לא נעים לי להודות, אבל יותר לא נעים לי להיות שקרן - אני לא מבין בכללי השירה כלום... יתדות, תנועות, משקלים, הם צפון קוריאנית עבורי...אגב, לגבי מה שכתבתי על מבנה השיר מבחינת מספר התנועות, אכתוב כאן דבר חידוש שנתחדש לי:
בפיוט 'מה ידידות' לליל שבת-קודש, ישנה שורה 'ותינוק ללמדו ספר, למנצח בנגינות'. זמן רב תמהתי, מה פשר הביטוי 'למנצח בנגינות' במקום זה. יום אחד, החלטתי לספור את מספר התנועות בבית זה:
שורה ראשונה: חפ|צי|ך א|סו|רים וגם לח|שוב חש|בו|נות = 12 תנועות.
שורה שניה: הר|הו|רים מו|ת|רים ול|ש|דך ה|ב|נות = 12 תנועות.
שורה שלישית - נדלג לרגע.
שורה רביעית: ולה|גות באמ|רי ש|פר בכל פי|נות ו|מח|נות = 12 תנועות.
בשורה השלישית, כפי שהיא מוכרת לנו: ותי|נוק ללמ|דו ס|פר, למ|נ|צ|ח בנ|גי|נות = 13 תנועות. היי, מה קרה? איפה המבנה?
אלא, שאם נגרוס במקום 'למנצח' - 'לנצח', הכל מתיישב. דבר ראשון, המבנה: ותי|נוק ללמ|דו ס|פר, לנ|צ|ח בנ|גי|נות = 12 תנועות. דבר שני, ה'פשט' מתיישב: מותר ללמד את התינוק ספר, ומותר ללמדו 'לנצח בנגינות'.
אגב, אחרי שבניתי את כל זה, ראיתי במהדורה כלשהי של 'זמירות לשבת', שבדפוסים קדמונים כתוב 'לנצח בנגינות'.
מה אומרים?
למה אתה בוש? לכך נבחרת!!!לא נעים לי להודות, אבל יותר לא נעים לי להיות שקרן - אני לא מבין בכללי השירה כלום... יתדות, תנועות, משקלים, הם צפון קוריאנית עבורי...
אבל אולי באמת נזכה שכ"ק הרב החסידישער שליט"א יעלה מדי פעם באשכול זה או אחר את כללי השירה היסודיים. מובטח לייקים בשפע...
אנחנו ממתינים בכליון עיניים!!!!!!!!!!!מסופקני אם אני יכול להיענות לבקשתך. אני צריך לחשוב על זה כמה ימים [בכל זאת, מעולם עוד לא סידרתי אותם... זה לוקח זמן...]...
אגב, לגבי מה שכתבתי על מבנה השיר מבחינת מספר התנועות, אכתוב כאן דבר חידוש שנתחדש לי:
בפיוט 'מה ידידות' לליל שבת-קודש, ישנה שורה 'ותינוק ללמדו ספר, למנצח בנגינות'. זמן רב תמהתי, מה פשר הביטוי 'למנצח בנגינות' במקום זה. יום אחד, החלטתי לספור את מספר התנועות בבית זה:
שורה ראשונה: חפ|צי|ך א|סו|רים וגם לח|שוב חש|בו|נות = 12 תנועות.
שורה שניה: הר|הו|רים מו|ת|רים ול|ש|דך ה|ב|נות = 12 תנועות.
שורה שלישית - נדלג לרגע.
שורה רביעית: ולה|גות באמ|רי ש|פר בכל פי|נות ו|מח|נות = 12 תנועות.
בשורה השלישית, כפי שהיא מוכרת לנו: ותי|נוק ללמ|דו ס|פר, למ|נ|צ|ח בנ|גי|נות = 13 תנועות. היי, מה קרה? איפה המבנה?
אלא, שאם נגרוס במקום 'למנצח' - 'לנצח', הכל מתיישב. דבר ראשון, המבנה: ותי|נוק ללמ|דו ס|פר, לנ|צ|ח בנ|גי|נות = 12 תנועות. דבר שני, ה'פשט' מתיישב: מותר ללמד את התינוק ספר, ומותר ללמדו 'לנצח בנגינות'.
אגב, אחרי שבניתי את כל זה, ראיתי במהדורה כלשהי של 'זמירות לשבת', שבדפוסים קדמונים כתוב 'לנצח בנגינות'.
מה אומרים?
לנצח מלשון ניצוח. זה מונח מודרני? מה זה 'למנצח' בתהילים?...לנצח כלשוננו? ניצוח? כי זה מונח מודרני בקשר למוזיקה, לענ"ד.
אם לא - עדיין קשה קושייתך הראשונה - מה הקשר לנצח בנגינות?
לנצח מלשון ניצוח. זה מונח מודרני? מה זה 'למנצח' בתהילים?...
שאלה טובה...
תמיד חשבתי שזה כינוי לה',
אבל עכשיו כשאתה אומר.
צודק.
שאפו על שימת הלב למשקלים!
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
18.11
י"ז חשוון
וובינר מרתק!
המדריך (הלא שלם) לסטוריטלינג
הרצאה ייחודית עם ירון פרל ממשרד הפרסום מקאן, על עולם הסטוריטלינג. מספרי סיפורים נולדים ככה או שאפשר ללמוד את זה? מה הופך סיפור אחד ל״תעירו אותי כשזה מסתיים״ ואחר ל״ספרו לי את זה שוב!״, והקשר לעולם הקריאייטיב.
הכניסה חופשית!
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
19.11
י"ח חשוון
אירוע שיתופים ייחודי
בוטים מספרים על עצמם
בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.
הכניסה חופשית!
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכג
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יי אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יי חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים: