עומק הפשט - מלדעת - גילינות פרשת השבוע
http://ladaat.info/showgil.aspx?par=20161029&gil=2001
בס''ד
גליון נושא:'קבלה מעשית וספר יצירה'
'פועל ישועות'
בזמננו מצוי הרבה פועלי ישועות שהרבה מן ההמונים מגיעים לבקש ברכה מהם, ויש לדון האם מותר לפעול ישועות למבקשים על ידי קבלה מעשית ועל ידי ספר יצירה. ויש מוכיחים ממה שמסופר על המהר''ל מפראג שיצר גולם בכדי להציל את ישראל מידי המשטינים, שמוכח שמותר לפעול למעשה בספר יצירה בכדי לעזור לישראל, ויש לדון האם אכן יש הוכחה מזה.
ויובא בזאת תמצית הסוגיא מהראשונים והפוסקים. רוב הדברים הם מתוך שו''ת וישב הים (סימן י''ג אות יז) להג''ר יעקב הלל שליט''א ראש ישיבת חברת אהבת שלום ירושלים, שכבר עשרות שנים בקי במכמני נושאים מורכבים אלו, ובספריו השונים האריך מאוד על כל פועלי הישועות למיניהם. ויובא בזאת תמצית דבריו.
האם היה 'גולם' בפראג?????
להציל את ישראל: אין יהודי שלא שמע בחייו את המעשה הידוע והמפורסם בכל העולם שהמהר''ל מפראג עם תלמידו וחתנו יצר גולם ע"י ספר יצירה. ולכאורה יש מכאן הוכחה ניצחת שגם בדורות האחרונים עדיין ההיתר בתוקפו, ומותר לפעול בקבלה מעשית ובצירופי שמות של ספר יצירה, כדי להציל את ישראל.
אולם באמת מפורש בגמ' (בבא בתרא דף קל
אין למדין הלכה לא מפי למוד ולא מפי מעשה - עד שיאמרו לו הלכה למעשה. ומלבד זאת יש בזה ויכוח היסטורי, האם אכן היה כזה מעשה של הגולם מפראג, יש אומרים שלא היה ולא נברא, ויש אומרים שאכן היה ונברא.
עולם החסידות!
פועל ישועות: כידוע מאז ומקדם נודעו הרבה מהאדמורי''ם זצ''ל ושליט''א גדולי עולם ארזי הלבנון, כפועלי ישועות לכלל ולפרט, ובמיוחד למסתופפים בצילם ומבקשי ברכתם. לא נכביר כאן במילים כי קצרה היריעה מהשתרע, אולם לנגוע ביסוד הדברים באנו.
הנושא לשבוע הבא גליון מספר 84 יום ג' פרשת נח ל' תשרי תשע''ז.
הוצאת עין הרע על ידי עופרת
נשלח אליך לפי רשימת התפוצה במייל של עלון 'עומק הפשט'
להסרה מרשימת התפוצה שלח מייל לכתובת זו עם המילה 'הסר'
נא העבר מייל זה למכריך
לתרומה כעת באמצעות כרטיס אשראי לחץ כאן
<
לא ניתן לפרסם מיילים באופן פומבי> לקבלת הגיליון בדוא''ל
===================================
בס''ד
גליון נושא:'השתתפות במופע קסמים'
שמחת החג:
מצוי בזמננו בימי חול המועד, שהילדים מבקשים ללכת למופע קסמים ולהטוטים מלהיבים אחרים. ויש הטוענים שזה מביא שמחת החג לבני המשפחה, ומשעשע את הילדים שיוכלו ליהנות ולהתרגש מתעלוליו של הקוסם, ויש לדון האם שפיר קעבדי.
דעת האוסרים!
אין היתר: וכן דעת הגר"ש הלוי וואזנר זצ''ל (שו"ת שבט הלוי), והג''ר יצחק זילברשטיין שליט''א (בספרו מלכים אמניך) - יש לאסור מופע קוסמים, גם כשנעשה לצורך שמחת חתן וכלה או שמחת פורים. והוסיף הגר''י זילברשטיין, שמצד הסברא יתכן להתיר כאשר אומר בפירוש לקהל הצופים שזה רק 'אחיזת עינים', אולם אין בידינו מספיק ראיות להתיר כן למעשה. וכן הסיק לאיסור הג''ר יהושע (ב''ר אליהו) אבא שאול שליט''א (בספרו ברית ותורה סימן קעט סעיף טו). והוסיף שאין להתיר מכח מה שמודיעים לצופים שזה רק זריזות ידים שכן לא מצאנו בגדולי הפוסקים חילוק זה ולא כל הקוסמים מודיעים כן, ויש ילדים שלא שמעו ונראה להם ככישוף.
דעת המתירים!
טבעי מותר: האגרות משה מגביל את דבריו שההיתר נאמר רק "בדרך הלימוד", ולא בדרך של "הוראה למעשה", והוסיף: "ואם היה בא לידי מעשה, הייתי משתמטנא משום כבוד רבותינו האוסרים. ואם לא היה אפשר להשתמט, הייתי מורה שבדרך טבעי, וידוע ומפורסם שהוא דרך טבעי, שמותר. וכן מסקנת הדברי יציב, והתשובות והנהגות, והג''ר גדליה אבערלאנדער שליט''א.
הנושא לשבוע הבא: גליון מספר 83 יום ג' פרשת בראשית כ''ג תשרי תשע''ז,
האם מותר להשתמש בספר יצירה ובקבלה מעשית - דוגמת יצירת 'הגולם מפראג'.
נשלח אליך לפי רשימת התפוצה במייל של עלון 'עומק הפשט'
להסרה מרשימת התפוצה שלח מייל לכתובת זו עם המילה 'הסר'
נא העבר מייל זה למכריך
לתרומה כעת באמצעות כרטיס אשראי לחץ כאן
<
לא ניתן לפרסם מיילים באופן פומבי> לקבלת הגיליון בדוא''ל
====================
בס''ד
גליון נושא:'ריפוי בשיטת הילינג (אנרגיה)'
מה זה 'הילינג' ?
'הילינג' = ריפוי באנגלית (healing). ובתרגום חופשי = הבראה, ריפוי, מציאת מזור. השימוש בשם "הילינג" אינו מוגדר היטב, ויכול להתייחס למגוון שיטות טיפול ורפואה אלטרנטיביות. ביניהן; טיפול באנרגיה, ריפוי באנרגיה, ריפוי רוחני, רייקי, "מגע מרפא" (Therapeutic Touch), צ'י קונג, ועוד.
חדש אסור מן התורה!
וכן ידוע דעת הג''ר יעקב הלל שליט''א ראש ישיבת המקובלים 'אהבת שלום', שבאופן כללי אין רוח חכמים נוחה מכל סוגי המיסטיקה למיניהם, ואין זה רוח התורה. יהודי צריך לדעת שתשובה ותפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזירה, ולא לפנות לדברים אחרים. ואף שבעבר התיר לשאול במטוטלת, כיום אוסר לשאול במטוטלת (ח.ז.).
לשאול במטולטלת בשבת ?
יש לדון לפי דעת המתירים, האם מותר לשאול ב'מטולטלת' בשבת האם זה חשיב דבר רפואה שאסור משום גזירת שחיקת סממנים ורק במקום חולי שאין בו סכנה יהא מותר, או דלמא לא חשיב רפואה ומותר בכל גוני, (ואולי זה תלוי בדין רפואה סגולית בשבת). נדון זה קיים גם כלפי 'מח אחד' ו'הילינג' ו'לחש להוצאת עין הרע' וכל כיוצא בזה - בשבת.
נשלח אליך לפי רשימת התפוצה במייל של עלון 'עומק הפשט'
להסרה מרשימת התפוצה שלח מייל לכתובת זו עם המילה 'הסר'
לתרומה כעת באמצעות כרטיס אשראי לחץ כאן
<
לא ניתן לפרסם מיילים באופן פומבי> לקבלת הגיליון בדוא''ל
=============================
בס''ד
גליון נושא:'לשאול במטולטלת'
איך זה עובד ?
מטולטלת: פירושו תליון או שרשרת שתלוי בו אבן או משקולת, עם אפשרות להסתובב לכל הכיוונים (על פי רוב משתמשים עם תליון קריסטל, אבל גם בשאר אמצעים, כגון - זהב, כסף, מתכת, עץ, ואפילו אוזניות של נגן). שימושה העיקרי של השאלות באמצעות המטוטלת, הוא במתן תשובות על ידי תנודות של "כן" או "לא". בעצם - כל אדם מסוגל ויכול לשאול, ולקבל תשובות מהמטולטלת.
אפשר אפילו ללמד ילד בן 3 להתרכז בשאלה, ומיד המטולטלת תענה בכן או לא. משתמש מיומן מתייחס גם לעוצמת התנודה; תנועה חלשה יכולה להתפרש 'לא חלש', תנועות מסוימות יתפרשו כהבעת ספק (כדי להבין את תנועות המטולטת - אפשר לנסות קודם על אוכל שודאי לא טוב כגון אקנומיקה, ולראות את תגובת השרשרת, ואז להתקדם למאכלים אחרים).
דעות הפוסקים!
אסור: ולענין שאלות על ההווה, כבר הכריע הגר''ש הלוי ואזנר זצ''ל (שו”ת שבט הלוי חלק ט’ סימן קע”ד), במכתב לבנו הג''ר חיים מאיר הלוי ואזנר שליט''א, שאין להשתמש בזה, וגם לצרכי רפואה מצוה להתרחק מזה, אבל אין צריך למחות במי שעושה זאת לרפואה. ועיין שם שמתחילה חשש אולי זה כישוף, ושוב הוסיף בכתב ידו שנתברר לו שאינו כישוף. והדגיש שם בתשובתו שזה נכתב מקופיא שלא בעיון כל הצורך.
מותר: המתירים לכתחילה לשאול במטולטלת ללא שום פקפוק הם, הגר"א פאלק שליט"א בעל "מחזה אליהו", והג''ר גבריאל קרויס שליט"א גאב"ד מנצ'סטר. וכן שמעתי להתיר בשם הג''ר לייביש מפאשוורסק שליט''א שהתיר לגברת ג' בלונדון לשאול במטולטלת, אולם הגביל את ההיתר שהוא רק לאלרגיות ולא לברר עתידות.
אין עוד מלבדו !
מעשה שהיה; עם המקובל הג''ר דניאל פריש זצ''ל בעל מחבר הספר 'זהר מתוק מדבש', במשך שנים ארוכות סבל מרורים מדלקת פרקים, שיש בזה כידוע כאבים איומים, ולא הועילו לו כל הרופאים והרפואות, והיה צריך לקחת תרופות ומשככי כאבים חריפים (קורטיזון).
<
לא ניתן לפרסם מיילים באופן פומבי> לקבלת הגיליון בדוא''ל
נשלח אליך לפי רשימת התפוצה במייל של עלון 'עומק הפשט'
להסרה מרשימת התפוצה שלח מייל לכתובת זו עם המילה 'הסר'
<
לא ניתן לפרסם מיילים באופן פומבי> לקבלת הגיליון בדוא''ל
======================
בס''ד
גליון נושא:'ריפוי באמצעות מח אחד'
'קינסיולוגיה' (Kinesiology)
מה זה 'קינסיולוגיה'? 'קינסיולוגיה יישומית' היא תורה בעלת ענפים רבים, שהתפתחה בשנת תשכ''ד (1964) ונקראה 'מגע בריאות'. בשנת תש''ל (1970) הקינסיולגיה נחלקה ל'קינסיולוגיה' יישומית, חינוכית, 'מח אחד' ועוד. אחת מהנחות היסוד הבסיסיות של ה'קינסיולוגיה' היא שהגוף זוכר הכל. כל אירוע וכל דבר שאנו חווים נרשם בזיכרון בתת מודע, גם אם איננו במודע (כיוון שהיינו צעירים מידי או מכל סיבה אחרת).
ככל שיטות הטיפול ההוליסטיות, גם שיטת ה'קינסיולוגיה' רואה את האדם כמכלול של גוף רוח ונפש שאינם נפרדים. הנחת היסוד היא כי התת-מודע הוא המפעיל את האדם, ושולט בהתנהלות היומיומית – באופן לא מודע. הטיפול נועד להעלות מהתת מודע להכרה ולמודעות, את החוויה שנשארה "תקועה" בגוף כדי לגרום למטופל לשחרר אותה.
חשש לחמש איסורי תורה !
אסור: החיבור המקיף הראשון שפורסם על חומרת נושאים אלו, הוא קונטרס 'אל תפנו' (85 עמודים) שיצא לאור בשנת תשס''ה תמצית שיעורי הג''ר יצחק שטיין שליט''א מו''ץ בקהילת פאלטיטשאן וראב''ד דבד''צ בית תלמוד להוראה קארלסבורג. שם כתוב (עמוד כז) שאסור להתרפאות ב'מח אחד', מכיון שמקור השיטה הומצאה על ידי שני גויים מכשפים נוצרים כופרים ומסיתים ומדיחים, שכל חפצם להרבות טומאה בעולם, ובמקורו פועל בכח העבודה זרה על ידי לחש, ואף כשאינו אומר את הלחש יש כאן אביזריהו של עבודה זרה. ולכן יש ב'מח אחד' וכל הדומה לזה, חשש לחמש איסורי תורה!
מותר: בקובץ 'פעמי יעקב' (גיליון סח חודש אב תשס''ח, עמוד קי – קיח) מופיע מאמר ארוך (19 עמודים) ומקיף להתיר, מאת הג"ר שמואל יצחק רוזנבלאט שליט''א מו''ץ בבני ברק. שם מביא את כל טענות האוסרים, ומברר היטב את כל צדדי העניין, ומסביר שהכל מדובר בתהליך טבעי בלבד, ללא שום התערבות של כוחות הטומאה. וסיים; עיקרי הדברים הצגתי לפני רבנים חשובים יושבי על מדין, והסכימו עמי.
פה מפיק מרגליות
ידוע ומפורסם שיעוריו של הג''ר מנשה ישראל רייזמן שליט''א - פה מפיק מרגליות. לפני הרבה שנים החליט ר' מנשה ישראל להכנס לעובי הקורה ולברר נושא מורכב זה ומסר על זה 'סדרת שיעורים' (ליל שישי ג' אלול תשע''ג ואילך) מקיפים ומסכמים בעניין מטוטלת, כישוף, מח אחד, וכל סוגי המיסטיקה המצויים. גם בארגון הקירוב 'הידברות' הוא הסמכות התורנית אליו מפנים את כל השאלות בנושאים מסועפים אלו.
לשמיעת השיעורים במערכת השיעורים הממוחשבת של 'קול הדף' חייג 02-6400000, עם המענה הקש 2 לבחירת שפת האידיש, כעת הקש 2-3-2-5-8-3 להשמעת נושא זה, במאגר נמצא כרגע 21 שיעורים - הקש את מספר השיעור הרצוי.
נשלח אליך לפי רשימת התפוצה במייל של עלון 'עומק הפשט'
להסרה מרשימת התפוצה שלח מייל לכתובת זו עם המילה 'הסר'
לתרומה כעת באמצעות כרטיס אשראי לחץ כאן
<
לא ניתן לפרסם מיילים באופן פומבי> לקבלת הגיליון בדוא''ל