זה השלב השני.מורה ג'ינג'ית זה לא ממש סיפור בהמשכים, זה מקבץ סיפורים סביב דמויות והווי משותפים.
כתיבת ספר היא כמו ניהול עסק מסחרי והחלוקה לפרקים שיכת למחלקת שימור לקוחות.
כל סיפור כמעט מכיל גם רגעי שפל וחלקים פחות מעניינים שעלולים לגרום לקוראים לעזוב.
כדי לשמור את הקורא מרותק עד סוף הספר - הדרך הקלה היא חלוקה לפרקים שנגמרים ברגעי שיא.
התרחשות | גיבור/ה ראשי/ת | גיבור/ה משני/ת | זיכרונות מהעבר |
---|---|---|---|
פרק א' | פירוט מה מתרחש בפרק | פירוט מה מתרחש בפרק | |
פרק ב' | פירוט מה מתרחש בפרק | ||
פרק ג' | פירוט מה מתרחש בפרק |
תסבירי את עצמךסיפור ארוך, בהמשכים או שלא, במיוחד ראשון, זה כמו לקלוע חלה.
מתחילים, ממשיכים, וחוזרים לקלוע את ההחלה שוב פעם.
מה שכן יש להיזהר בסיפור ארוך, וזה שיהיה סיפור.
זה קורה בעיקר בסיפור בהמשכים, (כנראה שספרים שלא בהמשכים שזה קרה בהם מעולם לא יצאו לאור)
אבל יש סופרת מסוימת,
שכותבת סיפור בהמשכים,
ורואים שהוא לא ממש תוכנן קודם, הוא פשוט החל להיכתב, ולהפרסם תוך כדי,
והוא פשוט לא קורה.
מתחילה סצנה אחת, לא נהיית ממנה עלילה, והסיפור עובר לסצנה הבאה, בתקווה שממנו תצא עלילה.
וחוזר חלילה.
הסיפור כבר בפרק מתמשך, 50+ והוא עדיין לא החל.
ואדגיש שמדובר באחת הטובות בשטח, וזה לא פעם ראשונה שזה קורה לה.
וזה מעצבן. ומרגיש שפן ניסיון.
ולו זה לא היה מתפרסם בהמשכים, זה לא היה קורה.
אני למדתי ההפך לגמרי.הייתי פעם אצל קורס של אסתר קווין והיא הראתה לנו דוגמה מעולה לתכנון סיפור בהמשכים
אני כותבת כאן את הרעיון
התרחשות גיבור/ה ראשי/ת גיבור/ה משני/ת זיכרונות מהעבר פרק א' פירוט מה מתרחש בפרק פירוט מה מתרחש בפרק פרק ב' פירוט מה מתרחש בפרק פרק ג' פירוט מה מתרחש בפרק
וכן על זה הדרך...
דמות של פעילה בפרק מסוים המשבצת שלה תהיה ריקה.
ככה את רוקמת את הדמויות והכל מסודר לך, מי עשתה/מתי/למה/במקביל מי/וכו..
בהצלחה רבה!
בוודאי. לא חשבתי אחרתאני למדתי ההפך לגמרי.
קודם כל בונים את העלילה ואז מחלקים לפרקים.
איזה חלק?תסבירי את עצמך
לי אישית מפריעה הטבלה.בוודאי. לא חשבתי אחרת
העלילה חייבת להיות קיימת קודם כל. נקודה.
אבל הארגון של רצף האירועים וההתפתחות היא מעולה על ידי טבלה.
ואו יצא מבולגן.לי אישית מפריעה הטבלה.
בד"כ אני בונה את העלילה הראשונית (וזה נראה כמו דף של פצצת אטום )
וזה מתחיל כך:
- אמירה (כבר סיפרתי לכם שאני שונאת מסר) אבל בכל אופן - מה אני באה לספר לעולם בסיפור שלי.
האמרה היא הזרמים התת קרקעיים הזורמים מתחת לפני השטח ומשפיעים על המערכת כולה.
- אחרי שמצאתי אמרה שנוגעת ללבי (או לליבה של העורכת), אני אתחיל לבדוק איך אני מעבירה אותה הלאה.
אני יכולה לשלב את האמרה מספר פעמים בסיפור, אך בכל פעם זה יתרחש בזמן אחר / במקום אחר / לדמות אחרת ולפעמים גם יגרור תוצאה שונה.
סיפור ארוך בשונה מסיפור קצר חייב לטעמי להכיל את האמרה (מעבר למסר) אחרת נמצא את עצמנו (בעצם, כבר מצאנו), קוראים סיפור קצר שנכתב ב600 עמודים.
וזהו. הבסיס מוכן. עברנו לשכבה שניה.
בשכבה זו יש שיעדיפו לעבוד עם טבלה מסודרת ומאורגנת, אותי זה מצחיק. כתיבה זה דבר כל כך פורץ שורות, איך אפשר לעבוד עם כללים שמחייבים אותך לעבוד לפיהם. (אבל לא לכולם יש קש"ר מוגבר כמו שיש לי, אז יכול להיות שאולי יש אנשים שיהנו מהטבלה). שכבה שניה אצלי מחולקת אחרת.
הכי קל להדגים את הסיפור בהשוואה להפקה (זה החגורה העליונה בניק שלי). ביננו, סיפור ארוך כמוהו כהפקה.
ובגלל שבכתיבה למדתי כללים שעיצבנו אותי (והחליטו לי שהכל צריך להיות כתוב בערך לפני שמתחילים לכתוב, ואני לא הסכמתי. עד שאני לא מכירה טוב את הדמויות שלי אני לא מוכנה להחליט מה יעבור עליהם בדיוק, בערך - לא אכפת לי. אבל איך בדיוק הם יפעלו בדרך למכולת כשיפגשו את המכשפה - לא רוצה.).
אז עברתי לכללים של הפקה. ואו, איזה עולם יצירתי ומהמם!
ואם הפקה - אז עד הסוף.
אז פגישה ראשונה כבר אמרנו - יושבים כל צוות ההפקה וחושבים יחד - מה ישאר בסוף לצופים / משתתפים, מה האמרה שלנו! (לפעמים זו המכשיר החדש שמצאה המפיקה שיודע... אבל בד"כ לא.)
בגישה הזו בד"כ סוגרים על מקור השראה: זה יכול להיות כל דבר שהו, מסמיילי, קורונה, תהליך גדילה של תינוק, בית ספר, חנות ממתיקים ועוד כיד הדמיון הטובה, מקור ההשראה יסייע לאמרה המרכזית.
ואז. כשהבסיס הראשונה מוכן זה הזמן לחלוקת עבודה: מפיקה, מפיקה תכנית, בימאית, יזמית....
כך גם בסיפור.מה יהיה החלק של ההתחלה (ולא של שבע פרקים ראשונים!) של הסוף, של הסבתא שנפטרה ל"ע, של המגפה שפרצה, של השכנה הקרציה, של הזיכרונות מהעבר, של הפגישה המחודשת, לפניה, אחריה.
וזהו. מתחילים.
כמובן, לא לשכח לבנות תפאורה שמתאימה לשחקנים ולאווירה, לא לשכח סבטקסטים (זה התפקיד של הבמאית, והתעסקות עם דמות כמוה כליהוק), לא לפספס קטעי הפתעה.
והכי חשוב! רגעי שיא!
היום המגמה היא שכל קטע בהפקה מתעלה על הקודם. גם בספר יש להתקדם ולהתעלות על עצמך בכל קטע מחדש.
ולפרוש בשיא!
אבל בשביל זה לא צריך טבלה.בהתחלה כתבתי בלי טבלה, אחכ ראיתי שחייבים...
אי אפשר להעלות כל יום את גיבורת הסיפור שני קומות עד לבית, ובפרק שלושים ושלוש לגרום לה להודות על כך שהיא גרה בקומה ראשונה
אבל בשביל זה לא צריך טבלה.
צריך להכיר את הדמויות היטב - היטב - היטב!!!
אסכם מה שאני חושבת שהבנתי מדבריך, תקני, הוסיפי וכדומה כיד הנכונות הטובה עליך.איזה חלק?
לגמרי.אבל אם האברך שאותו אני מלווה בסיפורי, ייקח תפוח ל'כולל', וסיבי התפוז יתקעו לו שעתיים מאוחר יותר בפה. פידחתי.
אסכם מה שאני חושבת שהבנתי מדבריך, תקני, הוסיפי וכדומה כיד הנכונות הטובה עליך.
את אומרת, שכתיבה חיבת להיות מתוכננת מראש בצורה כזו שכל פרק יהיה בנוי עם תכלית ומטרה. כדי לא להגיע למצב של סיפור בפרק 50 ושום דבר עוד לא התרחש בו.
האם כך?
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
26.09
כ"ג אלול
פתיחת
קורס מאסטר בשיווק דיגיטלי
מלגות גבוהות!
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קיד
א בְּצֵאת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם בֵּית יַעֲקֹב מֵעַם לֹעֵז:ב הָיְתָה יְהוּדָה לְקָדְשׁוֹ יִשְׂרָאֵל מַמְשְׁלוֹתָיו:ג הַיָּם רָאָה וַיָּנֹס הַיַּרְדֵּן יִסֹּב לְאָחוֹר:ד הֶהָרִים רָקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ה מַה לְּךָ הַיָּם כִּי תָנוּס הַיַּרְדֵּן תִּסֹּב לְאָחוֹר:ו הֶהָרִים תִּרְקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ז מִלִּפְנֵי אָדוֹן חוּלִי אָרֶץ מִלִּפְנֵי אֱלוֹהַּ יַעֲקֹב:ח הַהֹפְכִי הַצּוּר אֲגַם מָיִם חַלָּמִישׁ לְמַעְיְנוֹ מָיִם: