אפשר לפרוץ מסנני תוכן באינטרנט.

פוס

משתמש מקצוען
D I G I T A L
סוכנות ממשלתית בארה"ב הצליחה למצוא דרך חדשה לפרוץ מסנני תוכן באינטרנט. המטרה: לשבור את חומות הצנזורה של מדינות כמו סין, ולאפשר לאזרחיהן לקבל מידע במייל. מועצת המושלים לשידור (BBG), הודיעה כי בעזרת טכנולוגיית FOE הצליחה להעביר מיילים דרך חומות הצנזורה של סין. ה-BBG מתכללת את כל סוגי השידורים שאינם צבאיים, אולם הפיתוח החדש יכול לשמש גם כנשק אסטרטגי נגד חלק מאויבות ארה"ב.

לפי דיווח של FOX, הכלי החדש לא היה יכול להביא תועלת לאזרחי מצרים כשפקד מובארק לחסום את האינטרנט במדינה. קן ברמן, מנהל אבטחת המידע ב-BBG, הסביר שכשהרשת כולה חסומה, שום דבר לא יכול לעבור – לרבות מיילים. מאידך, הכלי החדש יוכל לחשוף אזרחים במדינות חשוכות למידע שעשוי לחולל תנודות פוליטיות ואף מהפיכות. האם ה-FOE הוא כלי להבטחת חופש הביטוי והמידע, או שופר דיגיטלי לתעמולת ארה"ב?

מה זה FOE?
מסנני האינטרנט במדינות המצנזרות את הרשת מתבסס על רשימה של כתובות, לפיהן מזוהים אתרים אסורים. בעבר היה ניתן לעקוף חסימה זו על ידי שינוי כתובת ה-IP של האתר, או שימוש בשרתי פרוקסי. כיום מסוגלים כלי החסימה לזהות את האתר גם ב-IP החדש שלו, ולחסום אותו מיידית.

FOE מאפשרת לקבל תוכן ומידע גם דרך פילטרים מתקדמים הודות לכלי פשוט במיוחד: אימייל. בטכנולוגיה זו, מתפקדת תיבת המייל כקורא RSS: הגולשים מקבלים מיילים בפורמט בקידוד מיוחד, שלא ניתן לחסום – ובו מידע שיעניין אותם (או שארה"ב רוצה שידעו). אזרח בסין יכול להחליט מה מעניין אותו – כמו למשל, ביקורת של המערב על המדינה הקומוניסטית, ושרתי FOE ישלחו לו את התוכן המבוקש.

הניסוי של ממשלת ארצות הברית נערך בהונג קונג, שנזן וביג'ינג, והתבסס על שליחת מיילים במבנה FOE ממחשבים שונים. בנוסף למידע, הועברו במייל גם תוכנות לגלישה אנונימית, ולפריצת קבצים מקודדים - כלים שימושיים לאזרחי סין.

פצצות מידע - במייל של העבודה
בימים אלו אנחנו עדים למהומות והפגנות ענק במצרים. לאזרחי המדינה נמאס ממדיניותו הדורסנית של מובארק, ומשלל גילויי האכזריות, הצנזורה והאלימות של הממשלה כלפי הציבור. אבל האם היו יוצאים ההמונים לרחוב אם לא היו יודעים כלל מה היקף הפגיעה של השלטון באזרחיו? ה-FOE יכול לאפשר לאובמה להטיל "פצצות מידע" במדינות מצנזרות, ולזרוע את זרעי המהפיכה הבאה במדינה.

המסר הנכון בתזמון הנכון יוכל להצית מהומות בצורה מיידית: למשל, דיווחים על זיופים במהלך מערכת בחירות. פרסום דבר מותם של עצירים. את כל אלה עושות מדינות המערב גם היום, בכלים שונים.

מה היתרון של ה-FOE? כי זה אחרת כשמידע מופץ במחתרת - דבר שכשלעצמו מרתיע אנשים מלהתעניין בו ולהסתכן, וכשאנשים פשוט מקבלים את המידע למייל בעבודה.

ומה עם הצנזורה של ארה"ב?
כפי שקורה בכל מירוץ חימוש, גם כאן צפוי להתבצע פיתוח שכנגד: גם מדינות כמו סין וצפון קוריאה עשויות לפתח כלים שיחסמו את ה-FOE, ובמקביל - להפיץ פצצות מידע משל עצמן. בצפון אמריקה חיים מהגרים סינים וקוריאניים רבים, חלק לא מבוטל מהם בעוני. יתכן שקריאה לאומנית סינית עשויה לקסום להם, ולהגיע אליהם אפילו במייל של העבודה.

אין משטר בעולם שלא ממדר את הציבור מנושאים מסוימים. הנימוק יכול להיות ביטחון לאומי, אינטרס פוליטי וכלכלי או של צנעת הפרט. במדינות כמו סין וצפון קוריאה הדבר היחיד שהממשלה לא מנצזרת או ממדרת את הציבור בפניו הוא מזג האוויר.

אבל גם ארצות הברית של אמריקה היא לא טלית שכולה תכלת (ופסים, וכוכבים): הנשיא אובמה הנחה את הרשויות לפתח "כפתור לכיבוי האינטרנט", כדי להגן מפני התקפות רשת רחבות. עקרונית, תוכל ממשלת ארה"ב להשתמש בו גם כדי לחסום תכנים מסוימים או אתרים בצורה ספציפית. כך לדוגמה, ניסו גורמים לא ידועים (שיתכן שמקושרים לממשלה) להפיל את אתר ויקיליקס פעם אחר פעם, עת חשף מסמכים מביכים של משרד החוץ האמריקאי.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק לא

א לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד:ב בְּךָ יְהוָה חָסִיתִי אַל אֵבוֹשָׁה לְעוֹלָם בְּצִדְקָתְךָ פַלְּטֵנִי:ג הַטֵּה אֵלַי אָזְנְךָ מְהֵרָה הַצִּילֵנִי הֱיֵה לִי לְצוּר מָעוֹז לְבֵית מְצוּדוֹת לְהוֹשִׁיעֵנִי:ד כִּי סַלְעִי וּמְצוּדָתִי אָתָּה וּלְמַעַן שִׁמְךָ תַּנְחֵנִי וּתְנַהֲלֵנִי:ה תּוֹצִיאֵנִי מֵרֶשֶׁת זוּ טָמְנוּ לִי כִּי אַתָּה מָעוּזִּי:ו בְּיָדְךָ אַפְקִיד רוּחִי פָּדִיתָה אוֹתִי יְהוָה אֵל אֱמֶת:ז שָׂנֵאתִי הַשֹּׁמְרִים הַבְלֵי שָׁוְא וַאֲנִי אֶל יְהוָה בָּטָחְתִּי:ח אָגִילָה וְאֶשְׂמְחָה בְּחַסְדֶּךָ אֲשֶׁר רָאִיתָ אֶת עָנְיִי יָדַעְתָּ בְּצָרוֹת נַפְשִׁי:ט וְלֹא הִסְגַּרְתַּנִי בְּיַד אוֹיֵב הֶעֱמַדְתָּ בַמֶּרְחָב רַגְלָי:י חָנֵּנִי יְהוָה כִּי צַר לִי עָשְׁשָׁה בְכַעַס עֵינִי נַפְשִׁי וּבִטְנִי:יא כִּי כָלוּ בְיָגוֹן חַיַּי וּשְׁנוֹתַי בַּאֲנָחָה כָּשַׁל בַּעֲוֹנִי כֹחִי וַעֲצָמַי עָשֵׁשׁוּ:יב מִכָּל צֹרְרַי הָיִיתִי חֶרְפָּה וְלִשֲׁכֵנַי מְאֹד וּפַחַד לִמְיֻדָּעָי רֹאַי בַּחוּץ נָדְדוּ מִמֶּנִּי:יג נִשְׁכַּחְתִּי כְּמֵת מִלֵּב הָיִיתִי כִּכְלִי אֹבֵד:יד כִּי שָׁמַעְתִּי דִּבַּת רַבִּים מָגוֹר מִסָּבִיב בְּהִוָּסְדָם יַחַד עָלַי לָקַחַת נַפְשִׁי זָמָמוּ:טו וַאֲנִי עָלֶיךָ בָטַחְתִּי יְהוָה אָמַרְתִּי אֱלֹהַי אָתָּה:טז בְּיָדְךָ עִתֹּתָי הַצִּילֵנִי מִיַּד אוֹיְבַי וּמֵרֹדְפָי:יז הָאִירָה פָנֶיךָ עַל עַבְדֶּךָ הוֹשִׁיעֵנִי בְחַסְדֶּךָ:יח יְהוָה אַל אֵבוֹשָׁה כִּי קְרָאתִיךָ יֵבֹשׁוּ רְשָׁעִים יִדְּמוּ לִשְׁאוֹל:יט תֵּאָלַמְנָה שִׂפְתֵי שָׁקֶר הַדֹּבְרוֹת עַל צַדִּיק עָתָק בְּגַאֲוָה וָבוּז:כ מָה רַב טוּבְךָ אֲשֶׁר צָפַנְתָּ לִּירֵאֶיךָ פָּעַלְתָּ לַחֹסִים בָּךְ נֶגֶד בְּנֵי אָדָם:כא תַּסְתִּירֵם בְּסֵתֶר פָּנֶיךָ מֵרֻכְסֵי אִישׁ תִּצְפְּנֵם בְּסֻכָּה מֵרִיב לְשֹׁנוֹת:כב בָּרוּךְ יְהוָה כִּי הִפְלִיא חַסְדּוֹ לִי בְּעִיר מָצוֹר:כג וַאֲנִי אָמַרְתִּי בְחָפְזִי נִגְרַזְתִּי מִנֶּגֶד עֵינֶיךָ אָכֵן שָׁמַעְתָּ קוֹל תַּחֲנוּנַי בְּשַׁוְּעִי אֵלֶיךָ:כד אֶהֱבוּ אֶת יְהוָה כָּל חֲסִידָיו אֱמוּנִים נֹצֵר יְהוָה וּמְשַׁלֵּם עַל יֶתֶר עֹשֵׂה גַאֲוָה:כה חִזְקוּ וְיַאֲמֵץ לְבַבְכֶם כָּל הַמְיַחֲלִים לַיהוָה:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

הבעות פנים • אתגר 57

לוח מודעות

למעלה