שיר אחות קטנה

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
אָחוֹת קְטַנָּה
אִם יֵשׁ נָא מָזוֹר לְמַחֲלוֹתֶיהָ
וְאָב זָקֵן אַיֵּה לָה
כִּי פָּרְצוּ חוֹמוֹת מִגְדָּלֶיהָ

שִׂבְּרוּ בָּתֶּיהָ, חִלְּלוּהָ
אָרוּהַּ כָּל עוֹבְרֵי דָּרֶךְ
נָשְׂאוּ רְדִידָהּ רוֹדְפֶיהָ
עִנּוּהָ בְּדֶרֶךְ לֹא דֶּרֶךְ

וְתִשָּׁאֵר הָאִשָּׁה כְּדִינָה בְּאֹהָלֶיהָ
תֵּעָשֶׂה שְׁיָירִים בֵּינְתַיִם
מִי זֹאת עוֹלָה וְאֵיךְ בָּדָד יָשְׁבָה
עַל דֶּרֶךְ פֶּתַח עֵינַיִם

שׁוֹמֵמָה כָּל הַיּוֹם
וְאֵין מְנַחֵם לָה מִכָּל רֵעֶיהָ
יֵצֵא הַדָּרָה וְתָשׁוּב לְאָחוֹר
עֶלְבּוֹנָהּ תַּסְתִּיר בְּשׁוּלֶיהָ

שׁוּבִי הַשּׁוּלַמִּית, הֵן יָפוּ פְּעָמַיִךְ
גַּם אִם שָׁחֲרוּ הַפָּנִים
הָרְאִי אֶת מַרְאֵךְ, הַשְׁמִיעִי קוֹל
וְאַל תְּאַלְּמִי בַּכְּרָמִים

הִנֵּה עָבַר לוֹ הַגֶּשֶׁם, חָלַף הַסְּתָיו
טוֹב גַּם אוּלַי יִגְאָלֵךְ
יָשׁוּב כְּבוֹדֵךְ, מִמִּשְׁבְּצוֹת זָהָב פְּנִימָה
יָנוּסוּ הַצְּלָלִים לִקְרָאתֵךְ

אָחוֹת לָנוּ כַּלָּה
אִם יֵשׁ נָא מַנְעוּל בְּדֶלֶת שְׁבוּרָה
וְדוֹדֵךְ אֲשֶׁר יֶאֱהָבֵךְ יָבוֹא לָךְ
וּמְצֶאנָה מְנוּחָה אִשָּׁה בֵּית אִישָׁהּ

ניקוד אוטומטי עם שינויים קטנים - אשמח להערות לתיקון.
 
נערך לאחרונה ב:

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
עבר קצת זמן מאז העליתי את השיר הזה, אבל מרגישה פתאום שיצא לא ברור ורוצה לדעת עד כמה מובן.
על מה חשבתם שהשיר מדבר?
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
יפה מאד.
הרפרנסים משתלבים היטב.
באשר לשאלה על מה מדובר - להבנתי השיר עוסק בכנסת ישראל וגלותה.

שאלה לי - השיר נכתב בהשראת שיר אחר?
 

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
באשר לשאלה על מה מדובר - להבנתי השיר עוסק בכנסת ישראל וגלותה.
זהו. אחרי שהעליתי וקראתי עוד כמה פעמים הבנתי שזאת המחשבה הראשונה והיא גם די מתאימה.
אבל את השיר כתבתי על נשים נפגעות.
שאלה לי - השיר נכתב בהשראת שיר אחר?
התנצלות, שכחתי לציין ובאמת חבל. זכור לי שקראתי שיר מדהים שלך ואת הדרך ליצירה שלו שגרמה לי לנסות לכתוב לראשונה שיר עם רפרנסים מהמקורות.
סתם התעניינות, מה בשיר גרם לך לקשר?
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
א. זה מאד מחמיא.
ב. זו סוגה יפהפיה שצריך כשרון מסוים כדי לכתוב אותה טוב.
ובהחלט צריך ממנה עוד - אז בבקשה להמשיך!

סתם התעניינות, מה בשיר גרם לך לקשר?
:)
וְתִשָּׁאֵר הָאִשָּׁה כְּדִינָה בְּאֹהָלֶיהָ
כְּיַעֲקֹב נוֹתַר לְבַד
כְּלֵאָה בְּאֹהָלֶיהָ
זהו מטבע לשון שאני טבעתי, וטרם נתקלתי בו בשירים אחרים.

וגם זה סגר פינה, על אף שזה בהחלט פסוק מוכר -
וְדוֹדֵךְ אֲשֶׁר יֶאֱהָבֵךְ יָבוֹא לָךְ
הִנֵּה מַלְכָּהּ יָבוֹא לָהּ
 

פרפרזה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
אבל את השיר כתבתי על נשים נפגעות.
לדעתי העניה והקלושה, מלבד בבית השני והאחרון, לא מובן בכלל מה הנושא.

באופן כללי - את רוב השיר לא הצלחתי להבין.

מה גם, שלדעתי לא מומלץ להשתמש בדימויים מפסוקים העוסקים בחורבן עם ישראל וריחוקו מאלוקיו, כדי לתאר אסון אישי-פרטני - גדול ככל שיהיה. יש בזה מן זילות של הקטסטרופה שהתורה מבקשת לתאר.

ושוב, הבית השני והאחרון יפים ומעניינים, נוגעים וקולעים ממש!
 

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
מה גם, שלדעתי לא מומלץ להשתמש בדימויים מפסוקים העוסקים בחורבן עם ישראל וריחוקו מאלוקיו, כדי לתאר אסון אישי-פרטני - גדול ככל שיהיה. יש בזה מן זילות של הקטסטרופה שהתורה מבקשת לתאר.
הרפרנסים בשיר נלקחו מכמה מקורות בתנ"ך המתארים אישה כמשל: מגילת איכה ושיר-השירים, בהם בעיקר מתואר צער נשי כמשל לחורבן. ומקורות אשר סיפורם עוסק בנשים: מעשה יהודה ותמר, מגילת רות.
אני סך הכול השארתי את הדימויים כפשוטם.
 
נערך לאחרונה ב:

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
באופן כללי - את רוב השיר לא הצלחתי להבין.
מילולית או בהקשר של נשים נפגעות?
מה גם, שלדעתי לא מומלץ להשתמש בדימויים מפסוקים העוסקים בחורבן עם ישראל וריחוקו מאלוקיו, כדי לתאר אסון אישי-פרטני - גדול ככל שיהיה. יש בזה מן זילות של הקטסטרופה שהתורה מבקשת לתאר.
כפי שענתה @משולש ברמודה , הלא זהו 'מרד המשלים'! ;) https://www.prog.co.il/threads/מרד-הנמשלים.408549/ (אשכול מומלץ עד כדי חובה!)
אני סך הכול השארתי את הדימויים כפשוטם.
כוונת @רק תורה היא שאחרי שמשל מסוים מתקבע בתודעה בהקשר מקודש, יש זילות להשתמש בו לדברים אחרים ואפילו לפשוטו.
משל למה"ד? לאומר 'יהודי מלוכלך' על תינוק שעשה בטיטול (לא לגמרי דומה).
נושא לדיון באשכול נפרד.
(ואשמח להביע בו את דעתי).
 
נערך לאחרונה ב:

פרפרזה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
מילולית או בהקשר של נשים נפגעות?
מילולית, מילולית.

אִם יֵשׁ נָא מָזוֹר לְמַחֲלוֹתֶיהָ
מה זה אומר?
מה ה"נא" הזה?
מה הקשר מחלות?
וְאָב זָקֵן אַיֵּה לָה
טוב, זה יותר מובן.
הכוונה היא כנראה ליעקב אבינו.
כִּי פָּרְצוּ חוֹמוֹת מִגְדָּלֶיהָ
מה זה אומר?
לא מבין.
איזה חומות? איזה מגדלים?
מה הרפרנט פה?
וְתִשָּׁאֵר הָאִשָּׁה כְּדִינָה בְּאֹהָלֶיהָ
דינה באהליה? מי? מה? מתי?
אסיסואטיבית זה היה נשמע לי שהד' והנ' התחלפו. (בהשראת ההלכה..) לא יודע.

אין לי כוח לצטט הכל.
לא יודע. אני הקטן לא הבנתי.
אולי נכנסתי לעולם לא לי?

בהקשר מקודש
לא התכוונתי לקדושה שבעניין, אלא לקולוסאליות של האסון. מקריאת השיר משתמעת כביכול איזו השוואה בין שבר וחורבן היסטוריים של עם שלם לצרה פרטית של אדם אחד.
אני סך הכול השארתי את הדימויים כפשוטם
אם הבנתי נכון - הכוונה היא שלקחתם רק את המשל בלי הנמשל. הבעיה היא שהיות ובמקורות הדימויים משמשים כמשל, קורא שבקי קצת במקורות מבין את הדימויים כמשל.
האמת היא, שכשאני חושב על זה שוב, אולי אם התורה לקחה את הדימויים האלו כדי לתאר חורבנות כל כך קשים אפשר ללמוד מזה את גודל האסון של נשים נפגעות... לא יודע.
 

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
מקריאת השיר משתמעת כביכול איזו השוואה בין שבר וחורבן היסטוריים של עם שלם לצרה פרטית של אדם אחד.
השיר נכתב באופן כללי על הנושא.
האמת היא, שכשאני חושב על זה שוב, אולי אם התורה לקחה את הדימויים האלו כדי לתאר חורבנות כל כך קשים אפשר ללמוד מזה את גודל האסון של נשים נפגעות... לא יודע.
אכן. התשובה בדברים שכתבת.
לגבי שאר הדברים, אעלה הסבר מפורט על תהליך היצירה של השיר בהמשך.
 

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
לא יודע. אני הקטן לא הבנתי.
אולי נכנסתי לעולם לא לי?
לגבי שאר הדברים, אעלה הסבר מפורט על תהליך היצירה של השיר בהמשך.
מקווה שמובן מספיק.
פעם ראשונה שאני כותבת בסגנון הזה ובוודאי יש הרבה מקום לשיפור.

אָחוֹת קְטַנָּה - כינוי, רפרנס לפיוט "אחות קטנה", המילה קטנה באה גם כהדגשת השבריריות.
אִם יֵשׁ נָא מָזוֹר לְמַחֲלוֹתֶיהָ - נא, לשון בקשה/תפילה, מחלותיה - כמו צרותיה.
וְאָב זָקֵן אַיֵּה לָה - רפרנס לפיוט "אם אפס רובע הקן... אל נא נאבדה...יש לנו אב זקן", בשונה מהמשמעות המקורית כאן המשמעות גם רוחנית להקב"ה וגם פיזית - הגנת אב על ביתו.
כִּי פָּרְצוּ חוֹמוֹת מִגְדָּלֶיהָ - רפרנס מהפיוט "מעוז צור", כשמשמעות החומות והמגדלים היא הגנה הרמטית שנפרצה.

שִׂבְּרוּ בָּתֶּיהָ, חִלְּלוּהָ
אָרוּהַּ כָּל עוֹבְרֵי דָּרֶךְ
- "למה פרצת גדריה... ארוה כל עברי דרך" (תהלים פ' י"ג), מלשון קלקול והשחתה.
נָשְׂאוּ רְדִידָהּ רוֹדְפֶיהָ - "נשאו את רדידי מעלי...", (שיר השירים ה' ז'), כפשוטן של המילים.
עִנּוּהָ בְּדֶרֶךְ לֹא דֶּרֶךְ - מעשה דינה, בראשית ל"ד ב', רש"י על הפסוק.

וְתִשָּׁאֵר הָאִשָּׁה כְּדִינָה בְּאֹהָלֶיהָ - רש"י על בראשית מ"ו י': "כשהרגו את שכם לא היתה דינה רוצה לצאת עד שנשבע לה שמעון שישאנה.", במשמעות של הישארות במקום נמוך וחוסר תקווה.
תֵּעָשֶׂה שְׁיָירִים בֵּינְתַיִם - מלב"ים על מגילת רות, פרק א' ה': "...ובמדרש אומר ותשאר האשה נעשית שיורי מנחות", במשמעות של שאריות ותחושת חוסך ערך.
מִי זֹאת עוֹלָה וְאֵיךְ בָּדָד יָשְׁבָה - פרפרזה משיר השירים ואיכה לתאר את מעלתה ואיך הגיעה שישבה בדד (איכה א' א').
עַל דֶּרֶךְ פֶּתַח עֵינַיִם - מעשה יהודה ותמר, (בראשית ל"ח י"ד), הכוונה למקום פרוץ בו עוברים ושבים.

הבית הזה נכתב מביטויים ממגילה איכה המתארים כאב והשפלה כמשל של מצב דומה.

שׁוֹמֵמָה כָּל הַיּוֹם -
וְאֵין מְנַחֵם לָה מִכָּל רֵעֶיהָ
יֵצֵא הַדָּרָה וְתָשׁוּב לְאָחוֹר
עֶלְבּוֹנָהּ תַּסְתִּיר בְּשׁוּלֶיהָ


הבית הזה מתאר רצון לנחמה למרות כל מה שקרה, לקחתי ביטויים בעיקר משיר השירים.

שׁוּבִי הַשּׁוּלַמִּית, הֵן יָפוּ פְּעָמַיִךְ - שולמית ככינוי מהפס': "שובי שובי השולמית" , פעמייך מהפס': "מה יפו פעמייך בנעלים" (שיר השירים פרק ז' א', ב').
גַּם אִם שָׁחֲרוּ הַפָּנִים - "אל תראוני שאני שחרחורת", (שיר השירים א' ו').
הָרְאִי אֶת מַרְאֵךְ, הַשְׁמִיעִי קוֹל - "הראיני את מראך השמיעני את קולך", (שיר השירים ב' י"ד), משמעות של הפסקת הבושה וההסתר.
וְאַל תְּאַלְּמִי בַּכְּרָמִים - בפרפרזה על בנות ישראל שהיו יוצאות בט"ו באב ומחוללות בכרמים (מסכת תענית), והמשמעות נתינת אמון חדש בנישואין.

הִנֵּה עָבַר לוֹ הַגֶּשֶׁם, חָלַף הַסְּתָיו - פרפרזה לפסוק משיר השירים ב' י"א - "הנה הסתיו עבר הגשם חלף הלך לו", במשמעות של סיום הצרות והתחלת תקווה חדשה.
טוֹב גַּם אוּלַי יִגְאָלֵךְ - בפרפרזה על הפס': "אם יגאלך טוב" (רות ג' י"ג), במשמעות הפשוטה של המילה 'טוב'.
יָשׁוּב כְּבוֹדֵךְ, מִמִּשְׁבְּצוֹת זָהָב פְּנִימָה - פרפזה על הפס': "כל כבודה בת מלך פנימה". (תהילים מ"ה).
יָנוּסוּ הַצְּלָלִים לִקְרָאתֵךְ - "עד שיפוח והיום ונסו הצללים" (שיר השירים ד' ו'), במשמעות של גאולה.

אָחוֹת לָנוּ כַּלָּה - פרפרזה על הפס': "גן נעול אחותי כלה" (שיר השירים ד' י"ב) והמשמעות של טוהר ונקיות של כלה.
אִם יֵשׁ נָא מַנְעוּל בְּדֶלֶת שְׁבוּרָה - פרפרזה על הפס': "גל נעול מעיין חתום" (שיר השירים ד' י"ב), כשם שהיה צריך להיות.
וְדוֹדֵךְ אֲשֶׁר יֶאֱהָבֵךְ יָבוֹא לָךְ - דוד כמו המשל בשיר השירים, וההדגשה על יאהבך.
וּמְצֶאנָה מְנוּחָה אִשָּׁה בֵּית אִישָׁהּ - רות א' ט', במשמעות הפשוטה של הפסוק.
 
נערך לאחרונה ב:

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יי אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יי חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  10  פעמים

אתגר AI

רישום קווי - חורף • אתגר 22

לוח מודעות

למעלה