אכילת ראש מספר 8348, פרק 378: שובה של החופרת

מרים יעל

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
איור וציור מקצועי
מדברים איתי הרבה על הנושא הזה, אבל לא היה לי זמן לשבת לכתוב פוסט.
עכשיו @מ"ם שאל אותי באשכול הזה https://www.prog.co.il/threads/זה-יום-אפרורי-וגם-הפרק-קצת-אולי.426416/page-2#post-6251558 , היו לי כמה דקות, אז מה אני לא אוכל לכם את הראש?
ואגב הביוגרפיה הקניבלית בדרך אל מי שניחש בתגובות בפוסט הקודם, אל דאגה
ולהלן התגובה שכתבתי לשאלתו
(בבקשה תעקבו לבד מה הייתה השאלה ועל מה הדיון... בחייאת גם ככה זה הולך להיות ארוך)

@מ"ם , @sweetpanda1 רציתי להגיב קודם אבל לא ממש היה לי זמן לנסח.
אנסה לענות בקצרה, כנראה שאכשל... תשדלו להשאר ערים :) ואפרופו, @מענדי בריל יש כאן קצת מאחורי הקלעים על הכתיבה והתסריטאות. מוזמנים להזעיק הנה את אלו שזעקו מרה על היעדר הבחירה בנושא הנ"ל בסקר ההוא.

כשניגשתי לכתוב את הקומיקס שמתי לנגד עיני את הרשימה הבאה:
המעלות של הפורמט:
# ויזואל חזק מאד
# נגיש לקהל רחב יותר
החסרונות של הפורמט:
# יריעה קצרה מדי ואין אפשרות להשתמש בהרבה מלל
# אי לכך- קושי בהנחלת הדמויות והעלילה ברובד העמוק שלהן

גם החסרונות וגם היתרונות שהבאתי להלן, הן חלק מהמיוחדות של הפורמט ומהעובדה שדווקא איתו אפשר ליצור דברים בולטים ומטלטלים יותר.

בציבור החרדי נפוצים בעיקר קומיקסים מהסוג הקלאסי, שמיועד לשכבות הגיל הצעירות. העיסוק בקומיקס הוא ברובד העליון של המציאות- ההתרחשות עצמה. באופן אירוני, הכלל 'show, don't tell" לא מתקיים בז'אנר ההוא, למרות העובדה שהוא עוסק בעיקר באקטים המתרחשים בנקודות הזמן של העלילה.
כשהקומיקס שלי התחיל להתפרסם, הרבה אנשים (חלקם אפילו גרים איתי באותו בית, שזה דבר חדש, קהל חדש וצמוד מדי של מבקרים :rolleyes:) התאכזבו וטענו באזניי שהקומיקס לא מספק את 'הבשר' לשכבת הגיל הבוגרת. אם זה מיועד לבוגרים, למה יש רק ציורים? וגם למה הכל כל כך איטי? תתני איזה דחיפה!

לשם השוואה, בז'אנרים מקבילים (לדוגמא ספרי קומיקס לילדים הקיימים למכביר) בשמונה עמודים (שהם בעצם ארבעה פרקים של הקומיקס שלי) הגיבורים כבר חצו את פולין, ניצחו את הנאצים שרדפו אחריהם, חטפו מטוס, פוצצו אותו בתוך בוכנוואלד והצילו את המשפחה וכמובן את ספר התורה העתיק שעבורו יצאו למסע.
מה לעומת זאת אתם יודעים על הגיבורים של הספר ההוא, מלבד העובדה שהם ככל הנראה נובעים ממוחו הקודח של אדם חסר מושג בהיסטוריה של השואה?
הדוגמא הזאת היא הצורה שבה הפורמט מקשה על הכותב להציג את הסיפור שלו ברבדים נוספים.
הרובד העליון- ההתרחשות, נותר הרובד היחיד.

לעומת זאת, קיימת הגישה הנוספת (הנובעת, כנראה, מתרבות הקומיקס במזרח הרחוק) ובה הכלל 'show, don't tell" מקבל משמעות חזקה יותר. דווקא באמצעות השימוש בעיקר בויז'ואל, אתה מסנן את הקוראים שלך במסננת דקה מאד. אלה שיכולים לקלוט את הכוונות והמסרים שלך דרך ההתרחשות שאתה בוחר להראות, באמצעים בהם אתה בוחר להשתמש, הם אלה שהסיפור מיועד אליהם. ולכן, הוא נקרא 'סיפור לבני הנעורים'.

ואני אסביר.
כשבאתי לכתוב את הקומיקס, היו לי כמה אפשרויות להציג את הרבדים הנוספים בדמויות שלי (לצורך העניין, או בעלילה שלי) רבדים נוספים קיימים בהכרח משום שהסיפור מתעתד להנגיש מציאות מורכבת יותר מסיפור הרפתקאות קלאסי, עבור קהל שלא מקבל את אותם רבדים דרך הצורה הקיימת כיום של הקומיקס.

אפשרות ראשונה ובנאלית מאד היא לפתוח את הסיפור עם קולו של המספר.
'שלום לכם! קוראים לי יונה, אני בת 15, מתנדבת במתנ"ס ויש לי חברה כבדת שמיעה. ההורים שלי ברוסיה בשביל העבודה שלהם. אני חברותית, אוהבת לעשות כיף. אני טיפה פזיזה, ויש שיאמרו חסרת אחריות. יש לי גם נטיה להתפרצויות כעס. עם זאת, יש לי לב טוב ואני נוטה לרחמנות ואפילו הקרבה עצמית- כדי שלאחרים סביבי יהיה נוח.'

אני מניחה שבשלב הזה חצי מקהל היה נוטש והולך להכניס מכונה, ועד שהייתי מגיעה לקטע של התאונה, ההתעוררות בבית החולים והבלבול שמתגלה בינה לבין נעמי- הקוראים כבר לא היו אצלי מזמן.
שלא לדבר על כך שאני צריכה גם להכיר לכם את אמא של נעמי, ואת נועה. אז להציג אותן בכמה ריבועי מלל היה חוסך לי שלושה פרקים בערך, אבל גם חמישים אחוז מהקהל.
בכתיבה אומנותית- קטע מהסוג הזה הוא סוגה מקובלת ואפילו חביבה עלי- כמובן במינון הנכון. בז'אנרים מסויימים זה עשוי לעבוד ואפילו להחמיא לסיפור.
עם זאת, בקומיקס לקהל היעד שאני מתעסקת איתו- מדובר בהתאבדות אומנותית.

האפשרות הנוספת- זו שבחרתי, הייתה פשוט להראות.
להראות לקורא את ההתרחשויות, להציג בפניו את התגובה של הגיבורים, ודרך התרחשות ותגובה- 'להנחיל' לקורא את הרבדים הנוספים שאני מקווה לתת לסיפור.

בארבעת הפרקים הראשונים התרחשה תאונה ויונה התעוררה לאחריה בבית החולים ליד אישה זרה. לחובבי הז'אנר שהצגתי קודם (זה עם הקומיקס שהציל את בוכנוואלד או משהו) הקצב הזה איטי עד מייסר. למה לא קורה שום דבר, למה הם לא אומרים שום דבר?
אבל למעשה,
מה שאני הספקתי בשמונת עמודים ההם זה בדיוק מה שקיוותי להספיק. ועכשיו אני אסביר לכם מה הכנסתי לקוראים למוח מבלי שהם אפילו הרגישו.

קודם כל פרשתי לפניכם את האופי של יונה, בחורה טובת לב וקצת פזיזה- שתקפוץ לכביש בלי לחשוב הרבה כדי לדחוף את חברתה כבדת השמיעה ולהציל אותה מפגיעה ישירה. בחורה שכשהיא מתעוררת בחדר בבית החולים ולידה ישנה אישה זרה, הדבר הראשון שהיא תעשה זה לנסות (במשך עמוד שלם) לצאת מהחדר בלי להעיר אותה, רק מפני שהיא מרחמת עליה, וכמובן תכשל בכך באופן מביך וילדותי ביותר.
הכרתי לכם גם את נועה, חברת הנעורים הקלאסית, קצת תמימה (היא באמת חשבה שהחברה שלהן לא גילתה על מסיבת ההפתעה) והיסטרית מאד. (תתעוררי!!!!! *היי, היא נפגעה מרכב. אל תצרחי, תתקשרי להצלה*)
יידעתי אתכם לקשר של יונה עם נועה ועם החברות הנוספות (אלו שהשתתפו במסיבה) כבדרך אגב, ולעובדה שליונה יש חיים אחרים- תוססים ומלאים, עובדה שתבוא לעזרתה בהמשך כשיחשדו בה בטעות שהיא מישהי אחרת.
וכמובן- הכרנו את אמא של נעמי. לא לחינם כשהכרנו אותה לראשונה היא הייתה רדומה, כאילו התמוטטה מעייפות וקרסה על המיטה של יונה. אישה חסרת אונים באופן כללי, עדינה ושברירית, שכבר בפעם הראשונה שהתוודענו אליה- התעלפה ללא הקדמות, מה שרומז לא מעט על ההמשך.
לבסוף, הדרך המשונה שדרכה יונה מבינה שטועים בה וחושבים שהיא נעמי, והצורה שבה היא מגיבה.
כל זה- עם ממוצע של כ12 בלוני דיבור עם לא יותר מ2-3 שורות קצרות כל אחד.
אבל רוצים לשמוע מה הניצחון החשוב באמת שלי?
תחזיקו חזק: לא הברחתי קוראים.
לא להבריח קוראים זה צעד ראשון. בלי קהל- אין יצירה :rolleyes:
לסקרן אותם- צעד שני. (רק הצורה שבה מתנהל הסיפור, תאהבו אותו או לא- כנראה מסקרנת במידה מסויימת :confused:)
התקדמות בסיפור- צעד שלישי.
אז יש לנו צ'ק, צ'ק- וצ'ק במובן מסויים. זה נכון שההתקדמות הייתה ללא הרבה מלל, ואת האמת- את כל מה שכתבתי עכשיו לא ממש שמתם לב עד שקראתם את זה כאן.
ההתקדמות הייתה ברובד העמוק יותר של הסיפור. הרובד שאילו היינו עוסקים בכתיבה אומנותית, היה מוצג לכם דרך המחשבות של הדמויות, הלבטים והרגשות שלהם. רובד שבז'אנר הזה של הקומיקס, יש לו דרך אחרת להתבטא. דרך שאני לקחתי על עצמי (די בחוצפה האמת) 'ללמד' את הקהל איך לקרוא אותו, וקיוויתי (ועדיין) שזה יעבוד.

אז גם אם הקורא לא סיים פרק וסיכם לעצמו 'אוקי, אז היא הבחורה הפזיזה טובת הלב, וה'כביכול אמא' שלה היא הטיפוס העדין והשברירי הזה, והמערכת יחסים ביניהם היא שיונה מרחמת על האישה למרות שהיא לא מכירה אותה, מה שאומר הרבה על יונה אבל גם על האישה ועל הצורה שבה היא מתנהלת...', גם אם הוא לא סיכם לעצמו את הדברים הנ"ל בצורה כזאת- אני מאמינה שבתת מודע שלו, העובדה שככה הדמויות הוצגו לפניו, ושאלו הצעדים שהן בחרו לנקוט- הציגה לו אותם באופן שבה רציתי שהן יוצגו.

לסיום אציין שהעובדה שבחרתי בדרך הזאת היא בעיקר מפני שאני אוהבת אותה, ממש.
בעיני זו דרך מאד בוגרת ללמוד על החיים, שגם בהם יש הרבה פחות מלל והמון יותר סאבטקסט. בעיני- בפורמט של הקומיקס, מלל מכביד על העלילה (שוב, במובן מסויים. לעתים קרובות הוא דווקא מקדם ומעמיק אותה) מעייף את הקורא ובעיקר- ממית לו תאי מוח בכך שהוא לא מאלץ אותו לקרוא מבין השורות את מה שקורה באמת.

אציין שגם בהמשך, תראו המון פרקים שבהם המלל יהיה בלתי משמעותי כמעט לעומת ההתרחשות, ושגם ההתרחשות תראה לכם חסרת משמעות עד מטופשת- אבל במובנים של זמן ועלילה- אתם תבינו את הדמויות בצורה בוגרת ואמיתית יותר.


בתפילה שכל זה אכן יתרחש והקב"ה ימשיך לתת לי ברכה בעט ובהשראה, אמן.

עריכה: ורק בגלל שזה משתמע ככה כשאני קוראת שוב.. אז אני אבהיר: זה לא באמת מאמר תגובה לתגובה של @מ"ם, אלא יותר נכון לומר שהוא עורר בי את ההשראה להסביר את שיטת העבודה שלי טוב יותר. תגמולים אליו בבקשה, יהיה נחמד אם אקבל אחוזים אבל אתם יודעים, בקטנה. בקיצור, השאלה שלו הייתה יותר לגבי קצב ההתפרסמות בעתון ואם לא כדאי להתאים את הקצב אליה- מה שלגיטימי ונלקח בחשבון בהחלט, התשובה שלי היא בעיקר על למה זה נראה שאין 'התקדמות' בסיפור, והסבר על למה לדעתי ישנה התקדמות במובנים אחרים.
ויו לה פראנס, פיס! או משהו
 
נערך לאחרונה ב:

מרים יעל

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
איור וציור מקצועי
וואו יצא ארוך
*הולכת לבכות באמבטיה*
רציני עכשיו. זה נושא קשוח, אני מעריצה ואעריץ לנצח את אלה שישרדו את הפוסט הזה ואפילו יצטרפו לדיון (אם יתקיים) עליו.
ואלו שלא, תנו כיף, מיעוט אמיץ
(אז זהו הגעתי לשלב הזה בחיים שאני מרפררת לשורות של עצמי? אין תקווה הא)
בכל מקרה לילה טוב, ויש מצב שתשנו טוב יותר אחרי זה.
 

ronitg

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
צילום מקצועי
לייק על הכותרת
חחחח

שרדנו את הפוסט, כן
זה לא היה מאוד קשה, לא
את ממש גאון
איך את שולטת ככה בטכניקות הספרותיות האלו?
ולמה פורום סופרים עוד קיים אם את לא שם?

*התרשמתי עמוקות*
 

מרים יעל

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
איור וציור מקצועי
לייק על הכותרת
חחחח

שרדנו את הפוסט, כן
זה לא היה מאוד קשה, לא
את ממש גאון
איך את שולטת ככה בטכניקות הספרותיות האלו?
ולמה פורום סופרים עוד קיים אם את לא שם?

*התרשמתי עמוקות*
לא יודעת
אבל את עשית לי את הערב, תראי:
Screenshot_21.jpg
הורדתי למחשב, ברשותך, ובהחלט אשתמש בזה בעתיד בתור תגובה לגיטימית!
תודה
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
מדברים איתי הרבה על הנושא הזה, אבל לא היה לי זמן לשבת לכתוב פוסט.
עכשיו @מ"ם שאל אותי באשכול הזה https://www.prog.co.il/threads/זה-יום-אפרורי-וגם-הפרק-קצת-אולי.426416/page-2#post-6251558 , היו לי כמה דקות, אז מה אני לא אוכל לכם את הראש?
ואגב הביוגרפיה הקניבלית בדרך אל מי שניחש בתגובות בפוסט הקודם, אל דאגה
ולהלן התגובה שכתבתי לשאלתו
(בבקשה תעקבו לבד מה הייתה השאלה ועל מה הדיון... בחייאת גם ככה זה הולך להיות ארוך)

@מ"ם , @sweetpanda1 רציתי להגיב קודם אבל לא ממש היה לי זמן לנסח.
אנסה לענות בקצרה, כנראה שאכשל... תשדלו להשאר ערים :) ואפרופו, @מענדי בריל יש כאן קצת מאחורי הקלעים על הכתיבה והתסריטאות. מוזמנים להזעיק הנה את אלו שזעקו מרה על היעדר הבחירה בנושא הנ"ל בסקר ההוא.

כשניגשתי לכתוב את הקומיקס שמתי לנגד עיני את הרשימה הבאה:
המעלות של הפורמט:
# ויזואל חזק מאד
# נגיש לקהל רחב יותר
החסרונות של הפורמט:
# יריעה קצרה מדי ואין אפשרות להשתמש בהרבה מלל
# אי לכך- קושי בהנחלת הדמויות והעלילה ברובד העמוק שלהן

גם החסרונות וגם היתרונות שהבאתי להלן, הן חלק מהמיוחדות של הפורמט ומהעובדה שדווקא איתו אפשר ליצור דברים בולטים ומטלטלים יותר.

בציבור החרדי נפוצים בעיקר קומיקסים מהסוג הקלאסי, שמיועד לשכבות הגיל הצעירות. העיסוק בקומיקס הוא ברובד העליון של המציאות- ההתרחשות עצמה. באופן אירוני, הכלל 'show, don't tell" לא מתקיים בז'אנר ההוא, למרות העובדה שהוא עוסק בעיקר באקטים המתרחשים בנקודות הזמן של העלילה.
כשהקומיקס שלי התחיל להתפרסם, הרבה אנשים (חלקם אפילו גרים איתי באותו בית, שזה דבר חדש, קהל חדש וצמוד מדי של מבקרים :rolleyes:) התאכזבו וטענו באזניי שהקומיקס לא מספק את 'הבשר' לשכבת הגיל הבוגרת. אם זה מיועד לבוגרים, למה יש רק ציורים? וגם למה הכל כל כך איטי? תתני איזה דחיפה!

לשם השוואה, בז'אנרים מקבילים (לדוגמא ספרי קומיקס לילדים הקיימים למכביר) בשמונה עמודים (שהם בעצם ארבעה פרקים של הקומיקס שלי) הגיבורים כבר חצו את פולין, ניצחו את הנאצים שרדפו אחריהם, חטפו מטוס, פוצצו אותו בתוך בוכנוואלד והצילו את המשפחה וכמובן את ספר התורה העתיק שעבורו יצאו למסע.
מה לעומת זאת אתם יודעים על הגיבורים של הספר ההוא, מלבד העובדה שהם ככל הנראה נובעים ממוחו הקודח של אדם חסר מושג בהיסטוריה של השואה?
הדוגמא הזאת היא הצורה שבה הפורמט מקשה על הכותב להציג את הסיפור שלו ברבדים נוספים.
הרובד העליון- ההתרחשות, נותר הרובד היחיד.

לעומת זאת, קיימת הגישה הנוספת (הנובעת, כנראה, מתרבות הקומיקס במזרח הרחוק) ובה הכלל 'show, don't tell" מקבל משמעות חזקה יותר. דווקא באמצעות השימוש בעיקר בויז'ואל, אתה מסנן את הקוראים שלך במסננת דקה מאד. אלה שיכולים לקלוט את הכוונות והמסרים שלך דרך ההתרחשות שאתה בוחר להראות, באמצעים בהם אתה בוחר להשתמש, הם אלה שהסיפור מיועד אליהם. ולכן, הוא נקרא 'סיפור לבני הנעורים'.

ואני אסביר.
כשבאתי לכתוב את הקומיקס, היו לי כמה אפשרויות להציג את הרבדים הנוספים בדמויות שלי (לצורך העניין, או בעלילה שלי) רובדים נוספים קיימים בהכרח משום שהסיפור מתעתד להנגיש מציאות מורכבת יותר מסיפור הרפתקאות קלאסי, עבור קהל שלא מקבל את אותם רבדים דרך הצורה הקיימת כיום של הקומיקס.

אפשרות ראשונה ובנאלית מאד היא לפתוח את הסיפור עם קולו של המספר.
'שלום לכם! קוראים לי יונה, אני בת 15, מתנדבת במתנ"ס ויש לי חברה כבדת שמיעה. ההורים שלי ברוסיה בשביל העבודה שלהם. אני חברותית, אוהבת לעשות כיף. אני טיפה פזיזה, ויש שיאמרו חסרת אחריות. יש לי גם נטיה להתפרצויות כעס. עם זאת, יש לי לב טוב ואני נוטה לרחמנות ואפילו הקרבה עצמית- כדי שלאחרים סביבי יהיה נוח.'

אני מניחה שבשלב הזה חצי מקהל היה נוטש והולך להכניס מכונה, ועד שהייתי מגיעה לקטע של התאונה, ההתעוררות בבית החולים והבלבול שמתגלה בינה לבין נעמי- הקוראים כבר לא היו אצלי מזמן.
שלא לדבר על כך שאני צריכה גם להכיר לכם את אמא של נעמי, ואת נועה. אז להציג אותן בכמה ריבועי מלל היה חוסך לי שלושה פרקים בערך, אבל גם חמישים אחוז מהקהל.
בכתיבה אומנותית- קטע מהסוג הזה הוא סוגה מקובלת ואפילו חביבה עלי- כמובן במינון הנכון. בז'אנרים מסויימים זה עשוי לעבוד ואפילו להחמיא לסיפור.
עם זאת, בקומיקס לקהל היעד שאני מתעסקת איתו- מדובר בהתאבדות אומנותית.

האפשרות הנוספת- זו שבחרתי, הייתה פשוט להראות.
להראות לקורא את ההתרחשויות, להציג בפניו את התגובה של הגיבורים, ודרך התרחשות ותגובה- 'להנחיל' לקורא את הרבדים הנוספים שאני מקווה לתת לסיפור.

בארבעת הפרקים הראשונים התרחשה תאונה ויונה התעוררה לאחריה בבית החולים ליד אישה זרה. לחובבי הז'אנר שהצגתי קודם (זה עם הקומיקס שהציל את בוכנוואלד או משהו) הקצב הזה איטי עד מייסר. למה לא קורה שום דבר, למה הם לא אומרים שום דבר?
אבל למעשה,
מה שאני הספקתי בשלושת העמודים ההם זה בדיוק מה שקיוותי להספיק. ועכשיו אני אסביר לכם מה הכנסתי לקוראים למוח מבלי שהם אפילו הרגישו.

קודם כל פרשתי לפניכם את האופי של יונה, בחורה טובת לב וקצת פזיזה- שתקפוץ לכביש בלי לחשוב הרבה כדי לדחוף את חברתה כבדת השמיעה ולהציל אותה מפגיעה ישירה. בחורה שכשהיא מתעוררת בחדר בבית החולים ולידה ישנה אישה זרה, הדבר הראשון שהיא תעשה זה לנסות (במשך עמוד שלם) לצאת מהחדר בלי להעיר אותה, רק מפני שהיא מרחמת עליה, וכמובן תכשל בכך באופן מביך וילדותי ביותר.
הכרתי לכם גם את נועה, חברת הנעורים הקלאסית, קצת תמימה (היא באמת חשבה שהחברה שלהן לא גילתה על מסיבת ההפתעה) והיסטרית מאד. (תתעוררי!!!!! *היי, היא נפגעה מרכב. אל תצרחי, תתקשרי להצלה*)
וכמובן- את אמא של נעמי. לא לחינם כשהכרנו אותה לראשונה היא הייתה רדומה, כאילו התמוטטה מעייפות וקרסה על המיטה של יונה. אישה חסרת אונים באופן כללי, עדינה ושברירית, שכבר בפעם הראשונה שהתוודענו אליה- התעלפה ללא הקדמות, מה שרומז לא מעט על ההמשך.
לבסוף, הדרך המשונה שדרכה יונה מבינה שטועים בה וחושבים שהיא נעמי, והצורה שבה היא מגיבה.
כל זה- עם ממוצע של כ12 בלוני דיבור עם לא יותר מ2-3 שורות קצרות כל אחד.
אבל רוצים לשמוע מה הניצחון החשוב באמת שלי?
תחזיקו חזק: לא הברחתי קוראים.
לא להבריח קוראים זה צעד ראשון. בלי קהל- אין יצירה :rolleyes:
לסקרן אותם- צעד שני. (רק הצורה שבה מתנהל הסיפור, תאהבו אותו או לא- כנראה מסקרנת במידה מסויימת :confused:)
התקדמות בסיפור- צעד שלישי.
אז יש לנו צ'ק, צ'ק- וצ'ק במובן מסויים. זה נכון שההתקדמות הייתה ללא הרבה מלל, ואת האמת- את כל מה שכתבתי עכשיו לא ממש שמתם לב עד שקראתם את זה כאן.
ההתקדמות הייתה ברובד העמוק יותר של הסיפור. הרובד שאילו היינו עוסקים בכתיבה אומנותית, היה מוצג לכם דרך המחשבות של הדמויות, הלבטים והרגשות שלהם. רובד שבז'אנר הזה של הקומיקס, יש לו דרך אחרת להתבטא. דרך שאני לקחתי על עצמי (די בחוצפה האמת) 'ללמד' את הקהל איך לקרוא אותו, וקיוויתי (ועדיין) שזה יעבוד.

אז גם אם הקורא לא סיים פרק וסיכם לעצמו 'אוקי, אז היא הבחורה הפזיזה טובת הלב, וה'כביכול אמא' שלה היא הטיפוס העדין והשברירי הזה', אני מאמינה שבתת מודע שלו, העובדה שככה הדמויות הוצגו לפניו, ושאלו הצעדים שהן בחרו לנקוט- הציגה לו אותם באופן שבה רציתי שהן יוצגו.

לסיום אציין שהעובדה שבחרתי בדרך הזאת היא בעיקר מפני שאני אוהבת אותה, ממש.
בעיני זו דרך מאד בוגרת ללמוד על החיים, שגם בהם יש הרבה פחות מלל והמון יותר סאבטקסט. בעיני- בפורמט של הקומיקס, מלל מכביד על העלילה (שוב, במובן מסויים. לעתים קרובות הוא דווקא מקדם ומעמיק אותה) מעייף את הקורא ובעיקר- ממית לו תאי מוח בכך שהוא לא מאלץ אותו לקרוא מבין השורות את מה שקורה באמת.

אציין שגם בהמשך, תראו המון פרקים שבהם המלל יהיה בלתי משמעותי כמעט לעומת ההתרחשות, ושגם ההתרחשות תראה לכם חסרת משמעות עד מטופשת- אבל במובנים של זמן ועלילה- אתם תבינו את הדמויות בצורה בוגרת ואמיתית יותר.


בתפילה שכל זה אכן יתרחש והקב"ה ימשיך לתת לי ברכה בעט ובהשראה, אמן.


אמרו עליו על פורום הכתיבה השכן,
שזה המקום היחיד בעולם בו אתה יכול לכתוב "עצוב לי, כואב לי, רע לי בנשמה",
ולקבל תגובות:
"וואו! אין מילים! אדיר! איזו כתיבה! חריזה משובחת!"

ובכן,
פורום האיור כאן.
אבל בכל זאת, חייב להתייחס גם לכתיבה. ההודעה הזו כתובה היטב. ואפילו עם התקדמות משמעותית בעלילה מקטע לקטע...
קראתי אותה פעמיים בעיון, פעם באשכול הקודם ופעם כאן.


לגופם של דברים הגבתי גם שם ואעתיק לכאן.
מי שקרא כבר שם, לא לקרוא שוב. זה מיותר.
נצלו את הזמן הזה להוסיף עוד מסיכה בפוטושופ או מטריאל למנגה.


כמו שכתבתי, הבעיה היא לא בקצב הסיפור. הוא מעולה ומדויק.
(ובהחלט ניכרת כל האמנות המתוארת בהרחבה לעיל).
הבעיה (הקטנטונת, אם ישנה אולי אולי כנ"ל) היא בקצב הפרסום שלו.

אז פשוט -
להפעיל לחץ על משפחה לפרסם בכל שבוע, פרק של 4 עמודים, ואז זה יהיה מושלם המושלמים.

העצומה לעורכי משפחה, באשכול נפרד (3849).

הגעתם עד לכאן, אז אוסיף משהו:

הנוער החרדי היום, הוא ב"ה אי אחרון של שפיות בים של טירוף גלובלי.
קשה לי להאמין שנוער מזדמן אחר היה מצליח להחזיק מעמד שבועיים מ-2 עמודים ל-2 עמודים, בזמן שהוא הוצף בשבועיים הללו באינסוף גירויים, הבהובים ריצודים ברקים והבלחות.

בנוער החרדי, זה כן שייך.
ועדיין צריך לזכור שזה דור ה-ADHD.

אין לי ספק שהנוער יתמכרו ו'יתאבדו' על הקומיקס הזה. בטח שלא יברחו.
אבל האם הם באמת מצליחים להחזיק בראש היטב את כל מה שהם קראו עד עכשיו בשביל ההמשך?
עם הזמן שחלף? עם כל רכבת ההרים של בני נוער שעברה עליהם בזמן הזה?
לחנך אותם זה טוב, בטח.
הספר שייצא ירתק אותם בנשימה עצורה מהעמוד הראשון עד האחרון, ברור.
אבל מה קורה כרגע? האם הם צריכים להניח לעצמם את הפרקים הקודמים בערימה מימין בזמן שהם קוראים את הפרק החדש בשמאל?

מה שאני מנסה לגמגם הוא, בקיצור, שתמיד כדאי להתחשב גם בקצב הפרסום ולא רק בקצב הנכון והמושלם לסיפור כמו שהוא לעצמו.

תסכימו? תחלקו?
בשביל זה הדיון.
 

מרים יעל

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
איור וציור מקצועי
מה שאני מנסה לגמגם הוא, בקיצור, שתמיד כדאי להתחשב גם בקצב הפרסום ולא רק בקצב הנכון והמושלם לסיפור כמו שהוא לעצמו.
מוצדק מאד!
כמובן שגם זה עומד באיזשהו תא אפל במוחי... ונלקח בחשבון מדי פעם. מה שכן, אני מקווה להביס את קצב ההתפרסמות לפני שקצב ההתפרסמות יביס אותי :rolleyes:
 

ליבליב

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
מסכימה לעיל עם מה שכתבת.
זו הסיבה שאני יותר מתחברת לקומיקסים מחו״ל —— טוב מחקתי מה שכתבתי פה ..
אין לי כוח להכנס לחשש ״פגעתי במישהו״..אני ממש במצב רוח טוב אז למה להרוס?? למה?

אגב רציתי להגיד לך כבר בפעם הקודמת כששיתפת את העמודים מהקומיקס שלך,
שניכר שלמדת תסריטאות ובימוי. וזה לגמרי משבח את התוצר.
גם אני כמו @מ"ם (געח,איך מתייגים את הניק הנ״ל? בלתי אפשרי..) אמרתי לך אז בפרקים הראשונים כמדומני, על הקצב ,
אבל כמו שהוא חידד והבהיר שוב- ה״טירוניה״ היא לא עלייך או על הקומיקס עצמו-
אלא על קצב הפירסום שלו בעיתון.
את מהממת. ❤️
(כמובן שתמיייייד יש במה להשתפר עוד ועוד.. סתם כי אומרים להגיד רק מקצת שיבחו של אדם בפניו אז אני מאזנת .. אבל הבנת כבר שאוהבים אותך כן?, יופי.)
 

מרים יעל

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
איור וציור מקצועי
(כמובן שתמיייייד יש במה להשתפר עוד ועוד.. סתם כי אומרים להגיד רק מקצת שיבחו של אדם בפניו אז אני מאזנת .. אבל הבנת כבר שאוהבים אותך כן?, יופי.)
זה איך אני יודעת שאת אחות על מלא...
תודה יקירה!
 
נערך לאחרונה ב:

מרים יעל

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
איור וציור מקצועי
רגע..
מה ערכת? מה היה כתוב לפני??
לא הספקתי לעשות צילום מסך.!
חחח וואו
אין לך מושג...


סתם נו מחקתי אות אחת, בחיי. במקום 'שאני', 'אני'.
רואה? מאסטרית בצמצום וחיסכון. זה רק בקומיקס שאני מרשה לעצמי לקחת את הזמן..

והנה אחד שכן עושה צילומי מסך, בשביל ההוכחה שלי:
נמחקה רק ש' אחת
 

ליבליב

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
חחח וואו
אין לך מושג...


סתם נו מחקתי אות אחת, בחיי. במקום 'שאני', 'אני'.
רואה? מאסטרית בצמצום וחיסכון. זה רק בקומיקס שאני מרשה לעצמי לקחת את הזמן..

והנה אחד שכן עושה צילומי מסך, בשביל ההוכחה שלי:
חחחח אני מניחה שהסיכויים שמדובר בזיכרון צילומי גבוהים יותר מהסיכויים שהוא באמת עשה צילום מסך........
תודה @מ״ם על הפנומנאליות .
 

מרים יעל

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
איור וציור מקצועי

מענדי בריל

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
אני מעריצה ואעריץ לנצח את אלה שישרדו את הפוסט הזה

אני מעריץ ואעריץ לנצח את אלה שיכולים לכתוב את הפוסט הזה... וואו. גדול. ניסוח מעולה ממש!
למעשה, כל מי שקצת נחשף לחומרים שאינם תוצרת המגזר מכיר את העקרונות הללו, את הקצב, והעניין של רבדים נוספים מעבר לאקטים, שעוברים בויז'ואל טוב. וזה בדיוק מה שהייתי רוצה לדעת להביא ביצירה, את העומקים שנובעים מתסריט ובימוי נכונים.
אז כתבת 'מה' את עושה, שכאמור זה כבר ידוע במידה מסוימת, אבל לא מספיק כתבת 'איך' את עושה את זה, שזה העניין האמיתי.
הזכירו כאן שלמדת תסריטאות ובימוי, זה נכון? למדת או שזה רק הכישרון? וזה אכן משמש אותך באופן מודע בכתיבה?
אז שכוייעח עצום, אבל בכל מקרה עדיין ממתינים לסקירה מקיפה על בימוי, כתיבה ותסריט :)
 

מרים יעל

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
איור וציור מקצועי
הזכירו כאן שלמדת תסריטאות ובימוי, זה נכון? למדת או שזה רק הכישרון? וזה אכן משמש אותך באופן מודע בכתיבה?
למדתי (אמנם לא בהרחבה הדרושה ושהייתי רוצה בה... אבל התחום מאד גבולי אז אין הרבה איפה ללמוד)
משמש באופן מודע בהחלט! משפר את ההחלטות שלי ובעצם 'מניע' אותן.
 

ישראל נגר הדמיות

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
הדמיות בתלת מימד
אומר את האמת, כשראיתי את הגודל של הפוסט זה היה ''אוקי... מישו פה שופך את ליבו..'' לקח לי כמה שורות כדי להבין שזה בהחלט שווה ''לשרוד'';) (אחל'ה כתיבה אגב) ודוגרי אני בהחלט מסכים ואוהב סגנון קומיקס כזה.

לעניות דעתי (תסכימו או לא אשמח לדעת) סגנון כזה הוא מתכון לסידרה של ספרים, אמנם זה יותר איטי, יותר עבודה והרבה יותר דפים.. אבל זה פחות מלל מה שלדעתי מאוד משתלם.

שלא תבינו אותי לא נכון מלל באמת חשוב וחוסך הרבה מקום אבל איך שעושים אותו בדרך הקלאסית אצלנו הוא דורש סבלנות מצד הקורא וסבירות גבוהה שאחרי כמה עמודים הוא יעצור שניה ''רגע מה הלך שם בעמודים הקודמים?'' כי ברחה לו מילה אחת שמשנה את הסצנה לגמרי.
בשונה מתמונה שנקלטת במוח מהר יותר ונשארת שם יותר (בהנחה שהיא העבירה את הסיטואציה כמו שצריך, מה שנראה כאן שכן:))

סגנון כזה של קומיקס די חסר אצלנו ואני מאוד מעריך את אלו שמשקיעים ליצור אותו (מרגיש כמו עכבר שמגיע לאריה וטופח לו על השכם...)

תכל'ס לא חידשתי יותר מדי על הנאמר פה אבל אם זה רק בשביל עוד טיפת עידוד זה מספיק לי.
הרבה הצלחה לכולנו!!
 

מרים יעל

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
איור וציור מקצועי
תכל'ס לא חידשתי יותר מדי על הנאמר פה אבל אם זה רק בשביל עוד טיפת עידוד זה מספיק לי.
מסכימה עם כל מילה שכתבתם, וכמובן תודה על העידוד!
שום אריה ושום עכבר, בתכל'ס כולנו יוצרים מפוחדים שרק רוצים לראות שהקהל מרוצה... ולכולם בכל שלב יש חששות, ולכולם בכל שלב כיף לשמוע שמעריכים את העבודה שלהם!
אז תודה
 

תמר21

משתמש סופר מקצוען
איור וציור מקצועי
עריכה והפקת סרטים
קודם כל - ההודעה מחכימה מאד.
ולמידע השני - למדת תסריטאות ובימוי! אה... זה אומר הכל...
הקוביות עם שברירי המידע, ההתרחשות המינורית וכל זה.
אה.
את מישמת יפה, אין מה לומר
וכנראה שבעקבותיך יש לצי'ירים העוסקים בקומיקס ללמוד תסריטאות ובימוי. כי קומיקס זה סוג של סרט, על הדף.
אז זה חשוב בדיוק כמו עריכת סרטים...
עכשיו הבנו!
בהצלחה :)
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ת'

קסט תִּקְרַב רִנָּתִי לְפָנֶיךָ יי כִּדְבָרְךָ הֲבִינֵנִי:קע תָּבוֹא תְּחִנָּתִי לְפָנֶיךָ כְּאִמְרָתְךָ הַצִּילֵנִי:קעא תַּבַּעְנָה שְׂפָתַי תְּהִלָּה כִּי תְלַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:קעב תַּעַן לְשׁוֹנִי אִמְרָתֶךָ כִּי כָל מִצְוֹתֶיךָ צֶּדֶק:קעג תְּהִי יָדְךָ לְעָזְרֵנִי כִּי פִקּוּדֶיךָ בָחָרְתִּי:קעד תָּאַבְתִּי לִישׁוּעָתְךָ יי וְתוֹרָתְךָ שַׁעֲשֻׁעָי:קעה תְּחִי נַפְשִׁי וּתְהַלְלֶךָּ וּמִשְׁפָּטֶךָ יַעֲזְרֻנִי:קעו תָּעִיתִי כְּשֶׂה אֹבֵד בַּקֵּשׁ עַבְדֶּךָ כִּי מִצְוֹתֶיךָ לֹא שָׁכָחְתִּי:
נקרא  3  פעמים

אתגר AI

בעלי חיים בראשי תיבות • אתגר 134

לוח מודעות

למעלה