דיון איזהו השיר #7 - דימויים - נספח

קוביד

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
מוריופ, שיר מקסים ומלוטש.
אני-רק-שאלה,
לא הבנתי את החלוקה של אש ומים, במקורותינו שניהם יכולים לבטאות את הקדושה ולהיפך.
במקביל ל'מהול במים' של הבית השני, רצוי להוסיף את האש בבית השלישי.
'מצווח נחושה' נגזר ממצח נחושה?
מיוחד!
 

מוריופ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
תודה רבה!
אני-רק-תשובה
לא כל כך התייחסתי למשמעות האש והמים המלאה בכתיבה
יותר חילקתי כמו: דרקון = אש = להט = דחיפה פראית
ומים = עומק = רכות =החלק השקט ומלא המהות

הבית השני ('מהול במים') הוא בעצם עימות הניגודים, נראה לי.
כל שתי שורות הן עימות. חותך וטורף מול חושב ושואף, ודרקון (סמל האש) מול מים.

גם הבית השלישי בעצם מבטא את העימות (טוב אול פחות מובן) של הלב ש'נכסף למקור קדושה' מול הגוף ש'מצווח נחושה' = דורש את שלו בעקשנות.

מקווה שהסברתי טוב בעז"ה
 

קוביד

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
תודה-על-תשובה
הסברת מעולה
היה חסר לי הבנת שני הניגודים בבית השני.
מדהים.
 

קוביד

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
הזדמנות, שיר מעולה ביותר!
אני-רק-הצעה
אולי במחיקת שתי המילים המודגשות השיר יזרום טיפה יותר?

בני לך כלונסאות
חזקי אותם חזק היטב
היה תהיי בית עץ יציב
לכל אשר אותך סובב
 

הזדמנות

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הזדמנות, שיר מעולה ביותר!
אני-רק-הצעה
אולי במחיקת שתי המילים המודגשות השיר יזרום טיפה יותר?

בני לך כלונסאות
חזקי אותם חזק היטב
היה תהיי בית עץ יציב
לכל אשר אותך סובב
תודה
ממש חבל שאי אפשר לערוך
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
מותר לי להתערב, להציע וכדומה?
בפרט שאם יסתייע, השיפוט יערך ע"י גורם חיצוני.
@ניהול קהילת כתיבה @מ. י. פרצמן
להציע דעה מקצועית ודאי, ככל אדם בקהילה.
לסייע ממש, מאחורי הקלעים, חושבת שלא כדאי, כדי שלא להגיע למקום סובייקטיבי (גם אם השיפוט ייעשה חיצונית).
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
תיבות גמא
של נשמות
משוטטות בנילוס
הרדום,
מצופות מבחוץ
ומבפנים
מסך אטום,
אור קורן
מסתתר
מפני כל היקום
בעיקולי הנהר.

ורק צריך
שמישהו אחד
יגבר על המרחק
באמונה פשוטה
יושיט את היד
שתתארך
עד שתגיע אל הנער
הבוכה
את כאביו
ובחמלה ימשהו
מאפלת הצער.
שיר מדהים!
בכל קנה מידה.
מהודק היטב למקור.
מסר חזק שכתוב באינטליגנציה ועדינות מהפנטות.
תיבות גמא
של נשמות
משוטטות בנילוס
הרדום,
השימוש ב'נילוס' ולא ב'יאור' המתבקש מרענן את הרפרנס.
זה שיר שמעביר תחושה.
מלווה במנגינה שקטה ונוגה כשמפעם לפעם משתלב בנעימה זמזום מצמרר של יתוש.
תחושת חום כבד שעומד ולא זז. בדיוק כמו שמרגיש הילד הכלוא בתיבה, ומחכה לגואל שיגלה את האור שלו לעולם.
הכל בגוני חום-צהבהב. אפילו קני הסוף והמים הרדומים.
וואו!
אבל...
זה הומאז'.
הגדרת האתגר היא שיר המשתמש בדימוי וחוזר אל הדימוי בהמשך.
בשיר המדהים הזה אין השאלה, אלא כל כולו אלגוריה.

אשמח ויותר מכך אם תעלנה בכישרונכן הנדיר שיר נוסף, המדייק יותר במשימת האתגר.
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
שניים אני, שניים
דרקון חשוף שיניים
ואדם טהור עיניים
אש אני, ומים

חותך, טורף, קוצף
חושב, שואף, לוטף
דרקון אני
מהול במים

ליבי פועם בלהט
נכסף למקור קדושה
גופי לכוד בפחת
מצווח נחושה

ואין בי זה את זה כולא
ויש בי זה מזה חולה
וזה יורד וזה עולה
והנפש לא תימלא

כך עודני מהלך
בין בני אנוש
ודרקונים
על שתי רגליים

רק אל תבהו בי
כך עד בוש
כן, שניים אני,
שניים.
א. תוכן.
שיר נפלא וממוקד.
המסר ברור ומובן.
אחיו המורכב והעמוק יותר הוא 'רצוא ושוב' המדהים של שולי רנד.
ב.
מבנה.

השיר מאורגן ונקי.
שלשה בתים ראשונים מתארים את שני צדדי הקונפליקט, הרביעי מתאר את המלחמה הבלתי נגמרת ביניהם, והאחרונים מסכמים את ההשלמה עם המורכבות.

מכאן ואילך מתחילה הבקורת שלילית.
אך אדגיש שצריך לקחת כל דבר בפרופורציה נכונה, חסרונות מול מעלות.
אני מציין את השלילי רק כי יש לכן את זה, ואפשר לעשות את זה יותר טוב -
ג.
חריזה.

לא קוהרנטי.
בית ראשון - חרוז כולו כאחד.
בית שני - שתי שורות חרוזות בחרוז לא משובח, ושורה אחרונה סוגרת עם חריזה לבית הראשון.
שלישי - חריזה של 1-3, 2-4.
רביעי - חריזה אחידה להכל.
חמישי ושישי - חריזה של 2-2, 4-4.
בקיצור, בלגן.
ועדיין הוא קליל וזורם ונעים.
ד.
הטעמה וקצב.

ישנם כמה באגים מהבחינה הזו.
ואין בי זה את זה כולא
ויש בי זה מזה חולה
וזה יורד וזה עולה
והנפש לא תימלא
השורה האחרונה לא ממש מתנגנת נכון.
לו היתה - 'ונפשי לא תימלא' זה היה חלק, אבל אז איבדנו את הניצוץ של הרפרנס. בעיה.
כך עודני מהלך
בין בני אנוש
ודרקונים
על שתי רגליים
הדקלום נעצר אחרי 'ודרקונים'.
מה שמותיר אותי לתהות, לרגליו של מי מכוונות המילים בשורה שאחריה - של המשורר או של הדרקון?
ה.
השיר משרת את המילים או המילים את השיר?

טוב, זו רק כותרת פומפוזית.
בפועל, בשיר הזה יש ככה ויש ככה.
כמו פוילישע'ר הגון אתמקד בשלילי -
חותך, טורף, קוצף
חושב, שואף, לוטף
דרקון אני
מהול במים
לוטף?
מה זה 'לוטף'??
נשמע כמו מגבון.
אם כל השיר היה נכתב בשפה מאנפפת, ניחא.
אבל לא, השיר נכתב במשלב 'משכיל' מבלי להמציא את העברית מחדש, אז מה נשתנה כאן?
בשביל החרוז?? - לא, לא יכול להיות. ;)
ואין בי זה את זה כולא
ויש בי זה מזה חולה
וזה יורד וזה עולה
והנפש לא תימלא
מאולץ, אבל זה מתנגן כל כך יפה שהכל שווה את זה.
(יופי של בית, כל שורה מביעה נקודה אחרת. 1. אין מנצח. 2. שני הצדדים נחלשים זה מזה. 3. לפעמים זה גובר ולפעמים השני. 4. והנפש לא תימלא. אחחחחחחח...)
רק אל תבהו בי
כך עד בוש
כן, שניים אני,
שניים.
כמעט ולא שמתי לב, אבל ה'בוש' נולד רק כדי להתחרז עם אנוש. לא מפריע לי בכלל.
ו.
דרקונים.

הדרקון מייצג את הפראיות והאלימות, דימוי מצוין ומקורי.
בנוסף, דרקונים הם יצורים מיתולוגיים.
לא בבתי הספר על טהרת הקודש.
אז אי אפשר לשלוח את השיר היפה הזה למערכות העיתונים.
חבל, הוא ממש טוב.
 

מוריופ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
א. תוכן.
שיר נפלא וממוקד.
המסר ברור ומובן.
אחיו המורכב והעמוק יותר הוא 'רצוא ושוב' המדהים של שולי רנד.
ב.
מבנה.

השיר מאורגן ונקי.
שלשה בתים ראשונים מתארים את שני צדדי הקונפליקט, הרביעי מתאר את המלחמה הבלתי נגמרת ביניהם, והאחרונים מסכמים את ההשלמה עם המורכבות.

מכאן ואילך מתחילה הבקורת שלילית.
אך אדגיש שצריך לקחת כל דבר בפרופורציה נכונה, חסרונות מול מעלות.
אני מציין את השלילי רק כי יש לכן את זה, ואפשר לעשות את זה יותר טוב -
ג.
חריזה.

לא קוהרנטי.
בית ראשון - חרוז כולו כאחד.
בית שני - שתי שורות חרוזות בחרוז לא משובח, ושורה אחרונה סוגרת עם חריזה לבית הראשון.
שלישי - חריזה של 1-3, 2-4.
רביעי - חריזה אחידה להכל.
חמישי ושישי - חריזה של 2-2, 4-4.
בקיצור, בלגן.
ועדיין הוא קליל וזורם ונעים.
ד.
הטעמה וקצב.

ישנם כמה באגים מהבחינה הזו.

השורה האחרונה לא ממש מתנגנת נכון.
לו היתה - 'ונפשי לא תימלא' זה היה חלק, אבל אז איבדנו את הניצוץ של הרפרנס. בעיה.

הדקלום נעצר אחרי 'ודרקונים'.
מה שמותיר אותי לתהות, לרגליו של מי מכוונות המילים בשורה שאחריה - של המשורר או של הדרקון?
ה.
השיר משרת את המילים או המילים את השיר?

טוב, זו רק כותרת פומפוזית.
בפועל, בשיר הזה יש ככה ויש ככה.
כמו פוילישע'ר הגון אתמקד בשלילי -

לוטף?
מה זה 'לוטף'??
נשמע כמו מגבון.
אם כל השיר היה נכתב בשפה מאנפפת, ניחא.
אבל לא, השיר נכתב במשלב 'משכיל' מבלי להמציא את העברית מחדש, אז מה נשתנה כאן?
בשביל החרוז?? - לא, לא יכול להיות. ;)

מאולץ, אבל זה מתנגן כל כך יפה שהכל שווה את זה.
(יופי של בית, כל שורה מביעה נקודה אחרת. 1. אין מנצח. 2. שני הצדדים נחלשים זה מזה. 3. לפעמים זה גובר ולפעמים השני. 4. והנפש לא תימלא. אחחחחחחח...)

כמעט ולא שמתי לב, אבל ה'בוש' נולד רק כדי להתחרז עם אנוש. לא מפריע לי בכלל.
ו.
דרקונים.

הדרקון מייצג את הפראיות והאלימות, דימוי מצוין ומקורי.
בנוסף, דרקונים הם יצורים מיתולוגיים.
לא בבתי הספר על טהרת הקודש.
אז אי אפשר לשלוח את השיר היפה הזה למערכות העיתונים.
חבל, הוא ממש טוב.

אף פעם לא חשבתי על שיר כל כך לעומק... מהשבחים ועד הביקורת, הכל נכון ומדויק.
באמת במקור השיר נכתב כשבערך כל בית היה 2 שורות, ופירקתי (כדי להוריד ו'וים החיבור רבים...)
ממש ניתוח מקיף ומחכים.
תודה רבה!
 

מוריופ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קד

א בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת יי יי אֱלֹהַי גָּדַלְתָּ מְּאֹד הוֹד וְהָדָר לָבָשְׁתָּ:ב עֹטֶה אוֹר כַּשַּׂלְמָה נוֹטֶה שָׁמַיִם כַּיְרִיעָה:ג הַמְקָרֶה בַמַּיִם עֲלִיּוֹתָיו הַשָּׂם עָבִים רְכוּבוֹ הַמְהַלֵּךְ עַל כַּנְפֵי רוּחַ:ד עֹשֶׂה מַלְאָכָיו רוּחוֹת מְשָׁרְתָיו אֵשׁ לֹהֵט:ה יָסַד אֶרֶץ עַל מְכוֹנֶיהָ בַּל תִּמּוֹט עוֹלָם וָעֶד:ו תְּהוֹם כַּלְּבוּשׁ כִּסִּיתוֹ עַל הָרִים יַעַמְדוּ מָיִם:ז מִן גַּעֲרָתְךָ יְנוּסוּן מִן קוֹל רַעַמְךָ יֵחָפֵזוּן:ח יַעֲלוּ הָרִים יֵרְדוּ בְקָעוֹת אֶל מְקוֹם זֶה יָסַדְתָּ לָהֶם:ט גְּבוּל שַׂמְתָּ בַּל יַעֲבֹרוּן בַּל יְשׁוּבוּן לְכַסּוֹת הָאָרֶץ:י הַמְשַׁלֵּחַ מַעְיָנִים בַּנְּחָלִים בֵּין הָרִים יְהַלֵּכוּן:יא יַשְׁקוּ כָּל חַיְתוֹ שָׂדָי יִשְׁבְּרוּ פְרָאִים צְמָאָם:יב עֲלֵיהֶם עוֹף הַשָּׁמַיִם יִשְׁכּוֹן מִבֵּין עֳפָאיִם יִתְּנוּ קוֹל:יג מַשְׁקֶה הָרִים מֵעֲלִיּוֹתָיו מִפְּרִי מַעֲשֶׂיךָ תִּשְׂבַּע הָאָרֶץ:יד מַצְמִיחַ חָצִיר לַבְּהֵמָה וְעֵשֶׂב לַעֲבֹדַת הָאָדָם לְהוֹצִיא לֶחֶם מִן הָאָרֶץ:טו וְיַיִן יְשַׂמַּח לְבַב אֱנוֹשׁ לְהַצְהִיל פָּנִים מִשָּׁמֶן וְלֶחֶם לְבַב אֱנוֹשׁ יִסְעָד:טז יִשְׂבְּעוּ עֲצֵי יי אַרְזֵי לְבָנוֹן אֲשֶׁר נָטָע:יז אֲשֶׁר שָׁם צִפֳּרִים יְקַנֵּנוּ חֲסִידָה בְּרוֹשִׁים בֵּיתָהּ:יח הָרִים הַגְּבֹהִים לַיְּעֵלִים סְלָעִים מַחְסֶה לַשְׁפַנִּים:יט עָשָׂה יָרֵחַ לְמוֹעֲדִים שֶׁמֶשׁ יָדַע מְבוֹאוֹ:כ תָּשֶׁת חֹשֶׁךְ וִיהִי לָיְלָה בּוֹ תִרְמֹשׂ כָּל חַיְתוֹ יָעַר:כא הַכְּפִירִים שֹׁאֲגִים לַטָּרֶף וּלְבַקֵּשׁ מֵאֵל אָכְלָם:כב תִּזְרַח הַשֶּׁמֶשׁ יֵאָסֵפוּן וְאֶל מְעוֹנֹתָם יִרְבָּצוּן:כג יֵצֵא אָדָם לְפָעֳלוֹ וְלַעֲבֹדָתוֹ עֲדֵי עָרֶב:כד מָה רַבּוּ מַעֲשֶׂיךָ יי כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ מָלְאָה הָאָרֶץ קִנְיָנֶךָ:כה זֶה הַיָּם גָּדוֹל וּרְחַב יָדָיִם שָׁם רֶמֶשׂ וְאֵין מִסְפָּר חַיּוֹת קְטַנּוֹת עִם גְּדֹלוֹת:כו שָׁם אֳנִיּוֹת יְהַלֵּכוּן לִוְיָתָן זֶה יָצַרְתָּ לְשַׂחֶק בּוֹ:כז כֻּלָּם אֵלֶיךָ יְשַׂבֵּרוּן לָתֵת אָכְלָם בְּעִתּוֹ:כח תִּתֵּן לָהֶם יִלְקֹטוּן תִּפְתַּח יָדְךָ יִשְׂבְּעוּן טוֹב:כט תַּסְתִּיר פָּנֶיךָ יִבָּהֵלוּן תֹּסֵף רוּחָם יִגְוָעוּן וְאֶל עֲפָרָם יְשׁוּבוּן:ל תְּשַׁלַּח רוּחֲךָ יִבָּרֵאוּן וּתְחַדֵּשׁ פְּנֵי אֲדָמָה:לא יְהִי כְבוֹד יי לְעוֹלָם יִשְׂמַח יי בְּמַעֲשָׂיו:לב הַמַּבִּיט לָאָרֶץ וַתִּרְעָד יִגַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ:לג אָשִׁירָה לַיי בְּחַיָּי אֲזַמְּרָה לֵאלֹהַי בְּעוֹדִי:לד יֶעֱרַב עָלָיו שִׂיחִי אָנֹכִי אֶשְׂמַח בַּיהוָה:לה יִתַּמּוּ חַטָּאִים מִן הָאָרֶץ וּרְשָׁעִים עוֹד אֵינָם בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת יי הַלְלוּיָהּ:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

רגעים מכריעים בחיים • אתגר 116

לוח מודעות

למעלה