אין קטיגור נעשה קטירוג

דוכסוסטוס

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
בעוד בשם התואר 'קטגור' 'קטגוריה' מתמקמת הג' לפני הר' הרי שבהטיות הפועל היא מגורשת לאחריה 'לקטרג' 'קטרוג'
התופעה לא קיימת בהטיות הפועל של שם התואר ההופכי המקביל 'סנגור' כששם שומרת הר' על מקומה 'לסנגר'

לדעת ויקיפדיה מקור המילה הוא מיונית אך במקורותנו בערוך מפרש כי היא תוצר של קורא תיגר

מה הפשר העניין
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בעזהי"ת

א. יישר כח על ההחכמה!
ב. לא הצלחתי למצוא את זה בערוך. בכל מקרה, יש הרבה מילים שנלקחו מיונית וחז"ל מצאו להם נוטריקון בלה"ק (כמו פרוזבול ועוד), וייתכן שזו אחת מהן. מה שכתוב בערוך שמצאתי הוא "פירוש מלשון רכיל".
ג. ע"ד האפשר, אולי האותיות נהפכו כי הרבה יותר קל להגות ר' לאחר ט' בשוא מאשר ג'. עשה חיפוש בתנ"ך ובמשנה ותראה שלעולם אין ג' לאחר ט' (חוץ ממקום אחד במשנה - אסטגיות). אמנם בגמרא יש בשורש ט.ג.נ, ועל כך אין לי תשובה. זה לא רעיון שלי, ערן שרעבי הראה לי שלא רק שהמלה "גט" לא מופיעה בתנ"ך, אלא האותיות ג' וט' לעולם לא מחוברות לא בתנ"ך ולא בגמרא! חוץ מהמלה "גט" בעצמה כמובן. ואולי כאן זה דומה. אז איך האקדמיה של חז"ל קיבלו את המילה "קטיגור"? לא יודע. אולי זה העניין, שמדובר בטיפוס שלילי וקשה, והקושי בא לידי ביטוי בהגייה.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
טג"ן לא קשיא, כי השורש מופיע בבניינים הכבדים והט' אינה שוואית.
 

צל אדם

משתמש פעיל
נכתב ע"י חכמופרוג;n4933901:
לדעת ויקיפדיה מקור המילה הוא מיונית אך במקורותנו בערוך מפרש כי היא תוצר של קורא תיגר

בערוך מופיע הולך רכיל
בפי' הרע"ב לאבות פ"ד מי"א מפרש קטיגור - מליץ רע. ולשון קטיגור, קורא תגר. וסניגור שהוא הפך קטיגור, פירושו שונא תגר:
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיד

א בְּצֵאת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם בֵּית יַעֲקֹב מֵעַם לֹעֵז:ב הָיְתָה יְהוּדָה לְקָדְשׁוֹ יִשְׂרָאֵל מַמְשְׁלוֹתָיו:ג הַיָּם רָאָה וַיָּנֹס הַיַּרְדֵּן יִסֹּב לְאָחוֹר:ד הֶהָרִים רָקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ה מַה לְּךָ הַיָּם כִּי תָנוּס הַיַּרְדֵּן תִּסֹּב לְאָחוֹר:ו הֶהָרִים תִּרְקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ז מִלִּפְנֵי אָדוֹן חוּלִי אָרֶץ מִלִּפְנֵי אֱלוֹהַּ יַעֲקֹב:ח הַהֹפְכִי הַצּוּר אֲגַם מָיִם חַלָּמִישׁ לְמַעְיְנוֹ מָיִם:
נקרא  8  פעמים

אתגר AI

חלון ראווה • אתגר 123

לוח מודעות

למעלה