אדם ביקר ולא יבין

yosef1234

משתמש פעיל
אבקש את עזרתכם בביאור הפסוק בתהילים מ"ט אדם ביקר ולא יבין נמשל כבהמות נדמו האם אין כאן כפל לשון גם נמשל גם נדמו ואם יש כאן חילוק מהו ומה בא להדגיש
תודה רבה
 

יונתן1

משתמש צעיר
עריכה תורנית
רד"ק שם:

נמשל כבהמות נדמו. ונדמו הוא ענין דמיון והוא כפל לשון. או פירוש נדמו - נכרתו, כמו (הושע י, טו): נדמה מלך ישראל. כלומר, כמו הבהמות שנכרתו במותן כן האדם הרע נכרת במותו שלא תשאר נשמתו אלא תאבד.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
מלבי"ם: נמשל, נדמו. הדמיון הוא יותר מן המשל, כמו שבארתי היטב ישעיה (ס' מ') ועל כן מוסיף שנדמו לגמרי.
והנה פירושו בישעיה פרק מ':
תדמיון, תערכו. הדמיון, הוא על שווי המתדמים באיזה תואר, עצמי או מקרי. והערך, יהיה ע''י שווי הנערכים בשויים ומחירם, כי הערך בא תמיד על מחיר הדבר, למשל דינר זהב עם דינר נחשת דומה מצד מתכיותו ואינו נערך מצד מחירו. דינר זהב עם שמן המור כמשקלו, נערך בדמים ואינו דומה במקריו. דינר זהב עם דבש במשקלו, אינו לא דומה ולא נערך.
 

מנחם מלוין

משתמש רשום
יתכן שיש כאן כפל לשון,
נדמו הוא גם כמו נמשל-נמשלו
וגם כמו נהיו דוממים
כך נראה לי מהרלב"ג.

דרך אגב, שלום לחברים. חזרתי לפורום אחרי חצי שנה של העדרות.
עשיתי קצת "נהיו דוממים"
מנחם מלוין
 

עדיאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
פעם שמעתי מליצה על אותם שנהנים מהמשל ולא ממשיכים להתרכז בהבנת המסר והנמשל:
"ולא יבין נמשל, כבהמות נדמו"...
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיג

א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ עַבְדֵי יי הַלְלוּ אֶת שֵׁם יי:ב יְהִי שֵׁם יי מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:ג מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם יי:ד רָם עַל כָּל גּוֹיִם יי עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ:ה מִי כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת:ו הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ:ז מְקִימִי מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן:ח לְהוֹשִׁיבִי עִם נְדִיבִים עִם נְדִיבֵי עַמּוֹ:ט מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה הַלְלוּיָהּ:
נקרא  9  פעמים

לוח מודעות

למעלה