דיון אוצר הקצרצר או שמא נקצר הנוצר?

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
כתיבה בקצרה:
עם התקדמות העולם לדיגיטל הז'אנר הזה נכנס יותר ויותר, וככל שאני עוקבת אחריו אני יוצאת מבולבלת לגמרי לגבי המעלות והחסרונות שלו.
פעם, כדי לכתוב יצירה ספרותית היית צריך לכסות את עלות הדיו והדף וליצור חיבור של כמה מאות מילים (לפחות!) מלוטשות ושוות פרסום.
היום המטבע עובר למחשב וכל קטע רשאי להיות כתוב, וברגע שהוא כתוב הוא גם מפורסם. כי למה לא. וזה יפה.
טוב או רע?

וכאן אני באה לשאול:
היכן השלב שבו הקטע הופך להיות קטע ספרותי?
מה הופך כמה עשרות / מאות מילים מחוברות לקטע ספרותי שראוי להתפרסם,
ואם נהיה ספציפים (שלא לומר ברוטליים) - שראוי להתפרסם בפורום סופרים כפרוג?
 

דוכסוסטוס

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מה הופך כמה עשרות / מאות מילים מחוברות לקטע ספרותי שראוי להתפרסם,
ואם נהיה ספציפים (שלא לומר ברוטליים) - שראוי להתפרסם בפורום סופרים כפרוג?
ביקושים.
 

.כותבת.

משתמש מקצוען
כתיבה בקצרה:
עם התקדמות העולם לדיגיטל הז'אנר הזה נכנס יותר ויותר
זה בהחלט עניין שיש בו מעלות וחסרונות, ושקשה לחלק מהאנשים לראות אותו.
לדעתי זה פשוט - קטע ספרותי כשמו כן הוא - נכתב על ידי סופר.
מהו סופר? אומן.
הקטע יכול להיות מדהים, מרגש, מעורר השראה.
השאלה היא האם זה נגרם מהתוכן או מצורת ההגשה.

אם (גם) צורת ההגשה היא זו שהפעימה - מדובר בקטע ספרותי.
 

BEYOND

משתמש מקצוען
כתיבה בקצרה:
מה זה קצר? שורה? חמש שורות? קטע של מאתיים מילה ולא של אלף?

היכן השלב שבו הקטע הופך להיות קטע ספרותי?
כשהוא כתוב טוב, כשהוא אומר משהו, כשהוא נוגע עמוק. (מפעים, משמח, מעציב, מרגש)
יש משהו מאד עוצמתי בכתיבה קצרה, מזוקקת.

למשל זה - קטע שפורסם ביום שישי שלאחר אסון מירון:

---------------------------------------------------
מי אשם/ליאור אנגלמן

מִי אָשֵׁם?
כְּשֶׁהָהָר בְּאֵבְלוֹ עוֹדֶנּוּ עָשֵּׁן
וְנַעַר רַמוּס בְּקֹשִׁי נוֹשֵׁם
וְיֶלֶד דּוֹמֵם בְּלִי זֵהוֹת וּבְלִי שֵׁם.
אֶל תִּשְׁאֲלוּ:
מִי אָשֵׁם? מִי אָשֵׁם?
עַכְשָׁו זְמַן שְׁתִיקָה,
לַמַּעַן הַשֵּׁם.
--------------------------------------------------
 

BEYOND

משתמש מקצוען
אני לא חושבת שהכוונה הייתה לדיון ברשאיותו של הקטע להיחשב כספרותי - על פי אורכו
אם נלך על פי הכותרות:
כתיבה בקצרה:
1625786127168.png


אפשר לומר שבשאלות מסתמן כיוון שונה
היכן השלב שבו הקטע הופך להיות קטע ספרותי?
מה הופך כמה עשרות / מאות מילים מחוברות לקטע ספרותי שראוי להתפרסם,
ואם נהיה ספציפים (שלא לומר ברוטליים) - שראוי להתפרסם בפורום סופרים כפרוג?
 
נערך לאחרונה ב:

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
---------------------------------------------------
מי אשם/ליאור אנגלמן

מִי אָשֵׁם?
כְּשֶׁהָהָר בְּאֵבְלוֹ עוֹדֶנּוּ עָשֵּׁן
וְנַעַר רַמוּס בְּקֹשִׁי נוֹשֵׁם
וְיֶלֶד דּוֹמֵם בְּלִי זֵהוֹת וּבְלִי שֵׁם.
אֶל תִּשְׁאֲלוּ:
מִי אָשֵׁם? מִי אָשֵׁם?
עַכְשָׁו זְמַן שְׁתִיקָה,
לַמַּעַן הַשֵּׁם.
בשיר הזה אין שום שאלה, הוא מורכב מאינספור אלמנטים אמנותיים שהופכים אותו לקטע אמנות.
בקטעי כתיבה ארוכים לרוב גם אין שאלה, אחרי כמה מאות מילה בדרך כלל אפשר להבחין ברמה הספרותית של הקטע ולדעת היכן למקם אותו בסקאלת האמנות.
האזור האפור נראה בעיניי בעיקר בקטעים הקצרים, של מאה-מאתיים ואפילו שלוש מאות מילה. בן-אדם קם בבוקר, רואה שמיים צהובים / שכן על אופנוע / איש אחד מעצבן נורא, בהפסקה בין הסדרים הוא כותב כמה מילים וכמה סימני קריאה, נכנס לפרוג ולוחץ אנטר. הופה, ארבעים, חמישים, שישים לייקים!
ולא, אל תגידו לי שברור מאליו שזה לא קטע ספרותי, כי יש כאן כמה כאלו עוצרי נשימה.
אני שואלת: היכן מרכיב הקיצור הוא מעלה, והיכן הוא דוגמת הזילות?
 

הזדמנות

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
זה מזכיר לי שאלה אחרת- קטע אומנותי הוא דווקא קטע שמתפרסם או גם כזה שנמצא במגירה ואף אחד לא נחשף אליו חוץ מהכותב עצמו? (אם עץ נופל ביער ואף אחד לא שומע האם הוא משמיע קול )
מה ההגדרה של קטע אומנותי? אולי היכולת להעביר רגש מסוים בקורא כל עוד הוא לא כתוב בשגיאות כתיב או נכתב בשפה עילגת והאורך לא בהכרח קובע?
 

Talya kadosh

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
גם אם מעולם לא חווית את הסיטואציה אתה מצליח מרגיש אותה.
זהו מבחינתי.
קטע קצר בדרך כלל לא נוגע באדם שקורא אותו. יש לזה הרבה סיבות, וכולן נכונות וטובות.
בפשטות, קטע שהסופר מצליח לגעת בך, לעורר משהו, לשנות, זה קטע טוב.
אפשר לכתוב מפוצץ ובכל אלמנטי הכתיבה היפים באורך ארוךךך וזה לא יגע בקורא...
מילת המפתח: תלוי.
 

.כותבת.

משתמש מקצוען
לא, אל תגידו לי שברור מאליו שזה לא קטע ספרותי, כי יש כאן כמה כאלו עוצרי נשימה.
אני שואלת: היכן מרכיב הקיצור הוא מעלה, והיכן הוא דוגמת הזילות?
מה ההגדרה של קטע אומנותי?
גם אם מעולם לא חווית את הסיטואציה אתה מצליח מרגיש אותה.
זהו מבחינתי.
קטע קצר בדרך כלל לא נוגע באדם שקורא אותו. יש לזה הרבה סיבות, וכולן נכונות וטובות.
בפשטות, קטע שהסופר מצליח לגעת בך, לעורר משהו, לשנות, זה קטע טוב.
אפשר לכתוב מפוצץ ובכל אלמנטי הכתיבה היפים באורך ארוךךך וזה לא יגע בקורא...
מילת המפתח: תלוי.
חלוקה על כולכם
אומנות מטבעה היא מחוץ לגבולות ההגדרה, על כן נקרא שמה - אומנות.
ייתכן שאין שום אפשרות או סיכוי להגדיר אותה נכון, על כל צורותיה השונות.

המילוג נותן את ההגדרה שאני הייתי קרובה אליה (שהיא לא בדיוק הגדרת האומנות כי אם שיוכה לאומן)
" אומנות היא מלאכה הנעשית על ידי בעל מקצוע שהגיע לדרגת מומחיות בתחומו "
לדעתי זה פשוט - קטע ספרותי כשמו כן הוא - נכתב על ידי סופר.
מהו סופר? אומן.
הקטע יכול להיות מדהים, מרגש, מעורר השראה.
השאלה היא האם זה נגרם מהתוכן או מצורת ההגשה.

אם (גם) צורת ההגשה היא זו שהפעימה - מדובר בקטע ספרותי.
 

סיפור8

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
" אומנות היא מלאכה הנעשית על ידי בעל מקצוע שהגיע לדרגת מומחיות בתחומו "
זו ההגדרה של אומן? או של אמן?

בנוגע לעניין עצמו- אולי נבדיל בין קטע קצר באורכו לבין קטע שההשקעה בו הייתה קצרה מאד... הדוגמא שלך, @מ. י. פרצמן , של הכותב ששפך קטע וקיבל כמה עשרות לייקים בעצם מדברת לא על האורך שלו אלא על רמת ההשקעה שלו. האם קטע כזה שנכתב בהנף יד יכול להיקרא ספרותי? האם שרבוט חסר מחשבה ייחשב כאומנות אמיתית?
ההבדל בין ציור מופשט של ילדון לבין ציור מופשט של אמן הוא שבציור האמן הושקעה מחשבה, הושקע רגש, הושקע חלק מהאמן בעצמו. זו גם הסיבה שתמונה של הנוף שצייר פיקאסו שווה עשרים דולר, והציור עצמו מאות אלפי דולרים.
 

הזדמנות

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
האם קטע כזה שנכתב בהנף יד יכול להיקרא ספרותי?
לגמרי כן. לפעמים הקטעים הכי טובים נוצרים בריפרוף קליל על המקלדת ואחרים שמקיזים עליהם שעות ואנרגיה יוצאים ממש לא משהו
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
מכיוון שבפורום סופרים אנו ורגילים (נגיד) לקבל ביקורת, אני אהיה ישירה:
היו כאן בעבר כמה אשכולות שגרמו לי לחשוב על הנושא, אבל האשכול הזה גרם לי לפתוח את הדיון.
יש לי ביקורת עליו. מדובר בסופר - מוכשר - שכולנו מכירים ביכולתו הספרותית,
ובכל זאת, עד כמה שחיפשתי, לא הצלחתי למצוא בשום פינה בשיתוף ההוא את הזיקה הספרותית לכתוב.
כל מה שאני רואה הוא תכתובת חברית שלא השתמשה ביכולות ספרותיות אלא בחוש הומור, והגישה את חוש ההומור - כחוש בלבד. ללא שום זיקה ספרותית.
יש מתנגדים?
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
חלוקה על כולכם
אומנות מטבעה היא מחוץ לגבולות ההגדרה, על כן נקרא שמה - אומנות.
ייתכן שאין שום אפשרות או סיכוי להגדיר אותה נכון, על כל צורותיה השונות.

המילוג נותן את ההגדרה שאני הייתי קרובה אליה (שהיא לא בדיוק הגדרת האומנות כי אם שיוכה לאומן)
" אומנות היא מלאכה הנעשית על ידי בעל מקצוע שהגיע לדרגת מומחיות בתחומו "
אני לא נוהגת לבטא עמדות, אלא אם ראיתי במקור מוסמך שכן הוא הדבר. כיוון שחבל לכתוב, ואז לגלות שטעיתי. וכולנו יודעים כמה קל לטעות...
אז על פי מה שראיתי בתורת חסידות חב"ד (טוב, לא בטוח שהבנתי נכון וכו'. כן? אם מישהו לוקח את זה, שיקח בערבון מאוד מוגבל), אומנות פירושה היכולת לבטא את הנפש באופן מסוים.
למשל, אם אני אצור צלחת, לא יהיה בזה אומנות.
אבל אם ישב קדר אומן, שמסוגל לבטא בצורת הצלחת את מהלכי נפשו - זו תהא אומנות, גם אם אף אחד מלבדו לא יבין מה הקשר.
כנ"ל, אם אני אכתוב רשימת קניות סתמית, לא יהיה בזה אומנות, וממילא זה לא יהיה קטע ספרותי.
אבל אם אצליח לבטא בעזרת מילוי חללים לבנים בסימונים שחורים (הקרויים אותיות), את הנפש (שאותה עצמה, אכן לא ניתן להגדיר, אבל ניתן לפגוש אותה דרך מחשבות ורגשות) - הרי זה קטע אומנותי.

אז זו דעתי בעניין.
קטע ספרותי הוא קטע שיש בו ביטוי לנפשו של הכותב.
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
פרטי, נמקי והסבירי.
לא הצלחתי ללמוד - גם לא מהאשכול הזה - מהם הקריטריונים להגדרת קטע ספרותי אמנותי, או איזה קטע לא נחשב ככזה. לכן לא אוכל להסביר לפי קריטריונים שנעלמים מעיני.
לפי עניות דעתי בלי הסברים הקטע ההוא ספרותי בהחלט גם אם הוא קצר. (לפחות כמו הסיפור בן ששת המילים של המינגווי).

את כתבת:
כל מה שאני רואה הוא תכתובת חברית שלא השתמשה ביכולות ספרותיות אלא בחוש הומור, והגישה את חוש ההומור - כחוש בלבד. ללא שום זיקה ספרותית.
ומה שאני רואה זה סיפור קצר עם אמירה שמוגש לקורא בצורה יפה מאד, עם הומור, במסגרת מעניינת.
 

BEYOND

משתמש מקצוען
מכיוון שבפורום סופרים אנו ורגילים (נגיד) לקבל ביקורת, אני אהיה ישירה:
היו כאן בעבר כמה אשכולות שגרמו לי לחשוב על הנושא, אבל האשכול הזה גרם לי לפתוח את הדיון.
יש לי ביקורת עליו. מדובר בסופר - מוכשר - שכולנו מכירים ביכולתו הספרותית,
ובכל זאת, עד כמה שחיפשתי, לא הצלחתי למצוא בשום פינה בשיתוף ההוא את הזיקה הספרותית לכתוב.
כל מה שאני רואה הוא תכתובת חברית שלא השתמשה ביכולות ספרותיות אלא בחוש הומור, והגישה את חוש ההומור - כחוש בלבד. ללא שום זיקה ספרותית.
יש מתנגדים?

קטעי הרץ ברשת...
אכן רובם לא אומנותיים במיוחד בלשון המעטה, בדרך כלל סוחטי דמעות צחוק או לייקים.
לא הייתי מגדירה אותם כקטעים אומנותיים.
(חלק מהם בדיחות ממש טובות, לא אכחיש, אבל זו אומנות מסוג שונה.)

פה ושם, מעט מעט יש קטעים יפים, עמוקים ונוגעים שאפשר לקחת לדרך. ולרוב - עומדים מאחוריהם כותבים מוכשרים ואמנים באמת.



וחוץ מכל זה יש תת סוגה כזאת

של שורות קצרות ורווחים גדולים

ברשימות תפוצה, בפוסטים, בבלוגים

בעיקר כאלו שיווקיים שמוכרים קורסים

או מוצר חדשני שמעולם לא שמעתם עליו

יש אפילו כותבי תוכן יעודיים

שממש מומחים לכתוב ככה

כמה מילים בכל שורה שלפעמים

נקטעת באמצע כי נגמר המקום
.
אולי זה גם סוג של אומנות.
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
רואה רק עכשיו, ותודה ל -
תכל'ס, בכנות, תהיתי אם הקטע ההוא ראוי לשיתוף בפורום כתיבה. אכן, באותם לבטים בדיוק שהועלו פה!
חשבתי שכן יכול להיות יפה להגיש קטע קצרצר בצורה שונה מהרגיל פה, באופן של צילומי מסך, שיבהירו שמדובר בתכתובת. בגלל שהתקשיתי בעריכה גם נוצר פערים בזמנים והשורות הראשונות קיבלו חותמת זמן מאוחרת יותר.

בסופו של דבר, מדובר בקטע שנכתב לחבר, עבר עריכה והתאמה לפורום, והועלה פה. האם הוא אכן עומד בקנה אחד עם ההגדרה של 'יצירה ספרותית'? אמממ... לא יודע.

הייתי שמח לראות עוד שיתופים של צילומי-מסך כאלו, באופן אישי, כל זמן שהם יהיו ברמה גבוהה ולא זולה.

הדיון פה מאוד מעניין.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קד

א בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת יי יי אֱלֹהַי גָּדַלְתָּ מְּאֹד הוֹד וְהָדָר לָבָשְׁתָּ:ב עֹטֶה אוֹר כַּשַּׂלְמָה נוֹטֶה שָׁמַיִם כַּיְרִיעָה:ג הַמְקָרֶה בַמַּיִם עֲלִיּוֹתָיו הַשָּׂם עָבִים רְכוּבוֹ הַמְהַלֵּךְ עַל כַּנְפֵי רוּחַ:ד עֹשֶׂה מַלְאָכָיו רוּחוֹת מְשָׁרְתָיו אֵשׁ לֹהֵט:ה יָסַד אֶרֶץ עַל מְכוֹנֶיהָ בַּל תִּמּוֹט עוֹלָם וָעֶד:ו תְּהוֹם כַּלְּבוּשׁ כִּסִּיתוֹ עַל הָרִים יַעַמְדוּ מָיִם:ז מִן גַּעֲרָתְךָ יְנוּסוּן מִן קוֹל רַעַמְךָ יֵחָפֵזוּן:ח יַעֲלוּ הָרִים יֵרְדוּ בְקָעוֹת אֶל מְקוֹם זֶה יָסַדְתָּ לָהֶם:ט גְּבוּל שַׂמְתָּ בַּל יַעֲבֹרוּן בַּל יְשׁוּבוּן לְכַסּוֹת הָאָרֶץ:י הַמְשַׁלֵּחַ מַעְיָנִים בַּנְּחָלִים בֵּין הָרִים יְהַלֵּכוּן:יא יַשְׁקוּ כָּל חַיְתוֹ שָׂדָי יִשְׁבְּרוּ פְרָאִים צְמָאָם:יב עֲלֵיהֶם עוֹף הַשָּׁמַיִם יִשְׁכּוֹן מִבֵּין עֳפָאיִם יִתְּנוּ קוֹל:יג מַשְׁקֶה הָרִים מֵעֲלִיּוֹתָיו מִפְּרִי מַעֲשֶׂיךָ תִּשְׂבַּע הָאָרֶץ:יד מַצְמִיחַ חָצִיר לַבְּהֵמָה וְעֵשֶׂב לַעֲבֹדַת הָאָדָם לְהוֹצִיא לֶחֶם מִן הָאָרֶץ:טו וְיַיִן יְשַׂמַּח לְבַב אֱנוֹשׁ לְהַצְהִיל פָּנִים מִשָּׁמֶן וְלֶחֶם לְבַב אֱנוֹשׁ יִסְעָד:טז יִשְׂבְּעוּ עֲצֵי יי אַרְזֵי לְבָנוֹן אֲשֶׁר נָטָע:יז אֲשֶׁר שָׁם צִפֳּרִים יְקַנֵּנוּ חֲסִידָה בְּרוֹשִׁים בֵּיתָהּ:יח הָרִים הַגְּבֹהִים לַיְּעֵלִים סְלָעִים מַחְסֶה לַשְׁפַנִּים:יט עָשָׂה יָרֵחַ לְמוֹעֲדִים שֶׁמֶשׁ יָדַע מְבוֹאוֹ:כ תָּשֶׁת חֹשֶׁךְ וִיהִי לָיְלָה בּוֹ תִרְמֹשׂ כָּל חַיְתוֹ יָעַר:כא הַכְּפִירִים שֹׁאֲגִים לַטָּרֶף וּלְבַקֵּשׁ מֵאֵל אָכְלָם:כב תִּזְרַח הַשֶּׁמֶשׁ יֵאָסֵפוּן וְאֶל מְעוֹנֹתָם יִרְבָּצוּן:כג יֵצֵא אָדָם לְפָעֳלוֹ וְלַעֲבֹדָתוֹ עֲדֵי עָרֶב:כד מָה רַבּוּ מַעֲשֶׂיךָ יי כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ מָלְאָה הָאָרֶץ קִנְיָנֶךָ:כה זֶה הַיָּם גָּדוֹל וּרְחַב יָדָיִם שָׁם רֶמֶשׂ וְאֵין מִסְפָּר חַיּוֹת קְטַנּוֹת עִם גְּדֹלוֹת:כו שָׁם אֳנִיּוֹת יְהַלֵּכוּן לִוְיָתָן זֶה יָצַרְתָּ לְשַׂחֶק בּוֹ:כז כֻּלָּם אֵלֶיךָ יְשַׂבֵּרוּן לָתֵת אָכְלָם בְּעִתּוֹ:כח תִּתֵּן לָהֶם יִלְקֹטוּן תִּפְתַּח יָדְךָ יִשְׂבְּעוּן טוֹב:כט תַּסְתִּיר פָּנֶיךָ יִבָּהֵלוּן תֹּסֵף רוּחָם יִגְוָעוּן וְאֶל עֲפָרָם יְשׁוּבוּן:ל תְּשַׁלַּח רוּחֲךָ יִבָּרֵאוּן וּתְחַדֵּשׁ פְּנֵי אֲדָמָה:לא יְהִי כְבוֹד יי לְעוֹלָם יִשְׂמַח יי בְּמַעֲשָׂיו:לב הַמַּבִּיט לָאָרֶץ וַתִּרְעָד יִגַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ:לג אָשִׁירָה לַיי בְּחַיָּי אֲזַמְּרָה לֵאלֹהַי בְּעוֹדִי:לד יֶעֱרַב עָלָיו שִׂיחִי אָנֹכִי אֶשְׂמַח בַּיהוָה:לה יִתַּמּוּ חַטָּאִים מִן הָאָרֶץ וּרְשָׁעִים עוֹד אֵינָם בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת יי הַלְלוּיָהּ:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

רגעים מכריעים בחיים • אתגר 116

לוח מודעות

למעלה