אור אורות

מהמשתמשים המובילים!
באשכול הזה יהיו כל המאמרים של "אור בהירות הדרך" (7 מאמרים) באשכול אחד בצורה של הודעות (כל נושא) בשביל שיהיה את כל המידע במקום אחד ויוכלו להגיב להוסיף מידע לפרט יותר ועוד.
המאמרים הם בנושא הנסיעה בתח"צ ובכלל במזרח אירופה - בזול ובנח, בעיקר לנוסעים לאומן אבל בהחלט לא רק.
יש גם מידע על מעברי הגבול, מקומות יהודיים, ועוד.
 

אור אורות

מהמשתמשים המובילים!
בתקופה האחרונה, החל מהפלישה הרוסית לאוקראינה לפני למעלה משנה, וביטול הטיסות לאוקראינה, מוצאים עצמם רבים בדרכים ארוכות, כאשר צריך להגיע ממדינות סמוכות, לחצות את הגבול, ולהמשיך בנסיעה ארוכה.

אנשים רבים עשו את זה, בפרט בימי ראש השנה תשפ"ג העעל"ט.
גם במשך השנה אנשים רבים, חסידי ברסלב ולא רק, נוסעים לאוקראינה לקברי צדיקים, ומשתמשים בדרכים הארוכות.

המאמר הבא יכול להעיל לכל מי שרוצה לנסוע לאומן, וגם לכל מי שרוצה לנסוע למזרח אירופה, גם אם היעד שלו זה לא אוקראינה.


יש רבים שנוסעים ברכב, שעות רבות, מנמל התעופה ועד אומן, את המעלות של הרכב לא צריך לכתוב.
רבים אחרים כבר נוסעים כיום עם התחבורה הציבורים המקומית, אוטובוסים רכבות, וכו'.
אבל, רבים שרוצים לעשות את זה מבולבלים ולא יודעים איך, או מפחדים.

במאמרים הבאים בעזה"י נכתוב את כל מה שצריך לדעת בשביל לעשות את זה, ובצורה הטובה.

המעלות בנסיעה ברכבת:
למה זה שווה לנסוע ברכבת?
ברכבת יש מספר מעלות:
קודם כל המחיר.
המחיר לנסיעה ברכב (גם אם נוסעים עם קבוצה גדולה) יותר יקר פי כמה מהנסיעה ברכבת, גם אם תסעו במונית מנמל התעופה ועד הגבול, ומתחנת הרכבת בעיר הסמוכה לאומן עד אומן, עדיין המחיר יהיה בדרך כלל פחות מחצי מנסיעה ברכב.
(בלי נדר במאמרים הבאים נפרט על המחירים)
המעלה השניה זה הנוחות.
הרבה יותר נח לעלות על המונית בשדה, ולהמשיך ברצף עד אומן, אבל בזמן הנסיעה עצמה, ברכבת, יש מרחב, נמצאים סמוך לתיקים, שהרבה פעמים זה יותר נח מישיבה ברכב מעל 10 שעות.
וזה לפני הרכבות הנוחות יותר (לרב לא באוקראינה) עם כסאות נוחים, שולחן, וכו'. או קרונות השינה עם מיטה לישון - בעיקר באוקראינה.
המעלה השלישית זה הזמנים.
מצד אחד ברכבת משועבדים לזמני הרכבת, יש "עוד טיסה להספיק", ופעמים רבות מתעכבים זמן ממושך בגלל שהרכבת מגיע הרבה לפני ההמראה, או יוצאת הרבה אחרי הנחיתה.
מצד שני, ברכבת פחות או יותר יודעים מתי עומדים להגיע (ברב המקרים היא מגיע בדקה המדויקת שהיא אמורה להגיע) ואין עיכובים של העצירות בתחנות דלק, פקקים ועומסי תנועה, (לא צריך לרדת מהרכבת להתרעננות, או בשביל להתפלל למשל, עושים את זה תוך כדי נסיעה.)
נקודה זו היא בעיקר בנסיעה עם קבוצות גדולות, שאז כל עצירה לוקחת יותר זמן, וצריך יותר פעמים לעצור.
חשוב להדגיש: תמיד (גם ברכבת) יכולים להיות הפתעות ועיכובים בלתי צפויים!!!
המעלה הרביעית זה מעברי הגבול:
כאשר עוברים את הגבול ברכבת, מעבר הגבול והחתמת הדרכונים מבוצעים (בחלק מהקווים) על הרכבת, ולפעמים גם תוך כדי נסיעה.
זה יותר נח, ובעיקר הרבה יותר מהר.
ו-יודעים מראש כמה זמן זה יקח (רואים בתוכנית הנסיעה כמה זמן הרכבת עוצרת בגבול).
בפרט, כשיש עומס בגבול (כמו שנה שעברה במוצאי ראש השנה), ברכבת ממשיכים לעבור במהירות.
יש עוד כל מיני מעלות, תשאלו את מי שעשה את זה...

בגלל שלתחנת הרכבת מאומן לא מגיעים רכבות שנוסעות נסיעות ארוכות, ובדרך כלל תחנת המוצא היא לא בשדה התעופה, הדרך מתחלקת ל3 חלקים:
מהשדה תעופה עד הרכבת - בסמוך לגבול.
הרכבת - לפעמים כולל מעבר הגבול, לא תמיד.
מהרכבת לאומן.
יש לציין, שכיום אפשר כמעט מכל מקום להגיע עם הרכבת, רק שיש מקומות שזה יותר נח ויש מקומות שפחות
בחלק הראשון והשלישי נתמקד בעזה"י מאוחר יותר.
בחלק השני נתמקד במאמר הבא, אור בהירות הדרך - 2.
 

אור אורות

מהמשתמשים המובילים!
נתחיל עם הרכבות האוקראיניות:
באוקראינה יש כמה סוגים של רכבות, (לא נכנס עכשיו לפרט את כולם, רק בקצרה את הנוגע לעניינינו):
יש רכבות פרבריות, למרחקים קצרים, עם הרבה תחנות, פחות נוחות, ונוסעות באיטיות, יש גם רכבות בסגנון דומה אבל חדישות נוחות ומשוכללות יותר.
אבל לרוב אנחנו ניסע עם הרכבות הבינעירוניות (או בינלאומיות) וזה לא משנה איך האוקראינים קוראים להם, אנחנו נקרא להם ככה.
אולי נכתוב פעם על איך קוראים לכל רכבת.
ברכבות אלה יש מספר מחלקות, יש קרונות ישיבה (מתחלק למחלקה ראשונה עם פחות כסאות, ויותר נוחות, בקרון, ומחלקה שניה צפופה יותר ופחות נוחה).
ויש קרונות שינה.
בקרונות שינה יש:
מחלקה ראשונה עם 2 מיטות בחדר.
מחלקה שניה עם 4 מיטות בחדר (2 מיטות קומותיים).
שתי מחלקות אלו הם עם דלת לכל חדר, כולל אפשרות לנעול אותה מבפנים, מיזוג אויר, מראה, תריס בחלון, שולחן קטן, מצעים, וכו'.
בקרון יש 9 או 10 חדרים, 2 תאי שירותים, חבית מים חמים, וחדר של השומר - שגם יכול למכור שתיה וכדו'.
מחלקה שלישית - לא מומלץ בשום אופן - 6 מיטות בחדר, בלי דלתות. (אין פרוזדור נפרד בין החדרים).

כמו כן בחלק רכבות הקרונות בסוף הרכבת (מחלקה שניה ושלישית) עולים כחצי מחיר מאותו דבר במחלקה הרגילה.
בשעות השינה צריך להזהר לא להעיר, ובאופן כללי לזכור שלא נמצאים במקום פרטי.
 

אור אורות

מהמשתמשים המובילים!
התחנות:
כמו שכתבנו, אין רכבת מנמל התעופה לאומן, לכן קודם כל צריך לדעת מאיפה לאיפה הרכבת נוסעת.
נתחיל עם פולין, בצד הפולני של הגבול יש תחנה שמשם יוצאים רכבות רבות לאוקראינה, בעיירה פשמישל.
איות העיירה: Przemyśl ובאוקראינית Пшемисль
שם תחנת הרכבת: Przemyśl Główny
בידוק הדרכונים בצד הפולני הוא בתחנה (לפעמים יש תור די ארוך) ובצד האוקראיני הוא על הרכבת.

תחנת פשמישל


תחנת רכבת נוספת בפולין עם רכבות לאוקראינה היא בעיירה חלם.
איות העיירה: Хелм ובאוקראינית Chelm
שם תחנת הרכבת:Khelm misto
שימו לב לשינוי בין שם העיר (עם C לשם התחנה עם K)

תחנת חלם

המעלות בתחנה זו שזה יותר עמוק בתוך פולין, ומשכך גם יותר קרוב לשדה התעופה בורשה ועוד.
בידוק הדרכונים ב2 הצדדים הוא על הרכבת.
ויש גם כרטיסים יותר זולים לשם.
החסרונות בתחנה זו זה המתנה ארוכה בגבול (על הרכבת).
יש פחות רכבות לאוקראינה, וגם פחות קרונות (כרטיסים נגמרים יותר מהר).
וזה רחוק יותר מליז'נסק, ושדות התעופה בריישא וקראקא (ז'אשוב וקראקוב).

מהונגריה וסלובקיה, התחנה העיקרית, הסמוכה לגבול - בתוך אוקראינה, ויש רכבות שמגיעות אליה מהונגריה וסלובקיה - בעיירת הגבול צופ.
איות העיירה: chop ובאוקראינית Чоп

תחנת צופ

מעבר הגבול הוא (ברכבת הקודמת) לפני העליה על הרכבת האוקראינית.
בגלל שהרכבות משם הם לא בינלאומיות, הם יותר זולים מהרכבות מפולין.

אומן:
בגלל שאין רכבות "בינעירוניות" (למעט מחרקוב) שמגיעות לאומן או לכפרים והעיירות מסביב, תחנות הרכבת העיקריות אליהם מגיעים באיזור אומן הם:
ויניצה, (איפה שפעם נחתנו...).
איות: Vinnytsya ובאוקראינית Вінниця

Google Maps

Find local businesses, view maps and get driving directions in Google Maps.
www.google.com
משם לאומן זה כ160 ק"מ וכשעתיים נסיעה, אפשר להאריך את הדרך בכמה ק"מ ולהיכנס לציון של רבי נתן בברסלב (ממש על הדרך).

Vinnytsia to קבר רבי נחמן מברסלב


התחנה השניה שפחות רכבות עוברות בה (זה לא אותם רכבות מויניצה, זה קוים אחרים) היא ב"שדה לבן" - בילו צ'רקווה.
איות: Bila Tserkva ובאוקראינית Біла Церква

תחנת שדה לבן (בילה צ'רקווה)

הדרך משם לאומן זה כ130 ק"מ וכשעה וחצי

Bila Tserkva to קבר רבי נחמן מברסלב


בעניין ההגעה ממולדובה ורומניה ברכבת, זה לא כזה קל ונוח כמו פולין, הונגריה, וסלובקיה, וכתבנו על זה באור בהירות הדרך - 3.

חוץ מהתחנות שכתבנו יש עוד תחנות שיש מהם קווים שיוצאים או מגיעים, ברוב הקווים זה תחנות נוספות לאותם רכבות, אבל יש קווים שעוצרים רק בהם.

אונגוואר (אוז'גרוד, אוזהורוד) בגבול הונגריה סלובקיה סמוך לצופ.
איות העיר: Uzhgorod או Ozhorod, Uzhhorod ובאוקראינית Ужгород

תחנת אונגוואר

Find local businesses, view maps and get driving directions in Google Maps.
www.google.com
סמוך לתחנת הרכבת (כ10 דק' הליכה, או נסיעה קצרה) יש בית חב"ד עם שליח חסידי חם, מקווה ובית כנסת.

הדרך לבית חב"ד

כמו כן בבית הקברות באונגוואר הנמצא במרחק נסיעה קצר קבורים גדולי עולם ביניהם ר' שלמה גאנצפריד זיע"א בעל הקיצור שולחן ערוך.

הדרך לבית החיים

בעיר יש מעבר גבול לסלובקיה.

מונקאטש (מוקאצ'בו), לשם יש גם רכבות ישירות מהונגריה.
איות העיר: Mukachevo ובאוקראינית Мукачево

תחנת מונקאטש


במרחק קצר מהתחנה (וסמוך לתחנה אחרת, לא להתבלבל) נמצא בית הקברות היהודי של מונקאטש עם ציון המנחת אלעזר ממונקאטש זיע"א ועוד

Mukacheve to מונקאטש בית החיים הישן-מלבושjewish cemetery


כמו כן בסמיכות לאומן:
פאסטיב (בדרך כלל הרכבות לבילו צ'רקווה עוצרות גם שם).
יש רכבות שעוצרות רק בפאסטיב.
איות: Fastiv ובאוקראינית Фастів
שם התחנה: Fastiv 1 ובאוקראינית Фастів-1


תחנת פאסטיב

זה קצת יותר רחוק מאומן, אבל שם נמצא ציון ר' אברהם המלאך זיע"א

Fastiv 1 to קבר רבי נחמן מברסלב


ברדיצ'ב, יותר רחוק, יש רכבות שעוצרות רק שם, ויש כאלה שגם שם, למרות המרחק יהיו כאלה שירצו לנצל את הזמן להשתטח על ציונו של ר' לוי יצחק.
איות העיר: Berdychiv ובאוקראינית Бердичів

תחנת ברדיטשוב

Find local businesses, view maps and get driving directions in Google Maps.
www.google.com
וזה המסלול לציון ר' לוי יצחק, ר' ליבר, ואומן (אפשר להאריך את הדרך ולהיכנס גם למז'יבוז', ממז'יבוז' לאומן עוברים דרך ויניצה).

Berdychiv to קבר רבי נחמן מברסלב


חמלינצקי, סמוך למז'יבוז'
איות העיר: Khmelnytskyi ובאוקראינית Хмельницький

תחנת חמלינצקי

משם לקבר הבעל שם טוב במז'יבוז':

Khmelnytskyi to Grave of The Baal Shem Tov HaQadoch



עוד דבר שכדאי לדעת, שהרבה מאד רכבות עוברות בלבוב, לכן זה תחנה טובה להחלפת רכבת. (ולא רק...).
גם שם בדרך כלל העצירה בתחנה היא כחצי שעה ולא דקות ספורות.
איות העיר: lviv ובאוקראינית Львів

תחנת לבוב

אם אין מקום ברכבת ישירה, תמיד אפשר לחפש רכבת ללבוב, ומלבוב, (יש עוד סוגי החלפות, אבל שם יש הכי הרבה).
 
נערך לאחרונה ב:

אור אורות

מהמשתמשים המובילים!
ועוד טיפ, לפעמים יופיע שאין מקום ברכבת, אבל אתם עדיין יכולים לקנות אפילו חדרים שלמים...
למה, בגלל שברכבת האוקראינית בוחרים את מקום הישיבה, הרבה פעמים קורה ש(לדוגמא) אנדריי הזמין את מיטות מספר 1-12 לקבוצה מפשמישל עד לבוב, סרגיי הזמין את מיטות מספר 13-20 (במחלקה ראשונה עם 20 מיטות לשם הדוגמא;))מלבוב עד ויניצה, כשאתם תעשו חיפוש מפשמישל לויניצה יופיע שין שום מקום פנוי בקרון, אבל כשתחפשו עד לבוב ומלבוב תגלו שאתם יכולים לנסוע באותה רכבת ואותו קרון...
(אותו דבר יכול להיות בכל עיר אחרת, רק שבלבוב אם באמת המקומות תפוסים, יהיה לכם אפשרות להחליף רכבת, וגם שבתחנה בלבוב יש תחלופה גדולה של אנשים ברכבת)

יש לשים לב שהרבה מאד פעמים יש יותר מתחנת רכבת אחת בעיר.

עקב האריכות ההמשך על הרכבות ממולדובה ורומניה, אוטובוסים, מעברי הגבול, ועוד, יהיה בעז"ה במאמרים הבאים.
 

אור אורות

מהמשתמשים המובילים!
@ynigun
יש את ואפניארקה שקרוב לויניצה והרכבות לאודסה עוברות שם, ולפעמים מאוד שימושי כמו בדוגמה הזאת

רכבת | מונקאץ'← ואפניארקה (מחוז ויניצה) | 21:39 ← 09:43

עוד חסרון בחלם זה שהרכבות הם לקייב ולא לויניצה או שדה לבן, שזה קצת יותר רחוק.
מחלם יש 3 רכבות (שידוע לי).
  1. 23:40 חלם, 6:07 קובל, 13:07 קייב.
  2. 16:35 חלם, 22:50 קובל, 4:16 ברדיצ'וב, 6:30 קייב.
  3. 16:42 חלם, אותם שעות בקובל, ברדיטשוב וקייב, מסיים בקייב. (יכול להיות שכל יום יש קו אחר משתיהם).
מקובל יש רכבות לויניצה, שדה לבן, ועוד. (חוץ מהמעבר גבול שמרויחים)
 

אור אורות

מהמשתמשים המובילים!
רכבות ממולדובה ורומניה.
מרומניה ומולדובה אין כל כך רכבות נוחות כמו מהארצות האחרות, אבל אם רוצים לנסוע ברכבת גם יש אפשרויות.
1. מהעיר סיגעט עוברים את הגבול (אפשר גם רגלי) לעיר האוקראינית סולוטוינו משם יש רכבת פעם ביום לקייב.
הרכבת יוצאת ב4:10 אחה"צ ולאחר קרוב ל18 שעות מגיע לפסטיב (כשעתיים לפני זה לברדיטשוב).
עד לסיגעט יש רכבות ישירות מקלוז' (כ6.5 שעות) ומבוקרשט (כ12 שעות, יש מחלקת שינה)
שם התחנה והאיות האוקראיני: Солотвино-1 האיות: Solotvyna ( Solotvyna 1)
תחנת רכבת בסולוטבינו
מבית החיים בסיגט לתחנה זה כשעה הליכה...
את הגבול אפשר לעבור גם ברגל.

סיגעט בית המדרש והכנסת אורחים to Солотвино-1

(בית הקברות קצת יותר רחוק, זה בית בכנסת, מקווה, הכנסת אורחים)

כמובן שמסלול זה ברכבת מאד מאד ארוך.

2. ממולדובה יש כל יומיים רכבת לקייב.
מקישינב לויניצה זה כ15(!) שעות בגלל סיבובים רבים שהרכבת עושה במולדובה, מהגבול זה 4 שעות בלבד!
מדובר ברכבת שינה אוקראינית.
הרכבת יוצאת בכל יום זוגי לחודש הלועזי (2,4,6,8, וכו') ומגיע לאוקראינה למחרת בבוקר. (מליד הגבול זה לפנות בוקר).
במהלך הסיבובים שלה היא מגיע עד סמוך לגבול הרומני לעיירה בשם Ungheni משם נוסעת עוד 11 שעות.
לשם יש רכבות ישירות מיאס, כשעה וחצי נסיעה עם הגבול.
תחנת רכבת Ungheni
תחנת הרכבת האחרונה במולדובה לפני הגבול עם אוקראינה (משם זה כ4 שעות נסיעה בלבד)

Velchynet · Valcinet, Republik Moldau

זה רכבת של רק פעם ביומיים, ומרומניה זה גם דרך ארוכה.
(מתאים יותר ליאס), יש גם רכבות ישירות מרומניה לקישינב.

3. ראחיב.
מראחיב הסמוכה לגבול רומניה (בין סיגעט לסירט...) יש רכבות לויניצה וואפריאנקה (עיין בתגובות לאור בהירות הדרך 2).
(אאל"ט זו רכבת חדשה שלא היתה שנה שעברה.)
ראחיב לא ממש סמוכה לגבול כמו צופ, וסולוטווינו. אבל משם הנסיעה היא 12-13 שעות (כמו מצופ).
איך מגיעים לראחיב יהיה בעז"ה במאמרים הבאים.
ראחיב: איות העיר: Rakhiv ובאוקראינית Рахів.

Rakhiv · Rachiw, Transkarpatien, Ukraine, 90600

 

אור אורות

מהמשתמשים המובילים!
נסיעה באוטובוסים
יש חברות אוטובוס רבות, חלקם טובות יותר חלקם פחות, וההפרש במחירים בין החברות הוא גם גדול.
מרב הערים יש אוטובוסים ישירים (לא תמיד מהשדה תעופה) עד לאומן (תחנה מרכזית)
מקישינב (כ35 יורו), בוקרשט, קרקוב, קטוביץ, ורשה, ועוד יש אוטובוסים ישירים.
מיאס יש אוטובוס עם החלפה במולדובה.
ומכל מקום (כנראה) אפשר להגיע עם החלפות, הרבה החלפות הם בלבוב או ויניצה.
הנסיעה באוטובוס מפולין זולה יותר מהרכבת בהרבה (המחיר כ30 יורו, הרכבת רק מפשמישל לויניצה עולה אותו דבר או יותר).
יש גם אוטובוס מויניצה לאומן בפחות מ5 יורו.
כמובן שנסיעה באוטובוס הרבה פחות נוחה מהרכבת (למעט את זה שהרבה פעמים אין החלפות), וגם הפרשי הנוחות בין החברות הם גדולים.
בדרך כלל האוטובוסים של תחבורה ציבורית עוברים את הגבול יותר מהר מאוטובוס רגיל (עדיפות בגבול).
יש חברות שמעבירים את הנוסעים שלהם מאוטובוס לאוטובוס (לפי כמות ההזמנות, אם יש קצת אנשים הם מצרפים באמצע הדרך 2 אוטובוסים וכדו').

אוטובוסים יהודיים:
יש שירות של פאייכלה ואומן אקספרס של נסיעות משדות התעופה בקישינב ויאס ב100$ למקום.
אם אתם נוחתים בטיסה ישירה מישראל אתם יכולים להשתמש בשירות הזה, גם אם תהיו היחידים בהסעה (במקרה כזה תקבלו רכב של 4 מקומות) תשלמו רק 100$, מצד שני אם ההסעה תהיה מלאה גם תשלמו 100$.
רכב 4 מקומות עולה 300$ 7 מקומות 450-500$ בחברות הנ"ל. (עודכנו המחירים)
כל זה נכון לאמצע שנה, בראש השנה המחירים יקרים יותר ("תעריף ראש השנה") אבל יש מעוד הרבה שדות תעופה הסעות כאלה.

ומקווים מאד שהשנה יהיו הסעות מוזלות ומסודרות מתחנות הרכבת אל אומן.

כמו כן יש נסיעה קבועה ב1:30 בלילה (מתאים לטיסות שנוחתים מכמה שעות לפני זה) מחניון שדה התעופה בבודפשט לקרסטיר, חזור ב9 בבוקר מקרסטיר (מתאים לפחות טיסות) 70$ הלוך חזור, 50$ דרך אחת - נסיעה עד קרסטיר (בפרט בלילה שאין רכבת) חוסכת גם סכום יפה.
(זה יוצא יותר זול מלהתחלק 4 אנשים ברכב 4 מקומות, אבל יותר יקר מאם יש קבוצה יותר גדולה, והרבה יותר יקר מהרכבת)
(כמובן בהזמנה מראש)

יכול להיות שיש עוד כל מיני הסעות כאלה בכל מיני מקומות.
 

אור אורות

מהמשתמשים המובילים!
אזהרה מעניינת כשמחפשים נסיעה:
באירופה, כמו בכל העולם, יש הרבה ערים עם שם זהה!
כמה דוגמאות:
ungheni במולדובה בעיר זו יש תחנת רכבת שכתבנו עליה מקודם.

Ungheni to Nyaradfluß

בלה צ'רקוו (בילה צרקווה) באוקראינה
2 ערים באוקראינה "בילה צרקווה"
קישינב ברומניה (שם דומה).
קישינב קריס ברומניה
ויש עוד הרבה כאלה דוגמאות.
לכן, צריך לבדוק כל פעם (במסלול חדש ולא מוכר) שזה אכן העיר אליה התכוונתם.


בעזה"י במאמרים הבאים נכתוב בעניין מעברי הגבול, והמלצות לנוסעים בתחבורה ציבורית.
 

אור אורות

מהמשתמשים המובילים!
@ynigun
עם האוטובוסים המקומיים לפעמים יש בעיות.
מכיר שני אברכים שהזמינו שנה שעברה כרטיסים לאוטובוס מקרקוב לאומן, ואחרי שהאוטובוס הגיע באיחור הנהג לא הסכים להעלות אותם כי הם יהודים ושיעשו לו בעיות בגבול, אחרי שהראו שיש להם כרטיסים והרבה ויכוחים עם מתורגמן מאנגלית לאוקראינית הסכים לקחת אותם עד ללבוב (כנראה שכח שזה אחרי הגבול), אחרי שעברו את הגבול חלק אחד מהם קם ותחיל לצעוק שהם שקרנים ושאין שום בעיות ואז הם ענו לו "שזה לא יפה שהוא צועק" (כאילו לא ניסו להשאיר בן אדם בתחנה עם כרטיס שהוא שילם עליו) אז הוא ענה שבדת שלנו אסור לשקר ואם מישהו משקר יש מצווה לצעוק שהוא שקרן ונסתתמו טענותיהם ונסעו עד אומן............

בנוסף עוד יהודי שאני מכיר נסע מקישינב לאודסה ובגבול הורידו אותו מהאוטובוס ל"תחקור" ורק אחרי שטר יפה הוא "שחורר" (הוא מבין רוסית ומתוך הדברים זה היה נראה שהנהג הדגיש לשוטר בגבול שיש כאן יהודי.....).
באוטובוסים פנימיים באוקראינה הנ"ל נוסע שנים בלי בעיה.
 

אור אורות

מהמשתמשים המובילים!
לפני שנמשיך בדרכי הנסיעה במדינות השכנות (מנמל התעופה ועד לגבול), איך מזמינים כרטיס, ועוד.
נתמקד ב2 דברים, מעברי הגבול, ולמי מתאים הרכבת.
כולנו זוכרים את העומס בגבולות במוצאי ראש השנה הקודם, איך שאנשים חיכו באוטובוס קרוב ליום שלם, עיכובי טיסות הצ'רטר, פספוס טיסות...
איך עוברים את הגבול בלי העומס?
קודם כל, השנה כבראה העומס בחזור (בלי אחריות) יהיה פחות נורא, בגלל שהנסיעות חזור יתמקדו בשני אחה"צ - ליל שישי, במקום רביעי אחה"צ - ליל שישי.
את הגבול אפשר לעבור בכמה דרכים, הדרך המומלצת בשביל להמנע מהעומס זה ברכבת.
או ברכבות שגם חוצות את הגבול (מפולין, או ממונקאץ לסלובקיה או בודפשט, מקישינב, מרומניה כפי הנראה הקו לא פעיל כיום, אולי יחזור לפעול לפני ראש השנה), או ברכבות שמיועדות למעבר הגבול (מצופ לזאהאני בהונגריה או קריסנה / קאשוי בסלובקיה).
כמובן שצריך שיהיה מקום פנוי, ברכבות שרק עוברות את הגבול בצופ מעלים בדר"כ כמה שמצליח להידחף.

ברגל, לא בכל הגבולות יש אפשרות כזו, בהרבה גבולות יש אפשרות לעבור ברגל, בדרך כלל זה לוקח פחות זמן (ולהחליף אוטובוס בגבול גם יוצא בדרך כלל יותר זול).
קורה לפעמים שברגל יש יותר עומס מבתור הרכבים! וגם יותר נח לחכות בישיבה ברכב מאשר בתור רגלי...
בדרך כלל ברגל זה הרבה יותר מהר.

ברכב (רכב פרטי, אוטובוס, תח"צ, הסעות).
בדרך כלל לרכב פרטי התור מתקדם יותר מהר מהאוטובוסים (זה נתיבים נפרדים), מצד שני לאוטובוס יש לפעמים תור יותר קצר (אם רב הממתינים הם עם רכבים פרטיים).


ככל שהציבור יותר יתפזר, יותר אנשים יעברו ברכבת או ברגל, או במעברי גבול שפחות אנשים עוברים בהם, העומס מכל הגבולות יירד.
אם אתם נוסעים עם רכב של פאייכלה הנהג אמור לדעת את כל המידע על הגבול, אבל עדיין כדאי לברר (בפרט אם נוסעים מגבול צדדי) שהגבול פתוח, ושיש בו את סוג המעבר שאתם רוצים.
יש גבולות שסגורים בלילה (חלקם נסגרים ב18:00 בערב).
יש גבולות שאין בהם מעבר רגלי.
יש גבולות (לדוג' בצופ) שיש בהם רק נתיב אחד משותף לרכבים פרטיים ואוטובוסים, מה שמגדיל את העומס בהרבה!!!

ויש הרבה גבולות שהציבור פחות נוסע מהם, לא תמיד זה מומלץ, בדרך כלל הגבולות האלה יותר קטנים (אם בדיוק יווצר עומס), נסגרים מוקדם, או מאריכים את הדרך, לפעמים בגבולות האלה גם השחיתות גואה, אבל כדאי לחשוב על נסיעה מגבול צדדי (עם בירורים לפני!!!), בפרט עם יהיה שוב כזה עומס כמו שנה שעברה.
(יש הרבה מאד גבולות שמאריכים את הדרך בכמה קילומטרים ומגיעים לגבול בלי העומס הגדול, כמובן שצריך לברר שזה לא גבול שתמיד עמוס, או למשאיות משא בלבד...)

גבול סלובקיה (יש באונגוואר, ויש עוד 1) הוא גבול שהציבור כמעט לא נוסע בו בגלל שאין טיסות ישירות מישראל לסלובקיה, משם אפשר לקחת טיסת מעבר, או להמשיך (בלי עוד מעבר גבול) להונגריה (או פולין - אירוך גדול מאד).
שנה שעברה אנשים התלוננו על שחיתות בגבול הזה.
ושוב, לפני נסיעה מגבול לא מוכר צריך לברר האם אפשר לעבור בו בצורה בה אתם רוצים לעבור (ברגל, רכב קטן, רכב גדול), שעות פעילות, ושווה לבדוק גם מה אנשים אחרים אומרים (על אף שכל גבול יכול לעבור רגוע ובכל גבול יכולים להיות סיפורים).
 

אור אורות

מהמשתמשים המובילים!
המלצות לנסיעה בתחבורה הציבורית.
קודם כל למי מיועדת הרכבת?
הרכבת לא מיועדת לנסיעה לבד של מי שלא יודע להסתדר (או קבוצה שלמה של אנשים שלא יודעים איך להסתדר), מי שיודע להסתדר, עם קצת הכנה יוכל לנסוע ברכבת.
(מי שנסע פעם עם מישהו אחר יידע יותר טוב איך להתכונן לנסיעה לבד)

בדיוק כמו שבשדה תעופה רב האנשים מסתדרים גם בלי לדעת את שפת המקום, בגלל שהם מכירים את ה"הלוך ילך" בשדה, כך גם ברכבת, אם יודעים מה קורה ולאיפה צריך לגשת, עם קצת חוש של להסתדר, אפשר להסתדר! רק שצריך לדעת לקראת מה הולכים, ולדעת שיכולים להסתדר, ולא חלילה להיתקע...
מומלץ מאד לדעת לפני ההגעה לתחנת הרכבת את הפרטים המדויקים, שעת היציאה (ואם אפשר גם שעת הכניסה לתחנה), היעד שלכם (לאיזה עיר הרכבת מגיע, איפה אתם יורדים ממנה), עיר המוצא של הרכבת ועיר היעד (מאיפה לאיפה הרכבת נוסעת), מספר הקו. כל דבר מזה יעזור לכם.
מה שיותר דברים שתסדרו ותבררו מהבית יוריד לכם לחץ מיותר בדרך.
מספר הרציף לא כתוב על הכרטיס, אפשר לשאול בקאסע, במודיעין, או סתם אנשים, ובהרבה תחנות יש מסכים עם שמות הרכבות והרציפים.
המעבר מרציף לרציף הוא או בגשר או במנהרה, לפעמים זה רחוק מבנין התחנה, יש תחנות (בדרך כלל בגבולות המדינה או תחנות קטנות) שהמעבר בהם מרציף לרציף הוא על פסי הרכבת (יש כעין "מעבר חציה" מקוביות ביטון") יש לשים לב לחצות בזהירות ובבטחה.

מומלץ מאד לנסוע בקבוצות, יש הרבה שנוסעים גם לבד.
מומלץ לנסוע עם לפחות 1 בקבוצה שיודע להסתדר בדרכים (לדוג' יודע אוקראינית, יודע לקרא בשפות שונות, וכדו', והעיקר שבסופו של דבר יודע להסתדר ולמצוא את הדרכים) ויודע להסתדר בשטח.
הפקידים ברכבת בדרך כלל לא מבינים אנגלית, בכל זאת תוכלו להשתמש באנגלית בשביל לשאול אנשים בתחנות וכדו'.
לרכבות באוקראינה ניתן לעלות רק עם כרטיס, בו יש מושב שמור - או בהזמנה מראש באינטרנט או בתחנה על בסיס מקום פנוי בלבד.
מומלץ להגיע לתחנה שעה לפני הנסיעה, ולצאת לרציף 20 דקות לפני הנסיעה.
יש לשים לב שזמן הנסיעה הוא הזמן בו הרכבת עוזבת את הרציף, הרכבת מגיע בין 35 ל3 דק' לפני זה (משנה איפה).
בדרך כלל הרכבת מגיע בזמן, קורה שהיא מאחרת או מקדימה!
אופני רכישת הכרטיסים והביטולים יהיו בעז"ה במאמרים הבאים.
העליה לרכבת היא רק לקרון שלכם! אין אפשרות לעלות לקרון אחר! מספר הקרון ומספר הרכבת מופיעים על דף מודפס בחלון הראשון בקרון.
לפני העליה לרכבת תדרשו למסור את הכרטיסים לידי האחראי בקרון שלכם (אם אתם רוצים להיעזר עם פרטי הכרטיס וכדו' מומלץ להדפיס 2 עותקים).
מומלץ להביא ארוחות (לא לשכוח שזה נסיעות ארוכות) ומים לשתייה, לא תמיד אפשר לקנות ברכבת.
מים חמים יש בכל קרון בתחילת הקרון (מול חדר השומר, חבית), תה וקפה זמינים בתשלום 10 גריבנה.
בכל קרון יש אחראי שבודק את הכרטיסים, שומר על הסדר, וכו' , אפשר לבקש ממנו להעיר אתכם בהתקרבכם לתחנה בה אתם צריכים לרדת, (בדרך כלל הוא מזרז לפני התחנה גם בלי שמבקשים), גם אפשר לקנות אצלו שתיה (לפי זמינות במלאי).
לא תמיד זמין במלאי, גם שכן זה עולה פי כמה מבתחנה או בחנות סמוכה
ברכבות שינה מחלקה שלישית (ללא דלתות) זוהי מחלקה מסוכנת מבחינה גשמית ורוחנית ואסור לקנות שם מיטה
במחלקות שינה עם מיטות בחדרים חובה להזמין את כל המיטות בחדר (2 או 4) משום יחוד (שלא יזמינו גוים מיטות בחדר.)
אם אין חדרים ריקים, נסו לקנות 4 כרטיסים (במחלקה שניה) ולבקש מהגוים להחליף, או שתשהו מחוץ לחדר (בסוף הקרון וכדו'). (להיזהר לא למשוך תשומת לב בכזה מצב).
אם אתם מסתדרים באוקראינית תוכלו במצב כזה לבקש מהשומר בקרון שיגיד לכם מתי מתפנה חדר (להסביר לו על רצון לפרטיות, להיות יחד עם המשפחה, וכדו') הרבה פעמים הוא יעזור בכזה מצב.
לא מומלץ להזמין את החדר בצד ימין ליד השירותים יש שם רעש מהשירותים - בצד שמאל זה פחות נורא
אם רוצים להביא מישהו חמישי בחדר אחד (ילד וכדו') חובה לקנות עבורו כרטיס בודד אפשר גם בחדר אחר (צפוף מאד).
תעריף נוער מוזל הוא רק עד גיל 14!
ברוב קווי הרכבת צריכים להדפיס את הכרטיס האלקטרוני על דף נייר בגודל A4.
לפי החוק האוקראיני נסיעה עם כרטיס עם שם אחר (למעט "שגיאות כתיב סבירות") נחשבת כנסיעה ללא כרטיס נסיעה ואפשר לקבל קנס ובמקרה סירוב לתשלום מורידים מהרכבת - בפועל אין אכיפה על זה בכלל!
לכן, אם זה אפשרי כדאי לדייק בשם שכותבים בכרטיס, אבל אפשר גם לנסוע בכרטיס על שם אחר, במקרה כזה כדאי לדעת את השם הכתוב על הכרטיס.
לא שמענו על מקרים שבדקו שמות (וחסידי ברסלב רבים קונים אחד מהשני כרטיסים או סתם כך לא מדייקים בשמות), גם אם יבדקו את זה פעם (אחד שיחפש לעשות צרות וכדו') במקרה הגרוע מדובר בקנס בסכום עלות הנסיעה. כמובן שאף פעם לא כדאי להסתבך, בפרט שאפשר בדר"כ בקלות לכתוב את השם הנכון)
עליה עם מזוודות - מותר מזוודה אחת ותיקים שקיות וכדו' שנכנסים בקלות לחדר בו נמצאים (בחלוקה בין 4 אנשים) ועובר בקלות וללא בלאגן בפרוזדור הקרון.
לפעמים כשתשמעו מחברים ואחרים על הנסיעה ברכבת, וסגנון מערכת הרכבות, זה יביא אותכם יותר מוכנים לנסיעה.
 

אור אורות

מהמשתמשים המובילים!
@נחמן העמקן
עוד נקודה חשובה!
יש לשים לב לשעה המקומית (בהונגריה ופולין שעה קודם) והשעת יציאה והגעה בכרטיס היא לפי השעון המקומי
לדוג': אם מופיע בכרטיס מפשמשיל לבילה צ'רקווה שעת יציאה ב16:00 ושעת הגעה ב2:00 הרי ששעת היציאה היא בשעה 17:00 לפי שעון אוקראינה וישראל וזמן הנסיעה בפועל יהיה 9 שעות ולא 10
בחזור זה יותר משמעותי כדי לא לא להפסיד טיסות וכד'
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

18.11

י"ז חשוון


וובינר מרתק!

המדריך (הלא שלם) לסטוריטלינג

הרצאה ייחודית עם ירון פרל ממשרד הפרסום מקאן, על עולם הסטוריטלינג. מספרי סיפורים נולדים ככה או שאפשר ללמוד את זה? מה הופך סיפור אחד ל״תעירו אותי כשזה מסתיים״ ואחר ל״ספרו לי את זה שוב!״, והקשר לעולם הקריאייטיב.

הכניסה חופשית!


19.11

י"ח חשוון


פתיחת

קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI

קורס מקוצר


19.11

י"ח חשוון


אירוע שיתופים ייחודי

בוטים מספרים על עצמם

בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.

הכניסה חופשית!


25.11

כ"ד


פתיחת

קורס פרסום קופי+

מלגות גבוהות!


27.11

כ"ו חשוון


פתיחת

קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות

מלגות גבוהות!


27.11

כ"ו חשוון


פתיחת

קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!

מלגות גבוהות!


27.11

כ"ו חשוון


נפתחה ההרשמה!

קורס צילום חוץ, אירועים וסטודיו - עם בינה מלאכותית!

מלגות גבוהות!


הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכה

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת הַבֹּטְחִים בַּיהוָה כְּהַר צִיּוֹן לֹא יִמּוֹט לְעוֹלָם יֵשֵׁב:ב יְרוּשָׁלִַם הָרִים סָבִיב לָהּ וַיהוָה סָבִיב לְעַמּוֹ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:ג כִּי לֹא יָנוּחַ שֵׁבֶט הָרֶשַׁע עַל גּוֹרַל הַצַּדִּיקִים לְמַעַן לֹא יִשְׁלְחוּ הַצַּדִּיקִים בְּעַוְלָתָה יְדֵיהֶם:ד הֵיטִיבָה יי לַטּוֹבִים וְלִישָׁרִים בְּלִבּוֹתָם:ה וְהַמַּטִּים עַקַלְקַלּוֹתָם יוֹלִיכֵם יי אֶת פֹּעֲלֵי הָאָוֶן שָׁלוֹם עַל יִשְׂרָאֵל:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

געגוע קיצי • אתגר 138

לוח מודעות

למעלה