אדפטציה לחורחה בורחס - ביקורת נוקבת על קונטרס "הדוף" - קטע למתקדמים

אבימי

מנהל קהילת איור
מנהל
מנוי פרימיום
מנוי פרימיום
מרצה בבית פרוג
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
ירחון "עיט" גליון 47, שנת תשס"ח
מתוך מדור ביקורת הספרות "תספורת",
עמוד 32-3.

קונטרס "הדוף"
הוצאת רובין, מהדורה שנייה, 2012,
- ביקורת ערה וממוקדת או חרחורי גסיסת התבונה?

ברור לכל קורא,
גם אם אינו מתמצא בדקויות המחלוקת שזכתה שלא בהתעלם מהצדק לאזכורים, הן ברחבי הספרות התורתית בכל המישורים, והן במדיה הפופולארית שחשיבותה אינה נופלת מהשפעתה על המציאות,
שכותב הקונטרס הינו, או רוצה שנחשוב שהינו, אחד מגורמי ההשפעה שמאחורי הפרשה מעוררת הסערה.

ומכל מקום, ואינני מתעלם ממילותיו המפורשות של הכותב הנעלם (עמוד 17 פס'2) :
"...סגולתה המרכזית של היכולת שלי לקבוע את מהלך העניינים לא התבטאה בנוכחות פיזית באף אחת מהתרחישים שסביבם יהום הסער, אלא ביכולתי להבין את נפש היוצר של הסנסציה, עד תומה, לשבילה וסמטאותיה הנידחים והדקים ביותר, ומתוך כך להדהד את התו שאדוותו תניע את גרגר האבק, שיניע את רגב האפר, שיניע את גוש החצץ, שיניע את האבן שתניע את הסלע, שיגרום למפולת איומה שתניע את ההר כולו. סגולת יכלתי היא הרעל האינו קיים, שישנו."

מכל מקום,
קונטרס מסוג זה הוא מלכודת ליסטים. כביכול, האדם שאינו מתמצא בפרשת "בן הרב ואזמרגד הלבן", פונה-נופל לידי מחבר הקונטרס, בתחינה ובתקווה נואלת מבחירה, שייתן בידו מפה ופנס שיאירו את דרכו של התועה האומלל, בנבכי מחלוקת איומה זאת.
מכל מקום, הקורא חסר ההגנה, הגנת הידע העמיק, נופל למלכודת שבסיסה כפול.
מצד התבונה, עליו לבחור בחירה בחינת תער חריף, האם להכנע לתכתיב הכותב, וללכת שבי-קסם אחרי חליל ההמלין שבעט הכסף שלו,
או להתעורר מיקיצה שאינה בלתי מתוקה , ולבחון את הדברים נכוחה, ובמסרק סמיך להוציא את ממתקי חווית הקריאה, ולהשאיר ביד בסיס נתונים מוצק.

אבל הכותב עלום השם, שואב אותנו לסחרחורת שאת טיבה ומגמותיה הוא מסתיר בתוך עצמה.

מצד אחד הקונטרס מתנצל לא אחד שהוא מהסוג שייצור עניין אצל בעלי העניין המקצועיים בלבד. כאלה שאינם נרתעים ממידע תפל ובעל מגמת השתנות נמוכה, ולו רק בגלל שאנשים כאלה שולטים בפרטים כל כך, שרמת העניין שלהם לא נפגעת.
הוא חוזר וכותב (עמוד 4 פס' 5) "...כמות הפרטים שאינם "עסיסיים" מרובים ביחס בלתי נסלח לעומת המידע האמיתי שאני מביא כאן. ואתכם הסליחה, ואתכם התביעה, שאם התחלתם להכנס לעניין, אין זה מצד עווית רגעית של רכילות, אלא מצד עניין האדם באמיתי וביציב"
(עמוד 18 פס' 1) "...וכמו שניסה וולאד להגיד, גם אני מנסה לומר בלא קול - ריבוי העובדות לא מביא בהכרח לחקר האמת או שלילתה, ורק חקר האמת או שלילתה מביאה לצידוק ריבוי העובדות"

אך לא קשה לומר, שבעל הקונטרס משתמש בנשק שמפניו הוא מזהיר, ובאמצעו הוא פוצע בנו פצע כפול. ואסביר -

צורת הצגת הדברים שלו היא מצג שוור של דיוק חסר פשורות. מדוע מצג?
כי דרך הצגת הדברים - הכוללת שלל פרטים לא חשובים במתכיוון - הינה מדוייקת ברמת הכירורגיה לשם מטרה. מצד אחד להעיק, ומצד שני ליצור תחושת פורקן הממשמשת ובאה, שהנה הנה ההבנה תאיר את אורה הבהיר. וכשהאדם מתחיל לסבול סבל רב מדי עקב ריבוי פרטים - כותב הקונטרס מחדש את העניין על ידי זריקת פריט מידע מדוד - שהינו לא בלתי נכון, אך עסיסותו רבה על חשיבותו, ובזה הנערה באה אל המלך, והקורא מובל שדוד אל הקטע הבא, ומחזור זה יוצר מתח כה רב, עד שמסקנת הדברים מתקבלת אצל הקורא כמים על נפש עייפה ובידים פרושות בברכה.

ומהי המלכודת?
א' - ידיעתית. צורת כתיבה מבריקה ברעל זאת - אינה בהכרח האמת לכשעצמה. וכי יעלה על הדעת שאפשר לגבש דיעה מוצקה על פרשה זאת, פרשה שכמות הגורמים המשתנים בה גדולה מכמות האנשים שהיו מעורבים בה, וגדילה מיום ליום? רק כתיבתו הפועמת כגידול ממאיר של המחבר גורמת לנו לדמיין תחושת שליטה בפרטים, שליטה שאין בה אלא תמימותו של ההלך רגע לפני נפילתו לבור בלתי נראה.

ב' - וחמורה מכל - המחבר גורם לנו חווית קריאה שאינה חוויה ספרותית כלל, אלא כעין קונצרט על כוחות הנפש של הקורא, ובלא רשותו. הקורא בא - או מונע - על ידי הדחף הכפול של צבירת האמת על ידי קריאת העובדות והרצון לקריאה בחיבור בהיר ומבוסס. מהיכן שואב הכותב את העוז להעביר את הקורא טלטלה שאינה קשורה למישור הספרותי, אלא לתנודות נפש שקשורות בציפייה ופורקן? היאך נטל לידיו הכותב, את מחבת הבישול של הסורים, ובו הוא עורך ניתוחי מח?

חבל שהוצאת רובין הוותיקה, לא מצאה לנכון לגעל מתוכה יצירי בני כלאיים מזוויעים כמו קונטרס זה.
אנכי בכל אופן, חש לאחר הקריאה כאדם שעמד בפני משבר גדול ויכול לו. תחושה מרוממת. אולי רק לשם זה, כן שווה לצלוח את הקונטרס. ואולי לא.


******
חורחה לואיס בורחס הוא סופר שגיליתי בגיל מאוחר אך מאז לא זזה ידי מתוך ספרו.
הוא המציא ז'אנר חדש לחלוטין - ביקורת הספרות הפנטסטית.
עניינה - משהו כעין מה שכתבתי כאן, רק במוצלח יותר.
אני מודע לזה שזהו קטע קשה ולא קליל. אך אנא, תנסו להבין את הצורך שלי בלספר סיפור על ידי רמיזה וצלליות,
ונסו להינות.
תודה.
אבימי
*******
 
נערך לאחרונה ב:

גרפולוג

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
טוב. בהתחלה קראתי וכשהגיע הטור לסיומו החכמתי שאכן הבנתי כל מילה, אך לא הבנתי כלום!

ואז ראיתי את השורה הבאה
חורחה לואיס בורחס הוא סופר שגיליתי בגיל מאוחר אך מאז לא זזה ידי מתוך ספרו.
הוא המציא ז'אנר חדש לחלוטין - ביקורת הספרות הפנטסטית.
טוב. שאלתי את ויקי, מעניין. גם מהטור של ויקי הבנתי כל מילה, אך עדיין לא הבנתי כלום!

ציפיתי לשורת הטוויסט
אני מודע לזה שזהו קטע קשה ולא קליל. אך אנא, תנסו להבין את הצורך שלי בלספר סיפור על ידי רמיזה וצלליות,
אוו, יש כאן איזה פאנץ. אולי אקרא שוב מחדש?
אבל אז מה? שמא אגלה את קישון יושב על עגלת סופר מתגלגלת, מחזיק בידו גלגלת סיד, ופשוט מתגלגל מצחוק, על גלילתי את העמוד שוב ושוב...

טוב נכנעתי בשורה הזו
ונסו להינות
אז ניסיתי.
קראתי כל שורה בריכוז, אכלתי את המילים, לעסתי את השורות, ובלעתי את כל כזיתות הפסקאות בבת אחת, בהסיבה, בתוך כדי אכילת פרס.

ואז, בנקודת האל חזור הבראשיתית הזו, החל הכח המדמה להשפיע, להאיר, לקשר, לחבר, לאותת, להתניע, לתדלק, לחמם, לבשל, לתקן, ולמנגל.

ההכרה במסתתר תחת אושיות החברה חסרת תלת המימדים, הרואה את בבואתה מתוך בבואתם של אחרים. האוחזת למשיצה, במי שלא יכול לזהותה.

זה נמצא וקורה כאן.

@אבימי תענוג צרוף מאינספור חלקי חברה אחת שלמה. טור חברתי ועממי נעדר יומרות, אשר זוקף אצבע מאשימה, לצדק!

נהנתי. תודה.
תעלה עוד מזה...
מחכים לטור מחכים!

---
אם משהו לא ברור, דברו עם חורחה. אני לא אשם.
 

אבימי

מנהל קהילת איור
מנהל
מנוי פרימיום
מנוי פרימיום
מרצה בבית פרוג
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
הביקורת שלך היא מלאכת מחשבת.

ברוחס כתב (בין השאר) קטעי כתיבה שעניינים הוא:

לכתוב ביקורת אמיתית על ספר מומצא לחלוטין,
ועל ידי הביקורת הקורא מנחש את מהות הספר.

על ידי פעולה זאת נוצרים כמה עולמות במקביל, שעליך לנחש אותם לבד:
- הנושא \ אירוע שעליו הספר המבוקר נסוב
- השקפת העולם האישית של הסופר של הספר המבוקר
- הספר עצמו וערכו הספרותי
- המבקר ועולמו הספרותי

ולכן הז'אנר הזה כל כך מלא הוד וקסם
כי זה כמו להיות בלש - אתה צריך להבין מהרמזים אחורה מה היה פה.
זה קטע כבד ואני לא מנוסה בו, אבל אני אוהב את זה. תודה שניסית להתחבר.

בשבילך - אני יהרוס את הקסם ויסביר - בשביל הדוגמה.
חשבתי על אירוע או פרשה סנסציונית ורבת שנים והסתעפויות, שפרטיה לא רלוונטים.
כי מה שמעניין זה לא החלק הזה אלא החלק של מה שקורה לנו כאנשים שמסביב לפרשות.

על פרשה זאת יצא ספר שטען כי בא לפשט את הפרשה ולטעון שהיא ברת הכלה על ידי הצגת עובדות בצורה יבשה.
הספר עושה משהו מוכר - הפשטה אירוע או מחלוקת על ידי הצגת עובדות יבשות.

המבקר, לעומת זאת, חושב שאירוע כזה הוא רב פנים ומימדים, ואי אפשר להסביר אותו אלא אם כן חוטאים בהפשטת יתר.
יתר על כן, בהכרח שעולמך האישי וזווית הראייה ישתרבבו פנימה, אפילו אם אתה מציג רק עובדות.
לכן המבקר כועס על הכותב שהוא גם מסלף את המציאות עצמה, על ידי השימוש המניפולטיבי בעובדות,
וגם עושה מניפולציה רגשית על הקורא, על ידי שהוא משתמש ברצון של האדם לבהירות. והאדם בא וקורא, ורק כוחות הנפש פועלים בו, לא התחום של הנאה מקטע ספרותי טוב. לכן הכותב חוטא לתחום הספרותי, ומפעיל כבובה את הרגש של הקורא.

מה שאהבתי זה שאני בעצמי עושה את מה שהמבקר כועס עליו.
התחכמות, אבל אני אוהב את זה.
תודה אמיתית שניסית.
 

עדיאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
רגע, שאבין. אין פרשיה כזאת של בן הרב ואזרגד הלבן? פשוט אין?

כאילו, עבדת עלי?
אוח, זה מדהים, זה טוב, זה עמוק, זה חווייתי.

זה קיטור על סופר שאיננו, על סיפור שאיננו, קיטור לשם קיטור. כיף לקטר...
 

אבימי

מנהל קהילת איור
מנהל
מנוי פרימיום
מנוי פרימיום
מרצה בבית פרוג
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
רגע, שאבין. אין פרשיה כזאת של בן הרב ואזרגד הלבן? פשוט אין?

כאילו, עבדת עלי?
הממממ, כן.
בואההאההה (צחוק מרושע מאוד)

הנה הויקיפדיה הרלוונטית לז'אנר הספציפי הזה:
.....בורחס יצר אף בשני אופנים מאוד לא מקובלים - הזיוף הספרותי (אנ') והביקורת של יצירות דמיוניות. את הזיוף הספרותי הידוע ביותר שלו הוא יצר כבר בתקופה בה שימש כמבקר הספרותי של העיתון "אל אוגר" בשנות השלושים. בתקופה זו פרסם יצירות מקוריות שהיו בסגנונו של הסופר עמנואל סבידנבורג או בסגנון הספר "אלף לילה ולילה" כשהוא טוען שאלו תרגומים לסיפורים נדירים אותם מצא במסגרת קריאתו. חלק מסיפורים אלו התפרסמו בספר "דברי ימי תועבת העולם". הוא המשיך בקו זה לאורך כל הקריירה שלו, ולמשל פרסם שלושה סיפורים קצרים שלו, המתחזים לתרגומים מסופרים אחרים, באנתולוגיה ספרותית שערך.

לעיתים בחר בורחס לכתוב "ביקורת" על יצירה בדיונית, במקום לכתוב סיפור העוסק באותו נושא. דוגמה מפורסמת לכך היא היצירה "פייר מנאר, כותבו של דון קישוט". עיסוקה של רשימה זו בסופר צרפתי אשר שיקע עצמו בעולמה של הספרות הספרדית מן המאה ה-16, עד כדי כך שהוא יכול לשבת ולכתוב חלקים ניכרים מהיצירה "דון קישוט" כאילו הוא כתב אותם במקור. הרשימה מתיימרת להיות ביקורת ספרותית על עבודתו של מנאר, המראה עד כמה צברה היצירה דון קישוט שכבות ורבדים מאז שנכתבה, עד כדי כך ש"יצירתו" (הדמיונית) של מנאר, עשירה בהרבה מן המקור של מיגל דה סרוואנטס, על אף שהיא זהה לה בלשונה. בורחס לא היה הראשון שיצר סוגה ספרותית אזוטרית זו, וקדמו לו בכך תומאס קרלייל וסמואל בטלר. לאחר בורחס נודע בשימוש בצורה ספרותית זו סופר המדע הבדיוני הפולני סטניסלב לם.
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
@אבימי הכיוון נראה מבטיח, מקווה למצוא זמן לקרוא ולהעמיק. (פסח?)
הרעיון לכשעצמו - מבריק במיוחד.
אישית הייתי שמח לראות הסבר ברור יותר על הקונספט, אבל זה רק אני.
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יי אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יי חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  8  פעמים

אתגר AI

רישום קווי - חורף • אתגר 22

לוח מודעות

למעלה