איך מנקדים ? ר.ת.ת.

חיוכון

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
"יש לעמוד באימה ברתת ובזיע..."

איך מנקדים את המילה 'ברתת'
האם
בִּרְתֵּת או בְּרֶתֶת
והאם ה'ת' הראשונה דגושה או לא ?

אשמח לשמוע גם נימוק דקדוקי לזה.

תודה.
 

חיוכון

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
בלי 'ב' אני חושב שזה די ברור שכך, השאלה היא כשמתווסף 'ב' האם משתנה הניקוד.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
המלה המקורית (הושע יג, א) היא רְתֵת. הצורה רֶתֶת היא של העברית המודרנית ויוחדה לציון בעיה רפואית של עווית והתכווצויות שרירים. אולי עם הזמן התרחבה ו'בלעה' את הצורה המקורית.
בִּרְתֵת - החיריק תחת הבי"ת היא תנועה קלה (היא היתה אמורה להיות שווא נע, ומפני הכלל שאין שני שוואים נעים רצופים השווא הראשון הופך לתנועה קלה), השווא תחת הרי"ש מרחף ולא יבוא אחריו דגש קל.
 

חיבה יתרה

משתמש מקצוען
נדמה לי שהת' הראשונה אמורה להיות דגושה.
נימוק?
אין לי,
לצערי..
אבל תיכף יבואו המבינים ונחכים
 

חיוכון

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י אפכא מסתברא;898951:
המלה המקורית (הושע יג, א) היא רְתֵת. הצורה רֶתֶת היא של העברית המודרנית ויוחדה לציון בעיה רפואית של עווית והתכווצויות שרירים. אולי עם הזמן התרחבה ו'בלעה' את הצורה המקורית.
בִּרְתֵת - החיריק תחת הבי"ת היא תנועה קלה (היא היתה אמורה להיות שווא נע, ומפני הכלל שאין שני שוואים נעים רצופים השווא הראשון הופך לתנועה קלה), השווא תחת הרי"ש מרחף ולא יבוא אחריו דגש קל.
תודה רבה.
הועיל לי מאד.

אגב, מאד מעניין.
המפרשים על הפסוק בהושע כותבים שמקור מילה זו היא בארמית.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
ימחל לי מר אם אחלוק על כב' בהבנת דברי המפרשים. לצערי אין תח"י פירוש המלבי"ם, ומבין המפרשים שלפני רק מצודת ציון מביא סימוכין להסבר של רתת כ'רעד' את תרגום אונקלוס למלה 'רעד' ('יאחזמו רעד') משירת הים - רתיתא. אבל גם בפסוק שלפנינו בהושע מתרגם תרג' יונתן את המלה 'רתת' - רתיתא. המסקנה שלי היא, שהמצודות מסביר את פירוש המלה 'רתת' כ'רעד' על פי התרגום השווה לשתי המלים: רתיתא.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיב

א הַלְלוּיָהּ אַשְׁרֵי אִישׁ יָרֵא אֶת יי בְּמִצְוֹתָיו חָפֵץ מְאֹד:ב גִּבּוֹר בָּאָרֶץ יִהְיֶה זַרְעוֹ דּוֹר יְשָׁרִים יְבֹרָךְ:ג הוֹן וָעֹשֶׁר בְּבֵיתוֹ וְצִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד:ד זָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹר לַיְשָׁרִים חַנּוּן וְרַחוּם וְצַדִּיק:ה טוֹב אִישׁ חוֹנֵן וּמַלְוֶה יְכַלְכֵּל דְּבָרָיו בְּמִשְׁפָּט:ו כִּי לְעוֹלָם לֹא יִמּוֹט לְזֵכֶר עוֹלָם יִהְיֶה צַדִּיק:ז מִשְּׁמוּעָה רָעָה לֹא יִירָא נָכוֹן לִבּוֹ בָּטֻחַ בַּיהוָה:ח סָמוּךְ לִבּוֹ לֹא יִירָא עַד אֲשֶׁר יִרְאֶה בְצָרָיו:ט פִּזַּר נָתַן לָאֶבְיוֹנִים צִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד קַרְנוֹ תָּרוּם בְּכָבוֹד:י רָשָׁע יִרְאֶה וְכָעָס שִׁנָּיו יַחֲרֹק וְנָמָס תַּאֲוַת רְשָׁעִים תֹּאבֵד:
נקרא  16  פעמים

אתגר AI

דף חדש • אתגר 121

לוח מודעות

למעלה