אישון

חיוכון

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
מה פירושה של מילה זו בהקשר של 'באישון לילה' ?
 

תמים

משתמש פעיל
נכתב ע"י חיוכון;1539193:
מה פירושה של מילה זו בהקשר של 'באישון לילה' ?

אני שמעתי פעם שהכוונה לאמצע הלילה.
[על בסיס שהאישון הוא אמצע העין, אז אמצע הלילה זה אישון לילה]
 

אשר לב

סופר, עורך וקופירייטר
פרסום וקופי
אכן אישון זה גזור מאישון בת העין.
כך מבארים המפרשים, על הפסוק במשלי:
"בערב יום באישון לילה".
 

מלפפון

משתמש סופר מקצוען
אגב, שימו לב שאישון מכיל בתוכו את השרש: י,ש,ן.
כמו לישון.
 

חיוכון

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י אופק רחב;1539207:
אכן אישון זה גזור מאישון בת העין.
כך מבארים המפרשים, על הפסוק במשלי:
"בערב יום באישון לילה".

עיינתי שם, וראיתי שמפרשים שם קצת אחרת
אישון מלשון שחרות וחושך.
לא כ"כ הבנתי כיצד 'אישון' מתחבר עם חושך, אבל זה מה שמפרשים שם.
 

שמואל גרינשטיין

יותר מעצב מגרפיקאי
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי DIP
צילום מקצועי
D I G I T A L
נכתב ע"י מלפפון;1539229:
אגב, שימו לב שאישון מכיל בתוכו את השרש: י,ש,ן.
כמו לישון.

אבל הבסיס של המילה הוא איש. - מכיון שדמותו של האיש המסתכל ניבטת על האישון של העומד מולו.

חני
 

אשר לב

סופר, עורך וקופירייטר
פרסום וקופי
נכתב ע"י חיוכון;1539243:
עיינתי שם, וראיתי שמפרשים שם קצת אחרת
אישון מלשון שחרות וחושך.
לא כ"כ הבנתי כיצד 'אישון' מתחבר עם חושך, אבל זה מה שמפרשים שם.

ביאור הגר"א (משלי ז, ט):
"ולכן נקרא אישון להקטין הענין כידוע, כמו אישון בת עין".

ובכדי להבין למה האישון מקטין - הרי ביאור:
"הַשָּׁחֹר שֶׁבָּעַיִן, מְצַמְצֵם וּמַגְבִּיל וְכוֹלֵל בְּעַצְמוֹ כָּל הַדְּבָרִים הַגְּדוֹלִים הָעוֹמְדִים לְנֶגְדּוֹ. כְּגוֹן הַר גָּדוֹל כְּשֶׁעוֹמֵד לִפְנֵי הַבַּת עַיִן, שֶׁהוּא הַשָּׁחֹר שֶׁבָּעַיִן, אֲזַי נִגְבָּל כָּל הָהָר בְּתוֹךְ הַבַּת עַיִן שֶׁרוֹאֶה אוֹתוֹ. כִּי הַשַּׁחֲרוּת שֶׁבָּעַיִן הוּא מְצַמְצֵם כָּל הַדְּבָרִים הַגְּדוֹלִים וְנִכְלָלִין וְנִרְאִין בְּתוֹכוֹ, וְעַל יְדֵי זֶה רוֹאִין וּמַשִֹּיגִין הַדָּבָר שֶׁרוֹאִין" (ערוך מתוך ליקוטי מוהר"ן קמא, תורה ל).
 

חיוכון

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י אופק רחב;1539252:
ביאור הגר"א (משלי ז, ט):
"ולכן נקרא אישון להקטין הענין כידוע, כמו אישון בת עין".

ובכדי להבין למה האישון מקטין - הרי ביאור:
"הַשָּׁחֹר שֶׁבָּעַיִן, מְצַמְצֵם וּמַגְבִּיל וְכוֹלֵל בְּעַצְמוֹ כָּל הַדְּבָרִים הַגְּדוֹלִים הָעוֹמְדִים לְנֶגְדּוֹ. כְּגוֹן הַר גָּדוֹל כְּשֶׁעוֹמֵד לִפְנֵי הַבַּת עַיִן, שֶׁהוּא הַשָּׁחֹר שֶׁבָּעַיִן, אֲזַי נִגְבָּל כָּל הָהָר בְּתוֹךְ הַבַּת עַיִן שֶׁרוֹאֶה אוֹתוֹ. כִּי הַשַּׁחֲרוּת שֶׁבָּעַיִן הוּא מְצַמְצֵם כָּל הַדְּבָרִים הַגְּדוֹלִים וְנִכְלָלִין וְנִרְאִין בְּתוֹכוֹ, וְעַל יְדֵי זֶה רוֹאִין וּמַשִֹּיגִין הַדָּבָר שֶׁרוֹאִין" (ערוך מתוך ליקוטי מוהר"ן קמא, תורה ל).

אז אם אישון מקטין, מה זה אישון לילה ?
 

אשר לב

סופר, עורך וקופירייטר
פרסום וקופי
נכתב ע"י חיוכון;1539255:
אז אם אישון מקטין, מה זה אישון לילה ?

אלו הם דברי הביאור הגר"א:

בנשף בערב גו'. כי ד' זמנים הן:

בלילה - זמן התחלת הלילה שנעדר היום, הוא נקרא נשף, מלשון שף מדוכתיה. ולכן אמרו תרי נשפי הוי, כלומר שנשף היום וזה אינו לילה עדיין אלא שנשף היום והתחיל להחשיך.

בערב - הוא התחלת הלילה, והוא צאת הכוכבים שמעורב היום עם הלילה.

באישון לילה - הוא בתוך הלילה ממש, שאז הוא חושך ואינו נראה איש רק בדוחק ובקרוב, ולכן נקרא אישון להקטין הענין, כידוע, כמו אישון בת עין.

ואפילה - הוא קודם היום, שאז חושך מחושך.

והענין שימי העולם הזה נקראים לילה, והתורה הוא האור שבה מאיר העוה"ז, והן ד' תורות פרד"ס. וכאשר יפסוק אדם מללמוד, דרך לשכוח מתחילה סודות התורה ואח"כ רמז ואח"כ דרוש ואח"כ פשט, ואז הוא באפילה ממש שאין בו אור כלל.

עד כאן לשונו, ותודה על שזכיתי ללמוד תורה בלילה.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
כמו"כ יש בפסוק (משלי כ, כ) "מְ֭קַלֵּל אָבִ֣יו וְאִמּ֑וֹ יִֽדְעַ֥ךְ נֵ֝ר֗וֹ (באישון) בֶּאֱשׁ֥וּן חֹֽשֶׁךְ", וגם כאן מפרש ה"מצודות": ענין שחרות וחושך, וכן 'באישון לילה'.
אם מחפשים שורש, ראוי לציין כי א' וע' עשויות להתחלף, בהיותן מאותו מוצא פה, ו"אשון" ו"עשן" שניהם מחשיכים...
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיג

א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ עַבְדֵי יי הַלְלוּ אֶת שֵׁם יי:ב יְהִי שֵׁם יי מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:ג מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם יי:ד רָם עַל כָּל גּוֹיִם יי עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ:ה מִי כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת:ו הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ:ז מְקִימִי מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן:ח לְהוֹשִׁיבִי עִם נְדִיבִים עִם נְדִיבֵי עַמּוֹ:ט מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה הַלְלוּיָהּ:
נקרא  9  פעמים

לוח מודעות

למעלה