=> אתגר קיץ מסעיר - שני מארבעה - דג מחוץ למים. <=

אבימי

מנהל קהילת איור
מנהל
מנוי פרימיום
מנוי פרימיום
מרצה בבית פרוג
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
ברוכים השבים לאתגר הקיץ הרשמי והמרענן בו זמנית!

חלק שני.

והפעם על לוח הכתיבה - דג מחוץ למים.

הפעם מבנה העלילה הוא חופשי כראות עינכם - מונולוג, שירה, בלשי, רגשי או תיעודי יבש.

העיקר - שתטיבו לתאר מצב של דג מחוץ למים.
כלומר - דבר או אדם או מושג שנמצאים במקום שלא שייכים אליו כלל וכלל.
מהו הדבר? מהו המקום הזר? איך הוא מתמודד עם מקומו השונה? מתמזג? מדגיש את ייחודיותו? סובל? נינוח?

תנו לנו את מיטב יצירותיכם.
נסו לא ליפול לקלישאות. יש לכם רעיון? תפסלו אותו. ואת הרעיון השני, והשלישי והרביעי. תפתיעו את עצמכם.
ובאמצעות זאת - את כולנו.

בהצלחה לכולם!

בנספח אפשר להביא רעיונות ותרחישים מעניינים שהיו לכם או שעברו בראש שלכם שקשורים לעניין הזה.


 

נריה מגן

משתמש מקצוען
כבר כשירדתי מהרכב הבנתי שמשהו אצלי לא בסדר.
עשרות מבטים הופנו אלי. אנשים, נשים, ילדים, כלבים, חתולים - העינים של כולם למוקד אחד עלי.
ניסיתי לסדר את הכובע. הטבתי את החליפה, ספרתי עם חסר לי חוט בציצית - כלום. נאדה. גורנישט. הכל תקין.
בדקתי שוב.
אפס.
התחלתי ללכת, ועשרות זוגות עינים התחילו ללוות אותי בדרכי, משל הייתי אמבולנס באמצע בני ברק. כאילו הייתי תייר במאה שערים, חייל חרדי בבית שמש, או חבר כנסת חרדי בטיש של האדמו"ר מקורצווייל ודומיו.
ככל שהתקדמתי הפכו ההתרחשויות סביבי לערות. התלחששויות, רמיזות, קריצות; מכל הכיוונים זרמו אנשים, מנסים להבין מאיפה נפל החייזר לרחובם הצנוע.
כשהצבתי את כף רגלי בכניסה לחנות המכולת הצנועה חלפה הרינה בקהל המתגודד סביב. פלאפונים נשלפו ותיעדו את הרגע הדרמטי בו כף רגלי עברה את עמדת העיתונים הגדולה, וכשהצלבתי מבט עם המוכר במקום וניסיתי לשאול אותו שאלה קצרה הרגשתי כאילו נחצב סלע ענק בהרים שסביבנו ומוקם במהירות, כמו חומה, ביני לבין האוכלוסיה המקומית, העויינת. אתה לא מכאן. אתה לא שייך. לך מפה. צא. הסתלק.
ניגשתי למקרר, ונטלתי בקבוק קוקה-קולה. מאחורי שורת המדפים שמעתי את קולה של בחורה מספרת בהתרגשות לכל ידידיה בשידור חי: "כן, הוא ממש עכשיו כאן. כן. כן. לא, הוא לקח קולה. זה מהדרין. בטוח, לא רבנות, אלו לא סומכים על רבנות אלו. רק מהדרין. יש על זה איזה הכשר אחר. ל'י'דעת, נראה לי הרב של בני ברק, הוא זז, יאלה, אני אחריו. לא יהפכו לנו פה את המכולת לשחורה". מזווית עין הבנתי שהשידור הוא גם ויזואלי; קרי, הבחורה מחזיקה את הסמארטפון במצב סלפי ומשדרת להמון הנרגש המשוחח איתה כפניה מופיעות על המסך ואני נראה ברקע.
הכנסתי חבילת ופלים 'מן' לשקית, והפעם הקולות היו ממש כעוסים. "תראו שהפרזיט לא ישלם על זה. ראיתם איך הכניס ת'זה לשקית כאילו זה שלו? עוד לא שילם. מחביא את זה לתת לילדים שלו מש'ו לשבת". האוירה התלהטה. חששתי מלינץ'.
בהחלטה של רגע יצאתי מהחנות אל דוכן העיתונים. על הריצפה היה זרוק איזה 'המודיע' אחד. נראה לי מלפני שבועיים. על הפרינציפ הכנסתי אותו, והפעם כנראה ממש הגזמתי; המוכר ניגש אלי, ובאלגנטיות נונשלטית דרש ממני במפגיע לחזור לחנות ולשלם על הקניה. התעלמתי. אני לקוח כמו כל לקוח אחר. המוכר, ערס במשקל מאתיים קילו, עזב אותי לנפשי. במחשבה שניה, לא הייתי צריך להתעמת איתו.
הורדתי מהמדף מבשם אויר לרכב (-לא כשר! דיווחה ההיא מהסלפי בלהט) תיק גב לילדים וארבעה בובות יויו עדכניות, פרסתי את הכבודה על הדלפק ורציתי לשלם.
בויזה.
טעות. המוכר נעץ בי עינים מאשימות. "תעודת זהות".
הצגתי.
ההשוואה ביני לבין התעודה לא עלתה יפה.
"זה לא אתה".
"זה אני".
"לא אתה".
"אני".
"לא".
כן".
לך תסביר לבנאדם שהתעודה מגיל שש-עשרה בערך. הזקן צמח אחר כך. התפשרנו על רב-קו, שם התמונה דמתה לי יותר. כשהאישור על הכרטיס עבר שמעתי מעין אנחת רווחה כללית שהתפרצה מאחורי.
נכנסתי חזרה לאוטו, וקולות צהלה קולקטיביים עלו מאחורי. "הוא עזב! הוא עזב!" הרגשתי שנתתי לנועצי המבט את פרס ישראל בעצם הסתלקותי משם. לא יכולתי להעניק להם אושר גדול מזה.
העינים, אגב, נשארו נעוצות. הן ירדו ממני רק כשעברתי את שלט היציאה מן הישוב, נותנות פרשנות מחודשת למושג 'צאתכם לשלום'.
.
דקות ארוכות אחרי שיצאתי מן היישוב 'צור הדסה', אותו הצלחתי להוציא משלוותו הנצחית בעצם הופעתי, ישבתי עדיין ברכבי והרהרתי ביחסי החילונים-חרדים במדינתינו הקטנה.


(קצת רקע: סיפר לי חבר הגר בביתר ועובד באיזור צור-הדסה שהוא אף פעם לא מצליח להבין את יחסי החילוניים-חרדים במדינה: כשהוא נכנס לישוב ננעצות בו עשרות עינים ורק מחכות לרגע שיסתלק. אותם נועצי עינים בדיוק לא מתבלבלים ועורכים את קניותיהם בסניפי 'רמי לוי' בביתר עם כל הנוחות והנינוחות. הוא סיכם את זווית הראיה של חלק מהציבור הכללי בנושא במשפט אחד: 'אסור לחרדי להיות בין חילונים - מותר לחילונים להיות בין חרדים. החרדים גנבו לחילונים את המדינה, לא החילונים לחרדים'. בפעמים הבאות שאתם נפגשים בממשק החיים המשותפים של המגזרים השונים במדינה, תחשבו על זה רגע, תגלו שלמרבה הצער זהו מודל היחסים הקיים במדינה כמעט בכל תחום משותף.)
 
נערך לאחרונה ב:

ידידיה חבר

מהמשתמשים המובילים!
לא התכוונתי שזה יהיה כזה ארוך, אבל זה מה יצא.
לא ספרותי במיוחד, אולי גם לא מעניין במיוחד, אבל מי שיסתכן בקריאת כל הקטע הזה כנראה לא ישכח אותו הרבה זמן.
לא מסיבות טובות.

עמכם הסליחה.


אזהרה: הקטע הבא אסור בקריאה לאיסטניסטים, חולי לב, או נשים לפני לידה (בדיאלקט העיתונות החרדית). נפש היפה תאכלנו. ראו הוזהרתם!

'אאחחח, הצוואר שלי, אאייי, ררגע, איפה הכרית?!'.

בן ציון פקח את עיניו, לא מזהה את המזרן, המיטה, ובעצם את כל החדר בו הוא שוהה.

זה עשה לו משהו שהוא לא ידע לעשות בדרך כלל, לשתוק דקה שלימה. לא שזה מה שהוא החליט לעשות, אלא שהוא פשוט הביט בהלם סביבו, מנסה לבלוע את כל תכולת החדר בעיניו המזוגגות מאימה.

רק אחרי שמערכת הנשימה שלו אותתה על בשלות מלאה לנשימה באופן עצמוני וסדיר, הוא העז לפתוח את הפה בשאלה אל היצור שישב על המיטה ממולו.

יצור. לא, זה לא בנאדם כל-כך, גם לא חיה, מפלצת אפילו לא, יצור, כן יצור.

המשהו הזה שבן ציון קרא לו יצור, החזיק מעל אפו עיניים אדומות שנראו יותר שתי חבורות מאשר עיניים, עור פנים בצבע צהוב - חום - מט מקומט וסדוק, שערות שיוצאות יותר מהאוזניים מאשר מהקרחת, בגדים שבאושוויץ היו נחשבים לסמרטוט, ו... ריח, אאחחח.... אם היו מכבים בגיהינום את המדורות - זה היה הריח, חשב בן ציון, בטוח.

זה אפילו לא היה חצי צרה. החלק העיקרי של הצרה לא היה היצור, כמו שכניו למיטה. ווואאייי..... זו הייתה תצוגה זיאולוגית נדירה בהחלט. את צבע המזרן היה ניתן לקבוע רק על פי ניחוש, ובכלל ניתן היה לומר שהמזרן לא היה נראה במצב צבירה מוצק, גם לא נוזלי או גז - הוא היה במצב רוחש... כל התיאורים של הרב'ה בחיידר על מכת כינים התגמדו לאפס ליד המזרן המרופט הזה. לא, זה לא מכת כינים, החליט, זה מכת ערוב!

אחרי התעשתות חלקית, מה שיצא מהפה של בן ציון לכיוון היצור, היה 'אאאייפפפההה זזזזההה כככאאאאןןןןן?!'

'כפרפא', עף במהירות המהום סדוק - חלול - הלום.

'מממהההה???!!!!'

'כפרפא'.

'כ-פ-ר-פ-א?!'

'לא, כפרפא'.

'לא הבנתי', נואש בן ציון, 'תסביר' התחנן.

היצור הגיב, וזה היה הרגע שבן ציון קלט שהיצור פשוט מפמפם במהירות מילים בלועות, ולא שהוא מדבר מילים לא קיימות.

הוא ניסה להסבירה את עצמו לאט לבן ציון, התגובה הזו הייתה נשמעת כמו קרוקודיל שמנסה לדבר בשפה של היפופוטם 'ככפפפררררררר ממממררררפפפפאאא'. הוא לקח אויר אחרי המאמץ, והוסיף 'פפפהה', כאילו שבן ציון חשב שזה שם...

'אה', נאנח בן ציון, 'כפר מרפא, הבנתי, אבל מה זה כפר מרפא, איפה אנחנו?!'.

'חנו בסגוה, פה', שב היצור לבלוע את מילותיו, ובן ציון שלא רצה להיאשם בגרימת מוות ברשלנות ליצור שייחנק אם ימשיך להסביר את עצמו, נאלץ להבין את הדיאלקט כמו שהוא.

אם הוא הבין נכון, יותר מההברות מאשר מהאותיות, אז הזר אמר 'אנחנו בסגורה', כשהוא מוסיף ליתר בטחון 'פה', שוב, כאילו אנחנו לא שם...



בן ציון חש כאילו אגרוף נחת לו בעוצמה בתוך הראש - הוא הבין. כפר מרפא + סגורה, זה אומר מחלקה סגורה במשהו שקשור לרפואה, אההה, אז זה חייב להיות קשור לסוג מסוים של רפואה. פסיכיאטרית למי שלא הבין עד עתה.

הראש שלו התפוצץ. הלב שלו פעם יותר מהר מצנטריפוגות בכור אטומי, והמחשבות הסתובבו לו במוח בקצב מואץ מגלגליה של רכבת אקספרס.

המחשבה הראשונה שעלתה בו אינסטינקטיבית היא, שלמרות שהוא כנראה נמצא פה בטעות, אם הוא לא יצא מכאן מהר, זה כנראה כבר לא יהיה טעות שהוא יישאר פה. למה, הוא גם ייהפך לכזה, רק מהשהות במקום המבחיל הזה.

הוא גם ניסה לחשוב איך קרה שהוא - בן ציון גרוזנגלדן - האיש החזק והחשוב בקהילתו המכובדת, נקלע למחלקה סגורה, אבל קודם הוא העדיף לנסות לחשוב על זה במקום יותר שפוי.

איך שרק הוא נגע בדלת, שהייתה נעולה כמובן, פרץ צחוק חלול מריאותיו האכולות של היצור 'סגוה פה, לא תח'ה, תולל בוא אח אז'.

בן ציון תרגם לאט את המשפט למוחו, לפני שיגיב. זה כנראה היה 'סגורה פה, לא פתוחה, תשתולל יבוא האח ארז'.

זהו. היצור לימד אותו על רגל אחת את תנאי הקיום פה. אתה סגור, חוץ מביקורי צוות וארוחות כנראה. ואם אתה בכל זאת רוצה משהו - אז תשתולל ויבוא מישהו. לא ברור אם זה שיבוא יהיה 'מגשים המשאלות', אבל לפחות יהיה משא ומתן.

אז צריך להתחיל להשתולל, הסיק בן ציון. לא, הוא הסיק במחשבה שניה. הוא הרי כאן בטעות, אם הוא ישתולל אין סיכוי שיאמינו לו שהוא באמת לא האיש הנכון.

'אין עוד דרך לקרוא לאח?!' ניסה להתעניין אצל היצור.

פרץ צחוק חלול נוסף מכיוון היצור 'בקשים מני', ועוד טרם הספיק בן ציון להבין שהכוונה 'מבקשים ממני', הוא רואה את היצור קם לראשונה ממרבצו, נוטל את הכיסא שעמד בפינת החדר, ומתחיל לחבוט אותו בדלת במכות שלא היו כמותם במצרים.

הווליום היה כל כך גבוה, שבן ציון היה בטוח שתוך כדי דיבור יפרצו לכאן כל צוות המחלקה בליווי מאבטחים ונשק, אבל זה ממש לא קרה, ובינתיים לא נרשמה כל תגובה מעבר לגדר המערכת.

הזמן שחלף בינתיים, נתן לבן ציון את המרווח להבין סופסוף שהוא לא באמת אמור להכיר את הנהלים בכדור החדש שאליו נקלע. וגם, להעלות את התובנה המפתיעה, שהתנהגות של היצור שמולו, שלקח את המצב המביך של בן ציון לידיו, מסגירה את העובדה שבתוך גוש הטינופת הזה שמולו מסתתר לב של בנאדם, וגם קצת שכל להסתדר איכשהו. הוא רק קיווה, שההוא לא נקלע אף הוא ל'פה' בטעות...

בסוף, הדפיקות הניבו משהו, ולחדר נכנס בנונשלנטיות מובהקת אח בגובה בינוני, ממש לא נראה יוצא סיירת מטכ"ל, כשכל הנשק שהחזיק היה מזרק תמים למראה.

היצור הזדעק 'לא זיקה' (לא זריקה, תרגם בן ציון, שכבר שלט היטב בדיאלקט), 'הוא צה אוך' (הוא רצה אותך - כפרמרפאיינית) אמר, והצביע לעבר בן ציון.

האח הסתובב לבן ציון, ושאל 'רגע, אתה דפקת?'. 'לא', השיב בן ציון שנטל את היוזמה לידיו, 'אבל הוא דפק בשבילי'.

'ממההה', גמגם האח, שבאורח מפתיע נהיה אף הוא מופתע, 'לא הבנתי'.

בן ציון ציין לעצמו שהאח דווקא נראה שפוי לגמרי, לגמרי לא מצליח להבין איך הוא עושה את זה בשאול הזה.

'תשמע בחור', בן ציון קלט שעליו לנצל את הרגע, ופצח במונולוג מהיר. 'אין לי מושג למה כלאתם אותי כאן, אבל אפילו הדבר הזה שאיתי בחדר מבין שאני לא האיש הנכון. ובגלל שמה לעשות, אם לא שוברים קירות אתם לא באים, אז הוא התנדב ודפק בשבילי. אפילו הוא הבין שאם אני הייתי דופק, אז כשהיית נכנס, לפני שהיית שומע אותי, ובעצם גם אחרי, פשוט היית מזריק לי והולך, לא?!'

הוא ניצל את המומנטום, והמשיך: 'עכשיו שני דברים. דבר ראשון תחלץ אותי מכאן, וכמה שיותר מהר. דבר שני, אתה צריך להשביע את הסקרנות שלי למה נועלים אנשים כמוני על לא עוול בכפם בגיהינום הזה'.

האח התעשת, וענה 'תראה, אני רק אח, אני יכול להעביר את הטענות שלך לעובד הסוציאלי או למנהל המחלקה שיבואו הערב, אולי תוכל גם לדבר איתם אם הם יהיו מעוניינים, אין לי מה לעזור לך בינתיים, סליחה'.

באמת שהוא ניסה להיות נחמד, ובן ציון הבין היטב שהוא רק בורג, לא שזה בדיוק הרגיע אותו.

'לפחות תציג לי את התיק הרפואי שלי, שאני אדע למה אני כאן', התחנן בן ציון, לא מאמין שזה קורה לו שהוא מתחנן למישהו.

'אין נוהל כזה שסתם שולפים תיק לחולה', אמר האח ביבושת. 'אתה יודע מה, אתה באמת נראה מתוסכל, כוס קפה ואני אתקשר לרופא לשאול אם בכל אופן אולי זה אפשרי'.

'תודה רבה', זה מה שנשאר לו להגיד לאח שיצא בהילוך איטי ומרגיז.

בזמן שלקח עד שהאח חזר, היה אפשר לבנות מפעל קפה כמעט. אבל הוא חזר בסוף, מחזיק בידיו כמה דפים לבנים. 'הדפסתי לך את החומר הרלוונטי', אמר. והוסיף 'פעם ראשונה שעשיתי כזה דבר בחמש עשרה שנה שאני עובד פה, לכן זה לקח כזה הרבה זמן'.

'כן, זה גם כנראה הפעם הראשונה שאתה מטפל כאן בשפוי, אל תשכח', הוא הזדעק. האח ביכר לא להגיב, טוב, זה כנראה לא הראשון כאן שטוען לחפותו, הרהר בן ציון.

האח הושיט את הדפים לבן ציון, והוסיף 'עוד שעה אני מכניס ארוחת בוקר'.

'אין פה חדר אוכל?' שאל בן ציון, ומיד קלט כמה אווילית השאלה שלו.

האח דווקא צחק באלגנטיות 'תגיד לי זה נראה לך מחלקה רגילה פה?! אם היה חדר אוכל כל אחד היה אוכל את היד או האוזן של השני, לא כל - כך נראה לי שזה כדאי, אז אתם מקבלים שירות עד המיטה, שווה, אה?!' גיחך בציניות, ונעלם במסדרון שהיה נראה לבן ציון כאילו הוא העולם הבא.

בן ציון עדיין לא הבין כלום, אבל לקרוא הוא שם לב שהוא בהחלט מצליח, הוא התיישב עם הדפים, ואחרי שתי שורות הוא כבר כמעט לא היה צריך אותם, הכול חזר לו פתאום. אבל רק כמעט הוא לא היה צריך, כי היו גם הפתעות בדפים, הפתעות לא נעימות בכלל.



הכל חזר לו. הוא נזכר איך הוא הלך בשעה אחת בלילה ברחוב 'בר יוסף' הצדדי והחשוך, את הרגע שבו הוא נתקל במדרכה ונפל, ואיך שהוא התעורר להכרתו אחרי קצת זמן, עם כאבים איומים ברגל, וכאבים לא פחות עוצמתיים בחזה שמנעו ממנו את היכולת להוציא מילים מפיו.

הוא זכר שזוג צעיר שכנראה חלף במקום רכן עליו. הוא ניסה להסביר, לדבר, אבל חזהו הדואב לא איפשר לו להוציא מפיו מעבר לגניחות עמומות ואיומות.

הזיכרון שלו אפשר לו גם לדלות מהתאים האפורים את העובדה שפינו אותו באמבולנס, ושעוד מישהו שהה אתו באמבולנס, אבל מכאן והלאה הכול חור שחור, אפילו לא מי נסע לצדו באמבולנס.

את שאר הפרטים השלימו הדפים.

זלמן, הוא זה שנסע אתו באמבולנס.

הוא יכל, ואולי גם רצה, להיות נאיבי - אבל הכול היה כתוב בדפים שחור על גבי לבן.

'לאחר שמצבו הגופני נראה כסביר, ולא נראה כי נשקפת סכנה מידית לחייו, הזריק הפרמדיק זריקת טשטוש לחולה. מכר העונה לשם זלמן נעבאכמאן התלווה לחולה בנסיעה, והמליץ לצוות הרפואי במלר"ד על אשפוז פסיכיאטרי, שכן לטענתו החולה סובל מהתקפים פסיכוטיים חריפים לעיתים תכופות, וזו לדבריו הסיבה בשלה נמצא שוכב בשעת לילה ברחוב ומגיב בקולות משונים'.

'לאור המלצת המלווה על סמך היכרות אישית עם החולה, ואחר שנקב בפרטיו שהוכחו כנכונים בבדיקת המסמכים שהיו על גוף החולה, שלל צוות המלר"ד כל חשש לטראומה פיזית, והפנה את החולה להערכתו של הפסיכיאטר המחוזי'.

'בהתחשב בעובדה שהחולה היה תחת טשטוש, והיות ומצבו הגופני לא הצריך אשפוז בבית החולים, הורה הפסיכיאטר המחוזי על אשפוז במחלקה סגורה עד לבירור מלא של מצבו הפסיכיאטרי של החולה'.

אאאחחחחחחח.......... זלמן שייגעץ!!!

תמיד הוא היה קנאי, חתרן, ומה לא, אבל - איזה שפל מוסרי יכול אדם להגיע!!! נוירא ואויים!!!

החשש שהוא בסוף באמת יצטרך להישאר כאן מסיבות מוצדקות, התגנב לחדרים נוספים בליבו של בן ציון. הוא התחיל גם לתהות אם לא עדיף להישאר כאן - מאשר להסתובב בחוץ בעולם שבו מסתובבים יצורים כמו זלמן שייגעץ ודומיו.

הוא חש שהוא מתפוצץ לרסיסים.

לא, רסיסים זה גם משהו, הוא מתאבק, אם אפשר לקרוא כך לאדם שנהפך לענן אבק.



לא נותר לו הרבה זמן להתבשל בתוך עצמו, ארז, האח, נכנס לחדר עם עגלת האוכל.

הרצון הראשון שלו היה ללמד את ארז איך מתנהלת מערכת הבריאות שבה הוא עובד, אלא שמיד הוא הסיק שלארז יש ראש פצפון כל כך, שבכל מקרה הוא ימשיך לעבוד כאח פשוט במחלקה עד הפנסיה או עד יום מותו - המוקדם שמביניהם. הרבה זה לא יועיל לאנושות להחכים את ארז.

העגלה הכילה מזון שגרתי של בית חולים, לא מעניין בכלל. מה שכן היה עניין זה לראות איך שהיצור נדלק למראה האוכל.

הוא גילה בנאדם חדש.

העיניים שלו נדלקו, כאילו גילה אוצר, והוא החל לכרכר סביב העגלה. בן ציון הבין שזה אמור להיות הכי טבעי אצל מישהו שאוכל זה הדבר היחיד שהוא יכול ליהנות ממנו בעולם.

'הייתם רגועים השבוע, יש היום לבן תות', הפטיר ארז לעבר היצור.

מה שקרה אחרי זה היה משונה אפילו במקומות משונים שכאלו.

היצור נעמד על מיטתו, ובלי כל התחשבות ביצורים האחרים ששכנו שם, הוא החל מנתר בקפיצות שלא היו מביישות צ'יטה מורעבת. 'תווווות', 'ת-ו-ו-ו-ו-ו-ת', 'תות תות תות תות', הרעים בצווחות שמחה אדירות, משחרר לגמרי את הילד שבתוכו.

בן ציון לא ידע אם לצחוק או לבכות.

הוא רק ניחש שאולי זו רק הקדמה למה שהוא אמור לראות כאן בהמשך.

והוא צדק.

כמחווה על העזרה של היצור מקודם, הוא החליט לתגמל אותו בלבן תות שלו, לא מנחש שעוד רגע הוא יתחרט אבל לגמרי על המחווה הזאת.

תוך שניות נטל היצור את ה'תות', קרע מעליו את המכסה, ו.... השפריץ את תכולתו אל עבר התקרה, מנדב כמה טיפות הגונות למכנסיו של בן ציון. במקביל הוא פער את לועו, מנסה ללכוד טיפות 'תות' נושרות.

'מה אתה עושה?!', הזדעק בן ציון, 'לא חבל על התות, לפחות שבוע אתה מחכה לו'.

היצור התרצן מעט, והביט לעברו בחיוך סלחני, 'מ'ת'וצה, הבה תר כיף לתות משמי'. (בכפרמרפאיינית: מה אתה רוצה, הרבה יותר כיף לשתות מהשמים).

לגמרי התחרט בן ציון על התות השני שהוא הפקיד ביד היצור, אבל זו הייתה דרך על חזור. הוא התנחם בעובדה שבכך הוא פיצה חלק מהיצורים האחרים שבמיטת היצור, על מות חבריהם באשמת ניתורי ה'תות'.

אחרי ה'תות' בא תורם של שאר המאכלים, אותם היצור דווקא ההין לאכול מהארץ ולא מן השמים, כשאכן הארץ משמשת לו כשולחן לעת מצוא. הוא אכל תוך שהוא נעזר בידיו בבגדיו ובכל שראה לנכון להסתייע בו לצורך הסעודה, וכעבור רגעים ספורים כל המזון שבחדר היה בבטנו.

גם המזון של בן ציון שכן שם. לא שהוא הצטער על כך, בג'יפה שהוא שהה בה לא היה סיכוי ליצור שפוי להכניס משהו לפה בלי להקיא כנגדו כפליים. אבל למען האמת, לא זה היה השיקול של היצור כשהוא טרף לו את האוכל. היצור לא שאל שאלות מיותרות, מה שהוא ראה הוא אכל, וזהו. ליתר בטחון תזונתי הוא גם ליקק כמה מקומות שאכלסו שאריות מזון, על חרקיהם ולכלוכיהם. לא נורא, טעים.

עכשיו היצור נראה נינוח. הוא פנה אל בן ציון לראשונה מיוזמתו 'אוב תיה וגז? '

'אתה שואל אם אני אוהב לשתות מוגז?', הוכיח בן ציון את כוחו בהתמצאות בדיאלקט המקומי בחדר.

'כן', ענה - מלמל היצור.

'כן', ענה בן ציון, בדיאלקט של העולם שמחוץ לבור הזה.

'ני כל וגז', פמפום חטוף.

'אתה אוכל מוגז?! איך בדיוק?!'.

'יש אוכ קופץ'.

לפני שהדיאלוג המשיך, היצור המחיש.

הוא התכופף אל המזרן הרוחש והבוחש והבואש, שרבב את לשונו, ו... ליקק.

על בן ציון היה עתה להחליט מה יותר דוחה, נפלאות היצור, או הארוחה שהוא לא אכל עכשיו אבל כן הקיא אותה.

במהירות הוא ניגב את הקיא שלו, לפני שהיצור יזהה אלמנטים חדשים לאכילה.

'זה טעים לוווואאאאאההההה?!', הפעם זה היה בן ציון שייצר דיאלקט חדש, לאור התפרצות הבחילה וההקאה תוך כדי דיבור.

כנראה שהיצור גם לא היה חלש בפענוח דיאלקטים, כי הוא ענה.

'ל'טעים, אב קופץ' (לא טעים, אבל קופץ).

'אהה', המהם בן ציון בקול חלוש, לא מעוניין להסתכן בהקאה נוספת.



קולות משונים החלו בוקעים מחוץ לחדר. בן ציון תהה אם אלו לא הלוצינציות.

זה היה נשמע כאילו מישהו נואם בפאתוס לא מבוטל כלל, וזה גם לא היה נשמע שזה בוקע ממכשיר כלשהו.

'מה זה הקולות?!', הוא ניסה להיעזר ביצור.

'יוס חיי'.

'זה יוסף חיים? מה הוא עושה?!'

'הוא קבל פי משי ציקהו'.

הוא מקבל את פני משיח צדקנו?!'

'כן'.

'והוא לא המשיח בעצמו?! אז מה הוא כן?!', תמה בן ציון, שגילה לראשונה שיכול להיות מישהו במחלקה סגורה שהוא לא משיח בן דוד.

'הוא ליהו הביא'.

'הוא אליהו הנביא?!', נרגש בן ציון מהידע התורני הרב שמגלים שוכני המקום הקדוש הזה. 'ומה אתה?!'

היצור הזדקף באופן מפתיע, הצדיע, ואמר בשלימות ובאיטיות מוטעמת: 'החבר יוסיף ויסריונוביץ' ג'וגאשווילי סטלין, שמש העמים!'.

הופפהה. עכשיו נודע לבן ציון עם מי יש לו הזכות והכבוד לחלוק חדר משותף, עם הרודן הנערץ לשימצה, שמש העמים, סטאלין, זכרו יגן עליו!



לא הרבה זמן נותר לבן ציון עד סיומו של העונג והכבוד המפוקפק לשהות לצדו של שמש העמים. אח שנראה בכיר יותר נכנס לחדר כמו רוח סערה, וכמעט תלש אותו בכוח משם.

'אתה ממש בטעות כאן, בא החוצה מהר, אשתך והילדים שלך כאן בחוץ'.

אאחחח... ילכו מחיל אל חיל, מזרועותיו של סטאלין היישר אל משפחתו שבאה לשחרר אותו ממחלקה סגורה. תענוג, אין מה לומר.

האח כמעט גרר אותו במסדרון, כשבן ציון נעצר כאילו הוא נהיה לפסל ברונזה של סטאלין. הוא לא האמין למראה עיניו.

ארז היה שם, גורר במיטה חולה מטושטש ושמוט ראש.


זלמן שייגעץ.

הוא הרגיש את שמחת הנקמה המתוקה מדבש ממלאת כל נים בגופו. 'מגיע לו!' - הוא חש.

ואז הוא חטף היסטריה.

'תגיד לי, אתם לא מתביישים, בגלל חולה נפש שמתם אותי פה בכפיה?!', הוא זעק אל עבר ארז.

פתאום הוא קלט מה הוא אמר. ארז השלים לו את התמונה המלאה של מה שהוא התחיל לקלוט לבד כתוצאה ממה שהוא אמר.

'אתה מכיר אותו?! הוא מבקר כאן די הרבה', אמר ארז, והיטה את ראשו הקטן והחלול אל עבר כתפו, כאומר 'מה אתה רוצה ממני?!'.

כל האוויר יצא לו מהמפרשים. הוא כעס על חולה נפש עלוב, והוא עוד חשב שהוא מבין באנשים.

דבר אחד הוא לפחות למד במחלקה הסגורה -

הוי דן את כל האדם לכף זכות.
 
נערך לאחרונה ב:

נריה מגן

משתמש מקצוען
מעובד על פי הספר 'ליונל – מסע בין בתרי האמת', מאת עבדכם הנאמן.

הוא הגיח מבין צללי הערב, עורו האדום הבהיר היטב את גודל הסכנה העומדת לבוא. אחריו, בדממה מוחלטת, חרגו מבין השיחים חמישה דמויות נוספות. מראה אחיד לכולם. טוניקת עור קצרה וסביבה אזור מקושט ומפואר, זרועות ידים חשופות ונוצות ססגוניות משולבות בשערם הכהה, הארוך.

הם הקיפו את בקתת הבוץ הקטנה שהקים, ידיהם מותחות את קלעי הצמר החדישים שבידיהם, וחלוקי האבנים דרוכים לירי מיידי. למותנם סכין מבהיקה, ארוכה, קשורה בחגורת קרקפות מחליאה.

הוא המשיך להמתין, מודע עד כאב לעובדה שכאשר ירד הלילה יבהיק לובן עורו לאור הירח ברקע החשיכה הסמיכה.

ששת הלוחמים האדומים תפסו את עמדותיהם – אותם צפה מראש, והמתינו. גם הוא המתין. הוא הכיר את הריטואל הקבוע. השדים האדומים לא יתקיפו לפני שיגיע מישהו בכיר מהם, מאנקו-קאפאק או לכל הפחות קיפוקאמיוק, ויורה להם לתקוף. הבכיר גם יקבל חלק בשלל הצפוי. עשרות פעמים צפה בקרבות אכזריים ובניצחונות מזעזעים של האדומים, וכעת מצא את עצמו עומד אל מול הכוונת. תורו הגיע. חשפו אותו.

לא שהוא לא התכונן לרגע הזה. הוא ידע שיגיע, וממש לא התכוון להניח לשדים הפראיים לקבוע את קרקפתו בחגורת העור המוזרה שלגופם.

כשהופיע הבכיר הוא הופתע. זרועותיו של הלה כוסו בריקועי כסף, מה שהעיד שהוא נמנה בין מפקדי הפאלקה, יחידות העילית של צבא האייפו-אינקה. הדבר שיחק לטובתו בלבד.

רגע לפני שיצא מן הבקתה הקטנה והדלה, עצם את עיניו, נזכר בגעגוע בימים מקדם. ימים בהם חבש את ספסלי בית המדרש. ימים בהם סעד את ליבו פת הלחם השחור טבולה במעט מלח וטיפת שמן זית קטנה כשהוא משוחח עם הוריו, אחיו ואחיותיו הקטנים, כשהעוני והשמחה משמשים יחד, בערבוביה. ימים בהם משוחרר היה מאירועים הזויים שכאלו, עליהם לא חלם אף בחלומותיו הגרועים ביותר.

הוא לחש תפילה קצרה, ויצא, טליתו הארוכה משתפלת מעל בגדיו.

"הולה, מאנקו קאפאק ללוחמי הפאלקה אמיצי הלב כארי ההרים, חכמים כשועלים וגבורתם כדובים אשר טפריהם ממלאים את שרשראות החזה והצוואר סביב הילת ראשם הנאה והזקוף".

לו היו איילי הפאמפאס לובשים טוניקות ומתחילים לרקוד לצלילי שירת הוילאק-אומו כשהם מכריזים על פאצ'אקוטי בן השמש כויראקוצ'ה הנצחי היו הלוחמים המומים פחות.

מעולם הם לא ראו אדם כדוגמתו.

חיוור, לבן עור, נמוך מהם במעט, גופו עטוף בסדין לבן בעל פסים שחורים וידיו מכוסות במעיל בד בהיר. הוא לא נשא נשק, אך התקדם לעבר מפקדם ללא מורא – כשהוא מדבר בשפתם.

אחד מהם נסוג לאחור בפחד.

"הצטרפו אליו. הוא אינו מוג-לב. הוא הגיוני. אם תתקדמו עוד צעד אחד בלבד אפתח לכם את שעריו של אל-האש, השטן הממונה על הגיהינום".

למשמע התגרות שכזו מיהר המאנקו-קאפאק להשמיע קריאת קרב, למשמעה זינקו שלושה מבין הלוחמים לעברו.

פיצוץ אדיר החריד את האזור. זיקוקי דינור האירו את השמים ונראו למרחקים עצומים. כשקמו הלוחמים הנותרים יחד עם מפקדם מן הקרקע עליה הוטחו כתוצאה מההדף הרב גילו את גופות שלושת חבריהם מרוטשות לחלוטין.

"הסתלקו מכאן, ולעולם אל תתעסקו עם בן שליט ובורא השמים והארץ", פנה אליהם בפקודה. "אל תחזרו הנה שוב, אחרת אמוטט אליכם את השמים. זעם הנחש יופנה כלפיכם בכל עוצמתו".

הם צייתו.

רק חלקית. בחג השמש הקרוב היתה עליה המונית אל בקתתו הקטנה. קרוב לעשרים אנשים היו שם. בתחילה חשש, אך כשהופיעו הראשונים כשהם קדים לעברו בהכנעה ומגישים קערת עיסת בננה, ואחריהם אחרים עם מגשי פירות – קיבל אותם.

השאמאנים הופיעו אחרי הבאים וגירשו אותם מן המקום בכוח. הוא לא מחה.

עד יומו האחרון במקום נישא שמו בפחד ואימה בין כתלי הוויגוואמים. המכשף הנורא מגבעת הנשרים. האיש שגבר על העזים שבין לוחמי האייפו-אינקה ועל מאנקו-קאפאק מן הפאלקה. האיש שבגללו רעדה האדמה. האיש שברקי השמים האירו בשבילו. מידי יום דאגו להניח בריחוק מה מן הבקתה מגשי פירות וחמתות מים, כדי שלא יזעם עליהם שוב ויסיט את כוכבי השמים ממסילותם, אך איש לא דיבר עימו. 'איש השטן', הזהירו השאמאנים בהוראתו הישירה של הוילאק-אומו. 'אסור להימצא בקירבתו. קללת בני שבט המייקרה דבקה ברוחו, ואבוי למי שיפול ברשתו. מרה תהיה אחריתו'.

ורק יוסף-ראובן המשיך לזכור בגעגוע את דף הגמרא הישן.

הערה: כל השמות, המושגים והמנהגים המתוארים הינם מדוייקים.
 
נערך לאחרונה ב:

נריה מגן

משתמש מקצוען
מעובד מתוך הספר 'ינקי מקונטיקט בחצר המלך ארתור' מאת מרק טווין.

איפה אני? מצמצתי בחטף אל מול קרני השמש המסנוורות. קמתי ממקומי שתחת עץ התפוחים. ניסיתי להבין איפה אני. הנוף היה שונה. שונה ומוזר, על אף שלא הצלחתי להבין מהו הדבר השונה בו.

קולות טפיפת פרסות סוס התקרבו בשביל המתפתל שלצידי. עד מהרה הופיע סוס ועליו אדם לבוש בבגד המוזר ביותר שראיתי מעודי. ערימת שריון ברזל מפורזל כיסתה את כל גופו. הוא התקרב לעברי, וכיוון אל גופי חנית ארוכה ונוצצת. הוא הרים את מחיצת הברזל שכיסתה את פניו, ודיווח לי באנגלית, שפתי המוכרת - אך במין עגה וסגנון שונה ומיושן, כי מעתה אני שלו, שהרי הוא מצא אותי.

לא הבנתי, אך ממש לא התחשק לי להתעסק עם תמהוני חמוש בחנית מלוטשת. צעדתי לצידו.

הוא הוביל אותי בדרך ארוכה למדי, כשילדים עירומים למחצה מיידים בי אבנים ומבוגרים לבושים בבגדים משונים ועטופים בגלימות כבדות מסירים בפני הפרש התמהוני את כובעיהם הענקיים כשבעיניהם רחמים גלויים כלפי. כולם קדו לפני המשוגע הרכוב, ואני תהיתי לאיזה כוכב נקלעתי בפתאומיות שכזו.

הגענו לטירת פאר עצומה, והאיש המוזר שהוביל אותי נכנס פנימה. "נשאר פה", פקד – ונעלם במסדרון שיש ארוך.

כעבור רגע הופיע נער צעיר, ניגש אלי והתחיל למשש את בגדי ללא כל בושה.

"סליחה?" חמתי בערה בי להשחית. "מה אתה רוצה מהבגדים שלי?"

"בגדים שכאלו מוזרים לא ראיתי עולם ועד", ליהג הנער בפטפטנות, "אני אחראי סוסים אורוות כל יום כרכרות עגלות מלא אנשים לא ראיתי עולם ועד בגדים שכאלו מוזרים עולם ועד".

הבגדים שלי מוזרים? הסתכלתי על עצמי. מכנסיים שחורות, קלאסיות, חולצת כפתורים משובצת, מקטורן קצר בצבע נייטראלי, תסרוקת קצרה בעלת סיומת אלכסונית מעט – רגיל לגמרי. לעומתי דווקא בגדי כל מי שראיתי עד כה היו מטורפים לגמרי. הנער שדיבר איתי, למשל, לבש בגד ססגוני בעל צבעים עזים שהשתפל מבית שחיו ועד כפות רגליו. כתפיו היו חשופות, אך עורפו כוסה כליל בנוצת הטווס הענקית שירדה מכובעו המגוחך.

"איפה אני?"

הנער צחק. "אתה אנגליה יורקשייר טירת וילובי".

או.קיי. אני באנגליה, מחוז יורקשייר בטירת וילובי. נהדר. אני מכיר את האזור. הטירה המדוברת היא חורבה גמורה, ולכן מתברר שהנער שלפני הוא משוגע קלאסי. במחשבה שניה, נראה שאני הנורמלי היחיד באזור כולו. מצד שלישי, דווקא הנער עושה רושם של בחור פיקח, על אף השטויות שהוא מדבר. "טירת וילובי היא חורבה".

"חורבה?" הנער לא הכיר את המושג.

"טירת וילובי נהרסה במהלך מלחמת מאה השנים עם צרפת, ובשרידיה ביקרתי יותר מפעם אחת", דיברתי לאט, כמו שמדברים לילד קטן.

"כאן טירת וילובי. אביר וילובי מביא אותך עם בגד מצחיק פה היום. למה נלחם אנגליה מאה שנים לא מנצחת זהו?" התפלא הנער שהתגלה כנבער מושלם.

"טירת וילובי נהרסה בשנת 1376. וילובי עצמו הקים את הטירה בשנת 1066 ומת כעבור עשר שנים".

"אתה חוזה כוכבים?" הנער הביט בי זורח. "יודע מה יהיה? תגיד לי מתי אני חי מת מתחתן ילדים?"

הבנתי שיש קצר כלשהו בתקשורת בינינו. "אין דבר כזה חוזה עתידות".

"בטח יש חוזה עתידות. אולי אתה חוזה לא בכוכבים מכשף אתה?"

"לא. אין דבר כזה מכשפים. אילו אמונות תפלות. אולי פעם היה. אולי. לא בזמנינו".

"יש. מכיר מכשף מכיר חוזה כוכבים מכיר מלא" התעקש הנער. "בגדים מוזרים שלך לא ראיתי עולם ועד", חזר על המנטרה הראשונה של שיחתינו.

לא ממנו תבוא הישועה. הוא לא יודע להגיד לאן נקלעתי. "תוכל להשאיל לי עיתון?"

"עיתון? לא מכיר".

"עיתון, נו... דפי נייר שכתוב בהם מה קורה בעולם. מה עושים בארה"ב, באסיה, בקנדה, ברוסיה, הפיתוחים העדכניים, החידושים הטכנולוגים".

משיכת כתף. הבחור לא הבין מילה ממה שאמרתי.

"מחשב? פלאפון? טלפון? משהו?"

כלום. אין תגובה. כאילו דיברתי סינית.

שביב של תובנה הזויה נכנס בי. "מה התאריך היום?"

סוף סוף הוא הבין; "החמישי באוגוסט שנת אלף שישים ותשע, ארבע שנים לאחר המלכתו של מלכנו ויליאם הכובש הנורמדי הנערץ".

בום. מיליוני מחשבות התנפצו בראשי בהבזק שניה. חיי כולם עברו במהירות מול עיני. קורות השעות האחרונות הפכו לסימן קריאה אחד גדול. חשיכה מילאה את עיני.

כיסיתי את פני בידי, וכשהסרתי אותן עמד שם עדיין אותו הנער, מנסה להבין מה ריגש אותי כל כך בתאריך. לא הסברתי לו. לא הייתי מסוגל.

וזהו.

אותו הרגע הסתיים העולם מבחינתי.

את המשך קורותי אספר לכם בהזדמנות אחרת...
 
נערך לאחרונה ב:

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
באותו הבוקר, הוא נכנס לכולל בסוף העיר ברובע החדש, שלף גמרא מסכת שבת, הניח אותה על השולחן הדהוי, ופתח אותה בדיוק בנקודה שסיים אתמול ברכב, לאור הפנס הקטן שנועד בדיוק לקריאה ברכב קופצני בלי להפריע לנהג.

כיוון שהגיע מהראשונים, הופתע כשהרים את ראשו כעבור חצי שעה והבחין כי ההיכל כולו מלא וגדוש באברכים רציניים, שקועים בלימוד בחיות גדולה.
התמלא מהר, חשב.

הוא התמתח, קם לאיטו מהספסל, וחש זרות גדולה כל כך, משום מה.
מאי שם בליבו צמח ועלה גבעול קט של תחושת ניכור מהסביבה הקרובה אליו, וכמה מבטים שנעצרו עליו גרמו לגבעול הפנימי להפוך לעץ כביר של פליאה:
למה, למה המבטים המוזרים?

הוא פסע לאיטו אל אוצר הספרים, שם חיפש את קובץ המפרשים שבדיוק נדרש כדי להבין טוב יותר את הסוגיא, אך בירכתי מוחו החידה נקרה ללא הרף:
למה?
למה מסתכלים עליי מוזר קצת?

האברך הראשון ששאל לא ממש ידע לענות, השני התחמק, השלישי מלמל נו אה אה נו אה אה ביטול תורה, והרביעי ענה לו, בחיוך סרקיסטי מסויים:

רבינו, אתה לא בכביש עכשו.
תחליף כיפה, תסדר את הפיאות קצת, תבוא עם מכנסיים שחורות וציצית מאורגנת בחולצה לבנה נורמלית ולא כזו עם הדפסים מוזרים באנגלית צרחנית, ואז אף אחד לא ירים עליך גבה סקרנית, זה הכל.

הוא שמע בשקט, הנהן לאות תודה, התרחק, ומלמל לעצמו את המילים המחיות כל כך:
נ נח נח נחמן מאומן.
 
נערך לאחרונה ב:

הגשש

משתמש מקצוען
מיליון דולר במראה של טיל שיוט כתמתם מדגם אס. אר. אר. חלף בשריקה קלה בסמוך למחבוא שלה. היא הצטמררה. מלחמה לא טובה לאף אחד. בטח לא לאמא שגרה במקום רעוע עם שני ילדיה. היא עצמה את העיניים חזק ונצמדה אל עולליה. הפיצוץ לא אחר לבוא, הוא גם לא אכזב.

טיל הטומהוק האמריקאי ריסק לאבק בפיצוץ מחריש אוזניים, בניין בן ארבע קומות לאחר שנכנס לחלון בקומה השנייה. שבבים עפו לכל עבר. עוד שעות רבות לאחר מכן יפונו גופות מהמקום. ריח המוות הוא השולט במקום הנורא הזה ששמו סוריה.

ארבע שנים מדממת הארץ היפה הזו. כולם נלחמים בכולם. הורגים. רוצחים. הורסים. ואם לא די במקומיים, כוחות עולמיים דחפו את ידיהם המגושמות לתופת שהחריבה רחוב אחרי רחוב.

די. נמאס לה כבר. ארבע שנים היא מתרוצצת ממקום למקום. נחלצת פעם אחר פעם. שורדת. מטוסים ישראליים חדשניים טסו עכשיו מעליה. שובלים של טילי נ"מ מיושנים חיפשו אותם לשווא כבמשחק 'פרה עיוורת'. עוד רגע שוב האדמה תרעד ומשלוח נוסף של נשק איראני יושמד בדרכו ללבנון.

קצת מזון וטרף היא מבקשת. מקוששת. אוספת בעמל רב ומביאה אל המחבוא החמים שבנתה בעליית גג חרבה של בניין מתמוטט על יושביו. לא בכדי בחרה במקום הזה, האגדה אומרת שלא נופלות שתי פצצות באותו מקום. אז למה גם איראן וגם רוסיה, גם ישראל וגם אמריקה נפלו על הדיקטטורה של רופא העיניים מדמשק?

שני לוחמים עם בגדים לא ברורים נכנסו לבית. קלצ'ניקוב עתיק תלוי להם על הגב ושרשראות כדורים מקיפים אותם. הם נכנסו בפראות למטבח המופצץ וחיפשו קצת אוכל בין ההריסות.

רעש שרשראות נשמע מקצה הרחוב. קצה של תותח ארוך מחובר לטנק איראני מיושן הופיע בעקבות הקול. היא הצטנפה במקום. עוד רגע המלחמה כאן, בתוך המסתור שלה. בתוככי הקן הנעים יחסית שבנתה.

רגע אחד היא בהתה סביב בעיניה הקטנות, כאילו אומדת את עוצמת הסכנה. שני הלוחמים עברו לעמדת ירי. אוכל הם לא מצאו, הטנק מצא אותם, מכוון את התותח שלו כלפיהם.

אצבעותיהם התעסקו עם שרשראות הקליעים, היא עברה לעמדת זינוק מנסה לדרבן את ילדיה לעשות כמוה. הזמן הולך ואוזל. הם לא הצליחו לחלץ את רגליהם הקטנות מתוך הסבך. ההחלטה הקשה שקבלה תוך אלפית השניה הצילה את חייה, אך הוסיפה ארבעה חללים למכונת המלחמה הבלתי פוסקת.

באותה שניה בה ירה הטנק פגז עוצמתי אל עבר הערמה שהייתה פעם בית והרגה שני לוחמים ושני גוזלים, היא פרשה כנפיים ועפה. מגביהה עוף. מדמיינת את רחובותיה של סוריה כנהרות דם ושכול.

אין ליונה לבנה מה לחפש באזור מלחמה. היא תעוף לכיוון ישראל. עוף השמים שמוליך את הקול אומר, שיוזמת שלום חדשה ומבטיחה בדרך לאזור. אולי אפילו תעצור בדרך לחפש עלה של זית.

יונה לבנה היא. יונת השלום.
 

יואב ברק

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
צילום מקצועי
קוראים לו טוביה.

אבל הוא שנוא על הסביבה כמו סרפד.

כמו חצץ נוקשה בחוף הים.

לא משנה למה הוא דומה אבל החברים מאוד לא אוהבים את טוביה.

נכון! מצוה לאהוב כל יהודי. זה לא אומר שאם אני אמצא אותו באמצע סחף אני לא אעזור לו, אבל להיות חבר שלו זה ממש קשה לי.

טוביה לא מבין על מה המהומה, הלא הוא רק מנסה לעזור.

רק אתמול הוריו של שאולי השכן קנו לו כדור חדש. כדור אדום ובוהק.

חחח.. איזה פראיירים – גיחך טוביה מול כל החברים, אבא שלי השיג שתיים כאלו בחינם.

האמת? אבא של טוביה לא השיג שתי כדורים בחינם! אבל טוביה רק ניסה לעזור.

לעזור? טוביה אתה פגעת בשאולי! – הטחתי בטוביה לאחר שחלפו על אותו כדור עשרים שנה. למה נראה לך שהלגלוג על שאולי עוזר לו במשהו?

על העגלה הקטנה נחו כוסות מים וצלחת קטנה של עוגות מתוקות שאשתי רגילה להכין.

תאכל טוביה. אני רק רוצה להבין, נראה לך שיפה לדבר ככה לחבר?

טוביה הביט בציפורניו, - מה אתה מתרברב עלי? לך בכלל לא היו חברים.

קמתי ממקומי באיטיות. הייתי חייב להרגע.

רחצתי את פני במים צוננים. איפה הגבול בין אופי רע למוח פגוע?

חזרתי לחדר לגלות שהכורסא ריקה. הדלת הייתה פתוחה לרווחה.

הרגשתי מעט הקלה. אבל כיווץ מרגיז ייסר אותי. אולי הגדשתי את סאתו של טוביה.

סגרתי במהירות את מחברותי, כיבתי את המזגן ואז ראיתי אותו.

להקת ציפורים ענקית הקיפה במעגל קופצני נער שמנמן שפיזר סביבו פרורי עוגה מתוקה

נראה היה שהוא לא מרגיש בהם.

הוא לא מרגיש בכלום.

רק מביט בציפורניו, ומפזר.
 

סופריא - הוצאה לאור

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום גולד
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
השתתפות באתגר. ראשונה בהיסטוריה. מקווה שיתאים... כסחו בכל הכח בנספח... ולפני שאשכח: הסיפור אמיתי. לגמרי.

===============================================================

"אני לחתונה של שווארץ-וייס", אמרתי בלאות-מה לשומר הזעוף בכניסה לחניון. אין לי מושג מה הסיפור של הבנין הענק הזה, ולמה בכניסה לחניון יש שילוט על 'בית-אבות', אבל ה-WAZE התעקש שזהו היעד שלי, גם אחרי סיבובים חוזרים ונשנים באיזור הפקוק והמייגע.

לאחר שיטוט בן כמה דקות ברחבי החניון, יצאתי מהרכב אל האוויר הדחוס והמחניק, מרגישה את הלחות ה'גוש-דנית' בעוצמה. שלט נוטה ליפול, כיוון אותי אל המעלית. לחצתי 2, והמעלית הובילה אותי היישר אל האולם. העפתי מבט אחרון בסמארט-פון, 18:27 היתה השעה. אוקיי. הספקתי.

לפי מה שהיה כתוב, החופה אמורה להיות ב-06:30. אני מקווה שצדקתי בהשערה שהכוונה היא ל-18:30, ולא שהוחלט בין המחותנים לעשות חופה עם הזריחה... מבט נוסף בהזמנה - שבאופן חריג ומוזר הודפסה על נייר יפה ולא נשלחה בדוא"ל ובוואטס-אפ - הצדיקה את השערתי. 'לפני השקיעה' נכתב בה.

נכנסתי לאולם. בעיני תרתי אחר בת-דודתי, המחתנת היום את נכדה ה-16 במספר. יפה לה. גל שלי כבר ילדה את הילד הראשון שלה... הו! הנה היא!

"מזל-טוב, דבורהל'ה!!"

- "ברוכה תהיי!! כל הכבוד שבאת, את כל-כך משמחת אותי", ענתה דבורהל'ה, שכבר ניכרו עליה אותות עשרות חיבוקים ממשפחתה הגדולה כ"כ, ומידידותיה הרבות... אכן, לראשונה החלטתי להיענות להזמנה 'המקושקשת' שהגיעה אלי.

* * *

התזמורת החלה לנגן לחן נוגה. עיני כל הנשים סביבי הופנו אל עבר המחיצה. הבנתי שכנראה צפויה הפתעה כלשהי מהכיוון. לפתע, שפשפתי עיני בתדהמה. צעיר בשנות-העשרה לחייו, שאת לחייו ה'חלביות' עיטרו שערות בודדות, הובל בכוח ע"י שני אנשים מבוגרים. כובעים שעירים ופרוותיים לראשם, חליפות ארוכות ארוכות ובורקות לגופם. הבטתי היטב, וראיתי שובל של דמעות מעיני הצעיר.

שני המבוגרים שלצידיו, המשיכו להצעיד אותו בכוח אל עבר כסא-הכלה. כאשר הגיעו עד הכסא, הושיטה לו אחת מהנשים שעמדה לצד כסא הכלה, הינומה צחורה. הצעיר, שכתפיו רטטו מבכי, אחז בהינומה ופרש אותה על ראש הכלה.

היי, רגע, גם היא בוכה? מה הולך כאן?

הבטתי סביבי, וראיתי את כולן דומעות. די, אין לי סבלנות.

"דבורהל'ה, מה קורה פה? מי כופה על הזוג הזה להתחתן?"

דבורהל'ה שעמדה לצדי ועיניה עצומות ואדומות, פתחה אותן בתימהון. "כופה?"

"כן! כופה! זה ממש מחזה סוריאליסטי! לא יאומן שב-2018 עדיין יש קהלים בישראל שכופים על ילדיהם נישואין, בניגוד לרצונם".

לפתע, האיר חיוך את פניה של דבורהל'ה. "גליתינק'ה, אף אחד לא כופה עליהם להינשא. הם נפגשו 3 פעמים, והחליטו שהם רוצים. והדמעות? אלו דמעות-התרגשות", אמרה וקינחה את אפה.

* * *

נכנסתי הביתה. הנחתי בעייפות את מפתחות הרכב במדף שליד הכניסה. התיישבתי על הספה מול המרקע. משונים החרדים האלו.
 

קדיתא

משתמש פעיל
זה הכל בגלל האינטרנט. זה הכל החברים הבעייתיים שלו. זה הכל כי אין לו עבודה מסודרת. זה הכל כי הוא 'אויבער חוכעם'.

למען האמת, אני לא מתרגז כל כך מהאמירות האלו, אולי אפילו יש בהם קצת אמת, אבל אני נטרף מעוצמת סימן הקריאה שאחריהן. אין לי בעיה שהוא חושב שהכול בגלל החברים הרעים שלי, אבל מאיפה לכל הרוחות הביטחון המוחלט שנלווה לכל מה שיוצא מפיו? למה הוא חושב שהוא יודע מי אני בכלל? אז מה אם נולדנו לאותם הורים? אני מתעב אנשים שחיים בתוך סימן קריאה.

בליל שבועות, כשישבנו בבית הכנסת, הרמתי את ראשי מהגמרא והבטתי לצדדים. מאות אנשים. אני מכיר כאן את כולם בשמותיהם, בשמות הוריהם, ובעיסוקם המדויק. שאול שיושב בקצה השני של הספסל הוא בעל חוב גדול. מעולם לא ידע איך להתנהל כספית, תמיד דמיין שבתוך חודש הוא מכסה את כל החובות שלו. בינתיים הם רק תופחים, אבל הוא נראה מרוצה. יעקב-ישראל שיושב מאחוריי הוא נפש מיוסרת. הוא 'מבקש' אמתי, אבל המראה שלו תמיד עצוב. פעם בדקתי את ההיסטוריה במחשב הנייד של ה'חידושי תורה' שלו. תצילנה אזניכם משמוע. הוא בטח נתון בכף הקלע. אליעזר השמנמן שיוצר בטן בספסל המתקפל, הוא מתמיד לא קטן, אבל מעולם לא זנח את תשוקתו העזה לפחמימות. רוגאלך ושאינו רוגאלך, רוגאלך קודם.

מלפניי יושב אחי שלום-מאיר. הכול ברור לו. הוא מנסה לעזור לי, לנער אותי מהקרירות שאופפת אותי. הוא לא מצליח בכך, אבל לא איש כמוהו יודה בכשלונו. מרגע שלא הצליח במשימתו, אות הוא שהמשימה אינה ברת ביצוע. 'אין מה לעשות אתו', 'זה מקרה אבוד' 'חבל על ההשקעה', אלו רק חלק מהמשפטים שקלטו אוזניי מלחישותיו.

בסעודת ליל שבת, התארחנו אצל ההורים שלי. גם שלום-מאיר ואשתו הגיעו. כבר מזמן אמרתי לאסתי שאני לא רוצה לסעוד אצל ההורים שלי כששלום-מאיר שם. אבל כמו להכעיס, הגיסה היחידה שנעמי מחבבת היא דוקא אשתו של שלום-מאיר.

בשלב כלשהו, הטונים הפכו צורמים. זה נגמר בהכרזה של שלום-מאיר שאם אני כל כך ביקורתי וכל כך מנותק, אז בבקשה שאלך לחבוש לי כיפה סרוגה, ולגור באיזו התנחלות. רציתי להשיב לו, אבל העצב על פניה של אימא גרם לי להעביר נושא. שלום-מאיר הצודק, מעולם לא הבחין ברגשות על פניהם של אנשים. היכולת שלו להבחין בדקויות זהה לזו של נייר זכוכית טרי.

עכשיו הבטתי עליו מעורפו. שני ילדיו ישבו לצדו. הוא הסביר להם מה הפירוש 'שור רעהו ולא שור של הקדש'. אבריימי שלו שיתף פעולה. מוישי כמעט נרדם.

קמתי ממקומי ונעמדתי בפתח ההיכל. אני אוהב את הזווית הזו. אתה רואה את כולם ואף אחד לא רואה אותך. קול התורה היה עצום, ואני הרגשתי זר.
 
נערך לאחרונה ב:

אבימי

מנהל קהילת איור
מנהל
מנוי פרימיום
מנוי פרימיום
מרצה בבית פרוג
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
טוב, חברים, זה היה קל.
המקום הראשון הולך ל
@קדיתא
שפשוט השאיר אותי שמוט לסת. מכל כך הרבה סיבות.
וזהו.


עכשייייו, מתחיל תת אתגר - ועניינו להכתיר את הכותב הטוב ביותר חוץ מ@קדיתא.

@יואב ברק ,איזה גוון מיוחד יש לכתיבה שלך! והסוף הלא סגור, פצץ!
@חסידישער - הכתיבה נפלאה, והפאנץ' עסיסי ומורכב, אבל הנושא קצת קצת....נדוש...חבל....זה תיאור מבריק ורב פנים שיכל להיות מחובר עם דבר מקורי! אבל איזה מהפך עלילתי מקפיץ, בהחלט שייך לאתגר הקודם, בשקט.
@הגשש - יפהפה.
@נתן גלנט - נתקלת פעם בברסלבר חולצה צרחנית שיושב על קובץ מפורשים ככה? כי לא התחבר לי.... אולי אני דג מחוץ למים :) חוץ מזה שפשוט זה לא נדבק לי למציאות, טכנית, אתה כותב כמו שאנשים היו חולמים לחשוב.
@נריה מגן - מתייחס לראשון - המקורי שלך. שמת אצבע מדוייקת וחדה, ונתת להסתכל על מציאות קרובה ממבט הפוך. אבל הנושא! שוב! חילונים חרדים? אווצ'י!
@y.h.c. - תספורת של 50% יכולה לעשות לסיפור החמוד לחלוטין הזה רק נפלאות. חוץ מהאורך , זה זיס אמיתי.
נדמה לי ש @חסידישער הוא שהצליח לפגוע בהכי הרבה איכויות. כל הכבוד.
 

סופריא - הוצאה לאור

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום גולד
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית

יואב ברק

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
צילום מקצועי

נריה מגן

משתמש מקצוען
@נריה מגן - מתייחס לראשון - המקורי שלך. שמת אצבע מדוייקת וחדה, ונתת להסתכל על מציאות קרובה ממבט הפוך. אבל הנושא! שוב! חילונים חרדים? אווצ'י!
עניינה אותי יותר דעתך בנוגע לקטעים האחרים... את האאוצ' אני כבר כתבתי.
והבחירה ב- @קדיתא -מעולה!!
 

גדי ישראלי

משתמש מקצוען
חולשה מלווה ברעד קל נאחזה ברגליו וטיפסה לשאר חלקי גופו. ידו המנוקדת בכתמי זיקנה כהים אחזה במסעד של ספסל רחוב חום והוא התיישב עליו בכבדות. מבטו נדד למעלה, מבחין לראשונה בעצים הירוקים שניצבו לאורך הרחוב משני צידיו. ציוצים קלים ואוושות רוח התמזגו בשקט ששלט בשעת הבקר המאוחרת.
קולות צעדי ריצה התקרבו לכיוונו במהירות.
הוא הפנה את פניו לאיטו לעבר זוג עיניים תכולות, יוקדות של ילדה קטנה בעלת צמות שחורות שנקשרו בסרט אדום בדומה לגוון הסנדלים שלה. שמלתה הלבנה והקלה התבדרה ברוח.
"אתה סבא זקן?"
שאלה ישירה.
מצחו התקמט והבליט את גילו. "אני מבוגר", אמר לבסוף.
עיניה החודרות סקרו אותו בלי בושה. ניצוץ ספקני ניכר בהן.
"אבל אתה יכול ללכת מהר?"
ידו שהונחה ברישול על גב הספסל לפתה מבלי משים את המושב.
"כן", השיב מבלי שיבין למה.
שפתיה הוורודות נפשקו בחיוך רחב ובאותו רגע נדמה לו שהשמש זורחת רק עליה. היא הסתובבה לאחור ושרקה בקול. קבוצת ילדים רצה במורד הרחוב לעברם.
כשהחיוך עדיין מרצד בזוויות פיה שאלה, "אתה יכול להעביר אותנו את הכביש בהכי מהר שאפשר?"
הילדים הקטנים הקיפו אותו מכל צד, מביטים בו בריכוז. הוא קם בזריזות, אחז ילדון בכל יד והחל פוסע בגו זקוף וצעדים יציבים. הוא חצה את שני הנתיבים, מרגיש את ידיהם הזעירות והחמות נבלעות בכפותיו הגדולות, הגסות.
"תודה, סבא".
"להתראות".
חבורת הילדים המשיכה לדהור ונעלמה בעיקול הרחוב. לפתע מצא את עצמו מתנשף ממאמץ ההליכה המהירה. הוא חזר לאחוריו כשאיתות קלוש במוחו מהבהב ונעלם. רק כשהתרווח על הספסל שם לב לעובדה המוזרה.
קולות צעדי ריצה התקרבו לכיוונו במהירות. שוב. הוא חשש להפנות את ראשו.
קול של אשה צעירה שאל בהססנות, "תסלח לי, אה... אולי ראית במקרה ילדים קטנים עוברים פה?"
"הם חצו את הכביש לשם", אמר במהירות.
"אתה העברת אותם את הכביש?" נימת הפליאה נשמעה היטב.
"הו, לא", ידו לפתה את המושב. שוב. "אני רק משער, שלו הייתי ילד, אה... כך הייתי עושה".
האשה הצעירה המשיכה במרוצתה והוא נשאר שם לבד. זקן על ספסל רחוב, מזדקן לו לאיטו.
 

אפשוטער איד

משתמש מקצוען
"ליבי ליבי ובשורי אוי ירנני אל קייל חי"
בעינים עצומות זימרו להנאתם בחורי החמד בדביקות, כל ליל שישי הם מתאספים, שרים שירי נשמה ושירי שבת,
בכל רחבי ישיבת "באר התורה" ידוע כי החבורה של שעור ב' אלופים בשירה, ואפילו באירוע הגדול של סיום הש"ס לקחו חלק מהם להיות מלהקת הבחורים
שם דבר הוא החבורה בליל שישי אז כל כותלי הישיבה רועדים משירתם וניתן אף לראות מספר עוברי אורח אשר נעצרים תחת החלון ונשאבים פנימה אל השירה הסוחפת, הדביקה, המדבקת, המעוררת.
מיוחד מכולם היה שמריהו..
שמריהו אוהב את השירה בכל מאודו, הוא לא מפספס שום אירוע, אין חבורה שלא נוכח מהחל ועד כלה, מנצח על השירה, וגם נותן את קולו, לו הדבר היה תלוי בשמריהו-אזי כבר מזמן היה מקבל פרס נובל לזמרה.
לא פעם ולא פעמיים כששמריהו בעידנא דחדוותא מחליט להרים את קולו מעל כולם, ולהראות את ביצועי המיתרים המרהיבים, משתתקים כולם. הוא אינו רואה את מבטיהם ואינו שקוע כלל בזוטות שכאלה. עיניו עצומות פיקת גרונו עולה ויורדת ופיו מתעוות בהתאם לסלסולים.
בסוף כל ביצוע שכזה הוא פותח את עיניו, מוריד את ראשו בהכנעה לקבל את זרם המחמאות שנודף עליו ועל ראשו ועל דורותיו אחריו.
תמיד הרגיש המיוחד שבחבורה, תמיד ידע ש'צומי' כזה לא כל אחד מקבל, ולכן ראה זאת כמחמאה על שירתו העריבה כעורב.
עד לאותו יום בו חרב עליו עולמו.
היה זה בליל שישי ערב שבועות בו הרים את קולו בביצוע של אדיר של "הערב נא" במשך כמה דקות סלסל בסלסולים, נשבר כשצריך, והתחזק כשצריך. כשגמר יצא מהחבורה רק כדי לראות את גדודי הבחורים הצעירים שבטח מאזינים לקולו.
את המחזה שראה כשפתח את הדלת לא ישכח שמריהו לעולם,
עשרות בחורים מצחקקים בקול על שמריהו הזייפן שכל שבוע מרים את ביצועיו ה'מדהימים' לקול מבטיהם המצחקקים של החבורה. הוא אף שמע את יוסי צוחק על כך שהשבוע הוא התעלה מעל עצמו ואפילו הזמר לא היה מכיר את השיר שחיבר...
ואז נפל לשמריהו האסימון ליחס המיוחד שקיבל.


(נכתב לרגל מחזה שהזדמן לי לראות עת נקלעתי לאוטובוס בחורים בדרכם לחתונת חברם, בחור שהמרחק בינו לבין שירה רחוק כמרחק האדמור מקורצויל לקאדילק. אך חבריו לשיעור שכל זמן שירתו צחקקו מאחורי גבו, לא גמרו להחמיא לו על כושר ביצועיו, ואנוכי הקטן התלבטתי מה עדיף? לפתח אצלו תדמית של זמר ושיום אחד התנפץ באבחה אכזרית. או שפשוט מהתחלה היה עדיף להסביר לו שאינו כזה.)
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יי אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יי חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  8  פעמים

אתגר AI

רישום קווי - חורף • אתגר 22

לוח מודעות

למעלה