דיון איך מפשטים דברים וכותבים לא ספרותי

שלמה שקד

יוצר תוכן
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
D I G I T A L
בס"ד

נתבקשתי לכתוב טורים לעיתון שכונתי או משהו כזה (אין לי מושג בדיוק)
בנושא כלכלה, מישהו התחיל לכתוב ועזב ואני צריך להמשיך.
אז יש לי שתי בעיות: הראשונה - שהקודם החל לפרסם בעידן הקורונה שכיום פסה
בטח ברמה של לכתוב תובנות פיננסיות לאורה,
השנייה והעיקרית - שכתבתי משהו והחזירו לי מייל כדלהלן:

אני לא מחפש פה סיפור דרמה עם תאור מציאות מדוייק של מה שמתרחש
אני לא מחפש כתיבה ספרותית
אני מחפש תובנה פשוטה וברורה שתהיה כתובה בצורה קלילה וכיפית לקריאה לבן אדם שמרפרף בעיתון.


זה מה שאני כתבתי:

בס"ד


מוטי יצא מבית הכנסת אחרי תפילת שחרית, הולך לאחוריו ביראת כבוד מפריח נשיקה לכיוון ארון הקודש, "מה קרה" תהה בקול כשראה את ההתגודדות מול לוח המודעות שבחצר, "כולם פשוט מסתכלים על המודעה המבשרת שהערב תימסר הרצאה מרתקת על כלכלה במתנ"ס השכונתי" כך הסביר לו מוישי הבן של הגבאי שעמד לידו, "אה בנושא כלכלה… לא, זה לא בשבילי אני מסודר" הפטיר מוטי ועזב את המקום בצעדים נמרצים.

ישנם הרבה אנשים שנרתעים מלשתף פעולה או אפילו רק לשמוע הרצאה בנושאי כלכלה, "המצב הכלכלי שלי מצויין" הם אומרים לעצמם "בסוף החודש אפילו נשאר לי כסף לחיסכון" הם ממש מרוצים ממצבם וטופחים לעצמם על השכם.

אבל זה לא חכם ולא יעיל. כי למרות שיש אדם שמרוויח יפה אם הוא לא יתייעל בהוצאות והכוונה בייעול זה לא להוריד את רמת החיים וההנאות, רק ליהנות מאותם דברים בפחות כסף, בסוף הוא ישלם על זה בריביות. בחיים תמיד יש הפתעות והוצאות חריגות שקופצות, זה יכול להיות משהו שנשבר ודורש תיקון של כמה אלפים או צורך לקנות שוטנשטיין חדש כי הש"ס הישן בלה, ואם אין לו מזומן כי הוא לא התייעל להוציא פחות על ההוצאות השוטפות, הוא פשוט ייקח הלוואה בריביות גבוהות, לא חבל?

אז גם אם כרגע כשאתם מדפדפים בעיתון בנחת אתם חשים נינוחים עם היתרה השוכנת אחר כבוד בחשבון הבנק שלכם, מומלץ מאוד לשבת עם עצמכם ולחשב כל הוצאה קבועה, האם אני משלם עבורה מחיר הוגן? אולי יש לנותן השירות מתחרים שנותנים אותה במחירים יותר אטרקטיביים, אולי יש מכשיר שנותן את אותה תפוקה בעלות הרבה יותר נמוכה?

כן גם אתם בעלי בתים חשובים יכולים ללמוד איך להשתפר ואיך להפנות את הכסף שכרגע רק מתבזבז לאפיקים יותר מועילים ונחוצים.

אנשי עסקים רבים מעידים, ישיבה קבועה ומפוקסת לבחון את ההוצאות הקבועות חוסכת המון משאבים מבוזבזים. עד כאן.


בבקשה חברים יקרים תעזרו לי להבין מהי כתיבה לא ספרותית.
 

פרוגמטי

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
D I G I T A L

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
כמדומני שחלק מן העניין הוא ביטויים כמו:

הולך לאחוריו ביראת כבוד מפריח נשיקה לכיוון ארון הקודש
כך הסביר לו מוישי הבן של הגבאי שעמד לידו, "אה בנושא כלכלה… לא, זה לא בשבילי אני מסודר" הפטיר מוטי ועזב את המקום בצעדים נמרצים.
כאלו שמעניקים, מצד אחד, תחושה יותר אוטנטית של המקרה, אך מצד שני - לא מסייעים להבין את התחום הכלכלי, שהוא מטרת הטור. צעדיו הנמרצים של מוטי אינם מגדילים את יתרתו בבנק (אם כי הם מעידים על צורת התנהלותו, והיא משפיעה על חשבון הבנק...).

יתכן כי הדבר שמבקשים לבצע כאן, הוא לחתוך את התיאורים, להעניק תיאור יבש וקונקרטי (כלומר, מילים שלא היית מכניס בקורות חיים - שלא יכנסו לכאן), ולדבר בשפה בה היה מדבר אותו מוסר הרצאה מהסיפור, לו היה נדרש לשכנע את הקונה המדובר.
 

castamir

מהמשתמשים המובילים!
אינטרנט יש לכבודו?
יש.
חסימה טובה גם?
ב"ה.
מכאן ואילך מה עושה?
נכנס לאחד האתרים הכלכליים. לוקח תובנה כלכלית כלשהי. מגיש אותה לציבור בעריכה מחודשת ללא תוספות ספרותיות.


הקטעים הבאים (רוב הטור בעצם) נראים לי מעולים וללא תוספת ספרותית.


ישנם הרבה אנשים שנרתעים מלשתף פעולה או אפילו רק לשמוע הרצאה בנושאי כלכלה, "המצב הכלכלי שלי מצויין" הם אומרים לעצמם "בסוף החודש אפילו נשאר לי כסף לחיסכון" הם ממש מרוצים ממצבם וטופחים לעצמם על השכם.

אבל זה לא חכם ולא יעיל. כי למרות שיש אדם שמרוויח יפה אם הוא לא יתייעל בהוצאות והכוונה בייעול זה לא להוריד את רמת החיים וההנאות, רק ליהנות מאותם דברים בפחות כסף, בסוף הוא ישלם על זה בריביות. בחיים תמיד יש הפתעות והוצאות חריגות שקופצות, זה יכול להיות משהו שנשבר ודורש תיקון של כמה אלפים או צורך לקנות שוטנשטיין חדש כי הש"ס הישן בלה, ואם אין לו מזומן כי הוא לא התייעל להוציא פחות על ההוצאות השוטפות, הוא פשוט ייקח הלוואה בריביות גבוהות, לא חבל?

אז גם אם כרגע כשאתם מדפדפים בעיתון בנחת אתם חשים נינוחים עם היתרה השוכנת אחר כבוד בחשבון הבנק שלכם, מומלץ מאוד לשבת עם עצמכם ולחשב כל הוצאה קבועה, האם אני משלם עבורה מחיר הוגן? אולי יש לנותן השירות מתחרים שנותנים אותה במחירים יותר אטרקטיביים, אולי יש מכשיר שנותן את אותה תפוקה בעלות הרבה יותר נמוכה?

כן גם אתם בעלי בתים חשובים יכולים ללמוד איך להשתפר ואיך להפנות את הכסף שכרגע רק מתבזבז לאפיקים יותר מועילים ונחוצים.

אנשי עסקים רבים מעידים, ישיבה קבועה ומפוקסת לבחון את ההוצאות הקבועות חוסכת המון משאבים מבוזבזים. עד כאן.
 
נערך לאחרונה ב:

אשר לב

סופר, עורך וקופירייטר
פרסום וקופי
לדעתי, הם מבקשים כתיבה פשוטה וזורמת, שמדברת עם הקוראים בגובה העיניים (ומשתדלת כמה שפחות להטיף...)
אולי משהו כמו העריכה הקלילה הבאה שעשיתי לקטע:

מה קורה לנו כאשר אנחנו פוגשים מודעה המבשרת שהערב תימסר הרצאה מרתקת על כלכלה במתנ"ס השכונתי? האם המילה "כלכלה" מעוררת בנו תחושות חיוביות? האם אנחנו מעוניינים לשמוע עצות בנידון או שאולי זה מעורר בנו רתיעה?

אנשים רבים נרתעים מלשתף פעולה או אפילו רק לשמוע הרצאה בנושאי כלכלה, בטענות שונות כמו: "המצב הכלכלי שלי מצוין", "בסוף החודש אפילו נשאר לי כסף לחיסכון", הם מספרים לעצמם שהם ממש מרוצים ממצבם וטופחים לעצמם על השכם.

השאלה שאנחנו צריכים לשאול את עצמינו, היא: האם זה חכם ויעיל? כי במרבית המקרים, גם אם אנחנו מרוויחים יפה, אם לא נתייעל בהוצאות ונקבל הכוונה בייעול, בסוף נשלם על זה בריביות.

אנשים רבים מפחדים לקבל עצות כלכליות, בשל הפחד שיורו להם לקצץ בהוצאות ולרדת ברמת החיים, אולם האמת היא שאפשר לא להוריד כלום ברמת החיים וההנאות, ובכל זאת ליהנות מאותם דברים בפחות כסף.

חשיבה כלכלית נכונה תיקח בחשבון גם את ההווה וגם את העתיד. בחיים, תמיד יש הפתעות והוצאות חריגות שקופצות, זה יכול להיות משהו שנשבר ודורש תיקון של כמה אלפים או צורך לקנות שוטנשטיין חדש כי הש"ס הישן בלה. אם אין לך מזומן בכיס באופן תמידי, הסיבה היא כי כי לא למדת להתייעל ולהוציא פחות על ההוצאות השוטפות.

אז גם אם כרגע אתם מדפדפים בעיתון בנחת ואתם חשים בנוח עם היתרה השוכנת אחר כבוד בחשבון הבנק שלכם, מומלץ מאוד לשבת עם עצמכם ולחשב כל הוצאה קבועה: האם אני משלם עבורה מחיר הוגן? אולי יש לנותן השירות מתחרים שנותנים אותה במחירים יותר אטרקטיביים, אולי יש מכשיר שנותן את אותה תפוקה בעלות הרבה יותר נמוכה?

כן, גם אתם יכולים ללמוד איך להשתפר ואיך להפנות את הכסף שכרגע רק מתבזבז, לאפיקים יותר מועילים ונחוצים.

אנשי עסקים רבים מעידים, כי ישיבה שבועית קבועה ומפוקסת בה הם בוחנים את ההוצאות הקבועות ואת היכולת שלהם לחסוך, לשים בצד, להציב יעדים ומטרות ולהשקיע לעתיד - חושפת בפניהם משאבים רבים מבוזבזים.
 
נערך לאחרונה ב:

שלמה שקד

יוצר תוכן
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
D I G I T A L
@אשר לב

תודה רבה על ההצעת עריכה מפורטת,
ולכולכם על העצות והכיוונים הנכונים.
 

ביזנסטורי - אילה

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
עריכה והפקת סרטים
לא קראתי מה הגיבו,
אבל לדעתי כל הקטע מצוין חוץ מהפיסקה הראשונה.

(עכשיו אני קוראת ואולי זה מה שהתכוון גם קסטמיר.((כן? ככה זה קסטמיר בעברית?
ואגב, יש משמעות לשם הזה?)))
 

.Ana

משתמש פעיל
תעדכן אותנו מה היה בסוף?
זה הכי חשוב.
בסופו של דבר, קראתי פה סיפור:
היה היה יהודי אחד שכותב (לא רע בכלל) פה ושם, ובאה לידו הזדמנות לכתוב בעיתון שכונתי או משהו כזה, אין לו מושג בדיוק, אבל הוא מבין בערך שעליו לכתוב בנושא כלכלה.
אז הוא שינס את מקלדתו וכתב. לא שכח את הבס"ד והשקיע בכל תו, ולבסוף התוצאה השביעה את רצונו.
לחץ הוא על ה"שלח", חצי בטוח חצי מהוסס, ונכנס לפרוג בינתיים, עד שתגיע התשובה מהעורך.
והגיעה התגובה והרי היא כלשונה:
אני לא מחפש פה סיפור דרמה עם תאור מציאות מדוייק של מה שמתרחש
אני לא מחפש כתיבה ספרותית
אני מחפש תובנה פשוטה וברורה שתהיה כתובה בצורה קלילה וכיפית לקריאה לבן אדם שמרפרף בעיתון.
ואחרי קריאה חוזרת ונשנית של הדברים, הוא העתיק אותה לפרוג מילה במילה, ושיתף את הכותבים, חבריו לקסת ולדיו,
שיהיו עמו במתח ובצרה.
לא יודעת מה עם כולכם, אבל אותי הסיפור הזה סיקרן ואני מצפה לשמוע את המשך העלילה.
 
נערך לאחרונה ב:

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
@אשר לב - וואו! כתיבה מעולה ועושה את העבודה.
גם אני עם אלו שאומרים שרק הפסקה הראשונה בעייתית מבחינת דרישות הלקוח, והשאר בסדר מבחינה אי-ספרותית.
ואכן, הדרישה בהחלט מעניינת :)
 

הדוויג

עורך תוכן ראשי
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עריכה תורנית
הנקודה היא לא טקסט ספרותי או לא ספרותי. הנקודה היא שסגנון הטקסט יהיה תואם למטרה שלו.
סיפור צריך להיות מנוסח כמו סיפור, חוזה צריך להיות מנוסח כמו חוזה, וטור כלכלי צריך להיות מנוסח כמו טור כלכלי.
טור אינפורמטיבי מטבעו אמור להיות דל בהתרחשויות, בדמויות, בדיאלוגים ובתיאורים. כי הוא לא בא לרגש את הקורא אלא להעביר לו אינפורמציה.
עדיין זה לא אומר שטור אינפורמטיבי לא יכול להיות קריא ומרתק, והגירסה של אשר לב תוכיח.
 

שלמה שקד

יוצר תוכן
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
D I G I T A L
תעדכן אותנו מה היה בסוף
בטח, חבריי לקהילה הכל כך פורייה ומועילה, נתעדכן ביחד, שלחתי להם משהו מתוקן ברוח הערותיכם, מחכה עכשיו לתגובתם.

רק מקווה שהם לא יושבים פה בפורום, זה יהיה ממש פאדיחה
 

שלמה שקד

יוצר תוכן
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
D I G I T A L
הנקודה היא לא טקסט ספרותי או לא ספרותי. הנקודה היא שסגנון הטקסט יהיה תואם למטרה שלו.
סיפור צריך להיות מנוסח כמו סיפור, חוזה צריך להיות מנוסח כמו חוזה, וטור כלכלי צריך להיות מנוסח כמו טור כלכלי.
טור אינפורמטיבי מטבעו אמור להיות דל בהתרחשויות, בדמויות, בדיאלוגים ובתיאורים. כי הוא לא בא לרגש את הקורא אלא להעביר לו אינפורמציה.
עדיין זה לא אומר שטור אינפורמטיבי לא יכול להיות קריא ומרתק, והגירסה של אשר לב תוכיח.
אתה כנראה צודק, בכל זאת אני שואל כי לא מדובר בטור לגלובס או משהו כזה הטור נועד לעלון פרסומות כזה שכונתי, האם לא צריך להוסיף בו מעבר למידע האינפורמטיבי משהו שימשוך את עין הקורא?
 

אשר לב

סופר, עורך וקופירייטר
פרסום וקופי
האם לא צריך להוסיף בו מעבר למידע האינפורמטיבי משהו שימשוך את עין הקורא?

בדרך כלל, מה שמושך את עין הקורא זו כותרת פשוטה שמגדירה היטב את התועלת שתצמח לו מקריאת הכתבה.
(לדוגמא, במקרה דנן: איפה הכסף? / סודו הגדול של הכסף הקטן / למה אנחנו נרתעים מתובנות כלכליות וכו').
ההמחשה הטובה ביותר היא, איזה הודעות עוצרות אותנו כשאנחנו מדפדפים בין ה'הודעות החדשות' ב'פרוג'.
באופן טבעי, הודעה שתדבר על נושא שאנחנו מתעניינים בו, תבלוט ותצוף מעל פני כל ההודעות. ככה אנחנו בנויים.
במקרים רבים, כחובבי ספרות אנחנו שוכחים שמה שמעניין ו'מרתק' אותנו, משעמם את הקורא המצוי.
ולעומת זאת, נושאים שמשעממים אותנו, עשויים לעורר עניין רב בקרב הציבור שמתעניין בהם.
לכן, יש סיכוי גדול שדווקא תובנה כלכלית פשוטה, שמונגשת בשפה פשוטה, מעשית ומקורקעת, היא זו שתצוד את עיני הקורא ותגרום לו להישאב פנימה.
זה הכלל הראשון בכתיבה שיווקית נכונה: לפנות אל קהל היעד בשפה שלו.
 
נערך לאחרונה ב:

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

18.11

י"ז חשוון


וובינר מרתק!

המדריך (הלא שלם) לסטוריטלינג

הרצאה ייחודית עם ירון פרל ממשרד הפרסום מקאן, על עולם הסטוריטלינג. מספרי סיפורים נולדים ככה או שאפשר ללמוד את זה? מה הופך סיפור אחד ל״תעירו אותי כשזה מסתיים״ ואחר ל״ספרו לי את זה שוב!״, והקשר לעולם הקריאייטיב.

הכניסה חופשית!


19.11

י"ח חשוון


פתיחת

קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI

קורס מקוצר


19.11

י"ח חשוון


אירוע שיתופים ייחודי

בוטים מספרים על עצמם

בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.

הכניסה חופשית!


25.11

כ"ד


פתיחת

קורס פרסום קופי+

מלגות גבוהות!


27.11

כ"ו חשוון


פתיחת

קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות

מלגות גבוהות!


27.11

כ"ו חשוון


פתיחת

קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!

מלגות גבוהות!


27.11

כ"ו חשוון


נפתחה ההרשמה!

קורס צילום חוץ, אירועים וסטודיו - עם בינה מלאכותית!

מלגות גבוהות!


הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  53  פעמים

אתגר AI

הצבע הירוק • אתגר 23

לוח מודעות

למעלה