אתגר חדש- ומסתורי...

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
הפעם- לאחר שטובי כוחותינו הפליאו בעלילות הגבורה של חזי ושל אחרונת הנורמלים, הגיע הזמן לפרק חדש בחיים. שלב חדש. עתיד חדש- ומסתורי!
לפניכם תמונה של טיילת שוממה בארץ ישראל תובב"א. שעת לילה, הטיילת ריקה, מוארת, מאתגרת. אם נטה אוזן אליה- אולי נשמע ממנה סוד, אולי לא.
הביטו בה היטב, הביטו. אולי תגלו שהיא לא כל כך ריקה כמו שחשבתם....
וזה בעצם כל האתגר- התמונה הזו. הסצנה המסתורית הזו.
כתבו סיפור, או חמשיר, או מגילה ארוכה, או מאמר מדעי קריר וצונן, או סיפור אימה, או כל מה דמיונכם יבקש. בכך אורך שתרצו. 20 מילה, 200 מילה, 3000 מילה, וכן הלאה. על הסצנה המרכזית להתרחש אך ורק בטיילת שלנו.

והנה הם, הכללים, בלעדיהם חיי האתגר לא יהיו חיים:
1- כל ניק יכול להעלות כמה קטעים שירצה, אך כל הודעה צריכה להיות "יחידה" שלמה בפני עצמה, ולא פרק שני או המשך להודעה קודמת.
2- ככל שהיצירה תהיה קודרת יותר- הניקוד יעלה.
3- בסיום האתגר (מועד הסיום יוכרז ע"י וועדה מקצועית שתמונה לשם כך) יוכרזו שמות המנצחים הגדולים.
4- נא לשמור את עמוד האתגר לאתגר בלבד. שאלות, מענות, תלונות, מחמאות, מילות שבח, מילות הערכה, הכל בכל מכל כל - נא לשמור לנספח.

בהצלחה!!!
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
אתכבד להיות הראשון, כמקובל באתגרים כאלו.
בבקשה:

------------

שמערל קראו לו, שמערל.
האלטרע בוחער. הזקן. התקוע כמו עץ מתושלח בהיכל הישיבה. יום יום, שנה שנה. חבריו הלכו ונעשו צעירים עם השנים- והוא תקוע.
לאחר שנים של ציפיה- עלה בו הרעיון. הבה אגוון את חיי המשמימים- חשב.
ומכאן למעשה- קצרה הייתה הדרך, קצרה.

מהכא להתם- יצא מהיכל הישיבה וטילפן מהטלפון הציבורי הכתום התלוי על הקיר, מתנודד, כורע:
רבי מאיר, אנא שמעני נא. מדבר שמערל, מהישיבה של הרעב'ע.
לא, אינני מתקשר היום כשאר החסידים, אינני רוצה רק לקבוע תור להכנס לקודש פנימה. היום הזה- בקשתי שונה....
אשמח אם תעביר שוב את שמי לרבי שליט"א לתפילה, כן. אבל היום- מבקש אני ממך משהו אחר...
רוצה אני לסייע בקודש, לשמש את הרבי שליט"א, בכל הנחוץ. לעת שאינך יכול. מכירני אתה שנים רבות. הן יודע אתה- יכול אתה לסמוך עליי! ולא רק בשעת הדחק...


ורבי מאיר לא סירב. פנה אל הרבי, סיפר לו אגב הכנת כוס התה הידועה, בחרדת קודש: כך וכך, שמערל הזה והזה. האם תסכימו לתת לו קצת תעסוקה, אפעס? משהו לעזור?
והרבי- לפי שהכיר היטב היטב את שמערל, ואת הליכתו היבשה, חסרת החיים, חסרת הסיפוק- נענה מייד: יבוא!

ויצא מייד רבי מאיר, ויטלפן כחץ מקשת לטלפון הכתום השמנוני התלוי בפרוזדור המאובק של הישיבה, ויבקש לקרוא תיכף ומייד ל"שמערל האלטרע בוחער", ויאמר לו:
לבש את חליפתך הטובה ביותר, חגור אבנטך על ירכך- ובוא מייד לבית המדרש של הרעב'ע! כי נתקבלה בקשתך...

תיכף רץ שמערל לבית המדרש, התפלל מנחה עם החסידים- ונכנס לקודש פנימה עם השקיעה.
רבי מאיר, הגבאי הוותיק שזקנו הלבן יורד על מידותיו ומעטר את פניו חייך אליו בחיבה, טפח על שכמו בעידוד גברי קשוח לבל ימוט מההתרגשות- ונכנסו שניהם יחדיו אל הרבי שליט"א. מנהיג הדור.

הרבי ישב על כסאו בדריכות, כדרכו. מייד כשנכנסו נתן בהם את עיניו החריפות, ואמר לשמערל הרוגש, הרועד, הכמעט נופח נשמתו בהתרגשות עצומה:
אתה תישן אצלי בבית.
וחזר מייד אל ספרו, בריכוז מוחלט.

בחוץ, הסביר רבי מאיר את דבריו:
הרעב'ע שליט"א נוסע מידי שנה לחודשיים, לפוש מעט ולעבוד את הבורא בלי הפרעות. בכל שנה הייתי נשאר אני לישון בדירתו ולשהות בה, על פי רצונו. השנה, בכאב לב גדול- נאלצתי לוותר על הזכות הגדולה, מסיבות שונות.
היום בערב הרבי שליט"א יוצא לחודשיים האלו, ועדיין לא ציווני מי ישמור על דירתו בהעדרו. מי ישב בה. ניסתי לרומזו פה ושם- ונתעלם ממני במכוון.
ועכשיו- קיבלתי תשובה. הוא בחר בך!

לך נא והתפלל מעריב ב'ביס - מדרש' ושוב לפה בדחיפות אחר כך, למען אכין אותך היטב למשימה הקדושה.

נרגש כולו, רועד מפחד, קיבל שמערל הדרכה מדוקדקת מרבי מאיר. איפה המפתחות, איפה האורות, איפה אסור בכלל לדרוך, איפה אסור לשבת, ומה לומר לחסידים. ("בעקרון הם יודעים לא לבוא לבית הפרטי של הרעב'ע- אבל אם מישהו בכל זאת דופק- אל תתרגש... אתה רק נמצא פה בדירה ולא גבאי עדיין..") ומהר מאוד, מידי מהר לטעמו- מצא את עצמו בבית הרעב'ע- לבדו!

הרבי נסע עם פמלייתו, ובבת אחת נשאר שמערל לבד בדירה, בודד. נרגש, שוקק, רגליו נוקשות זו לזו במין חיות משל עצמן.
באוזני רוחו עדיין שומע הוא את הקולות בדמיונו בכל פינה ופינה בבית, והרבי מהלך בדירה, אפוף אש קודש.
ברעדה הסתובב שמערל בדירה על קצות אצבעותיו, הרים פיסת נייר מהרצפה, ניקה קצת אבק בפינה, ובעיקר- ניסה לשאוף לקרבו את אווירת הבית. בית הרבי.

לכל יום יש סוף, וגם לההוא יומא.
כשראה שמערל שנתאחרה לה השעה, כיבה את כל האורות בבית (חבל על כספי הקדש, הרהר)- ושכב לישון במזרן, על החדר הצדדי. היכן שהורה לו רבי מאיר.

ויישן שמערל שינה רציפה, ללא חלומות. שינה מובחרת, שינה עמוקה. והחושך בבית הלך והעמיק.

פתע, כבתה אף הנורה הקטנה בבית הכסא. זמזום המקרר במטבח פסק אף הוא.

החשיכה העמיקה.

השעון הגדול בסלון- המשיך לפעול. צמד המחוגים הזקנים הלכו לאיטם, הסתובבו סביב צירם.
הסתובבו, ועמדו על השעה 2:02 בלילה. כמו קפאו. ובעוד שמערל ישן- נרעדו המחוגים. בעדינות. תזוזה קלה שבקלות, ונעצרו דומם.

דפיקות נשמעו על הדלת. חזקות, תובעות, חד משמעיות.

שמערל נתנער ברגע אחד. נעל את האנפילאות הקמוטות שהעניק לו רבי מאיר- גישש את דרכו בחשיכה- וניגש לדלת, מוכן ומזומן לגעור במי שלא יהיה הדופק בשעה שכזו בדלת ביתו של הרב'ע שליט"א.

הגיע לדלת, פתחה- וקפא על מקומו.
למרות החושך הבחין היטב במה שהבחין.
שלושה אנשים עמדו בדלת, שותקים. הילה של אור סובבת סביבם, גופם כמו חצי מואר חצי חשוך, חסר ממשות גשמית. גובה קומתם שלא מעלמא הדין, ובטח שלא מראה פניהם. מכל תג ותג בגופם ומראם ניכר- הם לא כאחד האדם. הם אינם מהעולם הזה---



לרגע נעתקה לשונו, ולאחר רגע אמר: חכו נא רגע, וסגר את הדלת בפרצופם.
נס שמערל כאחוז קרודייקוס אל החלון, פתחו, קפץ על תקרת השכן, נס בבהלה עצומה בין דודי השמש, ונמלט משם הרחק הרחק, ככל שנשאהו רגליו.
רץ, רץ, רץ. אפילו לא העז להביט אחורה. פחד לראות מחזות שלא מעלמא הדין.


נס, נס, נס, ברח כשרוחו טרופה. חסר נשימה.
רגליו הוליכוהו למקום שלא הכיר, לא ידע על קיומו בכלל.
פתע ננער. הביט כה וכה. להפתעתו- מצא עצמו במין טיילת שקטה, ריקה לגמרי, רגועה, שלווה.
סוף סוף מצא קצת מנוח לנפשו.

לפני שנתיישב על אחד הספסלים הכתומים בטיילת- זרק מבטים לחוצים וחרדים לכל כיוון. אך אפס, לא ראה דבר. שקט קייצי שרר בכל. אפילו רוח לא נשבה. דממה. שום אור פתאומי לא האיר את השמיים, שום דמות מאיימת לא הבהבה באחד משלדי הבניינים ההולכים ונבנים מולו. מאומה.

דממה.

רק הוא בעולם. הוא והספסל.

וכך, בבת אחת, פרחה לה האימה.

ובשקט הזה, נרדם שמערל, בשינה של עלפון. גופו זרוק כעכבר במלכודת על הספסל המתכתי המחורר, המעוגל.

בבוקר נתעורר בהפתעה עם זריחת החמה. מטושטש, כאוב, עדיין בתחושת אימה מסויימת.
נטל ידיו בברזיה הקטנה והחדשה. המעוטרת בגרנוליט- אבני חץ קטנות היצוקות בבטון ומחפות הנה והנה את השוקת החביבה.

עלה בשביל על הכביש, עצר את המונית הראשונה שנקראה בדרכו, הצטנף על הספסל עטור בפיג'מתו, התעלם מקשקושיו של הנהג (אחד בשם יוסקה, מתברר), ירד בבית הוריו, ביקש מהם מעט מזומן, שילם לנהג, התלבש, התפלל אחוז תדהמה- וסוף סוף - התנפל על הטלפון.

כמה צלצולים, ורבי מאיר על הקו:
מה נשמע שמערל.. איך עבר עליך הלילה הראשון בבית של הרעב'ע...
רבי מאיר עוד לא סיים את השאלה, ושמערל 'התנפל' עליו. עם החוויה המזעזעת שחווה אמש.
סיפר, סיפר, פרץ בבכי תוך כדי, סיפר, הרחיב, השפופרת הולכת ומתחממת תחת ידו.
כאשר כילה, אמר לו רבי מאיר:

לא היית צריך להתרגש. זה קורה לפעמים. קרה לי גם. קורה. לא נורא.

שמערל כמעט נחנק: גם לך זה קרה?? מה אמרת להם??

ורבי מאיר ענה בקור רוח מחריד:
לענות להם? מה הבעיה? הייתי אומר להם שהרבי לא בבית, סוגר את הדלת, וחוזר לישון....

(גרעין הסיפור אמיתי)
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
אם הייתם מפרסמים באיש לרעהו הייתי מגלה את זה לא היום...

לכתוב משהו? לנסות? מה אכפת לי בעצם...:cool:

מישהו הולך איתי [תשירו במנגינה של אברהם פריד]

ערב שרבי
המזגן רק על חום
הראש כאב
הסתחרר


אין אוויר
ולחות איומה
חייבת דחוף
להתאוורר...



לאן אפנה
עם מי אלך
לטיול קצר
סביב



האזור שומם
אולי אפנה
לטיילת ארמון
הנציב


פניתי אל
נו, המתנדב
שנשא אותי
לאישה


אולי תוכל
במטותא ממך
לאוורר אותי
בבקשה?!


אז כל הילדים
צרחו ככרוכיה
מה אנחנו
עיזים??


ובעלי קפץ
על המציאה
מעדיף להישאר עם
הפזיזים

יצאתי בגפי
לרחוב החשוך
בלי אור רק פנס
בערפל

רועדת כולי
מפחדת לפגוש
איזה ערבוצ'י
שפל

פוסעת לאיטי
חושבת מחשבות
על משפחתי,עלי על
הורי


לפתע, זה קורה
לא זה לא דמיון
מישהו פוסע
מאחורי

מאטה צעדי
וההוא גם
מי זה אחרי
עוקב

מאיצה צעדים
והברנש גם
מה לעצמו הוא
חושב

נעמדת דומם
וההוא גם
עוצר יחד
איתי

למה יצאתי
לטיול לבד
איזה רעיון
שטותי

אלוקי,
חוסה עלי הבט וראה
מי עוקב אחרי
מי

מביטה לאחור
פוגשת איך לא
בצל, הצל של
עצמי!!!







 

תפנית בעלילה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
מהבנין השני יוצאת אמא אחת עם מטפחת פרחים כחולה.
היא מתקרבת בצעדים מהירים במעלה הרחוב.
אמא לא מרשה לי ללכת לבד לקייטנה בשעה זו של בוקר. אני מחכה עד שהגברת ההיא תתקרב קצת.
אני נצמדת אליה ומנסה להדביק את פסיעותיה.
היא מתאימה את עצמה אלי.
אנחנו הולכות שתי דקות בשתיקה ואז היא מפרה אותה.
"איך קוראים לך?" היא שואלת.
אני מסתכלת על הגדר הלבנה שליד גינת החול וממשיכה ללכת לצידה. אני לא עונה.
"איפה הגן שלך?"היא שואלת.
אני לא עונה. אני מסתכלת על הגן שכבר נראה באופק.
היא מחייכת. אנחנו ממשיכות לצעוד בשתיקה.


הגן כבר ממש קרוב אבל אוטו משטרה עומד באמצע הכביש.
"גברת, אין מעבר. קחי את הבת שלך מכאן!" אומר שוטר שחוסם את המדרכה.
"נלך מסביב" היא אומרת לי.
אנחנו הולכות מרחק שני רחובות.
בצד השני של הרחוב, ממש לפני הגן, עומדת ניידת משטרה באמצע הכביש. שוטר חוסם את המדרכה. הוא אומר שנלך מסביב.

האישה מתלבטת מה לעשות איתי.
היא שואלת אם אמא בבית. אני מהנהנת לשלילה.
היא שואלת עוד פעם איך קוראים לי וגם איפה אני גרה. היא רוצה לדעת את הטלפון של אמא או של אבא ואם אני יכולה להיות בינתיים אצל שכנים או דודים.
אני מושכת בכתפי.

היא עולה איתי על קו מאתיים תשעים וחמש.
לוקחת אותי איתה למשרד.
"את רוצה לצייר?"
היא מביאה לי דפים מהמדפסת ועט.
אני מציירת משטרה על הכביש.
היא נוטלת לי ידיים ואני אוכלת את האוכל מהתיק של הקייטנה.
היא נותנת לי מים קרים מהמתקן של המים.
היא מקלידה על המחשב. עונה לטלפונים.
יש לה עציץ ליד השולחן. יש לוח שעם על הקיר. מוצמדים אליו פתקים בנעצים צבעוניים. היא מסתכלת בשעון.

"אני יוצאת מוקדם" היא מודיעה, לוקחת את התיק ומעבירה את הכרטיס במכשיר שמצפצף.
אנחנו מפסידות את האוטובוס. חבל שיצאתי מוקדם, היא אומרת. האוטובוס הבא יבוא עוד הרבה זמן, אמא שלך תדאג. נכנסות לחנות גדולה. היא מסתכלת על בגדים. מתלבטת, מורידה, מחזירה, מורידה, מחליפה.
בסוף לוקחת שתי שמלות אותו דבר באותו גודל. משלמת.

היא קונה לי סוכריה גדולה על מקל כי יש לי דמעות בעיניים.
אני לא לוקחת סוכריות מאנשים שאני לא מכירה אז הסוכריה נשארת בידה המושטת.

אנחנו נוסעות באוטובוס. יש פתאום תקלה. הנהג אומר לכל האנשים לרדת.
אנחנו יורדים ומוצאים את עצמינו בתוך טיילת.
האישה מבוהלת. היא מתקשרת כל הזמן. היא מסתכלת עלי. הרבה זמן אנחנו מחכות שם עם האנשים של האוטובוס המקולקל.
בינתיים הערב יורד. אני מפהקת.

המשטרה מגיעה. אמא שלי יורדת מהניידת בוכה. היא מצביעה עלי.
השוטר כועס על האישה עם הפרחים במטפחת.
זה השוטר מהחפץ החשוד ליד הגן.
האישה מנסה להסביר לו.
הוא אומר שתסביר הכל בתחנה.
 

שירי א

משתמש רשום
שחור הלילה אורב לי מעבר לפינה.
המון פנסים מנסים להאיר את הדרך - ללא הועיל.
הבניינים מאפילים עלי. אמצע הלילה.
יצאתי לנשום אויר, אך הלחות עמדה דום לפני, מונעת ממני להמשיך.
אני יושבת כאן, מול הגלים השחורים, שומעת את קול פכפוך המים, מנסה לעשות סדר במחשבותי:
זוהי נקודת הבחירה שלי, אך נדחפתי אליה בכח.
איני יכולה להמשיך ממילא.
איני יכולה גם לסגת.
איני יכולה!
תומכת את ראשי בכפות ידי, מתקפלת אל תוכי, מרגישה את הכאב צורב, מתנערת, מרימה ראש אל השמים, מחפשת כוכבים, זועקת ללא קול, נושמת עמוק את האויר הדחוס, המלוח, קמה.
למרות הכל - בגלל הכל - אוכל!
 

ההדס

משתמש פעיל
איור וציור מקצועי
השעה אחד בלילה רינה דואגת לו,
קול קטן במוחו לוחש לו שהוא חייב לחזור, הוא משתיק את הקול מתיישב על הספסל ונושם עמוק.
נותן לרוח ללטף את פניו היה לו יום קשה, רינה תבין.

הם עוד פעם הגיעו, ובנס הוא ניצל מהם לאחר שהתחבא בחדר הפנימי שבשטיבעל.
הוא קם מהספסל המשופשף, ומתחיל ללכת
אין בריריה,הוא יעבור ב"סימטא", הוא צועד במהירות כמנסה לברוח ממשהו בלתי נראה. בלתי נראה? שתי דמויות שחורות עומדות
במרחק עשרים מטר ממנו אחת נמוכה ושרירית והשניה גבוהה ורזה , הן מסתכלות עליו!
הרהור מלחיץ עובר במוחו הוא ממהיר את צעדיו וגם הן מתחילות ללכת בקצב שלו
זה הם. הם עוד פעם מחפשים אותו הוא מתחיל לרוץ כמטורף צעדיו מהדהדים בשבילי ה"סמטא", הם רצים אחריו בקלילות, ומדביקים את הפער ביניהם.
הוא שומע את צחוקם מהדהד בכול רחבי ה"סמטא" ,לעגני ומפחיד .ופתאום הכול עבר הם הלכו.
הוא צנח על הרצפה בכבדות

מוחה את הזעה ממצחו ומרגיע את עצמו, צללית ארוכה הצטיירה על המדרכה. רינה!
היא רכנה מעליו בעיניים עצובות ושפתיים קפוצות הוא הביט בעיניה הירוקות , וראה כעס דאגה ועצב ואולי גם פחד,
היא סימנה לו להתישב על הספסל,
מסכנה, כל כך הרבה היא סובלת בשבילו, זה ממש לא אשמתה שהוא הסתבך איתם....
רינה אני כל כך מצטער שאיחרתי הוא פתח בנימה מתנצלת,
היא השתיקה אותה ופתחה את התיק הנצחי שלה הירוק והקטן והוציאה משםבקבוק מים של חצי ליטר
וקופסא מלבנית קטנה היא קרעה את הסלוטייפ בשינייה והניחה בתוך ידו
כדור קטן.
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
אתמול גברת ברנבוים זרקה אותו מכל המדרגות
בעצם,היא לא ממש זרקה אותו פיזית, רק מהצרחות שלה הוא כמעט מת. מפחד.
הוא הבין לבד שהמראה שלו מרתיע.
הוא שם לב שאנשי הרחוב והשכנים מהסביבה נרתעים ממראה החיצוני שלו
בעצם, די בהזכרת שמו כדי לגרום לכולם לעוות את פרצופם.
אמא שלו דווקא חושבת שהוא חמוד.
''יפיוף שלי'' כך היא קוראת לו כל פעם ואף מנשקת אותו על אפו העקום.
הוא מכוער,את זה הוא כבר הבין מהיום הראשון להיוולדו.
'' נס שאמא לא ילדה אותי בבית החולים, מי יודע אם האחיות שם היו מסוגלות לטפל
בי מרוב גועל'' כך חשב לעצמו יום אחד בעת ששיחק לבד במגרש.
לאחרונה- לאחר שכל דיירי השכונה יצאו למלחמת חורמה נגדם ואף אחד מהם לא הסכים
להשכיר להם דירה הם עברו לגור בתוך מערה חשוכה בטיילת ליד הים.
הו! האוויר המשכר והרוח המלטפת עם ניחוח המלוח של הגלים היוו פיצוי הולם להרגשתו הקשה.

היום כשחזר לגומחה הנקראת ביתו מצא לחרדתו את הוריו מוטלים על הקרקע
ללא רוח חיים
היה ריח מוזר באוויר עטוף באדים סמיכים ורעילים.
הוא היה רעב.
עד מהרה הוא הצטרף לבני משפחתו עוצם את עיניו לנצח.
בדרכם האחרונה ליוו אותם רק שלושה אנשים לבושים בסרבל ירוק
ושקיות אשפה גדולות בידם.
למזלו- לא ראה את מבע פניהם , למזלו- לא חש את הסלידה הנושבת מהם.

לקראת ערב ירדה גברת ברנבוים לצעדה לילית.
נשימותיה היו סדורות ורגועות.
את זלמן בעלה השאירה לנוח בביתם, היא כבר לא חוששת לטייל לבדה על הטיילת
הסמוכה לביתם.

העירייה טיפלה היטב בבעיה הקשה.
אין יותר עכברושים בשכונה.
 

אשר לב

סופר, עורך וקופירייטר
פרסום וקופי
אף לך לילה.

רחובות חשוכים. טיילות דוממות. עמודי חשמל שותקים. עצים צומחים בשקט. רוח ערב מנשבת.

חידוש גדול!

אבל אל נא תספרו עליו למתבודד.

ידיד נעורים הוא לה.

מכיר הוא את העלטה על כל רבדיה וצבעיה, מבפנים ומבחוץ.

והוא יודע בכל לבו ונפשו: אין כמו שכונה חשוכה ושקטה של שעות הלילה השותקות.


* * *


הביטו בה, הביטו בתמונת הטיילת החשוכה. הביטו בבניינים הסמיכים מאחוריה, שהעפילו על חלונותיהם. הביטו בצלילים...

האין מהדהדים באוזניכם קולות צעדי ההולך יחידי המתייחד עם קונו ופיו ממלל לאלוקיו...

האין צופות עיניכם בפסיעותיו האיטיות המטביעות חותם בלתי נראה על אבני המדרכה המשתלבות...

הציצו תושבים, הציצו אנשים ישנים מן החלונות – ודעו: בחסות החשיכה זורח אור חדש!


* * *


בשעה שמתכנסים תושבים אל תוכיותם, סופנים עצמם בבתיהם, מדירים עצמם מן הרחובות, והיעדר צעדיהם הופך את המדרכות אט-אט, ככל שמתאחרת השעה, לשוממים ודוממים יותר – באותה שעה שהכול אוספים את חבילותיהם ואורזים את היום שחלף, מגיח אותו ברסלב'ר מן הזן המצוי וגרזן של מילים שלוף בידו.

מן המשרד ומן העבודה הוא בוקע ומפציע, כאיש העולה מן המקווה ועיניו הטהורות בורקות, ומנסה להבקיע את השבילים החשוכים שבלבו, את המחיצות המעיקות שבנפשו, החוצצות בינו לבין קונו.

כבר שנים הוא מכיר את הלילה מקרוב – והוא יודע: אינסוף צבעים ללילה, והכול תלוי בפתיחת הלב האישית.

יש לילה מואר כאור יום ויש עמוק משחור האפילה, יש מרקד ויש עצב. יש פתוח ויש סגור. יש מעונן ויש בהיר.

והתפילה שבלב אחת היא: טאטע שבשמיים, קרב עת לילה כיום תאיר.
 

אלישקף

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
D I G I T A L
האדריכל והמעצבת שתכננו את הפארק ואת המורד המוביל אליו, לא זכרו שעליהם למקם את הפנסים מרוחקים זה מזה באופן שיאפשר זירה חשוכה ואפלולית כמתרחש בעשרות סיפורי עלילות הרואים.
הוא איש טוב: לבוש בגדים שחורים והוא גם מרח על פניו אבק דרכים מהול בזיעת מאמץ. עיניו, בוערות באש שליחות יוקדת, נעוצות במטרה - מושא מרדפיו ומאבקיו לאורך תקופת עלילה חסרת ערך של זמן ממשי. הוא אוחז את אקדחו ביד בוטחת, חזהו עולה ויורד בהתנשפות של רגע הניצחון, או ליתר דיוק – רגע אחד קודם.
"אז אתה הולך להרוג אותי עכשיו?" קולו של האיש הרע לא ידידותי ובטוח בעצמו, אלא רועד כקולו של אדם שחייו עומדים להסתיים.
"איזו סיבה יש לי שלא?" שואל האיש הטוב, מופתע מעט. למיטב ידיעתו יריבו צריך להיות שלו ומוכן לכל, וכך וגם קולו.
"אתה יודע שגם לי יש אישה שתדאג כשלא אשוב הביתה, ילד שלא עשה כלום, שעכשיו למד לומר אבא, אתה לוקח על עצמך את התפקיד להרחיקו מהאבא שרק הכיר?" הגיבור ההרואי מתבלבל לרגע. מה קורה לסצנת הסיום שלו?
"גם לי יש אישה". הוא משיב, עונה-שואל, "ושני ילדים. בן ובת".
"שני בנים ובת", מפרט גם הרע.
"רגע-רגע, אבל אתם הרעים בסיפור. אף פעם לא שמעתי שאני צריך להתחשב בזה?!"
"עכשיו אתה שומע.
אם היו כותבים את הסיפור כשאני הוא הגיבור למשל, כשהיו מספרים על הקשיים שהיו לי בבית הספר - היו מספרים גם על ליבי השבור. בפרקים אודות ההתעללות שעברתי בשכונה - היו מתארים כמה אני בעצם רך וענוג ואיך עדינותי מתנפצת לה אט אט.
היו כותבים על נפשי שנפצעה שוב ושוב, על התקווה והנחמה שזכיתי להן כשהקמתי את ביתי – היית מגלה שגם אני מאד אוהב את ילדיי ורוצה בשבילם הכי טוב שיש, וכל הרוע בי הוא רק נסיבתי, ומהן הסיבות שהביאו אותי לבצע כל אחת ואחת מטעויותיי.
תאמין לי שהיית מזדהה.
אבל מה לעשות, יותר פופולאריים הסיפורים בהם אתה הגיבור – האיש הטוב, שבמסע להצלת יחיד יהרוג עשרות רעים, וכשהוא עושה קצת פשעים – זה כי מטרתו כה חשובה ומקדשת את כל האמצעים וכל הבלה בלה בלה הזה, וכולם מקבלים את זה. אז כן, בסיפור כזה אתה לא צריך להתחשב בזה."
"תכל'ס אתה צודק, אין היגיון בזה. אולי באמת צריך יותר סיפורים בהם הרע הוא הגיבור. חבל בשבילך שזה לא ככה עכשיו, אתה לא הגיבור". הוא מרים את נשקו. "יש לך מילים אחרונות?"
"כן, סטגדיש בום בלון. איזה מילים אחרונות יש לי ?"
 

נריה מגן

משתמש מקצוען
מתנשף, ניצב בעמידה שפופה נעלם בין צללי האור והחושך ששיחקו עירבוביה במורד ההר, מנסה לשאוף מעט אויר לראותיו הדוויות. ליבו הלם בעוצמה רבה, מזכיר לו קולות תופי טם טם מקוריים.
לרגע הוציא את קופסת המלבורו לייט מהכיס, מצמיד סיגריה פיו, בניסיון נואש להביא להקלת ניקוטין קלה שתעזור לו להרגיע את הלמות ליבו שנשמעו למרחק קילומטרים רבים. שניה אחרי שהדליק מיהר לזרוק את הסיגריה, מכבה את הניצוצות הקטנים שיכלו לרמז לרודפיו על מיקומו המדוייק, ומתפלל שהרוח שנושאת עימה את ריחות הלילה תגרוף איתה את ריח העשן.
כעבור דקה ארוכה הוא כבר שמע אותם שוב. עם קודם לכן חסרה לו הבהירות הברורה באשר למקורות הרעשים החשודים ששמע, הרי שהרעם הפתאומי אותו השמיע מנוע 'הארלי דווידסון' המתקרב על רוכבו לבוש השחורים לא הותיר אחריו ספקות. הקסדה שהיתה אמורה לנוח על פניו של האיש השחור היתה מופשלת כעת על ראשו, ועיניו שכוסו במשקפי שמש רחבים סקרו בדקדוק רב בניין אחר בניין. הוא ביצע צעד נוסף לאחור, מנסה להיבלע בקיר הסמוך, ממשיך להבחין בזווית עינו כיצד מעליו ממשיך רוכב האופנוע להתקדם בקצב בטוח מבניין לבניין. מהר מאוד יבין האיש להיכן נעלם הטרף אחריו הוא משחר.
במקביל, ברחוב שתחתיו נחסמה דרך המילוט. ה'לנד-קראוזר' השחור-מטאלית שנסעה אט אט לא הותירה ספק באשר לכוונותיה. החלונות הכהים היו מוגפים כמעט לגמרי, מאפשרים חרך הצצה צר. ואולי חרך ירי, נרעד בו מיתר נוסף .
הוא נשם עמוקות, מנסה ללא הצלחה להתמקד. "פוקוס. פ-ו-ק-ו-ס! הצלחת להיכנס למצב הזה, תצליח לצאת!" מה היה כתוב בספרי האימה שנהג לקרוא בילדותו? הוא חיטט נואשות בכיסיו, אולי משם תבוא הישועה, אבל חוץ מקופסת המלבורו, המצית, ארנק ובו כרטיסי אשראי וביקור שונים ועט פרקר כסוף-מוזהב לא היה שם דבר.
קול עדין רחש באוזניו, וכעבר רגע נוסף ראה לזוועתו צל שחור שמתקרב אליו במהירות מלמעלה. כשראה שלא היה זה אלא חתול, הבין מנין תבוא הישועה. טישו מקומט, ספק משומש, שימש חומר הצתה מעולה, כשגופו מסוכך על פרץ האש הפתאומית. החתול, שלא הבין מאין הופיעה הסכנה ניסה להימלט היישר לכיוונו, אך הממחטה השניה הצטרפה גם היא לחגיגה. בסופו של דבר הוא הבין, החתול, ופנה בריצה מהירה אל חדר המדרגות המרוחק כמה עשרות מטרים בודדים בלבד. הרעש שהקים בריצתו הביא מידית לתוצאה המקווה. האופנוען המבוהל שזינק ממקומו בעת ששד שחור קפץ לעברו היישר מן השאול נכנס אחריו אל חדר המדרגות, מנופף בידיו, מנסה לגרש את בעל החיים הנודניק שעבר בין רגליו בפתאומיות וכמעט הפילו ארצה.
את השניות הללו הוא הספיק לנצל עד תומן. הוא מיהר לזנק בריצה שפופה אל עבר עיקול העליה השוממת, מזנק מטארסה אחת למשניה, מתעכב לרגע קט לחלוץ את נעליו וממהר בריצה מהירה ושקטה להפליא אל מחוץ לאזור הסכנה.
שוב ניצל. בפעם המי יודע כמה.
ורק למחרת הוא הבין את גודל הנס.
אם בימים כתיקונם זלזלו בו חביריו וראו בו כזה ההופך כל צל עכבר לעדר פילים שועט, הפעם ההוכחה היתה ברורה. כותרות היומונים למחרת דיווחו בקול רעש גדול על "אירוע בטחוני חמור בירושלים – המשטרה הטילה איפול מלא והוציאה צו איסור פרסום על פרטי הפרשיה". כעת לא היה עוד כל ספק. בקול רוטט עלה לתורה ובירך את ברכת הגומל, כשלבני משפחתו הקרובה הוא מספר רק שהיה מעורב באירוע המדובר, ומפאת הצו שהוטל על הפרשיה החמורה כולה הוא אינו יוכל למסור פרטים.
בשבת שלאחר מכן הוא התעתד לערוך 'קידוש' גדול. להודות ולהלל. שם, כך הבטיח, יספר את הסיפור כולו.
אתא שבת. ואתו בני המשפחה הגדולים עם הקטנים. אתו ובאו גם החברים והידידים, וביניהם התכבד לבוא גם עמיחי, ההוא שפעם היה רק מסורתי, שירת בשב"כ או במוסד או בשניהם גם יחד, הגיע לדרגה הבכירה ביותר שרק יכול ילוד אישה לדמיין, והשתתף בהרפתקאות מסעירות יחד עם כל רבי המדינה. באחת הפעולות הללו הוא 'נשרף', התגלה, נלכד, ברח, התפוצץ, ירה חיסל, נפגע, השתולל, הסתנן, ישב, ולבסוף – חזר בתשובה.
הוא עדיין בקשר עם כל אותם בכירים, וכל פעם שיש משהו מעניין יודעים החברים שכדי לעדכן את החבר'ה צריך להוציא מידע מעמיחי. הוא לא יוציא מידע חסוי, כמובן, אבל יש מספיק חומר לא חסוי בכל אירוע, ואותו הוא נותן לכולם, להנאת הסביבה. כשיורד צו איסור פירסום, לדוגמא, עמיחי הוא הראשון ששומע על כך. טוב, לא ממש הראשון. אבל מהעשיריה הפותחת.
וכך ישבו כולם על צלחות פיסטוק, קערות טשולנט חם ובקבוקי בירה קרים כקרח, והאזינו לתיאור המצמרר של רגעי חייו הכמעט אחרונים של מידוענו. משהאריך הלז בתיאורים, סופרלטיבים ציטוטים והתפייטויות שונות ומשונות החלו מקצת מן האנשים לנמנם, חלקם לכרסם, וחלקם – לפטפט. בשקט. בהיחבא.
ואז קרה אסון.
אסון נורא.
כי באותו רגע בו תיאר הוא את השניות המזעזעות בהן פתח את העיתון והבין את גודל הנס, ישב עמיחי וסיפר כי האירוע המדובר התברר כעורבא פרח וכלא כלום. "סתם הומלס משועמם ישב ברחוב בלפור ולא הבין שהוא מקפיץ את כל אנשי 'היחידה' מהשב"כ", אמר עמיחי. "כמעט ירו בו. צלף מגג הבית של ראש הממשלה כבר שם לו על המצח כוונת. זה הותר לפירסום ביום שישי. אגב, הטולשנט קצת מפוקפק, אז תיזהרו".
התגלגלו הדברים מאוזן לאוזן, מאיש לאיש ומאדם אל נוות ביתו, ותרב בבת יהודה תאניה ואניה, בעוד המבוכה הולכת ומטפסת ועולה ומיתמרת עד לב השמים, מתפתלת בינות לאנשים ומשתחלת ברווחים הצפופים שבין כתפיהם לאוזניהם הסמוקות של השומעים. כמובן שנמצא חסר הטקט התורן שהפר את האיזון העדין בחדר ושאל לפשר האירוע כולו.
מיד הוא קפץ, אדום כולו, והודיע כי נשבע הוא בנקיטת חפץ שאכן ניצל הוא ממות בטוח בייסורים נוראים: "אם לא כן, מה היה איפה אותו רשרוש מאחורי השיח האפל שם, אה?"
 

פרוגיוזרית

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
הנדסת תוכנה
מנסה גם אני את כוחי הדל...


בשעות הצהריים רצו בה ילדים והשתוללו ונפלו וצלצול פעמוני אופניים התריע לפנות את המעבר.
בשעות בין הערביים טיילו בה זוגות שנפגשו ושוחחו על ענינים ברומו של עולם.
בשעות הערב המאוחרות טיילו בה זוגות עייפים שהלינו יחדיו על מחיר הטיטולים.
בשעות הלילה המאוחרות היא היתה ריקה ושוממה, ורק הפנסים האירו אותה.
אבל באותו הלילה, לא כך היה.
לקראת חצות עצר רכב בחריקה, המנוע דמם, וגבר בשנות הארבעים לחייו יצא ממנו. הוא התקדם במורד הטיילת עד העיקול, ושם, נחבא בין הצללים עמד והשקיף במורד השביל.
השעות רדפו זו את זו, והוא עמד שם דומם, רואה ולא נראה, מעשן סיגריה אחרי סיגריה, ומחכה.
מרחוק נשמעה קול צהלת נערים, וארבעה נערים הופיעו במורד השביל. צוחקים, מעשנים, טופחים זה על שכמו של זה.
הם עברו על פני האיש שנסוג עוד לתוך הצללים, לא מבחינים בו.
אחד מהם זרק פחית קולה, שקרקשה ונחבטה והפרה את דממת הלילה השקט.
האיש כיבה את הסיגריה ונכנס לתוך רכבו, התניע ונעלם.
והטיילת דממה שנית.
וכך, לילה אחר לילה, חזר על עצמו המחזה, עד שנהפך לשגרה.
בליל שבת הוא לא הופיע, אבל הם הופיעו.
---
הוא דפק בדלת רפות, לא לגמרי בטוח איך יקבלו את פניו. כבר למעלה מחצי שנה שלא שלח להם אף אות חיים או מילה.
אמא פתחה את הדלת וראתה אותו, עומד שם, נבוך ומזוודה מאחוריו.
היא שתקה רגע, והוא אמר חרישית "חזרתי".
---
ושוב, בשעות הלילה המאוחרות היא היתה ריקה ושוממה, ורק הפנסים האירו אותה.
ובבית כנסת אחד, בשכונת בית וגן, התפללו מעריב אבא ובן. הרכב חנה בחוץ.
 

דוד מחט

משתמש חדש
בס"ד

אני לא אוכל לשכוח אותה לעולם. אני לא חושב שאתם זוכרים את אותה הפעם, אבל, היש מקום לתהייה בכלל? למי זה חשוב האם ואיזה עוול נעשה לי? אולי זה כבר חלק ממני, משהו שאני לא אמור לשכוח, משהו שמעצב את האישיות שלי. אבל אני לא יכול לסבול את האישיות הזאת עוד, יהיה זה אני או אותן העוולות.
אבל כבר הפסקתי לדבר על שכחה. האמת, אולי עכשיו אשים קץ לזיכרון הצורב הזה, אחד מני רבים. ולהבדיל, אתם - שאני אוהב, ששוברים לי את הלב - אני יודע שלבטח תחשבו מה גרם לי להשתגע. אני לא משוגע. נכון השכל אומר שזה לא הפתרון, אבל לו רק הייתם במקומי הייתם רואים הכל אחרת. אין זה מדובר בבריחה מושכלת - למרבה האירוניה מדובר באינסטינקט הישרדות. אם הייתי מרגיש שיש לי לאיפה להמשיך - או אז אולי? בטוח! אבל אין המשך מכאן.
אני לא רוצה להישיר אצבע, להאשים, אין לי מניעים נקמניים, עייני שלוות עכשיו יותר מאי פעם. ובאמת - אם אני לא מפיק תועלת לעצמי, וכשאני מנסה לגרום אושר לאחרים – כגודל מאמצי כך הולך ומתרחק ההישג לכיוון ההפוך, איזה טעם יש?
אני אוהב את רובכם, אתם לא אוהבים אותי.
אתם טובים ואחראים, אני לא.
אני מעריך ובז לרחמים שלכם.
לא רציתם שיהיה לי רע, היה רע.
רציתי מאוד שיהיה גם לכם רע, כשעוד היה אכפת, אני מבקש סליחה.
אותה הפעם, אני מפחד לספר, בטח תחשבו "אלו היו הבעיות שלו? הלוואי עלינו". אנשים נוהגים לחשוב יותר מדי עובדתית, יותר מדי שכלתנית. השינויים הקטנים באישיות, במקרה, בתדירות ובתקווה - הם אלו שעשו אצלי את ההבדל. תרגישו בו או לא, הוא קיים.
תמיד חשבתי שהעולם מתחלק לטוב ורע. הרע תמיד היה מי שאהבתי, הטוב מי שממנו לא היה לי אכפת. אהבתי אנשים טובים, כי לא הייתי טוב. מי שאהבתי גרם לי לכאב, ודווקא זה שהכאיב לי הוא אשר ממנו לא היה לי אכפת.
אחר כך הבנתי שאין רע וטוב - כולם טובים, כולם רעים. אם צריכים אותך יותר - אתה מוכרח להיות טוב יותר, אם אתה לא טוב מספיק - לא צריכים אותך. אותי לא צריכים. אם לא זקוקים לך - אתה בהכרח רע. לא רע שמיידה אבנים בחתולים - זוהי הסתכלות שטחית. יכול שהפעיל הנערץ מהאגודה לצער בע"ח צועק על אשתו, והמיידה אוהבה כגופו. אני מדבר על רוע אמיתי, עמוק. רוע שנוגע בעצם משמעות החיים: אני לא מועיל - אני בהכרח רע.
עכשיו כשחיי עומדים על קיצם אני מבין באמת: אין רע בכלל, את כולם צריכים. דווקא זה הביא אותי למסקנה שאין בי כל תועלת. תמיד הייתי לצד יקירי, מחכה שיזדקקו לי ואני אהיה שם כדי לעזור. כשחשבתי שאפשר סוף סוף, הם דחו אותי. חשבתי שעדיין לא הגיע זמני - אבל לא, עת כזו לא הייתה מגיעה לעולם. היו צריכים אותי לאורך כל אותם השנים, ולמרות שחשבתי - לא הייתי שם בשבילם. אין רוע, אבל אני רע.
אותה הפעם, באותה סמטה חשוכה, לתומי חשבתי שאולי אתה זקוק לי. לתומי נכנעתי לך, לכם. אתכם, לשם שינוי, מעולם לא אהבתי. מכם לא ציפיתי לאהבה ולא שברתם את ליבי. אמנם פגעתם בי עמוקות, נחקקתם כאות קלון אישי פנימי על ליבי לנצח - גם אחרי שבקרוב אהיה ללא רוח חיים.
אני מסתכל על ערימת הגלולות שהכנתי. לא נותר לי הרבה לעשות, אני לא מתחרט כמעט על דבר. אבל למה לא סיפרתי לך את אשר על ליבי??? זה מציק לי ברגעי האחרונים, אבל למרות זאת אינכם משחקים תפקיד ראשי בחיי, לא במהלכם ולא באופן סיומם. מכם לא היה לי כל כך אכפת, כמו מהם. כן אתם, נגיע גם אליכם

חריקת דלת, "היי דוד, שמעת ש...?"
"מה אתה רוצה עזריאל? צא מהחדר אני באמצע משהו!"
"מה זה מה אתה כותב?" הוא מסדר את המשקפיים ומצמצם עיניו.
"סתם, כלום, ואתה מפריע לי להתרכז לך מפה!"
עזריאל מקפיץ שריר בלחי בחצי חיוך מבולבל, נבוך משהו, מסתכל עלי ומוחק כל שארית שמץ של אזכור חיוך, "מה?... דוד? מה זה - אתה מה?"
"אני כלום. בבקשה תצא", אני מגלגל עיינים בקוצר רוח.
"דוד אתה יודע שאתה יכול תמיד לדבר איתי." הכיפה יושבת לו ממש בקצה באופן מטריד אבל הוא לא שת אליה.
"זה כלום בסדר? זה סתם משהו לפרוג ותסדר ת'כיפה".
"פרוג? מה?" הוא עדיין מעכל את המכתב הפרוש על המסך, ואינו פנוי לעוד שינוי דרמטי – גם לא כזה שמחזיר עניינים לתיקנם.
"עזריאל! זה סתאאאאאם", אני מדגיש, "אני צריך לכתוב משהו אפל על סמטה, בשביל איזה פורום שמצאתי היום",
"פורום?" עזריאל מסדר את הכיפה.
"כן, פורום".
"אה," הוא פולט בצורה לא משכנעת,
"אה? יופי? עכשיו תיתן לי קצת שקט, או שאני אשקול את המכתב הזה ברצינות?"
"דוד נראה לי שזה שיש לך את הרעיונות האלה זה סימן לא טוב, לא בריא לכתוב דברים כאלה" - נימה פסיכולוגית ידענית.
"אתה יודע? ידעתי שהרבה יחשבו את זה, ולכן בדיוק לא רציתי לשמוע את זה גם ממך. אז קדימה, החוצה!"
"אני דווקא ממש אהבתי את הרעיון שלך, ההוא עם ההתפרצות של הסכרים. תמשיך לכתוב על זה!"
"אולי, נראה. טוב", הוצאת לי את החשק לכתוב עכשיו, אני דוחף את המקלדת ממני והלאה...

אפילוג מוכרח בתפוצה מוחצת:
הוא היה אדם משכמו ומעלה, הקהל געה בבכי....
 

גילת ורנן

משתמש סופר מקצוען
איזה יופי של אתגר:D
נו, תעלו כבר אתגר חדש
הכי כייף לקרוא את האשכולות הללו משאר ההודעות:)
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיד

א בְּצֵאת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם בֵּית יַעֲקֹב מֵעַם לֹעֵז:ב הָיְתָה יְהוּדָה לְקָדְשׁוֹ יִשְׂרָאֵל מַמְשְׁלוֹתָיו:ג הַיָּם רָאָה וַיָּנֹס הַיַּרְדֵּן יִסֹּב לְאָחוֹר:ד הֶהָרִים רָקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ה מַה לְּךָ הַיָּם כִּי תָנוּס הַיַּרְדֵּן תִּסֹּב לְאָחוֹר:ו הֶהָרִים תִּרְקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ז מִלִּפְנֵי אָדוֹן חוּלִי אָרֶץ מִלִּפְנֵי אֱלוֹהַּ יַעֲקֹב:ח הַהֹפְכִי הַצּוּר אֲגַם מָיִם חַלָּמִישׁ לְמַעְיְנוֹ מָיִם:
נקרא  9  פעמים

אתגר AI

חלון ראווה • אתגר 123

לוח מודעות

למעלה