את מי ציירו עם קרניים בעמוד שער של חומש?

א.ישראל

משתמש פעיל
עריכה תורנית
מעין אשכול הטעויות שהיה לאחרונה אבל מסוג שונה. [די מפורסם אבל בכ"ז אולי חידשתי למישהו, ואולי יש למישהו להוסיף על זה או דברים דומים].
טעות עמרצית של מדפיסים/מולי"ם.
בפרשת שבוע שעבר קראנו על משה רבנו "כי קרן עור פניו". הצייר של שער החומש הזה הבין שהיה לו ח"ו קרניים....

לשון רש"י:
כי קרן - לשון קרנים, שהאור מבהיק ובולט כמין קרן. ומהיכן זכה משה לקרני ההוד, רבותינו אמרו מן המערה, שנתן הקב"ה ידו על פניו, שנאמר (שמות לג כב) ושכותי כפי:
 

קבצים מצורפים

  • karn.jpg
    KB 173.8 · צפיות: 22

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
לפי מה ששמעתי הסיבה היא שהציירים הללו היו נוצרים (או שהושפעו מציוריהם של הנוצרים) והנוצרים ה"חכמים" תרגמו את המילים "קרן עור פניו" ל.."צמחו לו קרניים על הפנים"
 

אקרובט

משתמש רשום
אחת מיצירות האמנות הגדולות והנערצות בכל הזמנים הוא הפסל משיש של מיכאל אנג'לו בואונרוטי של משה (רבנו) הנמצא בכנסיית פטר הקדוש בכבלים San Pietro in Vincoli ברומא.

מיכאל אנג'לו הציב שני קרניים בראשו של משה ביצירה מפורסמת זו, וזאת כתוצאה של טעות בתרגום – אולי המפורסם בהיסטוריה. אחר קבלת עשרת הדיברות כתוב בשמות לד, כט "ויהי ברדת משה מהר סיני ושני לחת העדת ביד משה ברדתו מן ההר ומשה לא ידע כי קרן עור פניו בדברו אתו".

התרגום הרומי של התנ"ך נקרא "הוולגטה" שנעשה בידי הירונימוס בסוף המאה החמישית. הירונימוס לא כתב שפניו של משה קרנו מאור אלא השתמש במילה "cornuta" שפירושה "קרניים".

הפסל של מיכאל אנג'לו המבוסס על הטעות בתרגום של הירונימוס שיחק תפקיד משמעותי בתולדות האנטישמיות באירופה, כאשר הרבה אנשים האמינו כי לכל יהודי (כמו לסטן) יש קרניים בראשו.

למרות שהכנסייה העניקה להירונימוס התואר של קדוש המתרגמים, ספק אם הוא היה מתקבל לעבודה אצל גלובלינגו!

מקור
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
לעומת הטעות של מיכאלאנג'לו וממשיכיו, הצייר ההולנדי רמברנדט צייר לפני כ 400 שנה את "הכתובת על הקיר" במשתה בלשאצר (מנא מנא תקל ופרסין) בצורה כזאת

ממתוס
ננקפי
אאלרן

מבקרי וחוקרי האמנות הסבירו את הדבר בכך שהאמן לא הכיר היטב את שפת התנ"ך וחשב שכיוון הכתיבה הוא כמו ביפנית מלמעלה למטה ולכן העתיק את הפסוק בצורה מוזרה כזו, אולם באמת המקור לצורת כתיבה זו הוא האמורא שמואל, שסבר שכך נכתבה הכתובת על הקיר ולכן אף אחד לא הצליח לפענחה חוץ מדניאל.
(זה היה בדף יומי לפני כמה ימים)

מסתבר שרמברנדט היה מיודד עם היהודים ובפרט עם הרב מנשה בן ישראל וכנראה שהוא סיפק לו את המידע הנ"ל
 

קבצים מצורפים

  • ממתוס.JPG
    KB 50.7 · צפיות: 23

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י א.ישראל;368501:
נשמע מפחיד;) מה רואים שם?
אולי תוכל להעלות לכאן לטובת המנותבים?
תודה

שערים של ספרים ישנים שלא היו עוברים את אישור נתיב, ומאותה סיבה הם אינם מתאימים גם לפורום זה.

נכתב ע"י agav;368517:
נא להעיף את הקישור

צודקת, הוסר.
 

חיטובים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
אברהם,
מדובר בין היתר בספרים של גדולי עולם כמו מרן הבית יוסף.
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכון, אבל הבית יוסף לא בחר את האיורים המופיעים על השער שהודפס על-ידי מדפיסים נוצרים, ואין ספק שהוא היה מתנגד לשערים הללו בין משום "ולא תתורו" ובין משום צורות האסורות (כמו הקופידונים למשל)
 

חיטובים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
אברהם,
א. אם תסתכל בקישור המחוק בעמ' 2, תראה שהרמב"ם עם כסף משנה נדפס בהשגחתו האישית של רמ"ע מפאנו, מגדולי המקובלים.
ב. קופידון נזכר ע"י הרמח"ל במחזה "מעשה שמשון" שכתב, והוא נספח לספרו לשון לימודים מהדורה א'. הספר מוקדש לרבו ר' ישעיה בסאן, מחשובי רבני איטליה, ואין ספק שהוא ראה אותו ולא אמר מילה. היהודים וגם הגויים בזמנו התייחסו לעניינים אלו כמשלים ולא כיישויות רוחניות קיימות.
ג. לענין "ולא תתורו", הכל לפי הענין והמקום, ואל לנו לייחס את תחושותינו התאווניות לאנשים הגדולים ההמה. וע"ע בקישור המחוק שם.
 

חיטובים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
א. עיינתי שם וכל מה שכתוב שם זה סברות, אין שום הוכחה שאכן הרמ"ע מפאנו בחר את הציורים האלה לספר.
ב. אכן שם מדובר במשל לחשק ולא לישויות רוחניות אבל במקור הגויים הקדמונים עובדי האלילים אכן האמינו בדברים האלה כמעט כפשוטן.
ג. ח"ו לייחס את תחושותינו התאוותניות לגדולי ישראל, אבל כיום יש בזה "לא תתורו".
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיב

א הַלְלוּיָהּ אַשְׁרֵי אִישׁ יָרֵא אֶת יי בְּמִצְוֹתָיו חָפֵץ מְאֹד:ב גִּבּוֹר בָּאָרֶץ יִהְיֶה זַרְעוֹ דּוֹר יְשָׁרִים יְבֹרָךְ:ג הוֹן וָעֹשֶׁר בְּבֵיתוֹ וְצִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד:ד זָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹר לַיְשָׁרִים חַנּוּן וְרַחוּם וְצַדִּיק:ה טוֹב אִישׁ חוֹנֵן וּמַלְוֶה יְכַלְכֵּל דְּבָרָיו בְּמִשְׁפָּט:ו כִּי לְעוֹלָם לֹא יִמּוֹט לְזֵכֶר עוֹלָם יִהְיֶה צַדִּיק:ז מִשְּׁמוּעָה רָעָה לֹא יִירָא נָכוֹן לִבּוֹ בָּטֻחַ בַּיהוָה:ח סָמוּךְ לִבּוֹ לֹא יִירָא עַד אֲשֶׁר יִרְאֶה בְצָרָיו:ט פִּזַּר נָתַן לָאֶבְיוֹנִים צִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד קַרְנוֹ תָּרוּם בְּכָבוֹד:י רָשָׁע יִרְאֶה וְכָעָס שִׁנָּיו יַחֲרֹק וְנָמָס תַּאֲוַת רְשָׁעִים תֹּאבֵד:
נקרא  7  פעמים

אתגר AI

דף חדש • אתגר 121

לוח מודעות

למעלה