איך אומרים

בְּמוֹצָאֵי מְנוּחָה ... תַּרְאֵם נִסֶּיךָ עוֹשֶׂה גְדוֹלוֹת ... לִשְׁמֹעַ אֶל הָרִנָּה וְאֶל הַתְּפִלָּה

מִזְמוֹר לְתוֹדָה הָרִיעוּ לַיי כָּל הָאָרֶץ: עִבְדוּ אֶת יי בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה: דְּעוּ כִּי יי הוּא אֱלֹהִים הוּא עָשָׂנוּ (ולא) וְלוֹ אֲנַחְנוּ עַמּוֹ וְצֹאן מַרְעִיתוֹ: בֹּאוּ שְׁעָרָיו בְּתוֹדָה חֲצֵרֹתָיו בִּתְהִלָּה הוֹדוּ לוֹ בָּרְכוּ שְׁמוֹ: כִּי טוֹב יְהוָֹה לְעוֹלָם חַסְדּוֹ וְעַד דֹּר וָדֹר אֱמוּנָתוֹ:

חולדי

משתמש חדש
:)תשלט במעשיך
:eek:או תשלוט על מעשיך?

:)תרגול במילים...
:eek:או תרגול על מילים...

יש למשהוא כלל מסודר?:cool:
 

עפרה

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
לדעתי:
תרגול מילים (בלי שום אות שימוש)
שלוט במעשיך.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
יש מקום ל'תרגול במלים' שמשמעו 'תרגול באמצעות מלים', להבדיל מתרגול באמצעות משפטים ('תרגול במשפטים') או ציור ('תרגול בציור') או תנועה ('תרגול בתנועה'). השאלה מה הכוונה.
 

חולדי

משתמש חדש
אין "לדעתי" אני רוצה לדעת מה הכלל הנכון בשפה ולא בדעה.
 

חולדי

משתמש חדש
לא כתבתי אות שימוש אלא אות יחס "ב" או מילת יחס "על"

נכתב ע"י עפרה;644366:
לדעתי:
תרגול מילים (בלי שום אות שימוש)
שלוט במעשיך.

התגובה מפורטת בכותרת
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
לא ראיתי כלל כזה לגבי הפועל 'לתרגל', אבל היקש פשוט מנגינה - מנגנים ב- ולא מנגנים על .
 

עפרה

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
אני לא חשבתי שמדובר על תרגול באמצעות מילים, אלא על תרגול של מילים.
ואולי כדאי שתביאי משפט לדוגמה כדי שאפשר יהיה להבין יותר במה מדובר ולהביע דעות חותכות יותר.

בקשר לנגינה שהבאת כדוגמה, איפכא - כשמדובר בשימוש באמצעי, בכלי, בחפץ מסייע - משתמשים באות השימוש ב', (כמו גם להכות בפטיש ולכתוב בעיפרון), ולכן מנגנים בפסנתר, אבל אני חושבת שכאן מדובר בעניין אחר ומילים אינן כלים. (כפי שלא תאמרי מנגנים בשירים, רק בפסנתר מנגנים, והשירים - מנגנים אותם ללא מילות יחס נוספות).
 

חיותה

משתמש רשום
אומרים בתפילה ועל ישלוט בנו יצה"ר.
משמע שזה נכון לומר לשלוט במעשים.
 

עפרה

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
דווקא אל ישלוט בנו במקרה הזה יותר נשמע כמו לשלוט בבני אדם, לא במעשים.
 

עפרה

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
למיטב ידיעתי יש גם לשלוט ב- וגם לשלוט על. אבל אני חושבת שבמשמעויות מסוימות מתאים יותר להשתמש בצורה זו, ובמשמעויות אחרות מתאימה יותר הצורה האחרת.
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
אנסה לחלק חלוקה משלי, ואני מקווה שדבריי הבאים נכונים, יעמדו נא לפני השופטים:

כאשר המושא הינו מרחב, המשפט הוא: "שולט ב"
"שליטה ב" - "קדאפי שלט בלוב". הוא פעל במרחב מסוים.
כאשר המושא הינו גוף, המשפט הוא: "שולט על"
קדאפי שלט על לוב. הוא פעל על גוף מסוים (הגוף הזה הוא במקרה גם מרחב).
אלו הן שתי המשמעויות, שכאשר הן מכוונות אל מושא אחד (ארץ לוב), הן יוצרות ערפל מסוים.

לפעמים הגוף נתפס כמרחב על דרך השאלה.
"ראובן שלט בשמעון", מכלול המעשים והפוטנציאל של שמעון נתפס כמרחב מסויים, וראובן שולט במרחב הזה.
 

חולדי

משתמש חדש
תודה לכולכם, עפרה, הנה דוגמא לשאלתי. לדג' תרגול בנושא במתמטיקה.
אומרים תרגול בסדרות חשבוניות או תרגול על סדרות חשבוניות????
 

עפרה

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
אני עדיין חושבת שמתרגלים סדרות חשבוניות, ולא מתרגלים בהן. (אפשר תרגול של-)
בכל אופן 'ב' ודאי טוב יותר מ'על'.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
בחרתי ב'ב' מתוך השערה שבד"כ ניתנת סדרה חשבונית שחסרים בה מרכיבים ויש להשלים אותם, ועל כן 'ב' מתאים.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


קהילת פרוג מודה לקב"ה יחד עם כלל ישראל על חיסולו של רב המרצחים מלבנון

בְּמוֹצָאֵי מְנוּחָה ... תַּרְאֵם נִסֶּיךָ עוֹשֶׂה גְדוֹלוֹת ... לִשְׁמֹעַ אֶל הָרִנָּה וְאֶל הַתְּפִלָּה

א מִזְמוֹר לְתוֹדָה הָרִיעוּ לַיי כָּל הָאָרֶץ:ב עִבְדוּ אֶת יי בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה:ג דְּעוּ כִּי יי הוּא אֱלֹהִים הוּא עָשָׂנוּ (ולא) וְלוֹ אֲנַחְנוּ עַמּוֹ וְצֹאן מַרְעִיתוֹ:ד בֹּאוּ שְׁעָרָיו בְּתוֹדָה חֲצֵרֹתָיו בִּתְהִלָּה הוֹדוּ לוֹ בָּרְכוּ שְׁמוֹ:ה כִּי טוֹב יְהוָֹה לְעוֹלָם חַסְדּוֹ וְעַד דֹּר וָדֹר אֱמוּנָתוֹ:
נקרא  20  פעמים

אתגר AI

תחל שנה וברכותיה • אתגר 117

לוח מודעות

למעלה