דרוש מידע "בואי בשלום" לאיזה כיוון?

שארפער

משתמש מקצוען
ידוע מנהג ישראל שאומרים כל כניסת שבת בקבלת שבת את מזמור לכה דודי, ואת הבית האחרון לכל הפחות, "בואי בשלום", כשפניהם לצד מערב.
מקורו של המנהג לכאורה הוא מהאר"י שהיה יוצא לשדה לקבל את פני השבת, כשפניו לצד מערב, שכן שכינה במערב.
וככה נוהגים בכל תפוצות ישראל, לקבל שבת כשפניהם לצד מערב.

אך בצפת, (ובעוד מקומות רבים, אך השאלה היא דווקא על צפת, עירו של האר"י.) כיוון שהתפילה היא לצד דרום, קורה דבר מוזר.... הציבור הופך פניו לצד הנגדי של ארון הקודש.... והארון הרי בדרום, כך שקבלת שבת מתבצעת לצד צפון בכלל....
היאך יתכן הדבר?

ולומר כי משגה הוא, וזה קרה בעקבות כך שרוב העולם כיוון תפילתם הוא למזרח, ולכן צד מערב הוא הנגדי לכיוון התפילה, ולכן השתרבבה טעות שבצפת יפנו לכיוון ההפוך מכיוון התפילה במקום לצד מערב, קשה לי לקבל..... הן הייתה שם התיישבות יהודית מימי האר"י, שהיה מקבל לכיוון מערב, ועד ימינו אנו, שמקבלים שבת לכיוון צפון....

היאך קרה הדבר הזה, ומהי סיבת הדבר?

תשובות לכאן בבקשה.... :)
 

לוי יצחק.

משתמש מקצוען
ידוע מנהג ישראל שאומרים כל כניסת שבת בקבלת שבת את מזמור לכה דודי, ואת הבית האחרון לכל הפחות, "בואי בשלום", כשפניהם לצד מערב.
מקורו של המנהג לכאורה הוא מהאר"י שהיה יוצא לשדה לקבל את פני השבת, כשפניו לצד מערב, שכן שכינה במערב.
וככה נוהגים בכל תפוצות ישראל, לקבל שבת כשפניהם לצד מערב.

אך בצפת, (ובעוד מקומות רבים, אך השאלה היא דווקא על צפת, עירו של האר"י.) כיוון שהתפילה היא לצד דרום, קורה דבר מוזר.... הציבור הופך פניו לצד הנגדי של ארון הקודש.... והארון הרי בדרום, כך שקבלת שבת מתבצעת לצד צפון בכלל....
היאך יתכן הדבר?

ולומר כי משגה הוא, וזה קרה בעקבות כך שרוב העולם כיוון תפילתם הוא למזרח, ולכן צד מערב הוא הנגדי לכיוון התפילה, ולכן השתרבבה טעות שבצפת יפנו לכיוון ההפוך מכיוון התפילה במקום לצד מערב, קשה לי לקבל..... הן הייתה שם התיישבות יהודית מימי האר"י, שהיה מקבל לכיוון מערב, ועד ימינו אנו, שמקבלים שבת לכיוון צפון....

היאך קרה הדבר הזה, ומהי סיבת הדבר?

תשובות לכאן בבקשה.... :)
השבת הייתי בצפת
עשינו מניין
ואכן בבואי בשלום הסתובבנו לצד מערב
 

למאי נפקא מינה

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
לכאורה תלוי בטעמי המנהגים מדוע מסתובבים -
אם העניין שהשכינה במערב ובבחינה מסויימת ממערב באה הנשמה יתירה, או שהעניין הוא היפוך הפנים כמי שמצפה לאורח יקר מעלה.
קיימים גם עוד טעמים, כמובן. הכל לפי העניין.
 

גלגל הצבעים

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה והפקת סרטים
ידוע מנהג ישראל שאומרים כל כניסת שבת בקבלת שבת את מזמור לכה דודי, ואת הבית האחרון לכל הפחות, "בואי בשלום", כשפניהם לצד מערב.
מקורו של המנהג לכאורה הוא מהאר"י שהיה יוצא לשדה לקבל את פני השבת, כשפניו לצד מערב, שכן שכינה במערב.
וככה נוהגים בכל תפוצות ישראל, לקבל שבת כשפניהם לצד מערב.

אך בצפת, (ובעוד מקומות רבים, אך השאלה היא דווקא על צפת, עירו של האר"י.) כיוון שהתפילה היא לצד דרום, קורה דבר מוזר.... הציבור הופך פניו לצד הנגדי של ארון הקודש.... והארון הרי בדרום, כך שקבלת שבת מתבצעת לצד צפון בכלל....
היאך יתכן הדבר?

ולומר כי משגה הוא, וזה קרה בעקבות כך שרוב העולם כיוון תפילתם הוא למזרח, ולכן צד מערב הוא הנגדי לכיוון התפילה, ולכן השתרבבה טעות שבצפת יפנו לכיוון ההפוך מכיוון התפילה במקום לצד מערב, קשה לי לקבל..... הן הייתה שם התיישבות יהודית מימי האר"י, שהיה מקבל לכיוון מערב, ועד ימינו אנו, שמקבלים שבת לכיוון צפון....

היאך קרה הדבר הזה, ומהי סיבת הדבר?

תשובות לכאן בבקשה.... :)
זה לא הדבר היחיד שהמנהג השתרש כך, בדומה לזה ברוב בתי הכנסת מדליקים חנוכיה בצד ימין של ארון הקודש, ולא בצד דרום.

למרות שבמקור זה כתוב להסתובב לצד מערב, השתרש המנהג לכיוון הפתח, ובעיקר לכיוון ההפוך ממנו מתפללים, בפרט לפי הפשט שזה לקבל פני אורח חשוב.

מאמין שאלה המדקדקים וכל מעשיהם ע"פ קבלה, מקפידים תמיד על מערב.
 

שארפער

משתמש מקצוען
זה לא הדבר היחיד שהמנהג השתרש כך, בדומה לזה ברוב בתי הכנסת מדליקים חנוכיה בצד ימין של ארון הקודש, ולא בצד דרום.

למרות שבמקור זה כתוב להסתובב לצד מערב, השתרש המנהג לכיוון הפתח, ובעיקר לכיוון ההפוך ממנו מתפללים, בפרט לפי הפשט שזה לקבל פני אורח חשוב.

מאמין שאלה המדקדקים וכל מעשיהם ע"פ קבלה, מקפידים תמיד על מערב.
השאלה שלי היא בעיקר היסטורית.
לגבי השתרשות מנהג, אתה צודק.
אבל כאן, בדור האר"י, אני מניח שלא היו טעויות....
ומאז יש רצף יהודי שם.
איך התחילה הטעות אם היא טעות?
ואם היא לא טעות, (וכך מסתבר יותר) אז מהי הסיבה?
 

למדן וידען

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
הנדסת תוכנה
D I G I T A L
מקורו של המנהג לכאורה הוא מהאר"י שהיה יוצא לשדה לקבל את פני השבת, כשפניו לצד מערב, שכן שכינה במערב.
וככה נוהגים בכל תפוצות ישראל, לקבל שבת כשפניהם לצד מערב.
מקורו בנגלה בפמ"ג, וכותב שמהפכים פניהם לצד מערב.
(לאיזה צד מתפללים בברלין?)
 

שטאנץ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
D I G I T A L
אך בצפת, (ובעוד מקומות רבים, אך השאלה היא דווקא על צפת, עירו של האר"י.) כיוון שהתפילה היא לצד דרום, קורה דבר מוזר.... הציבור הופך פניו לצד הנגדי של ארון הקודש.... והארון הרי בדרום, כך שקבלת שבת מתבצעת לצד צפון בכלל....
היאך יתכן הדבר?
השבת היינו בצפת בבית כנסת מקומי, ודווקא לא הסתובבו הפוך מארון הקודש.
אלא באמצע הסיבוב 90 מע'.
אז, התפלאתי ועכשיו אני מבינה את ההסבר.
והוא גם אמור להניח את דעתכם...
 

שארפער

משתמש מקצוען
השבת היינו בצפת בבית כנסת מקומי, ודווקא לא הסתובבו הפוך מארון הקודש.
אלא באמצע הסיבוב 90 מע'.
אז, התפלאתי ועכשיו אני מבינה את ההסבר.
והוא גם אמור להניח את דעתכם...
אכן.
אם כך היו נוהגים כולם בצפת, היה טוב.
השאלה היא איך נוצר מצב שרוב בתי הכנסת שם, ובעיקר העתיקים שבהם, לא עושים ככה.
איך התחילה הטעות, והאם היא אכן טעות.
תודה על ההתייחסות בכל אופן.
 

שארפער

משתמש מקצוען
מי הם בתי כנסת העתיקים עליהם אתה מדבר ?
אם אני לא טועה, קשה לי להיזכר בדיוק, אבל אולי זה היה צאנז שנוסד בתר"ל.
שם הכניסה היא מצד שמאל, ולא מהנגדי לארון הקודש, כך שאם זוכר אני נכון שהם מסתובבים לצד ההפוך מארון הקודש, שזה לצפון בעצם, אין לתרץ שזה לכיוון הדלת, כי הדלתות גם לא שם....
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ק'

קמה קָרָאתִי בְכָל לֵב עֲנֵנִי יי חֻקֶּיךָ אֶצֹּרָה:קמו קְרָאתִיךָ הוֹשִׁיעֵנִי וְאֶשְׁמְרָה עֵדֹתֶיךָ:קמז קִדַּמְתִּי בַנֶּשֶׁף וָאֲשַׁוֵּעָה (לדבריך) לִדְבָרְךָ יִחָלְתִּי:קמח קִדְּמוּ עֵינַי אַשְׁמֻרוֹת לָשִׂיחַ בְּאִמְרָתֶךָ:קמט קוֹלִי שִׁמְעָה כְחַסְדֶּךָ יי כְּמִשְׁפָּטֶךָ חַיֵּנִי:קנ קָרְבוּ רֹדְפֵי זִמָּה מִתּוֹרָתְךָ רָחָקוּ:קנא קָרוֹב אַתָּה יי וְכָל מִצְוֹתֶיךָ אֱמֶת:קנב קֶדֶם יָדַעְתִּי מֵעֵדֹתֶיךָ כִּי לְעוֹלָם יְסַדְתָּם:
נקרא  7  פעמים

אתגר AI

הסוואה • אתגר 21 • אתגר נושא פרסים 🎁

לוח מודעות

למעלה