מידע אצבוע בפסנתר

מכלה

משתמש פעיל
האם אצבוע אומר שכל אצבע יש לה את הקליד שלה לכל אורך השיר (מבלי להתייחס לדיאזים)
או שהדברים משתנים לכל אורך השיר?
מקוה ששאלתי ברורה תודה
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
הכלל הוא - האצבוע צריך להיות הנוח ביותר לבצע את היצירה באופן שמגע האצבע בקליד יפיק את המיטב, כלומר: ליגאטו יהיה ליגאטו וכו'. ברור, שלא ייתכן לשמור אצבע מסוימת לכל קליד, כי זה תלוי בסדר המשתנה של התווים המתנגנים.
 

טובי וינברג

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
האצבוע עוזר לנגן באופן שכף היד לא תתהפך, פרק כף היד ישאר במקום ואפשר יהיה לנגן במקסימום נוחות וקלות עם כל האצבעות ברצף.
בהתחשב בכך לא נהוג להשתמש באצבע 1 בשחורים אלא אם כן כל כף היד מונחת באיזור
היות שהשיר דינמי אז גם האצבעות משתנות במהלכו.
כמובן עדיף כמה שיותר להשתמש ב5 האצבעות ולא במעבר אצבעות אחת מתחת השניה
מעבר כזה עושים כשיש רצף ארוך בעליה או בירידה ו5 אצבעות לא מספיקות
אין כללים לאיצבוע מעבר לכללי אצבוע סולמות
אם כף היד מונחת נכון והאצבעות נוסעות חלק ולגטו- האצבוע מתאים.
מורחב מספיק?
 

פשטות ותמימות

משתמש פעיל
מוזיקה ונגינה
סליחה......
אבל נאמרו פה דברים נוראיים בקשר לכל מה שקשור לאצבוע..........
אצבוע זה בסיס לכל נגן שרוצה שנגינתו תשמע חלקה, תורת האצבוע שואפת להגיע למצב שלא ישמעו הבדל בדינמיקה בין צליל לצליל ובכל סולם האצבוע משתנה, וכן יש אצבועים מסוימים לנגינת אוקטבות וכן לנגינה כרומטית, זה שערוריה לומר שאין כללים ברורים באצבוע !!!!
בקיצער.....
אצבועים זה דבר שחשוב לעבוד עליו (במיוחד בנגינת סולמות מורכבים) אחרת הנגינה לא מהוקצעת וחסרת רגש........
****
ו....אגב.... לא לכתוב מידע שאתם לא בטוחים עליו שהוא נכון- כדי שלא להטעות את הציבור....... ולמשל.....יש לי ידע בסיסי בתורת האצבוע אך מכיון שהוא חלקי ונאסף מכל מיני סרטונים ברשת ולא משהו מספיק אמין אני לא ילמד אותו פה....
 

מכלה

משתמש פעיל
סליחה......
אבל נאמרו פה דברים נוראיים בקשר לכל מה שקשור לאצבוע..........
אצבוע זה בסיס לכל נגן שרוצה שנגינתו תשמע חלקה, תורת האצבוע שואפת להגיע למצב שלא ישמעו הבדל בדינמיקה בין צליל לצליל ובכל סולם האצבוע משתנה, וכן יש אצבועים מסוימים לנגינת אוקטבות וכן לנגינה כרומטית, זה שערוריה לומר שאין כללים ברורים באצבוע !!!!
בקיצער.....
אצבועים זה דבר שחשוב לעבוד עליו (במיוחד בנגינת סולמות מורכבים) אחרת הנגינה לא מהוקצעת וחסרת רגש........
****
ו....אגב.... לא לכתוב מידע שאתם לא בטוחים עליו שהוא נכון- כדי שלא להטעות את הציבור....... ולמשל.....יש לי ידע בסיסי בתורת האצבוע אך מכיון שהוא חלקי ונאסף מכל מיני סרטונים ברשת ולא משהו מספיק אמין אני לא ילמד אותו פה....
אז יש דברים שאפשר לכתוב אותם פה או זה רק לשבת עם מורה ?
 

קלאסיקה

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
יש לי ידע בסיסי בתורת האצבוע אך מכיון שהוא חלקי ונאסף מכל מיני סרטונים ברשת ולא משהו מספיק אמין אני לא ילמד אותו פה....
סליחה שאני שואל, אבל אם הידע שלך הוא חלקי ונאסף מהרשת מהיכן הביטחון שכל מי שאמר שונה טעה?

לגופו של ענין, לא אמרו שאין כללים לאצבוע. יש תרגילים רבים לסולמות, לארפג'וים, לאוקטבות וכו' אבל כל זה לא מכסה במאה אחוז את כל החומר שיש ביצירות עצמן. יש יצירות (ואני מדבר על יצירות לפסנתר שבהן אני מתמצא) שיש להן כמה אפשרויות אצבוע, מה שמתאים לנגן אחד לא בהכרח מתאים לשני. זה תלוי באורך האצבעות, בגודל כף היד וגם סתם בנוחות.

כדי לרכוש בסיס טוב לאצבוע, הדרך הטובה היא באימון של סולמות, ארפג'וים ואקורדים מפורקים לפי אצבוע נכון, לאט לאט היד מתרגלת לנגינה ומעבר אצבעות נכון וחלק.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נאמרו פה דברים נוראיים
ממש מבהיל!!!!!!!! :rolleyes:
אגב, חפש פה בפורום אשכול ישן על תרגולים ואצבוע בפסנתר - כתבתי שם בפרוטרוט ארפג'ים ואצבוע שלהם כפי שלמדתי בנעורי ממורה מהדור הישן, שבו הקפידו על ישיבה ביציבה נכונה, מנח נכון של היד (והרפיה) ושל שתי הרגליים (כן, גם לזה יש משמעות).
 

טובי וינברג

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
סליחה......
אבל נאמרו פה דברים נוראיים בקשר לכל מה שקשור לאצבוע..........
אצבוע זה בסיס לכל נגן שרוצה שנגינתו תשמע חלקה, תורת האצבוע שואפת להגיע למצב שלא ישמעו הבדל בדינמיקה בין צליל לצליל ובכל סולם האצבוע משתנה, וכן יש אצבועים מסוימים לנגינת אוקטבות וכן לנגינה כרומטית, זה שערוריה לומר שאין כללים ברורים באצבוע !!!!
בקיצער.....
אצבועים זה דבר שחשוב לעבוד עליו (במיוחד בנגינת סולמות מורכבים) אחרת הנגינה לא מהוקצעת וחסרת רגש........
****
ו....אגב.... לא לכתוב מידע שאתם לא בטוחים עליו שהוא נכון- כדי שלא להטעות את הציבור....... ולמשל.....יש לי ידע בסיסי בתורת האצבוע אך מכיון שהוא חלקי ונאסף מכל מיני סרטונים ברשת ולא משהו מספיק אמין אני לא ילמד אותו פה....
מוחה בתוקף על הנאמר
הידע שלי לא חלקי
אני מלמדת כנ"ל 20 שנה (שלא לדבר על שנים ארוכות של לימוד בעצמי אצל מיטב המורות)
תלמידות מרוצות
שמנגנות עם אצבוע מצוין ברמה גבוהה מאד!
והכי חשוב- אצבוע שאף אחד לא כפה עליהם
אין לכם מושג כמה טעויות וחשיבה צרה יש בהוצאות לאור
הרבה פעמים כתוב אצבוע ממש לא נח
ורק כשפותחים את הראש ומנסים חופשי כמובן תוך שמירה על מנח כף יד ועוד כללי אצבע שרשמתי למעלה- אפשר להגיע לנוחות מקסימלית
יתכבד הכותב ויפתח כמה גרסאות לאותה יצירה ויראה שיש המון שינויים בין הגרסאות, שלא הכול שחור לבן והכללים חלים רק על אצבועים מיוחדים כמו סולמות, ארפג'ים, אוקטבות וטכניקות אחרות
בשירים וביצירות המנגינה היא לא תרגילים אלא הפרקטיקה שלהם

ועוד משהו... אין קשר לנגינה עם אצבוע מדויק להפליא לבין נגינה עם רגש
 

מכלה

משתמש פעיל
כמובן עדיף כמה שיותר להשתמש ב5 האצבעות ולא במעבר אצבעות אחת מתחת השניה
מעבר כזה עושים כשיש רצף ארוך בעליה או בירידה ו5 אצבעות לא מספיקות

תודה לכולם!
הכונה לרוץ על הקלידים עם שתי אצבעות ולא עם כל החמישה נשמע לי לא אפשרי?
אשמח לשמוע גם מה אחרים עושים ברצף ארוך מלמטה למעלה וכן להיפך
 

טובי וינברג

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
יש אצבוע מדויק לנגינה לפי סדר מלמעלה למטה ולהיפך (אצבעות של סולמות)
אבל ממליצה בחום לא להסתמך על קריאה באינטרנט או באתר
ללכת למורה שילמד/תלמד מנח כף יד נכון ויציבה
האיצבוע יכול להיות מצוין אבל כף היד תסתובב ותחבל בהכל
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ב'

ט בַּמֶּה יְזַכֶּה נַּעַר אֶת אָרְחוֹ לִשְׁמֹר כִּדְבָרֶךָ:י בְּכָל לִבִּי דְרַשְׁתִּיךָ אַל תַּשְׁגֵּנִי מִמִּצְוֹתֶיךָ:יא בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ לְמַעַן לֹא אֶחֱטָא לָךְ:יב בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:יג בִּשְׂפָתַי סִפַּרְתִּי כֹּל מִשְׁפְּטֵי פִיךָ:יד בְּדֶרֶךְ עֵדְוֹתֶיךָ שַׂשְׂתִּי כְּעַל כָּל הוֹן:טו בְּפִקֻּדֶיךָ אָשִׂיחָה וְאַבִּיטָה אֹרְחֹתֶיךָ:טז בְּחֻקֹּתֶיךָ אֶשְׁתַּעֲשָׁע לֹא אֶשְׁכַּח דְּבָרֶךָ:
נקרא  15  פעמים

לוח מודעות

למעלה