על הראיות של מציאת בחירה בלי ב':
אפשר לכאורה להניח שלעולם יש צורך (לא קריטי, אבל זו הצורה ה"תקינה") בב'. אבל
  • ב' השימוש באה אצל פעולת הבחירה רק כאשר לפני הבוחר מוגדרים מראש אפשריות בחירה קצובות, והוא בוחר לו באחת מהם. אם לפני לוט היו קטעי אחוזה מוגדרים בגבולותיהם, והיה עליו לבחור בקטע אחד מבין שאר הקטעים המוצעים היה אפשר לומר ויבחר לו לוט בכל ככר הירדן, כלומר הוא בחר בקטע זה מבין שאר הקטעים, אך כאשר לאמתו של דבר, הוא היה יכול לבחור כל קטע שהוא רצה, כאשר תחומיו יהיו ככל שירצה, לא שייך לכתוב "בכל ככר הירדן" אלא "את כל ככר הירדן". והמבין יבין. (וקצת ראיה, שהרי אם היה הקטע קצוב לא היה הכתוב אומר "כל" ככר הירדן, אלא רק מפני שלפי רצונו הוא בחר "את כל ככר הירדן").
  • אם היה הנדון במה יבחר משה - באנשי החיל, או ביפי המראה (וכד'), היה מקום לכתוב ויבחר משה באנשי החיל, אבל כיון שלא עמדה השאלה במי לבחור אלא למצוא מי הם אנשי החיל, לא שייך לכתוב ויבחר באנשי חיל, אלא ויבחר משה אנשי חיל. והמבין יבין.
  • האיש אשר יבחר ה' הוא הקדוש. הרי זה מקרא חסר כדרך מקראות רבים, החסרים בפרט אותיות השימוש.

התוכנה המנהלת את ממשק האתר.
יש לך הצעה לשם יותר מדויק ?
 

עיגול רבוע

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
מצאתי ראיה בדברי הרד"ק בספר שמואל (א, כ, ל) על הפסוק "כי בוחר אתה לבן ישי", שאפשר בבי"ת ואפשר גם בלעדיה (וכדעת @חגי פאהן),
שכתב שם וז"ל "הלמ"ד כמו הרגו לאבנר או היא במקום בי"ת כלומר {כנראה צ"ל כמו} לפניכם לחרב".
רצה לומר שני אפשריות ישנן כאן לפרש את הפסוק בצורה "תקנית":
כי בוחר אתה את בן ישי [הלמ"ד במקום "את" (וממילא אפשר גם בלא כלום, ככל "את" שניתן להחסירה), כמו הרגו לאבנר, שצריך לפרשו: הרגו את אבנר],
או: כי בוחר אתה בבן ישי [הלמ"ד במקום בי"ת, כמו ונפלו אויביכם לפניכם לחרב, שפירושו כמו "בחרב"].

כמו"כ כפי הראיות שהביא ר' חגי (או חלקן) מצינו עוד מקראות מדברים בלשון בחירה בלא בי"ת. אחד מהם היה בהפטרה שקרינו בשבת זו, בשירת דבורה: יבחר אלהים חדשים.
 
נערך לאחרונה ב:

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיד

א בְּצֵאת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם בֵּית יַעֲקֹב מֵעַם לֹעֵז:ב הָיְתָה יְהוּדָה לְקָדְשׁוֹ יִשְׂרָאֵל מַמְשְׁלוֹתָיו:ג הַיָּם רָאָה וַיָּנֹס הַיַּרְדֵּן יִסֹּב לְאָחוֹר:ד הֶהָרִים רָקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ה מַה לְּךָ הַיָּם כִּי תָנוּס הַיַּרְדֵּן תִּסֹּב לְאָחוֹר:ו הֶהָרִים תִּרְקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ז מִלִּפְנֵי אָדוֹן חוּלִי אָרֶץ מִלִּפְנֵי אֱלוֹהַּ יַעֲקֹב:ח הַהֹפְכִי הַצּוּר אֲגַם מָיִם חַלָּמִישׁ לְמַעְיְנוֹ מָיִם:
נקרא  14  פעמים

אתגר AI

חלון ראווה • אתגר 123

לוח מודעות

למעלה