אשכול השירה ל'חרדים' - כולם מוזמנים!

ידידיה חבר

מהמשתמשים המובילים!
אחר שרעינו אשר כלבבנו @אבימי העלה את נושא השירה על ראש התורן, ובפרט לאור המאמרים הנעלים שזיכה בהם אותנו ידידינו הרב @מוישה שליט"א בשגב מעלת השירה - מציע אני ההדיוט הקופץ בראש להעלות באשכול זה את שירת לבבכם ונשמתכם.

יהי זכרנו ברוך.
 

ידידיה חבר

מהמשתמשים המובילים!
מתכבד בזאת להיות בבחינת 'ברוך אומר ועושה', ולהעלות שיר שנכתב במיוחד עבור אשכול זה.
Your Language Word-1.jpg
 
נערך לאחרונה ב:

סופריא - הוצאה לאור

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום גולד
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
מן הראוי באשכול כזה לכתוב ביקורת 'שירתית', היינו, מצד כללי השירה.

א. עמדת יפה מאוד בכללו המפורסם של ראב"ע, 'לא תחרוז בשור ובחמור יחדיו. כי אם את השור הולך למישור, ואת החמור אל הר המור'.

ב. לא הקפדת על מבנה השיר מבחינת התנועות והיתדות. זה אמנם מקשה מאוד על הכתיבה אבל מייפה אותה לאין ערוך.
 

סופריא - הוצאה לאור

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום גולד
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
אגב, לגבי מה שכתבתי על מבנה השיר מבחינת מספר התנועות, אכתוב כאן דבר חידוש שנתחדש לי:

בפיוט 'מה ידידות' לליל שבת-קודש, ישנה שורה 'ותינוק ללמדו ספר, למנצח בנגינות'. זמן רב תמהתי, מה פשר הביטוי 'למנצח בנגינות' במקום זה. יום אחד, החלטתי לספור את מספר התנועות בבית זה:

שורה ראשונה: חפ|צי|ך א|סו|רים וגם לח|שוב חש|בו|נות = 12 תנועות.
שורה שניה: הר|הו|רים מו|ת|רים ול|ש|דך ה|ב|נות = 12 תנועות.
שורה שלישית - נדלג לרגע.
שורה רביעית: ולה|גות באמ|רי ש|פר בכל פי|נות ו|מח|נות = 12 תנועות.

בשורה השלישית, כפי שהיא מוכרת לנו: ותי|נוק ללמ|דו ס|פר, למ|נ|צ|ח בנ|גי|נות = 13 תנועות. היי, מה קרה? איפה המבנה?


אלא, שאם נגרוס במקום 'למנצח' - 'לנצח', הכל מתיישב. דבר ראשון, המבנה: ותי|נוק ללמ|דו ס|פר, לנ|צ|ח בנ|גי|נות = 12 תנועות. דבר שני, ה'פשט' מתיישב: מותר ללמד את התינוק ספר, ומותר ללמדו 'לנצח בנגינות'.


אגב, אחרי שבניתי את כל זה, ראיתי במהדורה כלשהי של 'זמירות לשבת', שבדפוסים קדמונים כתוב 'לנצח בנגינות'.


מה אומרים?
 

סופריא - הוצאה לאור

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום גולד
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
העירוני באישי, שיש גורסים בשורה הראשונה, חפציך בו אסורים. מה שיכול אולי ליישב את הגירסה הנפוצה. כך שהבית הזה יורכב בעצם משני מבנים של שורות לסירוגין: 13 תנועות, 12 תנועות, 13 תנועות, 12 תנועות.

אך, עדיין זה לא יישב את הקושיא. כי אם אני לא טועה - ותסלחו לי שאין לי כוח לחשב את זה עכשיו... - כל הפיוט בנוי משורות של 12 תנועות.
 

ידידיה חבר

מהמשתמשים המובילים!
אגב, לגבי מה שכתבתי על מבנה השיר מבחינת מספר התנועות, אכתוב כאן דבר חידוש שנתחדש לי:

בפיוט 'מה ידידות' לליל שבת-קודש, ישנה שורה 'ותינוק ללמדו ספר, למנצח בנגינות'. זמן רב תמהתי, מה פשר הביטוי 'למנצח בנגינות' במקום זה. יום אחד, החלטתי לספור את מספר התנועות בבית זה:

שורה ראשונה: חפ|צי|ך א|סו|רים וגם לח|שוב חש|בו|נות = 12 תנועות.
שורה שניה: הר|הו|רים מו|ת|רים ול|ש|דך ה|ב|נות = 12 תנועות.
שורה שלישית - נדלג לרגע.
שורה רביעית: ולה|גות באמ|רי ש|פר בכל פי|נות ו|מח|נות = 12 תנועות.

בשורה השלישית, כפי שהיא מוכרת לנו: ותי|נוק ללמ|דו ס|פר, למ|נ|צ|ח בנ|גי|נות = 13 תנועות. היי, מה קרה? איפה המבנה?


אלא, שאם נגרוס במקום 'למנצח' - 'לנצח', הכל מתיישב. דבר ראשון, המבנה: ותי|נוק ללמ|דו ס|פר, לנ|צ|ח בנ|גי|נות = 12 תנועות. דבר שני, ה'פשט' מתיישב: מותר ללמד את התינוק ספר, ומותר ללמדו 'לנצח בנגינות'.


אגב, אחרי שבניתי את כל זה, ראיתי במהדורה כלשהי של 'זמירות לשבת', שבדפוסים קדמונים כתוב 'לנצח בנגינות'.


מה אומרים?
לא נעים לי להודות, אבל יותר לא נעים לי להיות שקרן - אני לא מבין בכללי השירה כלום... יתדות, תנועות, משקלים, הם צפון קוריאנית עבורי...

אבל אולי באמת נזכה שכ"ק הרב החסידישער שליט"א יעלה מדי פעם באשכול זה או אחר את כללי השירה היסודיים. מובטח לייקים בשפע...
 

סופריא - הוצאה לאור

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום גולד
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
לא נעים לי להודות, אבל יותר לא נעים לי להיות שקרן - אני לא מבין בכללי השירה כלום... יתדות, תנועות, משקלים, הם צפון קוריאנית עבורי...

אבל אולי באמת נזכה שכ"ק הרב החסידישער שליט"א יעלה מדי פעם באשכול זה או אחר את כללי השירה היסודיים. מובטח לייקים בשפע...
למה אתה בוש? לכך נבחרת!!!

ולגבי העלאת כללי השירה וכו'. היות שבעזות-מצח-חסרת-תקדים, העזת לכתוב עלי כ"ק הרב החסידישער שליט"א, ולא כתבת כדרישתי: "רבינו הגדול, מאור הגולה, דובר אמת בלבבו ושקר בשפתו וכו' וכו'", מסופקני אם אני יכול להיענות לבקשתך. אני צריך לחשוב על זה כמה ימים [בכל זאת, מעולם עוד לא סידרתי אותם... זה לוקח זמן...]...
 

אבימי

מנהל קהילת איור
מנהל
מנוי פרימיום
מנוי פרימיום
מרצה בבית פרוג
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
אגב, לגבי מה שכתבתי על מבנה השיר מבחינת מספר התנועות, אכתוב כאן דבר חידוש שנתחדש לי:

בפיוט 'מה ידידות' לליל שבת-קודש, ישנה שורה 'ותינוק ללמדו ספר, למנצח בנגינות'. זמן רב תמהתי, מה פשר הביטוי 'למנצח בנגינות' במקום זה. יום אחד, החלטתי לספור את מספר התנועות בבית זה:

שורה ראשונה: חפ|צי|ך א|סו|רים וגם לח|שוב חש|בו|נות = 12 תנועות.
שורה שניה: הר|הו|רים מו|ת|רים ול|ש|דך ה|ב|נות = 12 תנועות.
שורה שלישית - נדלג לרגע.
שורה רביעית: ולה|גות באמ|רי ש|פר בכל פי|נות ו|מח|נות = 12 תנועות.

בשורה השלישית, כפי שהיא מוכרת לנו: ותי|נוק ללמ|דו ס|פר, למ|נ|צ|ח בנ|גי|נות = 13 תנועות. היי, מה קרה? איפה המבנה?


אלא, שאם נגרוס במקום 'למנצח' - 'לנצח', הכל מתיישב. דבר ראשון, המבנה: ותי|נוק ללמ|דו ס|פר, לנ|צ|ח בנ|גי|נות = 12 תנועות. דבר שני, ה'פשט' מתיישב: מותר ללמד את התינוק ספר, ומותר ללמדו 'לנצח בנגינות'.


אגב, אחרי שבניתי את כל זה, ראיתי במהדורה כלשהי של 'זמירות לשבת', שבדפוסים קדמונים כתוב 'לנצח בנגינות'.


מה אומרים?

לנצח כלשוננו? ניצוח? כי זה מונח מודרני בקשר למוזיקה, לענ"ד.
אם לא - עדיין קשה קושייתך הראשונה - מה הקשר לנצח בנגינות?
 

סופריא - הוצאה לאור

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום גולד
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
לנצח כלשוננו? ניצוח? כי זה מונח מודרני בקשר למוזיקה, לענ"ד.
אם לא - עדיין קשה קושייתך הראשונה - מה הקשר לנצח בנגינות?
לנצח מלשון ניצוח. זה מונח מודרני? מה זה 'למנצח' בתהילים?...
 

אבימי

מנהל קהילת איור
מנהל
מנוי פרימיום
מנוי פרימיום
מרצה בבית פרוג
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
לנצח מלשון ניצוח. זה מונח מודרני? מה זה 'למנצח' בתהילים?...

שאלה טובה...
תמיד חשבתי שזה כינוי לה',
אבל עכשיו כשאתה אומר.
צודק.
שאפו על שימת הלב למשקלים!
 

קדיתא

משתמש פעיל
שאלה טובה...
תמיד חשבתי שזה כינוי לה',
אבל עכשיו כשאתה אומר.
צודק.
שאפו על שימת הלב למשקלים!

וּמַתִּתְיָ֣הוּ וֶאֱלִֽיפְלֵ֗הוּ וּמִקְנֵיָ֙הוּ֙ וְעֹבֵ֣ד אֱדֹ֔ם וִיעִיאֵ֖ל וַעֲזַזְיָ֑הוּ בְּכִנֹּר֥וֹת עַל־הַשְּׁמִינִ֖ית לְנַצֵּֽחַ׃

דברי הימים א טו כא

המילים 'לנצח בנגינות' מופיעות גם בסדר העבודה של יום הכפורים (אשכנז)
 
נערך לאחרונה ב:

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יי אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יי חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  8  פעמים

אתגר AI

רישום קווי - חורף • אתגר 22

לוח מודעות

למעלה